Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2007, 19:24
Verwijderd
De situatie:
Mijn achternaam is uniek in Nederland. Wanneer je die weet kan je me met gemak vinden. Omdat ik in mijn werk wel eens met ontevreden mensen te maken krijg en ik geen zin heb ik boze mensen aan de deur, noem ik dus uit voorzorg nooit mijn achternaam.

Nu vond mijn werkgever dit niet professioneel staan, maar garanderen dat cliënten mijn achternaam niet kregen konden ze niet. En nu heb ik dus toevallig vandaag problemen gekregen met een cliënt die met alle geweld mijn achternaam wil weten. Ik weet dus dat zodra ik dit probleem ga voorleggen aan mijn baas, ze zullen vinden dat ik beter mijn naam kan geven, maar ik vraag me dus af in hoeverre ze me kunnen verplichten hiertoe omdat het met werk te maken heeft. In een vrijetijdssituatie zou ik het namelijk gewoon niet doen, maar nu kan ik er dus misschien problemen mee krijgen.

De vraag is dus: In hoeverre kan mijn werkgever me verplichten mijn achternaam te geven aan cliënten?

Iemand enig idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2007, 19:29
Estar
Estar is offline
Volgens mij niet.

Ik zie niet in waarom jij in jou sector je achternaam zou moeten geven aan clienten?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 19:41
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
ik zou een nepachternaam noemen, boeit hun het! je bent gewoon jansen ofzo. Ik ken het probleem, want ik heb zelf ook een unieke achternaam. En niet alleen uniek, maar ook eens erg lang. Ik prefereer dus nooit mijn achtrnaam op te schrijven, want past niet op de lijntjes enzo. Maarja je hebt soms van die mensen... Kan je niet de achternaam van je man gebruiken? Of als je die gebruikt je meisjesnaam.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 20:30
Verwijderd
Ik gebruik (callcentre) ook altijd een andere voor én achternaam (deels omdat het vervelend is steeds je (niet alledaagse) naam te moeten herhalen / spellen, en deels omdat ik het idd niet zo'n prettig idee vind dat mijn naam uniek is en mensen me als ze zouden willen kunnen achterhalen.

Wel gebruik ik standaard dezelfde naam zodat mochten er klachten zijn ik wel gewoon te traceren ben door m'n werkgever.

Dat lijkt me opzich een hele nette oplossing. Kun je je werkgever niet voorstellen dat jij gewoon standaard een pseudoniem gebruikt?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 20:54
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Precies, spreek met je werkgever een standaard pseudoniem af. Mochten er dingen zijn waarbij je aan de hand van je achternaam te herleiden moet zijn kan dat heel goed met dat pseudoniem en zo houd je toch de bescherming van je privacy.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:03
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe iemand jou kan achterhalen met je voor + achternaam... Of ben ik gewoon naief?
__________________
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:13
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Miracle schreef op 18-01-2007 @ 22:03 :
Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe iemand jou kan achterhalen met je voor + achternaam... Of ben ik gewoon naief?
In t telefoonboek kijken bij (redelijk) unieke/bijzondere namen kan helpen
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:20
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 18-01-2007 @ 22:13 :
In t telefoonboek kijken bij (redelijk) unieke/bijzondere namen kan helpen
Ik was even vergeten dat je daar landelijk op kunt zoeken, maar dan nog. Er staat toch geen voornaam bij (tenzij je dat zelf hebt gedaan)?
__________________
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 21:30
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Miracle schreef op 18-01-2007 @ 22:20 :
Ik was even vergeten dat je daar landelijk op kunt zoeken, maar dan nog. Er staat toch geen voornaam bij (tenzij je dat zelf hebt gedaan)?
Unieke achternaam -> weinig mensen.
Bellen, grote kans dat het familie is.
Oud klasgenoot, reunie, klaar
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 00:30
Verwijderd
Citaat:
bambix schreef op 18-01-2007 @ 22:30 :
Unieke achternaam -> weinig mensen.
Bellen, grote kans dat het familie is.
Oud klasgenoot, reunie, klaar
Dat is inderdaad dus het geval. Er bestaan maar twee mensen met deze achternaam en als ik mijn meisjes naam gebruik bestaan er maar 7 mensen in Nederland met deze achternaam --> mijn gezin, hoppah, ik ben gevonden.

