Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2003, 15:01
basje
basje is offline
Dat het al een hele poos rommelt bij de NS, is voor iedereen duidelijk. De ene keer ligt het aan het management, de andere keer is het rijdend personeel de schuldige. En de overlast in treinen word vooral veroorzaakt door zwartrijders. Dit is zo'n beetje het beeld wat er in de media de afgelopen jaren is geschets.

Nu durf ik de stellingname aan dat de ns het zwartrijden en de agressie in de trein zelf uitlokt. En met de ns bedoel ik in dit geval het rijdend personeel. Wat ik dit weekend mee gemaakt heb, slaat werkelijk nergens op. Ik moest een stuk met de trein, drie verschillende routes, en dan retourtje. Ik heb dus in zes verschillende treinen gezeten. En ik ben dus geen enkele keer gecontroleerd! Betaal je 23 euro voor een kaartje, krijg je geen controle. Kan een keer gebeuren denk je, misschien zijn dit de dagen waarop personeel minder graag werkt

Niks is minder waar. Ik heb in elke trein waarin ik zat een conducteur gezien. In 1 trein zelfs vijf. Niemand van die conducteurs heeft de moeite genomen om langs te komen en te controleren. Nu snap ik de leus: opeens heb je het, je word conducteur. Zo kan ik ook mijn geld verdienen! Beetje in de eerste klas zitten en praten met je collega's.

Dan begrijp ik ook dat mensen niet meer de moeite nemen om een kaartje te kopen: controle is er nauwelijks, grote bek trek je open als je wel gecontroleerd word. Misschien dat er vroeger wel respect was voor de conducteur, dat er nog tegen op gekeken werd, maar dat respect is nu weg. En dat is voor een groot deel de schuld van het ogen in mijn luie personeel.

Oplossingen voor dit probleem zijn er genoeg, bijvoorbeeld het instellen van een teller: hoeveel mensen heeft een conducteur vandaag gecontroleerd. Want dan zal je zien dat de conducteur opeens moet gaan werken en zijn gezag, wat hij gezien de regels heeft, gaan gebruiken.

Ik begrijp dat de ns het moeilijk heeft, maar dat heeft het grotendeels aan zichzelf te danken! En het rijdend personeel is de schuldige.
__________________
I rule, you suck..........
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-05-2003, 15:14
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
kwordt vaak za gecontroleerd :/
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:17
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Stuk tussen Eindhoven en Heerlen.
Das 1 trein zonder overstappen.
2 keer controle
Tussen Den Bosch en Eindhoven controle
Ik had zelfs tussen Heerlen en Landgraaf nog een controle.

Dus ze controleren wel degelijk op de stukken waar ik rijd....
En tussen Den Bosch en Utrecht krijg ik ook ALTIJD controle....
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:22
basje
basje is offline
Het gaat er niet om dat er op sommige stukken wel gecontroleerd word, het gaat er vooral om dat er op sommige stukken niet gecontroleerd word! Dat kan gewoon niet. Ik vind dat je als je in de trein zit, je gecontroleerd moet worden. En personeel wat daar te lui voor is, moet eruit geschopt worden.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 15:52
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
basje schreef op 11-05-2003 @ 16:22:
Het gaat er niet om dat er op sommige stukken wel gecontroleerd word, het gaat er vooral om dat er op sommige stukken niet gecontroleerd word! Dat kan gewoon niet. Ik vind dat je als je in de trein zit, je gecontroleerd moet worden. En personeel wat daar te lui voor is, moet eruit geschopt worden.
Basje, ze telkens weer iedereen gaan controleren, want dan controleer je bepaalde mensen 5 keer tijdens hun rit. Dat praat niet goed dat de conducteurs soms enkel met hun collega's praten.
Overigens gaan ze tourniquets neerzetten rond Rotterdam, als ik me niet vergis. Dan krijg je een herlaadbaar treinkaartje met een chip die een lezer in de tourniquet zelfs in je portomonnee kan detecteren. Heel handig, want je voorkomt zwartrijders, die alleen maar geld kosten. Daarnaast zijn ze zo sluw geweest om aan die pas andere voordelen te koppelen.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 16:17
basje
basje is offline
Ik begrijp dat het aan het eind van de rit niet al te veel zin meer heeft om te controleren, maar daar moet toch iets op te verzinnen zijn. Desnoods het vragen naar een kaartje bij de deur. Het geeft een reiziger een heel vervelend gevoel als hij de hele rit niet gecontroleerd wordt. Ook al stapt hij bij het laatste station in, mensen met een kaartje willen gecontroleerd worden.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 16:34
Verwijderd
het hele systeem werkt niet (meer). het blijkt al een hele tijd dat het niet werkt met een conducteur die langs moet lopen om kaartjes te knippen. een oplossing zou zijn om poortjes te maken op het station zelf, waardoor je alleen de trein kunt bereiken als je je kaartje door een controlepoortje haalt. of een andere oplossing is net als in een bus gewoon kaartjes laten/ov showen bij het binnenkomen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 16:42
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
REIE schreef op 11-05-2003 @ 16:52:
Overigens gaan ze tourniquets neerzetten rond Rotterdam, als ik me niet vergis.
Kijk dat zie ik nou graag. Met zoiets houd je gelijk een heleboel rotzooi uit de trein. Verder de conducteurs uitrusten met een wapenstok en trainen in het juiste gebruik ervan
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 17:53
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 11-05-2003 @ 17:42:
Kijk dat zie ik nou graag. Met zoiets houd je gelijk een heleboel rotzooi uit de trein. Verder de conducteurs uitrusten met een wapenstok en trainen in het juiste gebruik ervan
Wapenstok? Nee, liever pepperspray dan maar.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 17:55
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-05-2003 @ 18:53:
Wapenstok? Nee, liever pepperspray dan maar.
Pepperspray kan gevaarlijk zijn voor omstanders in een beperkte ruimte als een trein.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 18:04
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 11-05-2003 @ 18:55:
Pepperspray kan gevaarlijk zijn voor omstanders in een beperkte ruimte als een trein.

