Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2003, 15:44
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Pete Bas schreef op 27-12-2003 @ 16:42:
Volgens mij zou er niets van Erasers verhaal afgaan, als je ipv volMAAKT, volGEEVOLUEERD neer zou zetten. Omdat dat echter geen Nederlands is, gebruiken we dat niet. Volmaakt heeft in deze contekst niets met 'gemaakt' te maken. Ipv van volmaakt zou je ook 'perfect' of 'onovertroffen' neer kunnen zetten. Geen onzinargumenten bedenken!

Voor de rest ben ik het met Eraser eens.
iets is nooit volgeevolueerd, omdat volmaakt afhangt van onze visie van goed en efficientie, en evolutie zich niet laat sturen, of een doel heeft.


edit:
maar dat wist je hoop ik zelf ook wel, zelf toen je het opschreef
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-12-2003, 15:47
Verwijderd
Citaat:
JaJ schreef op 27-12-2003 @ 16:44:
iets is nooit volgeevolueerd, omdat volmaakt afhangt van onze visie van goed en efficientie, en evolutie zich niet laat sturen, of een doel heeft.


edit:
maar dat wist je hoop ik zelf ook wel, zelf toen je het opschreef
Evolutie laat zich zeker sturen en heeft wel degelijk een doel. Door evolutie pas een wezen zich aan zijn omgeving en stelt het in staat om te overleven.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 15:49
Verwijderd
En met volmaakt bedoel ik niet lichaamlijk, maar met betrek op kennis en wijsheid.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 15:51
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Eraser schreef op 27-12-2003 @ 16:47:
Evolutie laat zich zeker sturen en heeft wel degelijk een doel. Door evolutie pas een wezen zich aan zijn omgeving en stelt het in staat om te overleven.

(moet je mij vertellen )
dat snap ik natuurlijk wel. maar dat is een doel dat wij er in herkennen. de evolutie zelf is geen denkend wezen, en heeft geen doel aan zichzelf. het doel is aanpassen, en ligt daarmede nooit vast, omdat hetgene waaraan wordt aangepast zelf veranderd.
op die manier bedoel ik doel.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 17:06
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
JaJ schreef op 27-12-2003 @ 16:51:
(moet je mij vertellen )
dat snap ik natuurlijk wel. maar dat is een doel dat wij er in herkennen. de evolutie zelf is geen denkend wezen, en heeft geen doel aan zichzelf. het doel is aanpassen, en ligt daarmede nooit vast, omdat hetgene waaraan wordt aangepast zelf veranderd.
op die manier bedoel ik doel.
Zoals Eraser zei, is volmaakt niet lichamelijk bedoeld en daarmee is de kous af, voordat we in wederom een evolutionistische discussie verzanden.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 21:24
zuurstokjuh
zuurstokjuh is offline
Citaat:
S.I.V.A.S schreef op 26-12-2003 @ 19:20:
In de Islam mag je Allah (onze god) niet als God noemen.

sorry, maar dat is niet waar. ten eerste is het stukje Allah, onze god, al helemaal fout. ten eerste, het is niet onze god, Allah is ook de god van de Joden en christenen. ten tweede, God/ Allah is van niemand, gebruik dan ook geen bezittelijk voornaamwoord a.u.b , Hij is immers geen bezit. ten derde, Allah is arabisch voor God, het is dus alleen maar een arabisch woord, je mag God zeggen en Allah. het betekend namelijk hetzelfde. als laatste schep je met deze manier van spreken een kloof tussen moslims en andere gelovigen, omdat het ( ookal bedoel je het misschien niet zo) op deze manier lijkt alsof jij vind dat de islam beter is. misschien is dit wel weer volledig offtopic hoor, maar ik wilde even wat misverstanden uit de weg helpen. en ja, ik ben ook moslim, ik weet dus ook waar ik het over heb

