Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2004, 20:34
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Bij de korte beschrijving van het forum Drugs & Alcohol: "Hier kun je het hebben over alle goedjes waar je prettig gestoord van wordt...en de gevolgen ervan."

Het wordt misschien tijd dat er nog eens iemand op wijst dat je van drugs of alcohol, of een combinatie van beiden, niet zomaar 'prettig gestoord' wordt. Het kan kloppen dat drugs/alcohol op het moment erg leuk en aardig voelen, maar in de regel gaat het toch over shit die veel mensen
a) vreslijk verslaafd
b) a-sociaal
c) afhankelijk
d) een vogel voor de kat
maakt.

Ook al zit het hier vol mensen die het politiek correct vinden om alcohol en drugs an sich te aanvaarden, maar dit gaat toch wel een beetje te ver. Drugs zijn misschien soms wel leuk, maar bovenal levensgevaarlijk en best wel een bedreiging voor de persoon die het gebruikt en zijn omgeving. Dat verdient niet echt een positieve connotatie. Zeker niet op een forum dat zichzelf daarbuiten wél au serieus neemt.

Jo
Advertentie
Oud 05-03-2004, 22:29
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Mee eens.
Oud 05-03-2004, 22:34
Verwijderd
Er staat niet voor niets 'en de gevolgen daarvan'.
Oud 06-03-2004, 00:09
Verwijderd
So what. Er zitten daar genoeg trieste figuren waar ik nog niet eens op zou pissen als ik ze in de goot zag liggen, maar who cares? Als zij dat willen doen en het met anderen bespreken moeten ze dat zelf weten, het grootste gedeelte weet redelijk goed waar ze mee bezig zijn, en die paar echte junken haken vanzelf af. Zelfregulering, prachtig.
Oud 06-03-2004, 10:15
Footprint
Avatar van Footprint
Footprint is offline
of er worden vragen beantwoord van mensen die net gaan experimenteren met drugs ed en daarmee behoed worden voor grote fouten?
en je moet niet zo zeuren

Citaat:
Drugs zijn misschien soms wel leuk, maar bovenal levensgevaarlijk en best wel een bedreiging voor de persoon die het gebruikt en zijn omgeving
__________________
vBulletin bericht: Je kunt jezelf natuurlijk niet toevoegen aan je lijst...
Oud 06-03-2004, 10:42
PV
PV is offline
ik ben 't er wel mee eens, beetje belachelijk dat je drugs en alcohol gaat promoten dmv een apart forum.
Oud 06-03-2004, 10:51
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
nou we toch aan het zeiken zijn, alcohol valt al onder drugs, dus is het dubbelop
Oud 06-03-2004, 11:50
Verwijderd
Ik ben het wel eens met de ts. Op deze manier wordt gedaan alsof drugs heel normaal is. Meestal gebruiken mensen drugs omdat ze in de problemen zitten. Eigenlijk vreemd dat er in de topics wordt gesproken over 'experimenteren met drugs'. Of is hier sprake van een gedoogbeleid, net als IRL?
Oud 06-03-2004, 13:36
Verwijderd
Drugs is normaal. Zowat iedereen drinkt alcohol, velen roken en dan hebben we de koffierdrinkers nog. Hoewel ze het graag willen ontkennen, alcohol, nicotine en caffeïne zijn ook drugs, maar deze zijn sociaal aanvaard.

Het gaat er echt niet alleen over de goeie kanten van drugs, er wordt raad gegeven, de gevolgen en de nadelen worden besproken. Als je over ephedra post in het Lijn-topic op L&G, komt daar alleen maar uit dat je ervan afvalt. Als wij het erover hebben, komt er aan bod dat je er hartkloppingen van krijg, duizeligheid, slapeloosheid enz. De mogelijkheid moet bestaan om erover te praten, als je doet of de problemen er niet zijn of ontkent dat het wordt gebruikt, maak je het probleem alleen maar groter.

De mogelijkheid is er om te gebruiken, laat er dan ook de mogelijkheid zijn om er fatsoenlijk over te praten, want met 'Drugs zijn slecht, begin er niet mee' bereik je nix dan nieuwsgierigheid.
Oud 06-03-2004, 15:42
PV
PV is offline
Citaat:
Mutant schreef op 06-03-2004 @ 14:36:
Drugs is normaal. Zowat iedereen drinkt alcohol, velen roken en dan hebben we de koffierdrinkers nog. Hoewel ze het graag willen ontkennen, alcohol, nicotine en caffeïne zijn ook drugs, maar deze zijn sociaal aanvaard.

