Oud 25-07-2006, 17:30
Rhinus
Rhinus is offline
(Goede subforum?)

Yo,
Ik heb geld over en geen CD-speler. Nu luister ik alles via PC en da's niet ideaal want:
1) Je PC moet aan staan.
2) Die maakt herrie.
3) Boxen zijn niet super (ook niet compleet kut)

Dus ik dacht, misschien moet ik een nieuw setje gaan kopen.

Ik kan globaal gezien 2 dingen doen:
1) Een toren(tje) kopen van (ik noem maar iets) +-500 Oiro.
2) Fancy shit kopen (losse versterker, CD-speler en boxen) van minimaal iets van 800 Oiro ofzo.

(Mis ik een optie meld het!)

Waarschijnlijk is optie 1 goedkoper, en heb ik bij de 2e beter geluid? Dus ik neig naar optie 2. Aangezien ik dan iets van 10 jaar vooruit kan ofzo. En bij optie 1 is de kans aanwezig dat ik over 2 jaar denk. "Jammer."

Aan de andere kant, ik woon nog op een studentenkamer. En daar ga ik naar alle waarschijnlijkheid de komende 5 jaar nog niet weg. Klein kuttig ding waar vast geweldig geluid niet goed tot z'n recht gaat komen. Dus misschien is fancy shit dan iets wat hier in mijn kamertje niet eens beter klinkt.

O ja, tuner en andere crap hoef ik niet. CD's only. (Liefst wel die MP3 CD's pakt.)

Toren:
Dan wordt het een merk alla JVC of Sony ofzo. Of zijn er andere betere merken? Tips voor merken en merktypes zijn welkom?

Fancy:
Merk alla Harman/kardon, Yamaha, Marantz(ken ik niet kopieer ik van een site), Onkyo (ken ik niet kopieer ik van een site). En dan boxen van JBL ofzo.

Wat is slim om te doen? Wat zou jij doen? Waarom? En welke merken/merktypes zijn goed (of goedkoop in verhouding)? En welke winkels zijn een tip om langs te gaan?

Etc, etc. Alle (niet overdreef erg gekleurde) tips zijn welkom!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2006, 19:13
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Ik zou voor een versterker met losse boxen gaan omdat je daar heel makkelijk je pc op kan aansluiten (ik spreek uit persoonlijke ervaring hoe dit met torentjes zit weet ik niet). Ik heb een Sony versterker met 4 boxen van een vrij onbekend merk wat ik zelf ook niet meer weet. Het klinkt na flink kloten trouwens wel aardig.

Tegen torentjes ben ik sowieso omdat die mij meestal een te hoog discogehalte hebben.


Ik denk trouwens dat je beter naar Gadgets en Electronica kunt gaan omdat dit meer een pc hardware subforum is en dit niet echt iets met een pc te maken heeft.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 20:42
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Denk wel even na over de toekomst:

muziek zal daarbij toch echt via een computer gaan, en geen standalone iets. Door nu een goede audioset te kopen die op je pc kan (dus geen 'torentje') betekent dat je je pc als muziekbibliotheek kan gebruiken. Met 50.000 nummers, mooi gegroepeerd zoals jij wilt, direct beschikbaar. Met 'J' (jump to file) kan ik direct alle nummers doorzoeken, en binnen 2 seconde het nummer draaien wat ik wil. Dat gaat je echt niet lukken met een CD speler.

Als het je gaat om stroomkosten: stel een zuinig systeempje samen; als het je gaat om geluid, zorg dat je pc muisstil is. Het is maar wat tegengeluid, maar zelf vind ik een echte PC als muziekbibliotheek toch echt een stuk sexier!
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 22:19
Rhinus
Rhinus is offline
Ik wordt vooral blij als ik een orginele CD uit een orgineel doosje haal en dat ik dan de CD van het begin tot het eind luister. Geen shuffle, geen dingen overslaan, maar gewoon 60 minuten genieten.