Dit is overigens voor mijn werk als indicatieadviseur. Ik kom bij mensen thuis met een gehandicapt kind om te zien of ze in aanmerking komen voor een regeling van de Sociale verzekeringsbank.

Clienten kunnen het dossier wat ik opmaak opvragen, maar mijn naam wordt dan niet afgeschermt. Vanwege het feit dat ik makkelijk te vinden ben, ben ik dus niet zo blij met het gegeven dat ze het professioneler vinden om mijn achternaam erbij te vernoemen, ook in telefoongesprekken. (vanmiddag dus enorm uitgescholden door een agressieve vader omdat ik mijn achternaam niet wilde noemen. Had best eentje willen verzinnen, maar als hij het opvraagt krijgt hij heel wat anders te horen) Een pseudoniem mag niet, omdat het officiële dossiers zijn. Maar ik doe het gewoon liever niet ivm met mijn privacy. Mijn collega's geven toch ook niet hun volledige naam en adres? Nou geef ik ook niet mijn adres, maar met mijn naam heb je die zo gevonden.

Misschien zie ik wel spoken, maar ik wil gewoon niet het risico nemen van een agressieve vader die me komt opzoeken omdat hij het niet eens is met mijn indicatie ofzo.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 04:43
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Nala schreef op 19-01-2007 @ 01:30 :
Dat is inderdaad dus het geval. Er bestaan maar twee mensen met deze achternaam en als ik mijn meisjes naam gebruik bestaan er maar 7 mensen in Nederland met deze achternaam --> mijn gezin, hoppah, ik ben gevonden.

Dit is overigens voor mijn werk als indicatieadviseur. Ik kom bij mensen thuis met een gehandicapt kind om te zien of ze in aanmerking komen voor een regeling van de Sociale verzekeringsbank.

Clienten kunnen het dossier wat ik opmaak opvragen, maar mijn naam wordt dan niet afgeschermt. Vanwege het feit dat ik makkelijk te vinden ben, ben ik dus niet zo blij met het gegeven dat ze het professioneler vinden om mijn achternaam erbij te vernoemen, ook in telefoongesprekken. (vanmiddag dus enorm uitgescholden door een agressieve vader omdat ik mijn achternaam niet wilde noemen. Had best eentje willen verzinnen, maar als hij het opvraagt krijgt hij heel wat anders te horen) Een pseudoniem mag niet, omdat het officiële dossiers zijn. Maar ik doe het gewoon liever niet ivm met mijn privacy. Mijn collega's geven toch ook niet hun volledige naam en adres? Nou geef ik ook niet mijn adres, maar met mijn naam heb je die zo gevonden.

Misschien zie ik wel spoken, maar ik wil gewoon niet het risico nemen van een agressieve vader die me komt opzoeken omdat hij het niet eens is met mijn indicatie ofzo.
Eensch, ik zou er ook niet van houden.
Gewoon je poot stijf houden en kijken of je baas een compromie kan/mag sluiten
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 17:58
Verwijderd
Citaat:
bambix schreef op 19-01-2007 @ 05:43 :
Eensch, ik zou er ook niet van houden.
Gewoon je poot stijf houden en kijken of je baas een compromie kan/mag sluiten
Goed, vandaag weer een hele tijd aan de telefoon gehangen. Ik heb nu inderdaad uiteindelijk een soort van compromis kunnen sluiten en maandag krijg ik iemand mee naar die agressieve vader waar ik het over had. Het is eigenlijk te idioot voor woorden, maar goed, sta liever niet alleen tegen over die vent.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 20:01
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
dit maakt mij wel erg nieuwschgierig wat die naam dan is.

