Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2002, 13:57
Verwijderd
Naar aanleiding van een andere topic het volgende:

Is het manipuleren van mensen per definitie slecht? Als je het nu bijvoorbeeld gebruikt om je sociale contacten te beteren?

Stel je past regels van de Sociale Psychologie op mensen toe. Zo bestaat de regel dat mensen met gelijke interesses elkaar ook sneller aardig vinden. Als je dus de sociale perceptie van een ander wilt manipuleren, ga je je verdiepen in hetgene dat hem / haar bezighoudt (hobbies, problemen, alles wat van nut kan zijn). De ander vindt dan herkenning in jou en voelt zich automatisch tot op een bepaald niveau aangetrokken tot jou.

Als je dit nu doet. Stel je conformeert je; je hoort iemand zijn mening en neemt deze over, zodat diegene jou sympathieker vindt? Of je merkt dat iemand veel van rockmuziek houdt en je gaat het ineens ook luisteren in diens bijzijn, ook al luister je zelf eigenlijk best vaak trance? Of stel iemand heeft een bepaald probleem waar hij / zij graag over praat en jij verdiept je erin en geeft te kennen daar ook wel eens last van te hebben gehad?

Nu besef ik wel dat ik dan een heel stuk identiteit inboet, maar tegelijkertijd verloopt het contact met mensen daardoor wel beter. Kun je dan nog wel zeggen dat het per definitie slecht is te manipuleren?

Volgens mij heeft 'manipuleren' een slechte naam, omdat het gelijk met kwade bedoelingen in verband gebracht wordt, maar hoeft het niet per se een slecht iets te zijn.

Hoe denken jullie erover?

Dat ik ermee begon heeft trouwens een simpele reden: toen ik het nog niet deed, mocht niemand mij Simpelweg omdat ik diep van binnen stront eigenwijs ben, alles beter denk te weten en veel mensen nog te saai vond om ueberhaupt aandacht aan te schenken. Maar ja, als je dan uiteindelijk alleen eindigt, moet je wel

Laatst gewijzigd op 03-09-2002 om 14:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2002, 14:43
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
je hoort iemand zijn mening en neemt deze over, zodat diegene jou sympathieker vindt? Of je merkt dat iemand veel van rockmuziek houdt en je gaat het ineens ook luisteren in diens bijzijn, ook al luister je zelf eigenlijk best vaak trance?
Dat vind ik dus echt zo ongelooflijk triest......
Een vriendin van me en ik luisterden allebei naar The prodigy, gewoon omdat we dat leuk vonden...een andere vriendin werd jaloers omdat we zo vaak met elkaar omgingen en hoppa, INEENS vond ze het ook echt zo ontzettend leuk (okee dit is echt al 5 jaar geleden gebeurd ) ...
Dat vind ik echt irritant........
Ook groepjes alternatieve mensen waar mensen bijzitten die naar bepaalde muziek luisteren en zich zo kleden, gewoon omdat het "stoer" is of om erbij te horen.
Ik heb daar echt zo'n hekel aan

Of het contact met iemand goed verloopt hangt echt NIET af van je hobby's, je kleding of je muzieksmaak. ECHT niet.
Het gaat erom of je juist op een andere manier mensen kunt manipuleren... of je een grote bek hebt, of je voor jezelf kunt opkomen, niet over je heen laat lopen. Dat is echt het allerbelangrijkste. En vooral als je jezelf dan ook nog populair maakt ten koste van anderen, dat werkt helemaal.

okee sorry ik dacht ff aan iemand terwijl ik dit schreef...
Een meisje dat een paar jaar bij me in de klas heeft gezeten.
Ze was echt hartstikke alternatief qua uiterlijk, muziek etc. Ze paste totaal niet bij al die tutjes uit m'n klas. Maar ze kon zich prima handhaven, gewoon door zo'n bekende "gehaaide" manier van met mensen omgaan.

Het leuke van die manier is dat je jezelf blijft.
Ik mocht haar absoluut niet, ik kan daar echt niet tegen. Maar ik mocht haar niet om wie ze dus ECHT was.

