Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2005, 19:55
brinta
brinta is offline
Citaat:
juno schreef op 18-06-2005 @ 20:52 :
Gebeurt op dit forum toch ook? De term hiervoor luidt in de wandelgangen "het allochtonenbevrijdingsfront".
Maar dit forum is geen schoolklas, hier is veel meer anonimiteit en dus meer extreme reacties.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2005, 19:58
brinta
brinta is offline
Citaat:
juno schreef op 18-06-2005 @ 20:52 :
Gebeurt op dit forum toch ook? De term hiervoor luidt in de wandelgangen "het allochtonenbevrijdingsfront".
(sorry dat ik steeds in 2 delen post)
Wat doen of laten de anderen door het autoritaire bewind van "het allochtonenbevrijdingsfront"? Waarvoor zwichten zij en in welke vorm zwichten zij?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:00
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 20:43 :
Wie van jullie (eigen ervaringen, please) is wel eens gezwicht voor het autoritaire bewind van de streng gelovige moslimmeisjes in je klas? Licht toe, bitte.
Zwichten kan al betekenen dat je niks meer in durft te brengen. Dat je je anders gaat kleden omdat je anders opmerkingen krijgt hoe je gekleed bent. Dat je je mening niet durft te uiten omdat je voor weet ik veel wat wordt uitgemaakt.

En door deze vraag te stellen btw blaas je de boel net zoals de Telegraaf op.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:11
brinta
brinta is offline
foutje
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:11
brinta
brinta is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-06-2005 @ 21:00 :

En door deze vraag te stellen btw blaas je de boel net zoals de Telegraaf op.
Bedoel je met opblazen
-dat ik het probleem groter zou maken dan het is
of
-dat ik de partijen uit elkaar drijf?(opblazen in de zin van tot ontploffing brengen)
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:18
Verwijderd
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 20:58 :
(sorry dat ik steeds in 2 delen post)
Wat doen of laten de anderen door het autoritaire bewind van "het allochtonenbevrijdingsfront"? Waarvoor zwichten zij en in welke vorm zwichten zij?
Wel, de verhouding op dit forum is natuurlijk een totaal andere dan IRL. Hier is intimidatie niet echt aan de orde, maar dat is wellicht anders als je een klas hebt van twintig leerlingen, waarvan er vijf autochtone Nederlanders zijn, vijf behoorlijk strenge moslimjongeren en tien 'gewone' allochtonen. Ik moet er niet aan denken hoe het in het echt zou gaan als de strijdende partijen hier in het echt met elkaar geconfronteerd zouden worden, met het toontje dat hier nu vaak gebezigd wordt.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:27
brinta
brinta is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-06-2005 @ 21:18 :
Wel, de verhouding op dit forum is natuurlijk een totaal andere dan IRL. Hier is intimidatie niet echt aan de orde, maar dat is wellicht anders als je een klas hebt van twintig leerlingen, waarvan er vijf autochtone Nederlanders zijn, vijf behoorlijk strenge moslimjongeren en tien 'gewone' allochtonen.
Wellicht idd, en met wellicht kan ik niet zoveel. Daarom wil ik nou juist graag de verhalen horen van de mensen die wél in zulke klassen zitten en lijden onder het autoritaire bewind van yadayadayada.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:36
Verwijderd
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 21:27 :
Wellicht idd, en met wellicht kan ik niet zoveel. Daarom wil ik nou juist graag de verhalen horen van de mensen die wél in zulke klassen zitten en lijden onder het autoritaire bewind van yadayadayada.
Alsof dat betrouwbaar is. Dan verzand je gewoon in welles-nietes-verhalen: 'ja, maar de allochtonen in mijn klas waren wel heel aardig!'. 'Ja, maar die in mijn klas waren heel stout!'. En bovendien is er niets te controleren op waarheid.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:47
brinta
brinta is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-06-2005 @ 21:36 :
Alsof dat betrouwbaar is. Dan verzand je gewoon in welles-nietes-verhalen: 'ja, maar de allochtonen in mijn klas waren wel heel aardig!'. 'Ja, maar die in mijn klas waren heel stout!'. En bovendien is er niets te controleren op waarheid.
Het is misschien niet betrouwbaar, maar waar het mij om gaat is de situatie tot een menselijke maat terugbrengen: waar hebben we het precies over? Veel bezoekers van dit topic zien hun mening 'alle moslims deugen niet' bevestigd in het Telegraafartikel -> allerlei gradaties van negatieve opmerkingen geuit door moslims worden nu onder de noemer 'ontoelaatbaar terreurgedrag' geschoven. Ik wil graag praten over wat een negatieve opmerking is en wat terreur is, waar de grens ligt.

Is iemand in je klas dissen pesten, terreur of een spelletje? Wanneer is het pesten? Wanneer terreur? Pesten op school is al zo oud als het onderwijs. Het draait om conformeren en macht krijgen en houden. Pubers zijn nog ongenuanceerd, de redelijkheidsfase in hun hersens is nog niet voldoende op gang gekomen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 21:11 :
Bedoel je met opblazen
-dat ik het probleem groter zou maken dan het is
of
-dat ik de partijen uit elkaar drijf?(opblazen in de zin van tot ontploffing brengen)
de eerste
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 20:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 21:47 :

Is iemand in je klas dissen pesten, terreur of een spelletje? Wanneer is het pesten? Wanneer terreur? Pesten op school is al zo oud als het onderwijs. Het draait om conformeren en macht krijgen en houden. Pubers zijn nog ongenuanceerd, de redelijkheidsfase in hun hersens is nog niet voldoende op gang gekomen.
persoonlijk vind ik dissen al snel pesten en bijna nooit een spelletje.

Elkaar dissen als vorm van spelletje doe je alleen als je ECHT goede vrienden bent van elkaar. Anders is het gewoon pesten of erger: terroriseren.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 21:08
Verwijderd
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 21:47 :
Het is misschien niet betrouwbaar, maar waar het mij om gaat is de situatie tot een menselijke maat terugbrengen: waar hebben we het precies over? Veel bezoekers van dit topic zien hun mening 'alle moslims deugen niet' bevestigd in het Telegraafartikel -> allerlei gradaties van negatieve opmerkingen geuit door moslims worden nu onder de noemer 'ontoelaatbaar terreurgedrag' geschoven. Ik wil graag praten over wat een negatieve opmerking is en wat terreur is, waar de grens ligt.
Kijk, het is de Telegraaf, die vinden de weigering van een moslima om haar hoofddoekje af te zetten al terreur. Dus dat moet je niet serieus nemen. Maar ik geloof wel dat er wel degelijk bepaalde problemen zijn die voortkomen uit religieuze intolerantie op grote scholen(gemeenschappen), zowel middelbaar als voortgezet in de Randstad - problemen die er vroeger (lees: voor de influx van niet-westerse allochtonen) nog niet waren.

Citaat:
Is iemand in je klas dissen pesten, terreur of een spelletje? Wanneer is het pesten? Wanneer terreur? Pesten op school is al zo oud als het onderwijs. Het draait om conformeren en macht krijgen en houden. Pubers zijn nog ongenuanceerd, de redelijkheidsfase in hun hersens is nog niet voldoende op gang gekomen.
Pesten mag dan zo oud als de wereld zijn, dat maakt het niet minder verwerpelijk. Ook als het gaat om 'autochtone' pesterijtjes onderling was er altijd al aandacht voor en de wens om dat uit te roeien. Sinds het 'dissen' ging heten is het echt niet ineens minder erg geworden, temeer omdat die pesterijen nu ook nog eens beïnvloed kunnen worden door of wellicht zelfs het gevolg zijn van dieper liggende cultuurconflicten en ontevredenheid met de samenleving of met elkaar.

En voorts, dat conformeren en macht houden klinkt mij nogal als onontwikkeld jonge-hondengedrag in de oren - in mijn middelbare-schooltijd was dat heel anders. Daar werd af en toe ook wel geplaagd, maar dat was niet het soort sociale pikorde die je nu aantreft, hoezeer ook goed bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 21:09
brinta
brinta is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-06-2005 @ 21:55 :
persoonlijk vind ik dissen al snel pesten en bijna nooit een spelletje.

Elkaar dissen als vorm van spelletje doe je alleen als je ECHT goede vrienden bent van elkaar. Anders is het gewoon pesten of erger: terroriseren.
Mijn conclusie: het Telegraafartikel gaat over het pesten in de klas zoals we dat altijd al kennen, maar dan vanuit 1 bepaalde hoek geregistreerd.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 21:11
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 22:09 :
Mijn conclusie: het Telegraafartikel gaat over het pesten in de klas zoals we dat altijd al kennen, maar dan vanuit 1 bepaalde hoek geregistreerd.
WRONG

het betreft een onderzoek vanuit de gemeente Amsterdam. De Telegraaf heeft slechts geschreven over dat onderzoek.

check mijn links later in dit topic.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 21:19
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Van jouw eerdere post (Gatara) krijg ik het idee dat het probleem alleen maar minder wordt, alleen in een aantal gevallen dat het fout gaat. Bovendien is het toch GOED nieuws dat er een HAVO-VWO afdeling is waar genoeg moslims zitten om een significant aandeel van de klas te vormen, want dat is bij mij op school altijd tegengevallen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 21:20
brinta
brinta is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-06-2005 @ 22:11 :
WRONG

het betreft een onderzoek vanuit de gemeente Amsterdam. De Telegraaf heeft slechts geschreven over dat onderzoek.

check mijn links later in dit topic.
ik kan het Quickenz onderzoek jammer genoeg niet openen...
Staan de enquete(o.i.d.)vragen die ze aan de kinderen/scholieren hebben gesteld erbij of alleen de conclusies?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 21:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 22:20 :
ik kan het Quickenz onderzoek jammer genoeg niet openen...
Staan de enquete(o.i.d.)vragen die ze aan de kinderen/scholieren hebben gesteld erbij of alleen de conclusies?
kwestie van adobe acrobat downloaden en je weet het.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 21:42
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Keith schreef op 18-06-2005 @ 22:19 :
Van jouw eerdere post (Gatara) krijg ik het idee dat het probleem alleen maar minder wordt, alleen in een aantal gevallen dat het fout gaat. Bovendien is het toch GOED nieuws dat er een HAVO-VWO afdeling is waar genoeg moslims zitten om een significant aandeel van de klas te vormen, want dat is bij mij op school altijd tegengevallen.
nee, niet dat het minder wordt.

