Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2006, 19:24
Verwijderd
Naar aanleiding van een eerdere post, leek het mij aardig om over het onderstaande van gedachten te wisselen.

Gedichten zijn zeer divers. Van zeer simpel tot volstrekt ombegrijpelijk en alles wat daar tussin zit. Vaststaat dat poëzie zich van proza onderscheidt in grafische en stilistische kenmerken. Vorm en inhoud maken een veelheid aan betekenissen mogelijk. De vraag rijst dus: is dat laatste voor jou als dichter belangrijk?

De topicstarter begint natuurlijk. Voor mij is dat ten dele belangrijk. Ik schrijf voor dat deel van het publiek dat gedichten uitpluist. Dat wil zeggen, meer dan oppervlakkig leest, op de hoogte is van (op zijn minst een deel van de) dichterlijke grafische en stilistische kenmerken, en dus voorbij de platte tekst alleen gaat. Dat is (meestal) ook de opzet van mijn gedichten.

Dat betekent niet dat ik erop uit ben om volstrekt onleesbare gedichten te schrijven, waarvan je alleen de betekenis kunt achterhalen als je, wel..., mij bent. Dat is het andere uiterste en zeker niet mijn bedoeling.

Toch vind ik het niet erg als iemand mijn betekenissen er niet volledig uit haalt. Ik ben al tevreden als ze de diverse stilistische en grafische elementen eruit weten te halen. Een lezer mag best zijn eigen interpretatie geven. Dat is ook onvermijdelijk, gezien mijn stijl. Ik werk bijvoorbeeld graag met intertextualiteit, waardoor nu eenmaal een vrije ruimte ontstaat.

Woorden zijn ook niet van mij. Ze zijn van iedereen. Als ik iemand met mijn woorden kan inspireren, ook is het niet op een manier zoals ik die in mijn hoofd had, dan vind ik dat al prachtig.

Kortom: ja en nee. Ja, het is voor mij belangrijk dat lezers er betekenissen uit halen. Nee, het is niet belangrijk dat ze mijn betekenissen eruit halen. Stilistische en grafische waardering is voor mij voldoende.

Wat vind jij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2006, 19:26
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Zolang mensen het mooi vinden vind ik het goed.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:31
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik ben het met je eens hoor, maar ik denk dat je mijn reacties op je gedicht verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Reynaert schreef op 17-10-2006 @ 20:31 :
Ik ben het met je eens hoor, maar ik denk dat je mijn reacties op je gedicht verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Dat zou kunnen, maar dat denk ik niet. Ik waardeer je commentaar enorm. Hoe denk je overigens dat ik je posts heb geïnterpreteerd?

En, veel belangrijker, wat is jouw reactie op mijn TS?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-10-2006 @ 20:26 :
Zolang mensen het mooi vinden vind ik het goed.
Waarom denk je daar zo over? En maakt het nog voor je uit wie het mooi vindt?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:43
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Ik vind het belangrijk dat mensen een betekenis kunnen toekennen aan mijn teksten. Ik schrijf voor iedereen die mijn gedichten kan waarderen, en dat zal vanzelfsprekend dat deel van het publiek zijn waarvoor het gedicht iets betekent. Of die betekenis precies hetzelfde is als die van mij doet er niet toe. (sterker nog, vrijwel altijd verschilt die betekenis)
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:51
Verwijderd
Ik vind het leuk om korte, (eventueel grappige) gedichten te schrijven. Mijn gedichten zijn meestal heel simpel en goed te begrijpen. Dat spreekt mij vaak ook erg aan. Alhoewel ik het soms ook heerlijk vind een gedicht te lezen waar ik steeds meer in ontdek en begrijp..
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:54
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
alluman schreef op 17-10-2006 @ 20:39 :
Waarom denk je daar zo over? En maakt het nog voor je uit wie het mooi vindt?
Nou, ik schrijf niet voor mij, maar voor anderen. Als ik wat maak krijgen anderen het alleen onder ogen als ik het niet lelijk vind. En dan wil ik graag dat anderen dat mooi/goed/lekker/whatever vinden. Gaat ook op voor beeldend, proza en zelfs biologische groenten.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 08:08
Verwijderd
Ik ben een betrekkelijke noob hier, maar mijn project leidde mij hierheen, namelijk het feit dat ik gedichten op muziek wil gaan zetten.

Voor mij persoonlijk in dit geval, is het zo dat ik niet echt de bedoeling hoef te begrijpen.
Wat belangrijk is, in dit geval, is het metrische aspect en ook of ik de sfeer kan begrijpen, want daarmee bepaalt de auteur voor mij al heel erg wat ik er muzikaal mee kan.

En dat laatste met name, zie ik heel veel mensen hier op dit sub forum heel erg goed uitbeelden. De sfeer in de meeste gedichten is best duidelijk neergezet.

Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 22-10-2006 @ 09:08 :
Ik ben een betrekkelijke noob hier, maar mijn project leidde mij hierheen, namelijk het feit dat ik gedichten op muziek wil gaan zetten.
Je wilt gedichten van anderen zelf op muziek zetten? Ik mag aannemen dat je de betreffende auteurs om toestemming vraagt..?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 19:56
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 22-10-2006 @ 11:44 :
Je wilt gedichten van anderen zelf op muziek zetten? Ik mag aannemen dat je de betreffende auteurs om toestemming vraagt..?
ja, was het zo urgent en alarmerend dat je me dit 2 keer moet vragen?

en:http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1485189
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters.
Dreamerfly
106 28-12-2004 21:45
Levensbeschouwing & Filosofie Demonisering van het Christendom
Riconoscente
121 01-07-2003 10:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Angst voor de islam is niet terecht
Santje03
35 07-02-2003 09:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pervers en/of Tiranniek
Quivarum
95 06-02-2003 15:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen gedichtenbespreking deel 3
Wouty
6 19-10-2001 18:07
ARTistiek gedichtenbespreking deel 3
Wouty
5 18-10-2001 14:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:07.