Het gaat er echt niet alleen over de goeie kanten van drugs, er wordt raad gegeven, de gevolgen en de nadelen worden besproken. Als je over ephedra post in het Lijn-topic op L&G, komt daar alleen maar uit dat je ervan afvalt. Als wij het erover hebben, komt er aan bod dat je er hartkloppingen van krijg, duizeligheid, slapeloosheid enz. De mogelijkheid moet bestaan om erover te praten, als je doet of de problemen er niet zijn of ontkent dat het wordt gebruikt, maak je het probleem alleen maar groter.

De mogelijkheid is er om te gebruiken, laat er dan ook de mogelijkheid zijn om er fatsoenlijk over te praten, want met 'Drugs zijn slecht, begin er niet mee' bereik je nix dan nieuwsgierigheid.
Dat is natuurlijk onzin, er zijn genoeg verstandige mensen die zich verre van drugs houden (ja, ook koffie, alcohol en tabak).

Prima als er over de nadelen van drugs gesproken wordt, maar om daar een apart forum voor te maken? Op L&G zouden zulke dingen inderdaad prima passen.
Oud 06-03-2004, 15:47
Verwijderd
Zeiksnorren.

Alsof mensen die hier komen dat niet weten en denken: "Het is blijkbaar leuk en goed om te spuiten!"
Oud 06-03-2004, 15:51
Verwijderd
Moet er dan trouwens niet bij het hele forum een waarschuwing dat het forum en internetten in het algemeen verslavend kan werken? :­|

En bij nieuws en achtergronden dat nieuws niet altijd leuk is? En bij seksualteit dat je kinderen kunt krijgen van onbeschermde seks?
Oud 06-03-2004, 16:28
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 06-03-2004 @ 16:42:
Dat is natuurlijk onzin, er zijn genoeg verstandige mensen die zich verre van drugs houden (ja, ook koffie, alcohol en tabak).

Prima als er over de nadelen van drugs gesproken wordt, maar om daar een apart forum voor te maken? Op L&G zouden zulke dingen inderdaad prima passen.
Lichaam en gezondheid heeft het al druk genoeg, als daar dan ook nog eens alle topics van D&A bijkomen (en zelfs als de in veler ogen onzinnige topics weggelaten worden), dan krijg je een veel te druk forum. D&A was eerst een wisselforum, maar bleek druk genoeg om op zichzelf te staan.
Daarbij zouden veel topics overspoeld worden met 'Je verpest je lichaam' en 'Je bent slecht bezig' van mensen die niet eens weten waarover ze het hebben, de objectiviteit en ervaring valt dan weg.

En er zijn verstandige mensen ja, maar die hebben waarschijnlijk wel iets anders waar ze niet zonder kunnen Maar ik doelde gewoon even op de sociaal-aanvaardde drugs.
Oud 06-03-2004, 16:41
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
maar waarum 2 keer alcohol in de titel opvangen?

nou moet ik zeggen dat het me gen reet boeit, heb alleen maar ff zin in een prachtige verklaring

Laatst gewijzigd op 06-03-2004 om 16:43.
Oud 06-03-2004, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 06-03-2004 @ 17:41:
maar waarum 2 keer alcohol in de titel opvangen?

nou moet ik zeggen dat het me gen reet boeit, heb alleen maar ff zin in een prachtige verklaring
Tegen Birthmark heb ik gezegd dat het gewoon alleen om hem te pesten was .

Maar waarschijnlijk omdat de overgrote massa niet weet dat Alcohol een drug is en dan worden alle dingetjes over alcohol bij Eten en drinken gezet en da's niet de bedoeling.
Oud 06-03-2004, 18:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mutant schreef op 06-03-2004 @ 18:30:
Tegen Birthmark heb ik gezegd dat het gewoon alleen om hem te pesten was .

Maar waarschijnlijk omdat de overgrote massa niet weet dat Alcohol een drug is en dan worden alle dingetjes over alcohol bij Eten en drinken gezet en da's niet de bedoeling.
En DA (link D&A :ee: ) is een drogisterij en daar worden ook drugs verkocht

aspirines enzo.

