Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2008, 14:07
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Hallo,

ik heb even een vraagje. Ik ben momenteel 19 jaar, maar ik word volgende week 20. Ik wil vanaf ongeveer half mei full time gaan werken bij de AH. Dit is allemaal prima, maar m'n moeder is van mening dat ik dan kostgeld moet gaan betalen. Dat is opzich logisch, dus daar heb ik ook geen problemen mee. Maar, ze wil dat ik 225 euro per maand ga betalen. Ik vind dat echt behoorlijk veel, als ik eerlijk ben, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik krijg een contract van 32 uur per week, maar het is de bedoeling dat ik zoveel mogelijk (dus niet altijd) 40 uur ga werken. Ik verdien dan het standaard salaris van een 20-jarige, iets van 5,50 per uur, denk ik. Dat komt dus neer op ongeveer 36 x 5,50 = ongeveer 800 euro per maand.

Het is niet zo dat mijn ouders slecht verdienen, ook niet extreem goed ofzo, gewoon middeklasse denk ik. Ik eet maar een paar avonden per week mee, ik betaal een hoop boodschappen zelf. Dingen als telefoon abbo, kapperskosten, reizen naar m'n vriendin etc. betaal ik ook allemaal zelf.

Wat vinden jullie? En wat is eventueel een redelijker bedrag?
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2008, 14:19
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Ik heb google gebruikt, maar 'er is geen standaard bedrag' is voor mij niet zo'n zinvol antwoord, helaas.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 14:29
Anika
Heeft ze dat bedrag ergens op gebaseerd? Zo niet, dan kunnen jullie misschien samen eens kijken wat je ouders aan extra kosten hebben doordat jij bij ze woont en aan de hand daarvan samen bepalen hoeveel kostgeld redelijk is.
Ik weet niet of 225 euro met jouw inkomen redelijk is, een paar mensen die ik ken betaalden volgens mij wat meer maar die verdienden ook meer, dus dat valt niet echt te vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 14:51
*amélie*
*amélie* is offline
Betalen je ouders je zorgverzekering? Als dat zo is vind ik 225 geen onredelijk bedrag. Een zorgverzekering is ong. 100 euro wat zou betekenen dat je 125 kostgeld zou betalen. Lijkt me redelijk.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 15:53
Verwijderd
Nou eten,drinken, elektriciteit, verwarming kost ook allemaal pieken. Op kamers ben ik daar ongeveer 170 euro per maand aan kwijt schat ik zo. En ik eet ongeveer 4 dagen per week 's avond thuis. Dus opzich is het bedrag niet erg onredelijk
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 16:07
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind het wel een redelijk bedrag gezien je inkomen.
Maar als jij van mening bent dat jij hen veel minder kost, dan zou ik dat gewoon eens uitschrijven. Dus schrijf de precieze kosten van hetgeen jij eet/drink en verbruikt eens op. En het is inderdaad een behoorlijk verschil of zij wel of niet jouw zorgverzekering betalen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 20:32
koos20
koos20 is offline
lijkt me normaal, aangezien je ouders niet meer die 1 of andere toeslag ontvangen (schoolgaanden onder de 30).
ik dok 150-200 ligt er een beetje aan.

dan verdien ik op moment 600 omdat het werk het nodig vond mn uren te halveren
kortom: auto betalen, zorgverzk, huur en op is op.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 23:45
Tuta
Tuta is offline
Ik vind 225 euro netjes!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 07:40
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou als ik jou was eens uitschrijven wat je werkelijk gebruikt
Nibud gaat in ieder geval uit van €6 per dag aan eten (reken uit hoe vaak je thuis eet).
Water is ongeveer €10 per maand.
Gas/elektriciteit zou ik delen door het aantal personen dat in huis woont.
Of je het eerlijk vindt om deels mee te betalen aan de huur/hypotheek van het huis moet je zelf bepalen. Je kunt natuurlijk beredeneren dat ze deze prijs toch al moeten betalen, ook als jij niet thuis woont.

