Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2010, 18:57
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Hallo,

Ik ben goed op weg in Juni mijn VWO diploma binnen te slepen, maar ja... wat dan? 'Geen studie kiezen als je niet 100% zeker bent' is mijn lijfspreuk geworden, en vandaar dan ook dat ik volgend jaar ga reizen.

Mijn beslissing staat dus al redelijk vast, maar ik wil graag wat informatie inwinnen. Van mensen die het al eens gedaan hebben, of zelfs ermee bezig zijn as we speak, zou ik graag wat persoonlijke ervaringen horen. Waar zit/zat je, wat doe/deed je daar, etcetera. Mensen die het nog nooit gedaan hebben en/of het nooit willen doen, zou ik willen uitnodigen mij te vertellen wát ze zouden gaan doen als ze het zouden doen. De opties zijn natuurlijk talrijk; je kunt een taal gaan leren, een cultuur leren kennen... Of een paar maanden door de prairie van midden Afrika trekken.
Maar mijn plan is eigenlijk om een jaar naar het buitenland te gaan, en daar gewoon te leven, eigenlijk. Kamertje huren, werk zoeken, etcetera. Ik heb nog niet uitgezocht of dat haalbaar is op een VWO-salaris, iemand die daar een idee over heeft?

Bestemming wordt waarschijnlijk Australië/Nieuw Zeeland, overigens.

B.v.d.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2010, 19:03
aoife
aoife is offline
Ik zit nu in ide 2e maar ik weet al wat ik wil, naar een dansacedemie! maar kan ik het wel?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 19:06
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Niet... helemáál ontopic. Maar toch bedankt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 19:36
aoife
aoife is offline
wat zijn je iterresses?
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 19:46
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Een jaar naar het buitenland gaan, en werken. 8-) Sorry, maar als je écht iets wilt bijdragen aan deze discussie raad ik je aan mijn openingsbericht te lezen.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 20:54
Grapig
Grapig is offline
Na een jaar vakantie weer de motivatie hebben om suf naar collega gaan en hard werken je kan beter eerst studeren en dan werken
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 20:56
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Als je dat gelooft, heb je geen vertrouwen in jezelf. Ik heb dat wel, ik geloof dat ik genoeg zelfdiscipline heb om weer de boeken in te duiken na een jaar. Het is ook een heel simpele afweging: Zonder studie kun je immers geen ruk. Ik denk dat ik het bartenden of cowboy spelen na een jaar meer dan zat ben.

Bovendien is dat irrelevant voor dit topic, want ik heb wel besloten dat ik gá, alleen nog niet precies waarnaartoe en hoe.

Bedankt voor je reactie, nonetheless. Het wordt op prijs gesteld.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 05:58
Emily__
Emily__ is offline
Het is zeker mogelijk! Ik zit op dit moment in Australie op een working holiday visa, en er zijn genoeg baantjes te vinden. Het is hartstikke leuk om een jaar weg te gaan, dus ik zou het als ik jou was ook zeker gaan doen! Ik ben au pair hier, en dat is een hele goede (en goedkope) manier om hier te blijven. Ik krijg kost en inwoning en 230 dollar per week. Verder heb ik ook een ander baantje, wat ik via via heb geregeld om wat extra geld te verdienen.
Australie is ook een hele goede keus ivm het working holiday visa, wat echt ideaal is! Het is goedkoop en laat je gewoon zonder problemen legaal een jaar in het land blijven. Dat kan nog wel eens lastiger zijn in andere landen.
Als je nog vragen hebt, laat het maar weten!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 09:27
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Hey Emily, heel erg bedankt voor je reactie! Op zoiets hoopte ik!

Waar in Australië zit je? Ik ben me nu nog heel erg aan het oriënteren, want ook als ik besluit naar Australië te gaan zijn er binnen Australië veel mogelijkheden natuurlijk. Perth, Adelaide, Sydney, Melbourne, zijn allemaal miljoenensteden... Het dunbevolkte binnenland of zo'n dichtbevolkte metropool maakt natuurlijk wel enorm uit voor je 'Australia-experience'! Al zit ik wel te denken aan een grote stad, aangezien ik m'n hele leven al op het platteland heb gewoond...