Valt wel mee.

Wapenstok ook.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 18:20
Verwijderd
hmm, persoonlijk vind ik een morgenster het perfecte wapen tegen zwartrijders
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 18:54
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik denk niet dat tourniquets erg helpen, het is echt niet moeilijk om een station op/in te komen, vooral niet als die stations erg open zijn en van minstens 4 kanten toegankelijk.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 19:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ben net van Amsterdam naar Groningen gegaan. Niet gecontrolleerd. En ja, ik word dan wel pissig, want dan had ik net zo goed geen 14 euro 50 hoeven te betalen


Maar om nu te gaan zeggen dat een zwartrijder daarom maar een conducteur in elkaar moet slaan, de deuren moet volspuiten met racistische leuzen, banken kapot snijden, prullenbakken op de vloer leegmaken, plassen in de coupe......
vind ik toch wel te ver gaan.

Dan spoor je gewoon niet in je hoofdje.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 20:07
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
basje schreef op 11-05-2003 @ 16:01:
controle is er nauwelijks
Dat ik hier nooit politie zie langskomen, betekent toch ook niet dat ik maar in het wilde weg alles kan vernielen en me aggressief mag gaan gedragen

Kom op zeg...als ik express geen alcohol op heb omdat ik met de auto ben, zegt toch ook niet dat ik erop sta dat een agent mij komt controleren...om vervolgens als dat niet het geval was te zeggen "oh dan had ik me wel helemaal klem kunnen zuipen"

Al die mensen die maar zeiken over dit soort dingen en 'geen controle' als een excuus zien, moeten gewoon leren om moreel na te denken en niet toe te geven aan hun primaire driften...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -

Laatst gewijzigd op 11-05-2003 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 20:26
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Sithan schreef op 11-05-2003 @ 21:07:
Dat ik hier nooit politie zie langskomen, betekent toch ook niet dat ik maar in het wilde weg alles kan vernielen en me aggressief mag gaan gedragen

Kom op zeg...als ik express geen alcohol op heb omdat ik met de auto ben, zegt toch ook niet dat ik erop sta dat een agent mij komt controleren...om vervolgens als dat niet het geval was te zeggen "oh dan had ik me wel helemaal klem kunnen zuipen"

Al die mensen die maar zeiken over dit soort dingen en 'geen controle' als een excuus zien, moeten gewoon leren om moreel na te denken en niet toe te geven aan hun primaire driften...
Helemaal mee eens. Natuurlijk zit het personeel fout als ze daadwerkelijk te lui zijn om te controleren, hoewel ik heel vaak met de trein ga en gemiddeld gewoon 1 keer per rit gecontroleerd wordt zoals het hoort, maar het is dikke onzin om het personeel er de schuld van te geven dat passagiers zich agressief gedragen.

Ik vind het enorm gezeik als na een rit waar je niet gecontroleerd bent gaat klagen dat je ook geen kaartje had kunnen komen. Je hebt toch gekregen waar je voor betaald hebt? Je kunt ook cool zijn en geen kaartje kopen als je denkt dat je daarmee goedkoper uit bent, maar ben dan wel zo stoer om meer te betalen als je dan wel gecontroleerd wordt, in plaats van het personeel de schuld te geven dat jij geen kaartje hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 20:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
basje schreef op 11-05-2003 @ 16:01:
En het rijdend personeel is de schuldige.


Rechtse, gevaarlijke idioten zoals jij zouden moeten worden opgesloten.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2003, 23:11
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef op 11-05-2003 @ 21:26:
Je kunt ook cool zijn en geen kaartje kopen als je denkt dat je daarmee goedkoper uit bent, maar ben dan wel zo stoer om meer te betalen als je dan wel gecontroleerd wordt, in plaats van het personeel de schuld te geven dat jij geen kaartje hebt.


