Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2017, 18:26
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Hoi allemaal
Ik ga dit jaar naar 4VWO en ik heb het probleem dat ik totaal geen motivatie heb aan het einde van het jaar om mijn huiswerk te maken of om te leren van toetsen.
Ik maak het hele jaar mijn huiswerk niet en ik leer alleen in de proefwerkweken. (Gelukkig ga ik altijd gewoon goed over)
Ik wil dit jaar gewoon het hele jaar door goede cijfers halen, zodat mijn rapport nog beter wordt (3VWO had ik 3 keer een 8, 4 keer een zes waarvan ik alle vakken heb laten vallen en de rest waren allemaal zevens)


Hoe kan ik gemotiveerd blijven door het jaar heen? Hoe kom ik van mijn concentratieproblemen af tijdens het huiswerk maken?

Hebben jullie nog handige tips om notities overzichtelijker en handiger te maken of in het algemeen nog handige tips die voor jullie goed werken of gewerkt hebben?
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2017, 19:26
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat doe je nu als je huiswerk maakt? Hoe lang leer je achter elkaar? Leg je je telefoon opzij en zet je deze op stil als je leert, of laat je je afleiden door je mobiel/ tablet of laptop?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-08-2017, 20:51
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Dat is het probleem... ik maak mijn huiswerk niet en ik leer ook amper. Ik heb wel altijd muziek op als ik leer, maar ik wordt eigenlijk voor van alles afgeleid: mijn nagels, een gummetje of een random vogel die voor mijn raam aan het lopen is

Meestal leer ik een half uurtje en daarna neem ik 10 minuten pauze, maar dat is alleen tijdens de proefwerkweek. Met woordjes toetsen leer ik uren achter elkaar omdat we die twee dagen van te voren op krijgen ofzo (anders krijg ik het niet af)
Maar ik heb geen idee hoe het volgend jaar zal zijn. Ik heb in ieder geval maar twee kleuren markeerstiften, geen typex en maar een pen zodat ik tijdens de les niet te vaak afgeleid kan raken.

Meestal denk ik aan het begin van het jaar of van de periode: 'Vanaf nu ga ik ECHT mijn huiswerk maken en leren' maar ik kom thuis en voor ik het weet is het al 17:00 en heb ik totaal geen zin om mijn huiswerk te maken. Meestal als ik mijn huiswerk dan wel maak, geef ik van die onzin antwoorden en sla ik veel over om er maar van af te zijn.
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Oud 26-08-2017, 21:11
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dat is het probleem... ik maak mijn huiswerk niet en ik leer ook amper. Ik heb wel altijd muziek op als ik leer, maar ik wordt eigenlijk voor van alles afgeleid: mijn nagels, een gummetje of een random vogel die voor mijn raam aan het lopen is

Meestal leer ik een half uurtje en daarna neem ik 10 minuten pauze, maar dat is alleen tijdens de proefwerkweek. Met woordjes toetsen leer ik uren achter elkaar omdat we die twee dagen van te voren op krijgen ofzo (anders krijg ik het niet af)
Maar ik heb geen idee hoe het volgend jaar zal zijn. Ik heb in ieder geval maar twee kleuren markeerstiften, geen typex en maar een pen zodat ik tijdens de les niet te vaak afgeleid kan raken.

Meestal denk ik aan het begin van het jaar of van de periode: 'Vanaf nu ga ik ECHT mijn huiswerk maken en leren' maar ik kom thuis en voor ik het weet is het al 17:00 en heb ik totaal geen zin om mijn huiswerk te maken. Meestal als ik mijn huiswerk dan wel maak, geef ik van die onzin antwoorden en sla ik veel over om er maar van af te zijn.
Je huiswerk maken is het halve werk als je iets moet leren of voorbereiden. Kwam je er in de onderbouw mee weg? Prima, maar grote kans dat je er in de vierde klas meer werk in moet steken. Maak daar tijd voor.

