Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2005, 21:16
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 12-03-2005 @ 20:23 :
en voor de overige vakken heb je helemaal niets nodig
maarja tegen jou en ikkeleerlinge kun je toch niks beginnen

die plaat voor haar kop is ook behoorlijk hard
bij eco moet je bijv kritisch kunnen denken. En iets vanaf meerdere invalshoeken bekijken. Lijkt me toch errrg lastig voor vastgeroeste figuren als jullie.
Ik deed nooit iets voor economie en heb niet geleerd voor het eindexamen. Ik had een 7.
Advertentie
Oud 12-03-2005, 21:40
Pyriet
Avatar van Pyriet
Pyriet is offline
Ik heb N&G + Latijn en WisB2 en vond dat wel genoeg aan schoolgaan-uren.

Maar ik wil verdomme ook geschiedenis en duits/franse literatuur en tekenen en aardrijkskunde en niet dat kuttige ANW of " maatschappijleer " ..

Dus, leken we maar meer op de Belgen.
Oud 14-03-2005, 06:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-03-2005 @ 22:16 :
Ik deed nooit iets voor economie en heb niet geleerd voor het eindexamen. Ik had een 7.
Dat zegt niets. Je moet jezelf niet als norm nemen voor de gemiddelde leerling.
Oud 14-03-2005, 12:11
Pyriet
Avatar van Pyriet
Pyriet is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-03-2005 @ 07:52 :
Dat zegt niets. Je moet jezelf niet als norm nemen voor de gemiddelde leerling.
Freestyler zegt dat economie vast te hoog gegrepen is voor Meph, en deze zegt vervolgens nur dat deze gedachtegang niet strookt met de werkelijkheid.

Maar hey, deze "discussie", hoewel de lijfspreuk van het wiskundig genootschap de volgende is:

"Een onvermoeide arbeid komt alles te boven."

is inzicht nu eenmaal een veel moeilijker te trainen iets dan leervermogen, en is een taalgevoel bij het willen leren van een middelbare school taal, veel minder noodzakelijk dan ruimtelijk inzicht bij het willen snappen van middelbare school wiskunde.

Dus naja, leg je gewoon neer bij het baas boven baas idee, haal er eventueel wat boekjes over, en onthoud dat alle mensen die beter/slimmer/inzichtelijker/intelligenter/knapper/sneller/creatiever of wat dan ook zijn op geestelijk niveau, daar zelf ook weinig aan kunnen doen.
Oud 14-03-2005, 12:33
Last_Mohican
Avatar van Last_Mohican
Last_Mohican is offline
Mmmz tweede fase, gelukkig ben ik er vanaf, maar ik vind t een vreemd systeem.
Om alleen maar te noemen dat je een taal : bv Frans, opsplitst in Frans 1 en Frans 2 (waarin frans 1 op havo niveau bij mij luisteren&spreken was en frans 2: lezen en schrijven was, bij vwo is dit volgens mij andersom).
Bij Havo (C&M) was t zo dat Duits1 verplicht was, maar Duits2 niet en dat je of frans1 of frans2 kon kiezen of allebei.
Maar wat is t probleem? Als je een taal leert, en dan doel ik op de keuzes dat je alleen bv. het spreken en luisteren kiest of alleen het lezen en schrijven kiest , dan kan je een taal niet goed leren. Je behoort een taal te leren door zowel grammaticaal en literair te weten hoe je t leest en schrijft, maar ook hoe de pronuncatie van de woorden is. Dat is niet te scheiden. Maar blijkbaar in de 2eF. wel. Probleem is dan ook dat je talen maar half leert.
Ok nu heb ik al een probleem uitgelegd...
__________________
maybe we are LOST HEROES
Oud 14-03-2005, 13:54
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Pyriet schreef op 14-03-2005 @ 13:11 :

Dus naja, leg je gewoon neer bij het baas boven baas idee, haal er eventueel wat boekjes over, en onthoud dat alle mensen die beter/slimmer/inzichtelijker/intelligenter/knapper/sneller/creatiever of wat dan ook zijn op geestelijk niveau, daar zelf ook weinig aan kunnen doen.
Het heeft niets met slimmere mensen te maken. De meest intelligente mensen kun je per slot van rekening in elke profiel tegen komen.