"Muziek zal daarbij toch echt via een computer gaan."
Waarom? Ik geloof niet dat er over 10 jaar geen CD's meer zijn. En als dat wel is, dan hoef ik alleen maar mijn losse CD speler te vervangen door een XD speler..
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 22:33
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Het kan zijn dat jouw wensen inderdaad heel anders zijn dan die van mij. In dat geval moet je van jouw eigen specifieke wensen uitgaan.

Besef je alleen dat de mainstream straks geen losse geluidsinstallatie meer zal hebben, maar dat een gecentraliseerd computersysteem alle huishoudelijke en entertainment taken zal vervullen; tv, films, muziek, games, internet, beveiliging, etc. En dat zal nog maar het begin zijn. Centralisatie heeft namelijk als voordeel dat je veel flexibeler dingen kunt regelen, opbergen en toegankelijk kunt maken. De geluidsbestanden die je nu op je computer hebt staan, zul je over x jaar nog gewoon af kunnen spelen. Je bouwt een mooie centrale collectie op die je naar jouw wens kunt laten afspelen.

Maar als in jouw geval je wensen sterk afwijken van de meeste mensen, dan moet je natuurlijk een andere weg in slaan. Het enige gevaar hierbij is dat je wensen kunnen veranderen over de tijd. Nu een goede geluidsset kopen geeft je nu goede muziek en later ook (sluit je hem op je computer aan). Als je een losse geluidsinstallatie koopt denk ik niet dat je die in de toekomst zult gebruiken, uitgaande van het scenario dat je wensen inderdaad veranderen. Dat is de enige kanttekening die ik hierbij wil plaatsen.

Maar je leeft in het heden; als je nu warm wordt van een mooie losse installatie met goeie boxen; go for it. Maar houd wel in je achterhoofd dat hoe je nu denkt over dingen, in de toekomst significant kan veranderen. En áls je dan dingen 'voor de toekomst' koopt dien je daar ook rekening mee te houden.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 22:36
Rhinus
Rhinus is offline
Het is natuurlijk goed om ervan uit te gaan dat je in de toekomst andere wensen hebt. Dus een logische vraag:

Ik kan een PC niet aansluiten aan een dure losse componenten HiFi set? (Aarg een negatieve vraag, dat vraag om onlogisce antwoorden )!

Want als dat kan, dan is in princiepe alleen mijn CD-speler 'weggegooit' geld op langer termijn. Toch?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 22:51
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 25-07-2006 @ 22:36 :
Het is natuurlijk goed om ervan uit te gaan dat je in de toekomst andere wensen hebt. Dus een logische vraag:

Ik kan een PC niet aansluiten aan een dure losse componenten HiFi set? (Aarg een negatieve vraag, dat vraag om onlogisce antwoorden )!

Want als dat kan, dan is in princiepe alleen mijn CD-speler 'weggegooit' geld op langer termijn. Toch?
Klopt. Ik zou hoe dan ook gaan voor een systeem wat je kan aansluiten op je computer. Of dit een torentje is (waarvan ik niet zeker weet of je deze wel aan je pc kan aansluiten) of een versterker met losse boxen is geheel aan jou.

Dit maakt de cd-speler per definitie overbodig wat je ten eerste een hoop geld scheelt wat je dus in een betere instalatie, boxen, iets anders kan steken.

Ten tweede scheelt het een los apparaat wat stroom staat te vreten en in de weg staat. Vooral dat laatste vind ik persoonlijk heel belangrijk maar dat is maar net wat je zelf wilt.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 23:09
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 25-07-2006 @ 22:36 :
Het is natuurlijk goed om ervan uit te gaan dat je in de toekomst andere wensen hebt. Dus een logische vraag:

Ik kan een PC niet aansluiten aan een dure losse componenten HiFi set? (Aarg een negatieve vraag, dat vraag om onlogisce antwoorden )!

Want als dat kan, dan is in princiepe alleen mijn CD-speler 'weggegooit' geld op langer termijn. Toch?
Een losse goede versterker met daaraan gekoppeld een cd-spelertje is geeneens zo'n slecht idee! Besteed vooral je geld aan de boxen en de versterker, die cd-speler doet zn werk wel (check wel even of hij CD-R en CD-RW kan lezen), en liefst ook nog MP3 CD(RW). Dan heb je een redelijk toekomstbestendige setup.

