Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-12-2001, 20:55
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Be Happy.



(Ja sorry hoor, maar er zitten weer *zoveel* depressieve dingen op dit board.)

..

Nu nog ff zin geven aan dit topic. Hmm, ff denken.

Ja 'k heb het. Stel wij, de mens, zijn niet geschapen door (een) God. Stel, wij zijn gewoon, zielloze dingen, gemaakt van biomaterie.

Waarom zouden we dan denken dat we wel degelijk een geest hebben, en dat er wel degelijk iets is na de dood. Waarom en hoe, zou de 'evolutie' dat voor ons geschapen hebben? Is het namelijk wel beter dat we zo denken? Zou het niet beter zijn, als we gewoon wisten dat we niks waren, zodat we ons ook minder druk zouden maken over godsdienst, of over ons 'leven' ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2001, 21:11
Marc S
Marc S is offline
We zijn wel degelijk 'iets'

Ik kijk in de spiegel en herken mezelf; mensen hebben een zelfbewustzijn. Alles draait om 'zelf', daar kun je niet omheen.

Maar goed, wat is 'leven'?

Ik heb eigenlijk nog de gekke theorie dat alle levende wezens op aarde 1 ziel zijn. Dat onze biomaterie voorschrijft 'wie' we zijn als individu, maar dat 1 ziel ons allemaal aan de gang houdt.

Stel dat we allemaal verbonden zijn? 1 groot neuraal netwerk als het ware, maar dan zonder direct fysiologisch aanwijsbare verbindingen?

Lijkt me
Met citaat reageren
Oud 20-12-2001, 21:25
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef:
Waarom zouden we dan denken dat we wel degelijk een geest hebben, en dat er wel degelijk iets is na de dood. Waarom en hoe, zou de 'evolutie' dat voor ons geschapen hebben? Is het namelijk wel beter dat we zo denken? Zou het niet beter zijn, als we gewoon wisten dat we niks waren, zodat we ons ook minder druk zouden maken over godsdienst, of over ons 'leven' ?
Je moet dat soort dingen denken om gelukkig te kunnen worden...subjectief (lees: persoonlijk of kleinschalig) geluk is het enige geluk wat op deze aardkloot te bereiken valt. Je moet juist níet gaan nadenken over the big picture, over het feit dát we hier inderdaad zonder betekenis zijn, dat ons leven geen zin heeft en deze hele rotzooi allemaal ontstaan is door een toevallige speling in de biologische natuurkunde. Als je daarover gaat denken word je gek. Dat is dus ook het probleem met mensen die wél over het grotere geheel nadenken - die worden erg moeilijk gelukkig (ik refereer ook aan mezelf).

It's no fun being complicated.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2001, 20:12
Kuala Lumpur
Kuala Lumpur is offline
Ik denk dat steeds meer mensen denken dat we helemaal geen geest hebben die ergens heenvliegt als we doodgaan. Ik geloof daar ook niet in. Maar wat is de grote zin hiervan dan nog? Weinig...we zijn in principe net zo onbeduidend als ieder ander levend wezen op deze aardbol. Ga je alles in z'n geheel bekijken, dan wordt je inderdaad gek. Want wat stel je in godsnaam voor? Helemaal niks! Wat is de waarde ervan dat JIJ op aarde bent? Als je erover na gaat denken is dat echt heel raar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.