Een algemene verruwing heeft er zeker plaats gevonden, maar het blijkt wel dat scholen die zo'n interculturele projecten hadden, minder problemen ondervonden.

verder wil ik benadrukken dat het om Amsterdamse scholen gaat en hier in Amsterdam verschilt de ene wijk enorm met de andere wijk - en hoewel er sprake is van loting, zijn de scholieren meestal uit de buurt, volgens mij - met alle hieruit volgende logische gevolgen.

in een mutliculschool in amsterdam-zuid zul je positievere resultaten krijgen dan een multiculschool in amsterdam-oost - zo schat ik.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 21:44
brinta
brinta is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-06-2005 @ 22:39 :
kwestie van adobe acrobat downloaden en je weet het.
haha vraag me niet waarom maar ik heb een pc-crisis waardoor dat niet gaat

maar laat maar zitten ik ga weer veel te diep op de materie in
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 22:12
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Ik vraag me wel erg af wat bedoeld wordt met anti-westerse uitingen

Ik hoop maar niet dat het kritiek op het beleid is van de Vrije Wereld, want dat kan natuurlijk niet
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 01:25
Auryn
Auryn is offline
Heel erg vervelend. Maar wat doe je eraan?

Ben ik effe blij dat ik niet op een normale middelbare school zit.
__________________
Spreken is zilver, schrijven is goud.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 08:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
brinta schreef op 18-06-2005 @ 22:44 :
haha vraag me niet waarom maar ik heb een pc-crisis waardoor dat niet gaat

1 Inleiding
Voor u ligt het tweede deel van het onderzoek naar interculturele verhoudingen in het Amsterdamse
onderwijs, dat in opdracht van de Bestuursdienst van de Gemeente Amsterdam is uitgevoerd. Het
eerste deel van het onderzoek is april 2005 afgerond en heeft de situatie in het basisonderwijs als
onderwerp.
In dit tweede deel zijn de interculturele verhoudingen op het voortgezet- en middelbaar
beroepsonderwijs aan de orde. Basis voor dit rapport vormen diepte interviews met 46 medewerkers
van Amsterdamse scholen voor voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Met hen is gesproken
over de interculturele verhoudingen tussen leerlingen en over de invloed van nationale en
internationale ontwikkelingen op de verhoudingen tussen leerlingen en tussen leerlingen en
leerkrachten. Ook is gevraagd naar de behoefte van scholen aan externe ondersteuning op het terrein
van interculturele verhoudingen.
Voor dit tweede deel van het onderzoek zijn (meerdere) bezoeken gebracht aan 25 schoollocaties1,
voor praktijkonderwijs (4), vmbo (7), mbo (7) en HAVO/VWO(6). Op de bezochte scholen heeft 30%
tot 100% van de leerlingen een allochtone achtergrond.

Vooraf ……
De algemene conclusie van dit onderzoek is dat op 21 van 25 bezochte scholen is sprake is van
redelijk tot goede interculturele verhoudingen tussen leerlingen. Op deze scholen zijn de interculturele
verhoudingen de laatste jaren niet gewijzigd of in het geval van 4 scholen zelfs verbeterd.
Op 4 van de 25 bezochte scholen is het beeld minder positief, waarvan op 3 scholen met enige
regelmaat sprake is van kortstondige spanningen tussen etnische groepen en op één school de
interculturele verhoudingen tussen leerlingen structureel slecht zijn.
De constatering dat interculturele verhoudingen tussen leerlingen op de meeste scholen ongewijzigd
zijn, betekent niet dat de (inter)nationale spanningen geen weerslag hebben op het onderwijsklimaat.
Dit is namelijk zeker wel het geval. Zo hebben de aanslagen in New York en de inval in Irak nauwelijks
invloed gehad op de omgang tussen leerlingen, maar hebben deze gebeurtenissen wel een grote
impact gehad op de verhouding tussen Marokkaanse en Turkse moslimleerlingen en leerkrachten én
meer in het algemeen op de band van deze leerlingen met de samenleving. Die constatering achten
wij van belang en komt daarom in een aparte paragraaf aan de orde.

