Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2013, 18:42
green_manalishi
green_manalishi is offline
Hallo,

Dit is mijn profiel:
Wiskunde A
Grieks
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Filosofie
Frans
Duits.

Alleen heb ik het afgelopen jaar terwijl ik dit dus koos, getwijfeld aan het wel of niet kiezen van biologie: Het lijkt me een uitdaging en haalbaar, omdat het aandeel scheikunde best wel meevalt (?heb ik gehoord). Duits is me in de onderbouw erg tegengevallen (we hadden de Na Klar! methode, misschien komt dat bij sommigen bekend voor) en ik weet zeker dat ik Frans kies, maar ik twijfel aan Duits. Ik heb IB Engels in de bovenbouw (Engels van de internationale scholen) en ik erger me aan de andere talen waarin je zo wordt beziggehouden in plaats van uitgedaagd. Biologie daarentegen lijkt me wel een uitdaging.

Wat zouden jullie kiezen als jullie mij waren?

(Mijn cijfers voor bio waren: 8/9, 7/8, 6 door de jaren heen; Duits 9, 8)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2013, 18:51
green_manalishi
green_manalishi is offline
Citaat:
Hallo,

Dit is mijn profiel:
Wiskunde A
Grieks
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Filosofie
Frans
Duits.

Alleen heb ik het afgelopen jaar terwijl ik dit dus koos, getwijfeld aan het wel of niet kiezen van biologie: Het lijkt me een uitdaging en haalbaar, omdat het aandeel scheikunde best wel meevalt (?heb ik gehoord). Duits is me in de onderbouw erg tegengevallen (we hadden de Na Klar! methode, misschien komt dat bij sommigen bekend voor) en ik weet zeker dat ik Frans kies, maar ik twijfel aan Duits. Ik heb IB Engels in de bovenbouw (Engels van de internationale scholen) en ik erger me aan de andere talen waarin je zo wordt beziggehouden in plaats van uitgedaagd. Biologie daarentegen lijkt me wel een uitdaging.

Wat zouden jullie kiezen als jullie mij waren?

(Mijn cijfers voor bio waren: 8/9, 7/8, 6 door de jaren heen; Duits 9, 8)
Ik wil trouwens Geschiedenis, Filosofie of psychologie gaan studeren.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2013, 19:30
Verwijderd
In dat geval maakt het geen kut uit. Anders maakt het ook geen kut uit qua vervolgopleiding en zo. Gezien je pakket ga je sowieso geen bètakant op of zoiets.

Kies wat je het leukste lijkt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2013, 09:06
Pinda01
Pinda01 is offline
Ik zou voor Duits gaan, erg handig voor als je eventueel geschiedenis gaat doen heb ik gehoord.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2013, 10:41
Verwijderd
En biologie is weer handig als je psychologie gaat studeren. Maar echt waar, zoveel maakt het niet uit, het is maar middelbare.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2013, 02:14
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Bij geschiedenis schijn je veel duits te moeten lezen. Nou ja, veel. Relatief veel.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2013, 17:04
Verwijderd
Duits is ook handig met filosofie, met al die Duitse filosofen. Biologie lijkt me minder breed bruikbaar. Maar; doe gewoon wat je het leukste vindt.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 12:45
Handzeep
Handzeep is offline
Ik zou toch voor Bio gaan als ik jou was. Als je later in Duitsland ofzo wilt gaan werken kun je altijd een cursus gaan volgen, verder is het gewoon overbodig.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 18:19
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Biologie heeft niet echt toegevoegde waarde bij wat je nu doet (behalve wanneer je het echt interessant vindt, maar er verder niets mee wilt). Ik zie dat je een alfa-profiel hebt met behoorlijk wat talen, dus lijkt mij Duits een logischere keuze. Ook omdat Duits later goed van pas komt op de arbeidsmarkt, gezien de economische en industriële positie van Duitsland in Europa.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2013, 10:07
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Volgens mij valt het allemaal vies tegen met wat je aan je middelbare school talen hebt later.
Mijn engels was, toen ik net klaar was met de middelbare huilen met de pet op, maar doordat ik het voor mijn studie veel moest gaan gebruiken en lezen kan ik het nu prima. (Ik weet nog wel dat ik een artikel van 3 pagina's met grafieken dramatisch veel vond en nu erg blij ben als ik een keer een artikel van ''maar'' 8/9 pagina's hoef te lezen).

