Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-07-2011, 14:09
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Haai,

Ik concludeerde net dat ik het idee heb dat ik door alle toffe (oorspronkelijk) Nederlandse literatuur heen ben. Maar dat kan nooit, want ik heb natuurlijk lang niet alles gelezen wat er bestaat. Hebben jullie aanraders? Ik houd vooral van moderne en eigentijdse literatuur (die in, zeg, de afgelopen dertig jaar geschreven is - of anders sinds de Tweede Wereldoorlog). Thema's maken me niet echt uit, maar ik houd wel meer van literatuur dan van pauperverhalen.

In onderstaande spoiler (want lang) staan de schrijvers waarvan ik boeken heb en die ik dus ken. Maar misschien vul ik hem later nog aan.
Spoiler
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2011, 14:19
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik verwachtte een enorme lijst, maar dat valt eigenlijk nog wel mee (en sinds wanneer is Het verdriet van België een schrijver? Maar als je dat echt gelezen hebt, wauw )

Eens zien of ik wat kan bedenken...

Esther Gerritsen. Ze heeft nu 'Superduif' uit, maar haar eerdere boeken zijn ook aan te raden, vooral 'Tussen een persoon'. Hanna Bervoets (heb ik zelf nog nooit wat van gelezen, maar wel van plan)? Pauline Slot ('Tegenpool' is het enige wat ik van haar gelezen heb, aanrader). Minke Douwesz. Thomas Rosenboom. Renske de Greef.

Hoop dat er wat voor je bij zit
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-07-2011, 14:19
Verwijderd
Heb je De Tweeling al eens gelezen van Tessa de Loo?

Ik vond dat een leuk en mooi boek .
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 12:13
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Geen Hermans? Wat zonde! Dan zou ik dat lezen, m.n. Nooit meer slapen of De donkere kamer van Damocles. De rest van hem ken ik niet goed genoeg, maar je hebt volgens mij ook Au pair (en nog vele anderen natuurlijk). Van bovenstaande 2 boeken vond ik zelf Nooit meer slapen het beste.

Ik pak even mijn lijstje voor Nederlands erbij:
Je zou Anna Enquist kunnen proberen. Het meesterstuk en Het geheim vond ik mooi, vooral die laatste. Haar roman uit 2008, Contrapunt, vond ik niet van datzelfde niveau. Ook De thuiskomst (2005) is nog redelijk recent, dat boek heb ik zelf niet gelezen.

OJA! Adriaan van Dis! Eén van mijn favorieten: Indische duinen. Ook Tikkop, zijn nieuwe roman, vind ik echt mooi.

Ik zie geen Jan Siebelink staan, Knielen op een bed violen al geprobeerd? Engelen van het Duister vond ik ook wel oké, de rest vond ik echt niks aan.

Een wat oudere schrijver: Simon Vestdijk met De koperen tuin, mooi liefdesdrama.
Ook wat ouder, maar ik denk dat je het wel mooi zult vinden, is Van de koele meren des doods, van Frederik van Eeden. Sommige mensen vonden het echt heel saai, maar het is één van de mooiste (en ook wel meest deprimerende boeken) die ik gelezen heb.

De rest van mijn lijst (niet alles hierboven staat daar in hoor), was niet zo indrukwekkend. (Lisette Lewis - Een hart van prikkeldraad, Kees van Beijnum - De ordening (is ook verfilmd, dat boek was wel oké), Hugo Claus - De Metsiers. Ik zie dat je Het verdriet van België al gelezen hebt, De Metsiers is een dun boekje; ik vond het wel leuk maar niet heel bijzonder).

Dit is waar ik zo even op kom, misschien heb je er wel wat aan!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 12:23
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Had je De engelenmaker van Stefan Brijs al gelezen? (ik dacht van wel, maar misschien vergis ik me nu?)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 12:43
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
O ja, en als je zin hebt in iets moois (in plaats van gewoon iets om fijn te lezen), Godenslaap van Erwin Mortier
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-08-2011, 23:17
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ha, dank jullie wel!