Nog een vraag: Waarom ben je precies gegaan? Wist je het nog niet, of wist je het wel maar wilde je gewoon even weg? Of wilde je je Engels bijwerken?

230 euro per week en gratis kost en inwoning is zeker de moeite, trouwens! =D Dan houdt je nog aardig wat over om leuke dingen te doen zou ik denken. Al is au-pair meer iets voor meisjes/vrouwen, allicht.

Hmm, er zullen me vast nog meer vragen te binnen schieten. Maar wat heb jij bijvoorbeeld ter voorbereiding allemaal gedaan? En blijf je gewoon tot aan het einde van het jaar, of langer/korter?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 17:43
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ben er 4 jaar geleden voor een jaar geweest op een WHV. Eerst tijd aan de oostkust gewoond en gewerkt, toen langs de oostkust, noorden en midden gaan reizen. Vervolgens naar Perth, daar 1.5 maand op het platteland gewoond en gewerkt, en nog even langs de Zuidwest kust gereisd.

Gewoon ter plekke een baantje gezocht, als je niet te kieskeurig bent en het niet erg vindt om hard te werken kan je makkelijk iets vinden.

Oh en na mijn jaar was het ondertussen te laat om in NL aan een studie te beginnen (kwam in november terug) dus heb nog 8 maanden een saai kantoorbaantje gehad. Kan zeggen dat ik na al het geestdodende werk echt stond te springen om weer te gaan studeren. Colleges kunnen suf zijn, maar 8 uur achtereenvolgend borden wassen in een keuken of hotelkamers schoonmaken is ook niet altijd even interessant.

Ter voorbereiding: vliegticket gekocht, reisverzekering afgesloten, visum aangevraagd, Lonely Planet aangeschaft en dat was het volgens mij.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 17:52
Grapig
Grapig is offline
Citaat:
Hey Emily, heel erg bedankt voor je reactie! Op zoiets hoopte ik!
Kan je moeilijk tegen kritiek?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 17:53
Grapig
Grapig is offline
Citaat:
Colleges kunnen suf zijn, maar 8 uur achtereenvolgend borden wassen in een keuken of hotelkamers schoonmaken is ook niet altijd even interessant.
Dat is geen kantoor baan
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 18:38
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Kan je moeilijk tegen kritiek?
Ik vind dat ik duidelijk genoeg heb aangegeven naar wat voor soort reacties ik zoek, en als je dan reacties post die eigenlijk niet ter zake doen, zit ik daar niet op te wachten nee. Zo raar lijkt me dat niet.

Breg, ook jij bedankt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2010, 19:41
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Dat is geen kantoor baan
Ik weet niet waarom ik de moeite neem om hierop in te gaan, maar heb eerst in Australie o.a. afwas- en schoonmaakwerk gedaan en daarna terug in NL 8 maanden kantoorwerk.

Kan zeggen dat het laatste waarschijnlijk nog het meest vreselijke was.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 08-02-2010, 18:22
annoniempje
Avatar van annoniempje
annoniempje is offline
Citaat:
Na een jaar vakantie weer de motivatie hebben om suf naar collega gaan en hard werken je kan beter eerst studeren en dan werken
Dit is echt onzin en alleen mensen die nog nooit zo'n reis gemaakt hebben zeggen dit.

Ontopic: Ik had een beetje hetzelfde idee als jou, alleen besloot ik op het laatste moment om niet naar australie te gaan omdat ik het toch wel grote stap vond om daar alleen een jaar te zitten zonder echt duidelijk een doel te hebben. Vervolgens be ik 3 maanden naar Salamanca gegaan, een klein studentenstadje in het westen van Spanje. Was echt geweldig! Veel studenten, ook veel Nederlanders, maar ook veel mensen uit alle andere landen van de wereld. Heel cool. Heb nu net ook een reis geboekt naar Venezuela waar ik 2 maanden naartoe ga. HEel veel zin in.

