Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2006, 18:08
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Liek88: Heb je nu toch zelf ook een eetlijst uit een kliniek gekregen?
inderdaad staat op de meeste eetlijsten 2 x per dag kaas. 1 keer s'ochtends en 1x s'middags en ik vind dat heel normaal!
Kijk om je heen, bijna iedereen eet kaas! Zijn zij dik of ongezond? Als 2x voor jou nog teveel is kan je ook 1x gaan doen, dat is echt zeker niet teveel hoor!
Oud 29-08-2006, 18:08
Larry Flint
Larry Flint is offline
@ bloem: jij je zin
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 29-08-2006, 18:41
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 29-08-2006 @ 19:08 :
Liek88: Heb je nu toch zelf ook een eetlijst uit een kliniek gekregen?
inderdaad staat op de meeste eetlijsten 2 x per dag kaas. 1 keer s'ochtends en 1x s'middags en ik vind dat heel normaal!
Kijk om je heen, bijna iedereen eet kaas! Zijn zij dik of ongezond? Als 2x voor jou nog teveel is kan je ook 1x gaan doen, dat is echt zeker niet teveel hoor!
gister gekregen ja om te zien wat je moet eten als je in behandeling gaat, wat zij je aanbieden.
ik ga voor mezelf nu iig 1x proberen
Oud 29-08-2006, 18:59
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
liek88 schreef op 29-08-2006 @ 19:41 :
gister gekregen ja om te zien wat je moet eten als je in behandeling gaat, wat zij je aanbieden.
ik ga voor mezelf nu iig 1x proberen
Was dat een aankom of een stabiliseerlijst? En zou je die lijst eens kunnen posten?
Oud 29-08-2006, 23:05
Verwijderd
Ik kom ook maar weer eens posten in dit topic...
Ik kan nog steeds niet echt normaal omgaan met eten. Eerst eet ik een periode vrij normaal, net iets te veel snoep. Op een gegeven moment ben ik mijn lichaam zat en dan begin ik geobsedeerd af te vallen. Meestal val ik dan zo'n 5 kilo af, maar dan houd ik het niet meer vol en begin me vol te proppen, met als gevolg dat ik nog meer weeg dan voorheen. Vervolgens ga ik weer redelijk gezond eten, maar net iets teveel waardoor ik toch nog aankom. Dit patroon doet zich al jaren voor en ik ben het zat! Ik wil gezond kunnen eten en dit ook vól kunnen houden. Ik wil afvallen, maar niet op de manier dat ik me later weer vol ga proppen. Als ik nog even zo door ga zit ik op overgewicht. Een vriendin raadde me aan om naar een diëtist te gaan, maar ik wil het nog één keer zelf proberen.

Nou vraag ik me af: wat is een goede eetlijst voor mij? De eetlijsten die hier gepost worden zijn denk ik niet goed voor mij aangezien die voor mensen zijn die moeten aankomen. Maar wat is dan wel goed voor mij? Waar val ik van af, maar kan ik toch makkelijk volhouden?

Nog iets: als ik op mijn kamer ben kan ik heel gezond eten, maar zodra ik met anderen ben kan ik mezelf niet meer beheersen en prop ik me vol. Hebben jullie daar misschien tips voor? of moet ik gewoon meer tijd alleen doorbrengen?

Zijn er dingen die ik veel kan eten waar weinig calorieën inzitten en toch gezond zijn?

Ik wil af van dat eten mijn hersens beheerst. Wil iemand mij helpen?
Oud 30-08-2006, 08:36
slaagroom
slaagroom is offline
het is algemeen bekend dat je 1.5 liter water per dag moet drinken
maakt het uit of je die 1.5 liter verspreid over de dag drinkt, dus elk half uur een slok ofso

