Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2011, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Kan ik dan geen vraag formuleren?

Ik wilde weten op welke manier je het léért. Niet waarméé je het doet, niet of je het met de computer doet of zo, maar welke methode gebruik je om het te LEREN. Dus:

- teken je het na?
- teken je het ongeveer na?
- teken je het niet na?
ik tekenen na de pose zeg maar en dan doen ik haar anders of de ogen of ik maken jongen van bevoorbleed

en ik tekenen ook uit mij hoofd zeg maar
Advertentie
Oud 09-01-2011, 17:06
Verwijderd
Uit je hoofd tekenen moet je dus niet doen, want jouw hoofd heeft geen flauw idee hoe dingen eruitzien. Niet alleen jouw specifieke hoofd hoor, gewoon iedereens hoofd als ze net beginnen met tekenen. Wat je moet doen als je wil oefenen is kijken naar hoe echte dingen eruitzien, en ze proberen na te tekenen. Waarom denk je dat iedereen die fruitschalen en naakte mensen schildert? Heus niet omdat ze fruit zo leuk vinden of om chicks te scoren, het is om te leren observeren en om te leren hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt.

Die mangaboekjes kun je dus ook links laten liggen. Teken een paar appels zo precies mogelijk na en probeer daarna een zelfportret te maken, daar zal je meer van opsteken dan van die 27 boeken die je hebt. En als je dit een jaarlang elke week doet dan zul je meer vooruitgang zien in je werk dan je tot dusver in 21 jaar tijd bereikt hebt.

Huppakee, ik heb je zojuist meer nuttige kennis meegegeven dan die hele opleiding bij elkaar. En daar vragen ze dan 500,- per maand voor. Wat een afzetters.
Oud 09-01-2011, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Uit je hoofd tekenen moet je dus niet doen, want jouw hoofd heeft geen flauw idee hoe dingen eruitzien. Niet alleen jouw specifieke hoofd hoor, gewoon iedereens hoofd als ze net beginnen met tekenen. Wat je moet doen als je wil oefenen is kijken naar hoe echte dingen eruitzien, en ze proberen na te tekenen. Waarom denk je dat iedereen die fruitschalen en naakte mensen schildert? Heus niet omdat ze fruit zo leuk vinden of om chicks te scoren, het is om te leren observeren en om te leren hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt.

Die mangaboekjes kun je dus ook links laten liggen. Teken een paar appels zo precies mogelijk na en probeer daarna een zelfportret te maken, daar zal je meer van opsteken dan van die 27 boeken die je hebt. En als je dit een jaarlang elke week doet dan zul je meer vooruitgang zien in je werk dan je tot dusver in 21 jaar tijd bereikt hebt.

Huppakee, ik heb je zojuist meer nuttige kennis meegegeven dan die hele opleiding bij elkaar. En daar vragen ze dan 500,- per maand voor. Wat een afzetters.
dank je well voor de tip
ze vraag gewoon in keer dan 520 dan is gewoon base opleidingen ander is 1500 euro o.o ik vond persoonlijk ook duur
Oud 09-01-2011, 17:25
Verwijderd
Citaat:
dank je well voor de tip
ze vraag gewoon in keer dan 520 dan is gewoon base opleidingen ander is 1500 euro o.o ik vond persoonlijk ook duur
Nou kijk toch eens, gratis les op dit forum, kan je voor dat geld mooi tekengerief halen en wat fruit.
Oud 09-01-2011, 20:30
Verwijderd
Citaat:
Uit je hoofd tekenen moet je dus niet doen, want jouw hoofd heeft geen flauw idee hoe dingen eruitzien. Niet alleen jouw specifieke hoofd hoor, gewoon iedereens hoofd als ze net beginnen met tekenen. Wat je moet doen als je wil oefenen is kijken naar hoe echte dingen eruitzien, en ze proberen na te tekenen. Waarom denk je dat iedereen die fruitschalen en naakte mensen schildert? Heus niet omdat ze fruit zo leuk vinden of om chicks te scoren, het is om te leren observeren en om te leren hoe het menselijk lichaam in elkaar steekt.

Die mangaboekjes kun je dus ook links laten liggen. Teken een paar appels zo precies mogelijk na en probeer daarna een zelfportret te maken, daar zal je meer van opsteken dan van die 27 boeken die je hebt. En als je dit een jaarlang elke week doet dan zul je meer vooruitgang zien in je werk dan je tot dusver in 21 jaar tijd bereikt hebt.