Oh, kies ook voor een versterker met twee inputs: 1 voor je cd-speler de ander voor je computer. En dan zo dat je makkelijk kunt switchen tussen de twee; dat kan in de toekomst goed van pas komen!
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 11:50
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 25-07-2006 @ 22:36 :
Het is natuurlijk goed om ervan uit te gaan dat je in de toekomst andere wensen hebt. Dus een logische vraag:

Ik kan een PC niet aansluiten aan een dure losse componenten HiFi set? (Aarg een negatieve vraag, dat vraag om onlogisce antwoorden )!

Want als dat kan, dan is in princiepe alleen mijn CD-speler 'weggegooit' geld op langer termijn. Toch?
Je kunt een pc aansluiten op zowel een super el cheapo torentje als op een set van 200k.. Dat maakt niet uit. De meeste torentjes van tegenwoordig hebben ook gewoon een auxillary input.

Maar goed een cd spelert is geen weggegooid geld vind ik, zeker niet als je veel originele cd's hebt en voorkeur geeft daaraan. Bovendien is het cd tijdperk nog lang niet voorbij, en wil je niet altijd je zoemende pc aanhebben, zeker niet als je op een beschaafd volume muziek luistert.

Maar goed ik zou absoluut geen torentje aanschaffen, ja ze zijn goedkoop, maar de bijgeleverde speakers zijn vaak crap, en als er een onderdeel kapot gaat (volumeregeling of cd speler om maar wat te noemen) kan je de hele keten vervangen. Bovendien geeft het geen ruimte voor upgrades en tweaking.

Koop gewoon een goede stereo integrated versterker zoals NAD C352 of C320 (respectievelijk rond 500 en 300 euro). Merken als Marantz en Rotel hebben ook modellen rond deze prijs die interessant zouden zijn, maar die twee kan ik met zekerheid aanraden. Versterkers als deze beschikken over x aantal inputs en pre outs. Als je vooral stereo muziek luistert zou ik een 5.1/dolby surround versterker absoluut afraden, voor hetzelfde geld koop je per definitie veel betere stereo versterkers.

CD speler; in principe heb je al genoeg aan een instap model van Sony (120 euro). Als je je pc als bron gebruikt koop dan een leuke geluidskaart (rond 80-120 euro).

Bekabeling maakt ook veel verschil, een beetje interconnect (stereo cinch) haal je voor 40 euro. Redelijke luidsprekerkabel kost tussen 7 en 15 euro per meter. Goede bekabeling: Kelvin, Van Den Hul, Straightwire.

En dan tenslotte speakers; dit maakt naar mijn mening nog wel het meeste uit voor het geluid. Maar hoeven niet persé ontzettend duur te zijn, zoek je goede speakers met een budget: de deense Dali Concept One is een goede deal met 100-120 euro per stuk.
Verder combineren een aantal andere merken ook goed met de NAD versterkers; engeland: Bowers & Wilkins, duitsland: Canton, frankrijk: Focal JM Lab. De deense Dynaudio's zijn mijn favoriet, maar vallen per definitie buiten jouw budget (800 euro?).
Vergeet niet dat je voor kleine speakers alsnog luidspreker stands nodig hebt, het merk Atacama of Target is dan interessant, voor zo'n 100 euro per paar heb je mooie stands.

Ik weet zeker dat je ook op je studentenkamertje een veel betere kwaliteit zult verkrijgen met deze apparatuur. Je moet dan idd geen enorme luidsprekers of krachtige versterker aanschaffen, maar dat is juist positief: van hetzelfde geld koop je betere maar meer bescheiden onderdelen voor je set.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 11:55
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Hm beetje grote post geworden maar hoop dat je er wat aan hebt..

cd speler: Sony CDP-XE270
130 euro
versterker: NAD C320
300 euro
speakers: Dali Concept One
200 euro
stands: Atacama 60
100 euro
ls-kabel: Kelvin K-12 2x3m
40 euro
ic: Van Den Hul The Name
50 euro

Dit past mooi in je budget als je 800 te besteden hebt
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 18:02
Rhinus
Rhinus is offline
Ik vind het een zinnige post King!

