Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2004, 20:21
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik heb een vriendin waarvan ik een paar weken heb gehoort dat ze al heel lang depressief is. Nu hoorde ik net dat ze een zelfmoord poging heeft gedaan tijdje terug. Schrok daar natuurlijk heel erg van. Ze heeft al gesprekjes met een leraar bij ons op school en ik praat ook veel via msn met haar en probeer haar wel te steunen enzo maar heb het gevoel dat ik meer moet doen voor haar. Aan de ene kant voel ik goed wat ze bedoelt, zit de laatste tijd ook niet heel happy in mijn vel daarom kan ik wel goed met haar praten maar ze heeft zelf het gevoel dat niemand haar liefde geeft, en vind het moeilijk te accepteren dat ze niet voelt dat ik toch wel om haar geef (gewoon vriendschappelijk wel, klinkt bijna alsof we iets hebben zoals ik het hier schrijf )

Maar heeft iemand tips over hoe ik met haar om kan gaan, vind het echt moeilijk
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2004, 20:49
Verwijderd
Stel een keer voor samen iets leuks te doen, iets geks, iets origineels. Doe dat soort dingen met enige regelmaat, ga bijvoorbeeld ook eens met haar uit en stel haar voor aan vrienden van je.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 21:10
The0
The0 is offline
Haar juist laten zien dat ze WEL liefde van je krijgt. Gewoon met haar proberen op te trekken en zo min mogelijk haar proberen te herinneren aan de slechte kanten van het leven.
__________________
A l l e s k o m t g o e d.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 21:45
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Voornamelijk - wanneer ze zelf ook wilt - leuke dingen ondernemen. Haar de ruimte geven om te praten over haar
problemen, maar haar tevens niet dwingen. Een balans vinden
tussen praten en 'zwijgen' dus eigenlijk.

Laten zien dat je er iig voor haar bent, en dat je haar - ook al
doe je het nog niet - iig wel wilt begrijpen.

Haar steunen en haar een hart onder de riem steken. Eventueel mss iets lezen over depressies, om haar beter te begrijpen...

Sterkte voor beide.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 23:30
-Flip-
Avatar van -Flip-
-Flip- is offline
jup.. met anno eens... laat zien dat je er voor haar bent! dat voelt zij wel... meer kun je niet doen... als je er voor haar bent doe je al zoveel voor haar... dat voel je zelf misschien niet... maar dat is echt zo.. geloof dat maar. meer kun je haast niet doen... blijf vooral ook aan je zelf denken! misschien zou je eens zo met dr moeten praten, ipv over msn... dat is zoveel anders.. natuurlijk moeilijker... dat zeker.. maar op die manier zie je elkaar.. zie je haar gevoelens en zij die van jou... ik zat pas ook ineens gewoon met mn beste vriendin te PRATEN. gewoon face to face.. t ging niet goed met dr... gewoon praten lucht zoveel meer op!!! (het is maar een tip.. )
__________________
Niet zoals het toen was, maar zoals het nu is, is het altijd anders dan hiervoor....
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 12:34
MisterDJ
Avatar van MisterDJ
MisterDJ is offline
Citaat:
-Flip- schreef op 29-06-2004 @ 00:30 :
jup.. met anno eens... laat zien dat je er voor haar bent! dat voelt zij wel... meer kun je niet doen... als je er voor haar bent doe je al zoveel voor haar... dat voel je zelf misschien niet... maar dat is echt zo.. geloof dat maar. meer kun je haast niet doen... blijf vooral ook aan je zelf denken! misschien zou je eens zo met dr moeten praten, ipv over msn... dat is zoveel anders.. natuurlijk moeilijker... dat zeker.. maar op die manier zie je elkaar.. zie je haar gevoelens en zij die van jou... ik zat pas ook ineens gewoon met mn beste vriendin te PRATEN. gewoon face to face.. t ging niet goed met dr... gewoon praten lucht zoveel meer op!!! (het is maar een tip.. )
Nice spoken
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 14:39
Sharin
Avatar van Sharin
Sharin is offline
Er voor haar zijn. Dat klinkt heel kort. Maar wat ik bedoel is dat je probeert haar te begrijpen en dat je haar niet laat vallen. Nou zie ik aan je postje dat je dat niet zou doen en dat is maar goed ook. Want het ergste wat een depressief iemand kan overkomen is dat ze nog meer alleen worden gelaten.
Waarschijnlijk zal ze zelf niet echt het idee hebben dat je haar kan helpen, dat níemand haar kan helpen, maar als je laat merken dat ze altijd met je kan praten en haar daar heel vaak aan herrinnert is dat voor haar al heel fijn.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:07
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
thanx voor de reacties, ik zal strakjes ook in de vakantie naar haar toe blijven gaan enzo, haar beste vriendin laat haar ook al een beetje barsten omdat die nu een vriend heeft en de hele vakantie gaat vliegen. Ik was echt zo geschrokken toen ik hoorde over haar zelfmoord ideeen maja. Vind het ook moeilijk om met haar te praten eigenlijk, ik bedoel meestal vertelt ze eerst zelf wel een beetje wat er goed is gegaan die dag en wat niet ofzo maar dan opeens zegt ze zullen we het over iets vrolijkers hebben. Weet daarom soms niet echt of ik nou op haar "slechte nieuws van vandaag" in moet gaan en over haar problemen moet praten of juist over vrolijke dingen praten (wat in mijn ogen ook over kan komen als onbegrip en over de problemen heen lullen)...
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:12
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Sharin schreef op 29-06-2004 @ 15:39 :
Er voor haar zijn. Dat klinkt heel kort. Maar wat ik bedoel is dat je probeert haar te begrijpen en dat je haar niet laat vallen. Nou zie ik aan je postje dat je dat niet zou doen en dat is maar goed ook. Want het ergste wat een depressief iemand kan overkomen is dat ze nog meer alleen worden gelaten.
Waarschijnlijk zal ze zelf niet echt het idee hebben dat je haar kan helpen, dat níemand haar kan helpen, maar als je laat merken dat ze altijd met je kan praten en haar daar heel vaak aan herrinnert is dat voor haar al heel fijn.
Sluit ik mij bij aan..En idd leuke dingen met haar doen - als ze het er zelf ook mee eens is he - dat kan ook een boel helpen. Laat haar de leuke kanten van het leven zien
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 16:48
MisterDJ
Avatar van MisterDJ
MisterDJ is offline
Citaat:
marrel schreef op 29-06-2004 @ 17:07 :
Ik was echt zo geschrokken toen ik hoorde over haar zelfmoord ideeen maja.
Ik snap best dat je hiervan zou schrikken, ik had het ook toen een vriendin van mij zm zou plegen (omdat een vriendin van haar de leukste jongen kreeg, en die vriendin dat alsmaar tegen haar bleef zeggen).