Ik geloof dat mijn ouders €150 per maand zouden vragen.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 13:14
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Pff ik vind het ontzettend veel!!
Ik verdien 1600 euro per maand. Mijn ouders minder, gewoon middenklasse denk ik. Maar ik betaal 100 euro en dat vind ik voldoende. Ik bel amper, gebruik altijd mijn eigen tel. Echt enorm veel kosten heb je niet aan 1 kind. Aangezien je zowiezo al kost voor 3 personen. Ik betaal overigens wel alles zelf: auto, verzekering e.d

Ik zou nog maar eens onderhandelen over de prijs. Want jouw loon is ook niet zo heel veel. Het lijkt me veel belangrijker om te sparen voor jouw toekomst.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 15:44
Verwijderd
Je kan wel zeggen je kost veel, maar de meeste mensen krijgen ook nog wel wat geld van hun ouders als ze op kamers gaan, d.w.z. je hoeft op je 19e bijna nooit volledig in je eigen bestaan te voorzien. Maar idd, als je ouders wel je zorgverzekering betalen valt het wel mee.. misschien idd eens aan je moeder vragen waar ze dat bedrag op baseert.
Misschien is het een idee om gewoon op kamers te gaan?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 16:19
Verwijderd
ga gewoon naar school
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 17:28
Anika
Citaat:
Je kan wel zeggen je kost veel, maar de meeste mensen krijgen ook nog wel wat geld van hun ouders als ze op kamers gaan, d.w.z. je hoeft op je 19e bijna nooit volledig in je eigen bestaan te voorzien. Maar idd, als je ouders wel je zorgverzekering betalen valt het wel mee.. misschien idd eens aan je moeder vragen waar ze dat bedrag op baseert.
Misschien is het een idee om gewoon op kamers te gaan?
Als je gaat werken gaan je ouders toch niet meer bijdragen in de kosten? Althans, dat zouden ze bij mij niet doen voor zover ik weet. Dan heb je gewoon je eigen salaris.
Als je op kamers gaat om te gaan studeren is het natuurlijk een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 19:07
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Het zit zo: ik ga een jaartje full time werken, voordat ik HBO ga doen. Dit heb ik besloten omdat ik eerst mijn rijbewijs wil halen, wat geld verdienen en ook eventjes rust van het leren, voordat ik ga studeren enzo. M'n ouders weten dit en de belangrijkste reden om dit zo te doen is dus inderdaad om te sparen.

Ik zal met een full-time baan ongeveer de helft van de week bij mijn werk eten. Ontbijten doe ik zelden thuis, en als ik dat wel doe echt iets van één boterham met wat beleg. Ook aan verdere extra'tjes kost ik nauwelijks iets, want ik koop het allemaal zelf.

Daarom vind ik 225 euro echt belachelijk veel. Ik maak bijna geen kosten, doe wel wat huishoudelijke klusjes, en volgens mij kan ik voor hetzelfde bedrag ook op kamers gaan wonen. Ik vind het gewoon een nogal ontmoedigend idee dat ik elke maand de eerste week voor niks werk, omdat al dat geld naar m'n ouders gaat. En inderdaad, zoveel verdien ik ook weer niet...
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 19:21
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
Ten eerste: je kunt voor 225 euro écht niet op kamers gaan wonen. Als je geluk hebt heb je daar net een kamer voor, en dan komen er nog allerlei kosten bij.
Ten tweede: eten is niet echt een kostenpost, je hebt gelijk dat jij je ouders daarvoor niet zoveel zou kosten. Als je alleen telt wat het jouw ouders méér kost omdat jij bij ze woont kom je waarschijnlijk niet aan 225 euro. Maar je kunt je afvragen of dat eerlijk is, ik vind iig van niet, want je maakt wel overal gebruik van. Als je alle kosten van het huishouden door het aantal leden van het huishouden zou delen kom je waarschijnlijk op veel meer uit dan 225 euro. Natuurlijk verdienen je ouders meer dan jij, maar ook als je dat mee zou wegen denk ik dat je op meer zou uitkomen. En dan zijn er nog allemaal dingen die aan geld niets kosten, maar die je wel erbij krijg als je nog thuis woont, bijvoorbeeld dat er voor je gekookt wordt, je kleren die gewassen en gestreken worden, boodschappen gedaan, gebruik maken van alle 'faciliteiten' van het huis.
Als jij 800 euro verdient en er 225 euro naar je ouders gaat, hou je 575 euro over. En wat heb je aan kosten? Het ligt er natuurlijk ontzettend aan, maar van 275 euro kun je ruim uitgaan, kleren kopen, telefoon abonnement etc. Dan kun je 300 euro per maand sparen? Lijkt me zat.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij betaalt mijn broertje ook zoiets aan kostgeld aan mn vader, en die verdient ongeveer 700 euro per maand.