Zo uniek zal het toch niet zijn, volgens mij denken veel mensen dat, dat ze een unieke naam hebben ofzo, enkel en alleen omdat ze zelf niemand anders kennen met die naam.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 19-01-2007 @ 21:01 :
dit maakt mij wel erg nieuwschgierig wat die naam dan is.

Zo uniek zal het toch niet zijn, volgens mij denken veel mensen dat, dat ze een unieke naam hebben ofzo, enkel en alleen omdat ze zelf niemand anders kennen met die naam.
Ze zegt r toch bij dat als je er op zoekt je maar 2 hits krijgt?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 21:23
Ivo
Ivo is offline
Zeker in de werksituatie die jij omschrijft, waar de emoties van de "klanten" om begrijpelijke redenen nog wel eens hoog zullen oplopen als een verzoek om even begrijpelijke redenen wordt afgezen, zou ik er ook niet blij mee zijn als ik m'n achternaam moet geven. Op m'n werk doe ik het zelf ook bijna nooit, want ook mijn naam komt geen honderden keren voor in Nederland.
Via internet is relatief eenvoudig een heleboel informatie over mensen te vinden, mits de combinatie van voornaam en achternaam niet te veel voorkomt. Ga maar eens een half uurtje googlen op (zeldzame) namen van bijvoorbeeld klasgenoten, typ ze in het online telefoonboek en sta verbaast over de informatie die op internet rondzwerft over bepaalde personen. Van anderen is dan weer niet veel te vinden, maar toch. Ongemerkt zwerft er meestal meer rond dan je zou verwachten.
Als ik bijvoorbeeld op mijn naam google (combinatie van voornaam+achternaam), kom ik op slechts 2 pagina's met hits waarvan slechts 2 hits NIET bij mij uitkomen. Aan de hand van de hits die wel bij mij uitkomen kom je achter mijn hobby's, specifiek de verenigingen waar ik lid ben, de school waar ik op heb gezeten etc.
Heet je bijvoorbeeld Piet Jansen, dan valt er weinig specifiek over jou te vinden als de zoeker niet weet met welke van de honderden Piet Jansens die te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 07:31
Verwijderd
Citaat:
Ivo schreef op 19-01-2007 @ 22:23 :
Als ik bijvoorbeeld op mijn naam google (combinatie van voornaam+achternaam), kom ik op slechts 2 pagina's met hits waarvan slechts 2 hits NIET bij mij uitkomen.
Dat lijkt me niet zo heel apart...dezelfde combinaties van voor- en achternamen komen nu eenmaal erg weinig voor. Ik heb geen unieke voornaam en ook geen unieke achternaam, maar zoek je op de combinatie van mijn voor- en achternaam op google, dan krijg je alleen maar hits die bij mij uitkomen: de combinatie van voor- en achternaam is kennelijk dus wel uniek. In mijn ogen niets bijzonders.

@TS: Ik begrijp wel dat je werkgever wilt dat je je achternaam gebruikt...maar misschien dat je idd toch tot een overeenkomst kunt komen...bv. dat je in gesprekken een andere achternaam gebruik oid, niet iedereen vraagt verslagen op (of wel?) en als ze het wel opvragen dan kan je altijd nog iets zeggen over meisjesachternaam oid (leugentje om bestwil ).
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 09:21
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Dan baal ik wel. Bij mijn voornaam kom je op Google al op allemaal hits van mij
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 10:43
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 20-01-2007 @ 10:21 :
Dan baal ik wel. Bij mijn voornaam kom je op Google al op allemaal hits van mij
Toch niet alle 31.900 mag ik hopen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-01-2007, 10:56
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Mijn eerste reactie toen ik je post las wat dat ik het allemaal nogal overtrokken vind. Een consequentie van internet is nu eenmaal dat je persoonlijke gegevens minder beschermd zijn.. Maar ergens snap ik je ook wel, maar vind ook dat je werkgever gelijk heeft dat hij wil dat je voor- en achternaam noemt. Ik heb altijd zoiets van; als iemand je echt wil vinden dan lukt hem/haar dat echt wel. Natuurlijk kun je met je baas spreken over een pseudoniem of je gegevens afschermen op internet (geheimnr. etc.)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 11:26
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-01-2007 @ 11:43 :
Toch niet alle 31.900 mag ik hopen?

