Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2005, 20:54
Verwijderd
Enlightenment: dit topic is gesplitst uit een ander topic

Je zou het overigens niet zeggen, maar phpBB is kwa code erg duidelijk en net opgebouwd.
Maar de voorkant ziet er van de nieuwe vB weer veel strakker uit (dus niet deze versie).

Laatst gewijzigd op 06-05-2005 om 08:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2005, 21:17
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 02-05-2005 @ 19:00 :
?

vB biedt deze mogelijkheid niet, dus dan zou ik het zelf moeten inbouwen in de IP-checks. En vB is alles behalve een nette forumsuite, ik ben weinig onder de indruk van de code. Het is teveel werk om nog aan dergelijke oude code te werken. Ik richt mij voornamelijk op een nieuwe forumsuite, hopelijk van eigen bodem.
Wacht eerst eens op vB3, dat zit echt een stuk beter in elkaar

Je moet ook niet vergeten dat de basis van vB2 ook al zeker een jaar of 4 oud is. Je weet zelf ook wel dat er in die tijd een hoop is veranderd qua software e.d. (veel nieuwe PHP releases, MySQL4), maar je herschrijft nu eenmaal niet 123 een forum. Versie 3 is dus wel helemaal van de grond af aan opnieuw opgebouwd, zit nu ook fulltext-search in, het gebruikt allemaal minder resources en het is ook een stuk overzichtelijker; niet meer een hoop code in 1 PHP file gepropt maar veel aparte files om het overzichtelijk te houden.

Bovendien ga je een site als deze natuurlijk niet op een of ander zelfgeschreven forum draaien (met alle respect voor jouw PHP-skills overigens!), daar is ie gewoon te groot voor. Als je een klein hobby-forumpje hebt is het natuurlijk leuk om daar een beetje mee te klooien, maar dat kun je hier natuurlijk niet, en voordat je zelf een vergelijkbaar stuk software hebt geschreven dat redelijk bugvrij zijn werk doet ben je maanden en maanden verder. Ik meen me ook te herinneren dat je regular expressions eng vindt, nou ja, daar heb je het al.

(Ik dacht trouwens ook dat Jon over de forumsoftware ging, niet jij?)
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 07:23
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
M@rco schreef op 02-05-2005 @ 22:17 :
Bovendien ga je een site als deze natuurlijk niet op een of ander zelfgeschreven forum draaien (met alle respect voor jouw PHP-skills overigens!), daar is ie gewoon te groot voor.
Dat misschien niet zozeer .. maar vB zal w's een stuk bekender zijn en continue security fixes en updates krijgen. Oftewel dat je daar jarenlange ondersteuning op kan krijgen en dat 'veel' mensen je er mee kunnen helpen.

Zelfgeschreven fora door iemand, hoe mooi dan ook .. na een paar jaar als diegene met kennis van 't forum weggaan, zit 't forum zonder ..
Met citaat reageren
Oud 03-05-2005, 11:39
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Yup, dat zeker ook. Net als dat je in een bedrijf geen 200 zelfgebouwde PC's neerzet.

Als je nu een probleem hebt of een bug tegenkomt dan ga je naar meneer vBulletin en die kijkt er dan naar. Met een zelfgeschreven forum zul je zelf aan de slag moeten om de bug te vinden en ook nog eens te fixen zonder iets anders daarmee te slopen. Lijkt me niet erg handig met een forum van dit formaat
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 09:15
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 02-05-2005 @ 22:17 :
Bovendien ga je een site als deze natuurlijk niet op een of ander zelfgeschreven forum draaien
Waarom niet? Dat wat betreft grootte lijkt me onzin. Fok draait ook eigen ontwikkelde forumsoftware.

Zeker als je developers in huis hebt is dat wellicht dé keus. Juist omdat je aan alle requests wat betreft functionaliteit dat veel gemakkelijker kunt inbouwen bij eigen software. Sentinel integreren met vB was ook niet supernetjes gelukt, gewoon omdat vB2 niet netjes is en ook gewoonweg omdat ik de code niet ken. Je eigen code is veel véél makkelijker te beheren en uit te breiden.
Citaat:
Ik meen me ook te herinneren dat je regular expressions eng vindt, nou ja, daar heb je het al.
Ik ben niet de enige developer hoor.
En voor dingen waar we zelf niet uitkomen kan prima kennis van anderen geleend worden.
Citaat:
(Ik dacht trouwens ook dat Jon over de forumsoftware ging, niet jij?)
Jon bepaalt welke software er gedraaid wordt, juh. Maar als technisch beheerder is het ook de bedoeling dat ik aan de slag ga met ontwikkelen. Welk traject daarbij gevolgd gaat worden is nog niet zeker. Maar ik heb een voorkeur.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 12:07
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het lijkt mij juist ideaal als mensen binnenshuis eens wat gaan klooien met een zelfgebouwd forum. Voor de probleemoplossing zowel als de stabiliteit en functionaliteit. Ik kan me geen bezwaren voorstellen, zolang er maar handige mensen mee aan de slag gaan.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 12:35
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-05-2005 @ 13:07 :
Het lijkt mij juist ideaal als mensen binnenshuis eens wat gaan klooien met een zelfgebouwd forum. Voor de probleemoplossing zowel als de stabiliteit en functionaliteit. Ik kan me geen bezwaren voorstellen, zolang er maar handige mensen mee aan de slag gaan.
Je moet niet vergeten dat je een goed werkend forum echt niet binnen een maand hebt gemaakt. Verder moeten er inderdaad genoeg mensen aan werken denk ik, zodat niet maar één iemand weet hoe het in elkaar zit. Want stel dat die éne persoon er geen zin meer in zou hebben...

