Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2010, 14:33
BC13
Avatar van BC13
BC13 is offline
Hey,
Ik moet een betoog gaan houden over de OV- Chipkaart.
ik weet wel een paar dingen ervan, maar heeft iemand nog goede tips voor me ?
Een goede stelling ? en nog wat goede argumenten ?
Alvast bedankt : D

groetjes (:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2010, 18:42
BORED
Avatar van BORED
BORED is offline
Misschien als stelling, het gebruik van OV chipkaart is niet nodig, strippenkaart werkte prima.
of, zwartrijden voorkom je niet met OV chipkaart.

etc.
__________________
HoOii
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 18:58
Verwijderd
Ik ben het eens met BORED.

Ik zou ook eigenlijk kijken naar wat de voordelen en nadelen ervan zijn, daar kun je vaak wel een leuke stelling uithalen, bijvoorbeeld iets met een storing ofzo. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat in de bussen je niet kon inchecken vanwege een storing. De inkt van de stempel van de chauffeur deed het echter altijd .
Met citaat reageren
Oud 01-12-2010, 09:34
BC13
Avatar van BC13
BC13 is offline
ghehe bedankt
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 19:38
Verwijderd
Stelling: Ov-chipkaart is een slecht initiatief

De Ov-chipkaart is er dan eindelijk definitief gekomen in 2010. Sommige hebben het al, maar volgend jaar zijn we allemaal aan de beurt met de Ov-chipkaart. Het is een kaartje dat vervangen is voor de papierenkaartjes in het openbaarvervoer. Je hebt verschillende kaarten: De Anonieme, persoonlijke & de Wegwerp Ov-chipkaart. De Persoonlijke is met al je gegevens en is alleen voor jezelf. De anonieme ov-chipkaart kan iedereen mee reizen. En is dus niet persoonsgebonden. De wegwerp ov-chipkaart kun je maar 2uur meer reizen en daarna is die niet meer geldig. Er staat tevens ook geen saldo op. Ik laat jullie voor de duidelijkheid eerst het reclame spotje zien van de NS. http://www.youtube.com/watch?v=DEoBb...eature=related Als het zo zou gaan, is het helemaal fantistisch, maar het gaat helaas niet zo. Mijn stelling luidt dan ook als volgt: De Ov-chipkaart is een slecht initiatief.

Stel je eens voor dat je naar het buitenland wil gaan met een internationale trein. Je hebt een ov-chipkaart omdat al in heel Nederland ingevoerd is en de papierkaartjes gaan in de loop van de jaren eruit. In het buitenland kun je niet verder reizen met je saldo van de ov-chipkaart dus moet je nog eerst uitchecken bij het laatste Nederlandse station. Verder krijg je dubbele kosten.

Maar ook andersom is dat zo. Buitenlanders die hier heen komen met internationale treinen hebben veel moeite om door de poortjes heen te komen, aangezien ze niet met hun papierenbewijzen er door heen kunnen komen. Hun moeten lang wachten voordat een medewerker hun helpt er door heen te komen. Aangezien er veel meer klachten over die poortjes zijn gekomen op het treinstation. Zoals het niet open gaan bij het inchecken en te lange wachtrijen met de spitsuren, laat de NS de poortjes nu maar open. De poortjes zijn bedoelt voor zwartrijders, hangjongeren en zwervers. De Buitenlanders kunnen er nu ook met gemak door heen, dat is handig maar wat ik net al zei de rest kan er nu ook door heen bijvoorbeeld de zwerver. De poortjes hebben dus voor niets gezorgd, alleen bakken met geld! Over een paar jaar gaan de poortjes weer dicht, zoals de NS vermelde op de site van de ov-chipkaart, maar dan krijg je weer het zelfde probleem met de buitenlanders.