En hoe zit het nou met je verzekering, betaal je die zelf of niet? Want dat maakt veel verschil.
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 19:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Als je gaat werken gaan je ouders toch niet meer bijdragen in de kosten? Althans, dat zouden ze bij mij niet doen voor zover ik weet. Dan heb je gewoon je eigen salaris.
Als je op kamers gaat om te gaan studeren is het natuurlijk een ander verhaal.

Precies. Mijn ouders trekken ook hun handen volledig van me af op het moment dat ik fulltime ga werken (of iig de mogelijkheid heb om fulltime te werken).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 20:05
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Ten eerste: je kunt voor 225 euro écht niet op kamers gaan wonen. Als je geluk hebt heb je daar net een kamer voor, en dan komen er nog allerlei kosten bij.
Ten tweede: eten is niet echt een kostenpost, je hebt gelijk dat jij je ouders daarvoor niet zoveel zou kosten. Als je alleen telt wat het jouw ouders méér kost omdat jij bij ze woont kom je waarschijnlijk niet aan 225 euro. Maar je kunt je afvragen of dat eerlijk is, ik vind iig van niet, want je maakt wel overal gebruik van. Als je alle kosten van het huishouden door het aantal leden van het huishouden zou delen kom je waarschijnlijk op veel meer uit dan 225 euro. Natuurlijk verdienen je ouders meer dan jij, maar ook als je dat mee zou wegen denk ik dat je op meer zou uitkomen. En dan zijn er nog allemaal dingen die aan geld niets kosten, maar die je wel erbij krijg als je nog thuis woont, bijvoorbeeld dat er voor je gekookt wordt, je kleren die gewassen en gestreken worden, boodschappen gedaan, gebruik maken van alle 'faciliteiten' van het huis.
Als jij 800 euro verdient en er 225 euro naar je ouders gaat, hou je 575 euro over. En wat heb je aan kosten? Het ligt er natuurlijk ontzettend aan, maar van 275 euro kun je ruim uitgaan, kleren kopen, telefoon abonnement etc. Dan kun je 300 euro per maand sparen? Lijkt me zat.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij betaalt mijn broertje ook zoiets aan kostgeld aan mn vader, en die verdient ongeveer 700 euro per maand.