Daarbij is het wel typisch dat jij ook weer zo'n natuur-persoon bent. En ik vind mezelf echt niet minder dan jullie.
Oud 14-03-2005, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Pyriet schreef op 14-03-2005 @ 13:11 :
Dus naja, leg je gewoon neer bij het baas boven baas idee, haal er eventueel wat boekjes over, en onthoud dat alle mensen die beter/slimmer/inzichtelijker/intelligenter/knapper/sneller/creatiever of wat dan ook zijn op geestelijk niveau, daar zelf ook weinig aan kunnen doen.
Ach, hou je bek toch dicht.
Oud 14-03-2005, 14:45
Mus
Mus is offline
De 2e fase is gewoon te ver doorgeschoten! Niet dat ik het erg vind dat er iedre week wel een cursus voor leraren is (= vrij), maar er is wel heel erg veel lesuitval, en je hebt al zo weinig 'les'uren!! Dus doen we gewoon NIKS en worde we nog minder gemotiveerd!

knap gedaan meneren-die-het-plan-hebben-verzonnen !

1 pluspuntje: je leert wel plannen, en je wordt heel creatief in tijd/smoezen sprokkelen.
__________________
Logic brings you from A to B Imagine brings you everywhere (gejat van Einstein)
Oud 14-03-2005, 14:52
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-03-2005 @ 22:16 :
Ik deed nooit iets voor economie en heb niet geleerd voor het eindexamen. Ik had een 7.
Economie is ook niet moeilijk.

Ik ben het eigenlijk wel eens met degenen die zeggen dat C&M makkelijker is. De bétavakken vereisen over het algemeen een redelijk inzicht; een taal kun je stampen. Niet voor niets werden de vroegere vakkenpakketten die alleen maar bestonden uit alle talen plus geschiedenis, aardrijkskunde of economie aangeduid als 'pretpakketten'.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Oud 14-03-2005, 15:55
Pyriet
Avatar van Pyriet
Pyriet is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-03-2005 @ 14:54 :
Het heeft niets met slimmere mensen te maken. De meest intelligente mensen kun je per slot van rekening in elke profiel tegen komen.

Daarbij is het wel typisch dat jij ook weer zo'n natuur-persoon bent. En ik vind mezelf echt niet minder dan jullie.
Gast ik ga misschien zelfs literatuurwetenschappen studeren.

En waaruit haal je precies uit dat ik MIJZELF of natuurmensen beter vind? Volgens mij houd ik een vrij algemeen verhaal, me niet uitlatende over profielguppen en wie gemiddeld beter zou kunnen leren.

@ Sylph, leer tekstverklaren.
Oud 14-03-2005, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Pyriet schreef op 14-03-2005 @ 16:55 :
@ Sylph, leer tekstverklaren.
Leer quoten.
Oud 14-03-2005, 18:43
Freestyler*
Freestyler* is offline
dat was overigens de klacht over het economie examen van afgelopen jaar;
relatief moeilijker voor mensen die juist alles van verschillende kanten bekijken.

en Pyriet je post impliceert wel degelijk dat je technische profielen moeilijker vindt en de mensen die het volgen intelligenter.
__________________
I love dr Phil :D
Oud 14-03-2005, 20:15
Pyriet
Avatar van Pyriet
Pyriet is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 14-03-2005 @ 19:43 :
en Pyriet je post impliceert wel degelijk dat je technische profielen moeilijker vindt en de mensen die het volgen intelligenter.
Ok stel jong persoon A, geen gevoel voor wat dat ook, die zal talen en ander leerwerk meer zien zitten, dan geploeter achter wiskunde-sommen, want dat zal hem veel minder makkelijk afgaan, dus ja, ik zei, N&G / N&T zijn moeilijker dan E&M / C&M.

Maar ik zeg nergens dat natuur-mensen DUS slimmer zijn, want genoeg mensen maken een foute keuze of hebben hard werken ervoor over etc.
Ik zeg alleen maar tegen mensen die altijd maar weer moeten zeuren vanuit een soort vreemd minderwaardigheidscomplex ala "die is slimmer maar ik wil van niet" ; leg je erbij neer.
Oud 15-03-2005, 10:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Pyriet schreef op 14-03-2005 @ 16:55 :
Gast ik ga misschien zelfs literatuurwetenschappen studeren.
Ik ben geen gast.