of 3 keer per dag 0.5 liter

dat doe ik dus, om 14.00, 16.00 en 20.00 sla ik zo'n spa flesje achterover in 1 keer zodat ik weer een halve liter binnen heb. want ik kan het niet opbrengen om er de hele dag aan te denken om water te drinken. kheb verder geen dorst overdag
maar is dit net zo gezond?
__________________
...
Oud 30-08-2006, 10:00
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Yana schreef op 29-08-2006 @ 19:59 :
Was dat een aankom of een stabiliseerlijst? En zou je die lijst eens kunnen posten?
dat is een lijst van wat je blijkbaar nodig hebt om je lichaam goed te kunnen laten functioneren.. stabiliseerlijst denk ik dan.. (als je van niks komt zullen ze vast rustig opbouwen, het lijkt zo best veel als je het allemaal op n rijtje ziet... vond ik dan iig )
(van een aantal dingen denk ik wel van okeee maargoed)

hoop dat je dr wat aan hebt

Ontbijt
- 3 snee brood besmeerd met halvarine
1x plak kaas 48+
1x plak vleeswaren
1 portie jam/zoet
- 1 glas halfvolle melk/ karnemelk
In de loop van de morgen
- 1 koekje
(1 pakje nutridrink)
Warme maaltijd
- 1 portie vlees/ vleesvervanger
- 1 cupje jus/ saus
- 4 aardappelen
- 4 lepels gekookte groente
- 1 schaaltje nagerecht
In de loop van de middag
- 1 koekje
(1 pakje nutridrink)
Tweede broodmaaltijd
- 3 snee brood besmeerd met halvarine
1x plak kaas 48+
1x plak vleeswaren
1 portie jam/zoet
- 1 glas halfvolle melk/ karnemelk
In de loop van de avond
- 1 Evergreen
- 1 snee knackebrod besmeerd met halverine
1 plak vleeswaren/ kaas/ zoet
- 2 porties fruit
(1 pakje nutridrink)
Oud 30-08-2006, 10:26
Verwijderd
Citaat:
slaagroom schreef op 30-08-2006 @ 09:36 :
het is algemeen bekend dat je 1.5 liter water per dag moet drinken
maakt het uit of je die 1.5 liter verspreid over de dag drinkt, dus elk half uur een slok ofso

of 3 keer per dag 0.5 liter

dat doe ik dus, om 14.00, 16.00 en 20.00 sla ik zo'n spa flesje achterover in 1 keer zodat ik weer een halve liter binnen heb. want ik kan het niet opbrengen om er de hele dag aan te denken om water te drinken. kheb verder geen dorst overdag
maar is dit net zo gezond?
Drie keer per dag een halve liter is ook goed.
Één keer per dag meteen anderhalve liter niet dan is het té onregelmatig verdeeld. Dus verdeel het in elk geval over minimaal 3 keer op een dag.
Oud 30-08-2006, 11:23
slaagroom
slaagroom is offline
dankje
__________________
...
Oud 30-08-2006, 12:08
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 30-08-2006 @ 00:05 :
Ik wil af van dat eten mijn hersens beheerst. Wil iemand mij helpen?
Ik heb geen idee wat een goede eetlijst is, maar zoiets lijkt me wel normaal:

bijv

ontbijt
-3 boterhammen (mager beleg als bijv. appelstroop/honing/ rosbief/30+ kaas)
-glas melk
-stuk fruit

tussendoor (als je rond 9 uur ontbijt kan je rond 11 een tussendoortje doen
-kop thee/glas melk
-liga/sultana/roggebrood

lunch
-3 boterhammen (mager beleg als bijv. appelstroop/honing/ rosbief/30+ kaas)
-glas melk
-stuk fruit

tussendoor (rond half 4)
-cupasoup met een boterham als je honger hebt
-wat drinken
-stukjes komkommer oid?

avondeten
-aardappelen/pasta/rijst
-200 gram groente
-100 gram vlees

tussendoor (rond 8 uur)
-toetje (als je je toetje direct na je avondeten neemt, schijnt je eten 3 keer zo langzaam te verteren)
-stuk fruit of knackebrod met pindakaas/plakje kaas oid

probeer daarna niet meer te eten maar alleen wat te drinken, en als je nog heel erg honger hebt een boterham te nemen.

zoiets?

trouwens, op het voedingscentrum staat over elk eetmoment want info, links:

ontbijt
lunch
avondeten
tussendoor


Ik weet niet wat/of je verder nog wat aan sport doet, maar probeer te zorgen dat je per dag minstens aan half uur aan lichaamsbeweging hebt (fietsen, wandelen, je hele huis/kamer schoonmaken, zwemmen, dansen ed)
hoop dat je er wat aan hebt


edit:
nog een lijstje met hoeveelheden
__________________
All I'm guilty of is bad taste.

