Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2005 / VWO
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2005, 00:16
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Veeel te lang

Ik heb de samenvatting van Lancashire van mijn leraar wel geleerd, want die was maar 10 blz. Maar die van Vietnam van mijn leraar is iets van 23 blz. Die ga ik dus echt niet leren.
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Advertentie
Oud 15-05-2005, 11:04
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Ik heb deze week allerlei dvd's van Vietnam gehuurd bij de videotheek. Op zich een goede manier om te kijken of je de stof kent, en dingen in de films herkent
__________________
nee
Oud 15-05-2005, 11:05
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Marloeske schreef op 15-05-2005 @ 12:04 :
Ik heb deze week allerlei dvd's van Vietnam gehuurd bij de videotheek. Op zich een goede manier om te kijken of je de stof kent, en dingen in de films herkent
Die heb ik allemaal al op school gezien, dat was het enige wat wij deden

Een hoop bloed, moet ik zeggen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 15-05-2005, 11:26
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
De Calico Act gold niet voor Lancashire, maar wel voor de rest van Engeland. Dit staat ook in de officiële stofomschrijving.
Oud 15-05-2005, 12:15
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
De Calico Act gold dus wél voor Lancashire. Nog een keer dan. De Calico Act (1721) verbood de import en het dragen van katoen. Dit om de gevestigde Engelse textielindustrie (d.w.z. wol enzo) te beschermen. In Lancashire was men echter ook bezig met bombazijn, een stof uit linnen en katoen, en veel minder met wol zoals in de rest van Engeland. Het verbod van de Calico Act gold niet voor bombazijn.

De vergissing is dat in het Woltersboek de zin een beetje kromloopt. Het enige wat niet geldt in Lancashire en wel in de rest van Engeland zijn de beperkende regels over het maximum aantal wevers in gilden.
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Oud 15-05-2005, 12:22
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
In het begin gold de Calico Act wel voor Lancashire, maar door de Manchester Act gold de Calico Act niet meer in Lancashire. Dit staat ook in de aantekeningen van mijn leraar.
Oud 15-05-2005, 12:51
Alwien
Avatar van Alwien
Alwien is offline
De Calico Act gold inderdaad ook gewoon voor Lancashire. In het Woltersboek staat verder niets over de Manchester Act, er staat alleen dat de Calico Act in 1774 ingetrokken wordt
__________________
Als je luistert naar de wolken, als je luistert naar de wind
Oud 15-05-2005, 12:54
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Dat klopt, maar de Calico Act was voor Lancashire al eerder ingetrokken. Dit kwam door de Manchester Act van 1736.
Oud 15-05-2005, 13:59
kabouterkop
Avatar van kabouterkop
kabouterkop is offline
Heeft er ook al iemand geoefend met stelopdrachten? IK heb van mn leraar gehoord dat je ook een opstel/betoog moet schrijven aan de hand van een aantal bronnen.
Oud 15-05-2005, 14:25
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Citaat:
kabouterkop schreef op 15-05-2005 @ 14:59 :
Heeft er ook al iemand geoefend met stelopdrachten? IK heb van mn leraar gehoord dat je ook een opstel/betoog moet schrijven aan de hand van een aantal bronnen.
Ja, onze lerares heeft een paar oefenstelopdrachten gemaakt. Best wel handig.
Als er interesse is kan ik het wel overtypen..
__________________
nee
Oud 15-05-2005, 19:42
Verwijderd
ja joh gooi er maar op alle beetjes helpen
Oud 15-05-2005, 21:05
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Is al eerder in dit topic over gediscussieerd die stelopdracht

Ennuh.. ik ben wel héél benieuwd naar die Calico Act nu! Waar kan ik de officiële stofomschrijving vinden?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 15-05-2005, 21:27
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Hier staat de officiële stofomschrijving
officiële stofomschrijving Lancashire
Oud 15-05-2005, 21:45
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
kabouterkop schreef op 15-05-2005 @ 14:59 :
Heeft er ook al iemand geoefend met stelopdrachten? IK heb van mn leraar gehoord dat je ook een opstel/betoog moet schrijven aan de hand van een aantal bronnen.
Wij hebben er eentje gehad over Vietnam. Wat daar het nut van is weet ik niet, want schrijven hebben we ook al bij Nederlands geleerd natuurlijk..
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 15-05-2005, 21:46
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Sommige eeuwenoude gildenregels of overheidsregels golden niet voor Lancashire, zoals bijvoorbeeld de Calico Act (1721).