En ik voel me helemaal niet aangevallen door slimmere mensen. Maar natuur-mensen vinden zichzelf vaak wel slimmer dan de rest. En dat is niet zo. In sommige gevallen misschien wel, maar lang niet altijd.
Oud 15-03-2005, 10:52
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-03-2005 @ 11:36 :
En ik voel me helemaal niet aangevallen door slimmere mensen. Maar natuur-mensen vinden zichzelf vaak wel slimmer dan de rest. En dat is niet zo. In sommige gevallen misschien wel, maar lang niet altijd.
In de meeste gevallen wel. Dat jij daar niet mee kunt leven is jammer, maar dat doet niets af aan de waarheid.
Oud 15-03-2005, 10:56
Pyriet
Avatar van Pyriet
Pyriet is offline
Ik ben geen gast.

I know.

En ik voel me helemaal niet aangevallen door slimmere mensen. Maar natuur-mensen vinden zichzelf vaak wel slimmer dan de rest. En dat is niet zo. In sommige gevallen misschien wel, maar lang niet altijd.

Oh ok. Als ze maar wel mogen vinden dat ze een moeilijker profiel hebben.
Oud 15-03-2005, 13:06
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 11:52 :
In de meeste gevallen wel. Dat jij daar niet mee kunt leven is jammer, maar dat doet niets af aan de waarheid.
Vind jij jezelf bij voorbaat slimmer dan ik ben? Zo ja: dat bedoel ik. Zo niet: okay, dan is het goed.
Oud 15-03-2005, 13:43
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-03-2005 @ 14:06 :
Vind jij jezelf bij voorbaat slimmer dan ik ben? Zo ja: dat bedoel ik. Zo niet: okay, dan is het goed.
Maar dat is hij (overduidelijk) ook wel.
Oud 15-03-2005, 13:57
Verwijderd
Dus? Maakt hem dat automatisch succesvoller in z'n leven? Niet dat ik denk dat hij dat ooit zal zijn, maar ach.
Oud 15-03-2005, 14:19
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-03-2005 @ 14:57 :
Dus? Maakt hem dat automatisch succesvoller in z'n leven? Niet dat ik denk dat hij dat ooit zal zijn, maar ach.
Ging het daarover?
Oud 15-03-2005, 15:31
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 15-03-2005 @ 14:43 :
Maar dat is hij (overduidelijk) ook wel.
Ik had het over 'bij voorbaat'. Het is duidelijk dat jij het dus níet bent.
Oud 15-03-2005, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-03-2005 @ 14:06 :
Vind jij jezelf bij voorbaat slimmer dan ik ben? Zo ja: dat bedoel ik. Zo niet: okay, dan is het goed.
Niet bij voorbaat, maar naar alle waarschijnlijkheid is het wel het geval.
Oud 15-03-2005, 16:56
O'malley
Avatar van O'malley
O'malley is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 20:26 :
De tweede fase moet niet stoppen, het moet alleen met minder verplichte opdrachten en zwaardere stof. Minder proefwerken, maar wel langer en moeilijkere stof. In 't VWO dan, de HAVO mag wel makkelijk blijven, daar is het tenslotte voor.
Het grootste probleem zijn idd de enorme hoeveelheid aan po's en handelingsdelen. Verplichte werkstukjes waar je niks van leert, je maakt ze aan de lopende band. In de verprutste tijd had ik veel dieper op mijn echt belangrijke leerstof in kunnen gaan.
__________________
No escape from the mass mind rape
Oud 15-03-2005, 18:13
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 15-03-2005 @ 16:31 :
Ik had het over 'bij voorbaat'. Het is duidelijk dat jij het dus níet bent.
Denk het wel. Mijn Nederlands is misschien niet zo goed... maar dat zegt niets.
Oud 15-03-2005, 18:15
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
O'malley schreef op 15-03-2005 @ 17:56 :
Het grootste probleem zijn idd de enorme hoeveelheid aan po's en handelingsdelen. Verplichte werkstukjes waar je niks van leert, je maakt ze aan de lopende band. In de verprutste tijd had ik veel dieper op mijn echt belangrijke leerstof in kunnen gaan.
Yup, als je zoveel leert voor een proefwerk als je aan werkstukken besteedt haal je alleen nog maar achten en hoger...
Oud 15-03-2005, 21:58
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Bernero schreef op 09-03-2005 @ 19:57 :
Ik vind wel dat het dieper mag en minder breed. Vakken als ANW en CKV hebben nauwelijks een meerwaarde. Daarnaast is de stof veel te oppervlakkig geworden, vooral bij de exacte vakken. De gedachte van zelfstandigheid spreekt mij wel aan en moet ook verder doorgevoerd worden vind ik.
daar heb je ook CKV 2 & 3 voor
__________________
move your body next to me
Oud 15-03-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
BrunetJuh schreef op 15-03-2005 @ 22:58 :
daar heb je ook CKV 2 & 3 voor
Die moeten ook afgeschaft worden. Dat soort onzin doe je maar in je vrije tijd, als je het leuk vindt.
Oud 15-03-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 15-03-2005 @ 19:15 :
Yup, als je zoveel leert voor een proefwerk als je aan werkstukken besteedt haal je alleen nog maar achten en hoger...
Dat was ook mijn voornaamste bezwaar tegen al die PO's. Daarom haalde ik ook zelden hoger dan een 7 voor PO's.
Oud 15-03-2005, 22:08
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
idd, afschaffen en terug naar oude stijl
Oud 15-03-2005, 22:25
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
El Kim schreef op 14-03-2005 @ 15:52 :
Economie is ook niet moeilijk.

