Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2004, 13:51
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Heeft iemand enig idee of zoiets bestaat (een centrum, instituut, wat dan ook) en waar ik het kan vinden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2004, 14:33
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Heb even gesearched op Google , er is weldegelijk herkenning voor deze generatie, maar 'steunpunten' heb ik niet kunnen traceren...

Succes met je zoektocht

Citaat:
Tegenwoordig wordt ook algemeen erkend dat kinderen van slachtoffers van concentratiekampen reacties kunnen vertonen die sterk op overspannenheid kunnen lijken. We spreken dan van tweede generatie slachtoffers.
Citaat:
Kinderen van 1e generatie Indische ouders stuiten, als gevolg daarvan, vaak op de 'geslotenheid' van hun ouders als het gaat om het Indisch verleden in Indië. Wat je kwetsbaar maakt daar praat je niet makkelijk over. De ervaringen in de oorlogstijd, met name de Jappense bezetting en de bersiapperiode, heeft de situatie extra gecompliceerd voor de 1e generatie en ook voor kinderen daarvan die kort voor de Japanse bezetting geboren werden. De combinatie van enerzijds de dierbare herinneringen aan Indië, maar anderzijds ook de trauma's van de oorlogstijd hebben het terugblikken op de verleden tijd voor veel Indische mensen uit de eerste en soms 2e generatie extra gecompliceerd.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 14:35
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 12-10-2004 @ 15:33 :
Heb even gesearched op Google , er is weldegelijk herkenning voor deze generatie, maar 'steunpunten' heb ik niet kunnen traceren...

Succes met je zoektocht

Dank je wel. Ik had dit inderdaad ookal gevonden maar verder inderdaad weinig. Maar aangezien ik niet erg goed in googlen ben en het sowieso zelf niet weet, dacht ik: ach, ik vraag het hier maar eens.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 09:26
Verwijderd
Of je er wat aan hebt weet ik niet, maar:

Citaat:
De tweede generatie vormt de groep die of wel nog net in Nederlands-Indië geboren is vlakvoor of tijdens de Tweede wereldoorlog, evenals de groep die na de oorlog geboren is in Nederland, waarvan één of beide ouders tot de eerste generatie behoort. (Tot deze groep behoor ik zelf ). De tweede generatie is opgegroeid met de verhalen van de uit Indië afkomstige familie.
Vaak op wat oudere leeftijd, soms gekoppeld aan het overlijden van een van de Indische ouders, ontstaat de indringende vraag naar de mate waarin je jezelf nog verbonden voelt met je Indische achtergrond. Voor sommigen vormt dat aanleiding die afkomst te koesteren en de Indische achtergrond een plaats te geven in het eigen bestaan via onderzoek naar de eigen roots, het lezen van Indische literatuur, het bezoeken van Indische manifestaties en een bezoek aan het land van herkomst zelf. Anderen, van dezelfde 2e generatie, zijn in het geheel niet geïnteresseerd in die Indische afkomst.
De geslotenheid van de door de oorlog getraumatiseerde ouders is vaak voor sommigen van de tweede (en soms ook derde-) generatie een grote handicap omdat het communiceren over het vroegere Indië met de eigen ouders vaak moeilijk verloopt c.q. verliep. Kinderen van ouders die in Jappenkampen hebben gezeten hebben vaak zelf een problematische opvoeding gehad, mede omdat hulpverlening aan de ouders (en hun kinderen) in de jaren vlak na de oorlog niet of nauwelijks aan de orde was. Bij sommigen kinderen uit de 2e generatie wordt door die problematische opvoeding ook ambivalent aangekeken tegen het 'Indisch zijn'; dat is begrijpelijk vanwege de ervaren problemen in de relatie met de eigen ouders.
http://home.wxs.nl/~vdbroeke/indo.htm

Citaat:
Mijn naam is Nanny Namiko Gerressen, bestuurslid bij Stichting Sakura. We zijn tweede generatie kinderen van Japanners en Indische/Hollandse moeders. Sakura staat buiten de zoekactie naar onze vaders, voor hulpverlening van traumatische ervaringen en erkenning dat we oorlogskinderen zijn.
http://www.stichting-sakura.nl/NL/Do...tin%202003.htm

En als logisch vervolg op bovenstaande quote: http://www.stichting-sakura.nl/
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 16:40
CzechStudent
CzechStudent is offline
Stichting Sakura, die wilde ik ook al noemen.

Heb ik wel eens een folder van gelezen, bij een joodse instelling in Nederland.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:21.