Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2010, 09:12
MRxSMITH
MRxSMITH is offline
Hallo,

ik heb dit topic gemaakt om de ervaringen van mensen te horen die zojuist zijn begonnen aan hun eerste jaar aan een universiteit.
Ik heb altijd al willen weten hoe jullie je eerste dag hebben ervaren:
-Was het verschil tussen universiteit en middelbare school groot?
-Wat is het grootste verschil tussen je middelbare school en je huidige universiteit?
-Ontmoette je al gelijk nieuwe mensen?
-Werd je begeleid of moest je alles zelf regelen..
Kortom ; TELL ME !
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2010, 09:19
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Ja, er zit een behoorlijk verschil tussen middelbare school en universiteit. Universiteit is veel zelfstandiger, je moet veel meer zelf uitzoeken wat je moet doen en niet alles wordt voorgekauwd zoals dat veel op middelbare scholen wel gebeurt. Je moet zelf dingen goed bijhouden en je bent zelf verantwoordelijk voor het al dan niet bijwonen van hoorcolleges.

In de introductieweek heb ik gelijk al een aantal mensen ontmoet met wie ik goed kon opschieten, we zijn echt een beetje een groepje geworden . Maar ik heb ook veel goede contacten met andere mensen van de opleiding. Het is gewoon zo dat je waarschijnlijk zelfde interesses hebt als je aan de opleiding begint en daardoor lig je elkaar gewoon beter.

Er was niet echt veel begeleiding. Er werd van uitgegaan dat je zelf je zaakjes op orde had en dat je ook zelf uitzocht waar alle teksten etc. stonden. Wel hadden we in de introductieweek een aantal begeleidingsuren, ze lieten ons zien hoe we toegang kregen tot ict-faciliteiten en waar de verschillende gebouwen waren, maar wat betreft lessen, leerstof en opdrachten moesten we het zelf vinden.

Overigens doe ik Theater-, Film- en Televisiewetenschappen aan de Universiteit van Utrecht.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 11:22
MRxSMITH
MRxSMITH is offline
Citaat:
Ja, er zit een behoorlijk verschil tussen middelbare school en universiteit. Universiteit is veel zelfstandiger, je moet veel meer zelf uitzoeken wat je moet doen en niet alles wordt voorgekauwd zoals dat veel op middelbare scholen wel gebeurt. Je moet zelf dingen goed bijhouden en je bent zelf verantwoordelijk voor het al dan niet bijwonen van hoorcolleges.
.
welke dingen bedoel je hier mee?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 11:39
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Je moet de studiestof zelf inplannen, terwijl je op de middelbare school dagelijks/wekelijks krijgt verteld wat je voor de volgende les moet leren/maken. Je moet dus oppassen dat je niet maandenlang niets doet en twee dagen vóór 't tentamen begint met studeren . Das ook tevens 't grootste verschil tussen de middelbare school en de universiteit, naar mijn mening: je bent heel erg vrij. Je wordt alleen nog op 't matje geroepen als je je groepswerk niet of niet goed uitvoert.

Over 't maken van vrienden hoef je je geen zorgen te maken. In de collegezalen kun je bij iedereen aanschuiven en dan ontstaat er meestal vanzelf wel 'n gesprek. Vooral in de beginperiode, dan vind iedereen 't fijn om nieuwe contacten te leggen .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 16:37
MRxSMITH
MRxSMITH is offline
Wauw, okee! ;o
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 19:29
JUNIOR.
Avatar van JUNIOR.
JUNIOR. is offline
Ik ga dit topic volgen, wil ook graag ervaringen weten van anderen.
__________________
I'm with you, Avril!! :3
Met citaat reageren
Oud 17-12-2010, 21:53
Verwijderd
Mijn ervaring is ook dat contact leggen inderdaad heel makkelijk is, iedereen in het eerste jaar is nieuw en daardoor staat iedereen heel open voor contact, geen probleem dus. Sowieso organiseren alle universiteiten introducties, daar ontmoet je ook veel mensen. Mijn studie had ook nog een speciale introductie van de opleiding zelf, dus met alle eerstejaars, ook erg leuk en je leert elkaar meteen kennen.

Verder is er op de universiteit waarschijnlijk niemand die je op je vingers tikt wanneer je niet komt opdagen. Ja, die tik krijg je als blijkt dat je veel te weinig studiepunten hebt gehaald, bijvoorbeeld, maar dan ben je al te laat. Dus je bent veel verantwoordelijker voor je eigen studie, op de middelbare school is er nog een mentor of conrector die je bij de les houdt als je gaat spijbelen of je huiswerk niet maakt.
Sommige universiteiten doen overigens wel aan wat gerichtere begeleiding, daar is bijvoorbeeld een afspraak met een studiebegeleider verplicht het eerste jaar, zodat die je nog wat kan proberen bij te sturen. Maar meestal moet je dat zelf regelen, dus als je merkt dat iets niet lukt, dan maak je een afspraak met een begeleider. Ze zijn er wel, maar ze lopen niet achter je aan. Mij ervaeing met studiebegeleiding is echt heel erg goed, dus zeker niet twijfelen als je wat begeleiding nodig hebt, maar gewoon een afspraak maken met zo'n begeleider
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Van HBO terug naar VWO.
mariskaaaaa
6 14-01-2012 16:06
Studeren Start master na problemen
LGF
7 16-11-2009 01:02
Algemene schoolzaken Help wiskunde belgie
NickyPWS
1 08-12-2008 18:27
Algemene schoolzaken Welke school is leuker?
weetweinig
19 08-04-2008 00:00
Studeren Stoppen met studie
Crimson
113 15-11-2007 11:38
Algemene schoolzaken Na de middelbare school...
Verwijderd
16 19-01-2004 16:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.