En hoe zit het nou met je verzekering, betaal je die zelf of niet? Want dat maakt veel verschil.
Ik doe mijn eigen was, ze strijken niet voor me, er wordt soms inderdaad voor me gekookt, maar ook vaak genoeg niet. Daarbij doe ik natuurlijk ook al huishoudelijke klusjes, dus dat vind ik tegen elkaar weg te strepen. Ik doe grotendeels m'n eigen boodschappen (en betaal ze ook) wat ik ook meteen nog een argument vind om dit bedrag te hoog te noemen; immers, die kosten komen er voor mij ook nog bij.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-04-2008, 20:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik doe mijn eigen was, ze strijken niet voor me, er wordt soms inderdaad voor me gekookt, maar ook vaak genoeg niet. Daarbij doe ik natuurlijk ook al huishoudelijke klusjes, dus dat vind ik tegen elkaar weg te strepen. Ik doe grotendeels m'n eigen boodschappen (en betaal ze ook) wat ik ook meteen nog een argument vind om dit bedrag te hoog te noemen; immers, die kosten komen er voor mij ook nog bij.
Heb je al uitgerekend wat je dan wel kost voor hen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 21:49
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Ik doe mijn eigen was, ze strijken niet voor me, er wordt soms inderdaad voor me gekookt, maar ook vaak genoeg niet. Daarbij doe ik natuurlijk ook al huishoudelijke klusjes, dus dat vind ik tegen elkaar weg te strepen. Ik doe grotendeels m'n eigen boodschappen (en betaal ze ook) wat ik ook meteen nog een argument vind om dit bedrag te hoog te noemen; immers, die kosten komen er voor mij ook nog bij.
even afgezien van dat ik vind klinken alsof je op kamers woont bij je ouders, denk ik dat wij er allemaal iets zinniger over kunnen praten als je aangeeft wat jouw kosten zijn en wat die van je ouders zijn. Er is al een aantal maal gevraagd naar je zorgverzekering en je andere uitgaven, en naar waar die 225 euro op gebaseerd is. Van je manier van posten krijg een beetje het gevoel alsof je van ons wilt horen dat die 225 euro inderdaad veel te veel zodat je je wat sterker voelt richting je moeder, weet niet of dat zo is, maar zo lijkt het wel.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 23:51
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
even afgezien van dat ik vind klinken alsof je op kamers woont bij je ouders, denk ik dat wij er allemaal iets zinniger over kunnen praten als je aangeeft wat jouw kosten zijn en wat die van je ouders zijn. Er is al een aantal maal gevraagd naar je zorgverzekering en je andere uitgaven, en naar waar die 225 euro op gebaseerd is. Van je manier van posten krijg een beetje het gevoel alsof je van ons wilt horen dat die 225 euro inderdaad veel te veel zodat je je wat sterker voelt richting je moeder, weet niet of dat zo is, maar zo lijkt het wel.
Het is nogal veel werk om ten minste een beetje objectief te berekenen wat ik kost enzo. Aangezien ik morgen een toets heb was mijn aandacht daar even meer naar uit dan naar dit te berekenen. Ik zal het morgen denk ik posten.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 23:55
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Wat vind je zelf een redelijk bedrag?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 09:30
Verwijderd
Ik ben gestopt met mijn opleiding en daarna heb ik ook een half jaar gewerkt (min. 32 uur in de week). In dat half jaar ben ik ook begonnen met rijlessen. Maar min. 32 uur in de week werken is echt zo veel dat ik bijna geen tijd meer had voor de rijlessen. Toen ik nog op school zat had ik daar veel meer tijd voor en als ik dat had geweten had ik mijn rijbewijs eerder gehaald. Nu ben ik onnodig veel geld kwijtgeraakt aan mijn rijbewijs omdat ik maar zo weinig kon lessen. Misschien een tip voor jou?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 09:41
Verwijderd
Ik zou in ieder geval gewoon een beter verdienende baan zoeken!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 10:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik ben gestopt met mijn opleiding en daarna heb ik ook een half jaar gewerkt (min. 32 uur in de week). In dat half jaar ben ik ook begonnen met rijlessen. Maar min. 32 uur in de week werken is echt zo veel dat ik bijna geen tijd meer had voor de rijlessen. Toen ik nog op school zat had ik daar veel meer tijd voor en als ik dat had geweten had ik mijn rijbewijs eerder gehaald. Nu ben ik onnodig veel geld kwijtgeraakt aan mijn rijbewijs omdat ik maar zo weinig kon lessen. Misschien een tip voor jou?
Huh, als je 32 tot 40 uur per week werkt hou je toch tijd zat over? Heel het weekend en alle avonden?

Tenminste, ik ben momenteel met werk+stage+school 45 uur per week kwijt en nog 15 uur reistijd en ik heb toch nog wel gewoon tijd over voor hobby's. Dus als je graag rijlessen wil volgen moet dat ook prima kunnen, denk ik.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2008, 10:53
Verwijderd
Citaat:
Huh, als je 32 tot 40 uur per week werkt hou je toch tijd zat over? Heel het weekend en alle avonden?

Tenminste, ik ben momenteel met werk+stage+school 45 uur per week kwijt en nog 15 uur reistijd en ik heb toch nog wel gewoon tijd over voor hobby's. Dus als je graag rijlessen wil volgen moet dat ook prima kunnen, denk ik.
Ik werkte toen ook in de supermarkt en moest ook in het weekend werken. Daarnaast wilde ik ook nog wat tijd aan hobby's en sociaal leven besteden. En daar komt ook nog bij dat je rij-instructeur niet alles kan plannen wanneer jij tijd hebt. Uiteindelijk heb ik mijn rijbewijs wel gehaald, maar het was gewoon veel makkelijker en sneller gegaan als ik dat onder mijn schooltijd had gedaan.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 11:18
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ff offtopic: denk je echt dat je na een jaar werken nog gaat studeren? dan moet je er wel zeker van zijn dat je goed in je schoenen staat! want het grote gros gaat dat niet meer studeren ivm het geld...

ontopic: wat al allemaal gezegd is: lijst maken, met je ma erover praten, betere baan zoeken...
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 11:24
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
ff offtopic: denk je echt dat je na een jaar werken nog gaat studeren? dan moet je er wel zeker van zijn dat je goed in je schoenen staat! want het grote gros gaat dat niet meer studeren ivm het geld...

