Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2004, 20:51
DZHAW
DZHAW is offline
Hey, ik wil heel graag gitaar leren spelen. Dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ik wil het eigenlijk al minstens een jaar, maar het is er nooit van gekomen. Maar nu dat ik natuurkunde studeer, merk ik dat ik steeds meer een 'creatieve' hobby nodig heb. Door tijd- en geldgebrek wil ik eigenlijk geen les nemen. Als ik merk dat ik het in een jaar nog steeds geweldig vind, en als ik geen voorruitgang meer boek, wil ik best les nemen, maar nu even niet.

Een tijd geleden was hier al zon topic, en er schenen best veel mensen te zijn die geen les hadden, en mensen die er bijzonder veel verstand van hadden. (of beide natuurlijk )

Maar hoe kan ik het beste beginnen?
Ik heb helemaal geen muzikale basis.

Theorie leren vind ik opzich niet erg. (ik doe niet voor niets zon theoretische studie )

Ik ben dus best bereid, om goed noten en tabs te leren lezen.
Maar uiteraard zou ik ook wel graag willen weten hoe je nu gitaar moet spelen.

Zijn er boeken die jullie mij kunnen aanraden? De bekende sites met tabs enzo ken ik al, maargoed dat is meer iets om af en toe wat leuks te doen, en te oefenen. Het legt verder niet al te veel uit.

Trouwens, ik wil met een akoestische gitaar beginnen. Vind ik persoonlijk ook mooier klinken dan een elektrische.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2004, 20:53
Tom Violence
Avatar van Tom Violence
Tom Violence is offline
als je geen muzikale basis hebt zou ik gewoon les nemen
en die snelcursus boeken zijn overal, gewoon in de muziekwinkel of bibliotheek
__________________
sup birdie.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 20:56
Verwijderd
Citaat:
Tom Violence schreef op 26-11-2004 @ 21:53 :
als je geen muzikale basis hebt zou ik gewoon les nemen
en die snelcursus boeken zijn overal, gewoon in de muziekwinkel of bibliotheek
Eens. Les nemen is erg slim om te doen, leer je ook meteen goede techniek aan (en hoef je later geen 'foute' techniek af te leren )
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 20:59
wup
wup is offline
als je niet van plan bent een dikke rockstar te worden kan je het prima jezelf leren!

ik heb het mezelf geleerd dmv een akkoordenboekje. liedjes van internet halen en de akkoorden opgezocht ( of van een iemand geleerd, maar opzoeken kan natuurlijk ook)
ik heb na een jaar even les gehad.. maar dat beviel totaal niet..

ik speel dat ding nou 3 jaar ofzo.. ben dus geen rete goeie gitarist, maar ik kan liedjes spelen die ik leuk vind..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 21:04
Verwijderd
Wil je vooral muziekleer bestuderen of gitaar leren spelen?

Ik ken eigenlijk geen boeken of sites die je echt gitaar leren spelen. Voor elk genre is wel iets te vinden dat je op weg kan helpen, maar dat materiaal is vaak wat flauw. Misschien heeft Berklee Press iets aardigs. Berklee is een soort Mekka voor gitaristen, dus dat zit wel snor.

Als inleiding tot de muziekleer vind ik
Hennie Schouten - Eenvoudige muziekleer (neem wel een nieuwe druk, ISBN 90 6010 711 X)
wel geschikt. Er zijn trouwens veel meer inleidingen in het Nederlands geschreven, die allemaal wel in orde zijn.

Zorg dat je niet alles van websites af haalt. De auteurs van die artikelen zijn meestal zelf amateurs (in de letterlijke zin van het woord), en bovendien leer je de termen alleen maar in het Engels.

Verder hangt het heel erg van jouw voorkeuren af. Over elk aspect van de muziektheorie zijn tig boeken geschreven. Het heeft denk ik geen zin om hier allemaal boeken over compositieleer of arrangeren voor een jazzensemble neer te poten.

Eigenlijk moet één site hier wel genoemd worden, en dat is http://www.ibreathemusic.com/
Daar worden zowel theorielessen op elk niveau als gitaartechnieken behandeld. Door professionals nog wel.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 21:15
Reserv
Avatar van Reserv
Reserv is offline
Citaat:
wup schreef op 26-11-2004 @ 21:59 :
als je niet van plan bent een dikke rockstar te worden kan je het prima jezelf leren!
Les nemen is juist helemaaaaal niet rock 'n roll, aight...