Anyway, ook biologie gaat vrijwel nergens over. Ik studeer het nu en snapte er op de middelbare soms geen zak van (ik kon de celorganellen bijvoorbeeld nauwelijks onthouden), maar binnen twee maanden studeren snapte ik het ineens wél allemaal. Kortom: middelbare school vakken zijn handig om een basis op te bouwen, maar het meeste leer je pas als je gaat studeren.
Duits is misschien handig als je geschiedenis of filosofie gaat studeren, maar je leert het pas écht goed lezen en schrijven als je het ook daadwerkelijk moet gaan doen. En met biologie precies zo.
Er zijn volgens mij geen toelatingseisen voor de studies die je wilt gaan doen, dus doe gewoon wat je zelf leuk vindt. Juist omdat er geen eisen zijn, gaan ze er vanuit dat je het toch niet kan en zullen ze je niveau in het eerste halfjaar enorm gaan opvijzelen.
__________________
pin·gu·ïn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Met citaat reageren
Oud 10-08-2013, 14:15
Bola
Avatar van Bola
Bola is offline
Hallo Green_manalishi (with the two pronghed crown). Duits faalde ik heel hard in, mijn voorkeur zou naar biologie gaan. Duits sliep ik ook zowat in de les, biologie vond ik wel redelijk interessant, maar dat kwam ook omdat wij vaak proefjes mochten doen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2013, 14:45
Verwijderd
Voor de lange termijn maakt het allemaal niet zo veel uit. Als ik jou zo hoor vind je biologie leuker. Dat balanceert je vakkenpakket ook een beetje, anders wordt het wel erg alfa, dus dan raad ik bio aan.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2013, 13:24
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Ik zou toch voor Bio gaan als ik jou was. Als je later in Duitsland ofzo wilt gaan werken kun je altijd een cursus gaan volgen, verder is het gewoon overbodig.
Duits op de middelbare school is heus niet alleen handig wanneer je in Duitsland wil gaan wonen of werken.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2013, 18:47
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Duits op de middelbare school is heus niet alleen handig wanneer je in Duitsland wil gaan wonen of werken.
Klopt. Je kijkt er tegenwoordig van op hoe vaak een goede beheersing van de Duitse taal wordt gevraagd bij verschillende functies in het bedrijfsleven en op de arbeidsmarkt..
Met citaat reageren
Oud 13-08-2013, 10:17
Verwijderd
Nou, vertel eens, ik kom het zelden tot nooit tegen bij verschillende functies in het bedrijfsleven en op de arbeidsmarkt namelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2013, 09:56
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Misschien een beetje overdreven inderdaad, maar naast Engels zie je de vraag naar enige kennis van de Duitse taal toch nog welleens terugkomen. Al helemaal doordat Nederland in Duitsland een goede handelspartner heeft.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2013, 10:26
Verwijderd
Het ligt er vooral aan hoe hard je aan je Duits wil gaan werken. Zoals hierboven genoemd leer je een taal pas echt als je hem gaat spreken. Na een paar jaar middelbare school Duits kan je nog niet spreken van een goede beheersing van de taal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Een dringend vakkenpakket vraagje...
Michelle082
9 30-03-2011 18:44
Studeren Welk profiel moet ik kiezen?
faithfully
5 17-02-2011 12:36
Algemene schoolzaken Français of Deutsch?
mn*
21 06-02-2010 09:37
Algemene schoolzaken Dé examen-topic
ULTRA8
39 26-03-2007 15:42
Studeren CM, EM, NG of NT?
Kujatochi
94 17-05-2006 18:24
Algemene schoolzaken Profielkeuze of iets anders...
ananas15
12 24-04-2003 20:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.