Huppakee, ik heb je zojuist meer nuttige kennis meegegeven dan die hele opleiding bij elkaar. En daar vragen ze dan 500,- per maand voor. Wat een afzetters.
Je bent nou wel heel erg aan het hameren op dat goed kijken de hele tijd. Het kan totaal geen kwaad als mensen (ook) veel uit hun hoofd tekenen; integendeel, vaak komen daar een stuk originelere representaties uitrollen dan wanneer iemand al honderdduizend keer datzelfde ding heeft nagetekend. Goed tekenen is niet alleen maar goed dingen na kunnen tekenen, en ook niet goed dingen uit je hoofd kunnen tekenen die je vaak genoeg hebt nagetekend om goed uit je hoofd te kunnen tekenen.
Oud 09-01-2011, 21:12
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Ik heb een algemene vraag: bestaat er een serieuze manga opleiding in Europa? Ik ken een meisje die echt belachelijk goed manga kan tekenen. Haar creaties hebben ook wel eens in manga-tijdschriften gestaan. Ze wil ook graag naar de kunstacademie maar is daar afgewezen omdat ze manga tekent. Dus, heeft iemand een antwoord op mijn vraag?
Oud 09-01-2011, 21:31
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik heb een algemene vraag: bestaat er een serieuze manga opleiding in Europa? Ik ken een meisje die echt belachelijk goed manga kan tekenen. Haar creaties hebben ook wel eens in manga-tijdschriften gestaan. Ze wil ook graag naar de kunstacademie maar is daar afgewezen omdat ze manga tekent. Dus, heeft iemand een antwoord op mijn vraag?
Tja, wat wil ze met zo'n opleiding bereiken? Wil ze echt zelf strips gaan uitgeven of haar technieken nog beter maken. Voor dat eerste heb je denk ik geen diploma voor nodig.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 09-01-2011, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Je bent nou wel heel erg aan het hameren op dat goed kijken de hele tijd. Het kan totaal geen kwaad als mensen (ook) veel uit hun hoofd tekenen; integendeel, vaak komen daar een stuk originelere representaties uitrollen dan wanneer iemand al honderdduizend keer datzelfde ding heeft nagetekend. Goed tekenen is niet alleen maar goed dingen na kunnen tekenen, en ook niet goed dingen uit je hoofd kunnen tekenen die je vaak genoeg hebt nagetekend om goed uit je hoofd te kunnen tekenen.
Oh, ik heb ook niks tegen dingen uit het hoofd tekenen hoor, en ik ben 't met je eens dat je absoluut niet je verbeelding moet verloochenen. Je verbeeldingskracht is het belangrijkste instrument dat je hebt. Ik ben alleen van mening dat je dat vermogen pas voluit kunt benutten als je ook alles kunt uitbeelden wat je wil, op de manier die je wil, en daar heb je gewoon technische kennis voor nodig. Dus dat is waar de saaie fruitschalen en anatomiestudies in beeld komen. Die je overigens heus niet aan één stuk door hoeft te maken, dan verveel je je kapot en daar heeft niemand wat aan.

Maar misschien ben ik er wel wat resoluut in, ja. Dat komt deels doordat deze aanpak naar mijn idee ondergerepresenteerd is, kunstacademies besteden er steeds minder aandacht aan en hobbyisten-met-ambities letten er meestal al helemaal niet op. Ik ga er dus vanuit dat men 'de andere kant' wel kent, waardoor ik 'm in mijn advies niet expliciet benoem. En deels komt 't ook doordat niemand mij ooit heeft uitgelegd hoe belangrijk dit is en hoeveel verbetering je ermee kunt boeken, waardoor ik jarenlang maar wat aanklooide en daardoor behoorlijk 'vast' zat. Wás iemand vijf jaar geleden maar zo resoluut tegen mij, dan was ik inmiddels über Dus nu probeer ik dat een beetje door te geven aan anderen.
Oud 09-01-2011, 22:52
Verwijderd
Ik heb het juist andersom; dat natekenen is peanuts, maar ik zit juist enorm vast in het vinden van een originele vorm/origineel beeld, juist omdat ik veel te véél techniek heb. Als ik op deze weg doorga zou ik hyperrealistisch kunnen gaan schilderen maar er zou helemaal niks meer van míj in zitten, en dat is nu al moeilijk...
Oud 09-01-2011, 23:42
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik heb het juist andersom; dat natekenen is peanuts, maar ik zit juist enorm vast in het vinden van een originele vorm/origineel beeld, juist omdat ik veel te véél techniek heb. Als ik op deze weg doorga zou ik hyperrealistisch kunnen gaan schilderen maar er zou helemaal niks meer van míj in zitten, en dat is nu al moeilijk...
Ik denk toch dat dat voor TS anders ligt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 09-01-2011, 23:44
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ze wil ook graag naar de kunstacademie maar is daar afgewezen omdat ze manga tekent.
Als ze zo goed manga kan tekenen, kan ze toch ook gewoon goed tekenen? Of moet je tegenwoordig op iedere kunstacademie over je concepten komen bazelen?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 09-01-2011, 23:56
Verwijderd
Citaat:
Ik heb het juist andersom; dat natekenen is peanuts, maar ik zit juist enorm vast in het vinden van een originele vorm/origineel beeld, juist omdat ik veel te véél techniek heb. Als ik op deze weg doorga zou ik hyperrealistisch kunnen gaan schilderen maar er zou helemaal niks meer van míj in zitten, en dat is nu al moeilijk...
Hm, dat lijkt me heel lastig. Inderdaad omdat dat natekenen en observeren relatief makkelijk (te leren) is. Voor mij voelt het alsof ik aan een piano bouw waar ik - als hij af is - eens flink op ga spelen. Af en toe probeer ik wat met de toetsen die ik al heb, maar ik kan nog niet bij de dingen die ik wel wil doen maar die ik nog niet gebouwd heb. De muziek heb ik al, ik moet alleen het instrument nog.

