Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2002, 20:28
*nawiskbi*????
Avatar van *nawiskbi*????
*nawiskbi*???? is offline
hello mensen!!moi is nieuw!!!ey jullie gaan me helpen ja?in ruil voor dat ik jullie help!!ahahah!!
dan heb ik gelijk een vraag he?
wie snapt echt alles van natuurkunde over de tweede wet van newton enzo!!
ok mensen byezzzz!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2002, 20:31
H@nk
H@nk is offline
Wat wil je weten over de tweede wet van Newton?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 08:49
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
F = m.a
offeuh: F = dP/dt is juister

valt weinig niet aan te snappen ofzo
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 19:51
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:
F = m.a
offeuh: F = dP/dt is juister

valt weinig niet aan te snappen ofzo
Impuls wordt met een kleine letter p aangeduid en niet met een hoofdletter P. Deze wordt alleen gebruikt om druk of vermogen aan te duiden.

@*nawiskbi*????: De tweede wet van Newton zegt dat een kracht F die op een voorwerp met massa m inwerkt een versnelling a van dat voorwerp veroorzaakt volgens de relatie F=m*a. Met behulp van deze relatie is tevens de eenheid van kracht af te leiden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 20:28
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Impuls wordt met een kleine letter p aangeduid en niet met een hoofdletter P. Deze wordt alleen gebruikt om druk of vermogen aan te duiden.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 20:35
pol
pol is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Impuls wordt met een kleine letter p aangeduid en niet met een hoofdletter P. Deze wordt alleen gebruikt om druk of vermogen aan te duiden.

@*nawiskbi*????: De tweede wet van Newton zegt dat een kracht F die op een voorwerp met massa m inwerkt een versnelling a van dat voorwerp veroorzaakt volgens de relatie F=m*a. Met behulp van deze relatie is tevens de eenheid van kracht af te leiden.
Wat maakt het nu uit welke letter je aan welke grootheid geeft?
Het is de fysica die telt.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 20:43
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
pol schreef:
Wat maakt het nu uit welke letter je aan welke grootheid geeft?
Het is de fysica die telt.
Dat is jouw opvatting, maar ik hecht er nu eenmaal veel waarde aan dat men voor iedere grootheid het juiste symbool gebruikt, ook al komt dat voor jou misschien overdreven over. Als je toevallig een formule zou hebben waar zowel de kleine letter p als de hoofdleter in voor zou komen is het wel zaak om te weten welk symbool voor welke grootheid staat.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 21:36
pol
pol is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dat is jouw opvatting, maar ik hecht er nu eenmaal veel waarde aan dat men voor iedere grootheid het juiste symbool gebruikt, ook al komt dat voor jou misschien overdreven over. Als je toevallig een formule zou hebben waar zowel de kleine letter p als de hoofdleter in voor zou komen is het wel zaak om te weten welk symbool voor welke grootheid staat.
Welk symbool staat voor welke grootheid wordt meestal nog eens apart vermeld, indien dit niet zou blijken uit de context. Maar er is natuurlijk niets mis met alles correct te schrijven. Voor mij persoonlijk is dat echter bijzaak.

Kleine opmerking : De druk wordt aangeduid met de kleine letter p.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 00:34
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Newton I: een object waar geen kracht op werkt gaat met een constante snelheid (die ook 0 mag zijn)

Newton II: De kracht op een object wordt gedefiniëerd door de afgeleide van de impuls die zelf weer gedefniniëerd is door massa * snelheid... (p=m*v)

Newton III: actiekracht = -reactiekracht
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 07:29
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:
Newton I: een object waar geen kracht op werkt gaat met een constante snelheid (die ook 0 mag zijn)
Ook wel de traagheidswet genoemd:
Werkt op een object een resultrerende kracht gelijk aan 0, dan is dat object in rust of beweegt zich met constante snelheid langs een rechte lijn. Het voert een eenparig, rechtlijnige beweging uit.

Tweede wet, ook wel bewegingswet genoemd:
F=mtot.dv/dt

Hieruit kunnen we afleiden dat de N in SI eenheden= kg.m/s²
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 21:50
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
pol schreef:
Welk symbool staat voor welke grootheid wordt meestal nog eens apart vermeld, indien dit niet zou blijken uit de context. Maar er is natuurlijk niets mis met alles correct te schrijven. Voor mij persoonlijk is dat echter bijzaak.

Kleine opmerking : De druk wordt aangeduid met de kleine letter p.
Je hebt inderdaad gelijk wat het symbool voor druk betreft. Ik heb het zojuist in Binas nagekeken. Bedankt voor je correctie. In dat verband even een correctie van mij wat mijn eerste reply betreft: impuls en druk worden beiden met de kleine letter p aangeduid en vermogen met de hoofdletter P.