ontopic: wat al allemaal gezegd is: lijst maken, met je ma erover praten, betere baan zoeken...
reatcie op offtopic: Denk inderdaad goed na, ik zie een collega van me nu ook die weet na ze MBO opleiding informatica nog steeds niet wat die wil gaan doen aan HBO. Momenteel werkt die 32 tot 40 uur in de week als teamleider, hij word (net als ik overigens) momenteel helemaal ingepalmt om binnen Albert Heijn het traject van ASM/SM in te gaan. Het geld enzo is allemaal natuurlijk wel lekker dus hij twijfelt steeds meer. Ik ook omdat ik niet weet of ik nog eens een paar jaar wil studeren in combinatie met een zwaar beroep als accountant (32 uur werken (herstel 8:00 tot 21:00 werken) studie op vrijdag en op zaterdag en/of zondag ook bezig zijn met de studie) ik twijfel enorm....

Je moet iig goed in je schoenen staan om verder te gaan studeren na een jaar werken

ontopic: Mijn ouders vragen geen kostgeld van me ik vind 225 best veel kijkende naar wat je waarschijnlijk ook thuis eet enzo maar het ligt eraan wat ze nog voor je betalen enzo dus ik wacht die specificatie even af.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 11:47
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Het is nogal veel werk om ten minste een beetje objectief te berekenen wat ik kost enzo. Aangezien ik morgen een toets heb was mijn aandacht daar even meer naar uit dan naar dit te berekenen. Ik zal het morgen denk ik posten.
Waarom vertel je niet of je ouders je ziektekostenverzekering betalen? Dit maakt nl. enorm veel uit.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 11:52
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
reatcie op offtopic: Denk inderdaad goed na, ik zie een collega van me nu ook die weet na ze MBO opleiding informatica nog steeds niet wat die wil gaan doen aan HBO. Momenteel werkt die 32 tot 40 uur in de week als teamleider, hij word (net als ik overigens) momenteel helemaal ingepalmt om binnen Albert Heijn het traject van ASM/SM in te gaan. Het geld enzo is allemaal natuurlijk wel lekker dus hij twijfelt steeds meer.
En hij snapt niet dat als hij gaat studeren daarna veel meer gaat verdienen? Zonder opleiding zit je binnen de korste keren aan een plafond kwa loon.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 14:03
Verwijderd
Citaat:
ff offtopic: denk je echt dat je na een jaar werken nog gaat studeren? dan moet je er wel zeker van zijn dat je goed in je schoenen staat! want het grote gros gaat dat niet meer studeren ivm het geld...
Ik heb het ook gedaan, en ik ben enorm blij dat ik de keuze heb gemaakt om te gaan studeren. Niet alleen om het geld, maar je hebt nog een heel leven om te werken en je leert veel mensen kennen, wie weet waar je dan ooit terecht komt.

Ik heb ook kostgeld moeten betalen, sowieso mijn eigen verzekering, laten we dat houden op 100 euro, en nog eens 100 geloof ik voor de rest. En ik werkte fulltime in de horeca, verdiende moet fooi ongeveer 650 per maand, als ik mazzel had. Dus zo bekaaid kom jij er niet vanaf. En anders; ja, gewoon andere baan zoeken...
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 15:12
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Goed:

ik betaal mijn eigen ziektekostenverzekering niet zelf. Ik eet denk ik ongeveer 4 avonden per week mee, aan avondeten. Aan ontbijt e.d. zijn ze geen geld kwijt. Verder kopen ze denk ik 2 keer per maand een 4 pack met cola. Ik gebruik ongeveer ééns per week een beetje wasmiddel en wasverzachter. Het enige waar echt veel van gebruik is internet en stroom, maar ik vermoed dat dat aanzienlijk minder word als ik zoveel ga werken.

Zelfs met de 100 euro van de ziektenkostenverzekering erbij denk ik niet dat ik op 225 euro kom. Daar komt nog bij dat ik een groot deel van mijn boodschappen dus zelf doe, wat nog eens extra bij mijn kosten erbij komt. (waar mijn ouders trouwens ook van mee profiteren, dus dat mag, vind ik, best in vermindering worden gebracht op het totaal bedrag).

