Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2011, 13:16
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
DEN HAAG - Minister Hans Hillen van Defensie ziet heil in een maatschappelijke dienstplicht.

Hij vindt dat de invoering hiervan serieus moet worden onderzocht, zo zei hij woensdag in een gesprek op RLT7.

Jongeren zouden een jaar lang aan de slag moeten, bij de krijgsmacht maar bijvoorbeeld ook in de zorg of de milieusector. Het gaat erom ''de jonge mensen leren een jaar lang te investeren in een samenleving die ook van hun moet worden'', zei Hillen.

Evenwichtiger
De maatschappelijke dienstplicht wordt dan een alternatief voor de militaire dienstplicht, die in 1996 werd opgeschort. Daarbij werden echter geen meisjes opgeroepen en hoefde maar een derde van alle jongens de dienstplicht te vervullen.

Als er iets nieuws komt, moet dat evenwichtiger, aldus Hillen. ''Dus 10 van de 10 meisjes en 10 op de 10 jongens.'' De minister wees er verder op dat de dienstplicht geen correctie mag zijn voor een slechte opvoeding of een samenleving die geen normen stelt.

''Het moet een verlengstuk daarvan zijn.'' De minister verwacht dat het 4 à 5 jaar vergt om de maatschappelijke dienstplicht in te voeren.
Wat hebben ministers toch met een dienstplicht... Of met de 'maatschappelijke stage'? Ik vraag me steeds meer af waarom 60+s zich zo druk maken over wat de jeugd van tegenwoordig doet.

Ik hoop echt dat dit plan a.s.a.p. naar de diepste krochten van de aarde afdaalt en door de hitte aldaar wordt verpulverd.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2011, 13:45
Verwijderd
Ik neem de verstandelijk gehandicapte turk die krantjes verkoopt bij de ap een stuk serieuzer dan hillen. Totaal niet relevant wat hij wil.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 13:59
ganralph
ganralph is offline
Ach ja, dit wordt om de zo veel jaar geroepen, dus tenzij er een concreet plan komt, is dit de aandacht nauwelijks waard.

De zorg is al een puinhoop genoeg, om de overwerkte werknemers daar ook nog de verantwoordelijkheid te geven voor het begeleiden van een paar duizend jongeren (zonder enige zorg-achtergrond) is bovendien natuurlijk een slecht plan.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 14:32
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Duur en overbodig.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 14:53
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
De zorg is al een puinhoop genoeg, om de overwerkte werknemers daar ook nog de verantwoordelijkheid te geven voor het begeleiden van een paar duizend jongeren (zonder enige zorg-achtergrond) is bovendien natuurlijk een slecht plan.
De zorg kan wel een paar duizend jongeren gebruiken die voor patiëntenvervoer zorgen en helpen met het rondbrengen van maaltijden of het begeleiden van mindervalide patiënten die de poliklinieken bezorgen (het in een rolstoel vervoeren van de patiënt van de ingang/parkeergarage/taxibaan naar de polikliniek en weer terug).
Dat is werk dat nu door vrijwilligers gedaan wordt (zonder zorgachtergrond) en als er niet genoeg vrijwilligers zijn (zoals meestal het geval is) moeten de verpleegkundigen het doen, die daar eigenlijk geen tijd voor hebben. De meeste ziekenhuizen zullen een gat in de lucht springen met tien of twintig van die stagiaires.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 15:52
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
tsssss alleen voor verdubbeling en verlening van stufi is het het overwegen waard, voor wat hoort wat!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 15:59
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Inderdaad, de staat moet gewoon kunnen beschikken over gratis arbeid van jongeren.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2011, 22:03
Verwijderd
Het enige wat dienstplicht levert is ongemotiveerd volk dat werk moet doen waar het helemaal geen zin in heeft.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2011, 01:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Naast de maatschappelijke stage nog meer dwangarbeid voor jongeren? Lijkt me een slecht plan. Bovendien schadelijk voor schoolcarrières, en oneerlijk omdat die last, naast de ingrijpende veranderingen in het onderwijs, puur voor rekening van de jongere generatie komen.

