Oud 22-09-2003, 15:45
fib
Avatar van fib
fib is offline
Wat is nouw precies het verschil, het boek verschaft mij nou niet bepaald een duidelijk beeld van die begrippen!
Dus help......
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2003, 17:27
shut*up
shut*up is offline
Aangezien ik ook niet echt een held in economie was, kan ik het misschien niet helemaal goed overbrengen, maar kijk maar of je er iets aan hebt...

Bij een elastische vraag heeft de prijs van het product ( zeer ) veel invloed op de afzet van het product

Bij een inelastische vraag heeft de prijs van het product nauwelijks invloed op de afzet van het product

Elastische vraag: luxe goederen, hogere prijzen verlagen de omzet en lagere prijzen verhogen juist de omzet ( bijv. een plezierjachtje, als deze goedkoper zijn zullen meer mensen het geld hebben er eentje aan te schaffen dus zal de omzet omhoog gaan )

Inelastische vraag: Noodzakelijke goederen, hogere prijzen verhogen de omzet en lagere prijzen verlagen de omzet ( bijv. brood of melk, ook al wordt dit duurder, de meeste mensen blijven dit kopen omdat het bij de eerste levensbehoeften hoort )

kHoop dat je hier wat aan hebt, en kheb nog een tip voor je, schaf een "samengevat" aan, ook als je dit jaar nog geen examen doet, hier staan veel definities in en is best handig om erbij te hebben!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 07:15
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
enkele topics hieronder staat precies dezelfde vraag

http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=601928
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 01-10-2003, 08:21
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
als de uitkomst -1 en lager is dan is het elastisch, is het hoger, dan is het inelastisch...
-1 en lager is namelijk een hevig effect, hoger is minder hevig...
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 17:58
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Nolita schreef op 01-10-2003 @ 09:21:
als de uitkomst -1 en lager is dan is het elastisch, is het hoger, dan is het inelastisch...
-1 en lager is namelijk een hevig effect, hoger is minder hevig...
Niet helemaal. Tussen -1 en 1 is inelastisch. Kleiner dan -1 en groter dan 1 is elastisch.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 18:40
f00lonthehill
Avatar van f00lonthehill
f00lonthehill is offline
jullie zuigen allemaal

Inelastisch: -1 < EV < 0
Elastisch: EV < -1

ik kan het weten, want ik ben ubareconomisch
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 19:06
f00lonthehill
Avatar van f00lonthehill
f00lonthehill is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 02-10-2003 @ 18:58:
Niet helemaal. Tussen -1 en 1 is inelastisch. Kleiner dan -1 en groter dan 1 is elastisch.
oh dus volgens jouw theorie stijgt de gevraagde hoeveelheid bij een prijsstijging. pfff, denk na voordat je de topicstarter confused maakt
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 15:32
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
f00lonthehill schreef op 02-10-2003 @ 20:06:
oh dus volgens jouw theorie stijgt de gevraagde hoeveelheid bij een prijsstijging. pfff, denk na voordat je de topicstarter confused maakt
Dat kan inderdaad.

Dat heet namelijk een "giffengoed". Om het je uit te leggen zal ik je een voorbeeld geven.

"Arme" student eet alleen hot-dogs à €0,50 per stuk.

Vanwege gering budget geen ontbijt, lunch en warme maaltijd bestaan uit 2 hotdogs elk. D.w.z. 7 *4 = 28 hot-dogs = €14,- per week.

Prijs hot-dog wordt verlaagd naar €0,25

Student kan nu op zaterdagavond van pizza + pepsi à €7,50 genieten, immers (6*4)+(1*2) = 26 hotdogs à €0,25.

Bij gelijk budget (in dit geval €14,-), en een dalende prijs van de prijs van hotdogs, daalt ook de vraag naar hotdogs!

Theoretisch gezien is de vraag naar een goed inelastisch wanneer de elasticiteit van de vraag tussen -1 en 1 ligt. Daarnaast kan een stijging van de prijs zeker wel tot gevolg hebben dat ook de vraag stijgt. Denk aan zeer exclusieve cruise schepen, auto's, etc. De hogere prijs zorgt voor een hogere status van het product. De vraag kan dan dus wel stijgen bij een prijsstijging.

Volgende keer liever niet meteen beginnen met schreeuwen als je niet weet waar je het over hebt.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 16:18
f00lonthehill
Avatar van f00lonthehill
f00lonthehill is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 03-10-2003 @ 16:32:
Dat kan inderdaad.

Dat heet namelijk een "giffengoed". Om het je uit te leggen zal ik je een voorbeeld geven.

"Arme" student eet alleen hot-dogs à €0,50 per stuk.

Vanwege gering budget geen ontbijt, lunch en warme maaltijd bestaan uit 2 hotdogs elk. D.w.z. 7 *4 = 28 hot-dogs = €14,- per week.

Prijs hot-dog wordt verlaagd naar €0,25

Student kan nu op zaterdagavond van pizza + pepsi à €7,50 genieten, immers (6*4)+(1*2) = 26 hotdogs à €0,25.

Bij gelijk budget (in dit geval €14,-), en een dalende prijs van de prijs van hotdogs, daalt ook de vraag naar hotdogs!

Theoretisch gezien is de vraag naar een goed inelastisch wanneer de elasticiteit van de vraag tussen -1 en 1 ligt. Daarnaast kan een stijging van de prijs zeker wel tot gevolg hebben dat ook de vraag stijgt. Denk aan zeer exclusieve cruise schepen, auto's, etc. De hogere prijs zorgt voor een hogere status van het product. De vraag kan dan dus wel stijgen bij een prijsstijging.