Maar ontopique: ik heb heel lang klassiek gitaar gespeeld, uit een boekje, maar ik merk nog steeds dat ik absoluut geen goede gitarist ben nu ik ook 'gewone' muziek (en elektrisch) speel.

Daarom, als je van jezelf weet dat je niet bijzonder muzikaal bent aangelegd, is les als basis dus zeker wel aan te raden. Als je er nu geen zin in hebt, dan is het zoals je zegt inderdaad een goed idee om het over een jaar or so nog es te overwegen.

Maar nogmaals: zolang je geen Mozart bent op de gitaar, zul je zonder les nooit een perfecte techniek krijgen. Er wordt wel eens geroepen dat les niet goed is voor je eigen speelstijl, maar dat is weer een ander verhaal.
__________________
Do you want me to get naked and start the revolution?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 21:24
DZHAW
DZHAW is offline
Zo.. nu al reacties .

Dat les nemen slim is, snap ik. Maar als les nemen toevallig meer kost dan hoogstens zon 5 euro per uur , dan is het op dit moment gewoon niet voor mij te betalen. Ik zou er natuurlijk voor kunnen werken, maar daar heb ik echt geen zin in...en in die tijd dat ik werk ga ik liever zelf oefenen. Bovendien, heb ik met mn studie al enorm veel tijd nodig dat ik tijdsverplichten zoveel mogelijk wil vermijden.

En geen les nemen, lijkt me geen reden, om het maar helemaal niet te proberen.

@snees

Ik wil toch vooral gitaar leren spelen. Zolang het duidelijk bevordelijk is voor het gitaar spelen, wil ik ook best theorie leren. Als voorbeeld heb ik ook noten lezen gegeven. Dus, zo diepgaand hoeft het voor mij ook weer niet. Misschien later, maar ik heb weinig aan alle theorie, als ik nog geen akkoordje kan aanslaan, als je begrijpt wat ik bedoel.

ps. ik heb nu echt niet de ambitie om een geweldige gitarist te worden. Als ik een tijd speel, zou die ambitie zich misschien ontwikkelen, maar nu zou ik blij zijn als ik gewoon redelijk kan spelen

Laatst gewijzigd op 26-11-2004 om 21:27.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 22:21
matt trakker
Avatar van matt trakker
matt trakker is offline
wat wel belangrijk is, is dat je weet wat je met je gitaar wilt. ben je van plan de akkoorden en misschien af en toe een solootje uit top40 of pop/rock nummers (mee) te spelen? of wil je echt leren hoe je kunt tokkelen e.d., om b.v. klassieke of spaanse nummers te spelen?

in het eerste geval kun je in je eentje al een heel eind komen, in het tweede geval wordt 't een stuk lastiger. wil je dat toch jezelf aanleren zorg er dan in ieder geval ook voor dat je weet hoe de techniek in elkaar zit, en let daar op.
__________________
kinderboerderij het dode hertje

Laatst gewijzigd op 26-11-2004 om 23:14.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 23:42
enema abortion
Avatar van enema abortion
enema abortion is offline
Als ik jou was zou ik het de wereld gewoon niet aandoen.
__________________
Born to Lose schreef: 'Maar goed helaas kunnen we niet allemaal zo geweldig zijn als kudel... wat zou het leven dan toch mooi zijn.'
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:24
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
Sidhe schreef op 26-11-2004 @ 21:56 :
Eens. Les nemen is erg slim om te doen, leer je ook meteen goede techniek aan (en hoef je later geen 'foute' techniek af te leren )
No such thing als "een foute techniek".
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:24
Malfunction
Malfunction is offline
Aaah het is David ofteweel Sjaak Afhaak !
__________________
SAID AND DONE - www.saidanddone.org
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:27
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Pim, flikker er komt een dag.....
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:29
enema abortion
Avatar van enema abortion
enema abortion is offline
Oftewel Aad Indesteeklaat!
__________________
Born to Lose schreef: 'Maar goed helaas kunnen we niet allemaal zo geweldig zijn als kudel... wat zou het leven dan toch mooi zijn.'
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:30
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Nee nee die 2 papzakken en die helmondse boer besloten het ineens op dinsdag te doen. Een Stab in mn back pim...
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:30
Malfunction
Malfunction is offline
Is nog te lui om in z'n eigen stad even langs te komen...