5.1 troep dus niet.

Nog 3 vraagjes:
Waarom zijn die kabels zo duur? Wat hebben ze voor speciaals dat die prijzen te rechtvaardigen zijn?

En

Waarom zou jij gaan voor zo'n cheapo CD-spelertje? Die van 150 Oiro meer zijn niet beduidend beter?

En

Ik had het idee zelf om de CD-speler en de versterker van zelfde merk te kiezen. Op zich had ik daar niet echt een rede voor ofzo, maare dat idee van mij was onterecht?

Alvast dank!

O ja, 800 is niet echt mijn budget ofzo. Da's in princiepe 1500. Maar goed, goedkoper mag zeker, want ik kan met de rest van geld heeeeeel veel andere leuke dingen doen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 26-07-2006 @ 18:02 :
Waarom zijn die kabels zo duur? Wat hebben ze voor speciaals dat die prijzen te rechtvaardigen zijn?
Als jij een Ferrari hebt, koop je dan bandjes van tien euro bij Halfords? Simpel gezegd: elke euro die je meer uitgeeft aan een geluidsinstallatie moet ook via de kabels, dus als je geen goede kabels hebt tussen de componenten onderling en tussen de versterker en de luidsprekers, dan heb je er helemaal niets aan.

Kabels zijn een van de beste investeringen in geluidskwaliteit, iets dat veel mensen zich niet realiseren. Natuurlijk zijn er wel grenzen: als je voor duizend euro aan componenten hebt staan, is het een beetje overdreven om er een Monster Studio van 800 euro tussen te leggen
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 20:43
Rhinus
Rhinus is offline
"Kabels zijn een van de beste investeringen in geluidskwaliteit, iets dat veel mensen zich niet realiseren."

Dat blijkt! Maare, goodkope kabeltjes hebben meer ruis of..?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 21:19
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Kabels hebben ook een bepaalde 'klank', dus niet zozeer ruis maar een merkbare verbetering van het geluid (bijv. sneller, meer dynamiek, meer detail/transparantie). Dit heeft te maken met een aantal factoren zoals de weerstand. De kabel moet in het beste geval onhoorbaar zijn en geen enkel deel van het electrische signaal uit de versterker (of bijv cd speler) aantasten of afzwakken.

De kabels die ik noemde passen iig bij een dergelijke set, het mag ook best goedkoper. Maar die kabel die je standaard bij je cd speler of speakers kreeg is nooit goed.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 21:25
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Ik ging uit van het budget van 800, en koos voor die el cheapo Sony omdat deze het erg goed doet voor het geld (ga uit van aanraders uit Stereoplay en Audio). Maar natuurlijk kan je beter balans zoeken met bijvoorbeeld een NAD C521 die bij die genoemde versterker 'hoort'. Vaak is het zo dat CD spelers en versterkers van hetzelfde merk op elkaar afgestemd zijn. Maar met een dergelijk budget hou je dan wat weinig over voor redelijke kabels en speakers. Een C320+C521 komt uit op zo'n 550 euro.

Boven een bepaald bedrag maakt het trouwens niet meer heel veel uit wat je doet, het is vooral de juiste combinatie die telt en hoe je het zelf ervaart. Daarom kan je het beste eerst gaan luisteren naar componenten die je interesse hebben. Maar ook 'doof kopen' kan soms wel goed uitpakken, mbv reviews en vergelijkingen uit de bladen. Goed is bijvoorbeeld het duitse Stereoplay.

