Oud 27-11-2010, 22:47
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Koopzondagen zijn goed voor de economie. Dat komt doordat er meer spullen verkocht worden, en er meer werkgelegenheid komt.

Nou vraag ik me af, hoe dat nou eigenlijk kan. Hoe kan het dat er jaarlijks meer geld wordt uigegeven als de winkels alle dagen op zijn, dan wanneer ze maar 6/7 van de dagen open zijn? Zijn er dan mensen die nu simpelweg te weinig tijd hebben om hun geld uit te geven, of komt er op de een of andere manier besteedbaar geld bij?
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-11-2010, 23:21
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Er zijn veel mensen die maandag t/m zaterdag werken
of
Die maandag t/m vrijdag werken en zaterdag bijv. sporten.

Die hebben dus geen tijd om naar bijv. een Woonboulevard te gaan, en dan is dit een goede oplossing.

Met dit antwoord zeg ik niet dat ik het er mee eens ben hoor!!!

Laatst gewijzigd op 21-12-2010 om 19:03.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 00:14
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
In de grensgebieden is het nog duidelijker, koopzondagen trekken daar genoeg mensen van over de grens aan.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 00:35
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Koopzondagen zijn goed voor de economie. Dat komt doordat er meer spullen verkocht worden, en er meer werkgelegenheid komt.

Nou vraag ik me af, hoe dat nou eigenlijk kan. Hoe kan het dat er jaarlijks meer geld wordt uigegeven als de winkels alle dagen op zijn, dan wanneer ze maar 6/7 van de dagen open zijn? Zijn er dan mensen die nu simpelweg te weinig tijd hebben om hun geld uit te geven, of komt er op de een of andere manier besteedbaar geld bij?
Waarschijnlijk zorgt de optie kopen op zondag ervoor dat mensen eerder geneigd zijn wat te kopen als ze iets nodig hebben. Als ze iets op zondag nodig hebben zouden ze moeten wachten en zou het vergeten kunnen worden.
Op je vraag waar komt het geld vandaan lijkt me dat mensen minder sparen als ze meer consumeren. Daarbij is er meer werk en dus wordt er meer loon uitgekeerd, dat lijdt tot meer consumptie.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 01:13
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik vind de aanname dat mensen dan maar veel meer geld uitgeven, nogal twijfelachtig. Zullen de inkomsten van die winkels op andere dagen dan niet net zo hard dalen?
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 01:48
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Mensen hebben op zondag weinig te doen, als er winkel open zijn kunnen ze gaan winkelen waardoor de kans groter is dat ze iets gaan kopen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 13:00
max15tekens
Wat hierboven staat,

Zondag is met dank aan (ja hoor, weer een religie het christendom in Nederland verruit de saaiste dag van de week, zo ongeveer 52 keer per jaar >.<.

Uit verveling ga je wel naar de stad toe, en ja, als je er dan toch bent, koop je toch wel iets.

Andere reden is inderdaad werk. Mensen die ma-vr werken moeten per see op zaterdag gaan. Als ze dan niet kunnen ivm, nou, noem eens iets? Ziekenhuis bezoek, verjaardag, kinderfeestje, vrijwillgerswerk, verbouwing, plannen vakantie etc, zijn ze minimaal al weer 1 week verder voordat ze kunnen gaan kopen. En geloof me, er zijn nogal wat dingen die je op een zaterdag kan doen muv naar de stad.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 22:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vind de aanname dat mensen dan maar veel meer geld uitgeven, nogal twijfelachtig. Zullen de inkomsten van die winkels op andere dagen dan niet net zo hard dalen?
Voor geplande noodzakelijke aankopen misschien, maar voor de rest niet.




Bij de appie kun je op zondag over de hoofden lopen. Het is heel erg populair.

Bovendien is dat 'je kunt het ook op een ander moment kopen' geen argument. Als ik ben vergeten brood te kopen op zaterdag, waarom zou ik als atheïst gedwongen moeten worden om honger te lijden terwijl de Christelijke zondagsrust onzin is?

Ik bedoel, als de winkels maar een halve dag per week open mochten, tijdens kantoortijden, zouden mensen de noodzakelijke aankopen ook nog doen, hoe dan ook.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 28-11-2010 om 22:27.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2010, 14:07
max15tekens
Mijn noodzakelijke aankopen bedragen denk ik zo'n 0,5% van mijn werkelijke uitgaven.
Mensen moeten vrije uren opnemen om door de weeks bootschappen te doen, in het weekend hoeft dat niet. Makkelijke keuze toch?

