Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2002, 19:18
TMLWKY
Avatar van TMLWKY
TMLWKY is offline
Ik reageer nu ff op iets dat ik iemand anders zag posten bij een ander onderwerp, namelijk dat ZELFMOORD ZWAK IS.

Ik wil dus eventjes zeggen dat ik het hier totaal niet mee eens is. Zelfmoord is geen teken van zwakte, geen teken van niet meer kunnen... Maar een teken van niet meer willen.

Als je niets meer hebt om voor te leven, waarom zou je nog doorgaan met het leven? In die zin is het slim om zelfmoord te plegen, en zeker niet zwak.

Er zijn genoeg die zelfmoord hebben gepleegd voor wie ik zo mijn hand door het vuur had willen steken, mensen die ik mijn leven had toevertrouwd, sterke mensen die zich door niets lieten tegenhouden! En sommige mensen nemen de beslissing hun eigen leven te geven met hun volle verstand, en zo'n jochie hier op het forum durft dan te zeggen dat zelfmoord zwak is... Ik ben benieuwd hoe dat joch reageert als hij in dezelfde situatie zit als sommige mensen die ik ken, uitzichtloos, geen hoop op verbetering, in een diepe depressie... En kijken of je dan zelfmoord ook nog zo zwak vind!

Ik ben op zich wel benieuwd naar jullie mening hierover. Is zelfmoord zwak of niet?
Advertentie
Oud 24-07-2002, 19:39
Just Johan
Just Johan is offline
ik vind het niet zwak. zeggen dat het zwak is doen mensen omdat ze verder geen argumenten weten als ze zijn uitgepraat over de vraag of zelfmoord egoïstisch is of niet denk ik; dat is op de man spelen in plaats van op de bal en sucks dus.
Oud 24-07-2002, 19:59
Spyker
Avatar van Spyker
Spyker is offline
Het ligt er idd aan hoe je het bekijkt.
Als je zelfmoord pleegt ga ik ervanuit dat dat beter is voor jou dan het leven voort te zetten. Dat leven is wel hetgene waarvoor je hier bent. Dan kan het best zijn dat je anders bent en je niet op je plaats voelt, maar aan de andere kant kan je het ook niet volhouden en haak je af. Dat zou je als zwakte kunnen omschrijven
__________________
It's not my problem I don't like you
Oud 24-07-2002, 20:00
angela123
angela123 is offline
Heeey.

Ik wil ook ff m'n mening geven:

Ik vind het ook absoluut niet egoistisch als iemand zelfmoord pleegt.
Als je het leven helemaal niet meer ziet zitten,en je ziet geen andere oplossing meer....
Ik vind wel dat je dan afscheid moet nemen,bijvoorbeeld door middel van een briefje achterlaten voor je dierbaren(als je die hebt)
Want anders blijft diegene ook maar met vragen zitten enzo...
Maar het is absoluut NIET egoistisch,want ieder mens leeft uiteindelijk toch voor zichzelf......(vind ik)
Oud 24-07-2002, 20:01
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
je kunt vanuit een paar opzichten zelfmoord plegen.

Om relaties. Relatie wordt verbroken, men ziet het niet meer zitten en pleegt zelfmoord.

Omdat ze alleen narigheid meemaken of pijn.

De eerste vind ik eigenlijk best zwak, om de laatste reden kan ik me voorstellen dat mensen zelfmoord plegen.

De indeling is trouwens wel heel erg ruw.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Oud 24-07-2002, 20:02
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
waarschijnelijk ben ik dat jochie?

ik liet zien hoe het sadisme over dit soort zaken dacht, niet hoe ik er zelf over dacht. toch een goede topic.


mensen die ipv zelfmoord hulp hebben gezocht, vinden stuk voor stuk dat ze niet zelfmoord hadden moeten plegen, want dan hadden ze een leven gemist wat ze nu aan het leven zijn.


Als je niets meer hebt om voor te leven, waarom zou je nog doorgaan met het leven?

omdat je iets kan vinden om voor te leven, zodat je een prachtig leven kan leiden dat je niet had mogen missen.
In veel gevallen is dit erg moeilijk, en ik weet dat ik nu zomaar over iets ontzettens moeilijks praat, maar idealistisch gezien, zou het niet zo moeten zijn?

(onthoud: Dit pleit nog niet voor "zwak")
Oud 24-07-2002, 20:18
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
waarschijnelijk ben ik dat jochie?

ik liet zien hoe het sadisme over dit soort zaken dacht, niet hoe ik er zelf over dacht. toch een goede topic.


mensen die ipv zelfmoord hulp hebben gezocht, vinden stuk voor stuk dat ze niet zelfmoord hadden moeten plegen, want dan hadden ze een leven gemist wat ze nu aan het leven zijn.


Als je niets meer hebt om voor te leven, waarom zou je nog doorgaan met het leven?

omdat je iets kan vinden om voor te leven, zodat je een prachtig leven kan leiden dat je niet had mogen missen.
In veel gevallen is dit erg moeilijk, en ik weet dat ik nu zomaar over iets ontzettens moeilijks praat, maar idealistisch gezien, zou het niet zo moeten zijn?

