Oud 14-09-2007, 11:42
BartNL
BartNL is offline
Hallo allemaal,
Ik zit dit jaar in mijn eindexamenjaar VWO en als onderwerp voor mijn profielwerkstuk heb ik gekozen voor msn-taal. In opdracht van mijn begeleider (mijn leraar Nederlands) ben ik op zoek gegaan naar onderzoeken over dit onderwerp. Ook heeft hij mij de opdracht gegeven om navraag te doen op internet en in mijn omgeving over onderzoeken en / of meningen over msn-taal en zodoende ben ik op het idee gekomen om ook op FOK een topic te plaatsen.
Bij deze wil ik jullie dan ook graag vragen of jullie misschien interessante onderzoeken, krantenartikelen, e.d. kennen over msn-taal. Ook wil ik graag jullie mening over dit onderwerp weten. Daarvoor is de onderstaande vragenlijst bedoeld.

> Geslacht:
> Leeftijd:
> Maak jij gebruik van msn-taal?
> Zo ja, maak je er veel gebruik van?
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat?
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2007, 11:59
pino123
pino123 is offline
k wil het wel invullen, maar dan moet je eerst definiëren wat msn-taal nouu precies is.
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 12:32
Verwijderd
Citaat:
k wil het wel invullen, maar dan moet je eerst definiëren wat msn-taal nouu precies is.
^ Dat.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 13:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Pas dan tenminste je openingspost aan, aan het forum waarop je je bevindt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 13:40
Verwijderd
Citaat:
k wil het wel invullen, maar dan moet je eerst definiëren wat msn-taal nouu precies is.
Citaat:
Pas dan tenminste je openingspost aan, aan het forum waarop je je bevindt.
2x waarheid
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 13:44
Verwijderd
Een werkstuk waarin je nog niet eens een definitie probeert te zoeken van hetgene wat je bespreekt, ik krijg er wetenschappelijke rillingen van.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 20:34
fromBALKAN :D
Je bent 16 en zit in het eindexamenjaar VWO?! O.o
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 21:47
Verwijderd
Toen ik naar 6VWO ging was ik ook 16, wat is daar raar aan?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 21:54
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
Je bent 16 en zit in het eindexamenjaar VWO?! O.o
Hij is eind september jarig --> vroege leerling, kan dus best.

> Geslacht: vrouw
> Leeftijd: 20
> Maak jij gebruik van msn-taal? nee
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? nvt
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? ja
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? verloedering, omdat de meeste mensen die msn-taal gebruiken, niet in het fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven
__________________
Druk is een kwestie van prioriteiten stellen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 01:25
Verwijderd
Offtopic: een profielwerkstuk bij nederlands? 'profiel'werkstuk? nee?

Ik zal 'm maar even invullen:
> Geslacht: V
> Leeftijd: 19
> Maak jij gebruik van msn-taal? Nauwelijks
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? Oh nou nee nauwelijks
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? Ja, als je niet meer weet wat het echt moet zijn?
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? Neutraal.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 01:31
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: een profielwerkstuk bij nederlands? 'profiel'werkstuk? nee?
Profielwerkstuk is toch een combinatie van twee vakken, waarbij niet beide vakken profielvakken moeten zijn?

OT:

> Geslacht: Man

> Leeftijd: 19

> Maak jij gebruik van msn-taal?

He, bah. Nee.

> Zo ja, maak je er veel gebruik van?

-

> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat?


Jazeker.

> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?

Verloedering.

Er stond laatst een heel artikel in de OnzeTaal over dit onderwerp. Het schijnt zo te zijn dat jongeren die veel MSN-taal gebruiken veel slechter zijn in het schrijven van bijv. solicitatiebrieven. Ze falen dus wanneer juist taalgebruik echt noodzakelijk is.

Laatst gewijzigd op 15-09-2007 om 01:42.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 13:32
BartNL
BartNL is offline
Alvast bedankt voor de reacties die geplaatst zijn. Ik zal eens op zoek gaan naar dat stukje in Onze Taal.

Even voor de duidelijkheid: ik ben nu inderdaad nog 16, wordt volgende week 17 dus ik ben gewoon een jonge leerling.