Ik ben het eigenlijk wel eens met degenen die zeggen dat C&M makkelijker is. De bétavakken vereisen over het algemeen een redelijk inzicht; een taal kun je stampen. Niet voor niets werden de vroegere vakkenpakketten die alleen maar bestonden uit alle talen plus geschiedenis, aardrijkskunde of economie aangeduid als 'pretpakketten'.
Voor mij zou dat meer een rampenpakket zijn.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 16-03-2005, 12:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 15-03-2005 @ 19:13 :
Denk het wel. Mijn Nederlands is misschien niet zo goed... maar dat zegt niets.
En hoezo denkt mevrouw nou weer van wel?
Oud 16-03-2005, 14:04
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-03-2005 @ 23:00 :
Die moeten ook afgeschaft worden. Dat soort onzin doe je maar in je vrije tijd, als je het leuk vindt.
Ik vind niet echt nodig dat het afgeschaft moet worden. Zolang het maar niet verplicht is, wat bij ckv1 dus wel het geval is.
Oud 16-03-2005, 14:05
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Vice schreef op 15-03-2005 @ 23:25 :
Voor mij zou dat meer een rampenpakket zijn.
Te saai?
Oud 16-03-2005, 14:07
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-03-2005 @ 13:10 :
En hoezo denkt mevrouw nou weer van wel?
Just a hunch.
Oud 16-03-2005, 14:25
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 10-03-2005 @ 15:58 :
In de vierde krijg je sowieso samen wiskundeAB, dus de basis leren ze nu toch wel.
Ik weet niet op welke school jij zit maar bij ons was wiskunde A en B toch echt 2 aparte klassen (ook in de4e) en zelfs aparte boeken.
wel zat wiskunde B1(2) bij/door elkaar en wiskunde A1(2) bij/door elkaar
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Oud 16-03-2005, 14:27
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 16-03-2005 @ 15:25 :
Ik weet niet op welke school jij zit maar bij ons was wiskunde A en B toch echt 2 aparte klassen (ook in de4e) en zelfs aparte boeken.
wel zat wiskunde B1(2) bij/door elkaar en wiskunde A1(2) bij/door elkaar
Bij ons niet, wat voor niveau deed je dan? VWO? Bij ons kregen we in de vierde precies hetzelfde. Gewoon een boek van getal en ruimte, wiskundeAB. Pas in de 5de apart...
Oud 16-03-2005, 14:30
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik dacht dat het bij ons ook zo was dat Wiskunde A en Wiskunde B van elkaar gescheiden was in de vierde en dat wiskunde B toen al meer kreeg.
Oud 16-03-2005, 14:49
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 16-03-2005 @ 15:27 :
Bij ons niet, wat voor niveau deed je dan? VWO? Bij ons kregen we in de vierde precies hetzelfde. Gewoon een boek van getal en ruimte, wiskundeAB. Pas in de 5de apart...
Dat was bij ons ook zo. Maar wij hadden uitzonderlijk veel mensen die wiskunde B12 hadden, ongeveer de helft.
Oud 16-03-2005, 16:21
M@niac
Avatar van M@niac
M@niac is offline
Wat zeuren jullie allemaal over die 2e fase. Wij waren de eersten die met de 2e fase te maken kregen in het 4e jaar. En ik zal jullie zeggen, het was een stuk makkelijker als de "1e fase" . Toen haalde ik op de HAVO alleen maar slechte punten, maar dankzij de 2e fase deed ik nog minder dan voorheen
Wat resulteerde dat ik in 2001 mijn papiertje heb mogen ophalen
__________________
/* Vanwege de economische crisis zijn wij genoodzaakt om Uw fiets van de zaak bij deze te vorderen *\
Oud 16-03-2005, 17:59
Pyriet
Avatar van Pyriet
Pyriet is offline
Citaat:
M@niac schreef op 16-03-2005 @ 17:21 :
Wat zeuren jullie allemaal over die 2e fase. Wij waren de eersten die met de 2e fase te maken kregen in het 4e jaar. En ik zal jullie zeggen, het was een stuk makkelijker als de "1e fase" . Toen haalde ik op de HAVO alleen maar slechte punten, maar dankzij de 2e fase deed ik nog minder dan voorheen
Wat resulteerde dat ik in 2001 mijn papiertje heb mogen ophalen
Ja fantastisch, degrading van NL diploma's.
Oud 16-03-2005, 20:14
Codaz
Codaz is offline
Citaat:
Shadow Of Death schreef op 10-03-2005 @ 22:15 :
Het studiehuis werkt wel, mits de school het goed uitvoert. Op onze school bestaat het studiehuis uit een grote ruimte met daarin plaats voor zo'n 200 leerlingen en er staan ongeveer 100 laptops. En het is er zeker stil. Er is wel een overleggebied binnen het studiehuis, maar daar wordt alleen gefluisterd.
En het werkt. Veel mensen beginnen wel te laat aan opdrachten, maar op de uni zal ook niemand controleren of je al bent begonnen aan wat je moet doen. Enige verantwoordelijkheid bijbrengen op de middelbare school is wel nodig.