Dus vlindertjuh heeft gelijk??

Trouwens.. dít is pas een goede samenvatting! Heb je die van Vietnam ook voor me??
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 15-05-2005, 21:51
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
hier heb je die van Vietnam
officiële stofomschrijving Vietnam

Je kan het allebei zeggen. De Calico Act gold eerst wel voor Lancashire, maar later (door de Manchester Act) gold hij niet meer voor Lancashire.
Oud 15-05-2005, 21:54
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Thx!

Manchester Act zegt mij trouwens helemaal niets...
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 15-05-2005, 21:59
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Die act hoef je eigenlijk ook niet te kennen. Mijn leraar heeft die gebruikt in zijn uitleg over de Calico Act.
Oud 15-05-2005, 22:05
fractuur
fractuur is offline
Nu wil ik eigenlijk ook wel weten wat de Manchester Act was.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 15-05-2005, 22:18
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Hmm, ik weet niet meer precies wat de act helemaal inhoudt. De Manchester Act is van 1736 en is aangenomen omdat de katoenhandelaren (van Manchester) protesteerden tegen de Calico Act. De Manchester Act is niet aangenomen in de rest van Engeland, omdat er daar meer wol werd gemaakt en er niet zoveel aandacht was voor bombazijn en katoen. Dankzij de Manchester Act gold de Calico Act niet meer in Lancashire. De Calico Act gold dus voor 15 jaar (vanaf 1721) in Lancashire, hierna niet meer.
Oud 16-05-2005, 09:30
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Als je het er gewoon op houdt dat de Calico Acts niet voor Lancashire golden kunnen ze dat toch nooit fout rekeken omdat het zo in de officiele omschrijving staat?
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 16-05-2005, 10:56
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Volgens mij maken jullie er een veel te groot punt van of die Calico act nou wel of niet voor Lancashire gold, wat belangrijk is is dat je weet dat ze die bombazijn konden produceren toch?

Die werkplaats op internet is trouwens erg handig, als je de antwoorden van de hulpvragen neemt heb je per paragraaf automatisch een samenvatting .
Oud 16-05-2005, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef op 16-05-2005 @ 10:30 :
Als je het er gewoon op houdt dat de Calico Acts niet voor Lancashire golden kunnen ze dat toch nooit fout rekeken omdat het zo in de officiele omschrijving staat?
Idd, de stofomschrijving is heilig. Dat is in feite het enige waar je argumenten aan kan ontlenen waarom iets goed of fout gerekend moet worden. In mijn boeken staat vrij regelmatig "In tegenstelling tot wat de stofomschrijving zegt ....." maar mijn docent benadrukt dat je gewoon de stofomschrijving moet volgen in zulke gevallen.
Oud 16-05-2005, 11:11
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
De Calico Act was een van de gunstige omstandigheden in Lancashire en een reden waarom de katoennijverheid in Lancashire opbloeide en niet in een ander deel van Engeland.
Daarom is het toch belangrijk om te weten wat de Calico Act inhoudt. Je hebt kans dat ze op het examen gaan vragen 'waarom was Lancashire belangrijk en niet een ander deel van Engeland?'.

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 11:15.
Oud 16-05-2005, 12:55
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Femic schreef op 15-05-2005 @ 22:46 :
Sommige eeuwenoude gildenregels of overheidsregels golden niet voor Lancashire, zoals bijvoorbeeld de Calico Act (1721).
Zo irritant, dat zoals bijvoorbeeld

Maar goed, wat is die stofomschrijving dan, want dat staat ook telkens in je boek van: de stofomschrijving zegt dat hij John heette, maar hij heette...

[edit] En zo'n stelopdracht, is dat gewoon een wat uitgebreidere vraag?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 16-05-2005, 18:44
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 16-05-2005 @ 13:55 :
Zo irritant, dat zoals bijvoorbeeld

Maar goed, wat is die stofomschrijving dan, want dat staat ook telkens in je boek van: de stofomschrijving zegt dat hij John heette, maar hij heette...