Laatst gewijzigd op 30-08-2006 om 12:35.
Oud 30-08-2006, 12:59
Verwijderd
@Larry Flint: Dat is ongeveer hetzelfde als liek88 poste?

OT: Door medicijngebruik ben ik flink aangekomen, opzich zit ik er niet echt mee in de zin dat ik me er rot door voel oid, maar het is wel lastig dat ik veel kleren niet meer pas en ik zou gewoon graag een paar kilo minder willen wegen. Ik ga daarom maar weer eens heel erg letten op wat ik eet, zodat ik zeker weet dat dat niet de reden is waar ik door kom (dat weet ik eigenlijk wel zeker, maar goed) en als ik dan toch aan blijf komen, dan ga ik maar weer eens met de huisarts overleggen.

Wat ik vaak als tussendoortje neem en wat bij mij vrij aardig vult (integenstelling tot al die andere dingen) is een soort van smoothie van banaan, bevroren frambozen (van de AH) en optimel aardbei/kers. Soms doe ik er nog bosbessen en/of zemelen door heen. Het is gezond, heel erg lekker (vind ik dan ) en het vult bij mij dus best wel. Straks weer even langs de supermarkt om fruit en optimel te halen, want het gaat wel snel op zo.
Oud 30-08-2006, 13:08
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-08-2006 @ 13:59 :
@Larry Flint: Dat is ongeveer hetzelfde als liek88 poste?
oh en ik post het zo uit mn blote hoofd, kun je na gaan maar die lijst was niet bedoelt voor me blackrose haha.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 30-08-2006, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Larry Flint schreef op 30-08-2006 @ 14:08 :
oh en ik post het zo uit mn blote hoofd, kun je na gaan maar die lijst was niet bedoelt voor me blackrose haha.
Nee, maar wel zo algemeen dat ie voor iedereen wel geldt. Zo veel wijkt die lijst niet af van wat het voedingscentrum ed aanraadt.
Oud 30-08-2006, 13:19
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-08-2006 @ 14:11 :
Nee, maar wel zo algemeen dat ie voor iedereen wel geldt. Zo veel wijkt die lijst niet af van wat het voedingscentrum ed aanraadt.
dat is dan toch prima? plus, ze vertelt verder niet zoveel over zichzelf dus is het lastig.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 30-08-2006, 16:56
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-08-2006 @ 13:59 :
Wat ik vaak als tussendoortje neem en wat bij mij vrij aardig vult (integenstelling tot al die andere dingen) is een soort van smoothie van banaan, bevroren frambozen (van de AH) en optimel aardbei/kers. Soms doe ik er nog bosbessen en/of zemelen door heen. Het is gezond, heel erg lekker (vind ik dan ) en het vult bij mij dus best wel. Straks weer even langs de supermarkt om fruit en optimel te halen, want het gaat wel snel op zo.
Ben ik het helemaal mee eens; Lang leve de homemade smoothies!!

Ik vind het trouwens ook een goed ontbijt. Met veel fruit en zuivel, en als je er zemelen, muesli oid doorheen doet helemaal.
__________________
没有什么不能够面对!
Oud 30-08-2006, 17:30
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Liek88: Fijn dat je nu zelf een eetlijst heb gekregen, zodat je weet waar je aan toebent!
Wat telt eigenlijk als koekje? Is dat echt een klein koekje, zoals een speculaasje of volkorenbiscuitje? Of bijvoorbeeld ook een (pakje) Evergreen of sultana?
Welke kliniek eigenlijk?