Die NAD apparatuur wordt bijvoorbeeld alom geprezen door zowel de duitse als engelse bladen, en is ook nog steeds erg goed (eigen ervaring). Zo'n C352 trekt versterkers van 1000+ euro eruit en is kwalitatief dik in orde.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 16:15
Verwijderd
zal vast wel 100* gezegd zijn, maar losse componenten!

ik heb zelf leuk kenwood versterkertje(krf-a4030) en 2 magnat vector 55's staan, komt leuk geluid uit=) en erg goede kabels(voor componenten met elkaar te verbinden) via een maat die bij importeur van chinese namaak werkte als kwaliteits controleur, kabels van een of ander merk hadden ze nagemaakt en uit de testen bleken ze beter te zijn dan het origineel=)=) jeee voor 25 euri kabels van in totaal 300 euries=)=)=)

maar zorg voor dikke kabels zodat er zo min mogelijk van het signaal verloren kan gaan, met van die leuke gouden bling bling dingetjes erop(geleid net iets beter)(ik heb 4 mmkwadraat beetje overdreven maar t werkt goed)
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 16:49
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Kelvin K120 is ook 4mm2 en kost maar 7 euro per meter. Vergulde contact punten zijn niet persé nodig. Koper corrodeert door zuurstof en daardoor wordt het contact minder, maar je kunt ook de kabels wat langer dan nodig aanschaffen en ieder jaar of twee jaar opnieuw strippen. Die 1 meter extra is nog altijd stukken goedkoper dan goede connectoren.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 19:09
Rhinus
Rhinus is offline
Net even een winkel in geweest. Wat getest enzo. Bleek dat de speakers die ik veruit het mooist vond 600 per stuk zijn. (Dali ?? 2.8.)

Totaal zou de set 1800 worden. Ehm, beetje duur.

Rest van speakers vond ik niet zo geweldig klinken. Jammer dat die Dali Concept 2 er niet was. Die zijn naar het schijnt inderdaad erg goed.

1800 Oiro. Jezus, weet je hoeveel liter witbier dat is?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-07-2006, 19:41
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Dali Suite 2.8 (?) zijn wel vloerstaanders, die gaan een stuk lager. Concept 1 & 2 zijn standmounters.

Vind het wel vrij asociaal dat ze bij de winkel waar ik mijn Concept 1's gekocht heb ze de prijs met 30 euro per stuk verhoogd hebben, dat is meer dan 20%. Dit hebben ze overigens met alle speakers uit de Concept range gedaan, het enige wat nu extra is is dat je ze ook in zwart krijgt. Ze hebben daar wel een speciale uitgave van de Dali Ikon 6 die ook 599 per stuk is:


http://www.hobo.nl/webwinkel/catalog...862c985c75de8c

Zal nog mooier klinken dan die Suite serie gok ik. De 'gewone' Ikon serie is al luidspreker vh jaar in What Hifi terwijl zij normaal engelse merken de voorkeur geven. Maargoed gaat al snel duur worden.

Wat denk je van deze;


http://www.canton.de/index.php?pg_id=12,12

De modellen Canton Karat 707DC en M80DC zijn allebei in duitsland voor zo'n 450 euro per stuk verkrijgbaar wat wel een koopje is (in NL niet goedkoper gezien dan 670 euro).
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 26-07-2006 @ 20:43 :
Dat blijkt! Maare, goodkope kabeltjes hebben meer ruis of..?
Kabels, en luidsprekers trouwens ook, kunnen van zichzelf nooit ruis hebben. Het zijn geen actieve apparaten. Mensen die zeggen dat luidsprekers ruisen praten dan ook onzin.

Hoe dikker en kwalitatief beter de kabel, hoe meer van het oorspronkelijke signaal bewaard blijft. Logisch.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 21:26
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 25-07-2006 @ 20:42 :
muziek zal daarbij toch echt via een computer gaan, en geen standalone iets.
Dat is een keuze. Ik zou daar bijvoorbeeld nóóit van mijn leven voor kiezen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 22:22
Rhinus
Rhinus is offline
Dali Suite 2.8 ja.

Waarom verwacht je dat de Dali Ikon 6 beter gaat klinken? Die hadden ze trouwens in 'mijn' winkel niet, dus ik heb het niet kunnen testen.

Den Bosch zit een Hobo, misschien daar eens langsgaan dan.

Trouwens, ik vond van de speakers die ik getest had de bass van de vloerstaanders veel lekkerder. Dali Concept 6 is ook zo'n ding. En 1/2 van de prijs. Die misschien ook eens gaan testen.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 23:17
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 27-07-2006 @ 22:22 :
Dali Suite 2.8 ja.