[edit] En zo'n stelopdracht, is dat gewoon een wat uitgebreidere vraag?
Tis idd een hele irritante methode die van Nijgh Versluijs.. Heb daarvan het Vietnam boekje gekocht maar Wolters is echt handiger

Een stelopdracht is inderdaad een wat uitgebreidere vraag.. Het zijn eigenlijk meerdere vragen die je gewoon moet beantwoorden alleen vormen al die antwoorden op die vragen samen een soort verhaaltje. De laatste vraag is dan ook om een conclusie te trekken uit je eigen antwoorden (zoals er altijd een conclusie onderaan een betoog staat) en kan je kiezen uit twee richtingen/meningen waar je met je antwoord heen gaat. Je mag dan ook niets nieuws in je conclusie melden maar gewoon een kleine samenvatting van je gegeven antwoorden geven
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 17-05-2005, 08:50
Snuitermans
Snuitermans is offline
Zijn er ergens proefexamens Vietnam incluis antwoorden te vinden?
__________________
Fingerspitzengefühl.
Oud 17-05-2005, 09:36
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Citaat:
Snuitermans schreef op 17-05-2005 @ 09:50 :
Zijn er ergens proefexamens Vietnam incluis antwoorden te vinden?
ja, in de examenbundel


ps. Stelopdracht die we hebben geoefend in de klas komt er zo snel mogelijk aan!!
__________________
nee
Oud 17-05-2005, 11:53
Lautrec
Lautrec is offline
Weet iemand toevallig het antwoord op de volgende vraag
(Vietnam):

Ho Chi Minh verzette zich tegen het kolonialisme in Vietnam. Al na de Eerste Wereldoorlog vestigde hij zijn hoop Amerika, maar Amerika deed niets, en hij voelde zich bedrogen. Vervolgens verdiepte hij zich in het communisme, toentertijd waren de zware kanten van het communisme nog niet bekend en dat kan dan ook niet de reden zijn geweest dat Amerika niet ingreep. Waarom heeft het land van vrijheid (voorbeeld voor alle volkeren) destijds niets gedaan?
Oud 17-05-2005, 12:20
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ze wilden Frankrijk - belangrijke bondgenoot - niet voor het hoofd stoten.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 17-05-2005, 13:18
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Femic schreef op 17-05-2005 @ 13:20 :
Ze wilden Frankrijk - belangrijke bondgenoot in de Koude Oorlog - niet voor het hoofd stoten.
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Oud 17-05-2005, 14:00
Lautrec
Lautrec is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 17-05-2005 @ 14:18 :
Koude Oorlog, ik heb het over de situatie na de Eerste Wereldoorlog? Ho Chi Mihn is twee keer door Amerika teleurgesteld, na de Eerste Wereldoorlog (waar mijn vraag over gaat) en na de Tweede Wereldoorlog, maar dat is duidelijk.
Hoe dan ook, Amerika, in de Eerste Wereldoorlog, bondgenoot van Frankrijk? Ik kan het me namelijk niet herinneren
Oud 17-05-2005, 14:01
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Lautrec schreef op 17-05-2005 @ 15:00 :

Hoe dan ook, Amerika, in de Eerste Wereldoorlog, bondgenoot van Frankrijk? Ik kan het me namelijk niet herinneren
Maar dat staat wel in het boek, Amerika was vriendjes met Frankrijk en daarom wilden ze niet helpen om Vietnam onafhankelijk te krijgen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 17-05-2005, 14:12
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Lautrec schreef op 17-05-2005 @ 15:00 :
Koude Oorlog, ik heb het over de situatie na de Eerste Wereldoorlog? Ho Chi Mihn is twee keer door Amerika teleurgesteld, na de Eerste Wereldoorlog (waar mijn vraag over gaat) en na de Tweede Wereldoorlog, maar dat is duidelijk.
Hoe dan ook, Amerika, in de Eerste Wereldoorlog, bondgenoot van Frankrijk? Ik kan het me namelijk niet herinneren
Hm ik weet niet zeker of het toen ook al zo was, dat dat de reden was. Maar ik ga er niet vanuit dat ze dáár naar vragen, want dat doet totaal niet ter zake in dit onderwerp.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 17-05-2005, 22:06
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Met je spinningjenny.
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Oud 18-05-2005, 09:27
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Stelopdracht ‘Met de loep op Lancashire’ Je hebt de opdracht gekregen om een tentoonstelling in te richten over de industrialisatie in Lancashire. Je moet eerst een draaiboek schrijven om de verschillende aspecten te benoemen, die je op de tentoonstelling wil laten zien. Je hebt besloten vier aspecten te belichten.
Noteer de letters en de dikgedrukte tekst bij elk stukje.