En dat ouwehoert dan over dedication...

Jaap Doordemandval heet ie !
__________________
SAID AND DONE - www.saidanddone.org
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:30
Malfunction
Malfunction is offline
We waren met z'n 6en David ?

Emiel
Jasper
Paul
Jonne
Kaat
en ik.
__________________
SAID AND DONE - www.saidanddone.org
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:31
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Weet ik. Ik ging van maandag uit. Op dinsdag kan ik nooit.....Gillmore Girls...je weet toch.
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:33
enema abortion
Avatar van enema abortion
enema abortion is offline
Je bent gewoon een excuusmongool David!
__________________
Born to Lose schreef: 'Maar goed helaas kunnen we niet allemaal zo geweldig zijn als kudel... wat zou het leven dan toch mooi zijn.'
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-11-2004, 00:34
Malfunction
Malfunction is offline
Gillmore girls, is dat je excuus ?

man man man.

homo.
__________________
SAID AND DONE - www.saidanddone.org
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:36
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Nee Pim....je wilt graag dat ik homo ben, omdat je ook nog sex wilt ooit. Helaas voor jou.


Maar serieus t kon echt niet. Pizza is m'n leven man....als ik kon was ik er zeker bijgeweest.
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:37
enema abortion
Avatar van enema abortion
enema abortion is offline
pim, heb je lorelai nog nooit gezien ofzo???

lorelai <3
__________________
Born to Lose schreef: 'Maar goed helaas kunnen we niet allemaal zo geweldig zijn als kudel... wat zou het leven dan toch mooi zijn.'
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:37
Malfunction
Malfunction is offline
Geloof jij David Jasper ?
__________________
SAID AND DONE - www.saidanddone.org
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:37
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Ik bedoel maar. En Sebastian Bach zit er nu zelfs in. Wel een lelijke vent geworden zeg....man man.
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:39
enema abortion
Avatar van enema abortion
enema abortion is offline
Shit man, Skid Row, WAT een band was dat!

Ik geloof David niet want hij is een verzinselmongool maar lorelai <3 is wel lorelai <3.
__________________
Born to Lose schreef: 'Maar goed helaas kunnen we niet allemaal zo geweldig zijn als kudel... wat zou het leven dan toch mooi zijn.'
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:39
Malfunction
Malfunction is offline
Je avatar zegt meer dan genoeg David.
__________________
SAID AND DONE - www.saidanddone.org
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2004, 00:40
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Het is "The Jesus".......en je weet...Nobody fucks with the jesus.


n00b
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 00:56
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
alle bands die `ik` ken met gitaristen die `helemaal zelf `gitaar hebben spelen zuigen aars.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 01:12
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Dat komt omdat je naar moeilijke pielmuziek luistert.
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 01:13
Malfunction
Malfunction is offline
Power To The King Kong David.
__________________
SAID AND DONE - www.saidanddone.org
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 01:49
infamous
Avatar van infamous
infamous is offline
check www.cyberfret.com

step by step guide

of neem les
__________________
www.optech-dnb.com, live dnb+abstract visuals
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 20:40
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
DeadNation schreef op 27-11-2004 @ 02:12 :
Dat komt omdat je naar moeilijke pielmuziek luistert.
of ik ben gewoon realistisch
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 04:15
SDS
SDS is offline
huur gewoon eens zo'n boekje in de bieb, iets van mij first songbook ofzo.... daar staan dan noten voor piano in (skippen, heb je niet nodig) maar daarboven staan hele simpele tekeningetjes van hoe je accoorden moet pakken.

voorbeeldje;
----------
| | | o | |
----------
| oo | | |
----------
| | | | | |
----------

zo'n tekeningetje stelt gewoon je hals voor en de bolletjes geven aan waar je je vingers moet zetten. dit is dus een e-accoord. middagje priegelen en je kan er nog wel een paar spelen. het overpakken van het ene naar het andere accoord zal nog langzaam gaan in het begin, maar dat is gewoon iets wat je moet oefenen... Snel genoeg leer je dan ook hoe je het beste je vingers kan zetten.

