Oud 28-01-2011, 13:35
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Hallo iedereen,

Ik wil later misschien de tandheelkunde ingaan.
Maar ik doe VMBO-t en je heb daarvoor universitair onderwijs nodig.
Weet iemand misschien hoelang je moet door studeren om je diploma te behalen van VMBO-T naar VWO?

dank jullie wel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2011, 14:06
Steelpan
Avatar van Steelpan
Steelpan is offline
van VMBO 4 naar havo 5 naar vwo 6

dus minstens 2 jaar neem ik aan? Maar dan moet je volgens mij wel overal goed voor staan.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 14:32
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Hmm , dat wordt hard werken dus

Dankje wel!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 15:18
iesje95
iesje95 is offline
Minstens 2 jaar gaat denk ik niet lukken. Je moet na vmbo naar 4 havo dan havo 5. Daarna naar vwo 5 en daarna vwo 6. Dus als het allemaal goed gaat ben je na vmbo nog 4 jaar bezig met de middelbare school!
Succes!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 15:27
312
Avatar van 312
312 is offline
Het is zeer zeker mogelijk, want ik heb die stap ook gemaakt alleen was die nog groter; ik deed eerst 4 jaar praktijkonderwijs, toen 2 jaar vmbo, 1/2 jaar havo en nu ben ik doorgestroomd naar 4 vwo.
Je moet inderdaad eerst havo afmaken en vervolgens doorstromen. Houd er echter wel rekening mee dat het echt een wereld van verschil is. Ook moet je wel wat meer dan twee jaar de tijd nemen. Het is overigens geen schade om pas op je twintigste in te stromen. Neem vooral de tijd.

PS Wat zijn je vakken en cijfers? Dit zijn namelijk zeer belangrijke factoren en zelfs bepalende.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 15:31
Verwijderd
ik zou er dan denk ik toch voor kiezen na de havo afgemaakt te hebben de vavo ofzo te gaan doen omdat je ander wel heel veel ouder bent dan je klasgenoten en daar zou ik me persoonlijk niet gelukkig in voelen, maargoed ik ken jou verder niet dus ik weet niet of dit voor jou ook een probleem zou zijn,
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 15:40
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Citaat:
Het is zeer zeker mogelijk, want ik heb die stap ook gemaakt alleen was die nog groter; ik deed eerst 4 jaar praktijkonderwijs, toen 2 jaar vmbo, 1/2 jaar havo en nu ben ik doorgestroomd naar 4 vwo.
Je moet inderdaad eerst havo afmaken en vervolgens doorstromen. Houd er echter wel rekening mee dat het echt een wereld van verschil is. Ook moet je wel wat meer dan twee jaar de tijd nemen. Het is overigens geen schade om pas op je twintigste in te stromen. Neem vooral de tijd.

PS Wat zijn je vakken en cijfers? Dit zijn namelijk zeer belangrijke factoren en zelfs bepalende.
Wow, heel knap, van praktijkonderwijs naar VWO.. Wat wil je zo graag worden dat je naar VWO doorstroomd? Daar moet dan wel veel tijd in gestoken zijn..
Mijn vakken en cijfers, bedoel je al mn cijfers over de hele periode dat ik op het middelbare heb gezeten?

Citaat:
Minstens 2 jaar gaat denk ik niet lukken. Je moet na vmbo naar 4 havo dan havo 5. Daarna naar vwo 5 en daarna vwo 6. Dus als het allemaal goed gaat ben je na vmbo nog 4 jaar bezig met de middelbare school!
Succes!
Dankjewel=D!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 15:40
312
Avatar van 312
312 is offline
Vavo is wel het snelst en je wordt dan ook aangesproken als de volwassene die je dan ook bent. Het lijkt mij inderdaad leuker voor je als je leeftijdsgenoten hebt.