Maar toch blijft het balen als je kaartje niet geknipt wordt
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-05-2003, 00:58
Verwijderd
Ja, dat is waar. Maar dat is maar gevoel.

Je koopt toch geen kaartje om gecontroleerd te worden? Je betaalt om gebruik te kunnen maken van de diensten van de NS, namelijk vervoerd te worden van A naar B. Als niemand een kaartje zou kopen, zou de NS binnen de kortste keren haar faillissement kunnen aanvragen.

Het is dus pure kortzichtigheid, het kenmerk van zoveel domme mensen. Denk éven twee stapjes verder en je komt tot de conclusie dat een kaartje kopen gewoon móet, ook al word je niet gecontroleerd.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 15:45
basje
basje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-05-2003 @ 21:44:


Rechtse, gevaarlijke idioten zoals jij zouden moeten worden opgesloten.
Goed zo, schelden kun je. Nu nog argumenteren.
__________________
I rule, you suck..........
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 15:50
basje
basje is offline
Volgens mij zijn er hier sommige mensen die denken dat ik iemand ben die geen kaartjes meer koopt, het nut van het kopen van kaartjes niet in zie en agressief wordt op het moment van controle.

Dat beeld moet ik toch even bijstellen
Tuurlijk begrijp ik wat Nare Man zegt: kaartjes kopen is nodig om de service van de NS in stand te houden. En ik zal nu ook echt niet opeens zwart gaan rijden.

Ik heb alleen geprobeerd aan te geven dat het voor een reiziger bijzonder irritant kan zijn wanneer hij een kaartje koopt, waarmee hij toch ook een deel van het salaris van de controleur betaalt, en hij vervolgens de controleur uit zijn neus ziet eten in de eerste klas.

Dan denk je toch ook: is dat een deel van mijn kaartje?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 15:52
basje
basje is offline
Citaat:
Sithan schreef op 11-05-2003 @ 21:07:
Dat ik hier nooit politie zie langskomen, betekent toch ook niet dat ik maar in het wilde weg alles kan vernielen en me aggressief mag gaan gedragen
Dat geldt misschien voor jou en voor mij, maar er zijn dus genoeg mensen die denken: geen controle, kom laten we ons eens gaan vermaken. En ik vindt dat daar wat aan gedaan moet worden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 17:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik werd nu twee keer gecontrolleerd (Groningen - Amsterdam).

Echter, waarschijnlijk rijden de meeste zwartrijders op korte trajecten. Als je bv. van Amsterdam naar Maastricht gaat, weet je al bijna zeker dat ze tussen Amsterdam en Utrecht gaan controlleren en tussen Eindhoven en Weert.
Nou. Dan kun je dus in principe zwart gaan rijden tussen Utrecht en Eindhoven zonder gecontrolleerd te worden.
Dat vind ik behoorlijk gek.
En daarom zou het systeem moeten veranderen (want 5 keer gecontrolleerd worden op een lang traject is ook niet plezierig voor een reiziger).
Poortjes bij stations zouden een oplossing kunnen zijn of alleen controlle bij perrons.

En dan eventueel een paar mensen op de trein te zetten uit veiligheidsoverwegingen, zodat die de zaken een beetje in de gaten kunnen houden. Ik denk echter dat dat dan bijna niet meer nodig zal zijn.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 17:07
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
basje schreef op 12-05-2003 @ 16:52:
Dat geldt misschien voor jou en voor mij, maar er zijn dus genoeg mensen die denken: geen controle, kom laten we ons eens gaan vermaken.

En ik vindt dat daar wat aan gedaan moet worden.
Maar ik ben niet van mening dat dat door middel van controle moet worden opgelost, die mensen moeten gewoon een bijscholingscursus 'hoe om te gaan met mijn debiele neiging om alles kapot te slaan'...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 17:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
maandag 12 mei 11:26 uur.

'Jazeker, wij zijn de treinterroristen'

Door Aimée Kiene en Kim van Keken

LUTJEBROEK/ENKHUIZEN - 'Doe even het licht uit', zegt Peter (17) tegen zijn vriendje. Vrijdagavond, even over elven. Tien seconden later is het pikdonker in de trein naar Enkhuizen. 'Romantisch. Toch?'

Volgens Vito is NS-personeel vet bang

Trots verkondigen ze dat zij de treinterroristen zijn. Knapies uit Lutjebroek en omgeving. In de trein klieren noemen ze humor. Met gestolen sleutels komen ze bij alle knopjes.

Vorige week zondag reden de treinen niet vanwege hun geklier. De vakbonden eisen dat de NS het traject erkent als agressielijn. Sinds vorige week maandag reist er extra bewakingspersoneel mee.