Ik denk dat als je daarmee aan de slag gaat je al een heel eind komt. begin een beetje mee te harken met van die classics en probeer zo snel mogelijk zelf wat liedjes te verzinnen... want het leukste van gitaar leren spelen is dat je er uiteindelijk iets creatiefs mee kan doen....

En trouwens; ik denk echt niet dat je les nodig hebt om gitaar te leren spelen.... gitaar is volgens mij echt een perfect instrument om autodidactisch onder de knie te krijgen. uiteindelijk is het leren bespelen van een instrument toch meer een middel om jezelf te uiten dan een doel op zich. En wat dat betreft zijn er echt genoeg muzikanten die dat geweldig kunnen zonder ooit les gehad te hebben, die niet over een juiste techniek beschikken of blindelings pentatonische toonloaddertjes kunnen spelen...
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 14:22
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
SDS schreef op 28-11-2004 @ 05:15 :
Ik denk dat als je daarmee aan de slag gaat je al een heel eind komt. begin een beetje mee te harken met van die classics en probeer zo snel mogelijk zelf wat liedjes te verzinnen... want het leukste van gitaar leren spelen is dat je er uiteindelijk iets creatiefs mee kan doen....
Je kan inderdaad wel gitaar leren spelen op je eentje. Dat kan. Maar het is heel moeilijk om je gehoor ZELF zodanig te trainen dat akkoorden in je hersenen een klank worden, en dus meer zijn dan een vingerzetting. Als je op gehoor wil gaan dingen meespelen, heb je dat toch echt nodig. Anders blijf je oeverloos meeharken.

Citaat:
uiteindelijk is het leren bespelen van een instrument toch meer een middel om jezelf te uiten dan een doel op zich
DIt is toch serieus bij de haren gerukt. 'Jezelf uiten' is alleen maar aan de echte doorzetter weggelegd. En dit is een gevolg van het beheersen van je gitaar. Als je dat beestje niet volledig beheerst zal je niet veel uitingen van jezelf in muziek om kunnen zetten.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 15:36
SDS
SDS is offline
Citaat:
Armadillo1429 schreef op 28-11-2004 @ 15:22 :
Je kan inderdaad wel gitaar leren spelen op je eentje. Dat kan. Maar het is heel moeilijk om je gehoor ZELF zodanig te trainen dat akkoorden in je hersenen een klank worden, en dus meer zijn dan een vingerzetting. Als je op gehoor wil gaan dingen meespelen, heb je dat toch echt nodig. Anders blijf je oeverloos meeharken.

DIt is toch serieus bij de haren gerukt. 'Jezelf uiten' is alleen maar aan de echte doorzetter weggelegd. En dit is een gevolg van het beheersen van je gitaar. Als je dat beestje niet volledig beheerst zal je niet veel uitingen van jezelf in muziek om kunnen zetten.
Natuurlijk is een zekere beheersing van je gitaar nodig om jezelf er mee te kunnen uiten. Als je nog steeds moet nadenken hoe je precies je vingers in die vakjes moet priegelen zal dat zeker in de weg staan van een gevoel wat je krijgt bij het spelen. Maar dat daar een volledige feilloze beheersing voor nodig is is onzin!

Hoeveel bluesmannen zijn er wel niet die met een simpel e,a en b7 accoord de meest zielsdoorklievende nummers hebben gefabriceerd. Hoeveel punk en hardcore bands zijn er wel niet die met gebruik van een simpele powerchordgreep hun emoties in muziek om kunnen zetten etc.

En het is hartstikke leuk om gitaar te spelen. Dat moet het ook zijn, je weet zelf wat je het leukste vind om te doen. Voor mij was dat niet noten leren, of muziek leren spelen die ik eigenlijk helemaal niet leuk vind. Feilloos meespelen met een plaatje zodra je het hoort is een knap kunstje, maar waar zit het creatieve daarin?

Als je jezelf gitaar gaat leren spelen en je doet gewoon de dingen die je leuk vind (echt wel dat je blij bent als je voor het eerst zo'n classic mee kan 'harken'!) dan wordt je vanzelf die doorzetter. Dan wordt 'iets nieuws leren' een kick in plaats van een hele opgave.

