Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2004, 23:19
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
Nu zit ik toch met een h(e)el(e) groot vraagteken(s)...

Stel je gaat duaal (in mijn geval HBO) studeren, dus 4 dagen in de week werken en 1 dag naar school (klopt dit?)... Krijg je dan van je werkgever gewoon loon? Of betaald hij je lesgeld en dergelijke, en krijg je voor de rest niets? Of als geen van deze 2 statements kloppen, wie kan mij vertellen hoe het wel werkt ?

En heb je dan ook nog recht op stufi? En OV?

Degene die deze vraagjes weet te beantwoorden is echt mijn HELD <3!!!111111

Bedankt
__________________
kimmiej is lief ^_^
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2004, 06:18
Verwijderd
Volgens mij ligt het aan de opleiding en aan je werkgever. Meisje waar ik vorig jaar bij in de klas zat doet nu duaal...ze werkt idd 4 dagen in de week (op een basisschool) en ze gaat 1 dag in de week naar school (pabo). Volgens mij krijgt ze het salaris voor een klassenassistent (is lager dan voor een leerkracht, maar officieel mag ze ook nog niet voor de klas, omdat ze haar diploma nog niet heeft), haar opleiding moet ze, dacht ik, zelf betalen. Hoe het zit met studiefinanciering weet ik niet...ik dacht dat je als duale student wel studiefinanciering kreeg, maar zeker weten doe ik het niet. Maar dat kan je vast vinden op de site van de IBG en/of op site van de studie die je wilt gaan volgen (of je belt daar even heen, kan ook).

Bij de meeste opleidingen kan je volgens mij btw pas vanaf het derde jaar duaal gaan...maar ook dat zal verschillen per opleiding.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 08:49
sas
Avatar van sas
sas is offline
Bij mij op de opleiding (MBRT) kan je vanaf het eerste jaar duaal doen. Je gaat dan de eerste 13 weken naar school. Daarna werk je 4 dagen per week in een ziekenhuis. 1 keer in de maand ga je dan een week naar school.
Je krijgt loon van je werkgever. Ik weet niet of je stufi en OV krijgt.
__________________
waarom haast?? Weet jij wanneer je je werk afhebt
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 09:11
Verwijderd
Paar mensen waar ik vorig jaar bij in de klas zat deden duaal en kregen voor zover ik weet gewoon een ovkaart en studiefinanciering.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 09:28
NN
NN is offline
Ik heb geen idee hoe het bij HBO zit.

Op de uni kun je soms een duaal programma volgen, maar dat duurt vaak wel veel langer.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 18:16
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
Wordt je stufi dan niet minder als je ook inkomsten hebt van het werk waar je dan werkt, dus je loon?

Is er hier niet iemand die toevallig duaal studeert ?
__________________
kimmiej is lief ^_^
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Hardst33lo schreef op 02-09-2004 @ 19:16 :
Wordt je stufi dan niet minder als je ook inkomsten hebt van het werk waar je dan werkt, dus je loon?

Is er hier niet iemand die toevallig duaal studeert ?
Bijverdienen in 2004

Naast je studiefinanciering mag je in 2004 10.218,46 netto per kalenderjaar bijverdienen. Als je meer bijverdient, heeft dat gevolgen voor je studiefinanciering.

Hieronder vind je een lijst met inkomsten die onder andere meetellen voor je maximale bijverdienbedrag:


netto-loon: Ook ingehouden bedragen voor contributie van personeelsvereniging of vakbond worden als inkomen meegerekend, net als vakantiegeld en uitkering van een dertiende maand. Reiskosten en stagevergoedingen tellen mee als ze belastbaar zijn
belastbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen. Hieronder vallen onder andere uitkeringen volgens de Ziektewet, Werkloosheidswet, Wet op de arbeidsongeschiktheidverzekering, Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong-uitkering), lijfrente, alimentatie ontvangen van een ex-partner
winst uit onderneming
belastbare inkomsten uit eigen woning
voordeel uit sparen en beleggen.Van dit voordeel telt 1/12 deel per maand mee
wezenpensioen
uitkeringen in het kader van de Algemene Nabestaandenwet. Van deze uitkering mag je in 2004 van januari tot en met juli 299,29 en van augustus tot en met december 300,96 per maand aftrekken. Het bedrag dat overblijft telt mee als inkomen.


De volgende inkomsten tellen niet mee voor je maximale bijverdienbedrag:
studiefinanciering
uitkering op grond van de Algemene Bijstandswet of Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
kinderbijslag voor jouw kinderen
huursubsidie
loterijprijzen
eenmalige studiebeurs van een (particulier) studiefonds
alimentatie voor jouw kinderen of van jouw ouder(s)


Verdien je in 2004 meer dan 10218,46 netto?

