Oud 14-04-2006, 20:21
HeS-VdW
Avatar van HeS-VdW
HeS-VdW is offline
ik heb al tijden interesse in basmuziek,en wil het toch maar proberen,moet eerst nog op zoek naar een gitaar en versterken maardat even terzijde.
is het moeilijk om de basis dingen te leren?
en kan dat vanuit een boek,ik heb geen geld voor lessen of iets dergelijks.

bij voorbaat dank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2006, 22:03
Laika
Avatar van Laika
Laika is offline
Hangt er vanaf of je ook noten wilt leren of niet.

Ik speel zelf nu ook al ongeveer 1 jaar basgitaar en heb nog geen enkele les gehad, wel kan ik:

Noten vinden op mn bas
(aardig) snel spelen
Poppen Hammer ons'en pull offs etc
Flageoletten

en zonder een enkele les ... dit is niet echt heel erg speciaal maar het is dus al voorbeeld wat je al kan bereiken zonder les.

Het laatste wat ik heb geleerd is die noten vinden, ik kreeg ooit een flauw boekje met wat rare humor en een stomme meespeel cd, toen klikte ik uit nieuwsgierigheid op een google ad 'fret2fret' en las de site, dacht eerst ja bullshit dus ik ging opzoek of het ergens werd gereviewed of iets dergelijks.
toen kwam ik ergens terecht waar mensen ook allemaal reacties gaven en 1 van die mensen had het programma gratis upgeload (van de fret2fret website zelf moet je betalen) en zo heb ik het gedownload, het is een erg leuke methode en voor mij wist ik binnen een half uurtje naar het scherm staren met mn basgitaar op schoot in theorie elke noot.

Nu is noten lezen een hele andere zaak maar dat moet je eigenlijk alleen lezen als je met grotere orkesten gaat spelen.

Verder is 'slappen' het enige wat ik nog niet helemaal onder de knie heb maar dat gaat me nog wel lukken.

(Fun Fact: Bassist van Iron Maiden heeft ook zichzelf aangeleerd en heeft zelfs prijzen gewonnen ofzo... heb ik ook maar ergens gelezen).

dat is voor nu mijn bijdrage hoop dat je er wat aan hebt.
__________________
Quick and to the Pointless
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 22:41
HeS-VdW
Avatar van HeS-VdW
HeS-VdW is offline
heel erg bedankt ,
ik wil het leren niet met de bedoeling om met groepen te spelen ofzo,maar om zelf wat muziek te maken in me vrije tijd.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 22:46
Laika
Avatar van Laika
Laika is offline
Ah, dan is het dus heel goed zelf te doen... heb je een beetje muziekale achtergrond of familie die mss af en toe tehulp kan schieten?

Als je je eerste bas gaat kopen moet je erg goed opletten op hoe jij hem vind spelen, niet de prijs. als de prijs perfect is maaar hij speelt niet lekker zoek je nog maar lekker even door, en je moet trouwens je eerste instrument NOOIT meer verkopen dus je kan er beter voor zorgen dat dit een goede word =)
__________________
Quick and to the Pointless
Met citaat reageren
Oud 14-04-2006, 22:53
HeS-VdW
Avatar van HeS-VdW
HeS-VdW is offline
de vriend van me moeder speelt zelf ook gitaar/bas,hij heeft 25 jaar geleden in een bandje gespeeld dus die kan me wel wat bijbrengen,ik kijk na de examens eens rond voor een gitaar.Zelf heb ik geen muziekale achtergrond(op de muzieklessen van me oude school na)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 00:32
Verwijderd
Citaat:
Laika schreef op 14-04-2006 @ 22:03 :
Nu is noten lezen een hele andere zaak maar dat moet je eigenlijk alleen lezen als je met grotere orkesten gaat spelen.
...of als je bladmuziek koopt/downloadt (zelfs de meeste basmethodes staan alleen in notenschrift), muziek voor een ander instrument op je bas wil spelen, in een jazzgroepje speelt (daar krijg je je muziek echt niet in TAB uitgedeeld), of ...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 02:02
polysix
polysix is offline
voor de rest is een leraar wel aan te raden, ik heb een jaartje gespeeld zonder les, en alleen maar handigheid op het fretboard gekregen maar voor de rest nooit geweten wat ik speelde, nu heb ik les en kan ik met muziek mee spelen.