(ik vind t wel goed dat er een dergelijk forum is, omdat mensen ook gewaarschuwd worden voor bepaalde drugs. Het is geen vrijbrief om het maar te gaan gebruiken. Juist als er ergens iets niet over gesproken wordt, wordt het extra spannend en dan zijn de gevolgen helemaal niet te overzien.)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 06-03-2004, 20:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Armadillo1429 schreef op 05-03-2004 @ 21:34:
Het kan kloppen dat drugs/alcohol op het moment erg leuk en aardig voelen, maar in de regel gaat het toch over shit die veel mensen
a) vreslijk verslaafd
b) a-sociaal
c) afhankelijk
d) een vogel voor de kat
maakt.
Ik heb dit nu 8x gelezen.
9x
Nee, ik snap er geen hol van.
Verder moet je denk ik niet zo zeuren, zo valt er voor ieder forum wel wat te zeggen. Naar mijn bescheiden mening is het beter dat iemand weet wat een drugs inhoud en ervoor gewaarschuwd is voordat hij/zij eraan begint, dan dat diegene er zelf achter moet komen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 06-03-2004, 21:12
Verwijderd
[edit] dubbele post
Ads door Google
Oud 06-03-2004, 21:13
Verwijderd

Waar mensen zich al niet druk om maken.
Mijn avond is weer goed, ik kan met een fijne gedachte in slaap vallen
Oud 06-03-2004, 21:31
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Het kan kloppen dat drugs/alcohol op het moment erg leuk en aardig voelen, maar in de regel gaat het toch over shit die veel mensen
Tegenwoordig wordt er opener over gesproken dan vroeger, daardoor het wellicht oogt dat meer mensen experimenteren dan voorheen. Zodra je het weer in de taboe sfeer brengt, kunnen er meer nare situaties uit onwetendheid voortkomen..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 06-03-2004, 21:54
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
http://forum.scholieren.com/announce...?s=&forumid=38

Leescht en huivert
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 07-03-2004, 02:07
Hans Kazan
Avatar van Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Laten we allen trolls registreren en vreeschlijke verhalen posten over bad trips! Dan wordt het vanzelf minder!
Oud 07-03-2004, 02:15
Verwijderd
boeieh.
Oud 07-03-2004, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Hans Kazan schreef op 07-03-2004 @ 03:07:
Laten we allen trolls registreren en vreeschlijke verhalen posten over bad trips! Dan wordt het vanzelf minder!
Laten we met z'n allen flames uitlokken, dan wordt het vast een stuk gezelliger
Oud 07-03-2004, 12:58
Verwijderd
Advertentie
Oud 07-03-2004, 13:27
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Drugs zijn misschien soms wel leuk, maar bovenal levensgevaarlijk en best wel een bedreiging voor de persoon die het gebruikt en zijn omgeving
Dit is duidelijk een bekrompen beeld wat meer mensen in mijn optiek hebben met betrekking tot geestverruimende middelen. Veelal worden drugs voor medicinale doeleinden gebruikt (extasy, LSD, wiet et cetera). Een drugs is dus niet per definitie 'levensgevaarlijk'. Verdiep je eerst ietwat in de materie alvorens je een platitude, kortzichtig bericht als deze post.

Joyce
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 07-03-2004, 14:21
zeehond23
Avatar van zeehond23
zeehond23 is offline
of je gooit het er idd af en mensen kunnen nergens meer terecht met hun vragen, en gaan dus zelf op onderzoek uit, wat dus geheid fout gaat!

Wij (de harde D&A-kern ) hebben wel vaker dingen uit mensen hun hoofd weten te praten die ze zonder die raad misschien wel hadden gedaan en wat ook zware gevolgen gehad zou kunnen hebben.

Misschien zetten we aan tot drugsgebruik, misschien ook niet... Ik kan me iig geen enkel geval herinneren dat we mensen hebben gepushed om dope te gebruiken, en bij mijn weten hebben de frequente posters op D&A al drugs gebruikt voordat ze voor het eerst op het forum kwamen.


Verder is het ronduit naief om te denken dat drugs en aanverwante zaken weg te denken zijn uit de huidige maatschappij. Zoals mutant al aangekaart had, koffie, alcohol, nicotiene maar ook dingen zoals elke dag hardlopen, antiedepressiva en zelfs afslankmiddelen (zoals herbals idd) hebben een verslavende werking, en ook in die gevallen is een verslaving niet gezond! Maar naar dat soort dingen kraait geen hond!