Verder is de eerste persoon die in mij opkomt om dit te doen natuurlijk Enlightenment. Zij is echter al bezig met het forum van fluffles en ik denk niet dat het de bedoeling is om aan twee zelfgeschreven fora tegelijk te werken. Wel zou natuurlijk scholieren gewoon op de software van fluffles kunnen draaien, maar daar zal dan denk ik automatisch bijhoren dat Enlightenment wat werk uit handen moet geven. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dat de bedoeling (van haar) is.
__________________
Life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 18:12
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-05-2005 @ 10:15 :
Zeker als je developers in huis hebt is dat wellicht dé keus. Juist omdat je aan alle requests wat betreft functionaliteit dat veel gemakkelijker kunt inbouwen bij eigen software. Sentinel integreren met vB was ook niet supernetjes gelukt, gewoon omdat vB2 niet netjes is en ook gewoonweg omdat ik de code niet ken. Je eigen code is veel véél makkelijker te beheren en uit te breiden.
Dat zeker, maar waarom zou je al die moeite gaan doen als je al een licensie hebt voor een softwarepakket dat gewoon "out of the box" verreweg superieur is aan iets dat je zelf maakt?

Want laten we wel wezen, voordat je zelf een vergelijkbaar softwarepakket in elkaar hebt geflanst ben je maanden en maanden verder. Als je vBulletin gebruikt dan weet je zeker dat je iets goeds hebt, en ook niet geheel onbelangrijk, je hebt toegang tot een support community met zeer veel users.

Overigens, dat Fok! op eigen software draait kan ik ook wel begrijpen, dat forum is dusdanig groot dat iets als vBulletin gewoon ontoereikend is. Dan kun je kiezen, of je schaft een echt professioneel pakket aan en koopt een stel nieuwe servers, je geeft de hosting uit handen (bijv. UBB.x van Infopop) of je gaat zelf aan de slag (geen idee waar Fok! op draait, maar dat zal wel geen MySQL database zijn).
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 05-05-2005 om 18:38.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 18:25
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 05-05-2005 @ 19:12 :
Want laten we wel wezen, voordat je zelf een vergelijkbaar softwarepakket in elkaar hebt geflanst
Wanneer je serieus een forum gaat proggen, ga je heus niet flansen.

Je zal alles van tevoren op een rijtje zetten, zoals gewenste functionaliteit en databasestructuur. Dit is tevens je documentatie zodat andere er makkelijk(er) verbeteringen/veranderingen aan kunnen brengen.

Maar voordat je alles goed hebt uitgewerkt (in 'theorie', dus nog niet gebouwd) en je iig enkele weken verder. Daarna kun je, mits de FO's en TO's goed zijn, in twee weken het forum in elkaar zetten.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 18:43
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Misschien dat je in 2 weken een functionele versie hebt ja, maar ik heb de betafase van vB3 meegemaakt... het is echt onvoorstelbaar hoeveel vooral kleine bugs er in zoiets zitten. Dat duurt echt weken, zo niet maanden voordat het een beetje bugvrij is.

Nou is het natuurlijk wel zo dat je een zelfgeschreven forum helemaal naar eigen wens kunt maken, in vB3 zitten enorm veel features om aan de eisen van een zo breed mogelijk publiek te kunnen voldoen. Schrijf je zelf je forumsoftware, dan voeg je natuurlijk alleen features toe die je ook daadwerkelijk gebruikt, dat is wel een verschil ja. Maar toch heb ik het idee dat het een beetje onderschat wordt.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2005, 20:49
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
beetje raar he

eerst wordt er gezegd dat het met een forum van dit formaat niet goed zou zijn om eigengeschreven software te gebruiken