(onthoud: Dit pleit nog niet voor "zwak")
klopt helemaal, maar voor lichamelijke dingen zoals pijn kun je geen therapie volgen.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Oud 24-07-2002, 20:25
Spyker
Avatar van Spyker
Spyker is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:


klopt helemaal, maar voor lichamelijke dingen zoals pijn kun je geen therapie volgen.
dan heet het toch ook geen zelfmoord meer maar euthanasie?
__________________
It's not my problem I don't like you
Oud 24-07-2002, 20:34
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
dat klopt, ik dacht er ook een fractie van een seconde aan toen ik het verhaal typte, maar in nederland hebben wij een schone eutanasie wet die dit soort mensen na een wel doordachte rationele keuze kan helpen....
of je kan een manier zoeken om de pijn te verdragen, maar het is al heel erg moeilijk voor zulk soort mensen.

de keuze laat ik aan hun zelf over.
Oud 24-07-2002, 20:46
xsten
Avatar van xsten
xsten is offline
Ik vind zelfmoord zeer zwak en ook uitermate egoïstisch. Ik vind het zwak om voor problemen weg te lopen. Iedereen kan op de één of andere manier wel geholpen worden of van zijn problemen afkomen.
Oud 24-07-2002, 20:50
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
Spyker schreef:


dan heet het toch ook geen zelfmoord meer maar euthanasie?
Ligt eraan wat voor pijn. Als jij steeds last van je rug hebt krijg je daarvoor geen toestemming tot euthanasie. Heb jij pijn in je been bij het lopen, net alsof er steeds spelden in je been prikken ook niet. Kan me voorstellen dat je daar op een gegeven moment aan onderdoor gaat.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Oud 24-07-2002, 20:58
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Heb jij pijn in je been bij het lopen, net alsof er steeds spelden in je been prikken ook niet. Kan me voorstellen dat je daar op een gegeven moment aan onderdoor gaat.

euh.... er zijn mensen die kunnen niet eens lopen, zitten in een rolstoel, maar die plegen ook niet massaal zelfmoord dacht ik...
Oud 24-07-2002, 21:04
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
imo is het nogal dubbel.

aan de ene kant kun je het zien als zwakte. omdat iemand het leven niet meer aandurft. bang is verder te leven. dan vind ik het een geval van zwakte, je moet vechten voor jezelf, voor je leven. hoe slecht het ook gaat, probeer altijd weer op de goeie weg te komen. das mijn visie tenminste.

anderzijds moet je echt veel lef hebben om zelfmoord te plegen. in een periode dat het 'nogal minder met mij ging' was ik erg veel met de dood bezig. maar als je je dan voorstelt dat het bloed uit je polsen gutst krijg je toch zoiets van >slik<... het lijkt me echt heel moeilijk om 'bewust' voor de dood te kiezen. omdat je niet weet wat je te wachten staat....
Oud 25-07-2002, 10:27
rene-gn
rene-gn is offline
Eerst wil ik even zeggen dat er niet beweerd is dat zelfmoord zwak is, we discussieerden over het satanisme, en dit is een van hun punten.

Ik denk dat het niet zwak is. Ik denk dat zelfmoord wel de zwakte van de omgeving aangeeft. De omgeving heeft de middelen om het te voorkomen, en dat gebeurt te weinig. Ook wordt er te weinig hulp gezocht, denk ik. Maar, zelfmoord als laatste uiterste oplossing is niet de zwakte van de zelfmoordpleger.
Oud 25-07-2002, 11:53
DreamLord
DreamLord is offline
Citaat:
sublime schreef:
imo is het nogal dubbel.

aan de ene kant kun je het zien als zwakte. omdat iemand het leven niet meer aandurft. bang is verder te leven. dan vind ik het een geval van zwakte, je moet vechten voor jezelf, voor je leven. hoe slecht het ook gaat, probeer altijd weer op de goeie weg te komen. das mijn visie tenminste.


Het is idd zwak om weg te rennen voor je problemen

anderzijds moet je echt veel lef hebben om zelfmoord te plegen. in een periode dat het 'nogal minder met mij ging' was ik erg veel met de dood bezig. maar als je je dan voorstelt dat het bloed uit je polsen gutst krijg je toch zoiets van >slik<... het lijkt me echt heel moeilijk om 'bewust' voor de dood te kiezen. omdat je niet weet wat je te wachten staat....