Leeswijzer
Hoofdstuk 2 opent met de conclusies. In hoofdstuk 3 staan de huidige aanpak van scholen, evenals
adviezen voor de toekomst beschreven. Een samenvatting van het onderzoek is vervolgens in
hoofdstuk 4 te vinden.
1 Het gaat om 25 schoollocaties, behorend tot 20 Amsterdamse scholen of scholengemeenschappen voor voortgezet- en
middelbaar beroepsonderwijs. In het belang van de leesbaarheid spreken wij in de rest van de tekst over 25 scholen.
3
2 Conclusies
Verhoudingen algemeen
• Op de meerderheid van de scholen is sprake van een verruwing van omgangsvormen – o.a.
schelden en intimidatie - die een negatieve invloed heeft op de verhouding tussen leerlingen
onderling en tussen leerlingen en leerkrachten.
• De verruwing van omgangsvormen doet zich het meest voor op scholen voor praktijkonderwijs en
(V)MBO. Echter niet op alle scholen in dezelfde mate.
• Vooral scholen (V)MBO ervaren dat de omgangsvormen en de veiligheid van op school negatief
worden beïnvloed door zorgleerlingen met gedragstoornissen en grensoverschrijdend gedrag en
door leerlingen met crimineel gedrag.
• Tweederde van de bezochte scholen voor (V)MBO geven aan onvoldoende in staat te zijn om de
(veiligheids)problemen door en van zorgleerlingen en leerlingen met crimineel gedrag, het hoofd
te bieden.
• Op de betreffende scholen wordt het schoolklimaat als te onveilig beoordeeld en raakt een deel
van de leerkrachten gedemotiveerd.
Interculturele verhoudingen
• Er zijn verschillen tussen scholen als het gaat om de interculturele verhoudingen tussen
leerlingen.
• Op 17 van de 25 bezochte scholenlocaties zijn de interculturele verhoudingen tussen leerlingen
redelijk tot goed en zijn de verhoudingen afgelopen jaren niet gewijzigd.
• Op 4 van de 25 scholen zijn de interculturele verhoudingen goed en de afgelopen jaren verbeterd,
mede doordat scholen intensief intercultureel beleid hebben gevoerd 2;
• Op 4 van de 25 bezochte scholen is er (incidenteel) sprake van spanningen tussen leerlingen met
een andere culturele achtergrond of religieuze overtuiging;
- op twee locaties voor MBO zijn de verhoudingen minder goed geworden doordat
Marokkaanse jongens - met name in de nasleep van incidenten - radicale uitlatingen doen
waardoor zij in conflict zijn gekomen met leerlingen uit andere groepen;
- op één HAVO/VWO-afdeling zijn de verhoudingen na incidenten kortstondig zijn
verscherpt, doordat streng gelovige Marokkaanse meisjes probeerden om islamitische
regels op te leggen aan minder of niet gelovige Marokkaanse en autochtone meisjes.
- op één school voor praktijkonderwijs is al jaren sprake van een dominante groep
Surinaams/Antilliaanse meisjes die verbaal niet sterke of in uiterlijk afwijkende meisjes
pesten of buiten sluiten, wat op dit moment ten koste gaat van de autochtone meisjes.
Na lestijd en buiten schooltijd
• Op de meerderheid van de scholen is er tijdens de pauze sprake van groepsvorming op basis van
etniciteit, die niet tot problemen leidt en al langer bestaat;
• De indruk bestaat dat leerlingen in hun vrije tijd vooral omgaan met leeftijdgenoten uit de eigen
etnische groep.
• Islamitische meisjes brengen na school veel tijd door in huis, zodat zij het minst van alle leerlingen
in aanraking komen met andere groepen.
Marokkaanse en Turkse leerlingen3 en de verhouding met school en maatschappij
• Sinds ongeveer 6 jaar geleden – en versterkt door de aanslagen in New York – voelen
Marokkaanse en Turkse leerlingen zich minder geaccepteerd in de Nederlandse samenleving,
zijn zij zich meer gaan bezighouden met hun moslimidentiteit in relatie tot de Nederlandse
maatschappij.
• Bij een toenemend aantal Marokkaanse leerlingen (grove schatting 50%) en in mindere mate
Turkse leerlingen vermindert de binding met de Nederlandse samenleving, in die zin dat zij
negatief denken over hun toekomstkansen in Nederland, zich nauwelijks identificeren met
Nederland(ers), de moslimidentiteit als bindende factor ervaren en regelmatig antiwesterse en
intolerante denkbeelden uiten.
2 Voor een toelichting op het beleid van scholen zie paragraaf ‘aanpak en ondersteuning’
3 Het gaat hier om Marokkaanse en Turkse leerlingen uit islamitische georienteerde gezinnen.
4
• Vooral Marokkaanse (V)MBO leerlingen uiten steeds vaker antiwesterse denkbeelden, die niet
zozeer tegen andere leerlingen als wel tegen het systeem zijn gericht (docent, school, politie,
media, ‘Nederlandse vrijheden zoals kritiek op godsdienst’, het westen, VS etc.).
• Marokkaanse jongens op alle scholen – en het minst op praktijkscholen – uiten een sterker
wordende betrokkenheid met Palestijnen en doen negatieve uitlatingen over Israël en joden, die
overigens op geen van de bezochte scholen gericht is geweest tegen Joodse leerlingen of
leerkrachten.
• Marokkaanse jongens op het praktijkonderwijs en het (V)MBO – doen steeds vaker intolerante
uitlatingen (over o.a. homoseksuelen, ‘’te moderne’’ vrouwen, niet gelovigen) die op tenminste 6
scholen incidenteel ook gericht zijn geweest tegen leerlingen of leerkrachten en heeft geleid tot
demotivatie bij een deel van de leerkrachten op de betreffende scholen.
• Een klein percentage van de Turkse en Marokkaanse leerlingen op HAVO/VWO en MBO 3 & 4
radicaliseert in die zin dat zij een streng religieuze levensstijl combineren met extreme
antiwesterse opvattingen en verbitterde ideeën over (kansen in) de Nederlandse samenleving.
Overigens zonder dat zij een negatieve houding aannemen tegenover onderwijs, docenten of
leerlingen.
• Geen van de bezochte scholen – op één school na4 - heeft zorg geuit over mogelijk gebruik van
geweld door radicaliserende en/of streng religieuze leerlingen.
4 De betreffende school heeft 4 jaar geleden de politie ingeschakeld omdat het vermoeden bestond een leerling voor jihad naar
Afghanistan was vertrokken (zie paragraaf radicalisering).
5
3 Huidige aanpak en adviezen voor de toekomst
Verhoudingen algemeen
De omgangsvormen van en verhoudingen tussen leerlingen zijn het meest positief op scholen met:
• kleine en overzichtelijke locaties 5 die de mogelijkheid hebben om te werken met kleinere klassen;
• lesprogramma’s waarin het versterken van sociale vaardigheden en agressiebeheersing
structureel is opgenomen;
• een helder beleid om leerlingen en ouders aan te spreken op gedrag;
• korte lijnen naar jeugdzorg en instellingen in de buurt van de school
• financiële ondersteuning voor bijscholing leerkrachten gericht op de specifieke situatie per school.
Als het gaat om verbetering van algemene verhoudingen vragen scholen voor (V)MBO aan de
gemeente om mede zorg te dragen voor:
- kleine en veilige schoollocaties;
- een vermindering van het aantal zorgleerlingen en leerlingen met crimineel gedrag in het regulier
onderwijs, door meer plaatsingmogelijkheden te creëren op speciaal onderwijs en opvang;
-dat scholen voldoende interne hulp of doorverwijzingmogelijkheden hebben om de problematische
thuissituatie van leerlingen via een gezinsaanpak te verbeteren.
Interculturele verhoudingen
Interculturele verhoudingen worden het meest positief beoordeeld op scholen met:
• een evenwichtige verdeling van leerlingen uit verschillende bevolkingsgroepen en woonbuurten
(een constatering die overigens nadrukkelijk ook voor zwarte scholen geldt);
• een gemengd leerkrachtenteam en een duidelijke, door leerkrachten en directie gedeelde visie;
• een structurele plaats in het onderwijsprogramma voor projecten gericht op het tegengaan van
intolerantie en racisme (en die op 4 bezochte scholen reeds effect hebben bewezen) ;
• scholen met een buitenschoolse activiteiten waardoor groepen elkaar in de vrije tijd ontmoeten.
Als het gaat om interculturele verhoudingen kan de gemeente ondersteuning bieden door:
- onder scholen voor voortgetzet onderwijs en mbo bekendheid te geven aan succesvolle projecten
gericht op het tegengaan intolerantie en racisme6.;
-initiatieven ondersteunen die de koppeling maken tussen school en vrije tijdsbesteding, waardoor
leerlingen uit de verschillende etnische groepen elkaar na schooltijd ontmoeten.
Marokkaanse en Turkse leerlingen
Scholen die erin slagen om leerlingen positieve toekomstbeelden te geven uiten het minste zorg over
de binding die leerlingen hebben met Nederland(ers). De betreffende scholen geven aan dat
individueel contact met leerlingen (o.a. mentoring, werken in kleine groepen en klassen) door een
multicultureel team én het opdoen van positieve (werk)ervaringen daarbij succesfactoren zijn. Voor
leerlingen op HAVO/VWO-niveau vormt dit laatste minder een probleem, dan bij leerlingen op
praktijkscholen en (V)MBO, waar het tekort aan stageplaatsen een enorm probleem vormt.
De gemeente kan een belangrijke rol vervullen als het gaat om het verbeteren van het welbevinden
van moslimleerlingen en het verminderen van de negatieve houding ten opzichte van de
maatschappij, andere bevolkingsgroepen en andersdenkenden. Op basis van de interviews met
deskundigen uit het Amsterdamse onderwijs adviseren wij dat de gemeente;
- prioriteit geeft aan het creëren van stage- en werkervaringsplaatsen voor (V)MBO-leerlingen om het
negatieve toekomstbeeld van jongeren te vervangen door positieve ervaringen met de (eigen
kansen in de ) Nederlandse maatschappij en Nederlanders;
- een ‘denktank’ samen te stellen van deskundigen uit de Marokkaanse en Turkse gemeenschap en
het onderwijs, die zich buigt over de vraag hoe het onderwijs(programma) aan leerlingen
vaardigheden en kennis kan bijbrengen die bijdragen aan een ‘’open, tolerante en relativerende
denk- en discussiehouding‘ .
5 Vrijwal alle geïnterviewde docenten pleiten voor kleine en overzichtelijke schoollocaties, bij praktijkonderwijs rond 100
leerlingen en bij overige onderwijstypen voor locaties met maximaal 500 tot 600 leerlingen.
6 Vooral de scholen die pas sinds enkele jaren te maken hebben met een sterke toename van allochtone leerlingen, kunnen
profijt hebben van deze succesvolle projecten en van deskundigheidsbevordering bij leerkrachten
6
4 Samenvatting
Verhoudingen algemeen
Vrijwel alle scholen constateren een verruwing in omgangsvormen en een verminderd respect voor
autoriteit, docenten en anders denkenden in het algemeen.. De meeste conflicten en intimidaties
vloeien niet voort uit diep gewortelde etnische tegenstellingen, hoewel de verruwing in
omgangsvormen er ook toe leidt dat er zonder schroom beledigende uitspraken jegens andere
bevolkingsgroepen worden gedaan. Leerlingen die (verbaal) zwak zijn of qua kleding of uiterlijk
afwijken zijn relatief het meest de dupe van intimidatie en belediging. Dit gedrag neemt toe en vindt
plaats op alle onderwijsniveaus. Scholen zien een verband tussen de verruwing van omgangsvormen
en de toenemende armoedeproblematiek, verwaarlozing en geweld waarmee leerlingen in aanraking
komen.
Scholen voor (V)MBO ervaren dat meningsverschillen met enige regelmaat openlijk worden
‘’uitgevochten en uitgeschreeuwd’’. Dit gedrag is niet specifiek voor één etnische groep en ook niet
nieuw, hoewel leerkrachten menen dat de wijze waarop conflicten worden uitgevochten wel
gewelddadiger is geworden. In de regel hebben de afstudeerrichtingen met vooral jongens – zoals
techniek – het meest te maken met conflicten.
Docenten op (V)MBO tonen zich in dit kader buitengewoon sceptisch over de toelating van
‘zorgleerlingen’, vooral diegenen met grensoverschrijdend gedrag en een explosief karakter. Niet
alleen zijn deze leerlingen dominant richting andere leerlingen en leerkrachten, zij zijn ook
onberekenbaar en daarmee een gevaar voor de veiligheid op school. Overigens hebben ook
leerlingen met crimineel gedrag[1] een negatieve invloed op de verhouding tussen leerlingen en tussen
leerlingen en leerkrachten, omdat zij regelmatig grensoverschrijdend gedrag vertonen. Het merendeel
van de geïnterviewden docenten is van mening dat reguliere scholen voor VO en MBO – met
uitzondering van de praktijkscholen - niet zijn toegerust op deze vraagstukken. De meeste scholen
kampen met een tekort aan mogelijkheden voor individuele begeleiding en te grote klassen.
Er zijn aanzienlijke verschillen tussen de scholen als het gaat om (de beoordeling van) de
verhoudingen tussen leerlingen en de veiligheid. Docenten op kleine, overzichtelijke scholen7 met een
helder onderwijs- en veiligheidsbeleid zijn het meest tevreden over de omgangsvormen en de
veiligheid op school. Verder beoordelen docenten van scholen met een goede zorgstructuur en korte
lijnen naar jeugdzorg en netwerken in de buurt van de school, de verhoudingen tussen leerlingen veel
positiever, dan de docenten op de grotere scholengemeenschappen waar deze contacten en
netwerken niet bestaan of minder stevig zijn. Met name op deze laatste scholen is sprake van
demotivatie onder een deel van de leerkrachten.
Interculturele verhoudingen tussen leerlingen
De meeste scholen constateren dat de omgang tussen leerlingen uit verschillende etnische groepen
niet is verslechterd. Tijdens de lesuren gaan leerlingen gewoon met elkaar om. In de pauzes is wel
sprake van groepsvorming op basis van etniciteit. Groepsvorming gaat doorgaans niet gepaard met
spanningen tussen groepen en is in het onderwijsveld al jaren bekend. Het zijn meer gedeelde