Ik geloof dat ik dan alle kosten wel zo'n beetje gehad heb.

Verder, op de opmerking over opnieuw gaan studeren: ik heb dit allemaal zo gepland omdat ik weet wat ik wil. Ik wil echt die hbo opleiding gaan doen en de richting uit die ik nu voor mezelf bedacht heb. En ik vermoed dat ik de AH over een jaartje wel zat ben, maar dat terzijde.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 15:19
genotsknoits
genotsknoits is offline
225 valt op zich wel mee het zou wel 50 minder kunnen worden vindi k . Maar werken bij de supermarkt verdient gewoon ook erg slecht ik zou een andere baan zoeken. 5.50 is wel erg weinig voor een 20 jarige. Ik ken iemand die 17 is die verdient dat all.
__________________
Koekje erbij?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 15:23
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
225 valt op zich wel mee het zou wel 50 minder kunnen worden vindi k . Maar werken bij de supermarkt verdient gewoon ook erg slecht ik zou een andere baan zoeken. 5.50 is wel erg weinig voor een 20 jarige. Ik ken iemand die 17 is die verdient dat all.
Ben ik me van bewust. De voordelen wegen voor mij echter op tegen de nadelen: ik heb vrij relaxed werk, voldoende vakantie uren, kan fulltime werken, ik ken iedereen al en zij mij, en ik heb vrij veel vrijheid en het is op 5 minuten afstand voor mij.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 15:26
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Je betaalt dus eigenlijk maar 125 euro en daar zeur jij over?
Jongen, als ik je ouders was had ik je gewoon het huis uit gezet.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 15:56
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Je betaalt dus eigenlijk maar 125 euro en daar zeur jij over?
Jongen, als ik je ouders was had ik je gewoon het huis uit gezet.
Inderdaad, heb je enig idee wat gas/water/licht al kost? Ik denk dat je daarmee al een heel eind richting die 125 euro gaat (een ziektekostenverzekering kost +/- 100 euro). Ik ben in elk geval in mijn eentje al bijna dat bedrag kwijt (ik woon alleen in een driekamer-appartement, dus je kunt het niet helemaal vergelijken, maar toch).
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-04-2008, 16:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Voor 125 euro vind je inderdaad nooit onderdak + alle mogelijkheden waar je nu gebruik van kan maken. Want een simpele berekening van wat je kost is een optie, maar er rekening mee houden met wat je eigenlijk hebt (onderdak, een eigen plek met slaapmogelijkheid (ik neem maar aan dat je wel je eigen kamer hebt), toegang tot kookmogelijkheden, wasmogelijkheden, internet, televisie, etc.) kan ook. En 125 euro is daar écht niet veel voor.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 17:04
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
+ Je krijgt toch ook zorgtoeslag?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 17:50
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
En hij snapt niet dat als hij gaat studeren daarna veel meer gaat verdienen? Zonder opleiding zit je binnen de korste keren aan een plafond kwa loon.
Hij kan hetzelfde interne traject in omdat je intern instroomt zal dat uiteindelijk niet heel veel uitmaken qua salaris. Het enige wat uit maakt is als je op den duur toch iets anders wil dan heb je "maar" een MBO opleiding. Kijk en hij kan ook intern een HBO opleiding managment ofzo gaan doen. Dus opzich dat HBO kan allemaal wel.

Ik twijfel zelf ook omdat ik niet weet of ik het de rest van me leven zou willen echter vind ik me werk nu wel fantastisch....
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 18:31
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Goed:

ik betaal mijn eigen ziektekostenverzekering niet zelf.
Jezus

Je ziektekosten zijn minimaal 100 euro. Daarnaast woon je bij hun in huis en gebruik je gas, water, licht, eet je mee, etc. Je hebt een eigen baan. Ik vind dat je gewoon niet moet zeiken. Als je het niet aanstaat kun je altijd nog op kamer gaan wonen, moet je eens zien hoeveel je dan overhoudt.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 20:21
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
+ Je krijgt toch ook zorgtoeslag?
Nee, dat krijg ik niet.