Mensen die echt dood willen hebben geen lef nodig.
Oud 25-07-2002, 14:42
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
xsten schreef:
Ik vind zelfmoord zeer zwak en ook uitermate egoïstisch. Ik vind het zwak om voor problemen weg te lopen. Iedereen kan op de één of andere manier wel geholpen worden of van zijn problemen afkomen.
Sommige mensen WILLEN helemaal niet geholpen worden. Ofwel omdat hun doodsdrang te strek is, of omdat ze teveel verdoofd zijn door verdriet,... Laat iedere mens zijn eigen keuze; ik vind het pas egoistisch om zelfmoord af te keuren, want je keurt het gewoon af omdat jij je ongemakkelijk voelt bij het idee en omdat het misschien op je schuldgevoel werkt of whatever...
Ja idd, natuurlijk moeten mensen met zelfmoordneigingen geholpen worden, en na veel therapie e.d. kan het duidelijk worden of die persoon 'tijdelijk' dood wou, en achteraf 'terugkrabbelt' of dat de drang tot sterven veel te sterk is. In dat laatste geval is het egoistisch dit niet onder ogen te willen zien, imho. Maar nee, mensen hebben teveel de neiging om iedereen die wil afscheid nemen van onze o-zo-perfecte-wereld onmiddelijk af te keuren.
Oud 25-07-2002, 16:01
TMLWKY
Avatar van TMLWKY
TMLWKY is offline
Ten eerste mijn verontschuldigingen omdat ik - zoals EvilSmiley en Rene-GN terecht opmerkten - een standpunt van het satanisme verwarde met de persoonlijke mening van iemand op het forum.

Wat ik in feite bedoel is dat ik de beslissing voor je eigen dood te kiezen dapper vind... Er zijn veel mensen met wie het waardeloos gaat, en die wel dood willen... maar het niet doen! En dan heb ik meer bewondering voor de mensen die toch zelfmoord plegen, omdat zij tenminste doen waar ze voor staan.

Natuurlijk zouden er geen zelfmoorden moeten zijn, maar van sommige mensen kan ik het begrijpen.

Jnieuwelaar, jij vind het zwak als iemand zelfmoord pleegt om een verbroken relatie... In zekere zin ben ik het daar wel mee eens, maar toch... Als je een relatie hebt waar je je met je hele hart en ziel instort, en zo ineens is het voorbij... Dan kan ik me voorstellen dat je je doodongelukkig bij voelt, en dat je dan misschien ook wel dood wilt.
Het gevoel van dood willen is misschien wel sneller voorbij dan bij anderen, maar dat maakt het gevoel niet minder erg.

F
Oud 25-07-2002, 16:39
unintended
Avatar van unintended
unintended is offline
Ik denk persoonlijk dat je heel sterk moet zijn om überhaupt zo ver te kunnen komen dat je zelfmoord kán plegen. Zo makkelijk lijkt het me niet, denk dat er veel moed voor nodig is.
Ads door Google
Oud 25-07-2002, 16:44
berteltje
berteltje is offline
Ik weet het niet. Ik heb zon situatie nog nooit van dichtbij meegemaakt.
Enerzijds ben ik het er wel mee eens dat er veel moed voor nodig is, en dat het dus niet iets zwaks is.
Maar anderzijds, als je leven uitzichtloos is, probeer er dan iets aan te veranderen en aanvaardt de dingen niet simpel zoals ze zijn, dus vanuit dat oogpunt zou je het zwakte kunnen noemen, alhoewel ik het anders zou noemen.

Liefs kimry
Oud 25-07-2002, 17:37
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
unintended schreef:
Ik denk persoonlijk dat je heel sterk moet zijn om überhaupt zo ver te kunnen komen dat je zelfmoord kán plegen. Zo makkelijk lijkt het me niet, denk dat er veel moed voor nodig is.
Voor het plegen van zelfmoord heb je absoluut geen moed nodig, het is tegen die tijd het enige wat je nog wil.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Oud 25-07-2002, 18:21
iron-flower
Avatar van iron-flower
iron-flower is offline
ik vind zelfmoord niet zwak, m'n vader heeft een tijd geleden zelfmoord gepleegd , en hij was echt niet zwak, maar dat kwam doordat ie manisch depressief was
Oud 25-07-2002, 19:50
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:


Voor het plegen van zelfmoord heb je absoluut geen moed nodig, het is tegen die tijd het enige wat je nog wil.
ik denk niet dat het altijd zo is hoor... als je heel wanhopig bent en geen andere uitweg ziet betekend dat nog niet dat je er nix bij voelt dat je dood gaat... zelfs als het t enige is wat je nog wil... komt denk ik vooral een heleboel angst bij kijken.. toch wel... denk ik.
Oud 25-07-2002, 19:54
Aglaranna
Aglaranna is offline
ik blijf erbij dat zelfmoord een luxe probleem is. ik heb dat in het psychologie forum ook al verteld. omdat we hier in de westerse cultuur te veel tijd over hebben gaan we op te jonge leeftijd met te weinig levenservaring plekjes van onze geest verkennen waar we gewoon simpelweg niet uit kunnen !

een vriend van me is er nu zo serieus mee bezig en ik doe niets anders dan huilen. hij heeft mij er ooit uitgepraat. ik heb het zelf ooit bijna gedaan.. en dan zat ik iets dichterbij dan alleen de gedachte aan zelfmoord. het doet een beetje pijn als ik daar nu aan terugdenk. er is hier toch zo veel om voor te leven. ik vind het bullshit dat mensen uit onze cultuur zelfmoord willen plegen. tuurlijk zullen er best mensen tussen zitten die er ECHT redenen voor hebben. maar dat gelul over, mijn relatie is kapot en het leven is nutteloos.. daar kan ik echt niet tegen hoor. het is uitermate DOM om na te gaan denken over de zin van het leven omdat we daar gewoon te NIETIG voor zijn. de mens is niet meer dan materie met verwerkingsvermogen genaamd: bewustzijn. andere organismen hier op deze wereld gaan toch ook geen zelfmoord plegen. waar houden we ons eigenlijk mee bezig

ik had zelf niet door hoeveel verdriet ik ging doen aan mensen die om me gaven.. tuurlijk moet je voor jezelf leven maar je bent hier toch ook nog voor andere mensen. ik schrok er echt van toen mijn beste vriendinnetje mee zat te huilen toen ik er eindelijk over durfde te praten.