Zorg voor een rustige plek om te leren, met alleen het hoognodige om je heen, zodat je weinig afleiding hebt. Maak een goede planning (op basis van wat je moet doen, of op basis van tijd die je wilt besteden aan een opdracht) en plan voldoende pauzes waarin je naar hartenlust rondjes rennen if met een gummetje spelen. Als je concentreren echt heel lastig vind, kan je bijvoorbeeld de volgende planning maken:
30 min. Werken aan opdracht X
15 min. Thee drinken
30 min. Werken aan opdracht X
15 min. Pauze
30min. Beginnen aan opdracht Y

Als je thuis komt, neem dan even de tijd om te ontspannen en maak daarna gelijk een planning. Zelfs als je maar twee keer een half uur werkt, kan je toch effectief een uur er op hebben zitten. Vraag bij woordjes leren ook gerust je ouders of vrienden om je te overhoren. Als je het hardop oefent blijft het vaak beter hangen.

Een samenvatting maken voor een grote toets voor een vak als Geschiedenis of Aardrijkskunde kan ook super handig zijn. Begin dan niet de week van de toets, maar schrijf steeds een klein stukje samenvatting net nadat het onderwerp behandeld is. Uiteindelijk heb je dan in de week van de toets een complete samenvatting en hoef je die alleen nog maar door te nemen tot je de stof voldoende beheerst.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 26-08-2017, 22:04
Mustache Cat
Mustache Cat is offline
Ik reageer puur even op het motivatie gedeelte. Ik vind het dan leuk om ff een pauze te nemen (op youtube) en dan bijvoorbeeld huiswerktips of agenda plantips te maken. Dan word ik altijd meer gemotiveerd

Laatst gewijzigd op 26-08-2017 om 22:05. Reden: Ik schreef ik wordt, oops
Met citaat reageren
Oud 27-08-2017, 11:57
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Bedankt voor de reacties. Ik vind plannen heel leuk, maar ik hou me er nooit aan of ik kom totaal niet uit met de tijd.

Ik ga waarschijnlijk dit jaar als motivatie de proefwerkweek gebruiken, omdat als ik nu leer dat ik het later minder moeilijk heb.
Ik wil één schriftje gebruiken voor alle notities die ik op een dag krijg waarin ik zo veel mogelijk informatie kan opschrijven en dan dat ik thuis de notities heel overzichtelijk en netjes opschrijven. Dan kan ik het daarna in Word zetten en dat bestand op Google drive en op mijn USB zetten.

Is dat een goede techniek?
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Oud 27-08-2017, 12:07
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat een goede techniek is verschoot per persoon en per vak. Voor sommige vakken moet ik er echt niet aan denken om dat digitaal in Word uit te werken. Op papier vind ik persoonlijk fijner, maar ik heb wel een duidelijk handschrift, dat scheelt . Ik hou vaak een schrift of deel van een collegeblok per vak zelf erg handig.

Leer jezelf aan om een realistische planning te maken. Spreek bijv. met jezelf af om een uur voor één vak aan de slag te gaan (eventueel verdeeld in blokken van 15 of 30 minuten). Na dat uur ben je "klaar", ongeacht of je opdracht af is. Als je voldoende vooruit werkt is dat niet zo'n issue. Na een paar keer leer je al realistischer inschatten hoeveel werk je kunt doen in een uur, en kan je je planning optimaliseren.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 27-08-2017, 16:03
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Ik heb in mijn etui (toilettasje, want dat is steviger) een klein notitieboekje zitten waarin ik mijn huiswerk op ga schrijven, dan kan ik het markeren als ik klaar ben. Ik denk niet dat ik een planning ga maken, maar ik wil wel met mezelf afspreken om realistische doelen te stellen. Ik heb een duidelijk handschrift, maar ik leer vaak door samenvattingen te maken en typen gaat dan sneller, dus het is handiger om alles digitaal te hebben staan. Ook als back-up natuurlijk
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Oud 27-08-2017, 16:56
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Als je snel afgeleid bent door allerlei spulletjes in je kamer kan het ook helpen om een andere leeromgeving op te zoeken. Ga bijv. eens huiswerk maken in de mediatheek of de bieb. Daar moet je verplicht al rustig zijn en heb je vaak minder afleidingsbronnen. Met goed weer leerde ik ook wel eens in de tuin.