Nu heb ik dat eens tegen iemand gezegd (die haar goed kent, en die je kan vertrouwen), en die zei dat ik daar niks van moest geloven simpel om het feit:
Iemand die zm gaat plegen, verteld dat niet van te voren (maar op het moment zelf).

Dit is mij verteld en dit geloof ik ook wel grotendeels, dus ik denk dat het gewoon een beetje een schreeuw voor hulp en/of aandacht is.

En nogmaals zoals de andere gezegd hebben, ga als ze zin heeft eens wat leuks met haar doen.
En praat wat met haar! (en dan bedoel ik niet over MSN )
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:25
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Citaat:
studentje17 schreef op 29-06-2004 @ 17:48 :
Ik snap best dat je hiervan zou schrikken, ik had het ook toen een vriendin van mij zm zou plegen (omdat een vriendin van haar de leukste jongen kreeg, en die vriendin dat alsmaar tegen haar bleef zeggen).

Nu heb ik dat eens tegen iemand gezegd (die haar goed kent, en die je kan vertrouwen), en die zei dat ik daar niks van moest geloven simpel om het feit:
Iemand die zm gaat plegen, verteld dat niet van te voren (maar op het moment zelf).

Dit is mij verteld en dit geloof ik ook wel grotendeels, dus ik denk dat het gewoon een beetje een schreeuw voor hulp en/of aandacht is.

En nogmaals zoals de andere gezegd hebben, ga als ze zin heeft eens wat leuks met haar doen.
En praat wat met haar! (en dan bedoel ik niet over MSN )
naja voor zover ikhet van haar begreep heeft ze het een tijdje terug willen doen dus het is niet zo dat ze het van te voren aankondigt ofzo. Ze zegt dat we haar hebben overtuigt dat het niet de goede oplossing is... ik hoop dat ze dat meent
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 17:32
MisterDJ
Avatar van MisterDJ
MisterDJ is offline
Citaat:
marrel schreef op 29-06-2004 @ 18:25 :
Ze zegt dat we haar hebben overtuigt dat het niet de goede oplossing is... ik hoop dat ze dat meent
Ik hoop het ook voor je.

Want ik heb er eigenlijk die avond, da ik het van haar op MSN hoorde tot aan de volgende dag, toch nog aardig mee gezeten . En dat was niet egt het fijnste gevoel, dan voelt verliefd zijn nog beter
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 09:51
Ninnoc
Ninnoc is offline
gewoon er zijn en haar laten gaan in de zin van als ze geen zin heeft om dingen te doen haar niet meeslepen. maar blijven bellen enzo ook als ze niet echt reageert. heel fijn om te merken dat mensen je blijven steunen ook als je wat minder fijn bent.
als zij t aangeeft kun je over d'r ellende hebben maar wees ook niet bang om luchtige gesprekken te voeren, je moet je dan niet schuldig voelen omdat het een vrolijk onderwerp is, ze heeft vast ook behoefte om t over 'normale' dingen te hebben

en zorg dat je t niet allemaal zelf op je neemt, ik bedoel zorg dat je er zelf niet onderdoor gaat.
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 16:48
Achazia
Achazia is offline
Wees er voor haar. Hoe moeilijk het ook is. Ik heb ook een vriendin die zwaar depressief is en heel ziek (reuma, chronisch vermoeid, aandoening aan darmen). Soms roept haar houding bij mij wel eens de gedachte 'En ik dan' op. Maar ik accepteer het, omdat ze gewoon zo hard moet werken om weer uit dit dal op te klimmen, dat ze gewoonweg geen energie heeft om zich met andermans zaken te bemoeien.

Geef s een belletje, stuur eens een kaartje, kortom laat haar merken dat ze niet wordt vergeten en dat ze (dus) belangrijk voor je is.

Succes, meis.
__________________
Journalistiek: alles wat er morgen niet meer toe doet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Mijn zomervakantie tot nu
Eend
22 25-02-2002 16:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:46.