Nee, dat niet, maar wel meteen op de eerste pagina (en oude foto's). Mensen die mij hebben gezien en dan op internet gaan zoeken zitten altijd raak. Naar
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 13:46
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
ik vind het aanstellerij.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 18:04
juno
Avatar van juno
juno is offline
Nou nee. Een kwaaie klant die perse haar achternaam wil weten, wil dat om prive verhaal te kunnen komen halen bij haar.

Als je Jansen of Pietersen heet, is dat geen punt, want daarmee vindt hij je toch niet, maar als je een unieke achternaam hebt, ben je zo opgespoord en voor je het weet ligt er een steen door de ruiten.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 18:11
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Wij stonden vroeger om het werk van mijn vader ook niet in het telefoonboek enzo, om de kans dat kwaadwillenden zijn adres gingen achterhalen zo klein mogelijk te maken.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 18:23
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Ik zou toch zeker voorstellen aan je baas of je misschien een pseudoniem mag gebruiken. De vrouw van mijn afdelingshoofd werkt bij een instelling waar ze werklozen en daklozen helpen, en die worden allemaal verplicht hun meisjesnaam of geen of een verzonnen achternaam te gebruiken. Je mag daar niet eens met je eigen (die je altijd gebruikt) naam werken.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2007, 20:00
Verwijderd
Als je een geheim nummer neemt sta je niet meer in het online telefoonboek, dat kan natuurlijk ook nog.
Of je spreekt inderdaad af dat je een pseudoniem gebruikt tegenover cliënten. Zo lang je dat consequent met dezelfde naam doet en hierover afspraken maakt met je baas, moet dat toch kunnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-01-2007, 23:20
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Bloem schreef op 20-01-2007 @ 19:11 :
Wij stonden vroeger om het werk van mijn vader ook niet in het telefoonboek enzo, om de kans dat kwaadwillenden zijn adres gingen achterhalen zo klein mogelijk te maken.
Ja, zo iemand woonde in dezelfde straat als mijn ouders en had dezelfde achternaam. Drie keer raden wat er toen gebeurde. Dat was een beetje jammer.

Kun je geen pseudoniem gebruiken buiten en je eigen naam voor binnen zodat buitenstaanders je achternaam niet te weten komen en de stukken nog steeds geldig zijn of mogen die mensen hun dossier inkijken bij de svb?
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 00:44
amor
Avatar van amor
amor is offline
Citaat:
juno schreef op 20-01-2007 @ 19:04 :
Nou nee. Een kwaaie klant die perse haar achternaam wil weten, wil dat om prive verhaal te kunnen komen halen bij haar.

Als je Jansen of Pietersen heet, is dat geen punt, want daarmee vindt hij je toch niet, maar als je een unieke achternaam hebt, ben je zo opgespoord en voor je het weet ligt er een steen door de ruiten.
Ja precies, ik vind het absoluut geen aanstellerij. Mijn moeder werkt bij jeugdzorg en vroeger namen ze daar de telefoon op met voor en achternaam. Totdat er een gekke ouder kwam die de hele dag opbelde en langs kwam en de iedereen liep te bedreigen met de dood. Zo sprak ze elke dag de voicemail van het kantoor in wie ze zou komen ´afmaken´. Gelukkig heeft mijn moeder een achternaam die veel voorkomt en heeft ze deze mevrouw niet aan de deur gehad. Iemand anders met een achternaam die niet veel voorkwam heeft wel deze mevrouw aan haar prive lijn gehad. Lijkt mij niet echt prettig.