nah ja.. so far.. het blijft een kut onderwerp.. ik zal alles doen om mensen zonder duidelijke rede eruit te praten....
__________________
A new beginning always starts at the end
Oud 25-07-2002, 19:54
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
sublime schreef:


ik denk niet dat het altijd zo is hoor... als je heel wanhopig bent en geen andere uitweg ziet betekend dat nog niet dat je er nix bij voelt dat je dood gaat... zelfs als het t enige is wat je nog wil... komt denk ik vooral een heleboel angst bij kijken.. toch wel... denk ik.
ik denk dat je je allang over die angst heen hebt gezet. Angst geeft aan dat je het niet helemaal wil en dat je dus nog wil vechten voor je leven. Degenen die zelfmoord willen plegen denken nergens anders meer aan en zien dood als een verlossing. Denk ik.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Oud 25-07-2002, 20:05
Aglaranna
Aglaranna is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:


ik denk dat je je allang over die angst heen hebt gezet. Angst geeft aan dat je het niet helemaal wil en dat je dus nog wil vechten voor je leven. Degenen die zelfmoord willen plegen denken nergens anders meer aan en zien dood als een verlossing. Denk ik.
en dat mensen dood als verlossing gaan zien zou niet mogen gebeuren.
dood is niet het einde van het leven dood is ONDERDEEL van het leven.
het blijft achteraf gezien loos dat mensen zich hier zo veel mee bezig houden. ik weet van mezelf nog dat ik op een gegeven moment 'verslaafd' raakte aan negatieve gedachten net zoals automutilatie ook 'verslavend' werkt na een tijdje.
__________________
A new beginning always starts at the end
Advertentie
Oud 25-07-2002, 20:07
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:


ik denk dat je je allang over die angst heen hebt gezet. Angst geeft aan dat je het niet helemaal wil en dat je dus nog wil vechten voor je leven. Degenen die zelfmoord willen plegen denken nergens anders meer aan en zien dood als een verlossing. Denk ik.
maar je kunt ook bang zijn voor iets dat je heel graag wilt. maar dan niet omdat je het eigenlijk niet wilt, maar meer omdat je niet weet wat er zal gebeuren, wat je te wachten staat. maar als je het leven zo kut vind, maakt het niet uit wat er komt, in jou ogen kan dat nooit zo erg zijn als het leven. maar dat hoeft de angst nog niet weg te nemen.
denk ik.
Oud 26-07-2002, 09:36
xsten
Avatar van xsten
xsten is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef:


Sommige mensen WILLEN helemaal niet geholpen worden. Ofwel omdat hun doodsdrang te strek is, of omdat ze teveel verdoofd zijn door verdriet,... Laat iedere mens zijn eigen keuze; ik vind het pas egoistisch om zelfmoord af te keuren, want je keurt het gewoon af omdat jij je ongemakkelijk voelt bij het idee en omdat het misschien op je schuldgevoel werkt of whatever...
Ja idd, natuurlijk moeten mensen met zelfmoordneigingen geholpen worden, en na veel therapie e.d. kan het duidelijk worden of die persoon 'tijdelijk' dood wou, en achteraf 'terugkrabbelt' of dat de drang tot sterven veel te sterk is. In dat laatste geval is het egoistisch dit niet onder ogen te willen zien, imho. Maar nee, mensen hebben teveel de neiging om iedereen die wil afscheid nemen van onze o-zo-perfecte-wereld onmiddelijk af te keuren.
Wie denk jij dat jij bent om mijn mening zwak te noemen?

Wie denk jij dat jij bent om over mijn schuldgevoelens te oordelen?

Denk je dat je hetzelfde denkt als zoiets zeer dichtbij gebeurt??? Nee dus he.....................
Eerst goed nadenken over situaties voordat je meteen je oordeel klaar hebt waarmee je mensen niet in hun waarde laat, dank u!
Oud 26-07-2002, 10:06
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
xsten schreef:


Wie denk jij dat jij bent om mijn mening zwak te noemen?

Wie denk jij dat jij bent om over mijn schuldgevoelens te oordelen?

