Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2006, 16:53
faan
Avatar van faan
faan is offline
Aan elkaar geschreven lijkt voor mij logischer, omdat ik redeneer vanuit het basiswerkwoord 'lesgeven'. Als ik googel krijg ik veel minder vindingen (34) bij het aaneengeschreven 'bijlesgeven'. Dus ik zou in dit geval toch twee woorden schrijven. Weet iemand hier meer over?
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2006, 17:14
Verwijderd
Het is bijles geven. Bijlesgeven is geen werkwoord, dan zou bijvoorbeeld het woord 'eten' ontelbare vormen kennen; fruiteten, papeten, broodeten etc. Je geeft ook niet les bij, je geeft bijles. Het gaat dus uit van het werkwoord 'geven', niet van 'lesgeven'. (warrig verhaal, ik hoop dat je er iets van snapt)
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 17:40
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Katje schreef op 22-03-2006 @ 18:14 :
Het is bijles geven. Bijlesgeven is geen werkwoord, dan zou bijvoorbeeld het woord 'eten' ontelbare vormen kennen; fruiteten, papeten, broodeten etc. Je geeft ook niet les bij, je geeft bijles. Het gaat dus uit van het werkwoord 'geven', niet van 'lesgeven'. (warrig verhaal, ik hoop dat je er iets van snapt)
Zo zou ik het ook zeggen, ja. Ontleed de zin 'Ik geef bijles', wat is bijles in dit geval?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 15:03
faan
Avatar van faan
faan is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 22-03-2006 @ 18:40 :
Zo zou ik het ook zeggen, ja. Ontleed de zin 'Ik geef bijles', wat is bijles in dit geval?
ja lijdend voorwerp, maar ik snap het wel ongeveer
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen hoi
tashfeen
0 05-10-2009 13:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.