Teveel praktische opdrachten: nee, naar mijn mening niet. Ik zit momenteel in 6vwo, kcv erbij en bio1 (+ nog 1 jaar bio2). Veel praktische opdrachten heb ik niet gehad, natuurkunde 3 per jaar, scheikunde 1, wiskunde 1, bio 1. Nederlands, Duits, Frans en Engels 3 boeken per jaar (nouja, boeken, eerder een paar blaadjes, stelde niks voor). Stel niet alles uit tot het laatst en je hebt er geen problemen mee.

En moeilijk is vwo al helemaal niet (meer). Ik heb 21 lessen per week, buiten dat maak ik nauwelijks huiswerk: nu met profielwerkstuk en boeken voor nederlands lezen ongeveer 5 uur per week, rest van het jaar niets, behalve in de SE-weken maximaal 2 uur per dag.
Natuurlijk heeft niet iedereen het zo makkelijk en zullen er genoeg mensen zijn die wel hard moeten werken en het dan net of net niet halen, maar het onderwijs in Nederland kent niet voor niks verschillende niveaus. Als er zo door wordt gegaan met het lichter maken van het vwo, kan over 10 jaar iedereen vwo doen (nu zou bijna iedereen dat al kunnen, met goed opletten in de klas en een paar uur hw maken per dag).
Leuk en aardig allemaal. Maar hoe wil je verantwoordelijkheid bij opgroeiende puisterende pubers zoals de meesten bijbrengen.
Veel gezag is er niet in de mediatheek. En omdat ie gekoppeld is aan de bibliotheek is het er al helemaal niet rustig.
Oud 16-03-2005, 21:21
Gornetsnoaker
Avatar van Gornetsnoaker
Gornetsnoaker is offline
Ik hou van de Tweede Fase.. Ge-wel-dig systeem.. Ik ben 6x 2 dagen aan het leren geweest (dossiertoetsen) en 1x een week (eindexamen) en ik heb 5x een nacht doorgewerkt om een PO af te krijgen.. En ik heb voor mn PWS denk ik 40 uur gewerkt en voor de rest heb ik echt geen flikker uit hoeven voeren.. Ik ben naar 95% van mn lessen geweest, heb vrijwel nooit huiswerk gemaakt en ben toch geslaagd voor mijn VWO terwijl ik Mavo/Havo-advies had.. Dat was me met het oude systeem NEVER gelukt.. Van mij mogen ze het nu afschaffen, maar ik heb er in elk geval mn voordeel van gehad
Oud 16-03-2005, 21:42
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ik heb zelf keihard gewerkt om NG te halen. Het is dus wel toegankelijk, als je er veel voor over hebt. Verder was NG ook zo'n beetje het enige toegankelijke profiel voor mij op het vwo. En ik vind mezelf niet per definitie slimmer dan een CM'er of wat dan ook. Het is maar net waar je talenten liggen.