Denk je dat je hetzelfde denkt als zoiets zeer dichtbij gebeurt??? Nee dus he.....................
Eerst goed nadenken over situaties voordat je meteen je oordeel klaar hebt waarmee je mensen niet in hun waarde laat, dank u!
toch vind ik dat er wel wat in zit in wat ~Sjeherazade~ zegt hoor. als het dichtbij gebeurt dan denk je "fuck! dit is niet de bedoeling " en wat er verder ook voor argumenten komen of discussies... je bent zelf niet in staat om die persoon te helpen of zelfs maar in staat een concrete manier van helpen te verzinnen; het enige dat blijft hangen is "fuck! dit is niet de bedoeling " en dan in je onmacht schuif je het af op een bijna almachtige professionele hulp of ga je vage beloften maken over dat je zeker weet dat het ooit allemaal goed komt en dat iedereen geholpen kan worden zonder dat je dat echt ergens op baseert. (bij veel mensen is het inderdaad tijdelijk maar dat staat even buiten de menselijke-anti-zelfmoord-houding in general (naar mijn idee) die ik hier probeer te beschrijven)

-EDIT-
xsten ik vind dat je oneerlijk reageert! ze had het niet heel direct over schuldgevoel; ze gaf het als één van de mogelijke factoren; dat woord zwak gebruikte jij zelf ook over anderen; nu probeert zij jou te laten zien dat je het ook anders kunt opvatten en dan word je opeens heel strijdbaar dan dat ritme dat je in je reply hebt gebracht... lijkt wel of je op met gespeelde emotie je mening kracht bij wilt zetten; lijkt me niet goed.

Laatst gewijzigd op 26-07-2002 om 10:52.
Oud 26-07-2002, 10:44
MickeyV
MickeyV is offline
Nee, ik vind zelfmoord ook niet zwak, wanneer je in ogenschouw neemt hoe bang en onwerkelijk de gemiddelde mens de dood vindt. Onwaarschijnlijk vind ik ook, dat er überhaupt mensen zijn die zelfmoord zwak vinden. Zoals geloof ik al min of meer is opgemerkt, is dat meer een bijna infantiele karakterisering die men er aan geeft om de ware bezwaren en angsten dienaangaande te versluieren. Het lijkt mij een methode om het concept zelfmoord tot begrijpelijke proporties terug te brengen: ten slotte is het niets meer dan gewoon "zwak".
Oud 26-07-2002, 13:34
Biertjehakken
Avatar van Biertjehakken
Biertjehakken is offline
Citaat:
Just Johan schreef:


toch vind ik dat er wel wat in zit in wat ~Sjeherazade~ zegt hoor. als het dichtbij gebeurt dan denk je "fuck! dit is niet de bedoeling " en wat er verder ook voor argumenten komen of discussies... je bent zelf niet in staat om die persoon te helpen of zelfs maar in staat een concrete manier van helpen te verzinnen; het enige dat blijft hangen is "fuck! dit is niet de bedoeling " en dan in je onmacht schuif je het af op een bijna almachtige professionele hulp of ga je vage beloften maken over dat je zeker weet dat het ooit allemaal goed komt en dat iedereen geholpen kan worden zonder dat je dat echt ergens op baseert. (bij veel mensen is het inderdaad tijdelijk maar dat staat even buiten de menselijke-anti-zelfmoord-houding in general (naar mijn idee) die ik hier probeer te beschrijven)

-EDIT-
xsten ik vind dat je oneerlijk reageert! ze had het niet heel direct over schuldgevoel; ze gaf het als één van de mogelijke factoren; dat woord zwak gebruikte jij zelf ook over anderen; nu probeert zij jou te laten zien dat je het ook anders kunt opvatten en dan word je opeens heel strijdbaar dan dat ritme dat je in je reply hebt gebracht... lijkt wel of je op met gespeelde emotie je mening kracht bij wilt zetten; lijkt me niet goed.
Ach man, je snapt er werkelijk echt geen kloot van......
Oud 26-07-2002, 13:42
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
xsten schreef:


Wie denk jij dat jij bent om mijn mening zwak te noemen?

Wie denk jij dat jij bent om over mijn schuldgevoelens te oordelen?

Denk je dat je hetzelfde denkt als zoiets zeer dichtbij gebeurt??? Nee dus he.....................
Eerst goed nadenken over situaties voordat je meteen je oordeel klaar hebt waarmee je mensen niet in hun waarde laat, dank u!
Sorry als het wat bot overkwam, maar ik heb het wel degelijk van dicht meegemaakt. En inderdaad, eerst stond ik vol onmacht en onbegrip maar ben ik zijn dood aan het 'proberen' te begrijpen en te 'aanvaarden' voor zover je dat kunt.
Zelf heb ik ook meer dan eens op het randje gestaan en op een bepaald moment was het slechts een kwestie van gered worden binnen de paar minuten. Maar ik weet dat ik er uiteindelijk sterker door ben geworden, maar ik ken genoeg mensen voor wie sterven echt een obsessie is en het enige wat ze nog willen.
Ik bedoel maar: denk vooral niet dat ik totààl niet weet waarover ik spreek, al kan jij dat idd ànders ervaren. Maar doe alsjeblieft niet zo vijandig dat is irritant. En ik denk dat ik jou evenveel in je waarde liet als dat jij deed met mensen met een andere mening dan de jouwe.
Oud 26-07-2002, 17:38
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Er zijn twee gevallen van zelfmoord: uit ellende en uit overtuiging.