ontopic: je kan God/ Allah niet als een persoon opvatten, Hij/ Zij is veel meer dan de mens kan bevatten. God is niet man en niet vrouw, hij is niet te omschrijven met onze beperkte woordenschat. je kan alleen een paar van de "eigenschappen"noemen ( ookal is eigenschappen waarschijnlijk het verkeerde woord, omdat je hiermee suggereert dat God/ Allah menselijke eigneschappen heeft) die met Hem/Haar te maken hebben. Hij/ Zij is Almachtig en Alwetend en volmaakt. er is altijd al geloof in God/ Allah geweest ( ik kan zo wel aan de gang blijven zeg, moet ik Jawhweh er ook nog bij zetten? of misschien JWHWH omdat je de naam van God niet uit mag spreken, nou ja, vergeef me als ik iemand beledigd heb door God verkeerd te (be)noemen), alleem is het soms verzwakt of vergeten, het is er echter altijd al geweest en God/Allah/Jahweh heeft naar elk volk boodschappers gezonden.
__________________
happiness isn't a destination, it's a manner of travel
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 01:50
Verwijderd
Volgens het Christelijke geloof zijn mensen naar God zijn evenbeeld geschapen. Jezus, wat zal-ie spijt hebben als hypothetische haren op z'n hoofd dat-ie d'r aan begonnen is

Maar goed; ik geloof voornamelijk in mezelf. Ik sluit niet uit dat d'r een God (of misschien zelfs wel Goden for that matter) rondhobbelt ergens, maar erg aannemelijk lijkt 't me niet. Misschien is de planeet Aarde wel een geweldig experiment van een hoger soort wezen -- zie het als een soort van Sims Alive. But then again, waar komen die wezentjes dan weer vandaan? Je zou zeggen dat 't toch wel ergens begonnen zou moeten zijn, hè?

Het vervelende is; je kunt er lang en breed over lullen, maar niemand kan zijn/haar "gelijk" concreet "hard" maken versus de gemene, boze buitenwereld. Een geloof is heden ten dage niet meer als een mening, eigenlijk, bestaande uit o.a. een zooitje normen, waarden en gewoontes overgenomen uit een oud tijdschrift (kommaarkommaarkommaar). Hardstikke fijn dat mensen er troost, steun en leiddraad uit kunnen vissen, maar wat ik nou eens graag zou willen zien is dat men andersgelovigen domweg respecteert.

Nee, voorlopig hou ik 't maar op zo min mogelijk geloven. Ideeën hebben is veel verstandiger; van ideeën kun je zo veranderen. Van geloof wisselen gaat wat moeilijker -- En ja, ik heb genoten van Dogma, voor de oplettende lezer dito filmkenner.

Zo, dat was mijn mening. Nu ga ik weer fijn genieten van een stevige white russian alsmede een sigaretje.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 22:30
Asperientje
Avatar van Asperientje
Asperientje is offline
Citaat:
Anti-Amerika schreef op 26-12-2003 @ 23:44:
ik wist niet dat men ook andere talen mocht spreken, maar best onbeschoft hoor.... Heeft niks met topic te maken, maar moest er ff uit!!!
Geef je helemaal gelijk..!!
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 23:07
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
@S.I.V.A.S

uhm, ik meen dat Allah een samentrekking is van 'al illah', wat Arabisch is voor 'de god'. dus je bent aan het zeveren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Geologie en het geloof
Kapee
118 09-11-2005 17:29
Verhalen & Gedichten Het geloof van de filosoof.
Diary of Dreams
5 21-06-2005 17:26
Levensbeschouwing & Filosofie Andere kijk op het geloof
Moonlight fairy
5 26-12-2004 09:44
Levensbeschouwing & Filosofie Van waar komt het geloof?
phensicske
17 19-12-2004 19:49
Levensbeschouwing & Filosofie Kennis over het geloof [al-Islaam]
BiL@L
4 14-10-2004 21:55
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom is iemand christelijk, cq. hangt iemand het geloof aan?
Prime Evil
46 15-10-2003 15:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.