Niet alleen voor buitenlanders is het onhandig. Ook voor mensen die dagelijks gebruik maken van het openbaarvervoer. Bijvoorbeeld 40+ die naar het werk gaan met het openbaarvervoer. Met de Ov-chipkaart ben je 20 tot 25% duurder uit dan met een strippenkaart of treinkaartje. Misschien denk je ag, dat het nog wel mee valt, maar als je dat op jaar basis bekijkt, kan dit wel €500 euro extra kosten met zich meebrengen. Tevens gaan de kortingen verloren, zoals de zomertour, railrunner en samenreiskorting.

Ik heb zelf een anonieme ov-chipkaart, omdat de hele familie er mee kan reizen en aangezien we niet zovaak met de bus of trein gaan. Helaas kan ik niet zien hoeveel een reis mij gaat kosten, omdat verschillende vervoersbedrijven allemaal andere tariefen hebben. En als je met meerdere bedrijven reist, bijvoorbeeld met de NS en de Styntus heb je ook nog eens last van dubbel opstaptarieven. Verder weet je ook niet hoeveel je nog op de ov-chipkaart hebt staan, alleen als je in en uitcheckt krijg je dat te zien. Maar als iemand anders van mijn familie er mee heeft gerezen, is het voor mij de volgende keer dus een verrassing hoeveel geld er nog opstaat. Dus voordat je op reis gaat, moet je zorgen dat je minimaal €20 euro erop hebt staan, dat is veel vooral als je het eventueel kwijtraakt.

Verder zijn de storingen bij elektrische apparaten niet te voorkomen. Bijvoorbeeld als je in –en uit moet checken. Als het apparaat in de bus weer eens niet doet, kan het erg uit de klauwen lopen. De bus wacht niet op jou, die rijdt tevens gewoon door. Je stapt uit en je hebt niet uitgecheckt. Bij syntus kost het €5,- extra en bij NS €20,- dus dat is niet zomaar iets. Maar stel dat het apparaat helemaal deffect is, dan moet je maar hopen dat de buschauffeur zo aardig is om je gratis mee te laten reizen. Anders moet je een extra strippenkaart kopen, zolang die er nog zijn. Als die er niet zijn, moet je dan soms aan de kant blijven staan?

Bovendien is de Ov-chipkaart eigenlijk wel zo betrouwbaar? In 2008 is de Ov-Chipkaart door 2 Duitsers gehackt. Toen kwam er een betere versie van het kaartje, maar die werd even later weer gehackt door een paar studenten van de Radboud universiteit Nijmegen. Deze studenten konden 2 dagen lang door heel nederland gratis reizen. Ze konden tevens al de gegevens van de reizen terug zien. Hoelang moeten we nog wachten voordat de Ov-chipkaart weer is gehackt?

Hoewel er nauwkeurige informatie beschikbaar vrijkomt over het gebruik van het openbaar vervoer op bepaalde tijdstippen, kunnen bij drukte langere vervoersmiddelen worden ingezet. Maar is het nodig om dan de reizen van de mensen te volgen via de elektronische ov-chipkaart. Dit kan tevens ook gewoon bij de papierenkaartjes gebeuren.

Al bij al kan ik zeggen dat de Ov-chipkaart een slecht initiatief is, er zitten nog veel kinderziektes in. En bij elektrisch appratuur zijn er altijd storingen aanwezig. Het kost waanzinnig veel geld en het is ingewikkelt voor buitenlanders. Laat die oude vertrouwde papierkaartjes maar weer terug komen!

Dit zijn mijn gebruikte bronnen:
Bronnen
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/61...rt_niet__.html
http://www.ov-chipklacht.nl/site/198
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7...jd_open__.html
http://www.youtube.com/watch?v=DEoBb...eature=related
http://www.trouw.nl/nieuws/europa/ar..._wereld__.html

Zijn er nog vragen?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2010, 20:37
BC13
Avatar van BC13
BC13 is offline
dankjeeee.
alleen beetje jammer dat ik met mijn betoog voor de ov kaart moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2010, 15:27
Verwijderd
dat werd mij niet duidelijk uit je vraag

tevens op wikepedia staan voors en tegens.
wel een slechte bron.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
Verwijderd
500 11-01-2007 14:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.