Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2003, 15:23
L1
Avatar van L1
L1 is offline
de moeder van Jezus. Ik heb daar met kerst eens over nagedacht, maar wie was Maria eigenlijk. Er staat in de bijbel dat Jozef een afstammeling van David was, maar Jezus is onbevlekt ontvangen. Dus vraag ik me af wie Maria was ? Staat bij mijn weten niet echt in de bijbel
__________________
No intensity, no victory
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2003, 16:06
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
een oprechte verkozen vrouw.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 16:10
Negrotiator
Avatar van Negrotiator
Negrotiator is offline
Wat betreft afstamming was ze niet zo bijzonder, en over die onbevlekte ontvangenis: was het niet eerder zo dat Maria prostituée was en dat zij zo zwanger is geworden van Jezus?

Ik heb daar wel eens dingen over gehoord.
Nou ja, op zich niet heel interessant lijkt me. Wat mij betreft verandert dat niets aan de persoon Jezus. Kan me voorstellen dat katholieken er niets van willen weten, wel jammer.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 17:34
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Negrotiator schreef op 29-12-2003 @ 17:10:
Was het niet eerder zo dat Maria prostituée was en dat zij zo zwanger is geworden van Jezus?
Je verwart Maria met Maria Magdalena. Volgens de Bijbel kreeg Maria van de engel Gabriël te horen dat zij was uitverkoren om de moeder van Gods zoon te worden. Maria Magdalena was een prostituée die, toen ze na Jezus' dood bij zijn graf aankwam, het graf leeg vond en daaruit concludeerde dat men zijn lichaam had weggenomen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Maria is onbevlekt ontvangen, niet Jezus
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:39
Verwijderd
Maria was de dochter van Joachim en Anna, maar hun verhaal staat alleen in de apokriefe bijbelboeken en dus niet in de gewone (kanonieke) bijbel. Zij was door God uitverkoren en werd zwanger door de heilige geest. Jozef was ook uitverkoren door de proef met de stokken. Maria was ongeveer 12 en Jozef 50 jaar. Maar Jozef wilde eigenlijk niet met Maria trouwen omdat hij zichzelf te oud vond en hij was ook al weduwnaar (en had kinderen uit zijn vorige huwelijk) En zo gaat het verhaal nog even door...
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 18:58
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Btw, kijk eens bij de
Catholic Encyclopedia
onder Mary (Virgin Mary)

Hier:
http://www.newadvent.org/cathen/15464b.htm
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 19:34
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 29-12-2003 @ 19:39:
Maria was de dochter van Joachim en Anna, maar hun verhaal staat alleen in de apokriefe bijbelboeken en dus niet in de gewone (kanonieke) bijbel. Zij was door God uitverkoren en werd zwanger door de heilige geest. Jozef was ook uitverkoren door de proef met de stokken. Maria was ongeveer 12 en Jozef 50 jaar. Maar Jozef wilde eigenlijk niet met Maria trouwen omdat hij zichzelf te oud vond en hij was ook al weduwnaar (en had kinderen uit zijn vorige huwelijk) En zo gaat het verhaal nog even door...
Ik hecht weinig waarde aan de apocriefen, hoewel jouw verhaal mij best logisch in de oren klinkt. Met deze aanmerking: Jozef was wel van plan met Maria te trouwen, zij waren immers ondertrouwd (Lukas 2)!

De rest vinden we niet terug in de canon van de Bijbel en dus zou dat goed kunnen.

Uit welke apocrief heb je deze wijsheden, als ik vragen mag?
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2003, 14:21
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
de grote moeder van Avalon
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 01-01-2004, 23:53
Verwijderd
Citaat:
Pete Bas schreef op 29-12-2003 @ 20:34:
Ik hecht weinig waarde aan de apocriefen, hoewel jouw verhaal mij best logisch in de oren klinkt. Met deze aanmerking: Jozef was wel van plan met Maria te trouwen, zij waren immers ondertrouwd (Lukas 2)!

De rest vinden we niet terug in de canon van de Bijbel en dus zou dat goed kunnen.

Uit welke apocrief heb je deze wijsheden, als ik vragen mag?
Uit de colleges Ikonografie. Ik studeer kunstgeschiedenis
Ik had nooit verwacht dat de bijbel zo grondig aan bod zou komen, maar dat kan eigenlijk niet anders als je ontwikkeling van de christelijke beeldtaal moet bestuderen.

Het komt voornamelijk uit het proto-evangelie van Jacabus/pseudo mattheus, het evangelie over de geboorte van de maagd,
(en nog wat wijsheden zijn afkomstig uit de legenda aurea van Jacopo a Voragine maar dat is natuurlijk geen bijbelboek)

In Lukas 1 wordt ook de annunciatie aan Maria vermeld, en de visitatie van Maria aan Elisabeth
Met citaat reageren
Oud 02-01-2004, 09:44
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-01-2004 @ 00:53:
Uit de colleges Ikonografie. Ik studeer kunstgeschiedenis
Ik had nooit verwacht dat de bijbel zo grondig aan bod zou komen, maar dat kan eigenlijk niet anders als je ontwikkeling van de christelijke beeldtaal moet bestuderen.

En, wat vind je ervan?

Het komt voornamelijk uit het proto-evangelie van Jacabus/pseudo mattheus, het evangelie over de geboorte van de maagd,
(en nog wat wijsheden zijn afkomstig uit de legenda aurea van Jacopo a Voragine maar dat is natuurlijk geen bijbelboek)

Dank je wel!

In Lukas 1 wordt ook de annunciatie aan Maria vermeld, en de visitatie van Maria aan Elisabeth
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2004, 21:21
Verwijderd
Srry offtopic
ik vind het een stuk boeiender dan ik had verwacht. Ik dacht echt dat het heeeel saai zou zijn, ikonografie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Koop géén boeken via Julia Maria Valeriane!!!
daycie
1 15-09-2010 16:53
Verhalen & Gedichten Niet elke Maria.
Verwijderd
9 20-06-2006 14:59
Verhalen & Gedichten Maria (kleurloos).
CSN
3 21-09-2004 18:51
Muziek Maria Mena- Free
In Your Room
14 21-08-2002 17:44
Levensbeschouwing & Filosofie Maria had een draagtijd van een jaar en twee weken!!
isniegoenie
17 11-01-2002 21:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.