Maar andersom.. Ja, dan moet je misschien inderdaad helemaal de andere kant op, zoeken in jezelf. Alleen gaat dat niet op voor de meeste beginnende tekenaars, die hebben vaak juist enorm veel dat ze willen doen, maar nog totáál niet de handvatten om dat aan te pakken.

Ben je bekend met het dal dat je krijgt als je veel technische kennis hebt, maar nog niet genoeg om je echt volledig vrij te kunnen bewegen? Zeg maar, dit:



Misschien is dat het, dat kun jij beter inschatten dan ik. Hoewel je volgens mij voorbij het niveau van 'where many people give up art' bent, maar wie weet kwam het dal voor jou gewoon later in je ontwikkeling.

(De waarheidsgetrouwheid van dat grafiekje is ook discutabel natuurlijk, maar laten we daar maar niet op ingaan, anders blijft er helemaal niks meer over van TS 'r mangaschooltopic. )
Oud 10-01-2011, 00:58
Verwijderd
Citaat:
Hm, dat lijkt me heel lastig. Inderdaad omdat dat natekenen en observeren relatief makkelijk (te leren) is. Voor mij voelt het alsof ik aan een piano bouw waar ik - als hij af is - eens flink op ga spelen. Af en toe probeer ik wat met de toetsen die ik al heb, maar ik kan nog niet bij de dingen die ik wel wil doen maar die ik nog niet gebouwd heb. De muziek heb ik al, ik moet alleen het instrument nog.

Maar andersom.. Ja, dan moet je misschien inderdaad helemaal de andere kant op, zoeken in jezelf. Alleen gaat dat niet op voor de meeste beginnende tekenaars, die hebben vaak juist enorm veel dat ze willen doen, maar nog totáál niet de handvatten om dat aan te pakken.

Ben je bekend met het dal dat je krijgt als je veel technische kennis hebt, maar nog niet genoeg om je echt volledig vrij te kunnen bewegen? Zeg maar, dit:

[afbeelding]


Misschien is dat het, dat kun jij beter inschatten dan ik. Hoewel je volgens mij voorbij het niveau van 'where many people give up art' bent, maar wie weet kwam het dal voor jou gewoon later in je ontwikkeling.

(De waarheidsgetrouwheid van dat grafiekje is ook discutabel natuurlijk, maar laten we daar maar niet op ingaan, anders blijft er helemaal niks meer over van TS 'r mangaschooltopic. )
Ik heb het instrument en de skills, maar ik mis de bladmuziek en ben nog maar een beginneling als het aankomt op improviseren Het probleem is denk ik ook dat ik van kinds af aan eigenlijk al een groot deel van die natekenskills heb - wat ik op mijn 12e kon natekenen deed niet af voor wat de gemiddelde 18jarige kunstacademiestudent kan natekenen, zegmaar. Ik heb het eigenlijk nooit hoeven te oefenenen en het heeft altijd al tot mijn repetoire behoord, waardoor ik voor mijn gevoel juist het creatieve deel nooit enorm heb hoeven te ontplooien.

