Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2006, 22:58
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Ik heb heel erg dat ik graag indruk maak op andere mensen. Als ik iets leuks aan het doen ben, ben ik eigenlijk de hele tijd in mijn hoofd bezig dat ik tegen andere mensen aan het vertellen ben wat ik aan het doen ben. Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik doe het altijd en heb er erg veel last van. Ik vind het op de een of andere manier ontzettend belangrijk dat mensen weten dat ik leuke dingen doe ofzo. Ik stoor me er erg aan omdat ik zo helemaal niet van leuke dingen kan genieten. Ik leef zeg maar helemaal niet in het hier&nu maar ben slechts bezig met hoe ik tegen mijn vrienden ga vertellen hoe geweldig alles was. Ook als ik een gesprek met iemand voer wil ik eigenlijk de hele tijd dingen over mezelf vertellen en op die manier kan ik helemaal niet leuk naar andere mensen luisteren. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet een ontzettend egoistisch/arogant persoon, juist helemaal niet! Ik krijg er zelfs een rotgevoel door als ik met anderen praat.

Weet iemand wat je hier tegen zou kunnen doen of misschien hoe het komt dat ik zo denk? Tegen mezelf zeggen 'niet doen' lukt op de een of andere manier niet.
__________________
Don't worry, be happy!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2006, 23:42
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Ik herken wel bepaalde dingen in die je zegt. Voor mij persoonlijk gaat het meer om het hele plaatje over hoe mensen mij zien als geheel, waardoor ik zelf altijd de positieve dingen probeer te benadrukken (terwijl er genoeg negatief is).

Wat voor mij persoonlijk altijd goed heeft "geholpen", zijn 1 op 1 gesprekken, bijv. met een goede vriend(in). Deze gaf mij in dat ene gesprek dan genoeg "hints" over hoe hij/zij tegen mij aankeek, waardoor ik voor mezelf minder de "drang" voelde om mezelf cool neer te zetten.
Probeer je er niet wanhopig uit te wringen, dan ga je je gedragen als iemand zoals je niet bent, en dat lijkt me ook niet wat je wilt. Probeer 's op een andere manier uit te vogelen hoe men jou ziet; je zal merken dat dat anders is (vaak positief!) dan je had gedacht..
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 17:57
Urineer de beer
Avatar van Urineer de beer
Urineer de beer is offline
Je zegt dat je nogal de drang hebt om anderen te vertellen over jezelf en wat jij hebt meegemaakt. Op zich is daar niks mis mee, aangezien het goed is als je bepaalde dingen deelt. Daarin moet je echter niet overdrijven. Je zegt zelf dat dit het probleem is bij jou.

Een mogelijke verklaring en oplossing:
Vaak is het zo dat deze drang voortkomt uit een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Doordat jij constant andere mensen wil vertellen wat voor "leuks" jij hebt meegemaakt, hoop je hiermee indruk te maken op deze mensen. Je hoopt dat mensen hiermee meer "tegen jou opzien"; je hoopt in waarde te stijgen. Je hebt bevestiging van deze mensen nodig. Dit zie je heel vaak bij (jonge) mensen. Je hebt bevestiging van anderen nodig, omdat je niet genoeg bevestiging van jezelf krijgt. Het hebben van veel zelfvertrouwen en van een hoge eigenwaarde zorgt ervoor dat je geen/(weinig) bevestiging van anderen nodig hebt. Inderdaad ben je geen egoïstisch mens, egoïsme heeft (in dit opzicht) er helemaal niets mee te maken.

Je kunt hier echter aan werken. Ik begrijp dat je "drang" je belemmert in het genieten van de dingen die je doet. Zorg ervoor dat jij jezelf genoeg waardeert en dat je genoeg zelfvertrouwen hebt. Pas dan neemt de drang af om het telkens maar weer je ervaringen te delen met andere mensen.

Succes!
__________________
You're so afraid of what people might say
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 18:51
Glupa
Avatar van Glupa
Glupa is offline
Wat ik zelf altijd doe is heel veel vragen stellen in een gesprek. Dat is fijn voor de ander zodat hij of zij kan vertellen over zichzelf, of over dingen waar hij of zij mee zit. Dan vinden mensen het al snel fijn om met je te praten, en tonen ze ook interesse in jou.

Misschien iets voor jou om de komende tijd te proberen in elk gesprek heel veel vragen te stellen. Maakt niet uit wat voor vragen, kan van 'Ben je gelukkig?' tot 'Wat is je lievelingskleur?' gaan.
__________________
www.glupa.co.nr
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 20:39
mara18
mara18 is offline
Ik herken dit ook wel enigszins.
Tegenover bepaalde vriendinnen van me heb ik dit de laatste tijd erg, maar de reden is dat zij soms zo'n grote eigendunk lijken te hebben gekregen. Zij willen zich precies tegenover mij bewijzen (ik weet niet of dit werkelijk zo is , maar het komt op mij zo over) waardoor ik me dan weer onzeker ga voelen en me ook wil bewijzen tegenover hen.

Tegenover een heel goede vriend van me heb ik het ook, omdat hij een eerder stoer figuur is terwijl ik dat niet ben. Hij is immens sociaal en kent heel veel mensen. Dan wil ik automatisch tegen hem vertellen met hoeveel mensen ik wel niet ben weggeweest en hoe leuk het wel niet was.

Wat je ertegen kan doen...
Ik denk dat het belangrijk is tevreden te zijn met hoe je bent of meer zelfs, fier zijn op je anders-zijn-dan-anderen. Gepassioneerd vertellen over je belevenissen wekt interesse op en dat is dus alleen maar positief. Welke belevenissen dat ook zijn, hoe stom of saai je hobbies ook mogen zijn, zolang anderen zien dat je ervan geniet maak je indruk op anderen. Maar dat kan alleen als je er ook werkelijk van geniet denk ik.
Dus ik zou zeggen: leer genieten van al wat je doet, groots of niet, en dan volgt de rest vanzelf
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 10:25
LOLA3000
LOLA3000 is offline
Heel erg bedankt voor de reacties. Hier heb ik echt wat aan!
__________________
Don't worry, be happy!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle Regenkleding leuk??
Esthurr2
24 19-02-2015 09:34
Psychologie gebeurtenissen die veel indruk maken op je
Jazzcrime
11 05-09-2007 20:19
Drugs & Alcohol Je weet dat je hard gaat als...
BBpower
45 14-05-2006 23:51
Liefde & Relatie Drugsgebruik in een vaste relatie.
-Will-
185 10-02-2005 01:13
ARTistiek Manga & Anime
.:SuPaHGuRl:.
26 05-04-2003 18:45
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.