@ Vv: die van Mortier heb ik gelezen ja, stond hij er niet tussen? Dat komt dan doordat hij een Vlaming is, maar dat is Hugo Claus ook, dus ik ben inconsistent. Ik heb Het verdriet van België niet uitgelezen trouwens. (a) Dank voor je andere tips, heb je ook specifieke titels? Dan kan ik net wat gerichter naar de bieb/de Selexyz.
@ Interglot: die heb ik wel gelezen, maar ik heb het boek niet, dus ik was 'm vergeten. Toch bedankt voor de tip, want ik vond het een gaaf boek.
@ Nienna*: Hermans heb ik wel, maar dan ben ik vergeten hem ertussen te zetten. Ik heb laatst Twee vrouwen ook echt verslonden. Aan je lijstje heb ik wel wat ja!
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 06:20
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Mooi! En Twee vrouwen is natuurlijk van Mulisch!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 08:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ha, dank jullie wel!

@ Vv: die van Mortier heb ik gelezen ja, stond hij er niet tussen? Dat komt dan doordat hij een Vlaming is, maar dat is Hugo Claus ook, dus ik ben inconsistent. Ik heb Het verdriet van België niet uitgelezen trouwens. (a) Dank voor je andere tips, heb je ook specifieke titels? Dan kan ik net wat gerichter naar de bieb/de Selexyz.
@ Interglot: die heb ik wel gelezen, maar ik heb het boek niet, dus ik was 'm vergeten. Toch bedankt voor de tip, want ik vond het een gaaf boek.
@ Nienna*: Hermans heb ik wel, maar dan ben ik vergeten hem ertussen te zetten. Ik heb laatst Twee vrouwen ook echt verslonden. Aan je lijstje heb ik wel wat ja!
Er stonden al wel wat specifieke titels in mijn post. Van Minke Douwesz vond ik vooral 'Weg' erg mooi (is wel een lesbische roman, maar niet bedoeld voor alleen lesbiennes of zo). Renske de Greef: 'En je ziet nog eens wat.'
Thomas Rosenboom: al zijn boeken, bijv. Zoete mond of Publieke werken.
A.F.Th. van der Heijden: alles van De tandeloze tijd
J.J. Voskuil: alles van Het bureau
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 11:33
Verwijderd
Ik wilde idd net Voskuil noemen
Met citaat reageren
Oud 04-08-2011, 14:25
Verwijderd
Ik vind veel Nederlandse literatuur niet echt boeiend - lijkt alsof hier het idee heerst dat boeken óf spannend zijn met leuk plot, maar dan niet goed geschreven en dus lectuur, óf goed geschreven met tot de verbeelding sprekende zinnen en prachtige constructies, maar zonder plot en met hoofdpersonen die je wel wilt sláán. En ik ben nog maar weinig boeken tegengekomen die een combinatie weten te maken, terwijl er in het Engels toch echt veel spannende literatuur te vinden is..! Stelletje prutsers; misschien moeten wij het verbeteren

Maar in ieder geval, de volgende boeken vond ik wél leuke literatuur (zij het dan geloof ik allemaal zonder spannend plot; wat is dat toch?):

Charlotte Mutsaers: Rachels Rokje
Van Eeden: Van de koele meeren des doods (ik vond hem dus ook niet saai, Nienna!)
Gerbrand Bakker: Boven is het stil (maar die heb je dus al gehad)
Louis Paul Boon: Mijn kleine oorlog
Met citaat reageren
Oud 05-08-2011, 11:27
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Ik vond De thuiskomst van Anna Enquist heel mooi.
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 05-08-2011, 16:52
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Mooi! En Twee vrouwen is natuurlijk van Mulisch!
Ha, ja, ik was in de war. Tnx.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen verschil romantiek en neo romantiek in de Nederlandse literatuur
more.than.a.woman
3 17-03-2014 18:43
Verhalen & Gedichten Nederlandse Literatuur tussen 1916-1945?
juliettebinoche
3 14-06-2003 20:35
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stelling: ook niet-Nederlandse literatuur verplicht op school
Nylodje
7 02-02-2003 13:33
De Kantine Allochtonen laten integreren met behuld van de Nederlandse literatuur
rockyj
3 29-10-2002 11:00
Verhalen & Gedichten engelse en nederlandse literatuur
wicce15
11 27-11-2001 00:29
Verhalen & Gedichten TOP 100 Nederlandse literatuur?
Verwijderd
5 01-07-2001 13:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.