Maar ik dwaal een beetje af.
Het D&Aforum heeft vaak genoeg zijn nut bewezen. We doen niemand kwaad, we brengen juist meer goeds, door middel van raad (niet van die suffe andwoorden als "nee, niet doen, want dat is slecht voor je", maar dingen als "doe het niet als je je zo en zo voelt" of hoe je iets moet gebruiken, zodat je jezelf niet verwond (zoals met lachgaspatronen)) en gebruikservaringen, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten, en dus niet (of iig minder) voor onaangename verrassingen komen te staan. En wat is er nou beter dan juiste raad krijgen van iemand, omdat die al weet hoe de vork in de steel zit (op dat gebied).

Ik ben dus (als je het nog niet doorhad) voor een D&A-subforum, niet omdat ik drugs gebruik, maar omdat het in mijn ogen een nuttig subforum is, wat op ten duur meer levens zal redden dan kapot maken!
__________________
#JeSuisLidl
[QUOTE=Kristaco;33732259]Met jezelf spelen is lekker.[/QUOTE]
Oud 07-03-2004, 14:30
Footprint
Avatar van Footprint
Footprint is offline
Citaat:
zeehond23 schreef op 07-03-2004 @ 15:21:
Ik ben dus (als je het nog niet doorhad) voor een D&A-subforum, niet omdat ik drugs gebruik, maar omdat het in mijn ogen een nuttig subforum is, wat op ten duur meer levens zal redden dan kapot maken!


Zeehond for president. (incl. interpunctie )
__________________
vBulletin bericht: Je kunt jezelf natuurlijk niet toevoegen aan je lijst...
Oud 07-03-2004, 14:45
Verwijderd
ik sluit me aan bij zeehond en mutant, TS heeft een ietwat bekrompen visie op de zaak.
Oud 07-03-2004, 14:49
Demiurge
Avatar van Demiurge
Demiurge is offline
Ik vind ook dat we hier een goed forum te pakken hebben, inderdaad zijn er topics die je misschien zouden aanmoedigen om een keer een stickie te roken maar daar is toch niks ergs aan. Mensen moeten dingen proberen en of dit forum er nou wel of niet is ze proberen het toch wel, maar nu kunnen ze nog even een vraag stellen voordat ze het proberen zodat ze het met zo min mogelijk risico kunnen gebruiken. Ik merk dat op het forum heel series met hard-drugs word omgegaan en er zijn goede tips voor degene die plannen hebben het te gebruiken.
Oud 07-03-2004, 15:49
Verwijderd
alles wat gezegt moet worden om dit sub forum te behouden is al gezegd en ik ben er zeker mee eens.
Oud 07-03-2004, 15:51
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
sjek schreef op 07-03-2004 @ 15:45:
ik sluit me aan bij zeehond en mutant, TS heeft een ietwat bekrompen visie op de zaak.
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Oud 07-03-2004, 15:57
C r Y p S
Avatar van C r Y p S
C r Y p S is offline
Misschien moeten al die mensen met kritiek op het D&A forum voor de grap eens zoeken naar de posts van Needlefreak, onze onvervalsde verslaafde. Het zal je dan opvallen dat driekwart van zijn posts waarschuwend of adviserend (en naar mijn mening daarom heel nuttig) zijn, wat iets heel anders is dan promotend.
__________________
Waar een weg is wil ik heen.
Oud 07-03-2004, 16:55
Verwijderd
Citaat:
C r Y p S schreef op 07-03-2004 @ 16:57:
Misschien moeten al die mensen met kritiek op het D&A forum voor de grap eens zoeken naar de posts van Needlefreak, onze onvervalsde verslaafde. Het zal je dan opvallen dat driekwart van zijn posts waarschuwend of adviserend (en naar mijn mening daarom heel nuttig) zijn, wat iets heel anders is dan promotend.
ja, das echt een schoolvoorbeeld
Oud 07-03-2004, 17:51
Verwijderd
ik vind het jezelf afvragen of het bestaan van een D&A forum op een scholieren site gerechtvaardigd is niet echt logisch.
Voornamelijk omdat praktisch iedere scholier er ooit eens mee bezig is geweest of mee bezig is.
Het is verschrikkelijk dom om er op zo'n manier een taboe aan vast te hangen. Het blijft enorm belangrijk voor scholieren om gewoon simpelweg overal over te kunnen blijven praten en een uitlaatklep te vinden. Op dit moment vind ik niet dat er promotie voor drugs te vinden is. Promotie voor alcohol vind ik nog tot daar aan toe omdat er in onze maatschappij weinig anders te vinden is, iedereen vind het 'cool' om te drinken en dronken te zijn(ja ik weet dat niet iedereen dat vind maar toch een groot aandeel).