Zet je studiefinanciering dan direct stop, met ingang van de maand dat je over de grens van 10.218,46 heen gaat, tot het einde van 2004. Vergeet niet om vanaf januari daaropvolgend weer studiefinanciering aan te vragen. Stopzetten en opnieuw aanvragen van studiefinanciering kan met het formulier Wijzigingen student. Lever na het stopzetten van je studiefinanciering ook je OV-studentenkaart in.

Denk aan de volgende punten:
Heb je aan het begin of einde van 2004 tijdelijk geen studiefinanciering ontvangen? Dan telt het inkomen dat je in die periode hebt verdiend niet mee.
Ben je ouder dan 30 jaar? Je krijgt niet opnieuw studiefinanciering, nadat deze is stopgezet.
Tip Denk je dat je te veel gaat bijverdienen? Neem dan contact op met een servicekantoor.

Gevolgen te veel bijverdienen

De IB-Groep wisselt jaarlijks gegevens uit met de Belastingdienst. Stel dat je in 2004 meer dan 10.218,46 netto hebt verdiend en je hebt je studiefinanciering niet stopgezet. Wat gebeurt er dan?
Het bedrag dat je hebt verdiend boven de grens van 10.218,46 moet je terugbetalen aan de IB-Groep. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar aan beurs en aanvullende beurs hebt ontvangen.
Had je in die periode de OV-Studentenkaart in je bezit? Dan wordt er met terugwerkende kracht een boete van 72,68 per maand berekend voor iedere maand dat je je OV-kaart in het bezit had.
Zet je je studiefinanciering dat jaar tijdelijk stop? Dan moet je je kaart uiterlijk op de vijfde werkdag in de maand waarop het recht op studiefinanciering wordt beëindigd, inleveren. Als je de kaart niet inlevert, kost dat 136,- per maand.
Over zowel de de boete als het meerinkomen moet je rente betalen. Deze rente loopt vanaf het moment dat de IB-Groep je hierover een Bericht stuurt.





Tijdelijke onderbreking studiefinanciering

Stel dat je je studiefinanciering tijdens een kalenderjaar onderbreekt en voor en na de onderbreking ontvang je wel studiefinanciering. Dan telt je inkomen in de periode van onderbreking mee als bijverdienste voor de maanden dat je studiefinanciering ontvangt.

Voorbeeld
Je stopt op 15 februari met je studie. Je ontvangt tot en met februari studiefinanciering. Vervolgens werk je van maart tot en met augustus voor een uitzendbureau. In september van datzelfde kalenderjaar begin je weer met een studie waarvoor je studiefinanciering ontvangt. Komt je inkomen in dit kalenderjaar inclusief de onderbrekingsperiode boven de 10.218,46 dan riskeer je een boete van 6 x 72,68 over de maanden januari en februari en september tot en met december. Er wordt ook rente berekend. Bovendien moet je het bedrag terugbetalen dat je meer hebt ontvangen dan 10.218,46 .

Valt de periode waarin je geen studiefinanciering ontvangt aan het begin of einde van het kalenderjaar? Dan telt het inkomen dat je in die periode hebt verdiend niet mee.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2004, 22:34
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
Okiedokie die vraag is beantwoord Stufi krijg je dan sowieso, Bedankt, ik las er weer eens overheen

Rest alleen nog de vraag of je met duaal studeren op hbo (informatica) van je werkgever loon krijgt, of dat diegene je studie en alles betaald. En of het idd 4 dagen per week werken is, en 1 dag in de week naar school ... owja en de OV vraag

Muchos Grac...

Bedankt
__________________
kimmiej is lief ^_^
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 00:45
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Denk dat het per werkgever verschilt. Misschien staat zoiets omschreven in de CAO

Lijkt me niet dat ze voor je betalen want uiteindelijk als je klaar ben met je studie zijn hun je als werkenemer kwijt. Wat wel kan is dat je duaal studeert bij een bedrijf die een goeie plek voor je heeft als je afgestudeerd ben, dan hebben ze je zogenaamd al binnengesleept.

Ik zou er verder vanuit gaan dat je niets voor niets krijgt en je niks vergoed krijgt

Over je OV, die zit bij je stufi. Zonder OV zou je zeg maar meer stufi per maand krijgen. Wat je wilt is dus niet meer als die 10,000+ euro verdienen want dan ga je bloeden als arme student. Wat handig is dus is om keurig bij te houden wanneer je nog net onder de grens zit en dan verplicht vakantie te nemen

En als ze je ontslaan sgop je ze (tessa)

Laatst gewijzigd op 03-09-2004 om 00:50.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 12:31
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
Citaat:
Hardstylesage schreef op 03-09-2004 @ 01:45 :
Ik zou er verder vanuit gaan dat je niets voor niets krijgt en je niks vergoed krijgt
Niets? Ook geen loon?