De West-Friese terroristjes zijn op internet te vinden. Een afspraak was zo gemaakt, vrijdagavond negen uur op het bankje voor de Rabobank in Lutjebroek. Daar drinken ze vaak in voordat het werk in de trein gaat beginnen. Eentje gaat vanavond niet mee. Hij heeft al vier maanden in de jeugdgevangenis gezeten wegens autodiefstal en houdt zich even rustig. Marcel (17) maakt zich zorgen. Hoe komt hij zonder fiets op station Grootebroek? Een vriendinnetje neemt hem achterop. Na elven arriveert het clubje op het perron. 'Wij zijn de treinterroristen', galmt het door de uitgestorven straten. Vier jongens komen opdraven, één meisje volgt aarzelend. 'Ik durf niet zonder kaartje te reizen.' Peter neemt een slok bier en sust. 'Die condoekoe komt toch niet.' Elektrotechnicus in opleiding Vito (17) stapt de trein in en blijft de hele rit, zeven minuten, opgefokt rondrennen.

Toeterend vertrekt de trein. Een jongen drukt op de claxon nadat hij zich met een gestolen loper toegang heeft verschaft tot de machinistencabine aan de achterkant van de trein. 'Lekker zwartrijden', klinkt het door de intercom. Zijn vriendje heeft het ruitje van de conducteurskamer ingedrukt en blèrt door de microfoon.

Via een andere microfoon antwoordt een conducteur: 'Volgens mij zijn ze weer aan het klooien.' Het meisje corrigeert het baldadige gedrag van haar dronken reisgenoten. Vooral als één van hen het plafond van de coupé intrapt. Vol afschuw: 'Ik vind jullie erg.'

'Dit is toch grappig', meent Peter die op school eindexamen doet. Conducteurs en reizigers denken daar anders over. Een vrouw uit Enkhuizen vertelde eerder dat ze niet meer met de trein durft te reizen vanwege de pesterijen. Scholier Rick (16) stapte onlangs halverwege het traject de trein uit omdat hij werd bedreigd. Hij moest vervolgens twintig minuten lopen naar Enkhuizen.

De treinterroristen vinden dat de passagiers zich aanstellen. 'We vallen niemand lastig', zegt Marcel die niet meer 'aan school doet' en werkloos is. Drie jaar geleden begon hij met hangen in de trein. 'Je moet toch ergens blowen?' Die treinreizen verveelden, dus ging hij met zijn vrienden aan de noodrem hangen.

Inmiddels surfen ze op de achterkant van de trein, slopen ze de deurbeveiliging en bedreigen passagiers. Soms halen zij een nachtje door in de treinen op het rangeerterrein. 'Het wordt alleen maar mooier.' Wat de lol is van deze pesterijen? 'In dit gehucht is verder geen ruk te doen.'

De jongens zeggen dat ze niets tegen conducteurs hebben. 'Maar ze moeten niet meteen naar mijn kaartje vragen', aldus zwartrijder Vito. Ondertussen vertelt hij glunderend dat het NS-personeel 'vet bang' is.
Door het raampje schreeuwt hij op station Bovenkarspel Flora naar vrienden: 'Kom mee naar Enkie.' De jongens blijven hangen. Ze klimmen op de informatieborden en gooien er blikjes tegenaan.

Vlakbij Enkhuizen probeert iemand het licht nogmaals te doven. Hij drukt op het verkeerde knopje en blokkeert alle deuren van de trein. Behendig kruipen de jongens door de raampjes naar buiten. 'Is er iets mis met de trein meneer?', vraagt Marcel aan een conducteur.

Bij de snoepautomaat op het station treft hij zijn vriendinnetje. De particuliere beveiligingsdienst herkent hem. Hij heeft een stationsverbod. 'Jij daar, je bent aangehouden', schreeuwt de beveiliger die zijn hond loslaat als Marcel begint te rennen.

Een vriend van de arrestant vliegt de beveiliger aan en wordt vervolgens ook in de boeien geslagen. Negen politiebusjes komen de twee ophalen. 'Is hier een moord gepleegd?', vraagt een voorbijganger. Ruim zestien uur na de aanhouding mogen de jochies weer naar huis.

-------------------------------
NS kampt met vijf risicolijnen

Van onze verslaggevers Petra Noordhuis Martin Sommer

AMSTERDAM - NS-personeel dreigt de spoorlijn Hoorn-Enkhuizen stil te leggen als hangjongeren zich er blijven misdragen. Afgelopen zondag weigerden de machinisten voor het eerst verder dan Hoorn te rijden. Al maandenlang worden reizigers en conducteurs er lastiggevallen. Maar niet alleen daar. Nederland telt vijf agressie- risico- of probleemlijnen .