D&A heeft van alle fora hier niet echt een naam qua inhoudelijk discussiëren maar dit maakt een dergelijk forum niet minder belangrijk. Daarbij is de losse sfeer zeker wel een goedmaker. Er zijn zoals een maand geleden met needlefreak zeer zeker wel dingen gezegd waarvan ik persoonlijk vind dat ze iets over de schreef gingen, maar dit was voornamelijk omdat de discussie omsloeg in een flame.

Als je vind dat er toch teveel aan promotie gedaan wordt, maak hier dan bij mutant en/of mij melding van zodat we er iets aan kunnen doen.
Oud 07-03-2004, 18:00
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Ookal heb je maar 16 posts en ga je hier waarschijnlijk van je leven lang niet meer op reageren...

Armadillo, je hebt te weinig gekeken naar de beschrijving van het forum, in plaats van naar het forum zelf. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het topic bovenaan de lijst, dan zie je dat het over pillen gaat. Meteen krijgt hij tips van waar je het kan laten testen, noem maar op. Sure, er staat een rotte reactie bij van een jochie uit helmond, maar een mod zal dat vast wel verwijderen.
Over het algemeen worden op d&a drugs besproken, niet gepromoteerd. Het gaat deels (niet al te veel) over wetsvoorstellen, die bepaalde drugs tegenhouden, over bepaalde drugs die goed of niet goed zijn, er worden links gegeven naar nuttige sites, noem maar op. Promotie vind je er niet. Wat je er wel vindt, zijn af en toe tripreports. Het gaat dan niet om een bepaalde drugs die is uitgeprobeerd en dat het goed was, ook de negatieve kanten, zoals naeffecten, worden besproken.
Als er iemand is die iets nieuws wil proberen, maar eerst een beetje achtergrondinfo over die bepaalde drugs wil, is een plek zoals d&a od erowid een goede kans om iets meer te weten te komen. Iets, niet alles. Alleen, stel dat een nieuwkomer qua drugs twee noten nootmuskaat naar binnen wil werken, niemand op d&a met gezond verstand zal zeggen "Dude, ga je gang." Internet heeft voor de meeste jongeren een lagere drempelwaarde dan huisartsen, testcentra oid, en om dan een middel weg te halen waar je ook informatie kan krijgen, is dat dan zo verstandig?

Dan erbij, d&a is ook een subforum waar een groepje mensen, een close kluitje mensen, komt om ervaringen te delen, te vertellen hoe het er met hen voorstaat, en waar je af en toe een waarschuwing van medeforummers krijgt, waarin gevraagd wordt of 'die ene drug' of 'die ene trip' wel zo verstandig is om te doen. Er wordt op elkaar gelet, men geeft elkaar geen tips voor te psychotische drugs waar je onprettig gestoord van wordt.

Kortom: jij hebt de announcement niet eens gelezen, niet verder gekeken dan je neus lang is en meteen, toen je het d&a forum in de indexlijst zag staan ben je gaan klagen.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.

Laatst gewijzigd op 07-03-2004 om 18:02.
Ads door Google
Oud 07-03-2004, 19:56
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 07-03-2004 @ 16:49:
alles wat gezegt moet worden om dit sub forum te behouden is al gezegd en ik ben er zeker mee eens.
__________________
Dat dan weer wel.
Oud 07-03-2004, 22:00
Dreams
Avatar van Dreams
Dreams is offline
minder zeuren en meer genieten in het leven
Oud 07-03-2004, 23:10
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
sjek schreef op 07-03-2004 @ 17:55:
ja, das echt een schoolvoorbeeld
schoolvoorbeeld hoe het niet moet?
Oud 07-03-2004, 23:31
C r Y p S
Avatar van C r Y p S
C r Y p S is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 08-03-2004 @ 00:10:
schoolvoorbeeld hoe het niet moet?