Dag extra winkels open betekend dat je gewoon dag extra hebt om iets leuks te doen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2010, 22:26
serac
serac is offline
Het totale bedrag aan bestedingen, op jaarbasis, verandert niet. Het wordt wel anders verdeeld ; concurrentie dus, maar niet meer macro-opbrengst.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2010, 17:37
the economist
the economist is offline
Citaat:
Het totale bedrag aan bestedingen, op jaarbasis, verandert niet. Het wordt wel anders verdeeld ; concurrentie dus, maar niet meer macro-opbrengst.
Nee, dat is niet helemaal waar. Het is wel degelijk zo dat langere openingstijden ook tot een bestedingsimpuls leidt. Mensen gaan meer uitgeven. Er zijn nou eenmaal altijd mensen die (bij kleding vooral) als ze gaan winkelen toch weer met iets thuiskomen, wat ze niet gekocht zouden hebben als ze niet waren gaan winkelen. Dit geldt voor het kopje koffie in het restaurant tijdens het winkelen ook.
Bij boodschappen geldt toch nog altijd: je houd je voorraden thuis op peil, en zolang er nog cola, chips, koekjes etc liggen in de kast, raken ze ook weer op.

En natuurlijk is het effect niet: in 7 dagen verkoop je 1/6 meer dan in 6 dagen. Er verschuift natuurlijk ook wel wat
Met citaat reageren
Oud 07-12-2010, 00:22
serac
serac is offline
Citaat:
Nee, dat is niet helemaal waar. Het is wel degelijk zo dat langere openingstijden ook tot een bestedingsimpuls leidt. Mensen gaan meer uitgeven. Er zijn nou eenmaal altijd mensen die (bij kleding vooral) als ze gaan winkelen toch weer met iets thuiskomen, wat ze niet gekocht zouden hebben als ze niet waren gaan winkelen. Dit geldt voor het kopje koffie in het restaurant tijdens het winkelen ook.
Bij boodschappen geldt toch nog altijd: je houd je voorraden thuis op peil, en zolang er nog cola, chips, koekjes etc liggen in de kast, raken ze ook weer op.

En natuurlijk is het effect niet: in 7 dagen verkoop je 1/6 meer dan in 6 dagen. Er verschuift natuurlijk ook wel wat
En dat is zo, maar ook weer niet helemaal.
Over 1 jaar of over 5 jaar gezien, lang dus, kan je niet meer geld uitgeven dan binnen komt. Dat plafond bepaalt wat je kunt uitgeven. Korte termijn, ja, koffie en gebak bij winkels open zondags. Maar dat gaat er door de week weer af - lange termijn dan. Het verschil (te wenig uitgegeven of teveel) zit in de bank.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 19:06
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
De winkels moeten als ze open gaan op zondag wel weten dat er (veel) bezoekers komen, want ze maken onkosten (loonkosten bijv.). In kleine plaatsen heeft daarom de zondagsopening weinig zin.
Of voor hooguit één/twee (winkel(s)).

En in Christelijke gebieden hoeven eigenlijk helemaal geen winkels open.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 19:09
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
De winkels moeten als ze open gaan op zondag wel weten dat er (veel) bezoekers komen, want ze maken onkosten (loonkosten bijv.). In kleine plaatsen heeft daarom de zondagsopening weinig zin.
Of voor hooguit één/twee (winkel(s)).

En in Christelijke gebieden hoeven eigenlijk helemaal geen winkels open.
Ze hoeven ook niet open, maar het ze verbieden vind ik achterhaald. Overigens ken ik genoeg christenen die zo naar een winkel zouden gaan op zondag. Tegenwoordig gaan er toch ook ontzettend veel mensen naar woonmalls enzo? Dat zijn ook christenen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2010, 21:30
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Ze hoeven ook niet open, maar het ze verbieden vind ik achterhaald. Overigens ken ik genoeg christenen die zo naar een winkel zouden gaan op zondag. Tegenwoordig gaan er toch ook ontzettend veel mensen naar woonmalls enzo? Dat zijn ook christenen.
Ze verbieden het ook niet altijd...
...maar ze houden vaak bijv. een Enquête.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 00:06
the economist
the economist is offline
Als je zondag open toestaat, zullen de grotere winkels dat altijd doen. De kleine ondernemer ziet dan klanten weglopen, en is vanwege de concurrentie gedwongen mee te gaan. (nee, het hoeft niet nee). Die moet dan zelf ook weer opdraven op de enige vrije dag in de week. In dat opzicht is het niet eerlijk.

