Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2011, 10:07
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Het CDA roept banken op om het sparen bij de jeugd meer te stimuleren door bijvoorbeeld de Zilvervloot nieuw leven in te blazen. Volgens Tweede Kamerlid Eddy van Hijum van de regeringspartij moeten banken hun maatschappelijke verantwoordelijkheid tonen door meer aantrekkelijke spaarrekeningen aan te bieden voor jongeren.

[...]

De oude Jeugdspaarwet, beter bekend als de Zilvervloot, is ongeveer 20 jaar geleden ingetrokken. Hierbij kregen jongeren een premie van de overheid aan het eind van een spaarperiode. Volgens Van Hijum is het niet de bedoeling dat de overheid nu weer met een beloning komt voor spaarzin, maar ziet hij dat juist als een taak van de banken.
bron

Maar hoe denkt de doelgroep er hier zelf over?

Vind je sparen belangrijk? Zou je meer sparen als er stimuleringsmaatregelen zouden komen? En vind je het een verantwoordelijkheid van de samenleving/banken om de spaarzin te stimuleren?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2011, 11:32
Verwijderd
Sparen is voor je toekomts en die is belangrijk
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 12:45
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Een fiscale prikkel om te sparen lijkt me overbodig en zal toch vooral gebruikt worden voor belastingontduiking door de rijken. Misschien helpt het om op school meer aandacht aan te besteden aan met geld omgaan, maar het meest helpt het waarschijnlijk als misleidende marketing wordt aangepakt, want er wordt nu slechts een minuscuul strobreedje in de weg gelegd van harde leugens en misleiding.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 14:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Zolang daar niet nog meer regelgeving van de overheid en meer subsidies bij komen kijken vind ik het een goed idee.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 15:02
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik dacht dat de overheid zelf al wat banken in de la had? Wat let ze zelf een Zilvervloot in
het leven te roepen?
Maar inderdaad; wat T_ID zegt; zonder subsidies.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 17:26
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Stimuleren en informeren is een goed plan, maar er is geen maatregel voor nodig.

Trouwens: Een fatsoenlijke ouder voed zijn eigen kind wel op, dat hoeft de overheid toch niet te doen.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 10:54
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik snap het niet zo goed, aan de ene kant willen ze dat jongeren meer gaan sparen, aan de andere kant willen ze dat jongeren meer gaan lenen, het komt wat tegenstrijdig over. Overigens bleek juist uit dat onderzoek dat jongeren minder geld te besteden hebben, maar nog wel even vaak sparen, dus volgens mij gaat dat al best goed. En verder wat Alpha_Omega zegt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Stimuleren en informeren is een goed plan, maar er is geen maatregel voor nodig.

Trouwens: Een fatsoenlijke ouder voed zijn eigen kind wel op, dat hoeft de overheid toch niet te doen.
Ai...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 15:22
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Ai...
Jammer genoeg is de realiteit inderdaad anders ja.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 16:12
Verwijderd
Typische CDA-bemoeials voorstel.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 13:47
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Dat wat ik gespaard heb tot ik ging werken is zo'n schijntje in vergelijking met als je gaat werken dat het niet echt zin heeft voor toekomstplannen.
Ik vind sparen wel belangrijk omdat het altijd handig is om iets achter de hand te hebben. Bijvoorbeeld als je rijlessen gaat nemen e.d.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 16:26
Verwijderd
Ik spaar van mezelf al, maar als er een nieuwe regeling zou komen zou mij dat wel extra stimuleren en zou ik ws ook wel wat beter nadenken voordat ik iets uitgeef...
En nee t is geen taak van de banken, en als het al hun taak zou zijn dan schaf die achterlijk hoge bonussen maar af dan kunnen ze t daar deels van betalen
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 23:12
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Dat wat ik gespaard heb tot ik ging werken is zo'n schijntje in vergelijking met als je gaat werken dat het niet echt zin heeft voor toekomstplannen.
Ik vind sparen wel belangrijk omdat het altijd handig is om iets achter de hand te hebben. Bijvoorbeeld als je rijlessen gaat nemen e.d.
Zeker, maar als je hoort hoeveel jongeren (Ik spreek in dit geval over oud klasgenoten toen ik zelf 16-17 was) nooit geld hadden en volgens eigen zeggen ook geen spaargeld, dan is er toch iets mis.
Nu heeft dit misschien ook te maken met dat sommige jongeren teveel van ouders krijgen. (rijbewijs, geld als je je diploma haalt/niet rookt etc) maar toch was die trend er zon'n 5 jaar geleden ook al.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.