Laatst gewijzigd op 28-01-2011 om 18:05.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 15:50
312
Avatar van 312
312 is offline
Ik wilde gewoon meer op mijn niveau werken en daarom heb ik die stap ondernomen. Ja, daar heb ik tijd ingestoken, maar nog relatief weinig (2,5 jaar, van praktijk tot vwo).
Het is zo dat je een profiel (N&T, N&G, C&M of E&M) moet kiezen en dat de natuurwetenschappelijke vakken nogal veranderen en moeilijk worden. Daarom is het van belang welke punten je recent hebt behaald, want op basis daarvan kunnen we je een goed advies geven.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 15:55
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Ik heb het zelf ook gedaan via de vavo, vanaf vmbo-t dus.
4-5 havo in 1 jaar en daarna gelijk 5-6 vwo in 1 jaar.
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd op de vavo bij havo ongeveer 17/18 jaar is. Dus het is niet zo dat je dan echt tussen de volwassenen zit zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 16:06
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Ik heb het zelf ook gedaan via de vavo, vanaf vmbo-t dus.
4-5 havo in 1 jaar en daarna gelijk 5-6 vwo in 1 jaar.
Ik denk dat de gemiddelde leeftijd op de vavo bij havo ongeveer 17/18 jaar is. Dus het is niet zo dat je dan echt tussen de volwassenen zit zeg maar.
Kan je iets over VAVO (sfeer, tempo of vrije tijd) vertellen? Daar heeft de TS misschien iets aan.

Laatst gewijzigd op 02-02-2011 om 17:28.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 16:41
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
oke^^
Als je onder de 18 bent ben je gewoon leerplichtig, dus moet je ook een bepaald percentage aanwezig zijn. Als je boven de 18 bent is het gewoon aan jezelf of wel of niet gaat.
Qua mensen, iedereen is gewoon rond de 18/19 jaar, misschien enkele uitzonderingen van begin 20, maar je zit dus niet met mensen van in de 40/50 ofzo in de klas.
Je krijgt gewoon een lesrooster net als op een gewone middelbare school, en je hebt gewoon klassikaal les, je moet ook gewoon huiswerk maken etc.
Verder qua niveau is het niet zo heel moeilijk, dit is ook omdat je op de VAVO alleen de echte examenstof krijgt en de rest erom heen valt grotendeels weg, ook vakken zoals gym en ckv heb je niet.
Verder is VWO vergeleken met de HAVO op de VAVO ook niet echt heel moeilijk aangezien er veel stof overeen komt. En verder qua tempo/niveau, ik heb er zelf geen moeite mee gehad, maarja dit kan denk ik wel per persoon verschillen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 17:31
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Citaat:
Ik wilde gewoon meer op mijn niveau werken en daarom heb ik die stap ondernomen. Ja, daar heb ik tijd ingestoken, maar nog relatief weinig (2,5 jaar, van praktijk tot vwo).
Het is zo dat je een profiel (N&T, N&G, C&M of E&M) moet kiezen en dat de natuurwetenschappelijke vakken nogal veranderen en moeilijk worden. Daarom is het van belang welke punten je recent hebt behaald, want op basis daarvan kunnen we je een goed advies geven.
2,5 jaar is inderdaad wel snel, toch blijf ik het heel knap vinden.
Ben je dan verkeerd getoets op de basisschool omdat de stap van praktijkonderwijs naar Vwo zo snel is gegaan?
Mijn vakken en cijfers.
Aardrijkskunde: 7,6
Biologie:7,5
Duits:8,9
Economie:6,9
Engels:8,3
Frans:9,0
Geschiedenis:6,9
Maatschappijleer:7,0
Natuurkunde:6,8
Scheikunde:7,8
Nederlands:6,9
Wiskunde: 5,2* (Altijd al mijn slechtste vak geweest, maar ik heb heel veel theorie gemist, ik hoop niet dat dit een belemmering is,)