Leer lezen. Needlefreak is een schoolvoorbeeld van hoe het forum functioneel kan zijn. Als er iemand is die op een volwassen manier voor drugs waarschuwt, zonder belerend te zijn, dan is hij het wel.
__________________
Waar een weg is wil ik heen.
Oud 08-03-2004, 08:41
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
ik zeg dat alle d&a'ers preventief zat gevoerd moeten worden.

@ TS: het slaat nergens op, dan moet je misschien seksualiteit ook wel sluiten omdat meer geneuk tot ongewenste zwangerschap kan leiden...
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Oud 08-03-2004, 15:23
Verwijderd
^hehe
Oud 08-03-2004, 18:46
Verwijderd
Citaat:
C r Y p S schreef op 08-03-2004 @ 00:31:

Leer lezen. Needlefreak is een schoolvoorbeeld van hoe het forum functioneel kan zijn. Als er iemand is die op een volwassen manier voor drugs waarschuwt, zonder belerend te zijn, dan is hij het wel.


dat hij het verkeerde pad op is, daar hoeven we niet over te discuseren en dat weet hij ook. Dat betekent nog niet dat hij ons daarvoor niet mag waarschuwen, ik vindt hem wel een van de meest informatieve bronnen van d&a. Beter 1 junk die je waarschuwt, dan 10 schooljongetjes die door gebrek aan info de verkeerde kant uit gaan.

dat woordje junk moet eigenlijk weg, want dat vind ik maar een negatief woord.
Oud 08-03-2004, 18:54
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 08-03-2004 @ 19:46:
dat woordje junk moet eigenlijk weg, want dat vind ik maar een negatief woord.
Ik vind junk een zeer neutraal woord en sluit me (ja heus) aan bij de meerderheid van de mensen die dit soort gesprekken en discussies liever gereguleerd zien dan dat mensen het achteraf met elkaar bespreken.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Oud 09-03-2004, 16:28
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Het is tijd voor een stukje forumgeschiedenis.

Voorafgaand aan de opening van het Drugs & Alcohol forum in november 2001 is ook een dergelijke discussie geweest. Veel mensen die bang waren dat er een pro-drugs cultuur zou ontstaan, of vonden dat Scholieren.com en Drugs & Alcohol niet met elkaar geassocieerd zouden moeten worden.

Daarom heb ik destijds met een medewerker van het Trimbos-instituut gesproken, een veelzeggend citaat van Admin:

Citaat:
Simon schreef op 28-11-2001 @ 16:14:
Ik heb haar onze situatie voorgelegd en uitgelegd waar we over twijfelden. Ze was heel duidelijk voor het behouden van dit forum.
Wat ze zei was: praten over drugs gebeurt toch wel onder jongeren. We krijgen regelmatig deze vraag voorgelegd en nee, het zet niet aan tot drugsgebruik. Het is belangrijk dat er een goede voorlichting is en er moet ook over gepraat worden. Verder is het belangrijk dat er voor feitelijke informatie wordt verwezen naar (bijvoorbeeld) drugsinfo.nl en dat de forumbazen een oogje houden op de zogenaamde spookverhalen.

Ik zei ook tegen haar: wat nou als een dertienjarig jochie op het forum over XTC vraagt, een positieve reactie krijgt en vervolgens besluit het maar eens te proberen?
Daarop was haar reactie: dat kan inderdaad. Maar, als dat jongetje zoiets vraagt aan een klasgenoot, dan kan hij ook zo'n reactie krijgen.


En veelzeggend is ook het volgende citaat uit de Mededeling van Drugs & Alcohol (er is al naar verwezen door Joostje geloof ik, maar voor de luie mensen onder ons):

Citaat:
Voordat je op dit forum gaat posten, is het verstandig om even de onderstaande zaken door te lezen. Dit forum is bedoeld om ervaringen uit te wisselen, vragen te beantwoorden en elkaar voor te lichten. Niet om drugs of alcohol te promoten!
Het is natuurlijk een verdraaid interessante wereld, maar doe geen stomme dingen en laat je in ieder geval van te voren goed informeren over de mogelijke fysieke en mentale gevolgen op de lange en korte termijn.
In de wereld van de drugs doen zich heel wat spookverhalen voor. Daarom is het belangrijk dat je niet zomaar af gaat op wat een ander lid zegt. Als iemand je vertelt dat heroine een onschadelijke drug is, steek dan niet direct een spuit in je arm, maar controleer die informatie even.
Echt objectieve informatie vind je bijvoorbeeld op Drugsinfo.nl. Ze hebben ook een informatienummer: 0900-1995.
Het werd het al gezegd: dit is geen drugspromotieforum. Posts die te veel aanzet geven tot drugsgebruik of met zeer twijfelachtige informatie kunnen zonder pardon verwijderd worden door een forumbaas(+) of beheerder.
Als blijkt dat dit forum op wat voor manier dan ook verkeerd uitpakt (opschepperijen bijvoorbeeld), dan zal het weer verdwijnen.
Uiteraard gaan we daar niet vanuit en hopen we gewoon op een interessant, maar bovenal gezellig forum!