Heb je echt geen geld voor les dan lijkt het me wijs om een boek te halen, voor rond de 20 euro kan je wel wat vinden. En heb je vrienden die ook bas spelen of gitaar spelen probeer dingen van ze te leren.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 12:34
Rhinus
Rhinus is offline
Een jaar baslessen lijkt me niet fout toch. Leer je geen foute technieken aan (lees slecht voor je lichaam, onortodox is op zich niet erg).

Ik heb nooit bass less gehad overigens. En ik heb ook (nog?) nooit last gehad van mijn lichaam ofzo. Maar toch, dat kan theoretisch nogsteeds komen he.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 14:52
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Lessen zijn wél een goed idee, want de droge meuk over waar welke noot zit en hoe je een flagiolet speelt kan je computerscherm je inderdaad wel vertellen, maar een leraar die tegenover je zit en kan zien wat je goed/fout doet en daar ook gelijk op kan reageren is des te waardevoller. Want ook al kun je alle muziektheorie feilloos opratelen, het gaat nog steeds om hoe je klinkt, en daar maak je imo meer vooruitgang mee als je lessen volgt.

(Disclaimer: Ik wil nu niet ontkennen dat theorie niet belangrijk is. )
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 15-04-2006, 17:08
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
met een goede leraar ga je sneller vooruit, ik noem het maar een soort vorm van quality control.

Mits je braaf oefent hè. Alleen wat doen tijdens de les en thuis geen drol zal niet veel helpen.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 17:47
Rhinus
Rhinus is offline
http://baumgarten.nl/index2n.html
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 19:38
Haligh
Avatar van Haligh
Haligh is offline
leg je basis met een erkende leraar en ga daarna je eigen weg.
__________________
hello dave.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2006, 21:22
Verwijderd
Gewoon alle Rancid nummers leren. Leukste methode die je kan verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2006, 15:45
Verwijderd
Ik kan je 1 tip geven.....

Blijven oeffenen en veel tijd er in steken.. dit is de enige manier om het te leren en niet meteen de lat té hoog leggen.

Zo heb ik het geleerd
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 08:49
Milan Dado
Avatar van Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Wouter Youth schreef op 17-04-2006 @ 21:22 :
Gewoon alle Rancid nummers leren. Leukste methode die je kan verzinnen.
Er is een verschil tussen een rancid nummer na kunnen spelen en leren bassen.

Ik zou zeker voor lessen gaan, ik heb het ook zelf gedaan en heb na een paar jaar les genomen. Ik heb toen m'n hele stijl moeten herzien en dat kostte aardig wat moeite.
__________________
nieuw hier! || nivea || hecatomb || NuncaMas || onzinbash.org || lilith || quantes || SS jeukt in rob se oor whehe
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 16:37
Laika
Avatar van Laika
Laika is offline
hoe bedoel je?
__________________
Quick and to the Pointless
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 18:06
Milan Dado
Avatar van Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Laika schreef op 20-04-2006 @ 16:37 :
hoe bedoel je?
welk gedeelte snap je niet?
__________________
nieuw hier! || nivea || hecatomb || NuncaMas || onzinbash.org || lilith || quantes || SS jeukt in rob se oor whehe
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 18:42
Laika
Avatar van Laika
Laika is offline
Citaat:

Ik zou zeker voor lessen gaan, ik heb het ook zelf gedaan en heb na een paar jaar les genomen. Ik heb toen m'n hele stijl moeten herzien en dat kostte aardig wat moeite.
__________________
Quick and to the Pointless
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-04-2006, 22:38
Milan Dado
Avatar van Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Laika schreef op 20-04-2006 @ 18:42 :
Mijn houding was verkeerd, houding van de polsen, gebruik van vingers, eigenlijk alles
__________________
nieuw hier! || nivea || hecatomb || NuncaMas || onzinbash.org || lilith || quantes || SS jeukt in rob se oor whehe
Met citaat reageren
Oud 21-04-2006, 19:24
Rhinus
Rhinus is offline
RSI verkeerd? Of..?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 22:17
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Citaat:
Milan Dado schreef op 20-04-2006 @ 22:38 :
Mijn houding was verkeerd, houding van de polsen, gebruik van vingers, eigenlijk alles
Niks fout aan een eigen houding vind ik (die zogenaamd verkeerd is volgens sommigen) Maar les volgen kan altijd natuurlijk, het zou erg vreemd zijn mocht je daar geen enkel voordeel uithalen.

