Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2006, 18:03
Rata
Rata is offline
Sinds 1 aug 2005 huur ik een studentenkamer in Enschede, ik heb een jaarcontract. Op 1 november kregen we een nieuwe beheerder voor ons studentenhuis.

Omdat ik geen werk kon vinden ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen. Voor 1 april 2006 heb ik doormiddel van een aangetekende brief mijn huur opgezegd en alvast een nieuwe huurder voorgesteld. Ik dacht dat ik geen problemen zou krijgen met mijn jaarcontact omdat ik al een nieuwe huurder had gevonden.

Helaas dacht mn beheerder er anders over. Hij wil wel meewerken aan het eerder beëindigen van de huurovereenkomst. Maar hij stelt dan wel voorwaardens:

"Er zijn een aantal voorwaarden die we aan de nieuwe huurder stellen. De huurprijs van de woonruimte wordt €250,-. Wij vragen een waarborssom ter grootte van 2 maanden huur, een mand huur vooruit en contactkosten ter grootte van €125,-- excl BTW."

Dit betekend dat de huur wordt verhoogd van €210,-- naar €250,-- een huurverhoging van 40 euro.

Die jongen die nu in onderhuur bij mij zit heb ik zelf niet uitgekozen (dat hebben mn huisgenootjes gedaan). Maar het is een lastige jongen. Hij gaat nooit akkoord met die huurverhoging. Ik ben afhankelijk van die jongen, ik wil absoluut niet elke maand nog eens mn huur ophoesten.

Ik wil aan hem voorstellen dat hij tot 1 augustes op de één of andere manier met mij een huurovereenkomst aangaat. Ik wil dat hij borg betaald, en het liefst wil ik dat hij de huur automatisch op mijn rekening stort.

help!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2006, 18:29
Verwijderd
Die jongen kan daar niets aan doen, en ik geef hem gelijk. Ik denk dat het aan jou is om de extra huurkosten en de contractkosten te betalen. De borg kan hij dan betalen. Misschien kunnen jullie beide tegelijk het geld aan de nieuwe beheerder betalen

Maar misschien is het wel te omzeilen ( ik weet niet precies of dat kan) maar jij bent het contract aangegaan met de vorige beheerder, dus misschien vervalt het wel bij een nieuwe beheerder...

Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 18:31.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 18:52
Verwijderd
Ik denk dat je blij mag zijn dat je huisbaas hiermee akkoord gaat. Als je nieuwe huurder het niet wil zul je naar een andere huurder op zoek moeten gaan. Het is niet voor niets dat je een jaarcontract tekent.

Aan de andere kant mogen dit soort voorwaarden volgens mij alleen aan nieuwe huurders gesteld worden.
Want zolang het onderhuur is blijft het natuurlijk jouw kamer en mag zover ik weet je huur met max, ik dacht, 2.8% per jaar verhoogd worden en is een grap als deze niet toegestaan.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 19:40
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Je mag helemaal geen borg vragen van zoveel maanden huur vooruit. Tenminste, voor gewone huurwoningen mag dat niet (meer). Nou heb je bij studentenkamers sowieso nogal het probleem dat arme studentjes compleet uitgemolken worden door huisjesmelkers die zichzelf dan trots beheerder noemen, dus waarschijnlijk ontkom je er niet aan.

Dan nog, bij onderhuur hoeft er niet opnieuw borg betaald te worden.

en contractkosten, dat slaat natuurlijk al helemaal nergens op.

als ik dit zo lees, moet de arme jongen dus ineens 2x een maand huur als borg betalen (is dus al 500 euro), dan nog eens een maand huur vooruit (dus 750 euro) en nog eens contractkosten van 125 euro ex btw (en die btw, wie gaat dat betalen ? juist ja, die jongen, dus maakt 148,75) maakt een totaal van 750+148.75 = 898,75.

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat hij er niet mee akkoord zou gaan.

maar hoe heb je een contract aangegaan toen je de kamer huurde ? als je namelijk een contract met je oude huisbaas hebt, is het niet vanzelfspreken dat jij nog dezelfde verplichtingen hebt wanneer de huisbaas verandert.

daarnaast, eerlijk gezegd vind ik het nogal absurd dat een kamer dmv een huurcontract van een jaar wordt verhuurd, en dat het dus contractbreuk zou zijn als je eerder verhuisd. Als je een huis huurt, kun je ook op elk moment opstappen, en daar doet niemand moeilijk over.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 20:17
Verwijderd
Vraag gewoon eens aan die huisbaas hoe hij die resterende huurpenningen wil gaan innen, en of hij weet wat het break-even point in rechtszaken is
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 13:23
Estar
Estar is offline
Met die jongen die onderhuurt heb je eigelijk niks te maken.
Als onderhuurder heb je heel weinig rechten, dus jij kan hem gewoon op straat gooien.

