Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2013, 19:12
Verwijderd
Ha forum!

Een vraagje waar ik pas over zat te denken

Eerst even wat voorinformatie; Ik las laatst dat (vanuit evolutionair perspectief gezien) mannen gemiddeld agressiever zijn dan vrouwen, doordat vrouwen altijd zeker zijn dat ze de moeder zijn van hun kind en sowieso hun genen doorbrengen in de wereld en zich voortplanten. Echter is het bij mannen zo dat sommige mannen meerdere kinderen van meerdere vrouwen kunnen krijgen en sommige mannen geen een kind en dus niet hun genen kunnen doorgeven/voortplanten. Deze jaloezie/strijd tussen mannen zorgde er, volgens deze theorie, voor dat de mannen gemiddeld agressiever zijn dan vrouwen.

Nu is mijn vraag (vanuit deze theorie bekeken); In China is/was er een 1-kindregel, waarin ouders maar één kind mochten. Waarom wilden deze ouders vaak een jongen (en 'gooiden' sommigen hun kind weg als het een dochter bleek te zijn)? Aangezien het niet zeker is of hun jongen kinderen zal krijgen (vanuit de evolutionaire theorie gezien, omdat sommige jongens meerdere kinderen van meerdere vrouwen krijgen en sommige geen) en het voor een vrouw 100% zeker is dat ze de echte moeder zijn en genen zouden doorgeven wanneer ze zwanger zijn. Daarnaast is er een groter percentage mannen dan vrouwen in China, waardoor de kans dat je zoon verder kinderen voortplant nóg kleiner is. Waarom?

Danku
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-07-2013, 19:24
Verwijderd
Allereerst: heb je bronnen van die theorie? Want de gangbare theorie is dat mannen geprogrammeerd zijn hun zaad zoveel mogelijk te verspreiden en vervolgens er weinig meer mee hebben. Strijd is er juist nog voordat er iets verwekt wordt, om te kunnen voortplanten en te tonen aan de kiezende vrouwtjes dat zij sterke genen bezitten. Het gaat dus niet om jaloezie.

Je kunt een oerdrift niet inzetten bij een bewuste keuze die vastkleeft aan maatschappelijke voorwaarden. Mannen onderdrukken de voortplantdrift vaak al door monogaam te leven. En je kunt een oerdrift al helemaal niet inzetten in een beredenatie om de generatie erop (kleinkinderen) te organiseren, een drift denkt niet na.

Als je de drift inpast in het Chinese verhaal dan is de kans groter dat dat enige kind regelmatig niet van de partner/beoogde vader is. Ik geloof dat we in de westerse wereld op 10% zitten qua wat stiekem een andere vader heeft.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 09:04
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Volgens mij haal je een aantal dingen een beetje door elkaar.
Ik denk niet dat de gemiddeld hogere agressie van mannen per se alleen komt omdat zij niet weten wiens kind de moeder draagt. Ik denk dat het een combinatie is van wat Lusi zegt (mannen vechten om een vrouw te kunnen bevruchten) en dat mannen ná die bevruchting hun vrouw van andere mannen weg willen houden. Ik zeg bewust ''ik denk'' omdat ik deze theorie van mijn klassieke talen leraar heb, maar geen harde bronnen (en ook even geen tijd/zin om die te zoeken).

In lijn met de theorie van Lusi zou je dan juist jongens als nazaten moeten willen omdat die meer nazaten kunnen krijgen. Aan de andere kant bestaat er de theorie dat vrouwen kinderen krijgen die de hoogste voorplantingskans hebben in de populatie waar ze in zitten (niet bewust overigens): dus als je in een populatie zit waar er te veel mannen zijn, is een vrouw waardevoller (in de zin van voortplanting), terwijl in een populatie met veel vrouwen juist een man waardevoller is. Ik heb even mijn boeken niet bij de hand om de theorie helemaal netjes uit te leggen, maar goed.