Waarom verwacht je dat de Dali Ikon 6 beter gaat klinken? Die hadden ze trouwens in 'mijn' winkel niet, dus ik heb het niet kunnen testen.

Den Bosch zit een Hobo, misschien daar eens langsgaan dan.

Trouwens, ik vond van de speakers die ik getest had de bass van de vloerstaanders veel lekkerder. Dali Concept 6 is ook zo'n ding. En 1/2 van de prijs. Die misschien ook eens gaan testen.
Nieuwer model, scoort hoog in de testen. Heeft ook een goede hoge tonen sectie met die band-achtige tweeter.

Maar ik merkte ook op dat vloerstaanders meer laag hebben, echter kan bij een budget soms een standmounter beter uitvallen (kleine speakers voor hetzelfde geld klinken toch vaak beter dan vloerstaanders, ookal gaan ze niet even laag).
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 00:20
Verwijderd
Citaat:
Rhinus schreef op 27-07-2006 @ 19:09 :
Net even een winkel in geweest. Wat getest enzo. Bleek dat de speakers die ik veruit het mooist vond 600 per stuk zijn. (Dali ?? 2.8.)

Totaal zou de set 1800 worden. Ehm, beetje duur.

Rest van speakers vond ik niet zo geweldig klinken. Jammer dat die Dali Concept 2 er niet was. Die zijn naar het schijnt inderdaad erg goed.

1800 Oiro. Jezus, weet je hoeveel liter witbier dat is?
Ehm, één goede luidspreker op zich mag al best 1800 euro kosten.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 09:41
Rhinus
Rhinus is offline
Tuurlijk mag dat. Maar dan ga ik hem natuurlijk niet kopen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-07-2006, 16:29
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Zijn zelfbouw speakers trouwens geen optie? Dan kun je ze echt helemaal naar wens maken en bespaar je zo tot 75% op de prijs.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 17:44
Rhinus
Rhinus is offline
Moet je daar handig voor zijn? Zo nee, vertel!
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 17:07
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 28-07-2006 @ 17:44 :
Moet je daar handig voor zijn? Zo nee, vertel!
Een beetje handig. Je hebt een paar "speakerspeciaalzaken" in de Randstad en vast nog wel op andere plekken. Daar kun je gaan luisteren wat je aanstaat en dan advies krijgen over welke speakers je het beste kunt kopen, hoe je de kast het beste kunt maken et cetera. Je kunt dan speciaal hout krijgen of gewoon een bouwpakket en het ding in elkaar timmeren. Je betaalt dan alleen maar voor het materiaal en niet voor de naam. Ze kunnen ook tips geven over de verzwaring en het type spikes e.d.

Als zo'n winkel in de buurt zit, is het sowieso een aanrader.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 17:13
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
Je betaalt misschien niet voor de naam, maar ook niet voor de afwerking en kwaliteit die een merk je kan bieden. Maar verder is het zeker wel interessant, je kunt dan voor een redelijk bedrag een high end speaker bouwen.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2006, 18:26
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
]{ing schreef op 29-07-2006 @ 17:13 :
Je betaalt misschien niet voor de naam, maar ook niet voor de afwerking en kwaliteit die een merk je kan bieden. Maar verder is het zeker wel interessant, je kunt dan voor een redelijk bedrag een high end speaker bouwen.
Precies. Je moet wel een beetje kunnen timmeren, want anders gaat het wel ten koste van de kwaliteit, maar mocht het misgaan, dan is nieuw hout kopen niet eens zo'n hap. Twee soorten hout over elkaar heen tegen vervorming, de kast vullen met zand, mooie spikes eronder en je kunt hele mooie speakers hebben voor erg weinig geld.

Daarnaast kun je het ook exact laten doorrekenen en op maat laten maken, maar dan is wel de uitdaging er een beetje af
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 20:33
Rhinus
Rhinus is offline
Ik ben totaaaaal niet handig. Dus ik koop wel gewoon 2 leuke speakers .

Vandeweek eens naar de Hobo(??) in Den Bosch gaan. Kijken of ik daar een leuke set vind.