Als je jezelf ombrengt uit ellende is dat een teken van zwakte, je wil om te leven is niet sterk genoeg meer, ook al moet dat wel een beetje gerelativeerd worden. Je kan altijd wel situaties bedenken dat bijna ieder mens zichzelf om zou brengen. Als je ongelukkig genoeg gedwongen zou zijn te kiezen tussen een langzame dood vol martelingen en een snelle zelfmoord, waarbij er geen uitweg mogelijk is zou ook ik zelfmoord plegen, ook al komt dat nog voort uit zwakte. De mens is van nature zwak en zelfs de sterktste mensen hebben hun grenzen. In verreweg de meeste gevallen echter is het dom om zelfmoord te plegen en maak je er een einde aan terwijl er nog hoop is. Dit getuigt van zwakheid dus durf ik hier best te beweren dat mensen die zelfmoord plegen over het algemeen zwakker zijn anderen.

Een andere mogelijkheid, die nog niet op deze thread is besproken is het geval van zelfmoord uit overtuiging. Dit was het geval bij Japanse zelfmoordpiloten bij Pearl Harbour en natuurlijk de Hamasaanhangers in Israël. Kun je deze mensen ook zwak noemen? Zij stierven uit de overtuiging dat wat ze deden goed was. Voor hun is het geen vlucht voor het leven, het is juist de bestemming van het leven. Deze mensen kunnen wij West-Europeanen geschift noemen, maar niet zwak volgens mij.

Laatst gewijzigd op 26-07-2002 om 17:45.
Oud 26-07-2002, 18:18
TMLWKY
Avatar van TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef:
Er zijn twee gevallen van zelfmoord: uit ellende en uit overtuiging.

Als je jezelf ombrengt uit ellende is dat een teken van zwakte, je wil om te leven is niet sterk genoeg meer, ook al moet dat wel een beetje gerelativeerd worden. Je kan altijd wel situaties bedenken dat bijna ieder mens zichzelf om zou brengen. Als je ongelukkig genoeg gedwongen zou zijn te kiezen tussen een langzame dood vol martelingen en een snelle zelfmoord, waarbij er geen uitweg mogelijk is zou ook ik zelfmoord plegen, ook al komt dat nog voort uit zwakte. De mens is van nature zwak en zelfs de sterktste mensen hebben hun grenzen. In verreweg de meeste gevallen echter is het dom om zelfmoord te plegen en maak je er een einde aan terwijl er nog hoop is. Dit getuigt van zwakheid dus durf ik hier best te beweren dat mensen die zelfmoord plegen over het algemeen zwakker zijn anderen.

Een andere mogelijkheid, die nog niet op deze thread is besproken is het geval van zelfmoord uit overtuiging. Dit was het geval bij Japanse zelfmoordpiloten bij Pearl Harbour en natuurlijk de Hamasaanhangers in Israël. Kun je deze mensen ook zwak noemen? Zij stierven uit de overtuiging dat wat ze deden goed was. Voor hun is het geen vlucht voor het leven, het is juist de bestemming van het leven. Deze mensen kunnen wij West-Europeanen geschift noemen, maar niet zwak volgens mij.
Daar zit wel wat in ja

Jouw naam komt me trouwens bekend voor... Terry Goodkind? Of was het nou Terry Brooks?

Laatst gewijzigd op 26-07-2002 om 18:26.
Oud 26-07-2002, 21:14
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Biertjehakken schreef:


Ach man, je snapt er werkelijk echt geen kloot van......
nou weet je; ik zat in een opvang omdat ik suïcidaal was; en soms als iemand heel erg zin had om zichzelf van kant te maken of weg te lopen uit de opvang dan had de rest de neiging die persoon tegen te houden, ik zelf ook, en dat terwijl iedereen zelf eigenlijk ook het liefst dood wilde; heel raar dus. en ik merkte dat we helemaal geen goede argumenten hadden; en ook geen oplossingen; het was gewoon een soort instinctieve drang; die voor mijn gevoel samenhangt met het egoïsme dat het lastig is voor jezelf al dat gedoe iemand te moeten missen enzo.

misschien generaliseerde ik te snel door uit naam van de mensheid te spreken; maar hoe denk jij daarover dan?
Oud 26-07-2002, 21:16
~Sjeherazade~
Avatar van ~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
Just Johan schreef:


nou weet je; ik zat in een opvang omdat ik suïcidaal was; en soms als iemand heel erg zin had om zichzelf van kant te maken of weg te lopen uit de opvang dan had de rest de neiging die persoon tegen te houden, ik zelf ook, en dat terwijl iedereen zelf eigenlijk ook het liefst dood wilde; heel raar dus. en ik merkte dat we helemaal geen goede argumenten hadden; en ook geen oplossingen; het was gewoon een soort instinctieve drang; die voor mijn gevoel samenhangt met het egoïsme dat het lastig is voor jezelf al dat gedoe iemand te moeten missen enzo.

misschien generaliseerde ik te snel door uit naam van de mensheid te spreken; maar hoe denk jij daarover dan?
Idd dat bedoelde ik ook...
Oud 26-07-2002, 22:53
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
het was gewoon een soort instinctieve drang; die voor mijn gevoel samenhangt met het egoïsme dat het lastig is voor jezelf al dat gedoe iemand te moeten missen enzo.
Alles wat de mens doet komt uiteindelijk voort uit egoïsme, dat is een kenmerk die eigenlijk alle dieren hebben. Het is ook egoïstisch om zelfmoord te plegen en anderen verdrietig achter te laten, ook al is het zeker je goed recht. Vraag is of het motief om iemand bij een zelfmoordpoging tegen te houden wel komt omdat hij dan gemist wordt. Red jij dan alleen mensen die jij zult gaan missen? Misschien was dat wel het geval in de situatie waarin jij je bevond, daar kan ik niet over oordelen. Maar ik denk toch wel dat in het algemeen de hoofmotieven om iemand van een poging af te houden ook vooral plichtsgevoel en medelijden zullen zijn.