Ook zijn er steden waar een soort compromis gevonden is (denkt men): een viertal supermarkten mogen wel open, de rest niet. Dat is pas oneerlijke concurrentie...
(en zo'n bericht past prima in een tentamen of examen)
Met citaat reageren
Oud 22-12-2010, 16:13
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Als je zondag open toestaat, zullen de grotere winkels dat altijd doen. De kleine ondernemer ziet dan klanten weglopen, en is vanwege de concurrentie gedwongen mee te gaan. (nee, het hoeft niet nee). Die moet dan zelf ook weer opdraven op de enige vrije dag in de week. In dat opzicht is het niet eerlijk.

Ook zijn er steden waar een soort compromis gevonden is (denkt men): een viertal supermarkten mogen wel open, de rest niet. Dat is pas oneerlijke concurrentie...
(en zo'n bericht past prima in een tentamen of examen)
Je ziet ook vaak dat er jaarlijks een aantal koopzondagen zijn (bijv. 8 of zo).
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 13:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En in Christelijke gebieden hoeven eigenlijk helemaal geen winkels open.
Dus als ik in Nijkerk ga wonen heb ik geen grondrechten meer en mag ik gedwongen worden volgens de Christelijke regels te leven? Je hebt een rare interpretatie van rechten mijn beste.
Citaat:
Als je zondag open toestaat, zullen de grotere winkels dat altijd doen. De kleine ondernemer ziet dan klanten weglopen, en is vanwege de concurrentie gedwongen mee te gaan.
Dat is dus een mythe. Winkelketens verkopen andere producten dan kleine winkeliers. Ze beconcurreren elkaar niet.

Dat is al jaren zo, eigenlijk al sinds de beperkte winkelruimte ervoor zorgde dat winkelketens de huren in hoofdstraten omhoog konden jagen. Het Christelijke religieuze dictaat op winkeltijden afschaffen gaat niet ten koste van kleine winkeliers.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2010, 14:38
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Dus als ik in Nijkerk ga wonen heb ik geen grondrechten meer en mag ik gedwongen worden volgens de Christelijke regels te leven? Je hebt een rare interpretatie van rechten mijn beste.
Ik bedoel dat als 80% bijv. Christelijk is moeten die andere 20% zich maar aanpassen.
Die kunnen dan naar bijv. een naastgelegen gemeente gaan.

En je wordt nergens toe gedwongen, maar je moet een beetje rekening houden met anderen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 15:40
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik bedoel dat als 80% bijv. Christelijk is moeten die andere 20% zich maar aanpassen.
Die kunnen dan naar bijv. een naastgelegen gemeente gaan.

En je wordt nergens toe gedwongen, maar je moet een beetje rekening houden met anderen.
Dus als jij in een wijk woont waar iedereen elke ochtend een kip slacht dan moet jij dat ook maar doen?
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 15:51
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Dus als jij in een wijk woont waar iedereen elke ochtend een kip slacht dan moet jij dat ook maar doen?
Nee, maar als jij dan bijv. een schaap wilt slachten doe je dat in een naastgelegen gemeente.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 16:33
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Nee, maar als jij dan bijv. een schaap wilt slachten doe je dat in een naastgelegen gemeente.
Waarom? Wat als er nergens mensen schapen slachten? Dan moet je het land uit?
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 17:04
the economist
the economist is offline
Nou, ik was het heel vaak met je eens, maar nu ga ik toch wat meer tegen je in:
Citaat:
Dus als ik in Nijkerk ga wonen heb ik geen grondrechten meer en mag ik gedwongen worden volgens de Christelijke regels te leven?
Ja, dat klopt. Als de democratisch gekozen gemeenteraad ervoor kiest de winkels op zondag gesloten te houden, dan kan ook de niet-christelijke minderhied in zo'n dorp niet meer shoppen op de christelijke rustdag.