'Tachtig procent van de agressiemeldingen komt van de risicolijnen', zegt Roel Berghuis van FNV Bondgenoten. Alle conducteurs hebben een zakcomputer waarmee ze agressie melden. Zestig procent van het aantal gemelde agressiegevallen hangt direct samen met zwartrijden. De risicotrajecten zijn de Schiphollijn (Amsterdam CS - Schiphol), de Flevolijn (Amsterdam - Lelystad), de Zoetermeerlijn (Zoetermeer - Den Haag), de Hoekselijn (Rotterdam - Hoek van Holland) en de Zaanlijn (Amsterdam - Zaandam - Purmerend).

'Elke lijn heeft zijn eigen problematiek ', zegt NS-woordvoerder John Krijgsman. De Flevolijn is berucht door zwartrijders, zakkenrollers, vandalen en hangjongeren. De stations staan er dicht op elkaar. Om de drie minuten stoppen, betekent dat de conducteur nooit tussen elke halte de hele trein kan controleren. 'Zwartrijden loont dus', aldus Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijks Politiediensten.

'Het gaat om jongeren die niks te doen hebben, allemaal in Nederland zijn geboren en de meesten van etnische afkomst. Brand stichten, vernielingen, brandblussers door de ramen, je kunt het zo gek niet bedenken.'

Op de Zoetermeerlijn komt veel agressie en vandalisme voor. Ook daar is de afstand tussen de stations betrekkelijk klein. De haltes zijn ideaal als hangplek, aldus Zuiderhoek. 'Je staat er droog.' De ellende op de Zoetermeerlijn wordt veroorzaakt door gebrek aan personeel, meent Donald Cijs, woordvoerder van de machinistenvakbond VVMC. 'Er zijn geen conducteurs. In plaats daarvan valt regelmatig een controleploeg binnen, om zwartrijders te bekeuren.' Dat helpt niets tegen agressie en vandalimse, zegt Cijs. 'Er moeten minimaal twee personen op de trein, want alleen doe je niets tegen agressie. Een machinist moest onlangs met een brandblusser als wapen de trein door, omdat een malloot aan de noodrem had getrokken. En oude mensen worden gechanteerd door jongeren. Ze mogen pas de trein uit na een flink bedrag te hebben betaald.'

De Hoekselijn wordt geteisterd door zwartrijders en hangjongeren en op de Zaanlijn veroorzaken grote groepen jongeren overlast. Op station Lelylaan in Amsterdam-West is inmiddels veel bereikt. Danzij particuliere bewakers, extra politie en het grotendeels afsluiten van de perrons en stationshal is het aantal incidenten met 90 procent gedaald. 'Daar heeft de NS spierballen ingezet, sportschooltypes met van die oortelefoontjes. Die helpen goed tegen schorem', aldus Rikus Schiphorst, bestuurder van reizigersvereniging Rover.

De Schiphollijn is een bijzonder geval, zegt Frans Zuiderhoek. Daar is sprake van berovingen in verband met het internationale publiek dat vooral van die lijn gebruikmaakt. '
Daar wordt nu extra inzet gepleegd.' Rondom Amsterdam surveilleert de politie met zestien man in burger. De Schiphollijn is 'redelijk' onder controle, het aantal incidenten is sinds de zomer van 2001 met de helft gedaald. Nadeel is het 'waterbedeffect', aldus Zuiderhoek: 'De diefstallen verplaatsen zich naar het traject Den Haag - Brussel. Ook daar zijn interessante koffers te halen.'

--------------------------------------

'Het zijn die kaaskoppen', zegt Mustafa

Van onze verslaggeefsters Aimée Kiene Kim van Keken

HOORN/ENKHUIZEN - De trein van Hoorn naar Enkhuizen kwam zondagavond abrupt tot stilstand. Het personeel had meer dan genoeg van vandalisme, bedreigingen en pesterijen.

Voeten op de bank, vechtende jongens en een zware wietlucht in de coupé. Niemand stoort zich er aan in de een halfuur durende rit van Hoorn naar Enkhuizen. Slechts één meisje kijkt even naar haar blowende reisgenote en duikt weer snel in haar romannetje. De conducteur laat zich de hele rit niet zien.

'Waar hang jij tegenwoordig?' Een meisje geeft de joint door aan een vriend, die bij Hoorn instapt. Het is één uur 's middags. 'In de haven bij Enkhuizen, eigenlijk heel saai.'

Die plek ligt direct achter het station. Zaterdag stak de lokale hangjeugd daar een treinstel in brand, de avond daarop gingen de jongeren zelfs zo tekeer dat het NS-personeel weigerde verder te rijden.

Vooral relschoppers uit Enkhuizen maken zich schuldig aan het 'treintje pesten', zoals de buurt het noemt. Maar ook de jeugd uit omliggende dorpen, van Hoogkarspel tot Lutjebroek, komt naar de haven om rotzooi te trappen. Maandenlang al beklaagt het NS-personeel zich over de pesterijen in West-Friesland.

Jongens overvallen machinisten tijdens de rit. Zij komen de cabine binnen met lopers die ze op school maken tijdens handenarbeid. Raampjes liggen regelmatig aan diggelen en conducteurs krijgen zelfs na werktijd scheldende jongeren achter zich aan. De twintig jongeren zijn bekenden van de politie, die moeite heeft ze op heterdaad te betrappen.