Dus, je moet echt doen wat je wilt! Je gaat het hoe dan ook naar je zin hebben. Australie is idd ook wel makkelijk land qua taal en werk vinden dus je zal het niet enorm lastig hebben. Je kan miss ook even bij killroy enzo informeren. Weet dat die veel reizen naar australie heeft voor backpackers.

Wat mij ook heel leuk leek was een of andere bus daar. Daar kon je opstappen wanneer je wilde om vervolgens zo naar een stad te gaan. Dus dan begon je bijv. in Melbourne en dan blijf je daar zolang je wilt, om vervolgens dan op die bus te stappen en dan bijv naar Sydney gaan zolang je wilt en zo dus heel makkelijk je eigen reis maken. Heel vet.

Als je mij nog een vraag hebt kan je mij pm'en.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2010, 10:20
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Na een jaar vakantie weer de motivatie hebben om suf naar collega gaan en hard werken je kan beter eerst studeren en dan werken
Ik kan je afraden er mee te wachten tot na je studie, de studieschuld die je opbouwt moet ook weer een keer worden terugbetaald. Je bent werkelijk nooit meer zo vrij van verplichtingen als wanneer je net je middelbare school hebt afgerond.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 10-02-2010, 16:40
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Dit is echt onzin en alleen mensen die nog nooit zo'n reis gemaakt hebben zeggen dit.

Ontopic: Ik had een beetje hetzelfde idee als jou, alleen besloot ik op het laatste moment om niet naar australie te gaan omdat ik het toch wel grote stap vond om daar alleen een jaar te zitten zonder echt duidelijk een doel te hebben. Vervolgens be ik 3 maanden naar Salamanca gegaan, een klein studentenstadje in het westen van Spanje. Was echt geweldig! Veel studenten, ook veel Nederlanders, maar ook veel mensen uit alle andere landen van de wereld. Heel cool. Heb nu net ook een reis geboekt naar Venezuela waar ik 2 maanden naartoe ga. HEel veel zin in.

Dus, je moet echt doen wat je wilt! Je gaat het hoe dan ook naar je zin hebben. Australie is idd ook wel makkelijk land qua taal en werk vinden dus je zal het niet enorm lastig hebben. Je kan miss ook even bij killroy enzo informeren. Weet dat die veel reizen naar australie heeft voor backpackers.

Wat mij ook heel leuk leek was een of andere bus daar. Daar kon je opstappen wanneer je wilde om vervolgens zo naar een stad te gaan. Dus dan begon je bijv. in Melbourne en dan blijf je daar zolang je wilt, om vervolgens dan op die bus te stappen en dan bijv naar Sydney gaan zolang je wilt en zo dus heel makkelijk je eigen reis maken. Heel vet.

Als je mij nog een vraag hebt kan je mij pm'en.

Succes!
En ook jij heel erg bedankt! Ik zal je later nog wel een keer contacteren denk ik, ik oriënteer me eerst eens nog een beetje. Maar bedankt vast.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2010, 08:55
Emily__
Emily__ is offline
Citaat:
Hey Emily, heel erg bedankt voor je reactie! Op zoiets hoopte ik!

Waar in Australië zit je?

Nog een vraag: Waarom ben je precies gegaan? Wist je het nog niet, of wist je het wel maar wilde je gewoon even weg? Of wilde je je Engels bijwerken?

230 euro per week en gratis kost en inwoning is zeker de moeite, trouwens! =D Dan houdt je nog aardig wat over om leuke dingen te doen zou ik denken. Al is au-pair meer iets voor meisjes/vrouwen, allicht.