MeBlackrose: Ikzelf ken de volgende lijst en ben hiermee ook gestabiliseerd, ikzelf vind dit ook een goed en normale lijst:

O: glas halfvolle melk/karnemelk en 2 boterhammen met margarine en beleg
T: stuk fruit
M: glas halfvolle melk/karnemelk en 3 boterhammen met margarine en beleg en een stuk fruit
T: een tussendoortje*
A: 200 gram aardappel/pasta, 100 gram vlees, 200 gram groente (evt. gedeelte rauwkost) en wat saus. En een schaaltje yoghurt/vla.
T: een tussendoortje*

Een tussendoortje kan vanalles zijn: pakje sultana, cracker met beleg, 2 plakjes ontbijtkoek, lolly, magnum, candybar, stroopwafel, waterijsje enz enz...

Ik eet dit nu ook, ben ermee gestabiliseerd en zie dit eigenllijk ook wel als normaal
Oud 30-08-2006, 17:36
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 30-08-2006 @ 18:30 :
Liek88: Fijn dat je nu zelf een eetlijst heb gekregen, zodat je weet waar je aan toebent!
Wat telt eigenlijk als koekje? Is dat echt een klein koekje, zoals een speculaasje of volkorenbiscuitje? Of bijvoorbeeld ook een (pakje) Evergreen of sultana?
Welke kliniek eigenlijk?
weet ik idd waar ik aan toe ben als ik in behandeling ga en kan ik eventueel nu al een beetje gaan eten wat er op die lijst staat als ik wil..
geen idee wat er als koekje telt, ik denk dat 1biscuitje beetje weinig is maja ik vraag dat nog wel even
eetlijst is van amarum
Oud 31-08-2006, 10:25
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Larry Flint schreef op 29-08-2006 @ 19:08 :
@ bloem: jij je zin
Oud 31-08-2006, 12:20
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Bloem schreef op 31-08-2006 @ 11:25 :
persoonlijk vind ik het erg interessant dat ik voor zo'n reactie ooit een officiele waarschuwing heb gekregen van een FB...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 31-08-2006, 12:26
Larry Flint
Larry Flint is offline
ik vind het ook nogal vreemd, ik kap een nutteloze discussie af door haar gelijk te geven en dan word ik geroloogd
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Oud 31-08-2006, 14:45
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Omdat je reactie nogal sarcastisch op me over kwam, ja. If not, mijn excuses. Gothic, waarschuwingen kun je vast wel ergens aanvragen.
Oud 31-08-2006, 16:26
Verwijderd
Citaat:
Larry Flint schreef op 30-08-2006 @ 14:19 :
dat is dan toch prima? plus, ze vertelt verder niet zoveel over zichzelf dus is het lastig.
Bedankt voor de lijst . Ga ik hier ook mee afvallen? Ik zal nog even wat info geven:
Ik heb een BMI 23.2; sport redelijk wat :gewoon alles op de fiets, ik woon wel in de stad dus hoef niet ver te fietsen; verder ga ik zo'n 3x per week naar sportschool (ok, net een paar weken mee bezig) en thuis loop ik heel wat trappen op en af aangezien ik op een zolder woon en de koelkast, toilet, keuken (en dus ook het water) beneden is, maar of dat laatste nou zoveel scheelt...

Verder zit ik met een motivatie probleem. Het állerliefst zou ik gewoon veel afvallen. Vandaar dat ik soms zo'n wanhopige afvalpoging doe waarin ik veel te weinig eet. Maar zo'n afvalpoging heeft het gevolg dat ik me op een gegeven moment vol prop en op díe momenten wil ik weer gezond gaan eten (zoals nu). Het duurt dan even voordat dat lukt maar als ik dan eenmaal die motivatie weer gevonden heb, wil ik die motivatie weer gebruiken om véél en snél af te vallen...
Ik ben dus te ongeduldig met afvallen en maak mezelf alleen maar dikker.