En bij een profielwerkstuk moet je normaal inderdaad een profielvak kiezen, of anders nog als 2e vak een vak uit het gemeenschappelijk deel.
Maar bij ons op school is het zo dat de leerlingen die het profiel Cultuur & Maatschappij hebben gekozen ook een profielwerkstuk mogen maken met Nederlands of Engels als enige vak. En aangezien ik ook Cultuur & Maatschappij heb, heb ik ervoor gekozen om mijn profielwerkstuk bij Nederlands te maken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 16:14
Anika
> Geslacht: V
> Leeftijd: 20
> Maak jij gebruik van msn-taal? nee
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? nvt
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? ja
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? Ik denk dat het geen invloed heeft op de Nederlandse taal zelf, maar wel op de schrijfvaardigheid van mensen die msn-taal gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 19:33
Verwijderd
Ik geloof niet dat er een online versie is van OnzeTaal dus je zal echt even op zoek moeten naar het tijdschrift zelf. Ik dacht dat het nummer 11 van 2006 was, maar laat dat nou net het nummer zijn dat ik kwijt ben. Bij mijn globale inspectie van de andere nummers heb ik het in ieder geval niet kunnen vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 10:38
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
> Geslacht: v
> Leeftijd: 20
> Maak jij gebruik van msn-taal? ja
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? ja, maar alleen afkortingen.
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? voor mensen die toch al niet zo goed zijn met taal wel ja.> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? Geen van beide. Je moet het in de context zien. Dat ik op msn en op fora veelvuldig afkortingen gebruik, betekent niet dat ik dat ook in 'officiële' brieven en mails doe. Het kan wel gevaar voor verloedering opleveren, als kinderen het verschil tussen msn en een sollicitatiebrief niet zien, voor wat betreft hun taalgebruik.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 22:37
Verwijderd
> Geslacht: vrouw
> Leeftijd:18
> Maak jij gebruik van msn-taal?
Ja, maar alleen van afkortingen van veel voorkomende woorden, het is niet zo dat ik mijn gehele tekst in 4-en,3-en en drie keer ss i.p.v z en KUzzzzz gebruik.
> Zo ja, maak je er veel gebruik van?
Alleen voor afkortingen
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat?
Ja, zeker bij mensen die echt goed zijn in msn-taal denk ik dat het enorm veel invloed heeft op de schrijfstijl. Vooral kleine "foutjes" als s i.p.v z en g i.p.v ch zorgen voor een verkeerd automatisme denk ik.
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?
Ik vind het deels een verloedering en deels een verbreding in de vorm van uitbreiding van de Nederlandse taal.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 00:26
Lethe
Lethe is offline
> Geslacht: V
> Leeftijd: 18
> Maak jij gebruik van msn-taal? Nee
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? nvt
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal kan leiden tot een slechtere woordenschat? Nee. Het is wel belangrijk dat msn-taal op msn blijft en niet uitweidt naar bijvoorbeeld zaken voor/op school.
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? Geen verloedering en geen verbetering. Ik denk niet dat msn-taal schade toebrengt aan de Nederlandse taal namelijk; daar verandert in principe niks aan. Een verrijking zal het ook niet zijn. Die msn afkortingen en weet ik het wat allemaal stellen niet echt veel voor.
__________________
Nice
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 10:34
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Msn-taal is naar mijn idee afkortingen gebruiken en niet veel gebruik maken van leestekens en hoofdletters. Als je het hebt over 'egt' en 'cker' dan gaat het meer over breezertaal, denk ik.
Het lijkt me handig om eerst een eenduidige definitie vast te leggen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-09-2007, 15:10
Nyawa
Geslacht: V
Leeftijd: 19
Maak jij gebruik van msn-taal?: Ik msn vrijwel nooit, maar ik maak wel gebruik van afkortingen in e-mail en posts: ff, btw, iig en idd.
Zo ja, maak je er veel gebruik van?: Vrij weinig.
Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal kan leiden tot een slechtere woordenschat?: Niet tot een slechtere woordenschat; daarentegen denk ik dat het wél tot een slechtere spelling voor mensen die daar sowieso al moeite mee hebben, denk aan dyslectici.
Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? Geen van beide. Omdat het met name afkortingen van al bestaande woorden zijn die gebruikt worden om sneller te kunnen schrijven, is het niet echt een toevoeging aan de Nederlandse taal. Het lijkt mij onhandig om ook in het echte leven veel meer afkortingen te gaan gebruiken. Ik vind het echter ook geen verloedering. Iedereen kan denk ik goed het onderscheid maken tussen officiële en informele teksten en voor iemand die van zichzelf een redelijke spelling heeft zal het geen probleem zijn daarop zijn of haar spelling aan te passen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 15:18
Nyawa
Wat de definitie van msn-taal betreft, als je op Wikipedia kijkt worden daar vooral gewone afkortingen beschreven. Op de pagina over breezertaal gaat het over ander gebruik van hoofdletters en interpunctie, fonetische spelling en het gebruik van cijfers in woorden. Ik denk dus dat je tussen die twee wel duidelijk onderscheid moet maken, door een definitie op te nemen in je inleiding.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 17:28
DS.y
Avatar van DS.y
DS.y is offline
> Geslacht: Vrouw
> Leeftijd: 14
> Maak jij gebruik van msn-taal? Soms, ik begin het afteleren
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? Niet vaak
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? Ja, ik merkte dat zelf al bij toetsen enz.
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? Een verloedering, maar om snel te praten is het wel handig. Maar ik erger me wel aan sgat en sgool, dus de g ipv sch..