Maar goed, jullie mening is duidelijk en ik heb me er bij neergelegd. Desalniettemin bedankt.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 20:51
tonio
tonio is offline
Ik vind het zelf redelijk veel. Als je kijkt naar hoeveel je ook verdient. Bijna 25% is dan kostgeld.
Dan kan men wel zeggen dat je ouders eigenlijk nog meer kwijt zijn aan jou, maar dat weet je natuurlijk vantevoren als je kinderen gaat nemen. En als jij dit jaar zou gaan studeren zouden ze meer kwijt zijn, dan als jij dit jaar gaat werken.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 21:47
Anika
Citaat:
Ik vind het zelf redelijk veel. Als je kijkt naar hoeveel je ook verdient. Bijna 25% is dan kostgeld.
Als je op jezelf woont gaat er nog veel meer dan een kwart naar je woonlasten hoor. En daar komt ook nog je zorgverzekering bij.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 22:14
Verwijderd
Citaat:
Daarbij doe ik natuurlijk ook al huishoudelijke klusjes, dus dat vind ik tegen elkaar weg te strepen.
Net alsof je die anders niet zou moeten doen als je op kamers zit. En als ik bij m'n ouders thuis kom wordt er nog steeds aan me gevraagd of ik de douchewand kan maken of de oven of een schilderij wil ophangen of de CV wil bijvullen, lijkt me heel normaal dat je gewoon thuis wat dingen doet als je ze gebruikt.

Daarnaast kan je wel een betere baan krijgen. Je kan zeker 3 euro per uur meer verdienen, dus dat lijkt me de extra reistijd wel waard
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 08:16
Crimson
Crimson is offline
Wat ik persoonlijk raar vind je dat hij kostgeld moet betalen, terwijl zijn ouders het helemaal niet nodig hebben. Als je een kind neemt, moet je er ook voor zorgen vind ik, vooral als hij pas 19 is.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 10:15
stoepkrijtje
Avatar van stoepkrijtje
stoepkrijtje is offline
Mijn broertje is 18 en moet 300 euro kostgeld betalen en zijn eigen zorgverzekering.
Maar dit komt omdat hij dit jaar al van 2 opleidingen afgetrapt is en mijn ouders als de dood zijn dat hij na een half jaar werken niet meer naar school wil. Hij wil ook niets in het huishouden doen.
Ze zetten trouwens wel zijn kostgeld op een aparte spaarrekening die hij mee krijgt als hij uit huis gaat.

125 euro vind ik helemaal niet veel als ik eerlijk was. Toen ik op mijn 17e met school stopte en ging werken tot het volgende schooljaar moest ik ook 150 euro betalen, hoeveel klusjes ik ook in huis deed.
__________________
Het enige verschil tussen mij en een gek is dat ik niet gek ben.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 13:45
tonio
tonio is offline
Citaat:
Als je op jezelf woont gaat er nog veel meer dan een kwart naar je woonlasten hoor. En daar komt ook nog je zorgverzekering bij.
Tuurlijk dat is waar, maar daar kies je dan zelf voor.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 16:23
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
Ik betaal 200 euro kostgeld en dat vind ik heel weinig. Maar ik verdien dan ook 1400 netto wat best veel is voor mijn leeftijd.. Bedenk t maar is als je op jezelf zou wonen, hoeveel je dan wel niet kwijt bent. 225 is echt niet veel.
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 16:36
jurretje13
jurretje13 is offline
hee j
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 16:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind het wel een redelijk bedrag hoor. Je verdient met fulltime werken ongeveer net zoveel als een uitwonende student nodig heeft en kamers zijn tegenwoordig echt wel duurder dan 225 euro. Als je samen met je ouders eet en wast bespaar je daar wel wat geld op maar echt idioot veel is het niet. Toen ik nog thuis woonde en alleen thuiswonende stufi ontving betaalde ik 130 euro kostgeld per maand, mijn broertje die nu nog thuiswoont betaald dacht ik 175 euro en wij hadden toen heel wat minder inkomsten dan jij nu hebt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Kostgeld?
Mandii--xx
19 07-04-2011 18:01
Werk, Geld & Recht Vraagje over thuiswonen 18+ jaar
keune
34 13-09-2010 09:30
Werk, Geld & Recht ANW en kostgeld
mbrandse
1 18-10-2009 15:31
Werk, Geld & Recht Kostgeld
Hulk
51 12-10-2006 19:17
Werk, Geld & Recht Betaal jij (in de toekomst) kostgeld?
suusch
51 21-05-2005 02:12
Werk, Geld & Recht Is het verplicht om kostgeld te betalen?
LoeLoe
5 12-09-2003 19:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.