Nog even wat de formule F=dp/dt betreft: omdat geldt: p=m*v kunnen we schrijven: F=d(m*v)/dt=m*dv/dt=m*a. Maken we daarnaast ook nog gebruik van het feit dat v=ds/dt geldt, dan blijkt dat de tweede wet van Newton ook te schrijven is als F=m*d2s/dt2.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 21:53
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
wat ik altijd deed is alle gegeven grootheden opschrijven (met waarde en eenheid). Onder het rijtje zet je de grootheid met de onbekende neer.

Dan ga je op zoek naar formules met dezelfde grootheden en zo is een formule meestal wel te verbouwen tot een formule die je zo in kunt vullen en je een onbekende (de gewenste) overhoudt.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2002, 14:56
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
kunnen we schrijven: F=d(m*v)/dt=m*dv/dt=m*a.
klassiek omschreven natuurlijk, daarom dat ik zei:

Citaat:
F = m.a
offeuh: F = dp/dt is juister
maar dat wist je al
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 21:30
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Ik heb deze definitie geleerd:
Als er op een voorwerp (lichaam) een of meerdere krachten werken die elkaar niet opheffen, dan verandert de snelheid van dit voorwerp (lichaam) in richting en of grootte.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Oen schreef:
Ik heb deze definitie geleerd:
Als er op een voorwerp (lichaam) een of meerdere krachten werken die elkaar niet opheffen, dan verandert de snelheid van dit voorwerp (lichaam) in richting en of grootte.
dat is de eerste, hierboven hadden ze het over de tweede
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 10:58
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
dat is de eerste, hierboven hadden ze het over de tweede
De tweede wet zit hier wel in opgesloten. Je hebt namelijk met een snelheidsverandering te maken die door een kracht wordt veroorzaakt, en deze snelheidsverandering levert bij limietovergang de gevraagde versnelling die als gevolg van de optredende kracht op het lichaam inwerkt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 12:58
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
De tweede wet zit hier wel in opgesloten. Je hebt namelijk met een snelheidsverandering te maken die door een kracht wordt veroorzaakt, en deze snelheidsverandering levert bij limietovergang de gevraagde versnelling die als gevolg van de optredende kracht op het lichaam inwerkt.
Dus eigenlijk komen die twee wetten op hetzelfde neer.
Newton vond het zeker wel stoer om er drie te hebben ipv twee
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 13:18
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Dus eigenlijk komen die twee wetten op hetzelfde neer.
Newton vond het zeker wel stoer om er drie te hebben ipv twee
ja en nee.

De eerste wet definieert de afwezigheid van kracht. De tweede wet definiëert juist de áánwezigheid van kracht. Hij had er misschien één kunnen afleiden maar deze twee weteen zeggen wat een kracht doet en wat géén kjracht 'doet'

tis een beetje zoiets als:

je kunt reizen door een plek waar geen bakstenen muur aanwezig is.
de bakstenen muur is hetgene wat je tegenhoudt als je wilt gaan reizen maar je komt niet verder.

(oze vergelijking )
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-12-2002, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:
ja en nee.

De eerste wet definieert de afwezigheid van kracht. De tweede wet definiëert juist de áánwezigheid van kracht. Hij had er misschien één kunnen afleiden maar deze twee weteen zeggen wat een kracht doet en wat géén kjracht 'doet'

tis een beetje zoiets als:

je kunt reizen door een plek waar geen bakstenen muur aanwezig is.
de bakstenen muur is hetgene wat je tegenhoudt als je wilt gaan reizen maar je komt niet verder.

(oze vergelijking )
Dus:
1. ZONDER kracht heb je een eenparige rechtlijnige beweging of stilstand
2. MET kracht en massa heb je versnelling

tja, het is eigenlijk hetzelfde, maar met de tweede kun je met formules werken, dat maakt hem wat duidelijker
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 13:47
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
Dus:
1. ZONDER kracht heb je een eenparige rechtlijnige beweging of stilstand
2. MET kracht en massa heb je versnelling

tja, het is eigenlijk hetzelfde, maar met de tweede kun je met formules werken, dat maakt hem wat duidelijker
Je conclusies zijn juist. Overigens zou je de eerste wet wel met een formule weer kunnen geven. Omdat er in dat geval geen kracht is (de som van de eventueel aanwezige krachten is nul) is de versnelling nul. Dit geeft: a=dv/dt=0, ofwel v=constant, waarbij deze constante de waarde nul kan hebben (het lichaam is dan in rust) of een waarde ongelijk aan nul heeft, zodat het lichaam een eenparige rechtlijnige beweging uitvoert.
Opmerking: de formulering "de som van de krachten is nul" is de formulering die ik in 4 h.a.v.o. als de eerste wet van Newton heb geleerd. Een andere formulering is de volgende: een lichaam waarop geen krachten inwerken volhardt in de toestand waarin het verkeert. Het zal dus, zolang er geen krachten op inwerken, in rust blijven of een eenparige rechtlijnige beweging uitvoeren.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 17:09
Passiepascal
Passiepascal is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:

2. MET kracht en massa heb je versnelling
Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat ik dit ook een keer in de natuurkunde les zei en toen reageerde mijn leraar met de opmerking dat je geen massa nodig hebt voor versnelling. Tis alweer een tijdje geleden dus kweet de uitleg ook niet meer...zal wel iets met licht ofzo te maken hebben, wat massaloos is. Misschien kan mathfreak duidelijkheid bieden.
__________________
I used to be with "it", but then they changed what "it" was and now what i'm with isn't "it", and what's "it" seems weird to me
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 17:24
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:
Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat ik dit ook een keer in de natuurkunde les zei en toen reageerde mijn leraar met de opmerking dat je geen massa nodig hebt voor versnelling. Tis alweer een tijdje geleden dus kweet de uitleg ook niet meer...zal wel iets met licht ofzo te maken hebben, wat massaloos is. Misschien kan mathfreak duidelijkheid bieden.
Voor een versnelling heb je in ieder geval een kracht nodig. Het is overigens wel zo dat je bij een gegeven kracht en een gegeven versnelling wel de massa kunt bepalen, dus mogelijk bedoelde je leraar dat de massa niet direct bekend hoeft te zijn, maar dat je die met behulp van de formule F=m*a wel kunt vinden.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 00:06
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
Ik weet er niet zo heel veel vanaf (jammer genoeg) maar als er geen massa is bevind je je dan niet al erg dicht bij de quantum mechanica, waarbij geldt dat de normale regels (wetten) niet meer van toepassing zijn.

Echter wil ik wel nog toevoegen dat ik met een vluchtige blik in mijn nieuwe scientific american heb gelezen dat er een vrouw is die deze twee gebieden wel heeft verbonden. Moet ik maar eens helemaal lezen dan.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 19:03
pol
pol is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:
Ik kan me vergissen, maar ik geloof dat ik dit ook een keer in de natuurkunde les zei en toen reageerde mijn leraar met de opmerking dat je geen massa nodig hebt voor versnelling. Tis alweer een tijdje geleden dus kweet de uitleg ook niet meer...zal wel iets met licht ofzo te maken hebben, wat massaloos is. Misschien kan mathfreak duidelijkheid bieden.
Bedoelde hij niet gewoon krachten die onafhankelijk zijn van de massa, zoals Coulomb- of Lorentzkrachten?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 19:23
Verwijderd
Citaat:
pol schreef:
Bedoelde hij niet gewoon krachten die onafhankelijk zijn van de massa, zoals Coulomb- of Lorentzkrachten?
elektronen hebben ook massa
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-12-2002, 21:31
wyner
wyner is offline
Volgens mij werd bedoeld dat in de formules voor de Coulomb/Lorentz-kracht de massa's van de voorwerpen niet voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 09:26
den garagist
den garagist is offline
Weet er hier iemand interesante sites ever de mechanica ( in het nederlands!!!!!!!)

Antwoordt vlug
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 09:33
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
den garagist schreef:
Weet er hier iemand interesante sites ever de mechanica ( in het nederlands!!!!!!!)

Antwoordt vlug
Kijk maar eens op http://www.phys.uu.nl/~wwwnatdc/lokaal/lokaal.html
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 09:37
den garagist
den garagist is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Dat is jouw opvatting, maar ik hecht er nu eenmaal veel waarde aan dat men voor iedere grootheid het juiste symbool gebruikt, ook al komt dat voor jou misschien overdreven over. Als je toevallig een formule zou hebben waar zowel de kleine letter p als de hoofdleter in voor zou komen is het wel zaak om te weten welk symbool voor welke grootheid staat.
Mathfreak dat is eigenlijk niet helemaal juist want als je denkt aan verschillende vakken dat heb je problemen want sommige letters staan voor meerdere begrippen en als je dan enkel steunt op de letters geraak je in de war.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2003, 10:57
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
den garagist schreef:
Mathfreak dat is eigenlijk niet helemaal juist want als je denkt aan verschillende vakken dat heb je problemen want sommige letters staan voor meerdere begrippen en als je dan enkel steunt op de letters geraak je in de war.
Niet noodzakelijk. Je kunt kijken welke begrippen bij een bepaalde letter horen, en aan de hand van de gegeven context is meestal wel duidelijk om welk begrip het gaat.
*Maar goed, laten we verder maar ontopic blijven*
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] De tweede wet van Newton
Chris-Verhoeckx
3 02-12-2008 16:28
Huiswerkvragen: Exacte vakken [Na] tweede wet van Newton
Bezoeker12345
13 08-12-2004 15:13
Huiswerkvragen: Exacte vakken Differentiaal verg. P.O.
bloed
11 08-12-2004 12:55
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Resulterende Kracht en Spankracht
FrankA.
1 10-11-2004 22:05
Eindexamens 2003 [Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging!
Snufje
52 27-05-2003 08:52
Huiswerkvragen: Exacte vakken Simpele vraag lastig antwoord
Oen
14 03-02-2002 22:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.