interesses, dan uitsluiting van anderen die de groepsvorming bepaalt, zo menen docenten.
Op een viertal scholen zijn docenten de afgelopen jaren minder of niet tevreden over de interculturele
verhoudingen tussen leerlingen. Het gaat in ieder geval om twee scholen voor MBO, één HAVO/VWO
en één praktijkschool. Op de twee MBO’s zijn het Marokkaanse jongens die door radicale uitingen –
vooral na incidenten - in conflict komen met leerlingen uit andere groepen. Deze spanningen zijn
beheersbaar, maar vragen wel regelmatig veel aandacht van docenten.
Op de school voor HAVO/VWO probeerden streng gelovige Marokkaanse meisjes islamitische
normen op te leggen aan andere minder gelovige meisjes (waaronder Marokkaanse en autochtone
meisjes). Deze spanningen zijn door tussenkomst van de school inmiddels opgelost.
Op de genoemde praktijkschool8. is men ontevreden over de interculturele verhoudingen vanwege
negatieve groepsvorming door Surinaamse en Antilliaanse meiden. Dat deze meiden graag samen
.
8 Het beeld van de interculturele verhoudingen in het praktijkonderwijs loopt van alle schooltypen het meest uiteen.
7
klitten en veel onderling en met anderen ruzie maken, is door meerdere scholen gemeld. Op de
betreffende praktijkschool vormen vooral de autochtone meisjes de ‘zwakke’ groep, omdat zij vaker
dan allochtone kinderen afwijken in uiterlijk of kleding (bijv. door verwaarlozing of armoede) en een
minderheid vormen9.
Op de interculturele verhoudingen na schooltijd hebben de bezochte scholen weinig zicht. De indruk
bestaat dat leerlingen de vrije tijd vooral doorbrengen met leeftijdgenoten uit de eigen buurt, die vaak
uit dezelfde etnische groep komen. Uit bezoeken op scholen in de Westelijke Tuinsteden blijkt dat de
leerlingen uit deze regio weinig in aanraking komen met autochtone jongeren. De straat is dé
ontmoetingsplek voor jongens, die hierdoor wel in aanraking komen met jongens uit andere groepen
die in dezelfde buurt wonen.
Doordat islamitische meisjes na school veel tijd doorbrengen in huis, komen zij het minst van alle
jongeren in aanraking met andere bevolkingsgroepen10.
Verhouding tot Nederlandse samenleving
Marokkaanse en Turkse leerlingen voelen zich minder geaccepteerd in de Nederlandse samenleving
dan circa 6 jaar geleden. Deze tendens - die sterker werd sinds de aanslagen in New York en de inval
in Irak – wordt met regelmaat aangewakkerd door de als aanval op moslims of de islam ervaren
uitspraken van politici of journalisten. Een belangrijke constatering is dat het gevoel onderdeel te
(moeten) zijn van de Nederlandse maatschappij mede hierdoor lijkt te verminderen. Bij een
toenemend aantal jongeren is sprake van een afnemende binding met de Nederlandse maatschappij,
afnemend vertrouwen in een goede toekomst in Nederland, geringe identificatie met Nederlanders en
een sterker gevoel van binding met de moslimgemeenschap.
Ruim de helft van de scholen meldt dat er tevens sprake is van een anti-Nederlandse stemming onder
een groeiend deel van de Marokkaanse en in minder mate onder de Turkse leerlingen. Een stemming
die niet zo zeer tegen klasgenoten, als wel tegen het systeem (school, media, politiek, Nederland,
etc.) is gericht. Kenmerk van de anti-Nederlandse stemming is het afkeuren van ‘’Nederlandse
vrijheden’’, zoals bloot op de televisie en vrijheid van kritiek op godsdienst.
Marokkaanse leerlingen
Docenten schatten dat bij circa de helft van de Marokkaanse leerlingen sprake is van afnemende
binding met de Nederlandse samenleving. Deze tendens gaat volgens docenten gelijk op met een
toegenomen belangstelling voor religie en de moslimidentiteit (zie ook paragraaf radicalisering).
Verschillende docenten menen dat Marokkaanse leerlingen – vooral op niveau van praktijkschool en
vmbo – zich in geen enkele omgeving thuis voelen. Een docent hierover:
“Ik zie een derde generatie probleem. Deze kinderen groeien op in een vacuüm. Ze vervreemden van
alles, ze spreken niet foutloos Nederlands en spreken de taal van de ouders slecht. Ze zijn het niet
eens met ouders, niet met school en ook niet met de samenleving”.
Een Marokkaanse leerkracht op het VMBO legt uit:
“Religie wordt voor steeds meer Marokkaanse jongeren een vluchtomgeving voor een als onveilig
ervaren samenleving. De leerlingen op het VMBO hebben alleen niet de intellectuele vermogens om
de islam te doorgronden waardoor ook de religie een onwerkelijke omgeving blijft”’.
De helft van de scholen geeft aan tevreden te zijn, de andere helft is (zeer)ontevreden, omdat er een anti-Nederlandse
stemming zou heersen onder allochtone leerlingen . De scholen die tevreden zijn hebben een kleine locatie, helder beleid
richting ouders en leerlingen en rustige schoolomgeving (bijv. geen andere scholen of onrustige situaties in de buurt).
Duidelijk is dat (Inter)nationale spanningen een andere impact hebben op de praktijkschoolleerlingen dan op de overige
leerlingen. Praktijkschoolleerlingen zijn over het algemeen beïnvloedbare jongeren, die erg gevoelig zijn voor prikkels en
moeilijk grotere verbanden kunnen zien. Hierdoor begrijpen zij de context niet van (inter)nationale conflicten. De spanningen in
het Midden Oosten lijken aan hen voorbij te gaan, evenals het antisemitisme. De leerlingen op de praktijkscholen hebben
behoefte aan een veilige bekende omgeving en een eenduidige informatie. Het feit dat er over de moord op Van Gogh door
ouders en door docenten andere informatie werd gegeven, heeft op een aantal praktijkscholen tot enorme verwarring onder
Marokkaanse leerlingen geleid leerlingen.
9 Overigens is ook op een andere bezochte praktijkschool sprake van een dominante groep Surinaams/Antilliaanse meiden met
intolerant gedrag tegen zwakkere kinderen. Overeenkomst tussen beide praktijkscholen is de onrustige omgeving van en/of in
de school.
10 Op twee bezochte scholen voor (V)MBO (één in Amsterdam West, één in Zuidoost) worden buitenschoolse activiteiten
georganiseerd op het terrein van de school, in het belang van ontmoeting en zinvolle vrije tijdsbesteding. Een school in
Amsterdam West stelt haar sousterrain ter beschikking als jongerencentrum. Een praktijkschool in Zuidoost probeert het voor
álle leerlingen – ook de meisjes - mogelijk te maken om elkaar te ontmoeten en bijvoorbeeld naar schoolfeesten te komen. Dit
doen zij door ouders het gevoel te geven dat de school zorg draagt voor goed toezicht en bepaalde leerlingen te halen en thuis
te brengen.
8
Docenten ervaren dat een deel van de moslimleerlingen – vooral leerlingen van Marokkaanse afkomst
– moeite heeft met de vrijheid om in Nederland kritiek te mogen hebben op godsdienst. Vanuit dit
kader bestaat er ook begrip voor de moord op cineast van Gogh. Soms zeggen de leerlingen dit
hardop. Soms vermoeden docenten dat dit het geval is, maar houden de leerlingen zich op de vlakte.
Over het algemeen laten de praktijk/VMBO-leerlingen zich ongenuanceerder uit dan HAVO/VWO
leerlingen, die zich meer bewust zijn van de opvattingen van docenten en zich daarom voorzichtiger
uiten, maar soms ook radicale opvattingen hebben. Leerlingen die intolerante en antiwesterse
uitlatingen doen zijn lang niet allemaal praktiserende moslims. Juist op de lagere onderwijsniveaus –
waar veel jongens geen strikte religieuze levensstijl hebben – is sprake van een toename van
intolerante uitingen.
Marokkaanse leerlingen vragen tijdens de lessen regelmatig aandacht voor het onderwerp de
discriminatie van moslims en Marokkanen. Meer dan leerlingen uit andere etnische groepen voelen
Marokkaanse leerlingen zich gediscrimineerd in het uitgangsleven en op de arbeidsmarkt. Het
verkrijgen van een stageplek is voor deze leerlingen buitengewoon belangrijk, menen alle
geïnterviewden. Leerkrachten zien een direct verband tussen het slagen van een stage, het opdoen
van positieve (werk)ervaring en het vertrouwen in de maatschappij. Verschillende leerkrachten hebben
concrete voorbeelden van leerlingen die na het mislukken van sollicitaties of een stage in een korte
periode zeer verbitterd en gedemotiveerd zijn geraakt. Voorbeelden van het effect van positieve
werkervaring zijn ook vaker genoemd; bijvoorbeeld van leerlingen die al op het criminele pad waren en
die na een geslaagde stage weer op school verschijnen om een diploma te halen.
Turkse leerlingen
Zoals gezegd hebben ook Turkse moslimleerlingen anti-Nederlandse sentimenten. De negatieve
berichtgeving over moslims in de pers keuren zij af, hoewel het bij hen minder gevoelens van frustratie
lijkt op te roepen dan bij de Marokkaanse jongeren het geval is. Een veel genoemde verklaring is dat
Turkse leerlingen zich voor hun toekomst minder afhankelijk voelen van Nederland of Nederlanders en
daardoor minder kwetsbaar zijn. Meer dan Marokkaanse moslims, richten de Turkse moslimleerlingen
zich op de eigen gemeenschap en op het moederland. Een groot deel van de Turkse leerlingen heeft
na schooltijd en in het weekend een bijbaantje in een Turks bedrijf. Ook op school spreken zij vaker in
de taal van hun ouders.
Het debat over de toetreding van Turkije tot de EU en de negatieve uitlatingen hierover van Tweede
Kamerlid Geert Wilders hebben een negatief effect op het welbevinden van Turkse leerlingen. Vooral
HAVO/VWO leerlingen van Turkse komaf zeggen zich sinds de discussies over toetreding tot Europa
en de moord op Van Gogh minder gewaardeerd te voelen in Nederland. Docenten merken op dat
Turkse leerlingen vaker dan enkele jaren geleden aangeven terug te willen naar Turkije.
Het aantal Turkse moslimmeisjes dat voortijdig het MBO verlaat vanwege uithuwelijking naar het
buitenland neemt toe. Op de bezochte MBO locaties gebeurt het naar schatting drie, vier maal per jaar
dat meisjes van de ene op de andere dag compleet uit het zicht verdwijnen. Bij navraag bij familie
blijkt dan dat de meisjes niet meer in Nederland zijn, wat door docenten vertaald wordt als een
afnemend vertrouwen van de ouders in een toekomst van hun kind in Nederland.
Verhouding leerlingen en leerkrachten
De constatering dat Marokkaanse en Turkse leerlingen zich minder geaccepteerd voelen in de
Nederlandse maatschappij doet zich ook voelen in de verhouding tussen leerlingen en leerkrachten.
Een leerkracht van een ROC zegt hierover:
“Het is alsof je constant op de proef wordt gesteld, als ze constant willen weten of je ze nog wel ziet
zitten als moslims, ze doen ferme uitspraken om te testen hoe je over ze denkt’’.
Docenten ervaren een groeiende kloof tussen de denkwijze van henzelf en die van moslimleerlingen.
Dit wordt verklaard vanuit feit dat maatschappelijke onderwerpen vanuit een ander standpunt worden
bekeken en gebaseerd zijn op andere nieuwsgaring. Bij moslimleerlingen op praktijk- en
voorbereidend beroepsonderwijs speelt de mening van ouders een belangrijke rol, waarbij vooral de
ouders op leeftijd conservatief gedachtegoed lijken mee te geven. De nieuwsgaring via tv is van
invloed, omdat die ook wordt bepaald door Arabische en Turkse nieuwszenders. En ten slotte is
internet voor de nieuwsgaring en de meningsvorming van moslimleerlingen van belang11. Islamitische
11 Op twee scholen voor (V)MBO is geconstateerd dat leerlingen – buiten het zicht van docenten – kijken naar zeer agressieve
internetsites, waarop o.a. onthoofdingen van westerse te zien zijn.
9
leerlingen op HAVO/VWO-niveau gebruiken internet als vraagbaak, vooral voor uitleg over de Islam12.
Islamitische leerlingen op lagere onderwijsniveaus doen dit ook, hoewel de informatie op internet vaak
niet aansluit bij deze doelgroep.
Een andere verklaring voor de kloof tussen een deel van de docenten en Marokkaanse leerlingen, is
dat Marokkaanse leerlingen weinig zouden openstaan voor andere meningen. Docenten ervaren dat
veel Marokkaanse leerlingen thuis niet gewend zijn om te discussiëren. Kritiek op de islam is niet
mogelijk, er wordt nauwelijks onderscheid gemaakt tussen cultuur en religie en andere meningen zijn
nauwelijks bespreekbaar. Leerlingen zeggen zich met hun standpunten op de koran te baseren. De
kennis van de koran is echter zeer gebrekkig, zeker onder leerlingen op praktijkonderwijs en (v)mbo.
(V)MBO docenten worden met enige regelmaat geconfronteerd met antisemitische uitspraken van
leerlingen. De docenten plaatsen deze uitspraken in het kader van ‘stadiontaal’, pubergedrag en
afzetten tegen de maatschappij en school. Alleen op één HAVO/VWO is zorg geuit over het
antisemitisme van enkele radicaliserende leerlingen, omdat betreffende leerlingen duidelijk een
bewustere keuze maken voor radicaal gedachtegoed dan de “schreeuwende” leerlingen op de lagere
onderwijsniveaus dat doen (*zie ook paragraaf over radicalisering). Geïnterviewde docenten op alle
onderwijsniveaus signaleren dat het historisch besef van leerlingen zeer gebrekkig is; niet alleen over
de Nederlandse geschiedenis, maar ook over de Marokkaanse geschiedenis en de geschiedenis van
het Middenoosten is weinig bekend. Geschiedenisdocenten op HAVO/VWO-niveau merken op dat er
bij Marokkaanse leerlingen wel een grote behoefte bestaat aan informatie over de oorsprong van het
Israëlisch-Palestijns conflict en dat lessen hierover bijdragen aan een positiever discussieklimaat