Citaat:
oke^^
Als je onder de 18 bent ben je gewoon leerplichtig, dus moet je ook een bepaald percentage aanwezig zijn. Als je boven de 18 bent is het gewoon aan jezelf of wel of niet gaat.
Qua mensen, iedereen is gewoon rond de 18/19 jaar, misschien enkele uitzonderingen van begin 20, maar je zit dus niet met mensen van in de 40/50 ofzo in de klas.
Je krijgt gewoon een lesrooster net als op een gewone middelbare school, en je hebt gewoon klassikaal les, je moet ook gewoon huiswerk maken etc.
Verder qua niveau is het niet zo heel moeilijk, dit is ook omdat je op de VAVO alleen de echte examenstof krijgt en de rest erom heen valt grotendeels weg, ook vakken zoals gym en ckv heb je niet.
Verder is VWO vergeleken met de HAVO op de VAVO ook niet echt heel moeilijk aangezien er veel stof overeen komt. En verder qua tempo/niveau, ik heb er zelf geen moeite mee gehad, maarja dit kan denk ik wel per persoon verschillen.
Als ik dit zo lees klinkt het wel als een leuke uitdaging, Mijn school is door de inspectie voor zwak beoordeeld, doordat de lessen deels worden verstoord door ongemotiveerde leerlingen en mijn school is samen tot een gegaan met een andere vesteging, die toen niet goed geschoolde leraren hadden aagenomen,
Over het algemeen hoor ik vaker dat Vwo leerlingen meer gedreven, en gemotiveerd zijn dat dus voor een betere leeromgeving zorgt, kan dit kloppen?

Bedankt allemaal dat jullie me willen helpen
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 17:55
312
Avatar van 312
312 is offline
Wat vervelend zeg dat je op een slechte school zit. Echt jammer.
Ik denk dat tandheelkunde moeilijk wordt, aangezien je punt voor wiskunde erg laag is, maar misschien kun je met wat bijles wel wiskunde A doen. Ook wordt natuurkunde denk ik een probleem, aangezien ze natuurkunde vragen: http://www.studeren.uva.nl/tandheelk...97EE51F9127C42. Het beste kun je naar een VAVO of je middelbare school toegaan voor verdere informatie.

Ik wens je in ieder geval veel succes!

EDIT: Voor tandheelkunde moet je worden ingeloot. Een link daarover: http://www.ib-groep.nl/particulieren...oten/loten.asp.

Laatst gewijzigd op 28-01-2011 om 18:03.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 18:18
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Vergeet vooral niet dat je een extra taal nodig hebt voor vwo. Oh, en wiskunde, wiskunde is een verplicht vak op vwo.

En over je wiskunde, ik vrees dat dat wel een belemmering zal zijn. Mijn wiskundeleraar had het er over, dat iemand die van vmbo naar havo overstapt, eerst nog een boekje door moet werken met 'dingen die ik niet gehad heb maar die ik wel moet weten voor ik naar havo 4 ga'. En dan hebben het dus over iemand die gewoon z'n vmbo-diploma heeft en in principe gewoon naar havo door zou moeten kunnen stromen. Verder wordt wiskunde dieper, inzichtelijker en moeilijker (gewoon omdat je niveaus omhooggaat) en ik denk dat je voor tandheelkunde wel een (goede) wiskunde nodig hebt. Sowieso moet je op vwo een wiskunde, je hebt daar wel een wiskunde die makkelijker is (C), maar ik denk dat je voor tandheelkunde wiskunde A of B nodig hebt. Oh wacht, met natuurkunde in je profiel wordt bijna altijd wel om wiskunde B gevraagd, vroeger kon het wel met wiskunde A geloof ik, maar in ieder geval op mijn huidige én mijn oude school is het geen mogelijkheid meer. En wiskunde B (ook A trouwens, maar in minder mate) zal waarschijnlijk (heel) zwaar vallen als je op vmbo een vijf staat.

En omdat het inderdaad een loting is, heb je ook nog kans dat je uitgeloot wordt. Ik vind het een mooi streven om voor havo/vwo/tandheelkunde te gaan, maar zorg er vooral niet voor dat dat je énige optie is.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 19:11
312
Avatar van 312
312 is offline
Citaat:
Vergeet vooral niet dat je een extra taal nodig hebt voor vwo. Oh, en wiskunde, wiskunde is een verplicht vak op vwo.