Citaat:
Dat is dus een mythe. Winkelketens verkopen andere producten dan kleine winkeliers. Ze beconcurreren elkaar niet.
Nou, dat vind ik wel erg zwart-wit gesteld. Er zijn bijv ook vele kleinere supermarkten waar de eigenaar zelf meewerkt (C1000). Dit geldt ook voor kleinere kledingzaken, de sigarenboer, de bloemist, de slager en de bakker, etcetc.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2010, 17:32
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
C1000 is een winkelketen.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 13:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ja, dat klopt. Als de democratisch gekozen gemeenteraad ervoor kiest de winkels op zondag gesloten te houden, dan kan ook de niet-christelijke minderhied in zo'n dorp niet meer shoppen op de christelijke rustdag.
Dat is dus geen democratie, maar een totalitaire dictatuur waar de dictators gekozen worden. Zo werkt het niet in Nederland.

Het hele concept van een (grond)recht is nu juist dat het op individuele basis boven andere belangen gaat, omdat het voor het individu heel belangrijk is.

Hier ook: Het belang van Christelijke fundamentalisten is nihil. Zij winnen niets bij het onder dwang opleggen van hun zondagsrust.
Het belang van de winkelier is enorm. Niet alleen zijn grondrechten, maar zijn dagelijks brood en positie in de rechtstaat zijn in het geding.
Citaat:
Nou, dat vind ik wel erg zwart-wit gesteld. Er zijn bijv ook vele kleinere supermarkten waar de eigenaar zelf meewerkt (C1000). Dit geldt ook voor kleinere kledingzaken, de sigarenboer, de bloemist, de slager en de bakker, etcetc.
En hoe denk je dat zij nu overleven tegen winkelketens die stukken goedkoper kunnen werken? Het is geen concurrentie op prijzen of openingstijden, want daarin hebben de ketens al decennia alle troeven in handen.

Het komt doordat ze een ander product en andere omstandigheden aanbieden dan winkelketens, en ze dus elkaar niet beconcurreren.


Laten we een concreet voorbeeld nemen:

Loop jij maar eens een winkelketen voor pakken zoals de Suit Supply binnen, en vraag aan de scholier die daar staat te verkopen dat je iets wilt waarbij je 10-12 uur in een vliegtuig kunt zitten en dat het er daarna nog goed uitziet.

Ik garandaar je: stilte. Als je dat nodig hebt ga je immers naar een kleinere winkel mits ze daar verstand van zaken hebben.

Als die kleine zaak op zondag dicht is, ga je echt niet alsnog naar de grotere keten, want je kunt daar domweg niet terecht voor wat jij zocht.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-12-2010, 19:42
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Waarom? Wat als er nergens mensen schapen slachten? Dan moet je het land uit?
Ik bedoel dat dat dan ook wel mag, maar dit heeft niks met de discussie te maken.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 20:45
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik bedoel dat dat dan ook wel mag, maar dit heeft niks met de discussie te maken.
Zeker wel, jij zegt dat iedereen zich maar moet aanpassen en anders moet verhuizen. 47% van de mensen in Nederland zijn christelijk. De meerderheid is dus andersgelovig, moeten zij dan het land uit? Of moeten juist zij zich aanpassen en gewoon de winkels op zondag open houden?
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 26-12-2010, 22:43
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Ik vind het anders heerlijk, een dag rust. (afgezien van mijn levensovertuiging). Gewoon een dagje rust in de week, geen werk, lekker uitslapen. Als de winkels op zondag open gaan moeten er ook weer mensen op zondag werken. Er zullen dan ook mensen zijn die 7 dagen in de week werken.

Heerlijk zo'n dag rust. Als je je hoofd er gewoon een beetje bijhoudt is er niks aan de hand, dan koop je je spullen gewoon op zaterdag. Ook beschermt het jezelf want in dit topic is ook al de conclusie getrokken dat vooral impulsieve aankopen worden gedaan op zondag die je (wees eerlijk) niet nodig hebt.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 00:53
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik vind het anders heerlijk, een dag rust. (afgezien van mijn levensovertuiging). Gewoon een dagje rust in de week, geen werk, lekker uitslapen. Als de winkels op zondag open gaan moeten er ook weer mensen op zondag werken. Er zullen dan ook mensen zijn die 7 dagen in de week werken.

Heerlijk zo'n dag rust. Als je je hoofd er gewoon een beetje bijhoudt is er niks aan de hand, dan koop je je spullen gewoon op zaterdag. Ook beschermt het jezelf want in dit topic is ook al de conclusie getrokken dat vooral impulsieve aankopen worden gedaan op zondag die je (wees eerlijk) niet nodig hebt.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.
De vraag van de TS is niet óf winkels op zondag open moeten, maar waarom het argument aangedragen wordt dat zondagen open meer geld oplevert.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 09:17
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Zeker wel, jij zegt dat iedereen zich maar moet aanpassen en anders moet verhuizen. 47% van de mensen in Nederland zijn christelijk. De meerderheid is dus andersgelovig, moeten zij dan het land uit? Of moeten juist zij zich aanpassen en gewoon de winkels op zondag open houden?
Ik zal het even uitleggen.