Een vierde van de geïnterviewde leerkrachten geeft aan gedemotiveerd te zijn geraakt door leerlingen
die ‘de wereld verdelen in “moslims en niet-moslims” of “in Marokkanen en Joden”. Drie geïnterviewde
leerkrachten zeggen dat zij om deze reden overwegen uit het onderwijs te stappen. Zij geven aan
genoeg te hebben van discussie met leerlingen over antiwesterse ideeën, antisemitisme en homohaat
en menen dat Marokkaanse leerlingen te weinig verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen gedrag.
Een deel van vrouwelijke en homoseksuele docenten zegt geconfronteerd te worden met homo- of
vrouw onvriendelijke opmerkingen van leerlingen, hoewel zij ook menen dat de uitingen vaak niet
persoonlijk maar vooral tegen de ‘’de maatschappij en het westen’’ zijn gericht. De paar
geïnterviewde Joodse leerkrachten worden niet geconfronteerd met intolerant gedrag jegens henzelf,
wel met negatieve uitlatingen over Israël in relatie tot de Palestijnen.
Radicalisering
De interpretaties van radicaal gedrag lopen per school en docent sterk uiteen, net zoals de definiëring
van wat radicalisering inhoudt.
Voor een deel omschrijven leerkrachten radicalisering als provocerend en extreem gedrag horend bij
de leeftijd. Leerlingen zoeken naar een eigen identiteit, zetten zich af tegen de maatschappij door
shockerend gedrag en radicale uitspraken. Dit type gedrag is van alle tijden en wordt vooral herkend
door docenten op (V)MBO en praktijkscholen.
Voor een ander deel omschrijven docenten de koppeling tussen religie en een anti-Nederlandse,
antiwesterse houding, als een nieuw fenomeen, waar vooral HAVO/VWO en MBO (3,4) mee wordt
geconfronteerd.
Praktijkscholen, VMBO en MBO niveau 1,2
Leerlingen op scholen en VMBO en MBO 1,2 hebben over het algemeen geen gefundeerde kennis
van de islam. Radicalisering heeft op praktijkscholen en scholen daardoor een andere lading dan op
de hogere schoolniveaus. Het is niet de religieuze radicalisering van de individuele leerlingen die
docenten op praktijkscholen en (V)MBO bezighoudt, maar meer de angst voor de invloed van hoger
opgeleide jongeren met leiderschap. Een 25-jarige Marokkaanse docente op praktijkonderwijs zegt
hierover het volgende:
“Radicalisering overkomt vooral de jongeren die onzeker zijn over zichzelf, die een negatief beeld
hebben van zichzelf en hun toekomst. Het zijn geen positief ingestelde mensen. De jongens die
praten over de jihad zijn trouwens vaak helemaal niet praktiserend moslim, zeker niet die op
12 Overigens lijkt internet voor islamitische leerlingen hét medium om met leeftijdgenoten contact te leggen. De sites gericht op
contactlegging worden verreweg het meeste bezocht, melden leerkrachten.
10
praktijkscholen of vmbo. Ze lopen gewoon achter iemand aan, maar die had ook andere denkbeelden
kunnen hebben…. Marokkaanse jongens hebben altijd een leider, een jongen waar ze allemaal
tegenop kijken. Als die jongen een dag niet op school is, dan zie je dat de sfeer in de klas meteen veel
beter is, dat de rest van de jongens durft om te gaan met andere kinderen. Als de populaire jongen
toevallig een jongen is met radicale ideeën, dan volgen ze die, dat is het gevaarlijke. Erbij horen geeft
een machtsgevoel en de Marokkaanse jongens trekken toe naar de jongen die dat machtsgevoel het
beste weet op te roepen. Als je ze één voor één spreekt weet je dat ze meningsverschillen hebben, in
de groep durven ze die niet te uiten, ze volgen de slimmere jongens met meer leiderschap’’.
MBO niveau 3,4 en HAVO/VWO
Docenten op MBO niveau 3,4 en HAVO/VWO signaleren een toename van religieus fundamentalisme,
met strengere naleving van religieuze kleding en gedragsvoorschriften, waarbij de meerderheid van de
leerlingen dit niet combineert met afkering van de Nederlandse maatschappij13 en in die zin niet ‘’echt’’
radicaliseert.
De leerlingen met streng religieuze levensopvattingen beïnvloeden het schoolklimaat doordat zij –
meer dan andere leerlingen - aansturen op een discussie over religieuze opvattingen. Tegelijkertijd
beschrijven docenten deze leerlingen als rustig en ijverig. Op het MBO waar het schoolverzuim een
van de grootste punten van zorg is, vallen de godsdienstige leerlingen op doordat zij vrijwel nooit
verzuimen. Een afdeling van een MBO meldt dat er (jaarlijks) een aantal van deze leerlingen in de
zomervakantie in het kader van hun geloof naar Saudi-Arabië gaan. Docenten op MBO (3,4) en
HAVO/VWO schatten in dat jaarlijks één à twee leerlingen per school wel radicaliseren, in de zin dat
zij extreme antiwesterse, antisemitische opvattingen hebben, verbitterd zijn over de Nederlandse
samenleving én streng religieuze levensstijl hebben.
Beleid van de scholen is over het algemeen om in contact te blijven en te praten met deze leerlingen,
omdat de ervaring is dat leerlingen extreme ideeën na verloop van tijd ook weer loslaten. Twee
bezochte scholen – beide HAVO/VWO - hebben in de afgelopen jaren 1x de politie moeten
inschakelen in verband met een radicaliserende leerling. Eenmaal omdat er een vermoeden bestond
dat de leerling naar het buitenland zou gaan voor een training voor de jihad. Bij een andere school
ging het om een Marokkaanse leerling met extreem intolerante opvattingen en een zeer negatieve
invloed op medeleerlingen. Nadat hij een homoseksuele docent telefonisch met de dood had
bedreigd, is hij opgepakt door de politie en van school verwijderd.
Invloed van schoolbeleid op (interculturele) verhoudingen
De (interculturele) verhoudingen tussen leerlingen zijn mede afhankelijk van heldere en structurele
aanpak richting leerlingen, leerkrachten en ouders.
leerlingen
Het overgrote deel van de scholen investeert al jaren in (het verbeteren van) de omgangsvormen van
leerlingen en in een veilig schoolklimaat. Een belangrijk onderdeel daarvan is het aan leerlingen
bijbrengen van sociale vaardigheden en hanteren van duidelijke gedragsregels.
Het bijbrengen van sociale- en communicatievaardigheden zien alle docenten – en met name in het
(V)MBO en praktijkonderwijs - als pure noodzaak. Op scholen die geen structurele aanpak hebben op
dit punt, zijn de verhoudingen minder goed en zijn leerkrachten vaker gedemotiveerd. Dit laatste doet
zich relatief vaker voor op scholen die pas enkele jaren geleden zijn geconfronteerd met een
veranderende leerlingenpopulatie, wat betreft culturele achtergrond (toename aantal allochtone
leerlingen) en wat betreft problematiek (toename aantal zorgleerlingen).
Het opstellen van duidelijke gedragsregels wordt ook gezien als voorwaarde voor goede
(interculturele) verhoudingen. Verschillende scholen hebben strenge gedragsregels die leerlingen aan
het begin van het jaar moeten ondertekenen. Deze betreffen onder andere regels voor
omgangsvormen en kledingvoorschriften (geen gezichtbedekkende sluiers, geen petten en jassen,
geen djelleba’s in de klas) en afspraken als verplichte deelname aan schoolreisjes en gymnastiek.
Door vier scholen zijn projecten ontwikkeld om specifiek intolerantie en racisme tegen te gaan,
waarvan de effecten inmiddels positief zijn beoordeeld. De betreffende projecten bestaan vrijwel
allemaal uit een onderdeel ‘kennis’ en een onderdeel ‘ervaring’. Het kennis onderdeel behandelt veelal
13
Veel genoemde verklaring is dat leerlingen op HAVO/VWO niveau een groter vertrouwen hebben in de eigen toekomst in de
Nederlandse maatschappij, dan leerlingen op de lagere niveaus, waardoor zij zich minder vaak tegen de maatschappij keren.
11
de geschiedenis van verschillende culturele en etnische groepen in verschillende omstandigheden de
geschiedenis van de Marokkaanse en de Joodse gemeenschap in Nederland en in Marokko en de rol
van Marokko in WOII. Het onderdeel ‘’ervaring’’ wordt op verschillende wijzen ingevuld, bezoek aan
musea, herinneringsplaatsen WOII, gezamenlijke dialoogmaaltijd van leerlingen van een (V)MBO met
vrijwilligers van Marokkaanse en Joodse organisaties uit Amsterdam.
Opvallend is dat scholen redelijk solitair opereren op het terrein van (interculturele) verhoudingen.
Over de ervaringen met succesvolle projecten en aanpakken worden nauwelijks gecommuniceerd met
andere scholen, terwijl daar bij de scholen die nog maar net met dit onderwerp bezig zijn wel behoefte
aan bestaat.
Ouders
Ook ouderparticipatie draagt bij aan goede verhoudingen tussen leerlingen. De mate waarin scholen
er in slagen om ouders te betrekken varieert enorm en is deels afhankelijk van de achterstanden van
de ouders en deels van de aanpak van de school zelf. De ouderpartipatie op scholen met
hoogopgeleide ouders loopt redelijk vanzelf, ongeacht etnische afkomst. De ouderparticipatie op
scholen met veel kinderen van laagopgeleide en niet-geïntegreerde ouders, is meestal moeilijk van de
grond te krijgen. Dit geldt overigens voor ouders uit alle bevolkingsgroepen – ook de autochtone
ouders – hoewel de kloof tussen het onderwijs en de niet opgeleide Turkse en Marokkaanse ouders
het grootst lijkt te zijn. Deze ouders verschijnen het minst op voorlichtingsavonden, oudergesprekken
en diploma-uitreikingen.
De interpretatie van de afwezigheid van ouders is per school en per docent verschillend. Er zijn
docenten die de verklaring zoeken in ‘’de andere verwachtingen van de taak van het onderwijs’’.
Andere docenten – vooral op scholen voor (V)MBO - menen dat er meer aan de hand is. Zij menen
dat bij een deel van de ouders ook sprake is van desinteresse en gemakzucht. Deze docenten wijzen
erop dat ouders wel in beweging komen als het kind door schoolverzuim bij het RMC gemeld dreigt te
worden, met als gevolg dat de studiefinanciering stopgezet zou kunnen worden.
Een deel van de scholen heeft gekozen voor een ‘dwingend beleid’’ richting ouders en is daar ook
tevreden over. Deze scholen laten bijvoorbeeld niet alleen leerlingen, maar ook de ouders
gedragsregels ondertekenen. Zii verplichten ouders (ten minste in de onderbouw) om de rapporten
samen met hun kinderen op te halen en om te verschijnen op school als hun kind betrokken is bij
incidenten. De mate waarin deze regels worden gehandhaafd en waarin leerlingen en ouders
consequent op hun gedrag worden aangesproken lijkt de veiligheid en de omgangsvormen op
betreffende scholen positief te beïnvloeden en leidt er toe dat leerkrachten ook bij oplopende
spanningen als gevolg van incidenten adequater kunnen reageren.
Een opvallende constatering is dat vier van de bezochte scholen juist zeer goede ervaringen hebben
met ouderparticipatie, ongeacht het opleidingsniveau of culturele achtergrond van de ouders.
Overeenkomst tussen deze scholen is dat zij een multicultureel leekrachtenteam hebben en de ouders
vanaf het moment van inschrijving wijzen op de wederzijdse afhankelijkheid ‘’school-ouders’’.
Boodschap naar de ouders is om ‘de school te zien als een professional die niet zonder de ouders
kan functioneren’’, legt een docent uit. Opvallend is ook dat deze scholen de ouders uitnodigen zodra
er iets te melden valt over de leerling én dat zij dit doen op slechte momenten maar ook op goede
momenten van de leerling.
Ten slotte. Enkele scholen zijn positief over de contacten met de moskee in hun buurt. Eén school
heeft de indruk dat de als liberaal bekend staande moskee in de buurt een matigende invloed heeft op
ouders en leerlingen. Een andere school vertelt dat de moskee onmiddellijk na de moord op Van
Gogh zijn diensten aanbood. Met deze moskee zijn goede banden en de moskee bemiddelt
regelmatig bij conflicten tussen school, ouders en leerlingen.
Leerkrachten
De samenstelling van een ‘multi-etnisch’’ leerkrachtenteam, een gedegen kennis van docenten over
de achtergronden van leerlingen uit etnische groepen én de mate waarin docenten en directie een lijn
hanteren14 zijn factoren die de interculturele verhoudingen positief beinvloeden.
Een in dit kader veel genoemd voorbeeld betreft de omgang met de emoties en frustratie van
Marokkaanse leerlingen en de reactie van leerkrachten op intolerante denkbeelden van Marokkaanse
leerlingen. Alle scholen geven aan dat Marokkaanse leerkrachten en leerkrachten die veel van de
14 Is reeds behandeld in paragraaf ‘verhouding leerlingen en leerkrachten’ pag.9.
12
islam en Marokkaanse cultuur weten, de discussies met Marokkaanse leerlingen beter aankunnen dan
collegae die hier weinig van weten.
Uit de interviews blijkt dat discussies tussen en met leerlingen vaker uit de hand lopen bij leerkrachten
die leerlingen aanvallen op hun mening. Discussies met leerlingen vragen om een niet veroordelende
en open attitude van de leerkracht in combinatie met een goede kennis van de culturele en religieuze
achtergrond. Het is juist die attitude die sommige leerkrachten niet (meer) kunnen opbrengen. Een
school voor VMBO heeft inmiddels haar beleid op deze ervaring aangepast; na calamiteiten mogen
alleen de leerkrachten die extra zijn bijgeschoold de gesprekken met leerlingen voeren. Verder zou
demotivatie onder leerkrachten zich sterker voordoen onder oudere leerkrachten, die te weinig flexibel
zijn voor de veranderde leerlingenpopulatie en de nieuwe vraagstukken in het onderwijs.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 08:43
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Auryn schreef op 19-06-2005 @ 02:25 :