Er zijn gewoon heel veel mensen die al snel weer afknappen op gitaar spelen omdat ze meteen al allemaal in beginsel onnodige dingen over zich heen krijgen zodra ze beginnen. En dat vind ik gewoon zonde...
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 15:43
matt trakker
Avatar van matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
Armadillo1429 schreef op 28-11-2004 @ 15:22 :
Je kan inderdaad wel gitaar leren spelen op je eentje. Dat kan. Maar het is heel moeilijk om je gehoor ZELF zodanig te trainen dat akkoorden in je hersenen een klank worden, en dus meer zijn dan een vingerzetting. Als je op gehoor wil gaan dingen meespelen, heb je dat toch echt nodig. Anders blijf je oeverloos meeharken.
wat een gelul, als je weet in welke toonsoort een nummer staat (wat een kwestie is van even die toon vinden op je gitaar) kun je meestal zo de akkoorden erbij schrijven, da's geen kwestie van eindeloos proberen.
__________________
kinderboerderij het dode hertje
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 16:15
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
SDS schreef op 28-11-2004 @ 16:36 :
Hoeveel bluesmannen zijn er wel niet die met een simpel e,a en b7 accoord de meest zielsdoorklievende nummers hebben gefabriceerd. Hoeveel punk en hardcore bands zijn er wel niet die met gebruik van een simpele powerchordgreep hun emoties in muziek om kunnen zetten etc.
Over punk spreek ik niet, daar ken ik niks van. Ik had het trouwens ook niet over muziek gemaakt door een band. Bluesmannen gelijk jij aangeeft zijn en waren er heel veel. Maar ook hier blijft mijn punt: je moet eerst je trucjes beheersen voordat je ze kan gebruiken om je gevoel in muziek om te zetten.

Citaat:
Als je jezelf gitaar gaat leren spelen en je doet gewoon de dingen die je leuk vind dan wordt je vanzelf die doorzetter.
Ik heb de indruk dat jij er van uit gaat, dat les gegeven wordt door een slechte leraar, die niet weet wat je wil, wat je graag speelt, en wat je wil bereiken. Kijk eens rond, en dan zie je dat er ook goede, deftige leraars muziek bestaan. Zo krijg je les zonder de nadelen van het schoolse systeem mee te slepen, maar wel met de voordelen van iemand die het je goed kan leren.
Natuurlijk, alle begin is moeilijk. En je moet ook geen notenleer of klassieke gitaar gaan leren, als je alleen maar blues of punk wil gaan spelen.

Citaat:
Feilloos meespelen met een plaatje zodra je het hoort is een knap kunstje, maar waar zit het creatieve daarin?
Op zich is dat helemaal niet creatief. Het gaat me nog steeds om hetzelfde. Als je je instrument niet beheerst, kan je er nog niet veel creatieve dingen mee doen.
Een muzikaal gehoor ontwikkelen gaat beter als je wat theoretische achtergrond hebt. Muzikaal gehoor kan je inderdaad oefenen door nummers op het gehoor te gaan naspelen/meespelen enz... En dat kan ook op heel veel andere manieren. En zo'n muzikaal gehoor is enorm handig als je wil improviseren, of strak met een band wil meespelen.
Het verwondert me eigenlijk dat je dat allemaal niet weet (of doe je gewoon alsof ik de debiel ben?).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-11-2004, 16:31
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Les nemen is helemaal niet nodig. Met jouw ambities begon ik anderhalf jaar terug ook met gitaar spelen en na een jaar ofzo kan ik evenveel op de gitaar als jij nu zou willen (denk ik dan ).
In het begin speelde ik alleen op 1 snaar met 1 vinger (het refrein van New Born van Muse geloof ik). Toen heb ik het halve euvre (hoe schrijf je dat?) van Nirvana gepoogd te spelen.
Moet wel zeggen dat ik niet zoon hele grote ster ben in het spelen van akkoorden (vooral barrés en open akkoorden), maar hey: power chords zijn de oplossing .
Ik zou dus gewoon liedjes proberen na te spelen, leer je het je vanzelf, dat moet toch wel lukken?
En als je bereid bent naar Westervoort (bij Arnhem) te reizen, wil ik je wel wat proberen te leren, gratis...
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 16:32
SDS
SDS is offline
Citaat:
Armadillo1429 schreef op 28-11-2004 @ 17:15 :
Ik heb de indruk dat jij er van uit gaat, dat les gegeven wordt door een slechte leraar, die niet weet wat je wil, wat je graag speelt, en wat je wil bereiken. Kijk eens rond, en dan zie je dat er ook goede, deftige leraars muziek bestaan. Zo krijg je les zonder de nadelen van het schoolse systeem mee te slepen, maar wel met de voordelen van iemand die het je goed kan leren.