'Het zijn die kaaskoppen', zegt Mustafa (15). Hij was niet bij de rellen zondagavond op het station. Hoewel, hij is toch even een kijkje gaan nemen. 'Ik wilde weten wie er waren, of er nog wat te vechten viel.' Mustafa maakt zich niet schuldig aan vandalisme, zegt hij. Ook conducteurs laat hij met rust. 'Voor grote mensen moet je respect hebben.'

In Enkhuizen zelf zijn de meeste bewoners niet onder de indruk van de relschoppers. De eigenaar van een eettent aan de overkant van het station: 'Hier komen ze niet, dat hoeven ze ook niet te proberen. Dan haal ik er wat grote jongens bij.' In een snackbar in het centrum omschrijft een medewerker de lokale jeugd als 'lieverdjes'. Die vervelende jongens komen volgens hem uit andere dorpen.

'De meesten komen uit Enkhuizen zelf.' Machinist Roel van Beek weet precies welke types rotzooi trappen op de trein. Het gaat om een groep van ongeveer twintig jongens en meisjes. 'De jongste is dertien, de oudste twintig.' Volgens hem zijn het vooral boerenkinderen en een enkele Marokkaan. Zij komen 's avonds met de scooter naar het station. Doordeweeks om wat te praten en een sigaretje te roken. In het weekeinde om rotzooi te schoppen voor het uitgaan.

De politie is niet daadkrachtig genoeg, vindt een buurtbewoonster. Het verbaast haar niets dat omwonenden af en toe het recht in eigen hand nemen, zoals laatst een kennis van haar deed. 'Die pakte zo'n knaapje bij z'n kraag en belde zijn ouders. Zij wisten niet wat hun zoontje uitspookte.'

Na de laatste rellen patrouilleert de politie regelmatig op het station, bijgestaan door de K9 Security International, een hondenbrigade. De NS heeft sinds maandag extra conducteurs ingezet. Vooral op het 'risicotraject' tussen Hoorn en Hoorn-Kersenboogerd. De twee extra conducteurs hebben tussen deze stations vier minuten om lastpakken uit de trein te verwijderen.
--------------------------------

Alle artikelen komen uit de Volkskrant
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2003, 17:42
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2003 @ 18:22:
Inmiddels surfen ze op de achterkant van de trein, slopen ze de deurbeveiliging
Kijk dat vind ik nou mooi. Ze lekker hun gang laten gaan, er als conducteur heel voorzichtig op afsluipen en dan hoppa een duwtje in de rug Weer een probleem minder
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje

Laatst gewijzigd op 12-05-2003 om 17:45.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:01
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Het is gewoon dom en asociaal om te denken dat je een treinkaartje koopt omdat je wel eens gecontroleerd kan worden...
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:04
basje
basje is offline
Citaat:
Sithan schreef op 12-05-2003 @ 18:07:
Maar ik ben niet van mening dat dat door middel van controle moet worden opgelost, die mensen moeten gewoon een bijscholingscursus 'hoe om te gaan met mijn debiele neiging om alles kapot te slaan'...
Het is toch niet mogelijk om alle treinreizigers te screenen op debiele neigingen? Hoe zie je dat voor je? In de trein zelf moet een controle zijn, door een of twee conducteurs. Op grote probleemlijnen moet misschien zelfs overwogen worden om een beveiligins mannetje te sturen. Voorkomen van vernielingen is beter dan mensen met een debiele neiging alles kapot te slaan naar een cursus te sturen. Het is trouwens ook goedkoper.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:11
Verwijderd
Citaat:
basje schreef op 12-05-2003 @ 16:50:
Dan denk je toch ook: is dat een deel van mijn kaartje?
Ja, dat is waar. Maar het enkele feit dat sommige mensen dat denken is geen aanleiding om het huidige beleid maar zomaar te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:21
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2003 @ 18:02:
(want 5 keer gecontrolleerd worden op een lang traject is ook niet plezierig voor een reiziger).
Ik ben op vakantie in de VS geweest en toen moesten we met de trein van het vliegveld naar de stad en daar is het controle systeem wel handig geregeld. Ten eerste zijn er gewoon meer conducteurs zodat ze minder plaatsen te controlleren hebben, en dus ook vaker op 1 traject kunnen controlleren. En als je een kaartje hebt gekocht en je wordt voor het eerst die reis gecontroleerd, krijg je van de conducteur een 2e kaartje wat op de bovenkant van de stoel wordt bevestigt zodat snel te zien is wie al gecontrolleerd zijn, en je niet het probleeem hebt dat je 5x je kaartje moet geven. Misschien handig als ze dat hier ook zouden proberen.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:26
basje
basje is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2003 @ 20:11:
Ja, dat is waar. Maar het enkele feit dat sommige mensen dat denken is geen aanleiding om het huidige beleid maar zomaar te veranderen.
Het huidige beleid is toereikend? Verklaart dat al die negatieve mediaberichtgeving en de dramatische toestand waarin onze spoorwegen zich bevinden?