Ben ik effe blij dat ik niet op een normale middelbare school zit.


gekke meid
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 10:48
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-06-2005 @ 20:26 :
Dat is op zichzelf niet onbegrijpelijk. Antillianen maken maar een relatief klein gedeelte uit van de 'allochtonen' die problemen geven en Surinamers veroorzaken helemaal geen problemen, alhoewel die wel in veertig jaar nog steeds gigantisch slecht scoren op gemiddelde opleiding (zelfs nog slechter dan Turken en Marokkanen, die ze in tien jaar voorbij zijn gestreefd) en vooral uitkeringen trekken.
Nee, het ligt aan de stigmatisatie van de media, die de afkomst zodra het om Marokkanen en turken gaat breed uitmeten en dan vooral het religieuze punt.
Alsof er überhaupt een causaal verband is tussen crimineel gedrag en afkomst/religie. Verder vraag ik me af hoe je er bij komt dat surinamers helemaal geen problemen veroorzaken?Punt is dat maar weinig mensen de cijfers kennen maar meer vanuit meldingen vanuit de media uitgaan.

Naar mijn mening zijn dit gewoon de standaard branie jongeren. Na de moord op van gogh zijn er al heel wat meldingen geweest van (autochtone) jongeren die zich negatief hebben uitgelaten over andere culturen en mensen hun opvattingen wilden opdringen. Remember moskee's die in vlammen opgingen en andere soortgelijke acties.Frustraties over uitsluiting zoeken altijd een uitweg. Het hangt er maar vanaf hoe het zich manifesteert. Ipv. goedkoop te roepen dat ze het land maar uit moeten kun je beter naar de oorzaak van het probleem zoeken. Maatschappelijke onvrede is er niets voor niets. Als je niets doet creëer je in feite een draagvlak voor kansarme jongeren.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 10:58
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Gatara schreef op 18-06-2005 @ 21:55 :
persoonlijk vind ik dissen al snel pesten en bijna nooit een spelletje.

Elkaar dissen als vorm van spelletje doe je alleen als je ECHT goede vrienden bent van elkaar. Anders is het gewoon pesten of erger: terroriseren.
Ik vind 'dissen' een dom woord, maar daar wordt toch subtiel afzeiken onder verstaan? Dus niet letterlijk schelden enzo, maar iemand afbluffen? Als je dat gewoon 1 of 2 keer doet bij iemand die je niet moet is het toch geen pesten?

En het zal wel aan mij liggen, maar waarom zou ik in godsnaam mijn goede vrienden willen 'dissen'?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 10:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-06-2005 @ 22:08 :
Kijk, het is de Telegraaf, die vinden de weigering van een moslima om haar hoofddoekje af te zetten al terreur. Dus dat moet je niet serieus nemen. Maar ik geloof wel dat er wel degelijk bepaalde problemen zijn die voortkomen uit religieuze intolerantie op grote scholen(gemeenschappen), zowel middelbaar als voortgezet in de Randstad - problemen die er vroeger (lees: voor de influx van niet-westerse allochtonen) nog niet waren.
Op welke problemen doel je precies?En wat is het verband met religieuze intolerantie die door de desbetreffende religie notabene veroordeeld wordt?