Op zich is dat helemaal niet creatief. Het gaat me nog steeds om hetzelfde. Als je je instrument niet beheerst, kan je er nog niet veel creatieve dingen mee doen.
Een muzikaal gehoor ontwikkelen gaat beter als je wat theoretische achtergrond hebt. Muzikaal gehoor kan je inderdaad oefenen door nummers op het gehoor te gaan naspelen/meespelen enz... En dat kan ook op heel veel andere manieren. En zo'n muzikaal gehoor is enorm handig als je wil improviseren, of strak met een band wil meespelen.
Het verwondert me eigenlijk dat je dat allemaal niet weet (of doe je gewoon alsof ik de debiel ben?). [/B]
huh? Ik doe helemaal niet alsof jij een debiel bent, anders had ik niet eens de moeite genomen te reageren....

maar wat ik met mijn posts voornamelijk wil zeggen is richting de topicstarter. Dat ie gewoon lekker een beetje moet gaan spelen en zich niet moet laten afschrikken door theoretische achtergronden en een muzikaal gehoor wat je op een gegeven moment nodig gaat hebben.

En natuurlijk zijn er genoeg goede leraren, lijkt me niet dat er ooit iemand slechter is geworden van gitaarles.

En uiteraard is theoretische kennis en een muzikaal gehoor superbelangrijk als je verder wil gaan dan die paar kampvuuraccoordjes. Maar, in zo'n topic als dit waarin iemand geeft gewoon een beetje gitaarspelen wil leren lijkt het met gewoon belangrijker dat ie eerst maar eens lekker een beetje gaat spelen. Zodra je de lol ervan te pakken hebt en je er een beetje aanleg voor hebt ga je die theoretische kennis toch wel vergaren en doe je dat gehoor vanzelf op.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-11-2004 @ 17:31 :
Moet wel zeggen dat ik niet zoon hele grote ster ben in het spelen van akkoorden (vooral barrés en open akkoorden), maar hey: power chords zijn de oplossing .
Dit tovert een glimlach op mijn gezicht
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 19:03
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Snees schreef op 28-11-2004 @ 17:35 :
Dit tovert een glimlach op mijn gezicht
Ok ok, ik wil me hier even over te verantwoorden. Power chords zijn natuurlijk niet echt de oplossing. Je krijgt hele saaie muziek als je alles in power chords doet (nouja, niet altijd, veel bands spelen iig live een hoop in power chords, maar voor een akoestische gitaar ist niet zo nodig). Ennieweej, ik speel veel liever bas, mede omdat ik die akkoorden maar kut vind (begin daar steeds meer van af te komen). Maar dan nog, volgens mij kan je na een half jaar oefenen toch wel redelijk elk akkoord spelen, of zeker wel "redelijk spelen" wat de ts z'n doel is...
Zo, ik heb mn geweten gezuiverd en jullie zijn een oninteressante reply rijker
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 19:32
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ik speel nu bijna 2 jaar gitaar. Ik heb aanvankelijk een schriftelijke cursus gitaar bij het NTI gevolgd en akoestische gitaar gespeeld. Deze cursus is nuttig voor de meest fundamentele basics, maar als je meer moderne muziek op een elektrische gitaar wil spelen, dan moet je zeker verder gaan. Halverwege de cursus heb ik een elektrische gitaar gekocht en tussendoor heb ik mezelf wat rock en bluestechnieken aangeleerd mbv internet. Pas geleden heb ik een boek gekocht bij de muziekhandel met bluessolo's. Ik ben zelf echt verbaasd hoeveel vooruitgang ik in korte tijd heb geboekt. Met dit boek heb ik wat solotechnieken geleerd en ik vind dat ik al best vlot kan improviseren. Ik heb er lange tijd aan gedacht om een keer les te nemen bij een muziekschool, maar ik heb steeds geen tijd en door die vooruitgang wil ik nog best proberen om zelf verder te gaan. Als je veel doorzettingsvermogen hebt hoef je helemaal niet op les te gaan zie je wel. Maar als je graag in korte tijd vrij veel wil kunnen met je gitaar kun je denk ik het beste op les gaan. Dit laatste weet ik natuurlijk niet zeker omdat ik er geen ervaring mee heb.