Ik begrijp Armadillo1429's standpunt dus heel goed, maar wellicht dat het geruststelt dat er over nagedacht is.

Misschien dat Armadillo1429 vindt dat de forumbazen niet streng genoeg zijn, of te weinig doorverwijzen naar neutrale sites. Om daarover te oordelen, verblijf ik te weinig op Drugs & Alcohol, maar misschien dat deadlock en Mutant er wat extra aandacht aan willen besteden.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Oud 09-03-2004, 20:18
BBEM
BBEM is offline
ik vind het ook een beetje vreemd een drug sub fora op een jongerenforum waar topic's geopend worden over hoe je het beste naar de kloten kunt gaan en welke drug beter zijn dan andere.
__________________
/ 4AGE POWER \
Oud 09-03-2004, 20:40
C r Y p S
Avatar van C r Y p S
C r Y p S is offline
Citaat:
BBEM schreef op 09-03-2004 @ 21:18:
ik vind het ook een beetje vreemd een drug sub fora op een jongerenforum waar topic's geopend worden over hoe je het beste naar de kloten kunt gaan en welke drug beter zijn dan andere.
Jij hebt duidelijk de moeite genomen de eerdere posts te lezen. Bedankt voor je zinvolle reactie.
__________________
Waar een weg is wil ik heen.
Oud 09-03-2004, 22:33
Verwijderd
Citaat:
BBEM schreef op 09-03-2004 @ 21:18:
ik vind het ook een beetje vreemd een drug sub fora op een jongerenforum waar topic's geopend worden over hoe je het beste naar de kloten kunt gaan en welke drug beter zijn dan andere.
Hmm. Ik vind het ook een beetje vreemd dat een 26-jarige op een scholierenforum al weken zeurt om een subforum waar ie over zijn Opel kan zeveren. Scholieren zijn doorgaans jonger dan 18 en hebben dus geen auto. De interesse is er misschien wel hier en daar, maar toch.

Als je D&A weg wil hebben, doe dan ook gelijk Seksualiteit weg, want daar wordt seks gepromoot en ik ben van mening dat 13-jarigen GEEN seks horen te hebben. Dat 13-jarigen NIET horen te lezen hoe je iemand het beste kunt pijpen.
Seksualiteit is er natuurlijk ook om ervoor te zorgen dat diezelfde jongeren weten wat veilige seks is, en zo zit het ook met D&A. Als je D&A op een scholierenforum niet toelaat, zou dat zoiets zijn als de groenteman verbieden appels te verkopen. Bijna iedere scholier drinkt alcohol, al dan niet regelmatig, en experimenteert met drugs. Via een (anoniem) forum kunnen ze gewenste informatie uitwisselen met mensen van dezefde generatie, kortom; als het niet op een forum besproken wordt gebeurt dat wel na schooltijd in het park.
Verder lijkt het me niet te optimistisch om te stellen dat iedere onnozele aap weet dat drugs niet goed voor je zijn, maar je moet er nou eenmaal geen taboe van maken. Als die kinderen willen experimenteren doen ze dat wel, met of zonder eventuele (waardevolle) informatie van D&A.