Als jij jezelf anders voordoet dan je bent...(hmm krijgen we die discussie weer )... kijk op zich is het niet zo erg, zoveel mensen doen dat...
Maar ik vind het gewoon erg als je interesse gaat faken enzo. Het doet echt pijn als iemand eerst ontzettend leuk met je kan praten over allerlei dingen en interesse in je toont en dan blijkt dat het hem totaal niet boeit.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Dat vind ik dus echt zo ongelooflijk triest......
Dank

Ik denk dat er een groot verschil inzit of iemand het bewust of onbewust doet.

Citaat:
Ook groepjes alternatieve mensen waar mensen bijzitten die naar bepaalde muziek luisteren en zich zo kleden, gewoon omdat het "stoer" is of om erbij te horen.
Ik heb daar echt zo'n hekel aan
Mjah, maar mij gaat het ook niet om 'stoer' doen. Ik ben veel dingen, maar zeker niet stoer

Citaat:
Het gaat erom of je juist op een andere manier mensen kunt manipuleren... of je een grote bek hebt, of je voor jezelf kunt opkomen, niet over je heen laat lopen. Dat is echt het allerbelangrijkste. En vooral als je jezelf dan ook nog populair maakt ten koste van anderen, dat werkt helemaal.
Hmhm, maar daar hoort een heel stuk lef bij; er is namelijk geen terugweg.

Citaat:
Als jij jezelf anders voordoet dan je bent...(hmm krijgen we die discussie weer )... kijk op zich is het niet zo erg, zoveel mensen doen dat...
Ja, het is gedeeltelijk ook automatisch.

Citaat:
Maar ik vind het gewoon erg als je interesse gaat faken enzo. Het doet echt pijn als iemand eerst ontzettend leuk met je kan praten over allerlei dingen en interesse in je toont en dan blijkt dat het hem totaal niet boeit.
Ik kan me voorstellen dat het pijn doet, maar wat ik schrijf in deze topic is 'algemeen' en ik hoop dat je het dan ook niet op jezelf betrekt.

Jij ziet me namelijk wel zoals ik echt ben. Je ziet wat ik doe en waarom. Ik vertel het gewoon allemaal doodleuk aan je, omdat ik wel eerlijk tegenover jou wil zijn en blijven.

Nu zijn de dingen natuurlijk niet meer zo erg als vroeger. Mensen interesseren me nu wel degelijk, maar soms leg ik er een schepje bovenop. Ik heb je zelfs al erover verteld en ook dat ik het niet zomaar doe (ik laat mensen dus ook niet zomaar weer vallen; ik wil immers niemand pijn doen).

PS:
Om mij goed te leren kennen, moet je me vaker in realiteit zien Want het maakt niet uit wat en hoeveel ik schrijf. Je moet voor jezelf bepalen wie ik ben.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 15:09
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
maar wat ik schrijf in deze topic is 'algemeen' en ik hoop dat je het dan ook niet op jezelf betrekt.
Jij betrok het in deze reply op mij...
Ik gaf namelijk naar jou toe gezien een heel objectief antwoord
(daarmee bedoel ik dus dat ik het niet speciaal aan jou schreef maar dat het net zo goed...hmm weetikveel wie had kunnen zijn )
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
Jij betrok het in deze reply op mij...
Ik gaf namelijk naar jou toe gezien een heel objectief antwoord
(daarmee bedoel ik dus dat ik het niet speciaal aan jou schreef maar dat het net zo goed...hmm weetikveel wie had kunnen zijn )
Tsja, mij vielen de woorden "hmm krijgen we die discussie weer " nogal in het oog, vandaar
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 18:11
Poesba
Poesba is offline
Over het algemeen denk ik dat je het misschien wat opblaast. Manipuleren klinkt gelijk wel erg negatief. Wat is er mis met interesse tonen in mensen die jij graag wilt spreken? Moet je daar wat research voor doen dan moet dat maar.

Alleen...
Citaat:
******** schreef:

Of stel iemand heeft een bepaald probleem waar hij / zij graag over praat en jij verdiept je erin en geeft te kennen daar ook wel eens last van te hebben gehad?
...Als dat een leugen is, ga je naar mijn mening over de streep.