Het is volgens mij goed dat je met akoestische gitaar wilt beginnen, omdat dit over het algemeen moeilijker speelt dan een elektrische (vind ik dan). Als je namelijk eenmaal vlot kunt spelen op een akoestische gitaar, dan voelt een elektrische gitaar veel makkelijker aan. Dit was bij mij wel het geval. Als je het echter andersom doet, dan denk ik dat je erg moet wennen aan de wat bredere hals. Het is ook een stuk moeilijker om barré-akkoorden op een akoestische gitaar te doen. Volgens mij is het beter om het moeilijke van begin af aan te leren dan halverwege over te stappen naar een moeilijkere techniek. Een aangeleerde techniek aanpassen of corrigeren is immers erg lastig.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 19:37
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Carn schreef op 27-11-2004 @ 01:56 :
alle bands die `ik` ken met gitaristen die `helemaal zelf `gitaar hebben spelen zuigen aars.
Euhm Jimi Hendrix heeft het ook helemaal zelf geleerd......

Je zou verbaasd zijn als je wist hoeveel bekende gitaristen het zonder les gemaakt hebben
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 21:06
Reserv
Avatar van Reserv
Reserv is offline
Ik zie Jimi al elke week op zn fietsje en gigback op zn rug naar het Culturele Centrum van Seattle anno 1960 fietsen op weg naar zijn muziekles van woensdagmiddag.
__________________
Do you want me to get naked and start the revolution?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 21:48
count.me.out
count.me.out is offline
les is belangrijk als het conservatorium of een soortgelijke opleidingen je doel is.

anders nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 22:27
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Bullshit. Ligt compleet aan je leraar.
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 22:34
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Bernero schreef op 28-11-2004 @ 20:37 :
Euhm Jimi Hendrix heeft het ook helemaal zelf geleerd......

Je zou verbaasd zijn als je wist hoeveel bekende gitaristen het zonder les gemaakt hebben
ik ben dan ook iemand die Hendrix ongeveer net zo interessant vind als het geluid van de droogtrommel Hij was een revolutionaire gitarist maar daar houd het ook wel mee op in mijn mening.

Maar ik zie aan de hele lappen tekst hier dat ik mijn doel al bereikt heb
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 22:34
Tom Violence
Avatar van Tom Violence
Tom Violence is offline
en aan je talent.

ik ken een dude die speelt al 7 jaar gitaar en zelfs ik kan het beter dan hem. ik speel een jaartje of 3 maar ik oefen bijna nooit.
__________________
sup birdie.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 22:39
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
tja. je hebt ook goed en slecht oefenen. 6 uur per dag wat wegspelen of 30 minuten constructief bezig zijn, daar zit al genoeg verschil tussen.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 22:50
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Ik had dat idee ook. 5 keer op gespeeld, nu ligt ie al een half jara bij een huisgenoot...
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 12:18
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 28-11-2004 @ 23:50 :
Ik had dat idee ook. 5 keer op gespeeld, nu ligt ie al een half jara bij een huisgenoot...
Tsja het allerbelangrijkste blijft toch wel doorzettingsvermogen

En juist omdat Hendrix zo revolutionair is, vind ik het een groot voorbeeld van iemand die het in zn eentje heeft gemaakt. Je hoeft helemaal niet van zijn muziek te houden om dat in te zien. Tsja, het ligt ook een beetje aan talent volgens mij. De een is nu eenmaal creatiever dan de ander.

Laatst gewijzigd op 29-11-2004 om 12:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Electric guitar
onizuka-
21 23-08-2014 18:02
Muziek Zelf gitaar leren spelen
Woefzeidekat
5 14-05-2014 16:16
Muziek Zelf gitaar leren spelen + tweedehands kopen
Wazigheid
16 05-05-2007 12:08
Lifestyle Jezelf verrijken dmv acties/cursus
Verwijderd
73 27-01-2005 18:00
Muziek Gitaar leren spelen...
Sambal
45 03-10-2003 17:16
Muziek zelf gitaar spelen aanleren.....een paar goeie inet adressen daarvoor
G.T.C.
12 16-03-2003 14:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:24.