Citaat:
TMLWKY schreef:
Jouw naam komt me trouwens bekend voor... Terry Goodkind? Of was het nou Terry Brooks?
Terry Brooks inderdaad. Je hebt de eer om de eerste te zijn die mijn naam herkent in de anderhalf jaar dat ik hier post. Leuk om te weten dat er nog anderen zijn die deze boeken lezen!

Laatst gewijzigd op 26-07-2002 om 23:26.
Ads door Google
Oud 27-07-2002, 02:07
Rhinus
Rhinus is offline
't Is zwak. Probeer maar gewoon te veranderen.
Oud 27-07-2002, 10:34
Quincy
Quincy is offline
zelfmoord is niet zwak of whatever het is een keuze.
vroeger leefden de mensen veel korter dus mischien kunnen de mensen daar vandaag de dag niet goed aan wennen.
Oud 27-07-2002, 10:40
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
't Is zwak. Probeer maar gewoon te veranderen.
lekker makkelijk gezegd....
Oud 27-07-2002, 11:50
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
ik vind zelfmoord wél zwak. Natuurlijk kan ik begrijpen dat je in een depressie kan zitten en geen zin meer ziet in het leven. De kunst is dan om verder te kijken. De kans is groot dat je met hulp en met moeite je over een paar jaar veel beter voelt, en dan helemaal niet meer dood wilt. Je eigen situatie is altijd te veranderen, hoe uitzichtloos hij ook lijkt. Daarnaast vind ik het egoistisch, omdat je bepaald dat je zelf weg wilt, en daarbij geen rekening houdt met andere mensen die graag zouden willen dat je blijft en je graag hadden willen helpen.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 27-07-2002, 14:54
Rhinus
Rhinus is offline
Citaat:
sublime schreef:
lekker makkelijk gezegd....
Inderdaad.
Oud 31-07-2002, 09:48
poetrygirl
Avatar van poetrygirl
poetrygirl is offline
Citaat:
Natuurlijk kan ik begrijpen dat je in een depressie kan zitten en geen zin meer ziet in het leven.
Blijkbaar niet (sorry dit klinkt misschien een beetje bot, niet mn bedoeling, wil alleen mijn mening duidelijk maken )

Citaat:
Daarnaast vind ik het egoistisch, omdat je bepaald dat je zelf weg wilt, en daarbij geen rekening houdt met andere mensen die graag zouden willen dat je blijft en je graag hadden willen helpen.
Dan is het ook egoïstisch van die mensen om te zeggen dat je géén zelfmoord moet plegen omdat zíj je dan moeten missen...

Citaat:
lekker makkelijk gezegd....
Mee eens

Citaat:
Nee, ik vind zelfmoord ook niet zwak, wanneer je in ogenschouw neemt hoe bang en onwerkelijk de gemiddelde mens de dood vindt.
Ook mee eens
Oud 01-08-2002, 12:12
Verwijderd
Citaat:
TMLWKY schreef:
Ik reageer nu ff op iets dat ik iemand anders zag posten bij een ander onderwerp, namelijk dat ZELFMOORD ZWAK IS.

Ik wil dus eventjes zeggen dat ik het hier totaal niet mee eens is. Zelfmoord is geen teken van zwakte, geen teken van niet meer kunnen... Maar een teken van niet meer willen.

Als je niets meer hebt om voor te leven, waarom zou je nog doorgaan met het leven? In die zin is het slim om zelfmoord te plegen, en zeker niet zwak.

Het is absoluut niet slim, het is juist dom. Als je een beetje kunt nadenken dan weet je toch dat, als het echt zo erg is, het alleen nog maar beter kan worden. Nou, waarom zou je er dan een eind aan maken?

*kent iemand die op haar achtiende of zo zelfmoord wou plegen, ook voor de trein sprong maar het mislukte, nu zit ze in een rolstoel maar toch is ze ontzettend blij dat het mislukt is, omdat ze nu weer plezier aan haar leven is. Terwijl ze op haar achtiende het totaal uitzichtloos vond en het door die rolstoel eigenlijk 'erger' is geworden*