Kijk, je kan het 'manipuleren' gebruiken ter kenismaking. Zorgen dat een ander persoon je mag. Gaat het eenmaal goed kan je langzaamaan meer jezelf zijn. Als dat de andere persoon niet bevalt dan is dat jammer, want, en dit is in mijn ogen erg belangrijk, een relatie heeft naar mijn mening weinig waarde als de andere persoon jou niet waardeert om wat je echt bent. Het lijkt mij dat je niet gelukkig kan zijn met het spelen van een rol voor de rest van je leven.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Poesba schreef:
Over het algemeen denk ik dat je het misschien wat opblaast. Manipuleren klinkt gelijk wel erg negatief. Wat is er mis met interesse tonen in mensen die jij graag wilt spreken? Moet je daar wat research voor doen dan moet dat maar.
Mjah, ik vind het zelf niet erg, maar anderen (op internet) vinden het meestal niet zo leuk. Als ik er in realiteit met mensen over praat (collega's en familie) dan zijn ze het gewoon met me eens. Iedereen manipuleert, iedereen speelt spelletjes.

Misschien zijn ze op het internet ook wel super schijnheilig

Citaat:
...Als dat een leugen is, ga je naar mijn mening over de streep.
Het is niet zozeer een leugen, maar soms overdrijf ik het. Dus dat ik van iets soortgelijks last had, maar niet dermate. Een heel verhaal voorliegen over wat ik gedaan of ervaren heb, doe ik niet.

Citaat:
Als dat de andere persoon niet bevalt dan is dat jammer, want, en dit is in mijn ogen erg belangrijk, een relatie heeft naar mijn mening weinig waarde als de andere persoon jou niet waardeert om wat je echt bent. Het lijkt mij dat je niet gelukkig kan zijn met het spelen van een rol voor de rest van je leven.
Daar heb je in principe wel gelijk in. Ik gebruik het dan ook voor oppervlakkige contacten. Een echte relatie zou ik op die manier niet volhouden
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 18:57
Verwijderd
Ik heb het wel eens gedaan om de aandacht van een jongen te trekken. Ik ging dan vragen of ik de cd van een bepaalde groep, waar ik nooit naar luisterde, eens mocht lenen. Uiteindelijk vond ik de groep nog leuk ook, en de jongen begon mij leuk te vinden
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 19:01
Poesba
Poesba is offline
Citaat:
******** schreef:

Misschien zijn ze op het internet ook wel super schijnheilig
Of ze zijn niet eerlijk tegen zichzelf.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 19:11
ABrules
Avatar van ABrules
ABrules is offline
Ik vind het niet echt manipuleren als ik eerlijk ben... het is meer jezelf anders voordoen dan iets aan iemand zijn gedachtengang sleutelen...

iig, is dit wel eens iets wat je onbewust kan doen... en het is nooit goed om iemand zodanig te manipuleren dat ze jou wil volgen... en dat is wat manipuleren volgens mij betekent
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 19:40
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Zolang je jezelf blijft, vind ik manipuleren niet slecht. Ik denk dat bijna iedereen het doet. Bij je ouders thuis ben je anders dan bij je vrienden bijv. Tja maar iemand anders zijn mening aannemen vind ik erg triest... zoiets valt sowieso erg snel op, en dat werkt echt niet positief uit dan, althans bij mij
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 00:02
dystopia
dystopia is offline
Mijn muzieksmaak is in mijn leven al erg vaak veranderd. Verschillende stijlen gehad. Meestalis het zo geweest dat er een muziekstijl 'bij kwam' waar ik nu nog steeds regelmatig naar luister. Zo heb ik sesamstraat, top40, grunge/rock, dance, metal, hardcore, nederhop, gothic etc. allemaal gehad. Ik pas alleen mijn kleding er niet zo op aan, ik draag gewoon wat ik tegenkom en mooi vind niet wat persee bij een stijl hoort. Nu houdt ik het er gewoon bij dat mijn muzieksmaak erg breed is... en daarom stel ik mij open voor nieuwe muziek.. zo vond ik de techno op Lowlands best lekker

Manipuleren, beinvloeden (of gemanipuleerd / beinvloed worden) -> waar ligt de grens tussen die 2 begrippen? Manipuleren = negatief beinvloed. Negatief is vaak niet objectief te beoordelen...

Wat meningen betreft: het is niet verkeerdje mening op die van anderen te basseren zolang je dat maar niet klakkeloos doet. Wat muziek betreft geldt hetzelfde vind ik
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 10:29
Heleentjuh
Avatar van Heleentjuh
Heleentjuh is offline
Das niet goed......Je moet altijd jezelf blijven......En als jij je echt interreseert voor die problemen......Dan vindt ik het goed......Maar als je het alleen maar doet "om erbij te horen" dan vindt ik dat je erg fout bezig bent....