En verder is D&A een heel gemoedelijk subforum, iets wat je niet kunt zeggen over bijvoorbeeld Lifestyle of Muziek. Gewoon niet zo zeuren lijkt me.
Oud 09-03-2004, 23:07
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Katje schreef op 09-03-2004 @ 23:33:
Als je D&A op een scholierenforum niet toelaat, zou dat zoiets zijn als de groenteman verbieden appels te verkopen.
Zeg me dat je behoorlijk stoned/dronken/wekenlang niet geslapen hebt, toen je dat schreef.
Oud 10-03-2004, 00:40
Verwijderd
Citaat:
Simon schreef op 09-03-2004 @ 17:28:
Misschien dat Armadillo1429 vindt dat de forumbazen niet streng genoeg zijn, of te weinig doorverwijzen naar neutrale sites. Om daarover te oordelen, verblijf ik te weinig op Drugs & Alcohol, maar misschien dat deadlock en Mutant er wat extra aandacht aan willen besteden.
Wat streng zijn betreft: D&A is heel los qua sfeer en wat dat betreft vind ik het absoluut niet nodig om harder te gaan optreden. Als ik 2 topics sluit, is dat om gegronde redenen weten de leden en dan komt er geen topic met Mutant, je sluit toch zo graag topics, hier nog eentje... Nog zoiets, als ik vriendelijk erop wijs dat ze ontopic moeten gaan (en vaak gebeurt dat door een simpele *kuch*) doen ze dat onmiddelijk en wordt er niet gescholden, gezeikt of geklaagd over dat ze nix mogen.

Wat links betreft: er is een overzicht in de mededeling:
Interessante links:
(Als jullie denken dat er sites ontbreken, dan horen we het graag, wij zullen de sites bekijken en dan beslissen of ze relevant genoeg zijn).

Startpagina’s
drugs.pagina.nl
drug.start.be


Hulp ivm drugs/problemen/verslavingen en gezondheidszorg
www.trimbos.nl
www.jellinek.nl
www.deander.demon.nl
www.vvgn.co.uk


Ned. Drugsbeleid en preventie
www.drugsinfoteam.nl
http://www.justitie.nl/publiek/crimi...rugs/index.asp


Algemene info
home.tiscali.nl/~thijeleo/drugs/index.htm
www.drugsinfofile.com


Info over verschillende soorten drugs
www.drugsinfo.nl
www.lycaeum.org
www.erowid.org
www.urban75.com/drugs
home.worldonline.nl/~parasite
www.ephedra.demon.nl/uitjebol
www.cognitiveliberty.org/shulgin (stel je vraag - engels)


Alcohol
www.alcoholvoorlichting.nl
alcohol.pagina.nl


Marihuana, wiet, hash,…
wiet.pagina.nl
wiet.start.be
coffeeshop.pagina.nl
www.yahooka.com
www.wietforum.nl - wietportaal
http://www.pollinator.nl
http://www.kayalounge.net
members.lycos.nl/john12/id18.htm (kweken)
http://www.dutch-passion.nl (kweken)
http://www.sensiseeds.com (kweken)


XTC
www.ecstasy.org
Effect XTC op je hersenen - slideshow


Paddo’s
paddo.pagina.nl
paddo.start.be
www.shroomery.org


Entheogene planten
www.meneercactus.nl


Ephedra
www.ephedra.demon.nl


Testen van drugs
www.dopetest.nl
www.eztest.com/nl/index.htm



Links
www.leren.nl/rubriek/vrijetijdsbesteding/drugs


Fora
Hier natuurlijk
drugsforum.nl
www.bluelight.nu
www.psychonaut.com/forum/ubbthreads.php


Tripreports
morninggloryseed.4mg.com


Combinatie baileys - tonic is niet dodelijk!!! Uitleg

En alle links die interessant zijn en niet aanzetten tot druggebruik, worden toegevoegd.

Citaat:
ik vind het ook een beetje vreemd een drug sub fora op een jongerenforum waar topic's geopend worden over hoe je het beste naar de kloten kunt gaan en welke drug beter zijn dan andere.
De titels zijn niet alles, maar er mag toch ook nog wel lol gemaakt worden? Er zijn genoeg waarschuwingen verspreid over het forum ivm het gebruik van drugs en als we het dan eens hebben over wasted raken... En wat betreft welke drugs beter dan de andere: als iemand zegt van voor mij is heroïne de beste drugs, dan mag ik toch hopen dat iemand genoeg verstand heeft om verder te kijken en te beseffen dat dat voor die persoon is en dat hij/zij daarom niet meteen heroïne moet gaan spuiten want het is de beste drugs. Daarbij staan er genoeg opmerkingen over de schadelijke effecten.
En er mogen best vergelijkingen zijn over drugs: sommigen hebben ongeveer dezelfde effecten en zijn minder schadelijk dan anderen, wat is dan het beste als je toch perse die drug wilt nemen of dat effect wilt krijgen?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.