De enige reden waarom ik geen les volg is omdat de vrijheid wel hebben om te bassen wanneer ik dat wil. Vooral nu ik het erg druk heb met studies vind ik dat gewoon belangrijk.

Verder ben ik wegens omstandigheden erg onhandig en zal ik er wel erg eigen technieken op overgehouden hebben, maar ik kan alsnog vrij snel spelen. (ook meespelen met nummers, clean slappen begint stilaan te lukken) Ik vind dat ik vrij kritisch ben op mezelf ook, dus ik doe steeds mijn best om mijn eigen technieken foutloos toe te passen, wat goed werkt, doch eerder langzaam.

En dus zou ik het werkelijk heel vervelend vinden moest er een leraar me constant op de vingers zitten kijken, vandaar.

Ik maak gewoon constant vooruitgang, maar dat gaat gewoon aan een gezapig tempo.

Maar dat is allemaal persoonlijk, of jij les wil volgen bepaal je natuurlijk zelf.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 22:47
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Droyd schreef op 22-04-2006 @ 22:17 :
Niks fout aan een eigen houding vind ik (die zogenaamd verkeerd is volgens sommigen) Maar les volgen kan altijd natuurlijk, het zou erg vreemd zijn mocht je daar geen enkel voordeel uithalen.
Zogenaamd verkeerd?
2 woorden: Carpal Tunnel

Zoek maar eens uit wat dat is en als je over een paar jaartjes er ineens last van hebt mag je terugkomen om te vertellen waarom die houding zo belangrijk is
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 08:38
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Even opgezocht wat dat Carpal Tunnel was. Zoiets komt toch niet van vandaag op morgen? Nu je zal wel een punt hebben natuurlijk, maar ik had enkel een beetje last in het begin omdat het nog wat zoeken was hoe ik dat ding best vasthield. Sindsdien heb ik geen hinder ondervonden.

Ik meen dat sommigen er gewoon vatbaarder voor zijn voor dit soort dingen. Nu, mocht ik mijn bas laten hangen tot op mijn knieën zou ik ook wel snel pijn beginnen krijgen.

Ik probeer er echt wel op te letten dat ik mezelf niet forceer al is dat natuurlijk geen garantie. Het is het minste dat je kan doen als je geen les volgt.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn

Laatst gewijzigd op 23-04-2006 om 08:46.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 13:03
Verwijderd
Ik denk niet zozeer dat je les moet nemen om je houding goed te krijgen (als het goed is zit dan binnen een paar maanden wel snor), maar meer om aan je muzikaliteit te werken. Toonladders spelen en nieuwe technieken leren kan je prima zelf doen, maar juist mooi muziek maken en weten waar je op moet letten, daar kan een (goede) leraar je bij helpen. Het verschil tussen tablatuur/notenschrift lezen en als een robot alle noten afwerken (dat kan je zelf doen) of van diezelfde noten muziek maken.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 13:09
Milan Dado
Avatar van Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 21-04-2006 @ 19:24 :
RSI verkeerd? Of..?
Door verkeerde houding van polsen liep ik idd risico op RSI, maar was ook m'n snelheid veel lager. Door ook nog es verkeerd de snaar verkeerd te raken (met een aanloopje, om et even zo te zeggen), was de timing net niet 100% strak en was er ook heel veel ongewenste "dynamiek" in m'n spel.

Citaat:
Droyd schreef op 22-04-2006 @ 22:17 :
Niks fout aan een eigen houding vind ik (die zogenaamd verkeerd is volgens sommigen) Maar les volgen kan altijd natuurlijk, het zou erg vreemd zijn mocht je daar geen enkel voordeel uithalen.
Je loopt dus risico op RSI, maar met les leer je ook bepaalde technieken makkelijker uit te voeren, waardoor je je lijnen met wat minder moeite speelt.
Wat betreft die vrijheid: ik had m'n techniek binnen een les of 10 weer op orde.
Het is in ieder geval niet zo dat sommige mensen absoluut niet "vatbaar" zijn voor RSI. Het sluipt er bij iedereen in die z'n lichaam verkeerd gebruikt.
__________________
nieuw hier! || nivea || hecatomb || NuncaMas || onzinbash.org || lilith || quantes || SS jeukt in rob se oor whehe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2006, 17:08
Droyd
Avatar van Droyd
Droyd is offline
Tuurlijk dat iedereen er vatbaar voor is al zal het bij de ene sneller toeslaan.