In de fictieve plaats Voorwijk is 76% Christen en in de fictieve plaats Achterwijk is 45% Christen en in de fictieve plaats Middenwijk is 14% Christen.

In Voorwijk is een zondagsluiting, in Achterwijk mag een gedeelte van de winkels open en in Middenwijk mogen alle winkels op zondag open.

Als je in Voorwijk woont en geen Christen bent kun je ZONDAGS uitwijken naar bijv. Achterwijk of Middenwijk, die heel dichtbij liggen.

En als je in Achterwijk of Middenwijk woont en Christen bent moet je het voor lief nemen dat er een zondagsopening heerst.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 09:18
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Ik vind het anders heerlijk, een dag rust. (afgezien van mijn levensovertuiging). Gewoon een dagje rust in de week, geen werk, lekker uitslapen. Als de winkels op zondag open gaan moeten er ook weer mensen op zondag werken. Er zullen dan ook mensen zijn die 7 dagen in de week werken.

Heerlijk zo'n dag rust. Als je je hoofd er gewoon een beetje bijhoudt is er niks aan de hand, dan koop je je spullen gewoon op zaterdag. Ook beschermt het jezelf want in dit topic is ook al de conclusie getrokken dat vooral impulsieve aankopen worden gedaan op zondag die je (wees eerlijk) niet nodig hebt.

Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo over denkt.
Ik snap helemaal wat je bedoeld
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 10:51
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En als je in Achterwijk of Middenwijk woont en Christen bent moet je het voor lief nemen dat er een zondagsopening heerst.
En zullen we in alle steden zonder Christelijke minderheid dan ook maar alle kerken afbreken? Ten slotte kunnen die mensen op de bible belt ook nog terecht, en in jouw eigen argumentatie ligt besloten dat de grondrechten van Nederlandse staatsburgers niets waard zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 16:58
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
De vraag van de TS is niet óf winkels op zondag open moeten, maar waarom het argument aangedragen wordt dat zondagen open meer geld oplevert.
Dat is niet de vraag waarover nu wordt gediscussieerd.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2010, 17:36
euejbfh
hahaha omdat mensen in het weekend niks te doen hebben, kijk maar hoeveel mensen hier op gereageerd hebben!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 10:43
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
En zullen we in alle steden zonder Christelijke minderheid dan ook maar alle kerken afbreken? Ten slotte kunnen die mensen op de bible belt ook nog terecht, en in jouw eigen argumentatie ligt besloten dat de grondrechten van Nederlandse staatsburgers niets waard zijn.
Dit gaat over de zondagsopening en heeft niets met verplichte geloofsovertuiging te maken of met het gebouw van je geloof...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 10:44
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Dat is niet de vraag waarover nu wordt gediscussieerd.
Inderdaad!!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-12-2010, 10:45
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Er zijn veel mensen die maandag t/m zaterdag werken
of
Die maandag t/m vrijdag werken en zaterdag bijv. sporten.

Die hebben dus geen tijd om naar bijv. een Woonboulevard te gaan, en dan is dit een goede oplossing.

Met dit antwoord zeg ik niet dat ik het er mee eens ben hoor!!!
Citaat:
Dat is niet de vraag waarover nu wordt gediscussieerd.
@Mr. Mark: Zie mijn reactie hierboven.
Het levert veel geld op omdat mensen rustig kunnen zoeken naar koopwaren...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 10:46
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
hahaha omdat mensen in het weekend niks te doen hebben, kijk maar hoeveel mensen hier op gereageerd hebben!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 13:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dit gaat over de zondagsopening en heeft niets met verplichte geloofsovertuiging te maken of met het gebouw van je geloof...
Onwaar. De enige reden om openen op zondag te verbieden is een dictaat vanuit religie. De vraag of je jouw religie mag opleggen aan andere mensen, waar ik het over had, is dus de enige relevante vraag.

En net zoals je niet alle vrouwen mag dwingen een boerka te dragen omdat jij toevallig een radicale Islamiet bent, mag je niet alle winkels dwingen hun deuren te sluiten omdat je toevallig een fundamentalistische Christen bent.