dan roept er iemand dat fok! op zelfgeschreven software draait

en nu roept iedereen dat het forum te klein is om de moeite te nemen om software te schrijven....
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 07:32
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 05-05-2005 @ 13:35 :
Je moet niet vergeten dat je een goed werkend forum echt niet binnen een maand hebt gemaakt.
In 2 maanden tijd zou er toch een heel net forum gebouwd kunnen worden.
Citaat:
M@rco schreef op 05-05-2005 @ 19:12 :
Dat zeker, maar waarom zou je al die moeite gaan doen als je al een licensie hebt voor een softwarepakket dat gewoon "out of the box" verreweg superieur is aan iets dat je zelf maakt?
Dat durf ik te betwijfelen. Parse's React is wel een nette forumsuite maar vB is toch vooral iets van Amerikaanse bodem. Het zijn veelal designkeuzes die je maakt, en ik heb een heleboel ideeën daarover die een net én veilig forum ten goede zal komen.
Citaat:
(geen idee waar Fok! op draait, maar dat zal wel geen MySQL database zijn).
Tuurlijk draaien ze MySQL. Wel op een Xeon (terwijl Opteron daar véél beter op presteert), maar dat komt waarschijnlijk omdat ze qua hardwarekennis niet veel in huis hebben en met hun deal met Dell ( ) veel support krijgen.

MySQL is de databasesoftware bij uitstek voor een forum, simpelweg omdat het retesnel is en toch veel functies heeft (4.1 is nu stable, mocht je subqueries e.d. nodig hebben).
Citaat:
M@rco schreef op 05-05-2005 @ 19:43 :
Misschien dat je in 2 weken een functionele versie hebt ja
Mijn forum zoals het nu is, is in ongeveer 3 dagen gemaakt. Enige wat ik erna heb toegevoegd is de functie dat gesloten topics onderaan staan.
Citaat:
Dat duurt echt weken, zo niet maanden voordat het een beetje bugvrij is.
Daarom moet je ook testdraaien. Bij GoT ging de "huischkamer" het eerst over op React. Dat was meer een field test, kijken hoe de suite het in de praktijk deed. Mocht er informatie verloren gaan was dit niet erg omdat het toch geen belangrijk forum is. Zo zou dit ook kunnen gebeuren op Onzin. Daar kun je de battle tests uitvoeren en zwakheden en bugs ontdekken. Pas als je tevreden bent over het resultaat, laat je het hele forum omschakelen.
Citaat:
Nou is het natuurlijk wel zo dat je een zelfgeschreven forum helemaal naar eigen wens kunt maken, in vB3 zitten enorm veel features om aan de eisen van een zo breed mogelijk publiek te kunnen voldoen.
Klopt. Maar ook design keuzes zijn van belang. Zo ga ik alle berichten unparsed en parsed opslaan. Ik weet niet of vB3 dat doet, maar dit soort design keuzes kun je nu maken; later niet meer. Of je zit met twee incompatible versies, leuk migreren.
Citaat:
Maar toch heb ik het idee dat het een beetje onderschat wordt.
Of overschat - who knows. Wel denk ik dat een functioneel forum het nog geen afgewerkt forum maakt. Er komen veel extra dingen bij kijken. Maar het forum zelf is opzich in een week geschreven.

Ik ben weinig onder de indruk van phpBB, OpenBB en vB2 (vB3 ken ik niet, qua code/functies). Dan denk ik: dat kan ik toch echt wel beter. Zeker phpBB; gebeurt daar nog wat bij de code? Hoe lang beloven ze nu al de 2.1 release? Damn man..
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 07:45
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 05-05-2005 @ 19:12 :
Overigens, dat Fok! op eigen software draait kan ik ook wel begrijpen, dat forum is dusdanig groot dat iets als vBulletin gewoon ontoereikend is. Dan kun je kiezen, of je schaft een echt professioneel pakket aan en koopt een stel nieuwe servers, je geeft de hosting uit handen (bijv. UBB.x van Infopop) of je gaat zelf aan de slag (geen idee waar Fok! op draait, maar dat zal wel geen MySQL database zijn).
hehe, wat een crap man..

De huidige software is verweg ontoereikend, de verhouding van 3 webservers 1 database server bewijst dat maar al te goed.
vB of zelfs phpBB zou het beter gedaan hebben.

Fok en Tweakers.net draaien beide ook gewoon op MySQL, MsSQL is leuk maar met de komst van MySQL4 is het prestatie verschil minimaal, maar de prijzen wel maximaal.

React zou trouwens ook erg goed in elkaar zitten, de prijs ervan ligt rond de 2500,- meen ik me te herinneren...
En vB kost 160,- volgens mij.
Ik zou dan voor vB gaan, die 2500,- kun je dan ook besteden aan een server.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 11:39
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Oh ja? Ik meen me toch te herinneren dat voor écht grote fora (met miljoenen posts), MySQL toch niet de beste keuze is. Maar misschien dat dat ook wel is veranderd de laatste tijd.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 11:44
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 06-05-2005 @ 12:39 :
Oh ja? Ik meen me toch te herinneren dat voor écht grote fora (met miljoenen posts), MySQL toch niet de beste keuze is. Maar wie dat dat ook wel is veranderd de laatste tijd.
MySQL is het snelst van allemaal, dus dat is de meest logische keus. Probleem was in het verleden dat MySQL niet erg uitgebreide features had zoals subqueries, querycache, foreign key constraints en nog meer gein. Daarom werd er vaak naar duurdere commerciele pakketten uitgekeken of naar PostgreSQL, een ander Open Source databasepakket. Postgre is helaas wel stukken minder snel, maar had al wel lange tijd subqueries en andere functies die MySQL 3 nog niet had.