@ikkuh: Het is een stabiliseer-lijst en ik moet juist afvallen. Maar evengoed bedankt .
Oud 31-08-2006, 16:29
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Hoe gezond/ongezond zijn liga milkbreaks?
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 31-08-2006, 16:47
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Yana schreef op 31-08-2006 @ 17:29 :
Hoe gezond/ongezond zijn liga milkbreaks?
http://www.consumentenbond.nl/thema/...ticket=nietlid

even naar beneden scrollen naar Liga.
Oud 31-08-2006, 17:01
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
liek88 schreef op 31-08-2006 @ 17:47 :
http://www.consumentenbond.nl/thema/...ticket=nietlid

even naar beneden scrollen naar Liga.
Niet gezond dus.

Dat dacht ik al. Voedingscentrum had ze ook al niet groen gemarkeerd.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 31-08-2006, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Yana schreef op 31-08-2006 @ 18:01 :
Niet gezond dus.

Dat dacht ik al. Voedingscentrum had ze ook al niet groen gemarkeerd.
Waar vind je bij het voedingscentrum dan een lijst met markeringen? staan daar alle (nouja, veel) producten op?
Oud 31-08-2006, 17:37
Verwijderd
Citaat:
me blackrose schreef op 31-08-2006 @ 17:26 :
Bedankt voor de lijst . Ga ik hier ook mee afvallen? Ik zal nog even wat info geven:
Ik heb een BMI 23.2; sport redelijk wat :gewoon alles op de fiets, ik woon wel in de stad dus hoef niet ver te fietsen; verder ga ik zo'n 3x per week naar sportschool (ok, net een paar weken mee bezig) en thuis loop ik heel wat trappen op en af aangezien ik op een zolder woon en de koelkast, toilet, keuken (en dus ook het water) beneden is, maar of dat laatste nou zoveel scheelt...

Verder zit ik met een motivatie probleem. Het állerliefst zou ik gewoon veel afvallen. Vandaar dat ik soms zo'n wanhopige afvalpoging doe waarin ik veel te weinig eet. Maar zo'n afvalpoging heeft het gevolg dat ik me op een gegeven moment vol prop en op díe momenten wil ik weer gezond gaan eten (zoals nu). Het duurt dan even voordat dat lukt maar als ik dan eenmaal die motivatie weer gevonden heb, wil ik die motivatie weer gebruiken om véél en snél af te vallen...
Ik ben dus te ongeduldig met afvallen en maak mezelf alleen maar dikker.

@ikkuh: Het is een stabiliseer-lijst en ik moet juist afvallen. Maar evengoed bedankt .
Voor hoeveelheden om gezond af te vallen kun je de minimale hoeveelheden die het voedingscentrum aanraadt, aanhouden .
Dus 5 sneetjes brood met halvarine en mager beleg (bijvoorbeeld: ham, kipfilet, jam, appelstroop, 20+kaas), 4 opscheplepels aardappels, 4 met groente, 1 bescheiden stuk vlees/vis/vegaburger, 2 x fruit, 2 x (magere of halfvolle, en ongezoet) zuivel.
Oud 31-08-2006, 17:39
Yana
Avatar van Yana
Yana is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 31-08-2006 @ 18:06 :
Waar vind je bij het voedingscentrum dan een lijst met markeringen? staan daar alle (nouja, veel) producten op?
www.caloriechecker.nl

Kan je alles van je hele dag ingeven, of gewoon op één product zoeken. Als het groen is, is een aanrader.
__________________
She lives on disillusion road, we go where the wild blood flows
Oud 31-08-2006, 19:55
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ik zit vandaag aan 2220kcal, waarvan 920kcal aan chocolade

'k Wist trouwens niet dat biefstuk gezond was?
Oud 31-08-2006, 22:03
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 31-08-2006 @ 17:47 :
http://www.consumentenbond.nl/thema/...ticket=nietlid

even naar beneden scrollen naar Liga.
dit is trouwens niet een geweldige lijst, pindakaas is rood, terwijl dat hardstikke gezond is. Zelfde met vruchtendranken, die zijn ook prima. Die lijst geeft een erg eenzijdig beeld.
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 01-09-2006, 07:51
Verwijderd
Citaat:
vosje16 schreef op 31-08-2006 @ 20:55 :
Ik zit vandaag aan 2220kcal, waarvan 920kcal aan chocolade