Dat dal is weer een andere plek, denk ik, ik ben in het dal wat komt na wat er in deze grafiek staat
Oud 10-01-2011, 05:29
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een algemene vraag: bestaat er een serieuze manga opleiding in Europa? Ik ken een meisje die echt belachelijk goed manga kan tekenen. Haar creaties hebben ook wel eens in manga-tijdschriften gestaan. Ze wil ook graag naar de kunstacademie maar is daar afgewezen omdat ze manga tekent. Dus, heeft iemand een antwoord op mijn vraag?
ze kan proberen om gewoon door te gaan met tekenen en een boek maken en naar een uit gever te gaan mis heeft ze dan geluk
Oud 10-01-2011, 06:22
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een algemene vraag: bestaat er een serieuze manga opleiding in Europa? Ik ken een meisje die echt belachelijk goed manga kan tekenen. Haar creaties hebben ook wel eens in manga-tijdschriften gestaan. Ze wil ook graag naar de kunstacademie maar is daar afgewezen omdat ze manga tekent. Dus, heeft iemand een antwoord op mijn vraag?
zo gaat dat ja, het is heerlijk!
Toch weten sommige mangagrietjes en knaapjes zichzelf naar binnen te werken maar die worden wel lekker hard op den vingers getikt.

Citaat:
ze kan proberen om gewoon door te gaan met tekenen en een boek maken en naar een uit gever te gaan mis heeft ze dan geluk
zulke onverwachte reacties heb jij, waarom laat je die lelijke manga niet gewoon helemaal vallen en ga je op zoek naar een stijl die wat meer jou is?

En nee, manga is niet jou stijl.

Nee.

Nee echt niet.
Oud 10-01-2011, 14:33
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
zo gaat dat ja, het is heerlijk!
Toch weten sommige mangagrietjes en knaapjes zichzelf naar binnen te werken maar die worden wel lekker hard op den vingers getikt.
Op een academie is het toch wel handig om open te staan voor andere technieken en stijlen. Dus wanneer iemand continu in één stijl valt, kan ik begrijpen dat docenten daar wat van zeggen.

Maar misschien dat ze bij illustratie daarin strenger zijn dan bij autonome beeldende kunst.

Sowieso zijn er weinig mensen met echt een eigen stijl. Vaak ben je toch wel geïnspireerd door al bestaande stijlen en probeer je die eigen te maken.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 10-01-2011, 15:52
Verwijderd
Citaat:
zo gaat dat ja, het is heerlijk!
Toch weten sommige mangagrietjes en knaapjes zichzelf naar binnen te werken maar die worden wel lekker hard op den vingers getikt.



zulke onverwachte reacties heb jij, waarom laat je die lelijke manga niet gewoon helemaal vallen en ga je op zoek naar een stijl die wat meer jou is?

En nee, manga is niet jou stijl.

Nee.

Nee echt niet.
jja hou nu maar op sorry ¬¬ ik binnen aan jou echt te irrt

dat miesje proberen wat te briekenen mag ook ik niet eens een tip geven

als jij mij manga niet mooi vind dan is jou probleem ¬¬ niet de mij ik vind wel mooi
Oud 10-01-2011, 21:47
Camou
Camou is offline
Als je een manga-opleiding gaat doen bereik je sowieso niks. Geen baan en een papiertje van niks.
Doe een echte opleiding en werk tegelijk ook aan je hobby. En dat chronisch ziek maakt mij niet uit, ik heb een vriendin die elke week in het ziekenhuis ligt voor controle maar die wel graag naar de universiteit wilt en dit jaar ook elke dag lessen probeert te volgen.

En eerlijk gezegd zijn jouw tekeningen ook niet erg op niveau en in vergelijking met de miljoenen mensen die allemaal precies dezelfde stijl hebben vallen jouw tekeningen in het niet. En de manier waarop je schrijft is zeker niet alleen maar dyslexie.
Oud 10-01-2011, 22:11
Verwijderd
Ik wou al zeggen, waarom stoppen we moeite in iemand die toch niet wil leren? Maar het lijkt me wel duidelijk: account verwijderd.Slotje!
Oud 10-01-2011, 22:39
Picidae
Picidae is offline
Ja ... maar slotje doet het niet .
Oud 10-01-2011, 22:53
Verwijderd
Ik kan hier geen slotjes zetten Dat moet een plaatselijke fb doen. Kan er alleen om roepen.
Oud 11-01-2011, 14:22
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Tadaaaa.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Films, TV & Radio Dunya en Desie
Zozo
58 23-05-2004 18:27
Films, TV & Radio Buffy-topic #2
x-spekkie-x
500 14-07-2003 13:37
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Nederlands] Hoe leg ik deze grammatica uit?!
Severus
3 20-05-2003 21:57
Liefde & Relatie Eerste stap
Verwijderd
25 30-03-2003 21:22
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50.