MySQL 4.1 (production / stable) heeft al een hoop features waar sommigen op zaten te wachten, MySQL 5 weer meer, maar die tak is nog in development (al wel beta's geloof ik).

MySQL icm InnoDB is dé keus voor fora. InnoDB is een tabelprocessing engine die row level locking mogelijk maakt. Dat betekent in de praktijk dat SELECTs niet hoeven te wachten op INSERTs en UPDATEs, omdat deze maar zelden over dezelfde row gaan. Wat concreter betekent dat, dat als iemand een bericht post in dit topic, dat andere topics niet hindert. Met InnoDB ROW_FORMAT=COMPRESSED (standaard tabel) is dat wel het geval. InnoDB is marginaal langzamer met SELECTs maar bij een combinatie van zowel read (SELECT) als write acties (INSERT, UPDATE) is het een stuk sneller, omdat niet gewacht hoeft te worden tot zo'n schrijfactie klaar is.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 11:47
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-05-2005 @ 08:32 :
Dat durf ik te betwijfelen. Parse's React is wel een nette forumsuite maar vB is toch vooral iets van Amerikaanse bodem. Het zijn veelal designkeuzes die je maakt, en ik heb een heleboel ideeën daarover die een net én veilig forum ten goede zal komen.
Correctie: Engelse bodem
Maar dan moet je mij toch uitleggen wat waar het vandaan komt te maken heeft met de kwaliteit van de software. vB is geschreven door mensen met inmiddels jarenlange ervaring, die weten inmiddels echt wel hoe je een goed forum in elkaar zet.
Citaat:
Tuurlijk draaien ze MySQL. Wel op een Xeon (terwijl Opteron daar véél beter op presteert), maar dat komt waarschijnlijk omdat ze qua hardwarekennis niet veel in huis hebben en met hun deal met Dell ( ) veel support krijgen.

MySQL is de databasesoftware bij uitstek voor een forum, simpelweg omdat het retesnel is en toch veel functies heeft (4.1 is nu stable, mocht je subqueries e.d. nodig hebben).
Volgens mij valt dat retesnel wel mee als je een forum ter grootte van Fok! hebt... of dat moet iets uit het verleden zijn.
Citaat:
Klopt. Maar ook design keuzes zijn van belang. Zo ga ik alle berichten unparsed en parsed opslaan. Ik weet niet of vB3 dat doet, maar dit soort design keuzes kun je nu maken; later niet meer. Of je zit met twee incompatible versies, leuk migreren.
Aha, dus jij hebt je keuze al gemaakt?
Toch denk ik niet echt dat jij ineens betere design keuzes gaat maken dan een stel evaren developers van, bijvoorbeeld, vBulletin.

En bovendien, hoe moet dat als scholieren.com in de toekomst naar een ander forumpakket zou willen overstappen? Dan moet er iemand zelf een converter schrijven? Lijkt me ook niet erg handig.
Citaat:
Ik ben weinig onder de indruk van phpBB, OpenBB en vB2 (vB3 ken ik niet, qua code/functies). Dan denk ik: dat kan ik toch echt wel beter. Zeker phpBB; gebeurt daar nog wat bij de code? Hoe lang beloven ze nu al de 2.1 release? Damn man..
Nou, leer vB3 dan eerst eens kennen voordat je roept dat je het zelf beter zou kunnen Ik ben daar namelijk nog steeds niet van overtuigd.

phpBB is wel droevig ja, laatst waren ze ook al gehackt. Arme mensen
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:01
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 06-05-2005 @ 12:47 :
Correctie: Engelse bodem
Vooruit.
Citaat:
Maar dan moet je mij toch uitleggen wat waar het vandaan komt te maken heeft met de kwaliteit van de software.
Dat alles op de engelse taal gebaseerd is. Heb je de configuratie van vB2 eens gezien? Wellicht dat vB3 al veel verbeteringen op het gebied van localisatie heeft uitgevoerd.
Citaat:
Volgens mij valt dat retesnel wel mee als je een forum ter grootte van Fok! hebt... of dat moet iets uit het verleden zijn.
Wat beoordeel je nu? Je beoordeelt het fok forum, dat bestaat uit:
- Servers (hardware)
- Software (PHP scripts / forum)
- MySQL/PHP/Apache