Kijk, een maatschappelijke dienstplicht voor bejaarden, omdat die nog rond 60-62 met pensioen konden, gratis 10 jaar lang konden studeren en altijd konden rekenen op royale uitkeringen van voor het noodzakelijke versoberen, daar zou ik nou voor te porren zijn.
Laat de oudjes iets terugdoen voor het doorschuiven van de rekening naar de volgende generatie. Dat klinkt zelfs nog een stuk logischer dan dit vreemde voorstel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-12-2011, 15:20
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Als ze stoppen met ons schoolsysteem te slopen, de pensioenproblemen nietmeer op mijn generatie afschijven etc dan wil ik best nu eenmalig jaartje dit doen en dan wil ik er vanaf volgend jaar nooit meer iets over horen.

Zo niet is het een dom plan.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 22-12-2011, 16:13
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Alsof de zorg zit te wachten op een stel chagrijnige pubers. Zoiets moet je niet verplicht doen, maar op vrijwillige basis.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2011, 19:07
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
'' Het gaat erom de jonge mensen leren een jaar lang te investeren in een samenleving die ook van hun moet worden''

whut? Al die jaren school, huiswerk, stages, baantjes en andere dingen waren nog geen investering?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2011, 08:20
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
ik dacht in eerste instantie dat het zou gaan over een dienstplicht in het leger ik zou er niet aan moeten denken daarbij te moeten verplicht

maar verder wat volk zegt.
laat al dat werk lekker over aan de mensen die toch maar werkeloos thuis zitten in plaats van deze baan weg te geven aan jongeren die toch nog bezig zijn met school.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 09:27
Verwijderd
Ik zou daar wel wat in zien, als het gaat om schoolverlaters, en jongeren die in de criminaliteit dreigen te raken. Die zou je best een maatschappelijke of militaire dienstplicht op kunnen leggen. En dan niet de dienstplicht zoals die was, en zoals we die kennen, maar een dienstplicht waarbij respect wordt afgedwongen, en waarbij discipline erin gestampt wordt.

Dit is echter nogal zinloos voor jongeren die wel gewoon een opleiding afmaken, en ergens een baan vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 12:20
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
Citaat:
Ik zou daar wel wat in zien, als het gaat om schoolverlaters, en jongeren die in de criminaliteit dreigen te raken. Die zou je best een maatschappelijke of militaire dienstplicht op kunnen leggen. En dan niet de dienstplicht zoals die was, en zoals we die kennen, maar een dienstplicht waarbij respect wordt afgedwongen, en waarbij discipline erin gestampt wordt.

Dit is echter nogal zinloos voor jongeren die wel gewoon een opleiding afmaken, en ergens een baan vinden.
maar om zo'n dienstplicht te maken lijkt me toch best lastig. teminste het beeld dat ik van jou beschrijving krijg is eigenlijk zo'n amerikaans legeropleiding met zo'n drill sergeant naast je die je compleet doof schreeuwt. of heb ik jou punt verkeerd geïnterpreteerd?
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 13:09
Verwijderd
Citaat:
maar om zo'n dienstplicht te maken lijkt me toch best lastig. teminste het beeld dat ik van jou beschrijving krijg is eigenlijk zo'n amerikaans legeropleiding met zo'n drill sergeant naast je die je compleet doof schreeuwt. of heb ik jou punt verkeerd geïnterpreteerd?
Zo werkt een Nederlandse legertraining ook hoor
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 13:18
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
Citaat:
Zo werkt een Nederlandse legertraining ook hoor
ja maar ik bedoelde eigenlijk zo'n 'school' waar ze vaak die probleem kinderen heen sturen eigenlijk. ik had het niet zozeer over de manier hoe het hier in het leger ging of daar maar meer over dat soort 'scholen' voor probleem kinderen.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 13:33
Verwijderd
Citaat:
ja maar ik bedoelde eigenlijk zo'n 'school' waar ze vaak die probleem kinderen heen sturen eigenlijk. ik had het niet zozeer over de manier hoe het hier in het leger ging of daar maar meer over dat soort 'scholen' voor probleem kinderen.
Glen Mills? Dat werkt in de praktijk niet zo goed geloof ik. http://nl.wikipedia.org/wiki/Glen_Mills_School
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-12-2011, 13:37
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
ja zoiets.
en ik zal het artikel wel eens lezen zodra ik thuis ben.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 14:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Glen Mills? Dat werkt in de praktijk niet zo goed geloof ik. http://nl.wikipedia.org/wiki/Glen_Mills_School
Mja, slechtere cijfers, maar met zwaardere gevallen. Erg veel duidelijkheid schepte dat rapport niet.