Ik denk dat het een combinatie is van talenten en er hard voor willen werken. Natuurlijk heb je enig talent nodig om een bepaald profiel te hebben. Talent bedoel ik relatief; je bent in het een beter dan het ander want ik geloof niet dat iedereen altijd een 6 haalt. Maar met hard werken kom je ook een heel eind. Niet alleen in cultuurprofielen (ik had op het allerlaatste moment nog een voldoende voor de talen, na jarenlang onvoldoendes halen), maar ook in de natuurprofielen.

Het probleem met de tweede fase is misschien dat je er veel discipline van kunt krijgen, maar het probleem is, dat als je geen discipline hebt om het systeem te volgen, dat het dan alsnog nutteloos is. Maar als je enige discipline op kunt brengen, kan het wel degelijk een nuttig systeem zijn. Maar goed, vakken als anw en vooral ckv vond ik ook vrij nutteloos moet ik zeggen.

En de motivatie om aan het werk te gaan is ver te zoeken. De stof moet interessant worden om dat weer een beetje terug te krijgen, en dat kan zo te zien met meer diepgang en minder practica.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 16-03-2005, 22:06
Verwijderd
Door de 2e fase is het niveau van een hoop vakken achteruit gegaan, heb ik het idee. Ik kon examens halen terwijl ik amper wist waar ze over gingen, dan klopt er toch iets niet.
Ook bij de talen is het erg jammer.. t/m de 3e leer je gewoon compleet een taal, met grammatica en alles. Daarna krijg je alleen nog maar teksten, waar je een woordenboek bij mag gebruiken. Hierdoor ben ik dus niet in staat om Frans of Duits te spreken.. ik kan het wel lezen, maar wat heb ik daar nou aan?

Ook bij bijv. wiskunde mocht je overal je GR bij gebruiken. Erg leuk, maar zo leer je zelf geen inzicht te ontwikkelen in formules en grafieken. Als ik een formule zie, weet ik niet hoe de grafiek ervan eruit ziet.. dat tikte ik gewoon altijd ff op de GR in.
Dat vind ik toch zonde.
Oud 17-03-2005, 12:21
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 16-03-2005 @ 15:05 :
Te saai?
Ik ben slecht in talen.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 17-03-2005, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 16-03-2005 @ 23:06 :
Ook bij bijv. wiskunde mocht je overal je GR bij gebruiken. Erg leuk, maar zo leer je zelf geen inzicht te ontwikkelen in formules en grafieken. Als ik een formule zie, weet ik niet hoe de grafiek ervan eruit ziet.. dat tikte ik gewoon altijd ff op de GR in.
Dat vind ik toch zonde.
Dat is inderdaad het voornaamste probleem met het wiskundeonderwijs in de tweede fase. De aansluiting met technische studies is bar slecht, omdat het inzicht dat je op het VWO niet meer leert zo hard nodig is. Daarom heb ik ook door middel van zelfstudie veel in moeten halen.
Oud 17-03-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Codaz schreef op 16-03-2005 @ 21:14 :
Leuk en aardig allemaal. Maar hoe wil je verantwoordelijkheid bij opgroeiende puisterende pubers zoals de meesten bijbrengen.
Veel gezag is er niet in de mediatheek. En omdat ie gekoppeld is aan de bibliotheek is het er al helemaal niet rustig.
verantwoordelijkheid zullen ze toch moeten krijgen, dus waarom daarmee niet in lichte mate op de middelbare school al beginnen in plaats van de op de uni daarop laten falen?

het gezag in de mediatheek is afhankelijk van de school, maar bij ons is er zeker genoeg gezag

overigens, het slechtste aan de tweede fase vind ik wel de herhaling. Ik doe NT (en had daarbij bio1 en gedeeltelijk bio2) en heb een aantal dingen eerst bij ANQ gehad, vervolgens bij Sk, dan bij Sk2, dan bij Na2 en dan bij Na1... na een tijdje krijg je daar wel genoeg van
Oud 17-03-2005, 13:20
Verwijderd
Ik heb nooit begrepen wat de achtergrond van de Tweede Fase geweest is. Scholieren anno nu zijn net zo min als hun voorgangers tien jaar geleden, niet zelfstandig. Dat worden ze binnen een halfjaar op de universiteit wel.