Dat Fok fucked is weten we wel, en de keuze voor Xeon voor de databaseserver doet dat ook niet erg ten goede. Verder is de HTML/CSS code brak. Fok is fok, en na de afsplitsing van t.net zijn er een aantal minder goede keuzes gemaakt. Arrogante mensen ook, maargoed dat is een heel andere discussie.
Citaat:
Aha, dus jij hebt je keuze al gemaakt?
Voor mijn forum wel ja. Ongeacht of s.com daar ergens in de toekomst gebruik van gaat maken. Mijn forum zal ook commercieel gebruikt gaan worden.
Citaat:
Toch denk ik niet echt dat jij ineens betere design keuzes gaat maken dan een stel evaren developers van, bijvoorbeeld, vBulletin.
We'll see.
Citaat:
En bovendien, hoe moet dat als scholieren.com in de toekomst naar een ander forumpakket zou willen overstappen? Dan moet er iemand zelf een converter schrijven? Lijkt me ook niet erg handig.Nou, leer vB3 dan eerst eens kennen voordat je roept dat je het zelf beter zou kunnen Ik ben daar namelijk nog steeds niet van overtuigd.
Overstappen schrijf je inderdaad een conversiescript voor. Dat zou niet zo heel boeiend moeten zijn. Veel van de code hoef je ook niet te weten. Alleen de databasestructuur dient net te zijn en goed gedocumenteerd. Overstappen is geen probleem; alleen wel een middagje werk om zo'n script te schrijven. Boeie.

En ik heb geen intenties om me te verdiepen in vBulletin. Maar je bent vrij om het eindresultaat te beoordelen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 12:17
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 06-05-2005 @ 13:01 :
Dat alles op de engelse taal gebaseerd is. Heb je de configuratie van vB2 eens gezien? Wellicht dat vB3 al veel verbeteringen op het gebied van localisatie heeft uitgevoerd.
Gelukkig wel

Ze hebben de templates en de taal volledig van elkaar gescheiden, taal veranderen is een kwestie van een language pack downloaden.

(En ja, ik ken vB2 maar al te goed, erg lomp om alles maar gewoon in de templates te flikkeren)
Citaat:
Wat beoordeel je nu? Je beoordeelt het fok forum, dat bestaat uit:
- Servers (hardware)
- Software (PHP scripts / forum)
- MySQL/PHP/Apache

Dat Fok fucked is weten we wel, en de keuze voor Xeon voor de databaseserver doet dat ook niet erg ten goede. Verder is de HTML/CSS code brak. Fok is fok, en na de afsplitsing van t.net zijn er een aantal minder goede keuzes gemaakt. Arrogante mensen ook, maargoed dat is een heel andere discussie.
Ik zou het niet weten, ik kom er nooit

Waar ik eigenlijk op doelde is dat het in verleden zo was, dat als je een écht groot forum had (lees: enkele honderden gebruikers tegelijk, paar miljoen posts; zie bijv. het ArsTechnica forum, die betalen nu Infopop enorme bedragen voor hun forum ), dat PHP/MySQL gewoon ontoereikend daarvoor was. Maar goed, PHP/MySQL hebben natuurlijk grote ontwikkelingen doorgemaakt dus het is zomaar mogelijk dat je nu ook hele grote fora rustig op een MySQL database kunt laten draaien
Citaat:
En ik heb geen intenties om me te verdiepen in vBulletin. Maar je bent vrij om het eindresultaat te beoordelen.
Nou ja, dat vind ik niet helemaal eerlijk... je kunt onmogelijk zeggen "ik maak iets dat beter is dan product X" zonder de moeite te nemen om product X te bestuderen. Maar dat snap je zelf ook wel

En begrijp me niet verkeerd, ik vind het allemaal reuze interessant hoor, als mensen zelf zoiets gaan maken. Ik heb alleen zo mijn vraagtekens bij het feit of het in dit geval wel de beste keuze zou zijn.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 06-05-2005 om 12:20.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-05-2005, 13:28
Verwijderd
Hopelijk hebben alle nieuwe (en zelfgemaakte ) fora nu eens geen gaar javascript, een fatsoenlijke scheiding van inhoud en opmaak en nette id/class definities in html en css (zodat user style sheets makkelijk(er) werken).

Just my 2 cents.

Laatst gewijzigd op 06-05-2005 om 14:43.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 14:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik ken, om heel eerlijk te zijn, wel een paar mensen op dit forum waarin ik genoeg vertrouwen heb om te zeggen dat ze iets kunnen maken dat qua code en functionaliteit beter bij s.com past van vB2 en daar gaat het toch om? Ik ga ervanuit dat het qua veiligheid en probleemoplossing ook wel goed zit bij die mensen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 17:55
Verwijderd
Zelf een forum schrijven is in ieder geval geen optie.
De personen die het kunnen hebben geen tijd om een compleet forum in elkaar te zetten.
Daarnaast is het aanschaffen van een forum vele malen goedkoper..
Met een beetje goede gebruik van een wijzings bestand kan bij een update de nieuwe wijzigingen relatief eenvoudig opnieuw ingebouwd worden..