En over je wiskunde, ik vrees dat dat wel een belemmering zal zijn. Mijn wiskundeleraar had het er over, dat iemand die van vmbo naar havo overstapt, eerst nog een boekje door moet werken met 'dingen die ik niet gehad heb maar die ik wel moet weten voor ik naar havo 4 ga'. En dan hebben het dus over iemand die gewoon z'n vmbo-diploma heeft en in principe gewoon naar havo door zou moeten kunnen stromen. Verder wordt wiskunde dieper, inzichtelijker en moeilijker (gewoon omdat je niveaus omhooggaat) en ik denk dat je voor tandheelkunde wel een (goede) wiskunde nodig hebt. Sowieso moet je op vwo een wiskunde, je hebt daar wel een wiskunde die makkelijker is (C), maar ik denk dat je voor tandheelkunde wiskunde A of B nodig hebt. Oh wacht, met natuurkunde in je profiel wordt bijna altijd wel om wiskunde B gevraagd, vroeger kon het wel met wiskunde A geloof ik, maar in ieder geval op mijn huidige én mijn oude school is het geen mogelijkheid meer. En wiskunde B (ook A trouwens, maar in minder mate) zal waarschijnlijk (heel) zwaar vallen als je op vmbo een vijf staat.

En omdat het inderdaad een loting is, heb je ook nog kans dat je uitgeloot wordt. Ik vind het een mooi streven om voor havo/vwo/tandheelkunde te gaan, maar zorg er vooral niet voor dat dat je énige optie is.
Het ligt aan je school of je wiskunde A mag doen met natuurkunde, dus dit moet je even navragen bij je toekomstige school. Ook zou ik inderdaad andere opties in je achterhoofd houden.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 21:06
Verwijderd
Lotte, ff over de vavo, stel dat ik zak voor mn vmbo diploma en ik in de oktober daarop 16wordt(dus 15als ik in de 4de zit ) kan ik dan ook vavo gaan doen??
Met citaat reageren
Oud 28-01-2011, 22:45
Verwijderd
Je kan idd het beste wiskunde A gaan doen of B natuurlijk ook wel. Want met wiskunde C kan je minder studies doen omdat vaak minimaal wiskunde A gevraagd wordt. Ik zit nu zelf op vwo nadat ik de havo gedaan heb.
En het is trouwens niet zo dat je als extra vak die je moet kiezen op vwo alleen een taal kan zijn. Bij ons op school kan dit ook muziek of beeldende vorming zijn. Dit ligt natuurlijk wel aan je school hoe die de profielen regelen. En misschien dat dat ook per profiel nog anders is. Maar dit moet je dus even navragen.

Toch vraag ik me af hoe je van vmbo-t naar vwo kan als je het ook nog eens verkort doet via de vavo. Heb je dan vanaf de basisschool een lager niveau gekozen dan je aankon?
Want bij ons hebben sommige havo mensen die overstappen naar vwo er wel moeite mee ondanks dat zij het niet verkort hebben gedaan.

In ieder geval mijn complimenten ook voor 312 en Lotte^^
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-01-2011, 10:07
Dolceteamo
Dolceteamo is offline
Citaat:
Wat vervelend zeg dat je op een slechte school zit. Echt jammer.
Ik denk dat tandheelkunde moeilijk wordt, aangezien je punt voor wiskunde erg laag is, maar misschien kun je met wat bijles wel wiskunde A doen. Ook wordt natuurkunde denk ik een probleem, aangezien ze natuurkunde vragen: http://www.studeren.uva.nl/tandheelk...97EE51F9127C42. Het beste kun je naar een VAVO of je middelbare school toegaan voor verdere informatie.

Ik wens je in ieder geval veel succes!

EDIT: Voor tandheelkunde moet je worden ingeloot. Een link daarover: http://www.ib-groep.nl/particulieren...oten/loten.asp.

Bedankt voor je zoek werk!
Die loting is ook weer een probleem.
Ik heb zelf ook nog wel een aantal andere beroepen, maar dat is ook hoog gerepen maar vast wel haalbaar.

In iedergeval bedankt
En de rest ook bedankt voor jullie reacties!!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 11:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wiskunde: 5,2* (Altijd al mijn slechtste vak geweest, maar ik heb heel veel theorie gemist, ik hoop niet dat dit een belemmering is,)
Goh... Niet om de hoop de grond in te boren, maar als je op VMBO niveau het al nauwelijks haalt, dan is het onwaarschijnlijk dat je universitaire wiskunde ooit zal halen.

Het verschil tussen die twee niveaus is enorm. Even groot als het verschil tussen 4 VMBO en de groep 1 van de basisschool, zeg maar. Tenzij je nu zwaar onderpresteert en die 5,2 met vijf minuten per week studeren binnen hebt gehaald weet ik niet of je streven wel realistisch is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 16:14
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Goh... Niet om de hoop de grond in te boren, maar als je op VMBO niveau het al nauwelijks haalt, dan is het onwaarschijnlijk dat je universitaire wiskunde ooit zal halen.