'k Wist trouwens niet dat biefstuk gezond was?
biefstuk is gewoon mager rundvlees, niets mis mee . De grote ladingen kruidenboter die mensen er vaak op doen, díe maken het ongezond . En mensen met een kwetsbare gezondheid (bejaarden, peuters, zwangere vrouwen) moeten het alleen goeddoorbakken eten.
Oud 01-09-2006, 09:25
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 31-08-2006 @ 23:03 :
dit is trouwens niet een geweldige lijst, pindakaas is rood, terwijl dat hardstikke gezond is. Zelfde met vruchtendranken, die zijn ook prima. Die lijst geeft een erg eenzijdig beeld.
ja dat van die pindakaas snapte ik ook al niet
Oud 01-09-2006, 09:36
Verwijderd
Citaat:
liek88 schreef op 01-09-2006 @ 10:25 :
ja dat van die pindakaas snapte ik ook al niet
In pindakaas zitten gewoon veel calorieën. Dan mogen dat onverzadigde vetten zijn, feit blijft dat een groot deel van Nederland te veel calorieën op een dag binnen krijgt en ook te veel vet. Van onverzadigde vetten kun je ook niet onbeperkt eten! Ik geloof dat je iets van 30% vet mag op een dag (pin me er niet op vast) en daar kom je gauw aan als je veel pindakaas eet.
Oud 01-09-2006, 10:06
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
een groot deel ja als je 1 boterham met pindakaas op een dag eet en de rest van je voeding is qua vet prima in orde dan ist alleen maar supergezond als je dr 6 eet kan ik nog snappen dat dat nogal veel vet oplevert
Oud 01-09-2006, 10:27
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 01-09-2006 @ 10:36 :
In pindakaas zitten gewoon veel calorieën. Dan mogen dat onverzadigde vetten zijn, feit blijft dat een groot deel van Nederland te veel calorieën op een dag binnen krijgt en ook te veel vet. Van onverzadigde vetten kun je ook niet onbeperkt eten! Ik geloof dat je iets van 30% vet mag op een dag (pin me er niet op vast) en daar kom je gauw aan als je veel pindakaas eet.
maar die 30% is geloof ik niet gesplitst in goede en slechte vetten. Ik eet veel vetten, maar ik krijg elke keer als ik het invul bij het becel ding te horen dat het goed is dat ik zoveel goede vetten eet en dat de meeste mensen er te weinig van eten...

sowieso vermoed ik dat de meeste mensen die hier bezig zijn met afvallen, veel te weinig vetten binnenkrijgen, puur omdat ze panisch alles vermijden waar vet in zit of cal of suiker of weet ik het...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 01-09-2006, 11:25
Mara
Mara is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 01-09-2006 @ 10:36 :
In pindakaas zitten gewoon veel calorieën. Dan mogen dat onverzadigde vetten zijn, feit blijft dat een groot deel van Nederland te veel calorieën op een dag binnen krijgt en ook te veel vet. Van onverzadigde vetten kun je ook niet onbeperkt eten! Ik geloof dat je iets van 30% vet mag op een dag (pin me er niet op vast) en daar kom je gauw aan als je veel pindakaas eet.
Dat is juist 't probleem, mensen denken te simpel. Ze denken dat vet slecht is, klaar. Nee, dat is niet zo. Je moet vet binnen krijgen, maar met mate, en het gezonde vet.
Oud 01-09-2006, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 01-09-2006 @ 11:27 :
[B]maar die 30% is geloof ik niet gesplitst in goede en slechte vetten. /B]
10% daarvan mag verzadigd zijn.
Oud 01-09-2006, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Het realiseren van de aanbeveling voor verzadigd vet ( maximaal 10 en% ) is in de praktijk moeilijk haalbaar. Daarom is gekozen voor een voorlichtingsdoelstelling voor verzadigd vet. Deze is gesteld op het midden tussen de huidige inneming (14 en%) en de aanbeveling (10 en%), te weten 12 en%.