Overigens bevestig ik even dat vB2 een erg brakke code heeft, phpBB2 ziet er overigens erg netjes/duidelijk uit (kwa uiterlijk).

Mijn keuze voor een enkel forum zou zijn vB3.

(En voor de mensen die vragen waarom ik dat niet heb gedaan bij Prexon, de licentie liet het niet toe....)

Laatst gewijzigd op 06-05-2005 om 17:57.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2005, 19:54
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 06-05-2005 @ 18:55 :

Daarnaast is het aanschaffen van een forum vele malen goedkoper..
Wat is er nou goedkoper dan een 'paar' leden die in hun eigen tijd vrijwillig een forum proggen?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 00:42
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
********** schreef op 06-05-2005 @ 18:55 :
Daarnaast is het aanschaffen van een forum vele malen goedkoper..
Tja, sterker nog, het ís zelfs al aangeschaft, ze draaien hier immers al vB. Dan snap ik al helemaal niet waarom je al die moeite zou gaan doen.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 08:53
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 06-05-2005 @ 20:54 :
Wat is er nou goedkoper dan een 'paar' leden die in hun eigen tijd vrijwillig een forum proggen?
Van jou had ik geen onderschatting verwacht

Welke leden denk jij dan dat er serieus tijd voor hebben (die het ook kunnen).
En dan nog eens de tijd dat het kost, daar ben je ook nog wel even mee bezig...
Daarnaast zit je nog met zaken als veiligheid, optimalisatie, convertors, etc.


Citaat:
M@rco schreef op 07-05-2005 @ 01:42 :
Tja, sterker nog, het ís zelfs al aangeschaft, ze draaien hier immers al vB. Dan snap ik al helemaal niet waarom je al die moeite zou gaan doen.
Voor vB3 moet je volgens mij een nieuwe licentie aanschaffen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 09:37
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
********** schreef op 07-05-2005 @ 09:53 :
Voor vB3 moet je volgens mij een nieuwe licentie aanschaffen
Hehe, nope Het is alleen zo dat je jaarlijks een bedrag moet betalen om updates te downloaden (geloof $30 ofzo), maar zo lang je nog recht hebt op updates kun je gewoon vB3 downloaden en gebruiken. Licensie geldt voor alle versies
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-05-2005, 09:37
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 07-05-2005 @ 10:37 :
Hehe, nope Het is alleen zo dat je jaarlijks een bedrag moet betalen om updates te downloaden (geloof $30 ofzo), maar zo lang je nog recht hebt op updates kun je gewoon vB3 downloaden en gebruiken. Licensie geldt voor alle versies
Ohw.. een nette SUS regeling dus..
Ik neem aan dat Jon wel 30,- betaald voor updates, dat is echt peanuts
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 09:47
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Ja, Jon krijgt natuurlijk alle updates. Ik ben het in dezen wel met de mensen eens dat het helemaal niet zoveel tijd hoeft te kosten om een goed nieuw forum te schrijven, mits je er van te voren even goed over nadenkt. Het kan ook zeker de moeite waard te zijn om daarbij even te kijken naar andere grote fora, om te zien hoe die in elkaar zitten. Ik heb bijvoorbeeld in het verleden altijd fora geinstalleerd, met name om te kijken hoe ze hun database-structuur precies hadden opgezet. Als je dat doet met phpBB, vB en (My)React kun je daar toch best het een en ander van leren.

Ik blijf er dus bij dat dat best kan, maar ik kan ook goed begrijpen dat Jon liever bij een commercieel ondersteund forum blijft. Daarbij heb je toch wat meer zekerheid over toekomstige upgrades enzo.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 12:18
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 07-05-2005 @ 09:53 :
Van jou had ik geen onderschatting verwacht
hoe bedoel je?

Citaat:
********** schreef op 07-05-2005 @ 09:53 :

Welke leden denk jij dan dat er serieus tijd voor hebben (die het ook kunnen).
Geen idee. Ik ken de leden niet persoonlijk

Citaat:
********** schreef op 07-05-2005 @ 09:53 :

En dan nog eens de tijd dat het kost, daar ben je ook nog wel even mee bezig...
Daarnaast zit je nog met zaken als veiligheid, optimalisatie, convertors, etc.
De leden zijn er mee bezig ja. Met veiligheid e.d. houd je al rekening mee in je ontwerp natuurlijk.