A.
Het eerste aspect besteedt aandacht aan de technische ontwikkeling. Beschrijf kort de uitvindingen van John Kay, James Hargreaves en James Watt. Beschrijf daarna welke voordelen deze uitvindingen boden en geef vervolgens aan welke problemen de industrialisatie in de beginjaren ondervond.
B.
Het volgende onderdeel waar je aandacht aan wilt besteden is de verandering van het platteland tussen 1770 en 1850 . Geef kort een beeld van het platteland in 1770 en in 1850 en benadruk de belangrijkste veranderingen.
C.
Je hebt de mogelijkheid om een kleine stoomspinnerij zoals deze in Manchester waren gebouwd, tentoon te stellen. Beschrijf hoe zo’n fabriek er uit ziet, verklaar de naam ‘mill’ en leg uit wat veredelingsbedrijven deden.
D.
Het laatste aandachtspunt zijn de leefomstandigheden van de arbeiders in de stad Manchester. Je beschrijft de wijk en de huizen waar de mensen woonden en welke twee belangrijkste nadelen het wonen in de stad had.
E.
Nader de mensen de tentoonstellen hebben bekeken moeten zij zich een mening kunnen vormen over de gevolgen van de industrialisatie voor de bestaanszekerheid. Het is de bedoeling dat de bekeken onderdelen onder A t/m D dit beeld al verduidelijken. Geef je mening en ondersteun deze met argumenten uit de onderdelen A t/m D.



Hierboven de Stelopdracht die we van de lerares hebben gekregen. Ik zou zeggen: Probeer deze te maken, en zet een wekkertje naast je op 25 minuten. Binnen deze tijd moet je het toch wel af hebben. (En serieus: Dat is echt kort!!)
Succes ermee he, ben wel benieuwd naar jullie uitwerkingen, daar kan iedereen wat van leren!!
__________________
nee
Oud 18-05-2005, 10:05
fractuur
fractuur is offline
omg, dat betekent dat je een samenvatting moet maken van je bundel (precies die hoofdstukken zijn het), én nog die uitvinders uit je hoofd moet gaan leren ook.
Ik zal eens wat proberen vandaag en morgen, en dan post ik mijn uitwerkingen wel. Heb je er ook een antwoordenmodel bij gekregen?
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 18-05-2005, 10:09
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
fractuur schreef op 15-05-2005 @ 22:45 :
Wij hebben er eentje gehad over Vietnam. Wat daar het nut van is weet ik niet, want schrijven hebben we ook al bij Nederlands geleerd natuurlijk..
Wees dan maar blij (of niet) dat de exmens Nederlands en geschiedenis op 1 dag zijn
Oud 18-05-2005, 10:11
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Marloeske: bedankt! Ik weet niet of ik hem nog een keer ga oefenen, maar ik weet nu in ieder geval beter wat de stelopdracht inhoudt
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-05-2005, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Keyser Saus schreef op 18-05-2005 @ 11:09 :
Wees dan maar blij (of niet) dat de exmens Nederlands en geschiedenis op 1 dag zijn
ja, héérlijk,
dinsdag m'n hele hand lamschrijven aan nederlands en geschiedenis
en woensdag wiskunde ):

