Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2004, 13:21
happycat
Avatar van happycat
happycat is offline
Hoi,

Ik heb wat vraagjes naar mensen die iets studeren met talen, geschiedenis en/of onderwijs (op het WO).

Ik zit nu in VWO4 en doe een natuurprofiel. Ik heb natuur gekozen omdat ik absoluut niet wist wat ik wou worden en iedereen zei dat natuur het breedst was, dat ik daarmee nog alle kanten op kan...
Ik heb nu inmiddels wel wat twijfels; ik heb wat interessetests gedaan en daar kwam vooral talen en geschiedenis en onderwijs uit. Ik weet dat ik nog kan switchen naar een maatschappijprofiel, maar ik zou het liefst gewoon doorgaan met mn natuurprofiel. (ik moet mijn keuzevakken aan het eind van dit schooljaar hebben gekozen)

Zijn er hier toevallig mensen die zoiets studeren en daar wat over kunnen vertellen? Bijvoorbeeld wat voor vakken enzo je nodig hebt om zo'n studie te kunnen doen, wat de toelatingseisen zijn, wat voor onderwerpen er zoal aan bot komen enz.
Op dit moment gaan mijn interesses vooral uit naar Europese studies, Geschiedenis, Algemene taalwetenschappen of Eerste graads lerarenopleiding.

alvast bedankt.
__________________
Je weet dat je iets gemist hebt wanneer je na je vakantie Nederland weer in wil en er staat een bord: "World ends here! Go back!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2004, 13:32
Verwijderd
Kun je niet als keuzevakken de vakken nemen die je nodig hebt?

Op vrijwel alle sites van universiteiten kun je wel vinden wat de toelatingseisen zijn, maar als je geschiedenis wilt doen, dan is iig geschiedenis wel handig. En als je iets wilt gaan studeren met een taal of een bepaalde lerarenopleiding, dan is het praktisch als je die taal of dat vak in je pakket hebt gehad. (BIj een eerste graads lerarenopleiding kies je vaak eerst een gewone studie (dus bv. geschiedenis) en daarbij doe je dan die lerarenopleiding. Voor zo ver ik weet dan iig.)
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 19:25
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
ik heb ook een N&G profiel, zit nu in 6vwo en wil hierna geschiedenis gaan studeren. Ik heb wel geschiedenis 2 erbij gekozen, maar heb geen economie, Frans/Duits of aardrijkskunde. Ik denk niet dat dat zo'n probleem zal zijn, de paar dingen die ik misschien niet weet van bv economie zullen vast makkelijk in te halen zijn, en als het een groot probleem zou zijn zouden er wel profieleisen gesteld worden.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 20:22
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
Citaat:
Breg schreef op 04-11-2004 @ 20:25 :
ik heb ook een N&G profiel, zit nu in 6vwo en wil hierna geschiedenis gaan studeren. Ik heb wel geschiedenis 2 erbij gekozen, maar heb geen economie, Frans/Duits of aardrijkskunde. Ik denk niet dat dat zo'n probleem zal zijn, de paar dingen die ik misschien niet weet van bv economie zullen vast makkelijk in te halen zijn, en als het een groot probleem zou zijn zouden er wel profieleisen gesteld worden.
economie heb je toch helemaal niet nodig bij geschiedenis?
het is iig geen eis, want ik ga ook gs doen en heb c&m zonder economie dus.

als je talen wilt doen lijkt mij wel dat je dan frans 1,2 en duits 1,2 nodig hebt en als je een natuurprofiel hebt dan heb je alleen 1
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 20:35
the tourist
the tourist is offline
Ik heb N&G gedaan en doe nu Europese studies. Voor bijna alle maatschappelijke studies heb je geen bepaalde vooreisen, behalve een vwo-diploma natuurlijk. Het is natuurlijk wel handig om bepaalde vakken gehad te hebben, maar je krijgt er echt geen problemen door, anders hadden ze het wel verplicht gesteld.

Ik zou gewoon doorgaan met je natuurprofiel, het kan nooit kwaad om dat gedaan te hebben.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Gadje schreef op 04-11-2004 @ 21:22 :
economie heb je toch helemaal niet nodig bij geschiedenis?
het is iig geen eis, want ik ga ook gs doen en heb c&m zonder economie dus.
Op de VU krijg je in elk geval economisch-sociale geschiedenis, weet nog niet precies wat het inhoud, moet het nog krijgen, maar kan me voorstellen dat enige economische kennis daarbij handig is. Verder kan het nog wel eens voorkomen dat je bepaalde economische bronnen zou moeten gebruiken, maargoed, ik neem aan dat het handig is als je economie hebt gehad maar zeker niet verplicht.

Voor geschiedenis in het algemeen is inderdaad geschiedenis wel handig, maar ook weer niet verplicht. Verder zijn talen wel handig, vooral engels.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 18:56
Drez
Avatar van Drez
Drez is offline
Voor economische en sociale geschiedenis (ESG) is wat economische kennis wel handig, maar dat heb je ook al wel een beetje gehad in de 3e klas oid als het goed is. Ik studeer geschiedenis in Groningen en het is echt niet nodig om economie te hebben (ik had C&M) want zelfs ik heb het tentamen in 1x gehaald

Verder zijn er hier ook geen voorwaarden voor vakken die je perse moet hebben gehad, het is alleen aan te raden dat je geschiedenis hebt gehad en moderne talen.

Met ESG werkten wij veel met Excell :/ en je moet gewoon een beetje economisch inzicht hebben. Ik vond het gaafst aan dat vak dat je dan heel duidelijk de verbanden tussen economie en maatschappij gaat zien enzo. Tja.
__________________
Jusqu´ici tout va bien...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 21:15
happycat
Avatar van happycat
happycat is offline
T'is me nu in ieder geval wat duidelijk geworden.
bedankt!
__________________
Je weet dat je iets gemist hebt wanneer je na je vakantie Nederland weer in wil en er staat een bord: "World ends here! Go back!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Je levensverhaal is saai; deel 284
Verwijderd
500 17-07-2008 20:42
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52
Studeren Journalistiek in Tilburg
Cowabunga
8 04-04-2008 16:13
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
autodropje
140 05-10-2005 10:52
Algemene schoolzaken Interessetest
-(L)-
80 09-01-2005 20:34
Algemene schoolzaken Studiekeuzetest NRC
Omi0
61 28-10-2004 17:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:02.