Met het kost Jon geen cent. En daar ging het volgens mij om
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 12:21
Verwijderd
Denk je dat Jon wakker ligt voor die paar euro dat een forum kost?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 07-05-2005 @ 10:47 :
*knip*
Daarbij heb je toch wat meer zekerheid over toekomstige upgrades enzo.
Mwah, al het forum eenmaal relatief veilig en bugvrij is (bugvrij is een utopie, dat weet ik) hoeven er geen updates meer te komen. Tenminste, als het forum goed is opgezet.

De enige redenen dat er een update moet komen zijn voor mij:
  • Nieuwe features
  • Nieuwe back-end (database supprt)
  • Andere scripttaal (Perl, ASP.NET, ColdFusion)
  • Nieuwe standaarden (xhtml, CSS3)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 07-05-2005 @ 13:21 :
Denk je dat Jon wakker ligt voor die paar euro dat een forum kost?
Wat zitten we dan moeilijk te doen hierzo. Hup, kopen die hap!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 12:31
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 07-05-2005 @ 13:23 :
Wat zitten we dan moeilijk te doen hierzo. Hup, kopen die hap!
Ja, geen idee...
Gimme more beer kwam met het hersenloze idee

Ik kan me overigens voorstellen dat Jon een react Licentie te duur vind, zeker in verhouding met wat vB3 kost en kan.
React zou jon +/- 4.000,- gaan kosten.
vB3 zou voor hem 30,- voor de SUS kosten...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 12:38
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
eddie schreef op 07-05-2005 @ 13:22 :
Mwah, al het forum eenmaal relatief veilig en bugvrij is (bugvrij is een utopie, dat weet ik) hoeven er geen updates meer te komen. Tenminste, als het forum goed is opgezet.

De enige redenen dat er een update moet komen zijn voor mij:
  • Nieuwe features
  • Nieuwe back-end (database supprt)
  • Andere scripttaal (Perl, ASP.NET, ColdFusion)
  • Nieuwe standaarden (xhtml, CSS3)
Aan nieuwe features is volgens mij niet echt veel behoefte, gezien het feit dat de helft van de features in vB2 al is uitgezet (en vB3 heeft er nog veel meer). Tenzij het natuurlijk nuttige features zijn.

Ikd enk dat de voornaamste redenen om dit forum uberhaupt te upgraden zouden zijn dat vB3 qua code een stuk netter is, het verbeterde template systeem en natuurlijk dat het minder resources gebruikt. vB3.1 zal support bevatten voor MySQL fulltext search (3.0.x heeft het ook al, maar is experimenteel), en dat is natuurlijk een enorme verbetering ten opzichte van de huidige zoekfunctie, die werkt nog met een aparte searchindex en vreet geloof ik aardig wat resources.

(En ook het banning systeem is helemaal verbeterd, je kunt mensen bijv. voor een x aantal dagen bannen waarna ze automatisch geunbanned worden, je kunt aantekeningen bij zijn of haar naam plaatsen, enz. En aangezien ze hier nogal van bannen houden )

Oh en de templates zijn ook XHTML 1.0 compliant...
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.

Laatst gewijzigd op 07-05-2005 om 12:41.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 17:23
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Volgens mij is de transitie naar vB3 wel iets dat gepland is, maar jullie weten misschien hoe het hier gaat. En er zit toch redelijk wat hackwerk in, dus om dat zo even over te zetten is niet heel makkelijk.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 07-05-2005 @ 18:23 :
Volgens mij is de transitie naar vB3 wel iets dat gepland is, maar jullie weten misschien hoe het hier gaat. En er zit toch redelijk wat hackwerk in, dus om dat zo even over te zetten is niet heel makkelijk.
Volgens mij is Mr J daar al mee bezig..
Maar zoals je zelf zei.. we weten hoe het gaat...

5 jaar geleden ging Jon op vakantie en nam z'n laptopje mee om een nieuwe site te klussen..
Hij had daarbij een deadline.. maar die is ruimschoots overschreden...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2005, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Manuzhai schreef op 07-05-2005 @ 18:23 :
En er zit toch redelijk wat hackwerk in, dus om dat zo even over te zetten is niet heel makkelijk.
Ah! Nog een argument om een forum zelf te proggen!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-05-2005, 21:10
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
********** schreef op 07-05-2005 @ 13:31 :
Ja, geen idee...
Gimme more beer kwam met het hersenloze idee
Ik? Als je gelezen had, had je gezien dat ik alleen reageerde op het voorstel van oa. Enlightenment. En ja, ik heb niets tegen een zelfgeprogrammeerd forum, waarom zou ik ook? Ik maak websites voor bedrijven die veel waarde hechten aan de veiligheid en functionaliteit van hun website en data. En daar zitten websites bij die een forum als dit in werk en grootte ruimschoots overschrijden. Okee, die heb ik niet alleen gemaakt, maar dat is ook niet de bedoeling hier. Waarom zou dat nu niet opnieuw kunnen?