Dus evolutionair is het even de vraag wat een ''betere'' strategie is. MAAR niet alleen oerdriften spelen mee in de keuze van ouders om jongens te willen en meisjes weg te doen. In veel culturen is een man belangrijker dan een vrouw en als twee mensen trouwen gaat de vrouw vaak met de man mee i.p.v. andersom. Zeker in ''ouderwetse'' culturen waar je kinderen ook je oude-dag-voorziening zijn. Als je dus een meisje krijgt en ze trouwt gaat ze naar de familie van haar man en zit jij zonder kinderen om voor je te zorgen op je oude dag, terwijl als je een zoon krijgt en deze trouwt hij en zijn vrouw bij zijn familie blijven. Daarom is het dan voordeliger om een zoon te hebben in plaats van een dochter. Inmiddels is dat dus een beetje doorgeslagen waardoor de verhouding man/vrouw in China scheef is.
__________________
pinˇguˇďn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 15:22
Verwijderd
Oké, duidelijk! Mijn theorie komt van een samenvatting van het boek 'Onwikkelingspsychologie' van Robert S Feldman. Het kan best zijn dat die theorie wat dieper of breder is dan dat, of dat de theorie verkeerd geinterpreteerd/verkeerd samengevat is, maar jullie maken het duidelijk voor mij. Dank!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 20:04
ShySora
ShySora is offline
Dag Spencer,


in China wordt er veel eer gedragen in een familienaam, wat dus enkel daar door jongens wordt doorgegeven. Dat is eigenlijk de enige reden.

Het antwoord is dus eigenlijk: Cultuur.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 06:48
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
in China wordt er veel eer gedragen in een familienaam.
Eer in de familie.. waar heb ik dat eerder gehoord..
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 07:15
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Eer in de familie.. waar heb ik dat eerder gehoord..
Ook Nederlandse families kunnen eer halen uit hun familie, hoor. Doet de mijne ook. Het betekent niet direct dat ze op een killing spree gaan als iets ze niet zint.
__________________
pinˇguˇďn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 17:52
ShySora
ShySora is offline
Wat je naam of geslacht ook is, de beste eer die je kan hebben is gelukkig zijn en aderen lief hebben =D


maar dat is gewoon mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2013, 17:55
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Overigens zetten ze in china de meisjes aan de weg omdat meisjes geen geld in het laatje brengen en wel veel geld kosten. Bij een huwelijk moeten de ouders namelijk een bruidsschat betalen en dat is duur.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 05-07-2013, 01:21
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Eer in de familie.. waar heb ik dat eerder gehoord..
Qu'ran.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2013, 03:22
Verwijderd
In vele landen is je dochter zeg maar verloren als ze uitgehuwd is, ze kan dan niet meer voor je zorgen als je oud bent geworden. Ook zijn mannen gemiddeld gezien succesvoller dan vrouwen en kunnen ze meer geld verdienen. Eer is trouwens ook belangrijk, een vader wordt eerder boos als haar dochter seks voor het huwelijk heeft dan bij zijn zoon. Je moet maar eens een knappe dochter hebben waar alle mannen naar staren en fluiten.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2013, 06:33
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Eer is trouwens ook belangrijk, een vader wordt eerder boos als haar dochter seks voor het huwelijk heeft dan bij zijn zoon.
Hypocriet en volledig on"eer"lijk. Daar komt nog bij dat in die culturen alleen in het geval van de dochter eerwraak wordt toegepast.
Citaat:
Je moet maar eens een knappe dochter hebben waar alle mannen naar staren en fluiten.
Da's prachtig, dan heeft ze het voor het uitkiezen. Ik lees (bij wijze van spreken) in de kranten meer over de vrouwen van BN-ers dan over de BN-ers zelf..

Laatst gewijzigd op 10-07-2013 om 05:42. Reden: BNN=BN
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 11:40
TheHunter
Avatar van TheHunter
TheHunter is offline
M'n AAK leraar zei dat jongens zwaarder werk kunnen doen op het land en zo meer geld opleveren.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 14:48
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Culturele trends bestaan vaak niet lang genoeg om invloed te hebben op het gedrag van mensen via genetica.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 15:47
Verwijderd
Dat zou een hoop besnijdenissen schelen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Hypocriet en volledig on"eer"lijk. Daar komt nog bij dat in die culturen alleen in het geval van de dochter eerwraak wordt toegepast.
Da's prachtig, dan heeft ze het voor het uitkiezen. Ik lees (bij wijze van spreken) in de kranten meer over de vrouwen van BN-ers dan over de BN-ers zelf..
Dat is inderdaad wel oneerlijk maar zo is het nou eenmaal in vele landen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2013, 00:47
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Dat is inderdaad wel oneerlijk maar zo is het nou eenmaal in vele landen.
Als iedereen zo denkt zal de wereld nooit verbeteren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:28.