Ik denk idd dat het huidige beleid niet toereikend is. Ik heb daar een paar redenen voor.

Ten eerste vind ik de nieuwsvoorziening op stations nog steeds waardeloos, je weet soms nog steeds niet waar je heen moet en wanneer. Nou moet ik wel zeggen dat koninginnedag Amsterdam een positieve uitzondering was.

De tweede reden is dat het merk trein niet staat. Trein heeft een negatief imago, een gevaarlijk imago. De NS moet proberen dit weg te nemen, maar slaagt daar tot op heden absoluut niet in.

En de vertragingen zijn wel teruggelopen, maar voor hoe lang. Nog steeds is ongeveer 1/6 van de treinen te laat, wat absoluut te veel is.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Breg schreef op 12-05-2003 @ 20:21:
Ik ben op vakantie in de VS geweest en toen moesten we met de trein van het vliegveld naar de stad en daar is het controle systeem wel handig geregeld. Ten eerste zijn er gewoon meer conducteurs zodat ze minder plaatsen te controlleren hebben, en dus ook vaker op 1 traject kunnen controlleren. En als je een kaartje hebt gekocht en je wordt voor het eerst die reis gecontroleerd, krijg je van de conducteur een 2e kaartje wat op de bovenkant van de stoel wordt bevestigt zodat snel te zien is wie al gecontrolleerd zijn, en je niet het probleeem hebt dat je 5x je kaartje moet geven. Misschien handig als ze dat hier ook zouden proberen.
En dan gaan mensen zo'n kaartje vervalsen en rijden ze alsnog zwart
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:59
moon
Avatar van moon
moon is offline
Ik woon zelf in dat stadje waar nu zoveel problemen zijn op het station. Ik reis zelf ongeveer eens in de 2 weken met de trein, en ik zou er niet aan moeten denken dat die trein niet meer zou rijden. Tot nu toe heb ik nog niks gemerkt van de problemen, maar ik reis ook altijd overdag. Wel zat ik laatst naast een vrouw in de trein, die tegen een conducteur aan het vertellen was dat ze door een groep jongeren geslagen was, heel erg zelfs. Toen kreeg ik al een beetje een angstig gevoel, terwijl ik verder nog niets wist van de vernielingen, pesterijen enz.
Wie dit groepje jongeren is weet ik niet, ze kunnen net zo goed bij mij op school zitten. Vanochtend hoorde ik één van de jongens op de radio, die vertelde dat hij dit allemaal uit verveling deed.
Ja, ik weet niet wat ik er verder over moet zeggen, maak me alleen veel zorgen en ik hoop er gauw wat aan deze problemen gedaan worden.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 20:24
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 11-05-2003 @ 16:17:
Stuk tussen Eindhoven en Heerlen.
Das 1 trein zonder overstappen.
2 keer controle
Tussen Den Bosch en Eindhoven controle
Ik had zelfs tussen Heerlen en Landgraaf nog een controle.

Dus ze controleren wel degelijk op de stukken waar ik rijd....
En tussen Den Bosch en Utrecht krijg ik ook ALTIJD controle....
Ik snap jou wel, maar er zijn ook allemaal stukken waar ze soms wel controleren en soms niet zoals bijv het stuk driebergen Utrecht- Soms ben ik daar drie keer gecontroleerd (op nog geen tien minuten) en ik ben ook wel eens vier of vijf keer op een vijf retourkaartje heen en weer gegaan en dan werd ik pas de zesde keer gecontroleerd en dat ik al veel vaker voorgekomen dat zoiets is gebeurd dus het zijn echt niet stukken waar ze alleen maar controleren of alleen maar niet!!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 20:24
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Die tourniquettes is idd een goed idee, alleen voor ze die op alle stations hebben geïnstallerd hebben, dat durut nog wel even. En ik ken zat stations waar je ook op een manier kunt komen zodat je de tourniquettes omzeilt.

Niet gecontroleerd worden asl je lang in de trein zit is vervelend, amar nog verevelender als je ze wel de hele tijd langs ziet lopen! In de intercity tussen Amsterdam en Haarlem komen ze altijd twee keer langs, ze kijken je aan, en lopen door. Alsof dta niet aanmoedigt!