Maar ik geef toe dat je zeker niets fout kan doen met les te volgen, het is maar hoe serieus je jezelf neemt en hoeveel je er voor over hebt. Ik ben al blij als ik tijdens mijn vrije tijd (onder andere) die bas eens kan oppakken, maar toch speel ik er relatief veel op. Het kan me voorlopig weinig schelen dat mijn techniek niet zoveel lijkt op die van een "goeie bassist" maar wie weet komt daar met de tijd verandering in. Nu heb ik gewoon te weinig tijd om me er serieus op toe te spitsen wegens studies enzo.
__________________
And fall on my face on somebody's new-mown lawn
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 13:11
Dr. Jones
Dr. Jones is offline
Ik ben nu ook al een goeie 3 weken begonnen met basgitaar te spelen maar het lukt niet zo heel goed, ik vind het heel moeilijk om te 'oefenen' zonder eigenlijk een basis te hebben om op te staan ..

Ik denk er ook aan mss mijn basgitaar te verkopen

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 14:09
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Citaat:
Dr. Jones schreef op 13-07-2006 @ 13:11 :
Ik ben nu ook al een goeie 3 weken begonnen met basgitaar te spelen maar het lukt niet zo heel goed, ik vind het heel moeilijk om te 'oefenen' zonder eigenlijk een basis te hebben om op te staan ..

Ik denk er ook aan mss mijn basgitaar te verkopen

Groetjes


je bent 3 weken bezig, dan lijkt het me normaal dat je nog niet zoveel kan en dus geen basis hebt, maar als je nu al je bas wil verkopen kun je dat maar beter doen, want muziek maken lijkt me dan niks voor jou.
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 14:14
Milan Dado
Avatar van Milan Dado
Milan Dado is offline
Ik ben al 3 weken aan het trainen, maar ik loop nog steeds geen 100m onder de 10 seconden Ik denk dat ik maar stop
__________________
nieuw hier! || nivea || hecatomb || NuncaMas || onzinbash.org || lilith || quantes || SS jeukt in rob se oor whehe
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 15:02
Moustache
Avatar van Moustache
Moustache is offline
Ik doe al 3 weken mee aan de Postcode loterij, maar ik heb nog steeds niet gewonnen. Ik denk dat ik maar stop.
__________________
Guitarred and feathered
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 18:22
Rhinus
Rhinus is offline
Ik leef al 21 jaar maar het lukt niet zo heel goed. Ik denk dat ik maar stop?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 20:23
Milan Dado
Avatar van Milan Dado
Milan Dado is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 13-07-2006 @ 18:22 :
Ik leef al 21 jaar maar het lukt niet zo heel goed. Ik denk dat ik maar stop?
Terecht
__________________
nieuw hier! || nivea || hecatomb || NuncaMas || onzinbash.org || lilith || quantes || SS jeukt in rob se oor whehe
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 22:11
Rhinus
Rhinus is offline
Inkopperrrrtje!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2006, 22:27
Milan Dado
Avatar van Milan Dado
Milan Dado is offline
Geheel in muzikantenstijl
__________________
nieuw hier! || nivea || hecatomb || NuncaMas || onzinbash.org || lilith || quantes || SS jeukt in rob se oor whehe
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 16:32
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Laika schreef op 14-04-2006 @ 22:03 :
Hangt er vanaf of je ook noten wilt leren of niet.

Ik speel zelf nu ook al ongeveer 1 jaar basgitaar en heb nog geen enkele les gehad, wel kan ik:

Noten vinden op mn bas
(aardig) snel spelen
Poppen Hammer ons'en pull offs etc
Flageoletten

en zonder een enkele les ... dit is niet echt heel erg speciaal maar het is dus al voorbeeld wat je al kan bereiken zonder les.