Ik vind het wel zwak. Het is ook een teken van niet meer kunnen, anders deed je het toch niet? Er zullen altijd mensen zijn die je er ontzettend pijn mee zult doen en wil je dat echt? Ik denk dat je alleen zelfmoord pleegt als je denkt dat je geen andere keus meer hebt... wat dus dom is, omdat er altijd andere keuzen zijn.
Oud 01-08-2002, 12:17
Verwijderd
Citaat:
unintended schreef:
Ik denk persoonlijk dat je heel sterk moet zijn om überhaupt zo ver te kunnen komen dat je zelfmoord kán plegen. Zo makkelijk lijkt het me niet, denk dat er veel moed voor nodig is.
Juist niet, ik denk dat je heel snel zover kan komen. Ik weet van mezelf dat ik het kan doen (niet dat ik het wil, absoluut niet, maar ik zou het kunnen) en ik denk dat heel veel mensen dat wle hebben...
Oud 01-08-2002, 12:27
framboosje
Avatar van framboosje
framboosje is offline
op zich vind ik het niet direct zwak. als je het echt niet meer ziet zitten en niks nog nut heeft voor je, waarom dan geen zelfmoord plegen?! ik kan de mensen best begrijpen (heb het zelf ook al verschillende keren willen doen)

maar aan de andere kant vind ik het ook wel wat egoïstisch... jij bent dan van je "problemen" verlost en hoeft je nergens meer zorgen over te maken, maar de mensen rondom je, die van je houden (ook al besef je dat misschien niet), die blijven toch achter met schuldgevoelens en vragen zich af waarom.

ik heb het zelf al verschillende keren geprobeert (zoals ik al eerder schreef), maar 1 van de belangijke redenen waarom ik het tot nu toe niet gedaan heb is omdat ik niemand met schuldgevoelens of verdriet of wat dan ook achter te laten.
Oud 01-08-2002, 18:22
smakie
smakie is offline
je kan zeggen dat zelfmoord zwak is, want eigenlik loop je dan weg van alles... maar je kan het ook anders zien en zeggen dat je er juist lef voor nodig hebt om alles achter te laten en te hopen dat er toch iets beter bestaat...
hoe dan ook in vind dat zelfmoord niet om zwakte of lef gaat, maar dat het gewoon een keuze is die je maakt.
leven en dood, volgens mij is er niet veel verschil (ik ben van plan ze beide eens uit te proberen ) , maar wanneer je er tussen blijft hangen dan heb je pas een probleem...
__________________
don't give a damn 'bout what other people think 'bout ya
Oud 09-08-2002, 21:16
Yamyam
Yamyam is offline
Ik vind iemand die zelfmoord pleegt juist ontzettend dapper, dat ie t durft! Het is natuurlijk altijd een enorm stomme zet, maar dat is iets heel anders!
Oud 10-08-2002, 08:54
miro
Avatar van miro
miro is offline
Een beetje een moeilijke vraag vind ik. Ze willen misschien niet meer maar sommige doen het ook in een vlaag van verstandsverbijstering. Ze laten heel veel mensen (met schuldgevoelens) achter in verdriet. De manier waarop heeft er ook mee te maken. Ja ik vind het idd egoistisch als iemand zich voor de trein gooit, daar hebben dan nog veel meer mensen mee te maken. Pak dan een potje pillen ofzo. Van de ene kant wel zwak ja, zolang er mensen zijn die om je geven moet je voor je leven vechten, of ook als er geen mensen zijn, dan moet je alleen zo sterk zijn om verder te gaan. Je leeft niet voor niks, maak er dan wat van.

Ik kan btw echt niet tegen mensen die van te voren aankondingen dat ze dood "willen"enz. Als je dood wil dan moet je dat gewoon doen en daar geen andere mensen mee lastig vallen. In feite door te zeggen dat je dood wil ga je om hulp/medelijden vragen dat is denk ik het laatste wat iemand wil doen die zelfmoord wil plegen.

Laatst gewijzigd op 10-08-2002 om 09:46.
Oud 11-08-2002, 11:39
smakie
smakie is offline
Citaat:
Ik kan btw echt niet tegen mensen die van te voren aankondingen dat ze dood "willen"enz. Als je dood wil dan moet je dat gewoon doen en daar geen andere mensen mee lastig vallen. In feite door te zeggen dat je dood wil ga je om hulp/medelijden vragen dat is denk ik het laatste wat iemand wil doen die zelfmoord wil plegen.
ik denk dat je daar helemaal fout zit, als mensen dit zeggn is dit dikwijls een laatste hulpkreet, of willen ze gewoon afscheid nemen zonder iemand met schuldgevoelens na te laten. en door te zeggen dat je daar alleen maar mensen mee lastig valt, duw je gewoon het probleem aan de kant, vin ik dus eerder egoïstisch
(btw: 75% van de mensen die zelfmoord plegen, hebben dit dan ook werkelijk vooraf 'aangekondigd'!!!)
__________________
don't give a damn 'bout what other people think 'bout ya
Oud 12-08-2002, 14:33
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Geupt na een week = dicht.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie zelfmoord
Jasmijn.
198 12-01-2006 18:22
Psychologie Als het leven een lijdensweg is, is de dood een verlossing........
kleinedraak
66 04-01-2004 16:40
Levensbeschouwing & Filosofie zelfmoord egoïstisch???
Verwijderd
96 14-04-2003 16:50
Psychologie zelmoord is egoïstisch
volentieri
67 03-04-2003 22:27
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: mensen die zelfmoord plegen...
vampire_esje
49 14-11-2002 14:37
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom satanist worden?
zomer_oud
25 28-07-2002 09:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:43.