Citaat:
Hardstylesage schreef op 03-09-2004 @ 01:45 :
En als ze je ontslaan sgop je ze (tessa)
(knkr)
__________________
kimmiej is lief ^_^
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 15:35
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Citaat:
Hardst33lo schreef op 03-09-2004 @ 13:31 :
Niets? Ook geen loon?


Ik wil nog wel de werkgever, die weet dat als je afgestudeerd bij hem weggaat, zien die alles voor je gaat betalen. Je zal wel betaald krijgen voor het aantal uren dat je werkt maar ze gaan niet alles bekostigen

Heb je me soms trouwens uit je msn gegooit ofzo?

Laatst gewijzigd op 03-09-2004 om 21:28.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 22:19
Verwijderd
Citaat:
Hardstylesage schreef op 03-09-2004 @ 16:35 :
Ik wil nog wel de werkgever, die weet dat als je afgestudeerd bij hem weggaat, zien die alles voor je gaat betalen. Je zal wel betaald krijgen voor het aantal uren dat je werkt maar ze gaan niet alles bekostigen
Daarom moet je vaak een contract tekenen dat je na afstuderen nog een aantal jaar er blijft werken.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2004, 18:42
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
klopt, maar aangezien heer hardst33low werkt bij een soort van kledingzaak en hij een opleiding computers wil volgen (neem ik aan, HBO Informatica sprak hij over) denk ik niet dat ze zin hebben om alles te payen

tenzij je zo waardevol ben dat ze je kosten wat het kost willen vast houden en daardoor voor je door het stof kruipen (je studie payen) om je te houden maar dan zit je na je studie nog bij ze
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 12:47
kevertje84
Avatar van kevertje84
kevertje84 is offline
ik doe ook duaal. Mijn studie wordt voor de helft vergoed en ik krijg gewoon loon uitbetaald. Ik ben niet verplicht na de studie bij mijn werkgever te blijven werken.
__________________
duzzz
Met citaat reageren
Oud 05-09-2004, 23:42
Hardst33lo
Hardst33lo is offline
Offtopic: Nee jef ik heb je niet uit mun msn gegooid, wij hebben blikseminslag gehad (stuk beton uit de binnenmuur ) en ik had helpdesk gebeld omdat internet t niet meer deed. Nu is netwerkkaart in de modem van kaas-hema naar de klote (waarschijnlijk door de bliksem, want dag ervoor deed hij het nog) en wacht ik op een nieuwe :@ Dus nu zit ik af en toe bij kim nog ffies op internet

Ik heb het dan dus wel over een baan op HBO niveau die bij je studie past Niet dat ik bij mn werk wat ik nu doe blijf, en dat hun voor me zouden payen ofzo

Anyway, ik ging er ook niet van uit dat ze mn studie zouden betalen Zolang ze me maar loon geven! Bijna full-time loon tikt toch wel aardig aan. En dan nog even een ander vraagje. Een jaar studie kost zo'n 1500 euro,... Hoe wordt dat betaald? Moet je dat uit eigen zak in 1x op tafel leggen, of in termijnen, of wordt het ingehouden van je studiefinanciering of hoe zit dat ?

Maar het is dus wel zo dat ze je gewoon loon geven als je bij een bedrijf 'werkt' terwijl je ernaast studeert?
__________________
kimmiej is lief ^_^

Laatst gewijzigd op 05-09-2004 om 23:45.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 00:41
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Offtopic: What the fak? Hoe krijg ie dat voor elkaar? mmm beter heb je weer snel MSN wat tis beetje rustig hier


Je kan de studie in 4 termijnen betalen.. iets van 400 per keer ofzo. Daarnaast moet je ook nog rekening houden met boeken die je moet kopen. Bij mij is het ongeveer 200 euro per jaar.

Wat je ook kan doen is een lening bovenop je stufi aanvragen, als je het in een keer haalt is het een stuk voordeliger dan bij een bank lenen. Ik zelf heb het niet zo op lenen maar het is een goeie oplossing. Aan het eind als je je diploma namelijk hebt hoef je terug te betalen naar draagvlak. Vind je een jaar geen werk hoef je dus heel weinig terug te betalen en vind je een goeie baan dan moet je dus iets meer betalen maar allemaal procentueel en mocht het voorkomen dat je de komende 15 jaar je schuld niet kan aflossen dan wordt de rest kwijtgescholden.

Anyways vraag gewoon of het mogelijk is dat je duaal kan studeren. Als het meezit kan je instromen deze Februari (als je HBO Informatica wil doen that is maar beste is om nog ff te chatten met mij of je het echt zeker wilt want het is lastiger misschien dan je denkt )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.