Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-08-2017, 20:00
Verwijderd
Hallo allemaal,

Over 2 dagen is het zover, ik ga eindelijk serieus studeren.
Alleen hoor ik allemaal horrorverhalen dat het meer zelfstandigheid vergt, de lesstof zoveel keer meer en moeilijker is dan het mbo, Dat in het eerste jaar veel afvallers zijn.
Dit alles maakt het een beetje eng of het wel haalbaar is voor mij.

Dus kan iemand mij een beetje vertellen hoe het eraan toegaat?
Vond je de eerste dag spannend of viel het mee?

Dank je wel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-08-2017, 20:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben na het vwo, HBO gaan doen en kwam toen in een klas met leerlingen afkomstig van het MBO omdat we allemaal de verkorte opleiding deden. Van hen is de overgrote meerderheid geslaagd in de reguliere tijd.

Of het moeilijker is of meer dan het MBO kan ik niet zeggen want ik heb geen ervaring met het MBO.

Een nieuwe studie is voor iedereen spannend. Ik vond het HBO wel een beetje lijken op de middelbare school, je hebt een klas en een rooster en je volgt lessen. Hoorcolleges in grote groepen en daarnaast werkcolleges en practica in kleinere groepen. Verder natuurlijk stages in verdere jaren maar daar heb je al ervaring mee en waarschijnlijk krijg je voor een deel ook vrijstellingen.

Succes iig!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-08-2017, 21:10
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Die zelfstandigheid is juist fijn. Je hebt veel minder verplichte lessen. Dus niet zoals op het mbo je tijd verplicht uitzitten, maar zelf kiezen waar en wanneer je studeert.

Verder staat of valt alles met motivatie. Als die aanwezig is, zou je het gewoon moeten halen. Het is misschien iets moeilijker dan mbo, maar zo verschrikkelijk moeilijk is het ook weer niet.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2017, 21:43
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Ik ben van de havo naar het hbo gegaan en vond de eerste weken pittig omdat het een andere vorm had en ik daar aan moest wennen. Laat je niet daardoor afschrikken want dat is een kwestie van wennen!

Qua zelfstandigheid is het vooral dat je nu echt alles wat je doet voor je opleiding voor jezelf doet. Het interesseerd niemand als je je huiswerk niet maakt of niet leert voor je toets, daar moet je echt zelf achteraan. Tijdens hoorcolleges lekker meekladderen als je er toch bent, dat scheelt vaak behoorlijk bij het leren van je tentamen .
Met citaat reageren
Oud 29-08-2017, 00:20
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Succes! Wat ga je studeren?
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 29-08-2017, 09:01
Verwijderd
Dank je wel allemaal!

Ik ga logopedie studeren.
En ik zal vast iemand zijn die elk college gaat volgen. Qua motivatie zit het bij mij wel goed, want ik maak mijn huiswerk en opsrachten altijd.

Op het mbo werd je ook behoorlijk vrij gelaten in wat je deed. Want mijn opleiding was meer voor volwassenen van vroeger uit en wat je ermee deed was je eigen ding. Behalve de lessen dan. Dat was natuurlijk verplicht. Ik hoop dat ik die vrijheid nu krijg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.