Als ik 1800 uit ga geven, dan moet ik dit maar doen:
http://www.hobo.nl/webwinkel/catalog...4d56fdbb420ea8

Maar eerst kijken of ik voor iets van 600 minder ook iets leuks kan krijgen.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 20:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 30-07-2006 @ 20:33 :
Ik ben totaaaaal niet handig. Dus ik koop wel gewoon 2 leuke speakers .
Ik heb het ook twee keer voor iemand anders gedaan. Best leuk om te doen

Heb je geen handige mensen om je heen? Als je die bijvoorbeeld 50 euro geeft, ben je waarschijnlijk zelfs nog goedkoper uit ook
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 20:51
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
En de kern blijft: luisteren, luisteren, luisteren. Mijn set klinkt wat mij betreft beter dan menig set van een honderden euro's en heeft me minder dan 200 euro gekost. Ik heb gewoon de speakers genomen die ik het best vond klinken, zonder echt op de centen te letten. Een mooie, zware kast eromheen en eigenlijk zou ik gewoon niet anders willen, ook al zou ik veel meer kunnen uitgeven dan ik gedaan heb. Houd je nog geld over voor een leuke televisie ofzo
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 21:10
Rhinus
Rhinus is offline
Andere TV is een goed plan. Die ik nu heb die piept als een gek.

Maar oke. Luisteren is inderdaad het plan.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 21:45
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat ik de boxen dus zelf gebouwd heb. Dat was misschien niet duidelijk.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 09:03
Rhinus
Rhinus is offline
Jawel hoor. Dat was heel duidelijk .
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-07-2006, 16:38
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
koop een DAC. En een goedkope CD-speler met digitale uitgang.

Sluit je pc en cd-speler aan via je DAC en hang de DAC aan een aardige middenklasser versterker. Een fancy versterker aan de crappy uitgang van een PC of CD is gewoon zonde van je geld.

middenklasser bedoel ik een klein beetje merk dat je van marktplaats.nl haalt. Een Sony of Technics ofzo.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 21:26
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
koop een DAC.. is nochtans behoorlijk duur. ik zou gewoon beetje redelijke bron regelen (in de vorm van cd speler?)

de bron moet zeker in orde zijn, maar een middelmatige bron wil niet zeggen dat goede speakers en versterker helemaal nutteloos worden

middenklasser sony of technics? dat is echt low budget hehe (over het algemeen, sony heeft bijv. ook high end gemaakt).. ik dacht meer in richting van nad/marantz/rotel/etc
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 23:11
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
nou...... als de TS twijfelt tussen een torentje of losse onderdelen zou ik niet gelijk allemaal dure dingen aan gaan praten.

Het is natuurlijk erg prettig dat je met 'n NAD/Rotel super hifi geluid hebt, maar ik ken betrekkelijk weinig mensen die überhaupt een poging doen om hun speakers "juist" neer te zetten (volgens welke geluidstheorie dan ook). Laat staan dat ze nog echt gaan zitten luisteren en genieten van de muziek.

TS heeft ook niet echt iets verteld over wat voor geluidskaart er momenteel in de PC zit en of-ie daar tevreden over is.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met een oude nieuwe (oude voorraad) Denon DAC die begin jaren '90 kennelijk ooit hip was. Voor 150 euro gekocht. Ik heb daar een crappy-klere-DVD-speler aangehangen en gebruik de digitale uitgang.

En je kunt er dus ook zonder problemen nog een paar apparaten bijhangen zoals de allergoedkoopste rotgeluidskaart met een digitale uitgang. De analoge geluidskwaliteit boeit toch niet. Als-ie maar in staat is een correct digitaal signaal te bouwen
Mijn overtuiging is dat Denon begin jaren '90 een betere geluidskwaliteit realiseerde dan vandaag de dag in een 2-cent on-board crapchip.

ik doelde met low-end merken als Yoko en Supertech en weetikveel, hashi-bashi-electronics ofzoiets en al die vage zooi waarvan je de merknaam slechts 1x in je leven tegenkomt
__________________
I never be late... I drive a V8 ...

Laatst gewijzigd op 06-08-2006 om 23:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:36.