Volgende keer liever niet meteen beginnen met schreeuwen als je niet weet waar je het over hebt.
maar in m'n economieboek staat anders.
Ik vertrouw een heleboel professors die een schoolboek schrijven toch meer dan dat ik jou vertrouw
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 16:59
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
f00lonthehill schreef op 03-10-2003 @ 17:18:
maar in m'n economieboek staat anders.
Ik vertrouw een heleboel professors die een schoolboek schrijven toch meer dan dat ik jou vertrouw
Ok, prima, ik vertrouw meer op de hoogleraren micro-economie aan de Universiteit van Tilburg dan op jouw leerboeken. Jouw economieboek is waarschijnlijk ook alles behalve compleet. Er wordt waarschijnlijk alleen onderscheid gemaakt tussen luxe goederen en "normale" goederen. Een beetje zelf nadenken is echter nooit verkeerd.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 17:04
Verwijderd
Citaat:
f00lonthehill schreef op 03-10-2003 @ 17:18:
maar in m'n economieboek staat anders.
Ik vertrouw een heleboel professors die een schoolboek schrijven toch meer dan dat ik jou vertrouw
Ten eerste gebruikt Dwarfie ook boeken die door diverse hoogleraren geschreven zijn en hoogstwaarschijnlijk meer gezaghebbend zijn dan de boekjes die jij voor je middelbare-schoolopleiding gebruikt

Ten tweede geloof ik Dwarfie eerder dan jij, omdat hij studeert en niet op z'n achterhoofd gevallen is, terwijl jij een middelbaar scholiertje bent waarbij het uitermate twijfelachtig is of hij het boek eigenlijk wel goed gelezen en begrepen heeft

Ten derde, als slot, bestaan er zelfs in de doctrine grote meningsverschillen tussen hoogleraren onderling, dus het feit dat het in jouw boekje staat zegt werkelijk niets.

Prettige dag verder, en kom maar terug als je een jaartje of vijf, zes ouder bent.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 20:49
f00lonthehill
Avatar van f00lonthehill
f00lonthehill is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2003 @ 18:04:
Ten eerste gebruikt Dwarfie ook boeken die door diverse hoogleraren geschreven zijn en hoogstwaarschijnlijk meer gezaghebbend zijn dan de boekjes die jij voor je middelbare-schoolopleiding gebruikt

Ten tweede geloof ik Dwarfie eerder dan jij, omdat hij studeert en niet op z'n achterhoofd gevallen is, terwijl jij een middelbaar scholiertje bent waarbij het uitermate twijfelachtig is of hij het boek eigenlijk wel goed gelezen en begrepen heeft

Ten derde, als slot, bestaan er zelfs in de doctrine grote meningsverschillen tussen hoogleraren onderling, dus het feit dat het in jouw boekje staat zegt werkelijk niets.

Prettige dag verder, en kom maar terug als je een jaartje of vijf, zes ouder bent.
n00b, over 6 jaar own ik iedereen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 09:48
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
f00lonthehill schreef op 03-10-2003 @ 21:49:
n00b, over 6 jaar own ik iedereen
Met een VBMO diploma ja
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 12:48
f00lonthehill
Avatar van f00lonthehill
f00lonthehill is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 04-10-2003 @ 10:48:
Met een VBMO diploma ja
omg, ik doe geen vmbo, maar vwo economie en maatschappij. jij vertrouwt geen representatieve gegevens mannetje. Je hebt nog veel te leren
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 17:02
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
f00lonthehill schreef op 04-10-2003 @ 13:48:
omg, ik doe geen vmbo, maar vwo economie en maatschappij. jij vertrouwt geen representatieve gegevens mannetje. Je hebt nog veel te leren
Ok, goed. Dan ga je dus over 1 of 2 jaar wel studeren, economie neem ik maar aan. Dan hoor ik je nog wel eens over je vwo-boekjes. Ik heb ook vwo economie en maatschappij gedaan en studeer nu bedrijfseconomie, nu 2de jaars, dus ik kan het weten.

De boeken die op het voortgezet onderwijs worden gebruikt zijn ongelofelijk simplistisch. In de eerste weken op de universiteit zul je leren dat alles wat je op het vwo hebt geleerd (bijna) nonsens is. Alles zit veel ingewikkelder in elkaar.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 18:22
Nolita
Avatar van Nolita
Nolita is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 04-10-2003 @ 18:02:
Ok, goed. Dan ga je dus over 1 of 2 jaar wel studeren, economie neem ik maar aan. Dan hoor ik je nog wel eens over je vwo-boekjes. Ik heb ook vwo economie en maatschappij gedaan en studeer nu bedrijfseconomie, nu 2de jaars, dus ik kan het weten.

De boeken die op het voortgezet onderwijs worden gebruikt zijn ongelofelijk simplistisch. In de eerste weken op de universiteit zul je leren dat alles wat je op het vwo hebt geleerd (bijna) nonsens is. Alles zit veel ingewikkelder in elkaar.
Dwarfie heeft gelijk, ik heb het even aan m'n eco leraar gevraagd en aan m'n broer, die economie studeerd, en aan een kennis die econometrie heeft gestuurd... Lijkt me toch wel duidelijk dan...
__________________
GET OUT! GET OUT! GET OUT!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39.