(maar daarna is het ergste ook wel weer voorbij)
Oud 18-05-2005, 11:57
Calimero1
Calimero1 is offline
Heey!
Ik vroeg me af of degene die de methode van Nijgh Versluys hebben voor Lancashire en Vietnam, weten waar je ergens de antwoorden op de vragen in het werkmateriaal kunt vinden, ik wil nl. hier nog even mee oefenen, maar wij hebben nooit officiële antwoorden gekregen en ik heb het niet goed genoeg verbeterd om er echt mee te leren.
ciao
Oud 18-05-2005, 11:57
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hoezenpoes schreef op 18-05-2005 @ 12:55 :
ja, héérlijk,
dinsdag m'n hele hand lamschrijven aan nederlands en geschiedenis
en woensdag wiskunde ):

(maar daarna is het ergste ook wel weer voorbij)
Ja, echt geweldig dat ze na de enige dag waarop je twee examens hebt, dan wiskunde doen

En Nederlands is toch niet zó veel schrijven, zo'n samenvatting is nog geen half kantje lang? Bij mij tenminste Geschiedenis is wel veel schrijven, maar ja
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-05-2005, 12:05
Calimero1
Calimero1 is offline
én nog een vraagje....
moet je ook alle jaartallen kennen die in het chronologisch overzicht staan????? zou toch hopen van niet.. maar vrees van wel hè
xxx
Oud 18-05-2005, 12:10
Verwijderd
volgens mij moet je van vietnam aardig wat jaartallen weten,
van lancashire wat minder.
Oud 18-05-2005, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 18-05-2005 @ 12:57 :
Ja, echt geweldig dat ze na de enige dag waarop je twee examens hebt, dan wiskunde doen

En Nederlands is toch niet zó veel schrijven, zo'n samenvatting is nog geen half kantje lang? Bij mij tenminste Geschiedenis is wel veel schrijven, maar ja
ach, bij nederlands valt het schrijven wel mee, maar toch,
je moet meer schrijven dan bijvoorbeeld bij engels ofzo (:

ik ben iig erg blij dat ik niet geschiedenis en kunstgeschiedenis op één dag heb,
want dan zou mijn hand echt uitgeteld zijn
Oud 18-05-2005, 12:27
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Calimero1 schreef op 18-05-2005 @ 12:57 :
Heey!
Ik vroeg me af of degene die de methode van Nijgh Versluys hebben voor Lancashire en Vietnam, weten waar je ergens de antwoorden op de vragen in het werkmateriaal kunt vinden, ik wil nl. hier nog even mee oefenen, maar wij hebben nooit officiële antwoorden gekregen en ik heb het niet goed genoeg verbeterd om er echt mee te leren.
ciao
Op de CD-rom die bij het boek zit.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Oud 18-05-2005, 14:08
Calimero1
Calimero1 is offline
op de cd-rom staan alleen de antwoorden op de basisvragen, niet de antwoorden op de vragen uit het werkmateriaal dat elke keer na een hoofdstuk er staat (de vragen met bronnen e.d.)
Oud 18-05-2005, 15:22
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
fractuur schreef op 18-05-2005 @ 11:05 :
én nog die uitvinders uit je hoofd moet gaan leren ook.
Volgens mij gaan ze daar echt niet zo specifiek naar vragen hoor, welke uitvinding bij welke uitvinder hoort.
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Oud 18-05-2005, 16:01
*RooSs*
*RooSs* is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 18-05-2005 @ 16:22 :
Volgens mij gaan ze daar echt niet zo specifiek naar vragen hoor, welke uitvinding bij welke uitvinder hoort.
Nou ik zou het toch maar leren..want ze kunnen het best vragen..
Oud 18-05-2005, 17:07
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 18-05-2005 @ 16:22 :
Volgens mij gaan ze daar echt niet zo specifiek naar vragen hoor, welke uitvinding bij welke uitvinder hoort.
en 't is sowieso handig om te weten..
__________________
nee
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Waar geschiedenis studeren?
miramichi
16 06-11-2011 13:26
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Geschiedenis 1
turtlez
2 16-04-2008 14:09
Studeren Geschiedenis UVA/VU
Verwijderd
2 06-07-2007 11:39
Algemene schoolzaken Enquete over vakken Duits en Geschiedenis
Nishu
24 05-05-2007 20:07
Studeren geschiedenis (alweer) universitair of hbo?
Verwijderd
5 02-12-2004 23:43
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:16.