Iemand stelde eerder dat je als je ergens een meerderheid hebt, andermans grondrechten buiten werking kunt stellen en je religie op opdringen. Los van dat dat juridisch niet klopt, reageerde ik daarop door te suggereren om dan ook maar overal waar fundamentalistische Christenen geen meerderheid vormen, dan maar alle kerken af te breken. Daarmee laat ik zien hoe belachelijke het argument van een dictatuur van de meerderheid is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 14:41
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
De SP is ook tegen koopzondagen, ter informatie.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 15:20
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
De SP is ook tegen koopzondagen, ter informatie.
Dit een Discussie waar veel reacties en meningen op zijn, maar je komt er niet snel uit, want iedereen heeft een ander geloof en denkt anders over koopzondagen.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 17:50
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Dit een Discussie waar veel reacties en meningen op zijn, maar je komt er niet snel uit, want iedereen heeft een ander geloof en denkt anders over koopzondagen.
Dat geldt voor zo'n beetje alle discussies, ep oorklep.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2010, 19:43
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Dat geldt voor zo'n beetje alle discussies, ep oorklep.
Maar ik vind dat deze discussie dat net wat meer heeft.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 14:28
the economist
the economist is offline
Citaat:
De SP is ook tegen koopzondagen, ter informatie.
Inderdaad, en religie is daarmee niet de enige reden. bescherming door de overheid van winkelpersoneel en de kleine zelfstandige speelt hierbij een rol.

Citaat:
Iemand stelde eerder dat je als je ergens een meerderheid hebt, andermans grondrechten buiten werking kunt stellen en je religie op opdringen. Los van dat dat juridisch niet klopt, reageerde ik daarop door te suggereren om dan ook maar overal waar fundamentalistische Christenen geen meerderheid vormen
Tja, zo werkt het natuurlijk uiteindelijk wel. Ook de grondwet is te veranderen, al heb je daar niet een eenmalig parlementaire meerderheid voor nodig, maar wel ietsje meer. Er zijn genoeg landen met een democratisch gekozen regering (helemaal eerlijk gekozen of niet), waar fundamentele geloofsrechten niet toegestaan zijn. Zo moegn er bijv geen kerken gebouwd worden, of mag je geen homo zijn.
Citaat:
Dat is dus geen democratie, maar een totalitaire dictatuur waar de dictators gekozen worden. Zo werkt het niet in Nederland.
74/150 van de 2e kamer is echter behoorlijk tegen bepaalde plannen van het kabinet. Als je daar de linkervleugel van het CDA nog eens bij optelt kom je zelfs op een meerderheid.
Democratie is juist niet dat alle beslissingen via een referendum genomen worden. We kiezen de leiders, en die krijgen het 4 jaar voor t zeggen. Dat zij het niet te bont maken, komt omdat ze dan weten over 4 jaar de macht kwijt te zijn. Dit spel wordt nog eens bevestigd door de political business cycle: Net aan de macht gekomen regeringen voeren hun eigen plannen uit, naarmate de verkiezingen naderen delen zij weer wat meer cadeautjes uit.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 15:09
Ruudtuuttuut
Avatar van Ruudtuuttuut
Ruudtuuttuut is offline
mijn geld komt van de

Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 17:47
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Zozo, dus jij werkt in de financiële sector.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 18:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Inderdaad, en religie is daarmee niet de enige reden. bescherming door de overheid van winkelpersoneel en de kleine zelfstandige speelt hierbij een rol.
Nogmaals: dat is een mythe.

Een mythe.

Dat ze bij de SP te dom zijn om zich in te lezen voordat ze een slogan verzinnen doet daar niets aan af.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-12-2010, 19:03
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Net zoals de term studieboete die de SP verzonnen heeft, maar dat is een ander onderwerp .
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 19:34
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
mijn geld komt van de

[afbeelding]
Dit heeft niks met dit Topic te maken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht op mezelf wonen
aleesha
5 05-01-2011 09:53
Drugs & Alcohol Blowen in de auto
Nickson
101 23-02-2009 18:11
Levensbeschouwing & Filosofie 'De mens moet zich vestigen op andere planeet'
Love & Peace
80 16-07-2006 01:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Uitslagen gemeenteraadsverkiezingen (2)
Gimme more beer
136 15-03-2006 15:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Slach in teken verpaupering Fries
A Duck
61 01-10-2005 21:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.