Het verschil tussen die twee niveaus is enorm. Even groot als het verschil tussen 4 VMBO en de groep 1 van de basisschool, zeg maar. Tenzij je nu zwaar onderpresteert en die 5,2 met vijf minuten per week studeren binnen hebt gehaald weet ik niet of je streven wel realistisch is.
Het zal inderdaad kei-, en dan ook keihard knokken zijn om voor wiskunde op VWO voldoende te gaan staan met een onvoldoende op het VMBO, want wiskunde in VWO is een en al inzicht en (op de goede manier) doordenken om sommen op te lossen en dingen te bewijzen. (Zelf zit ik in 4 VWO Gymnasium met wiskunde B)

Laatst gewijzigd op 31-01-2011 om 16:15. Reden: foutje, moet kunnen
Met citaat reageren
Oud 28-08-2016, 11:46
Sa.15
Sa.15 is offline
Hoii ik doe praktijkonderwijs maar ik wou naar vmbo tl maar mijn mentor zij dat ik niet kon door stromen naar een vmbo school vanuit praktijkonderwijs dus nu moet ik huiswerk maken van vmbo tl en dan naar m,n uitstroom kijken of dat kan
Met citaat reageren
Oud 10-11-2018, 15:58
BlariacumHavo-2
BlariacumHavo-2 is offline
Ik zit op havo in de tweede klas. ik heb op het moment frans en dat is niet bepaald mijn beste vak. Kan ik over naar havo-3 met een onvoldoende voor frans en geschiedenis?
En ik dacht ook dat ik misschien naar vmbo-t zou kunnen gaan en dan naar havo en daarna naar vwo.

Ik zou graag vwo willen halen zodat ik in de chirurgische richting zou kunnen gaan.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2018, 16:31
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik zit op havo in de tweede klas. ik heb op het moment frans en dat is niet bepaald mijn beste vak. Kan ik over naar havo-3 met een onvoldoende voor frans en geschiedenis?
En ik dacht ook dat ik misschien naar vmbo-t zou kunnen gaan en dan naar havo en daarna naar vwo.

Ik zou graag vwo willen halen zodat ik in de chirurgische richting zou kunnen gaan.
Bespreek dit eens met je mentor en je decaan. Via het VMBO-t naar VWO wordt nogal een lange route, en zelfs vanaf de havo is het enorm hard werken om Geneeskunde te gaan studeren.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 10-11-2018, 16:48
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik zit op havo in de tweede klas. ik heb op het moment Frans en dat is niet bepaald mijn beste vak. Kan ik over naar havo-3 met een onvoldoende voor Frans en geschiedenis?
Of je met een onvoldoende voor Frans en geschiedenis over kunt naar 3 havo zal waarschijnlijk afhangen van de hoogte van je overige cijfers. In ieder geval is dat iets om met je mentor of mentrix te bespreken.

Citaat:
En ik dacht ook dat ik misschien naar vmbo-t zou kunnen gaan en dan naar havo en daarna naar vwo.

Ik zou graag vwo willen halen zodat ik in de chirurgische richting zou kunnen gaan.
Het is nogal een omweg om eerst met havo te stoppen en vmbo-t te doen om daarna alsnog havo en vwo te kunnen doen. Je kunt dan beter eerst je havo afmaken en daarna op 5 vwo instromen, zodat je het daarop volgende jaar vwo-examen met profiel Natuur en Gezondheid kunt doen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Met Cito score VWO, leerkracht adviseert VMBO-T/Havo
lena3
7 31-03-2011 10:17
Studeren Wat denken jullie hiervan (vakkenkeuze sprint vwo)
moniquejuh
26 26-06-2006 08:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Als jij premier zou zijn...
Magican
100 23-01-2006 09:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het instellen van wachtlijsten voor zwarte en witte leerlingen, om zo de spreiding te
Cheenna
66 23-05-2005 11:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap VMBO opslitsen?
T_ID
64 04-12-2004 21:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.