Prima als je vB3 wilt installeren, heb ik ook absoluuts niet op tegen, aangezien ik er wel bepaalde verwachtingen bij heb, maar ik denk zeker te weten dat bepaalde mensen hier prima in staat zijn een dergelijk forum te schrijven. Zeker gezien het feit dat er mensen hier rondlopen die nóg beter met PHP en databasetoepassingen kunnen werken dan mij en de mensen binnen mijn vorige en huidige werkomgeving. En dat waren professionals.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 11:40
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 07-05-2005 @ 13:21 :
Denk je dat Jon wakker ligt voor die paar euro dat een forum kost?
Inderdaad, het plan om zelf een forum te schrijven is nou niet echt financieel of qua mogelijkheden aantrekkelijk, misschien dat Enlightenment het leuk vindt om dat zelf te doen, maar meer nut heeft het niet.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 12:04
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik kom er nu pas achter dat ik deze software bout vind, je kan niet eens een tabelletje toevoegen
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 08-05-2005 @ 13:04 :
Ik kom er nu pas achter dat ik deze software bout vind, je kan niet eens een tabelletje toevoegen
Dat heeft geen fuck met de software te maken, maar met of Jon dat uberhaupt wel hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 11:23
Verwijderd
eigen forum is zo ingewikkeld niet. Je moet eigenlijk maar op één ding letten:
DOCUMENTATIE, zowel technisch als projectomvattend (Waarom is deze keuze gemaakt maar ook, hoe is deze keuze als feature geïmplementeerd).

als je alles goed documenteert volgens geldende duidelijke standaarden en je houd je qua coding aan de algemene netheidsregels, kan iedereen er wat mee.

Maar vB is imho een goed product waar s.com prima mee verder kan. Een upgrade naar 3 is niet 'nodig' maar zou 'leuk' zijn vanwege features.
Is er al eens onderzocht of misschien eerst de backend te migreren zou zijn? In stapjes dus?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:12
Verwijderd
Het forum gaat zowiezo over naar vB3, Jon is daar al mee bezig meen ik.

De backend alvast migereren gaat niet door een (lochtelijk) andere database structuur.
Maar zie het nut er ook niet van in eigenlijk, waarom in stappen?
Alles in een keer is makkelijker
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:20
Verwijderd
Hmm. Dat kan voordelen hebben. Ik zit niet diep genoeg in PHP of de vB source om daarover te kunnen oordelen trouwens, twas een suggestie.

Wij hebben ooit een keer een heel netwerk van 145.2 naar 145.76 subnet gemigreerd. +/- 100 servers en 1500 werkstations.

Dat doe je ook in stappen.
één vervangende server kan wel in een keer, maar als het er meer worden of je gaat splitsen of er komt iets ingrijpends als een migratie naar een nieuwe NOS versie dan zou ik niet aanraden om alle server tegelijk over te gooien iig .
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 14:15
Verwijderd
Maar dat is inderdaad iets heel anders
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 18:12
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
deadlock schreef op 09-05-2005 @ 12:23 :
eigen forum is zo ingewikkeld niet. Je moet eigenlijk maar op één ding letten: DOCUMENTATIE, zowel technisch als projectomvattend (Waarom is deze keuze gemaakt maar ook, hoe is deze keuze als feature geïmplementeerd).
Het gaat ook vooral om je design. Als je een duidelijk en goed design hebt (in documentatie of in code) is het niet moeilijk om daar dingen aan te veranderen / aan toe te voegen.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:38
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Lijkt erop dat een hoop dingen opgelost worden in de volgende versie van vB3

http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=138544

Nooit meer opnieuw hacks toevoegen na een upgrade, betere documentatie, betere integratie mogelijk met bijv. de rest van de site, fulltext search, enz.

w00t?
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:50
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Ziet er goed uit, ja.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 14:49
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Citaat:
M@rco schreef op 19-05-2005 @ 14:38 :
Lijkt erop dat een hoop dingen opgelost worden in de volgende versie van vB3

http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=138544

Nooit meer opnieuw hacks toevoegen na een upgrade, betere documentatie, betere integratie mogelijk met bijv. de rest van de site, fulltext search, enz.

w00t?
Zeer geil.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 15:20
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jon schreef op 19-05-2005 @ 15:49 :
Zeer geil.
Jij ook al?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 16:29
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
Jon schreef op 19-05-2005 @ 15:49 :
Zeer geil.
Dan snap ik niet waarom je niet niet upgrade. Als je het zo geil vindt, en het kost niets extra, dan neem je het toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Op welke forumsoftware draaid dit forum?
Verwijderd
2 27-08-2010 06:54
Beleidszaken Welke forumsoftware gebruiken jullie?
Spinnetje-kim
2 01-11-2007 17:46
Software & Hardware forumsoftware
Verwijderd
11 21-09-2007 10:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.