Referentievoedingen: totaal vet
Uit de referentievoedingen blijkt dat beperking van verzadigd vet automatisch leidt tot beperking van totaal vet, onder de norm van 35 en% vet.

Specifiek aandacht besteden aan de totale hoeveelheid vet, in aanvulling op de gewenste beperking van verzadigd vet, is dan ook in het algemeen niet nodig. In het kader van gewichtsbeheersing kan aandacht voor de totale hoeveelheid vet wel zinvol zijn.
bron: http://www.voedingscentrum.nl/voedin...eveelheden.htm
Oud 01-09-2006, 11:43
Verwijderd
oh mooi, volgens het becel ding zit ik zelden onder de 10 % verzadigd vet maar meestal wel onder de 12 %
Oud 01-09-2006, 12:04
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 01-09-2006 @ 12:43 :
oh mooi, volgens het becel ding zit ik zelden onder de 10 % verzadigd vet maar meestal wel onder de 12 %
waar kan je die test doen dan? wat is die site?
Oud 01-09-2006, 12:09
Verwijderd
Citaat:
liek88 schreef op 01-09-2006 @ 13:04 :
waar kan je die test doen dan? wat is die site?
becel.nl -> gezond eten (bovenaan) -> voedingsmeter (links)
Oud 01-09-2006, 16:21
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 01-09-2006 @ 08:51 :
biefstuk is gewoon mager rundvlees, niets mis mee . De grote ladingen kruidenboter die mensen er vaak op doen, díe maken het ongezond . En mensen met een kwetsbare gezondheid (bejaarden, peuters, zwangere vrouwen) moeten het alleen goeddoorbakken eten.
echte aanrader: de kogelbiefstukjes van de AH (uit de vriezer)!
Veel smaak en lekker mals
Mn moeder zei aan tafel: goed krachtvoer. Maar waar slaat dat op? Zit er veel ijzer in ofzo?
Oud 01-09-2006, 16:32
Mara
Mara is offline
Citaat:
liek88 schreef op 01-09-2006 @ 17:21 :
echte aanrader: de kogelbiefstukjes van de AH (uit de vriezer)!
Veel smaak en lekker mals
Mn moeder zei aan tafel: goed krachtvoer. Maar waar slaat dat op? Zit er veel ijzer in ofzo?
Eiwit!
Oud 01-09-2006, 20:22
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
En ijzer ook ja, in al het 'rode' vlees
Oud 01-09-2006, 20:59
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
vanavond wat af moeten zeggen omdat ik het lichamelijk niet vol kan houden. Morgen dus maar hele dag rustig aan doen en rekening houden met eten (andere verdeling) maar ik ben bang dat ik het weer niet vol kan houden, helemaal omdat mn laatste eetmoment om 5uur is. Ik zou dolgraag nog wat om 7uur willen proberen te eten, dat ik dan nog wat 'extra' energie binnenkrijg, maar vind dit eigenlijk doodeng, bang dat dit meteen in vet wordt omgezet ook al moet ik nog een paar uurtjes door.
Kan iemand mij misschien even feiten geven? Als ik om 7uur nog een bakje magere kwark eet (niet als extra maar als onderdeel van de 500ml zuivel), wat doet mn lichaam hier dan mee?
Oud 01-09-2006, 21:10
Mara
Mara is offline
Dan gebruikt je lichaam dat als energie omdat je 't zo hard nodig hebt omdat je te weinig eet. Simpel. Helemaal als je 't niet eens als éxtra doet.
Oud 01-09-2006, 21:13
Sherco
Avatar van Sherco
Sherco is offline
Citaat:
liek88 schreef op 01-09-2006 @ 21:59 :
vanavond wat af moeten zeggen omdat ik het lichamelijk niet vol kan houden. Morgen dus maar hele dag rustig aan doen en rekening houden met eten (andere verdeling) maar ik ben bang dat ik het weer niet vol kan houden, helemaal omdat mn laatste eetmoment om 5uur is. Ik zou dolgraag nog wat om 7uur willen proberen te eten, dat ik dan nog wat 'extra' energie binnenkrijg, maar vind dit eigenlijk doodeng, bang dat dit meteen in vet wordt omgezet ook al moet ik nog een paar uurtjes door.