Maar ze handelen wel in strijd met de regels voor Jeugdzorg, dus ze moeten zonder twijfel íets goed doen daar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 14:51
Verwijderd
Citaat:
maar om zo'n dienstplicht te maken lijkt me toch best lastig. teminste het beeld dat ik van jou beschrijving krijg is eigenlijk zo'n amerikaans legeropleiding met zo'n drill sergeant naast je die je compleet doof schreeuwt. of heb ik jou punt verkeerd geïnterpreteerd?
Gebeurt bij het NL leger ook. En voor notoir lastige etterbakjes kan het geen kwaad als ze eens aan den lijven meemaken hoe discipline en respect erin getrapt kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 14:59
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
Citaat:
Gebeurt bij het NL leger ook. En voor notoir lastige etterbakjes kan het geen kwaad als ze eens aan den lijven meemaken hoe discipline en respect erin getrapt kunnen worden.
ik weet dat het in het NL Leger ook zo gaan. en deadlock heeft dat ook al gezegd maar ik bedoelde dus meer eigenlijk zo'n heropvoedingsschool zoals je die in amerika hebt.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 15:10
Verwijderd
Nee, gewoon dienstplicht. Hoef je geen scholen voor op te starten.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 15:16
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
dat is wel waar.
en dan gewoon meteen bij de zwaarste afdeling zetten
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 15:32
Verwijderd
Citaat:
dat is wel waar.
en dan gewoon meteen bij de zwaarste afdeling zetten
Nee, met de dienstplicht kweek je geen gemotiveerde soldaten, hoewel je die er mogelijk wel aan over kan houden. Maar je kunt ze na afloop wellicht wel bruikbaar hebben gemaakt voor een leven in de maatschappij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2011, 15:36
SacredRose
Avatar van SacredRose
SacredRose is offline
Citaat:
Nee, met de dienstplicht kweek je geen gemotiveerde soldaten, hoewel je die er mogelijk wel aan over kan houden. Maar je kunt ze na afloop wellicht wel bruikbaar hebben gemaakt voor een leven in de maatschappij.
ik bedoelde de notoire etterbakjes en ja ik denk inderdaad dat het niet echt gemotiveerde soldaten op zal leveren maar mischien dat ze voor de maatschappij wel bruikbaar worden.
__________________
|| wees lief tegen mijn spelfouten of ze vallen je aan || [QUOTE=spawn again;31169639]Ja hij wil daten, ik wil je gewoon beffen. (y)[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 28-12-2011, 17:48
ik_eet_egels
Avatar van ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Nee, met de dienstplicht kweek je geen gemotiveerde soldaten, hoewel je die er mogelijk wel aan over kan houden. Maar je kunt ze na afloop wellicht wel bruikbaar hebben gemaakt voor een leven in de maatschappij.
Ik weet het niet. Ik denk dat ze snel weer in oude gewoontes terugvallen. Pas wanneer je rotjochies uit hun omgeving weghaalt, dus ook ná de dienstplicht, heb je de kans om structureel iets te veranderen.

OT: Het plan lijkt mij overbodig voor normale jongeren en ik denk niet dat een verzorgingstehuis zit te wachten op een opgefokte Mocro of tokkie for that matter.
__________________
Čech is uit zijn doel, Čech is uit zijn doel....!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 18:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Dubbele nationaliteit II
Gatara
500 25-03-2007 00:28
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Franse revolutie?
H@nk
22 17-11-2006 13:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Peter R. de Vries presenteert politieke visie
AsianDF
127 10-11-2005 17:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Peter R. de Vries start politieke partij
koelieboelie
172 17-05-2005 15:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Partijprogramma Fortuyn
Unexplained
192 06-05-2002 21:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.