Oud 04-09-2005, 15:20
Lienemien
Lienemien is offline
Hoi allemaal,
de school is nog maar pas begonnen maar toch ben ik al weer opgezadelt met een werkje voor nederlands...Ik ben slecht in van die dingen en daarom hoopte ik op een beetje hulp!
We moeten de klas een woord voorleggen en drie mogelijke verhalen vertellen rond de oorsprong van het woord. De klas moet dan raden welk de juiste is...Ik moet dus niet alleen een goed woord met een degelijk verhaal errond hebben, ik moet dan ook nog eens 2 andere verhalen hebben die niet te doorzichtig zijn...Ik zie dit dus niet zitten...Heeft iemand suggesties?? of mss heeft iemand al eens zo'n opdracht moeten doen?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
alvast bedankt!
Lienemien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2005, 15:27
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Zou het ook een uitdrukking mogen zijn? Dan zou je misschien Joost mag het weten kunnen doen, dat vond ik echt een zeer vreemde afkomst hebben. Voor echte woorden zou je misschien eventjes naar de boekhandel gaan en het Etymologisch woordenboek van de Van Dale eens raadplegen, daar staan herkomsten in van woorden.

Trouwens, ik denk dat dit meer op Moderne Talen thuis zou zijn.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 04-09-2005 @ 16:27 :
Trouwens, ik denk dat dit meer op Moderne Talen thuis zou zijn.
Daar hoort ie ook.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Guenevery schreef op 04-09-2005 @ 16:27 :
Zou het ook een uitdrukking mogen zijn? Dan zou je misschien Joost mag het weten kunnen doen, dat vond ik echt een zeer vreemde afkomst hebben. Voor echte woorden zou je misschien eventjes naar de boekhandel gaan en het Etymologisch woordenboek van de Van Dale eens raadplegen, daar staan herkomsten in van woorden.

Trouwens, ik denk dat dit meer op Moderne Talen thuis zou zijn.
Joost is de duivel, toch? Ik weet alleen niet waaróm dat zo is.

Maar een vervelende opdracht? Ik vind deze juist heel erg leuk, wou dat wij zulke opdrachten hadden gekregen op de middelbare school...
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 16:27
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Morgan schreef op 04-09-2005 @ 17:16 :
Joost is de duivel, toch? Ik weet alleen niet waaróm dat zo is.

Maar een vervelende opdracht? Ik vind deze juist heel erg leuk, wou dat wij zulke opdrachten hadden gekregen op de middelbare school...
Idd..

Ken je iemand met een Onze Taal scheurkalender? Dan is het makkelijk scoren namelijk.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 18:27
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:
Morgan schreef op 04-09-2005 @ 17:16 :
Joost is de duivel, toch? Ik weet alleen niet waaróm dat zo is.

Uhuh,

Onze Taalunie:

Joost is een benaming voor de duivel. Het gaat hier niet om de persoonsnaam Joost, maar om een volksetymologische verbastering van het Javaanse woord joos, zo vermelden het Idioomwoordenboek (1999) en het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT, deel VIII, 1926). Dit joos was een aanduiding voor een Chinese godheid of de afbeelding daarvan. Het "door de Hollanders op Java gehoorde joos (waarvan zij joosje en joost maakten)", aldus het WNT, is een verkorting van dejos, dat is ontleend aan het Portugese deus 'god'. Later werd joos in verband gebracht met de al bestaande voornaam Joost.

Maar hoe kan een aanduiding voor een Chinese godheid de betekenis 'duivel' hebben gekregen? Volgens het WNT is joos/Joost "bij uitbreiding [een naam] voor andere heidensche godheden of afgodsbeelden; in de algemeene taal overgegaan met de beteekenis van: duivel". Het idioomwoordenboek voegt hier nog aan toe: "De god van de ene religie is vaak de duivel van de andere, en zo kreeg Joost bij ons de betekenis 'duivel'."
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 04-09-2005, 19:06
ratonita7
Avatar van ratonita7
ratonita7 is offline
Hmmm de secundaire school, alweer zo lang geleden...Wij hebben ook nog een soortgelijke opdracht gehad maar ik weet er niet zoveel meer van. Ik herinner me alleen nog dat "bakermat" de vroegere benaming was voor een tapijt dat voor de haard lag en waarop de meid zat om de baby des huizes te voederen. Toch raar wat een mens onthoudt en wat niet...

Ah ja en "aarzelen" kwam van "met zijn aars draaien"= treuzelen maar welke andere betekenis je daaraan kan geven beats me...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Opdracht nederlands,graag jullie mening.
ano-niem77
1 02-02-2015 18:15
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Opdracht Nederlands <Zakelijke brief ''Muziek bestellen''>
Ensidia
1 18-06-2009 18:00
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Opdracht Nederlands
Meisje in nood
2 24-02-2009 16:23
Verhalen & Gedichten Tsunami, opdracht Nederlands
Miekje*
8 05-08-2008 08:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap pta opdracht nederlands
niicky
1 07-12-2005 20:05
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen opdracht nederlands
123454321
2 21-09-2004 18:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.