Kan iemand mij misschien even feiten geven? Als ik om 7uur nog een bakje magere kwark eet (niet als extra maar als onderdeel van de 500ml zuivel), wat doet mn lichaam hier dan mee?
Sorry hoor, ik weet dat je een eetstoornis hebt en dat jij er dus ook niks aan kunt doen omdat je gewoon geestelijk wat problemen hebt, maar je kunt nu dus je normale leven niet meer leiden omdat je te weinig eet, en je wilt "feiten" krijgen om te bedeken of je misschien een bakje magere kwark 's avonds zult eten ipv op een ander moment van de dag? Besef je zelf niet hoe vreselijk ongezond je dan je eigen lichaam aan het vermoorden bent?
(ja, val maar over me heen vanwege mijn bewoording, maar ik kan me echt niet voorstellen hoe mensen zo doelbewust hun eigen lichaam en leven kunnen verpesten...)
__________________
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid - Loesje
Oud 01-09-2006, 21:15
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 01-09-2006 @ 21:59 :
vanavond wat af moeten zeggen omdat ik het lichamelijk niet vol kan houden. Morgen dus maar hele dag rustig aan doen en rekening houden met eten (andere verdeling) maar ik ben bang dat ik het weer niet vol kan houden, helemaal omdat mn laatste eetmoment om 5uur is. Ik zou dolgraag nog wat om 7uur willen proberen te eten, dat ik dan nog wat 'extra' energie binnenkrijg, maar vind dit eigenlijk doodeng, bang dat dit meteen in vet wordt omgezet ook al moet ik nog een paar uurtjes door.
Kan iemand mij misschien even feiten geven? Als ik om 7uur nog een bakje magere kwark eet (niet als extra maar als onderdeel van de 500ml zuivel), wat doet mn lichaam hier dan mee?
Neem lekker een boterham met honing, of kwark met muesli, je lichaam heeft het hard nodig...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 01-09-2006, 21:15
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Sherco schreef op 01-09-2006 @ 22:13 :
Sorry hoor, ik weet dat je een eetstoornis hebt en dat jij er dus ook niks aan kunt doen omdat je gewoon geestelijk wat problemen hebt, maar je kunt nu dus je normale leven niet meer leiden omdat je te weinig eet, en je wilt "feiten" krijgen om te bedeken of je misschien een bakje magere kwark 's avonds zult eten ipv op een ander moment van de dag? Besef je zelf niet hoe vreselijk ongezond je dan je eigen lichaam aan het vermoorden bent?
(ja, val maar over me heen vanwege mijn bewoording, maar ik kan me echt niet voorstellen hoe mensen zo doelbewust hun eigen lichaam en leven kunnen verpesten...)
krijg dat nu ook wel door ja en ben druk aan het werk met langzaamaan meer eten dus heb ondertussen wel het verstand gekregen om niet dom door te gaan met afvallen
maar over een aantal dingen moet ik gewoon de feiten weten omdat de angst voor aankomen gewoon heel groot is.
Oud 02-09-2006, 15:10
zus
Avatar van zus
zus is offline
Citaat:
liek88 schreef op 01-09-2006 @ 22:15 :
krijg dat nu ook wel door ja en ben druk aan het werk met langzaamaan meer eten dus heb ondertussen wel het verstand gekregen om niet dom door te gaan met afvallen
maar over een aantal dingen moet ik gewoon de feiten weten omdat de angst voor aankomen gewoon heel groot is.
Maar kun je zelf niet verzinnen wat zo'n bakje met je doet? Wat zou jij tegen aan ander zeggen als deze dit vroeg? (Dit bedenk ik mezelf altijd..)
__________________
Dare to fly!
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding- en Gezondheidstopic #15
Mara
500 07-12-2006 11:17
Lichaam & Gezondheid Hoeveel eten op een dag is gezond?
Verwijderd
6 14-06-2006 14:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.