Citaat:
Pesten mag dan zo oud als de wereld zijn, dat maakt het niet minder verwerpelijk. Ook als het gaat om 'autochtone' pesterijtjes onderling was er altijd al aandacht voor en de wens om dat uit te roeien. Sinds het 'dissen' ging heten is het echt niet ineens minder erg geworden, temeer omdat die pesterijen nu ook nog eens beïnvloed kunnen worden door of wellicht zelfs het gevolg zijn van dieper liggende cultuurconflicten en ontevredenheid met de samenleving of met elkaar.
Nou en?Het is er altijd al geweest en zal waarschijnlijk nooit verdwijnen het ligt in de aard van de mens om groepen te vormen en mensen die niet voldoen aan je ideaalbeeld af te kammen. Volwassen schijnen er ook een handje van te hebben.
Het gaat hier om pubers die nog op zoek zijn naar zichzelf ze hebben op maatschappelijk vlak nog veel te leren. Individualisme is een vreemd begrip op die leeftijd.

Citaat:
En voorts, dat conformeren en macht houden klinkt mij nogal als onontwikkeld jonge-hondengedrag in de oren - in mijn middelbare-schooltijd was dat heel anders. Daar werd af en toe ook wel geplaagd, maar dat was niet het soort sociale pikorde die je nu aantreft, hoezeer ook goed bedoeld.
Ja, die goeie ouwe tijd blablabla, welkom in de 21ste eeuw.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 11:51
brinta
brinta is offline
Citaat:
Gatara schreef op 19-06-2005 @ 09:41 :

1 Inleiding
Voor u ligt het tweede deel van het onderzoek naar interculturele verhoudingen in het Amsterdamse
onderwijs, dat in opdracht van de Bestuursdienst van de Gemeente Amsterdam is uitgevoerd..
Dankjewel! Ik kom hier zeker nog op terug
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 11:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
brinta schreef op 19-06-2005 @ 12:51 :
Dankjewel! Ik kom hier zeker nog op terug
alsjeblieft. De noten zitten er een beetje tussendoor zodat het wat onleesbaar is op sommige plaatsen, maar ik had geen zin om dat allemaal te gaan aanpassen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 13:47
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 19-06-2005 @ 11:58 :
Op welke problemen doel je precies?En wat is het verband met religieuze intolerantie die door de desbetreffende religie notabene veroordeeld wordt?
Niet iedereen houdt er dezelfde zuivere opvatting over religie op na die jij erop na schijnt te houden. Dan verzanden we weer in dat eeuwige gezeik dat moslimjongeren die uit naam van de islam iets doen, dat volgens anderen niet kunnen doen uit naam van de islam omdat dat in jóuw opvatting niet kan.

Wat ik bedoel met problemen lijkt me duidelijk overigens. Bijvoorbeeld moslimjongeren die niet accepteren dat hun minder strenge geloofsgenoten een andere opvatting aanhangen. Of nota bene! 'hoger opgeleide' moslims op HBO's die daar weigeren op de evolutietheorie op hun tentamens te maken, om maar even een heel ander voorbeeld te noemen.

Citaat:
Nou en?Het is er altijd al geweest en zal waarschijnlijk nooit verdwijnen het ligt in de aard van de mens om groepen te vormen en mensen die niet voldoen aan je ideaalbeeld af te kammen. Volwassen schijnen er ook een handje van te hebben.
Het gaat hier om pubers die nog op zoek zijn naar zichzelf ze hebben op maatschappelijk vlak nog veel te leren. Individualisme is een vreemd begrip op die leeftijd.
Laat ze dan maar lekker op zoek gaa nnaar hun eigen identiteit en hun eigen plaats in de maatschappij op een plek waar ze anderen er niet mee lastig vallen. Grappig dat jij nu juist hieronder met het eenentwintigste-eeuwargument aankomt, want op mij kom jij juist over als een jaren-zeventighippie die dit soort dingen afdoet met 'ach, ze leren het wel, ze groeien er wel overheen'. En dát soort goedpraten is de afgelopen tien jaar wel voldoende ontworteld lijkt me.

Citaat:
Ja, die goeie ouwe tijd blablabla, welkom in de 21ste eeuw.
Goh, waarom vind ik het nu ineens helemaal niet vreemd dat hoger opgeleide ouders hun kinderen niet in de randstad op een zwarte, maar in een keurige buitenwijk op een witte school zetten. Als zelfs de toekomstige docenten het al afdoen met 'welkom in de werkelijkheid, pas je maar aan'. Als toekomstig universitair docent gaat mij dat dus echt aan het hart.

Laatst gewijzigd op 19-06-2005 om 13:49.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 14:50
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
S. schreef op 18-06-2005 @ 19:23 :
Alle marokkanen zijn moslim ja/nee

Alle hier woonachtige kutmarokkanen zijn zijn marokkanen en geen (kut)nederlanders ja/nee
Huh? Hallo, ik had het gewoon over de kutmarrokaantjes uit het artikel, hoor, ik weet niet waarom daar meteen weer zo moeilijk over wordt gedaan of waarom wordt gepoogd ook dát weer te bagetalliseren.....
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 14:52
Metal
Avatar van Metal
Metal is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 18-06-2005 @ 13:23 :
Tja, moslim in naam, niet in daden. Hoef je je niet schuldig tegenover allah te voelen maar kan je toch van alle luxe gebruik maken die de verdorven Westerse wereld te bieden heeft. En als je je wel schuldig voelt ga je beetje niet-moslims terroriseren onder het mom van bekeren tot het ware geloof is.
so true.
__________________
i create glitches with my voice
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:03
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 19-06-2005 @ 14:47 :
Niet iedereen houdt er dezelfde zuivere opvatting over religie op na die jij erop na schijnt te houden. Dan verzanden we weer in dat eeuwige gezeik dat moslimjongeren die uit naam van de islam iets doen, dat volgens anderen niet kunnen doen uit naam van de islam omdat dat in jóuw opvatting niet kan.
So what?Feit blijft dat er geen causaal verband is tussen religie en crimineel gedrag het is dus dan ook zinloos om daarop te zinspelen.

Citaat:
Wat ik bedoel met problemen lijkt me duidelijk overigens. Bijvoorbeeld moslimjongeren die niet accepteren dat hun minder strenge geloofsgenoten een andere opvatting aanhangen. Of nota bene! 'hoger opgeleide' moslims op HBO's die daar weigeren op de evolutietheorie op hun tentamens te maken, om maar even een heel ander voorbeeld te noemen.
Dan moet je af vragen naar het waarom. En er niet allerei niet terzake doende factoren bij betrekken.

Citaat:
Laat ze dan maar lekker op zoek gaan naar hun eigen identiteit en hun eigen plaats in de maatschappij op een plek waar ze anderen er niet mee lastig vallen.
Wat een misplaatste en kortzichtige opmerking. Kinderen zijn voortduren in ontwikkeling en dat weegt ook mee in het leerproces.Elk kind heeft recht op onderwijs en als het problemen heeft en veroorzaakt recht op hulp. Dat is mijn bescheiden mening.

Citaat:
Grappig dat jij nu juist hieronder met het eenentwintigste-eeuwargument aankomt, want op mij kom jij juist over als een jaren-zeventighippie die dit soort dingen afdoet met 'ach, ze leren het wel, ze groeien er wel overheen'. En dát soort goedpraten is de afgelopen tien jaar wel voldoende ontworteld lijkt me.
Cry my a river. De oorzaak is bekend dan kun je het beste gewoon naar oplossingen zoeken ipv. meteen goedkoop te roepen dat die leerlingen maar verwijdert moeten worden omdat ze het voor anderen verpesten.

Citaat:
Goh, waarom vind ik het nu ineens helemaal niet vreemd dat hoger opgeleide ouders hun kinderen niet in de randstad op een zwarte, maar in een keurige buitenwijk op een witte school zetten. Als zelfs de toekomstige docenten het al afdoen met 'welkom in de werkelijkheid, pas je maar aan'. Als toekomstig universitair docent gaat mij dat dus echt aan het hart.
Alsof dergelijke problemen alleen in zwarte scholen voorkomen. Ik denk dat je gewoon alle binding met de werkelijkheid bent verloren. Face it elk generatie is anders dan de vorige. En dus heeft het weinig zin om te janken over je eigen zo overgewaardeerde schooltijd.

De witte vlucht is trouwens vaak geworteld in xenofobische opvattingen van de ouders.

Laatst gewijzigd op 19-06-2005 om 18:28.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 19-06-2005 @ 15:50 :
Huh? Hallo, ik had het gewoon over de kutmarrokaantjes uit het artikel, hoor, ik weet niet waarom daar meteen weer zo moeilijk over wordt gedaan of waarom wordt gepoogd ook dát weer te bagetalliseren.....
Maar waarom die nadruk op de afkomst?Het zijn gewoon branie jongeren je kunt het ook gewoon tuig van de richel noemen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:05
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
S. schreef op 19-06-2005 @ 19:04 :
Maar waarom die nadruk op de afkomst?Het zijn gewoon branie jongeren je kunt het ook gewoon tuig van de richel noemen.
Lonsdalers, Kutmarrokaantjes, allemaal één pot nat. Maar waarom het beestje niet bij z'n naam noemen?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:06
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
RanC schreef op 19-06-2005 @ 19:05 :
Lonsdalers, Kutmarrokaantjes, allemaal één pot nat. Maar waarom het beestje niet bij z'n naam noemen?
Omdat de andere beestjes dan zijn geneigd zijn ook stout te worden?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:15
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
S. schreef op 19-06-2005 @ 19:04 :
Maar waarom die nadruk op de afkomst?Het zijn gewoon branie jongeren je kunt het ook gewoon tuig van de richel noemen.
Het kenmerkende voor allochtoon tuig van de richel is dat ze de autochtonen de schuld geven van hun eigen mislukking, ook al werd die veroorzaakt omdat ze immers te lui of te dom zijn,( want er zijn meer dan genoeg allochtonen die het wel gewoon redden op school en op de arbeidsmarkt!) en vluchten in hun moslimidentiteit, en vanuit die positie zichzelf beter gaan voelen dan de autochtone wereld die niet zat te wachten op lui en dom gespuis.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:20
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 19-06-2005 @ 19:15 :
Het kenmerkende voor allochtoon tuig van de richel is dat ze de autochtonen de schuld geven van hun eigen mislukking, ook al werd die veroorzaakt omdat ze immers te lui of te dom zijn,( want er zijn meer dan genoeg allochtonen die het wel gewoon redden op school en op de arbeidsmarkt!) en vluchten in hun moslimidentiteit, en vanuit die positie zichzelf beter gaan voelen dan de autochtone wereld die niet zat te wachten op lui en dom gespuis.


Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Als je de afkomst van de dader steeds benadrukt ga je crimineel gedrag linken aan afkomst. En dat deugt natuurlijk voor geen meter. Vooral omdat je schuldig gaat maken aan datgene wat je veroordeelde.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:22
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
juno schreef op 19-06-2005 @ 19:15 :
Het kenmerkende voor allochtoon tuig van de richel is dat ze de autochtonen de schuld geven van hun eigen mislukking, ook al werd die veroorzaakt omdat ze immers te lui of te dom zijn,( want er zijn meer dan genoeg allochtonen die het wel gewoon redden op school en op de arbeidsmarkt!) en vluchten in hun moslimidentiteit, en vanuit die positie zichzelf beter gaan voelen dan de autochtone wereld die niet zat te wachten op lui en dom gespuis.
Dus voor jou bestaat het allochtoon tuig van de richel uit moslims? Ze vluchten immers vanuit jouw optiek in hun moslimidentiteit? Dus je hebt het niet over de niet-islamieten die gekenmerkt worden als allochtoon tuig? Selecteer jij tuig op geloof? Doet het je meer als een moslim een delict/misdrijf begaat dan een niet-moslim?
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:26
Verwijderd
Citaat:
dingokoning schreef op 19-06-2005 @ 19:22 :
Dus voor jou bestaat het allochtoon tuig van de richel uit moslims? Ze vluchten immers vanuit jouw optiek in hun moslimidentiteit? Dus je hebt het niet over de niet-islamieten die gekenmerkt worden als allochtoon tuig? Selecteer jij tuig op geloof? Doet het je meer als een moslim een delict/misdrijf begaat dan een niet-moslim?
In mijn forumtijd heb ik wel geleerd dat het zinloos is om op dat punt met juno in discussie te gaan.Doctrinaire opvattingen over de Islam en haar aanhangers zorgt er voor dat elk poging tot een serieus discussie strandt. Geloof me het is verspilde moeite
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:32
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
S. schreef op 19-06-2005 @ 19:20 :


Dat is nog geen antwoord op mijn vraag. Als je de afkomst van de dader steeds benadrukt ga je crimineel gedrag linken aan afkomst. En dat deugt natuurlijk voor geen meter. Vooral omdat je schuldig gaat maken aan datgene wat je veroordeelde.
Ik link crimineel gedrag absoluut niet aan afkomst, in die zin dat ik niet vind dat afkomst crimineel gedrag veroorzaakt. Dit in tegenstelling tot de criminele "kutmarokkaantjes", die hun afkomst als EXCUUS gebruiken om hun criminele gedrag mee goed te praten. Want zij worden immers gediscrimineerd en daarom hebben ze geen andere keus dan een criminele carriere, zeggen ze

Ik vind dat juist onzin. Je afkomst heeft er geen zak mee te maken, wat van belang is is of je zelf intelligent en gedisciplineerd genoeg bent om je opleiding af te maken en een beetje doorzettingsvermogen te hebben als je tegen discriminatie aanloopt, want natuurlijk wordt er gediscrimineerd. Je zult als allochtoon helaas wat vaker nee te horen krijgen voor je wel word aangenomen. Maar dat is geen reden om het maar meteen op te geven als je net op de middelbare school aankomt en daar te gaan klieren en op straat rond te gaan hangen, de boel te vernielen, en tasjes te gaan roven.

Ik weet best dat niet iedereen maar meteen een raketgeleerde is, en ik weet ook dat je overal en altijd drop outs zult hebben. Maar ik signaleer wel dat allochtone dropouts hun afkomst zelf indirect als oorzaak van hun dropping out aanwijzen, want het komt volgens henzelf immers door de discriminatie, en dat is gewoon niet het geval. Dat zie je aan het aantal allochtonen dat het ondanks de discriminatie wel gewoon redt op school en werk.

Ik heb veel allochtone collega's, en ik merk niets van discriminatie op de werkvloer. Integendeel, het zijn gewoon nette aardige hardwerkende jongens en meisjes. Het enige verschil is hun kleurtje.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:34
Donny must die
Donny must die is offline
Ehm in een call centre werk ik onder de naam Jetze de Jager, omdat het schijnt dat 80% van Nederland meteen ophangt na het horen van een allochtoonse naam.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:37
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 19-06-2005 @ 19:34 :
Ehm in een call centre werk ik onder de naam Jetze de Jager, omdat het schijnt dat 80% van Nederland meteen ophangt na het horen van een allochtoonse naam.
Tuurlijk, het is dan ook altijd de schuld van allochtonen! Als ze geen fietsen jatten, dan proberen ze je wel weer levensverzekeringen aan te smeren.

M.a.w. onzin. Mijn ouders en ik hangen net zo hard op bij het horen van een Nederlandse naam die zegt "heeft u even tijd?" als bij een allochtoonse stem.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:39
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
RanC schreef op 19-06-2005 @ 19:37 :
Tuurlijk, het is dan ook altijd de schuld van allochtonen! Als ze geen fietsen jatten, dan proberen ze je wel weer levensverzekeringen aan te smeren.

M.a.w. onzin. Mijn ouders en ik hangen net zo hard op bij het horen van een Nederlandse naam die zegt "heeft u even tijd?" als bij een allochtoonse stem.


Nee, het is gewoon een feit. Iedereen daar met een allochtoonse naam werkt met een Nederlandse naam. Dit om gezeik te voorkomen.

tzijn btw kosteloze en vrijblijvende pensioenanalyses, geen levensverzekeringen
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:40
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
dingokoning schreef op 19-06-2005 @ 19:22 :
Dus voor jou bestaat het allochtoon tuig van de richel uit moslims? Ze vluchten immers vanuit jouw optiek in hun moslimidentiteit? Dus je hebt het niet over de niet-islamieten die gekenmerkt worden als allochtoon tuig? Selecteer jij tuig op geloof? Doet het je meer als een moslim een delict/misdrijf begaat dan een niet-moslim?
Get real, marokkanen zijn absoluut oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken en in (jeugd)gevangenissen.

Ten tweede: antillianen zijn ook fiks oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken, maar zij vluchten niet in een religieuze identiteiet om zo te compenseren voor hun eigen maatschappelijke mislukking. Die worden gewoon beroepscrimineel want dat waren ze daar ook al

Ten derde: hoeveel boeddhistische en hindoestaanse bendes van overlast veroorzakende jeugdcrimineeltjes ken jij? Precies, geen één. Die hebben het te druk met school, want dat moet van hun ouders.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:42
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 19-06-2005 @ 19:39 :
Nee, het is gewoon een feit. Iedereen daar met een allochtoonse naam werkt met een Nederlandse naam. Dit om gezeik te voorkomen.

tzijn btw kosteloze en vrijblijvende pensioenanalyses, geen levensverzekeringen
Ik zou direct ophangen als ik iemand hoor met de naam Jetze. Enge Friezen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:43
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 19-06-2005 @ 19:34 :
Ehm in een call centre werk ik onder de naam Jetze de Jager, omdat het schijnt dat 80% van Nederland meteen ophangt na het horen van een allochtoonse naam.
Ik niet. Het viel me juist op dat als ik zelf een bedrijf als KPN of NUON bel, dat ik vaak een allochtoonse naam te horen krijg, met perfect nederlands spraakgebruik, en de dienstverlening is gewoon prima hoor.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 18:45
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
juno schreef op 19-06-2005 @ 19:40 :
Get real, marokkanen zijn absoluut oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken en in (jeugd)gevangenissen.

Ten tweede: antillianen zijn ook fiks oververtegenwoordigd in de misdaadstatistieken, maar zij vluchten niet in een religieuze identiteiet om zo te compenseren voor hun eigen maatschappelijke mislukking. Die worden gewoon beroepscrimineel want dat waren ze daar ook al

Ten derde: hoeveel boeddhistische en hindoestaanse bendes van overlast veroorzakende jeugdcrimineeltjes ken jij? Precies, geen één. Die hebben het te druk met school, want dat moet van hun ouders.
Dat ze oververtegenwoordigd zijn in de misdaadstatistieken wil niet meteen zeggen dat allochtoon tuig veelal moet worden gezien als moslimtuig. En ik ken hindoestanen en genoeg andere niet-moslim allochtoons tuig, dus jou veronderstelling dat ik geen niet-moslim allochtonen ken gaat niet op.
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 19:09
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
S. schreef op 19-06-2005 @ 19:04 :
Maar waarom die nadruk op de afkomst?Het zijn gewoon branie jongeren je kunt het ook gewoon tuig van de richel noemen.
OMDAT HET KUTMARROKANEN ZIJN!!!

Geen kutlibanezen, geen kutijslanders, geen kutverweggistannezen, maar kut marrokanen!!!

En ik zeg niet dat alle Marokkanen kutmarokkanen zijn, en ik zeg niet dat ik het niet erg had gevonden als het kutnederlanders waren geweest. Maar laten we het beestje gewoon bij de naam noemen.

Ik word er zo ziek van dat niemand van jou ooit ook maar een greintje van terechte kritiek mag hebben op allochtonen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 19:24
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
RanC schreef op 19-06-2005 @ 19:42 :
Ik zou direct ophangen als ik iemand hoor met de naam Jetze. Enge Friezen.
Friesland <3
Met citaat reageren
Oud 19-06-2005, 19:25
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
juno schreef op 19-06-2005 @ 19:43 :
Ik niet. Het viel me juist op dat als ik zelf een bedrijf als KPN of NUON bel, dat ik vaak een allochtoonse naam te horen krijg, met perfect nederlands spraakgebruik, en de dienstverlening is gewoon prima hoor.
Men heeft dan een dienst van hen nodig, terwijl ik bij mij mensen een dienst moet aanbieden die 9 van de 10 keer door mensen als overbodig wordt gezien. Daar zit het verschil.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:40.