Nouja, ik hoop dat je er wat aan hebt
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 19:57
1xAnoniemx7
Avatar van 1xAnoniemx7
1xAnoniemx7 is offline
> Geslacht: vrouw
> Leeftijd: 16
> Maak jij gebruik van msn-taal? alleen op msn
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? ja bijna altijd als ik op msn zit
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? ja want de jeugd van nu is het volk vande toekomst
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? verloedering, het is leuk dat mensen je wel snappen, maar gewoon nederlands blijft de goede taal voor een land dat Nederland heet
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 23:47
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
> Geslacht: Vrouw
> Leeftijd: 17
> Maak jij gebruik van msn-taal? Soms
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? Nauwelijks enkel afkortingen zoals w8 ff, brb en dan enkel bij het gebruik van een chatprogramma zoals MSN
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? Ja
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?
Het gebruik van MSN taal buiten MSN is een verloedering van de Nederlandse taal. Als het enkel en alleen gebruikt word bij MSN als een sneller manier van communiceren heb ik er geen enkel probleem mee. Indien het gaat om het expres fout schrijven van woorden, zoals egt dan kan het naar mijn mening beschouwd worden als een verloedering.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 02:19
Verwijderd
Geslacht: Vrouw

Leeftijd: 20

Maak jij gebruik van msn-taal?
Nee. Hoewel, heel af en toe schrijf ik wel 'iig' of 'idd', als ik geen tijd heb.

Zo ja, maak je er veel gebruik van?
Nee.

Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal kan leiden tot een slechtere woordenschat?
Ja.

Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?
De afkortingen zijn wel okay, zolang mensen weten dat het geen officiele afkortingen zijn. Al het andere vind ik verloedering, omdat het debiel klinkt en omdat veel jongeren zichzelf op die manier aanleren om woorden verkeerd te spellen. En de interpunctie komt het ook niet ten goede.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 17:01
Verwijderd
Geslacht:M
Leeftijd:20
Maak jij gebruik van msn-taal?
Nee

Zo ja, maak je er veel gebruik van?
nvt

Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal kan leiden tot een slechtere woordenschat?
Geen slechtere woordenschat, wel slechtere spelling denk ik.

Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?
Ik vind het opzich wel grappig bedacht. Beetje creatief ook, maar ik ben een beetje neutraal
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2007, 23:33
Verwijderd
Geslacht: Man

Leeftijd: 20

Maak jij gebruik van msn-taal?
Nee, absoluut niet.

Zo ja, maak je er veel gebruik van?
n.v.t.

Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal kan leiden tot een slechtere woordenschat?
Ja. Wanneer kinderen al op vroege leeftijd beginnen met het creeëren van een eigen (msn-)taaltje, heeft dit zeker negatieve invloed op de woordenschat.

Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?
De Nederlandse taal leeft en is door de eeuwen heen enorm veranderd. Toch zie ik de msn-taal als een verloedering van het Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 21:27
Sushii
Avatar van Sushii
Sushii is offline
> Geslacht: vrouw
> Leeftijd: 20
> Maak jij gebruik van msn-taal? Ja
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? Niet zo veel, wat afkortingen e.d.
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? Nee, want msn-taal kan de woordenschat ook verrijken. Misschien wordt er maar gebruik gemaakt van een beperkt aantal woorden op msn, maar dat hoeft daarbuiten zeker niet zo te zijn
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat? Wat is de Nederlandse taal dan? Ik sta er vrij neutraal tegenover. Het heet niet voor niets msn-taal, dus gebruik het op msn en niet daarbuiten. Zolang iemand nog in staat is om normaal Nederlands te produceren vind ik het prima.
__________________
Sushii is better than chocolate
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 18:27
Verwijderd
De jongste onder ons vult het dan ook maar in:

> Geslacht: Mannelijk

> Leeftijd: 12

> Maak jij gebruik van msn-taal? Ja.

> Zo ja, maak je er veel gebruik van? Ik maak er alleen op msn gebruik van.

> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat? Ja dat denk ik wel, het kan misschien wel tot leiden dat beschaafder Nederlands moeilijker zal worden en meer fouten in gemaakt wordt.

> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?
Eigenlijk een veloedering, wat zou het de samenleving helpen? Niet veel, het zou het netter gebruik van Nederlands verknallen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 18:31
xLesleyy.
Avatar van xLesleyy.
xLesleyy. is offline
Natuurlijk doe ik mee!! Vind ik leuk

> Geslacht:Vrouwelijk.
> Leeftijd: 15
> Maak jij gebruik van msn-taal? Tuurlijk, wie niet?
> Zo ja, maak je er veel gebruik van? Ff w88.
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat?
Ik denk het niet, ik heb er tenminste geen last van.. Ik denk dat al gebruik je het op dagelijkse basis dan wel.
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?
Verloedering of verbetering zal ik niet zeggen, ik vind het meer het snel opschrijven van dingen waar de meeste mensen wel raad mee weten.

Hopelijk heb je er wat aan!!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 19:31
Verwijderd
> Geslacht: vrouw
> Leeftijd:15
> Maak jij gebruik van msn-taal?
Nee.
> Zo ja, maak je er veel gebruik van?
-
> Denk je dat veelvuldig gebruik van msn-taal
kan leiden tot een slechtere woordenschat?
Moeilijk.. Voor de een wel voor de ander niet.
> Vind je msn-taal een verloedering of een verbetering
van de Nederlandse taal en waarom vind je dat?
Verloedering, omdat het de nederlandse taal niet ten goede komt.
Alhoewel enkele afkortingen heb ik dan weer geen bezwaar tegen.
Beetje dubbel op dus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.