Dat is toch meeloperij.....
__________________
*~Bluuuuuuuuuuh..~*
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 15:59
DarkCat
DarkCat is offline
Manipuleren betekend voor mij: op voorzichtige, maar geforceerde wijze veranderingen aanbrengen.
Dus bij jezelf of bij anderen. Je kunt ook voorwerpen en andere levende dingen manipuleren.

Manipuleren doet me vooral denken aan de jongen die het meisje (of andersom) vertelt dat hij het uitmaakt als ze geen seks met hem heeft, en dergelijke praktijken.
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 16:23
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
******** schreef:
Volgens mij heeft 'manipuleren' een slechte naam, omdat het gelijk met kwade bedoelingen in verband gebracht wordt, maar hoeft het niet per se een slecht iets te zijn.
Noem het 'modificeren', dat heeft geen negatieve lading en betekent in principe hetzelfde (vergelijk: genetisch manipuleren, klinkt niet erg smakelijk, of genetisch modificeren).
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 17:43
de doornvogel
de doornvogel is offline
ik doe een sociale opleiding waarin mij ook geleerd wordt hoe ik moet manipuleren. Bij sommige mensen (cliënten) heb je dat nodig. Dus is het niet per definitie slecht
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 18:37
Verwijderd
je zei het zelf al. je boet een stuk in aan identiteit. Bovendien: wil je wel zoveel maanden (jaren) van je leven naar muziek luisteren die je helemaal niet leuk vindt en over dingen praten die je voor geen meter boeien alleen maar voor wat gezelschap?
Hoe wil je trouwens een goede vriendschap opbouwen met iemand als je altijd al iemand anders bent geweest dan je je voordeed?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 15:37
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
ik doe een sociale opleiding waarin mij ook geleerd wordt hoe ik moet manipuleren. Bij sommige mensen (cliënten) heb je dat nodig. Dus is het niet per definitie slecht
de grap is dat degene die gemanipuleerd worden meestal de hulpverleners zijn

en ja als je interesses gaat faken of ontwikkelen die er niet zijn pas je je aan een ander aan en verlies je je identiteit

dat lijkt mij een kwalijke zaak
liever all1 en mezelf dan aangepast met anderen
(alhoewel ik wel een b-tje aan het terugkomen ben op deze stelling)
__________________
-|-
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-09-2002, 19:42
Femme-Fatale
Avatar van Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Manipuleren doe je in de eerste plaats voor jezelf, om er zelf iets bij te "winnen", puur egoïsme eigenlijk.. Het klinkt een beetje hard maar ben je in werkelijkheid dan zo zielig, dat je alleen vriendschappen kan sluiten door mensen te manipuleren, jezelf anders voor te doen..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 20:23
Verwijderd
Citaat:
charmedkiz schreef:
Manipuleren doe je in de eerste plaats voor jezelf, om er zelf iets bij te "winnen", puur egoïsme eigenlijk.. Het klinkt een beetje hard maar ben je in werkelijkheid dan zo zielig, dat je alleen vriendschappen kan sluiten door mensen te manipuleren, jezelf anders voor te doen..
Niet per sé. Het is wel zo dat ik niet helemaal mezelf kan zijn vaak, maar dat geldt voor de meesten van ons.

Mensen hebben de neiging alles wat vreemd voor hun is de rug toe te keren. Als ik mezelf inleef in een seriemoordenaar om te begrijpen hoe hij tot iets komt en ik je hierover vertel, ga je mij hoogstwaarschijnlijk net zo 'gek' vinden bijvoorbeeld

Ik heb rare hobbies
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 20:25
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
de grap is dat degene die gemanipuleerd worden meestal de hulpverleners zijn
Ja, lollig hoe ze jou dan niet helpen kunnen..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Onbestemd
Verwijderd
30 07-11-2012 14:55
Liefde & Relatie Te Vroeg Beginnen Met Seks
Ivon*
274 05-06-2005 19:53
Levensbeschouwing & Filosofie Pharaoh
Rafiq
192 06-07-2004 20:59
Psychologie wat is 'knap'?!...
pienie
57 06-10-2003 22:09
Levensbeschouwing & Filosofie STELLING: verzorgingsstaat is slecht voor de evolutie.
Verwijderd
48 17-06-2003 20:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.