Als je goed plannen kunt maar het lastig vindt om je er aan te houden kan het misschien helpen om je planning aan het begin van de week of als je uit school komt met je moeder of iemand anders uit je omgeving door te nemen. Hiermee kun je zelf een stok achter de deur creëren.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2017, 08:38
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Citaat:
Als je snel afgeleid bent door allerlei spulletjes in je kamer kan het ook helpen om een andere leeromgeving op te zoeken. Ga bijv. eens huiswerk maken in de mediatheek of de bieb. Daar moet je verplicht al rustig zijn en heb je vaak minder afleidingsbronnen. Met goed weer leerde ik ook wel eens in de tuin.

Als je goed plannen kunt maar het lastig vindt om je er aan te houden kan het misschien helpen om je planning aan het begin van de week of als je uit school komt met je moeder of iemand anders uit je omgeving door te nemen. Hiermee kun je zelf een stok achter de deur creëren.
Goed idee! Ik weet niet of er regels zijn voor het maken van huiswerk in onze bieb, want wij hebben alleen computers. En ik weet niet of je die bezet mag houden om alleen magister/zermelo op te hebben maar ik zal het navragen.

Mijn moeder houdt er van om zo veel mogelijk werk te hebben en zo min mogelijk pauze. Daarom laat ik haar nooit meer helpen met plannen. Ze vind dat elke minuut die je over hebt, dat je dan maar alvast moet gaan leren voor een toets die niet bestaat, terwijl ik gewoon lekker rust wil hebben soms
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Oud 28-08-2017, 09:56
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Rust is ook heel belangrijk. Juist door op de juiste momenten te ontspannen, ben je tijdens het werk productiever. Die balans moet je zelf ontdekken. Ik kan zelf nog weleens te veel willen doen, maar mijn psycholoog raadde me aan om de vrije tijd en pauzes tussen het leren door ook echt in de plannen. Een korte pauze is net zo belangrijk als een blok leer-tijd.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 28-08-2017, 18:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn moeder afviseerde me vroeger om altijd je huiswerk te maken op de dag dat je het opkrijgt, ook al krijg je vandaag huiswerk wat pas donderdag af moet zijn. Ik hield me er lang niet altijd aan maar het is wel een goed streven aan het begin van het nieuwe jaar.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2017, 19:42
TresCoolxx
TresCoolxx is offline
Citaat:
Mijn moeder afviseerde me vroeger om altijd je huiswerk te maken op de dag dat je het opkrijgt, ook al krijg je vandaag huiswerk wat pas donderdag af moet zijn. Ik hield me er lang niet altijd aan maar het is wel een goed streven aan het begin van het nieuwe jaar.
Tot nu toe is het me gelukt om al mijn huiswerk te maken (en serieus!)
__________________
Without music, life would be a mistake
Met citaat reageren
Oud 29-08-2017, 20:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Super
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2017, 21:03
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Tot nu toe is het me gelukt om al mijn huiswerk te maken (en serieus!)
Wat goed! Probeer dit vol te houden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Welke pillen slikken julle om je concentratie te verbeteren?
Diripio
15 06-02-2017 19:15
Psychologie Help Sociale Angst
Hksdnwl
6 06-07-2015 09:16
Psychologie Concentratie.
ymlazy
4 05-07-2011 06:29
Psychologie Geen motivatie meer
Zwoek
25 11-11-2007 14:04
Psychologie motivatie - concentratie
vedetje
5 04-07-2007 14:22
Algemene schoolzaken Gebrek aan concentratie/motivatie.
Lollige
7 25-09-2006 21:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.