Dat de kwaliteit van de vakken achteruitgegaan is, lijkt mij evident. Het verschil tussen boeken van een paar jaar voor de zelfstandigheidsrevolutie, en die van tegenwoordig, springt ahw zo van de tafel. Maar dat is eigeniljk al eerder begonnen, zo half jaren negentig, toen de leerboeken opeens plaatjesboeken moesten worden.
Dat men op het idee van 'deelvakken' is gekomen is al helemaal absurd. Bij de talen is het een ramp. Wel leren lezen, niet leren schrijven? Dan begrijp je de taal niet, en vergeet je het. Gelukkig is er de onderbouw nog. Ook de idee dat vakken als geschiedenis, economie en de exacte vakken op te delen zijn is op lucht gebaseerd. Je leert iets, of je leert het niet. Als je iets half leert, leer je te weinig. Iemand met wiskunde A1 zal bij elke studie waar wiskunde A voor nodig is, bijgespijkerd moeten worden. Zie de post van Meph daarover.

Het enige goede vind ik 'de profielen'. Het is nu een stuk moeilijker om een pakket vakken te kiezen waar je volstrekt niets aan hebt (wiskunde A,natuurkunde, geschiedenis en Frans en Duits, als voorbeeld).



Interessant gegeven uit de posts hierboven: vrijwel allen die beweren dat talen geen talent vereisen, en wiskunde etc. wel, maken de stomste (grammaticale) fouten in hun Nederlands.
Oud 18-03-2005, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 16-03-2005 @ 23:06 :
Door de 2e fase is het niveau van een hoop vakken achteruit gegaan, heb ik het idee. Ik kon examens halen terwijl ik amper wist waar ze over gingen, dan klopt er toch iets niet.
Ook bij de talen is het erg jammer.. t/m de 3e leer je gewoon compleet een taal, met grammatica en alles. Daarna krijg je alleen nog maar teksten, waar je een woordenboek bij mag gebruiken. Hierdoor ben ik dus niet in staat om Frans of Duits te spreken.. ik kan het wel lezen, maar wat heb ik daar nou aan?

Ook bij bijv. wiskunde mocht je overal je GR bij gebruiken. Erg leuk, maar zo leer je zelf geen inzicht te ontwikkelen in formules en grafieken. Als ik een formule zie, weet ik niet hoe de grafiek ervan eruit ziet.. dat tikte ik gewoon altijd ff op de GR in.
Dat vind ik toch zonde.
Ik vraag me af of het niveau er door achteruit is gegaan. Ik heb ook wel het idee dat het per school erg verschillend aangeboden wordt die 2de fase. Verder geloof ik neit dat je je examens echt gehaald hebt zonder dat je wist waar het over ging. En als je dat nu kon, had je dat dan vroeger (toen er nog geen 2de fase was) waarschijnlijk ook gekund; dan ben je gewoon een goede leerling

Verder zeurt iedereen ook wel over die talen, en dat vind ik deels ook terecht. Maar ja krijgt de kans toch om een volledige taal te kiezen als je die graag wil leren spreken? Waarom doen mensen dat dan niet. Ik bedoel als je vroeger op het vwo geen duits of frans gekozen had, dan kon je het toch ook niet?!
Natuurlijk krijg je wel een beetje geamputeerd duits en frans, maar voor mij had dat wel zo zijn voordelen; ik kon lezen voor een 6, maar met spreken was mij dit niet gelukt.

Verder met die grafieken; wij moesten wel altijd al van te voren bedenken hoe een grafiek eruit zou zien; en had jij dat gewild had je dat toch ook van te voren kunnen bedenken.
Natuurlijk snap ik je punt wel, maar mensen kunnen zelf ook wat meer initiatief tonen als ze meer dingen willen kunnen.
Oud 18-03-2005, 10:47
stinkypinky
stinkypinky is offline
Van mij mag de hele school weg
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Informatica
Elselien
1 13-05-2004 01:01
Lichaam & Gezondheid Vraagje aan iedereen met de pil
Janicha
19 17-04-2002 16:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.