Ik geeft trouwens ook nooit mijn naam op mijn werk (ik werk in een restaurant) Als mensen zomaar mijn voornaam willen weten, gaat het ze gewoon niets aan. Als mensen om een reden (klacht bv) mijn naam willen weten krijgen ze alleen mijn voornaam, achternaam niet. En dat is ook nog eens vrijwillig want van mijn baas hoeft dat niet. Zowel mijn voor en achternaam komen nauwelijks voor in Nederland. Dr staat in mijn omgeving er maar 1 van in het telefoonboek en dat is mijn vader.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 00:49
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
juno schreef op 20-01-2007 @ 19:04 :
Nou nee. Een kwaaie klant die perse haar achternaam wil weten, wil dat om prive verhaal te kunnen komen halen bij haar.

Als je Jansen of Pietersen heet, is dat geen punt, want daarmee vindt hij je toch niet, maar als je een unieke achternaam hebt, ben je zo opgespoord en voor je het weet ligt er een steen door de ruiten.
denk het niet.

ik wil ook altijd de naam weten van degene die mij al dan niet slecht of goed geholpen heeft, zodat ik daar bij een eventueel volgend gesprek naar kan verwijzen. ik denk dat mensen die uberhaupt de weg naar klantenservice oid kunnen vinden niet zo naief zijn hun problemen aan een individuele callcentermedewerker te wijten.

ik vind het niet afgeven van je naam een beetje paranoia overkomen. Maar als je nou eenmaal een paranoia persoon bent zou je tenminste een psuedoniem moeten gebruiken waaronder je binnen je callcenter of wat dan ook bekend bent mocht er naar gerefereerd worden.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 16:18
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Jij werkt in de zorg toch?

Toevallig ik zelf ook Pas geleden hebben we pasjes gekregen met onze voor en achternaam erop. Opzich wel fijn, want je herkent het personeel gelijk.
De verpleegkundigen op de spoedeisende hulp (waar agressie een reeel probleem is), hoefden hun achternaam er niet op te zetten, om inderdaad problemen te voorkomen. Je wilt niet dat een boze patient opeens voor je deur stat

Een goed compromis met je werknemer lijkt me een neppe achternaam inderdaad
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 18:26
Verwijderd
Een pseudoniem moet toch op zijn minst kunnen in een sector als de zorg? En als het voor officiële documenten een probleem is dan kun je altijd doopnamen / extra namen gebruiken. Als je achternaam niet-Nederlands is kun je ook een anagram maken zodat mensen wel intensief kunnen zoeken maar nooit aan jouw adres komen.

De vader van een vriendinnetje van mij werkt als psychiater op een gesloten afdeling en die gebruikt in het telefoonboek altijd de naam van zijn vrouw.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 18:27
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Bloem schreef op 20-01-2007 @ 19:11 :
Wij stonden vroeger om het werk van mijn vader ook niet in het telefoonboek enzo, om de kans dat kwaadwillenden zijn adres gingen achterhalen zo klein mogelijk te maken.
Offtopic: Zat -ie bij de maffia
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 01:50
Verwijderd
Kan je niet informeren waarom die klant/client/patient dat wil weten?

U bent ontevreden en gaat een klacht indienen? Indien u in uw brief een verwijzing maakt naar uw dossier is het gelijk duidelijk dat het om mij gaat, om veiligheidsredenen kan ik helaas alleen mijn voornaam geven

U bent ontevreden en gaat een klacht indienen? Indien u in uw brief mijn voornaam 'Alex' neerzet is dit duidelijk genoeg, ik ben de enige 'Alex' werkzaam binnen dit bedrijf.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 12:12
Kapoen
Avatar van Kapoen
Kapoen is offline
Uhm misschien moet je, je naam gewoon uit het telefoonboek halen.........
__________________
Smile a lot, it's free
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 20:03
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Kapoen schreef op 23-01-2007 @ 13:12 :
Uhm misschien moet je, je naam gewoon uit het telefoonboek halen.........
+ niet noemen, dan heb je geen kans dat ze je kunnen opsporen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 20:10
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 23-01-2007 @ 21:03 :
+ niet noemen, dan heb je geen kans dat ze je kunnen opsporen.
Misschien moet je het topic even lezen?
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.