Maar wat heb jij bijvoorbeeld ter voorbereiding allemaal gedaan? En blijf je gewoon tot aan het einde van het jaar, of langer/korter?
Sorry voor mijn late antwoord, maar hier toch nog even alle antwoorden op je vragen:

Op het moment woon ik aan de Gold Coast, aan de oostkust ongeveer een uurtje onder Brisbane. Aan de ene kant is het daar echt zo'n toeristenstad, niet echt waar ik van hou (helemaal niet), maar als je uit Surfers Paradise (het toeristencentrum) gaat kom je ook op hele leuke plekjes! Het strand is heel mooi verder, en het weer is echt heerlijk het hele jaar door. Brisbane is verder ook echt een ontzettend leuke stad vind ik, heel gezellig!

Waarom ik ben gegaan, ik wist eigenlijk al een paar jaar dat ik een jaar weg wilde na mijn vwo, maar ik wist nog niet precies wat. Eerst zat ik te denken aan een jaar high school in amerika, of vrijwilligerswerk in zuid amerika ofzo, maar dat was allemaal eigenlijk heel erg duur. Het au pair programma is relatief goedkoop (ik wilde eerst naar amerika met een organisatie, dat had me ongeveer 900 euro in totaal gekost, waarvan je 500 dollar terug zou krijgen aan het eind). Toen mijn plan veranderde in Australie (omdat ik geen gezin in de VS kon vinden) heb ik uiteindelijk iets van 1700 betaalt, inclusief ticket en visum. Verder is het natuurlijk goedkoop omdat je kost en inwoning krijgt: en ook nog eens betaalt!
Ik wilde graag naar Amerika eerst om van mijn accent in het engels af te komen, maar dat gaat nu dus niet echt lukken Verder wilde ik gewoon heel wat anders, een ander land, andere taal, andere mensen en veel van de wereld zien!

Qua voorbereiding heb ik een paar jaar lang heel veel sites bezocht, vragen gesteld over de verschillende programma's die aanwezig waren etc, zodat ik precies wist wat er was. Toen ik besloten had dat ik au pair wilde worden heb ik me uiteindelijk na lang gezoek bij een organisatie aangemeld, S au pair (die me uiteindelijk slecht heeft geholpen). Ze hebben geen gezin voor me kunnen vinden dus ben ik op internet heel intensief gaan zoeken, daar heb ik uiteindelijk mijn gezin gevonden. Working holiday visa aangevraagd, ticket geboekt en mijn koffer gepakt! Australie was nog heel erg nieuw voor mij, ik wist er niet veel over omdat ik me al die tijd op Amerika had gefocust. Maar dat was juist ook wel heel leuk!

Ik ben hier in augustus gekomen, en ik ga in juli weer naar Nederland.

Het maakt inderdaad een groot verschil waar je zit, een grote stad is makkelijk als uitvalsbasis inderdaad, omdat je daar veel werk kunt vinden en er veel te doen is. Brisbane, Melbourne of Sydney lijken me leuk om te beginnen (Perth is een beetje uit de route denk ik). Zelf vond ik Sydney een beetje tegenvallen, maar dat is natuurlijk persoonlijk. En Melbourne heb ik nog niet eens gezien, dus daar weet ik niet zo veel over Brisbane zou misschien een beetje klein zijn, dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als je nog andere vragen hebt, laat het maar weten!
Succes en veel plezier met het uitzoeken en voorbereiden, ik weet hoe leuk dat alleen al is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Jaar naar het buitenland
jasoncole
1 24-01-2015 21:52
Studeren Studeren in het buitenland
Ellen_x
11 25-11-2009 11:16
Algemene schoolzaken Deel studie in het buitenland
^M_chelleeeH^
12 17-08-2006 10:21
Algemene schoolzaken Mensen die geinteresseerd zijn in een jaar naar het buitenland.
mind_on_hiatus
89 11-04-2006 22:07
Studeren Twijfel over studiekeuze? Ga een jaar naar het buitenland!
telefooncel
7 09-02-2006 20:05
Liefde & Relatie Samenwonen, maar alleen een half jaar naar het buitenland (stage)
ekki
22 27-11-2003 15:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:20.