Het laatste wat ik heb geleerd is die noten vinden, ik kreeg ooit een flauw boekje met wat rare humor en een stomme meespeel cd, toen klikte ik uit nieuwsgierigheid op een google ad 'fret2fret' en las de site, dacht eerst ja bullshit dus ik ging opzoek of het ergens werd gereviewed of iets dergelijks.
toen kwam ik ergens terecht waar mensen ook allemaal reacties gaven en 1 van die mensen had het programma gratis upgeload (van de fret2fret website zelf moet je betalen) en zo heb ik het gedownload, het is een erg leuke methode en voor mij wist ik binnen een half uurtje naar het scherm staren met mn basgitaar op schoot in theorie elke noot.

Nu is noten lezen een hele andere zaak maar dat moet je eigenlijk alleen lezen als je met grotere orkesten gaat spelen.

Verder is 'slappen' het enige wat ik nog niet helemaal onder de knie heb maar dat gaat me nog wel lukken.

(Fun Fact: Bassist van Iron Maiden heeft ook zichzelf aangeleerd en heeft zelfs prijzen gewonnen ofzo... heb ik ook maar ergens gelezen).

dat is voor nu mijn bijdrage hoop dat je er wat aan hebt.
Ben wel benieuwd naar dat programmaatje.

Heb eindelijk 'n bas (te leen van 'n kameraad van me ) dus wil 't ook eindelijk leren...

Nog tips behalve de bovenstaande?
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 30-06-2007, 16:47
Freek
Freek is offline
Nooit gaan slappen.
__________________
What were the things in 'Gremlins' called?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-06-2007, 20:03
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
haha true!
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 01-07-2007, 19:47
Verwijderd
Och, beetje slappen en extra reverb op de snare en schoudervulling kan geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 09:26
aren
aren is offline
de basis dingen van het basgitaar leren, kun je zo leren ik speel nu al zelf een paar jaar basgitaar en ik moet toegeve dat als je les krijgt je het wel makkelijker leert, maar dan ken je ook allemaal technieken dus dat is wel handig boeken zijn vrij saai.. maar je kan ook gewoon tabs van internet halen en dan die bassist gewoon na gaan spelen>> www.ultimate-guitar.com.
succes!
Met citaat reageren
Oud 14-03-2008, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Och, beetje slappen en extra reverb op de snare en schoudervulling kan geen kwaad.
qft!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 17:41
aren
aren is offline
eej weet iemand hoe ik mijn eigen bass kan make? ik wil dat graag doen maar k heb geen idee hoe,, en kan het ook nergens vinde op internet iemand hier een idee??
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 18:10
Verwijderd
Citaat:
eej weet iemand hoe ik mijn eigen bass kan make? ik wil dat graag doen maar k heb geen idee hoe,, en kan het ook nergens vinde op internet iemand hier een idee??
Met citaat reageren
Oud 15-03-2008, 23:22
Sargatanas
Avatar van Sargatanas
Sargatanas is offline
Discography van Jaco Pastorius uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2009, 16:07
compuspace
compuspace is offline
Hier staat een kleine cursus van onze bassist:
http://www.supremacy.nu/lessen/muzie...ijk/basgitaar/
Met citaat reageren
Oud 14-09-2015, 19:54
gijsvanhout
gijsvanhout is offline
Citaat:
eej weet iemand hoe ik mijn eigen bass kan make? ik wil dat graag doen maar k heb geen idee hoe,, en kan het ook nergens vinde op internet iemand hier een idee??
op youtube is iemand die zijn eigen bass ook bouwt.
https://www.youtube.com/watch?v=L7BVGpJVlZw
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek hoe bespeel je basgitaar zonder plectrum??
Cas94
4 09-12-2010 16:39
Muziek Basgitaar leren spelen.
Mister Sir
49 02-09-2007 11:45
Muziek wat is het gaafste instrument volgens JOU
bassgirl
88 09-05-2003 11:46
Muziek Basgitaren.
Rhinus
157 29-01-2003 22:55
Muziek Basgitaar: Vanaf 0
Droyd
27 08-01-2003 22:06
Muziek acoustisch of elektrisch
paco de taco
19 03-11-2002 18:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.