Verder vind ik dat je huisbaas geen rare eisen stelt.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 18:18
Rata
Rata is offline
Citaat:
Estar schreef op 11-04-2006 @ 14:23 :


Verder vind ik dat je huisbaas geen rare eisen stelt.
"contactkosten €125,-- exclu btw."

de huur verhogen van 210 naar 250 euro...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 18:21
Estar
Estar is offline
Citaat:
Rata schreef op 11-04-2006 @ 19:18 :
"contactkosten €125,-- exclu btw."

de huur verhogen van 210 naar 250 euro...

Dat is op zich niet raar dat hij zijn huur verhoogd mits dat het afgelopen jaar niet gedaan is.

En contractkosten doen ze in sommige gevallen ook, maar is niet gebruikelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 06:44
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Estar schreef op 11-04-2006 @ 19:21 :
Dat is op zich niet raar dat hij zijn huur verhoogd mits dat het afgelopen jaar niet gedaan is.

En contractkosten doen ze in sommige gevallen ook, maar is niet gebruikelijk.
de huur spontaan met 19% verhogen is WEL raar, en ik betwijfel of dat zomaar mag.

Contractkosten mogen, maar moeten wel te rechtvaardigen zijn. 50 euro zou veel zijn. 125 euro is absurd. (en ex btw, ik vraag me af wat de huurder daar mee te maken zou hebben volgens de verhuurder; de verhuurder is verplicht te werken met bedragen inclusief BTW. Alleen bedrijven die zich op andere bedrijven richten mogen prijzen ex. btw adverteren.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 07:32
Estar
Estar is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 12-04-2006 @ 07:44 :
de huur spontaan met 19% verhogen is WEL raar, en ik betwijfel of dat zomaar mag.

Contractkosten mogen, maar moeten wel te rechtvaardigen zijn. 50 euro zou veel zijn. 125 euro is absurd. (en ex btw, ik vraag me af wat de huurder daar mee te maken zou hebben volgens de verhuurder; de verhuurder is verplicht te werken met bedragen inclusief BTW. Alleen bedrijven die zich op andere bedrijven richten mogen prijzen ex. btw adverteren.)
Als de huurder het afgelopen jaar de huur niet heeft verhoogd mag dat.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 12-04-2006 @ 08:32 :
Als de huurder het afgelopen jaar de huur niet heeft verhoogd mag dat.
Nee hoor. D'r is een max aan huurstijging die de verhuurder mag rekenen aan de zittende bewoner. Iets van 2.8%, kan iets meer, kan iets minder zijn.
Alleen bij een nieuwe bewoner mag de huurbaas de huur fors omhoog gooien, zolang deze maar binnen het puntensysteem blijft vallen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 13:06
Estar
Estar is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 12-04-2006 @ 11:50 :
Nee hoor. D'r is een max aan huurstijging die de verhuurder mag rekenen aan de zittende bewoner. Iets van 2.8%, kan iets meer, kan iets minder zijn.
Alleen bij een nieuwe bewoner mag de huurbaas de huur fors omhoog gooien, zolang deze maar binnen het puntensysteem blijft vallen.
Dit is dan toch ook voor de nieuwe bewoner, of heb ik ergens iets verkeerd gelezen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2006, 13:16
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Estar schreef op 12-04-2006 @ 08:32 :
Als de huurder het afgelopen jaar de huur niet heeft verhoogd mag dat.
nee.

Het ene jaar niet verhogen betekent hooguit dat er het volgende jaar iets meer huurstijging is toegestaan, maar 19% valt gewoon buiten alle proporties, en is hoe dan ook niet toegestaan.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Samenwonen
bloeddd
20 02-09-2011 11:06
Werk, Geld & Recht kamer niet opgeleverd, wel verlaten --> borg terugkrijgen?
Rata
13 05-08-2006 11:48
Werk, Geld & Recht Problemen met ADSL van Zonnet.
Verwijderd
12 25-12-2004 11:02
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart Topic #13
Nijn*
500 26-10-2004 15:59
Psychologie Het Grote Lucht Je Hart Topic #12
Verwijderd
499 11-10-2004 20:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.