En soms heb ik trouwens ook het idee dat er geen conducteurs op de trein zitten...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 11:38
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-05-2003 @ 21:44:


Rechtse, gevaarlijke idioten zoals jij zouden moeten worden opgesloten.
Hoor ik daar het bange Joodje? Wees toch eens wat realistisch! Hitler 2 staat echt niet langs de grens van Nederland te wachten, morgen niet, overmorgen niet, never nooit niet!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-05-2003, 11:42
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 13-05-2003 @ 12:38:
Hoor ik daar het bange Joodje? Wees toch eens wat realistisch! Hitler 2 staat echt niet langs de grens van Nederland te wachten, morgen niet, overmorgen niet, never nooit niet!
hou je bek met je 'bange joodje'.
bron?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 11:47
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Minni schreef op 13-05-2003 @ 12:42:
hou je bek met je 'bange joodje'.
bron?
en "gevaarlijke rechts extremistische gek" mak natuurlijk wel

bron: Doe niet zo belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 11:59
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 13-05-2003 @ 12:47:
en "gevaarlijke rechts extremistische gek" mak natuurlijk wel

bron: Doe niet zo belachelijk.
dat is geen racisme, meteen op iemands geloof afgaan wel.

als je geen bron hebt is het echt dom om zomaar aan te nemen dat er geen Hitler voor de deur staat.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:00
Verwijderd
dit topic gaat nou ook al offtopic... door wie zou dat nou toch steeds komen??
vole je je aangesproken? kap er dan mee
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef op 12-05-2003 @ 20:21:
Ik ben op vakantie in de VS geweest en toen moesten we met de trein van het vliegveld naar de stad en daar is het controle systeem wel handig geregeld. Ten eerste zijn er gewoon meer conducteurs zodat ze minder plaatsen te controlleren hebben, en dus ook vaker op 1 traject kunnen controlleren. En als je een kaartje hebt gekocht en je wordt voor het eerst die reis gecontroleerd, krijg je van de conducteur een 2e kaartje wat op de bovenkant van de stoel wordt bevestigt zodat snel te zien is wie al gecontrolleerd zijn, en je niet het probleeem hebt dat je 5x je kaartje moet geven. Misschien handig als ze dat hier ook zouden proberen.
dat vind ik een mooie oplossing
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 13-05-2003 @ 12:38:
Hoor ik daar het bange Joodje? Wees toch eens wat realistisch! Hitler 2 staat echt niet langs de grens van Nederland te wachten, morgen niet, overmorgen niet, never nooit niet!
Er zijn nog steeds mensen die 1 bevolkingsgroep van alles de schuld geven, he Baron?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:05
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Gatara schreef op 13-05-2003 @ 13:02:
Er zijn nog steeds mensen die 1 bevolkingsgroep van alles de schuld geven, he Baron?
Allochtonen zijn niet 1 bevolkingsgroep en ik geef alleen "lastige" moslims de schuld. En Minni: waar zou ik trouwens in een BRON vandaan moeten halen dat er WEL of Niet een tweede Hitler voor de deur staat?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:07
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 13-05-2003 @ 13:05:
Allochtonen zijn niet 1 bevolkingsgroep en ik geef alleen "lastige" moslims de schuld. En Minni: waar zou ik trouwens in een BRON vandaan moeten halen dat er WEL of Niet een tweede Hitler voor de deur staat?
nergens, daaruit blijkt dus dat je mening op poep gebaseerd is
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:09
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
Minni schreef op 13-05-2003 @ 13:07:
nergens, daaruit blijkt dus dat je mening op poep gebaseerd is
Dan is de mening van Fleet Admiral ook op poep gebaseerd dus.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 13-05-2003 @ 13:05:
Allochtonen zijn niet 1 bevolkingsgroep en ik geef alleen "lastige" moslims de schuld.
Dat zijn dan wel erg veel lastige moslims in jouw ogen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:15
Verwijderd
Citaat:
BARON schreef op 13-05-2003 @ 13:09:
Dan is de mening van Fleet Admiral ook op poep gebaseerd dus.
nee, hij vindt rechtse extremisten gevaarlijk, en zou willen dat ze opgesloten werden.

dat er geen 2e hitler voor de deur staat kun je gewoon nooit zeker weten
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
BARON schreef op 13-05-2003 @ 13:09:
Dan is de mening van Fleet Admiral ook op poep gebaseerd dus.
Neuh. Anti-semitisme is geen poep.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 16:00
basje
basje is offline
Ik geloof dat ik een topic was begonnen over de ns
En heb volgens mij het woord anti semitisme daar niet bij gebruikt
__________________
I rule, you suck..........
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 16:21
Ninnoc
Ninnoc is offline
hmm beetje rare redenering, boos worden omdat je NIET gecontroleerd wordt. Ik snap uberhaupt die mensen niet, natuurlijk baal je als je gepakt wordt maar dat is nog geen reden die mensen uit teschelden als ze dat bij jou ook niet doen. Voordat ik mijn weekov had reed ik ook vaak zwart of semizwart, als ik dan gepakt word en je zegt gewoon netjes dat je geen kaartje hebt en je koopt er dan gewoon een heb ik altijd gehad dat de controleurs je eerlijkheid waarderen en heel netjes zijn.
Waarom zou ik dan troep trappen?
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.