Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2002, 23:34
Verwijderd
(we moesten voor nederlands een overtuigende tekst schrijven over een mening die je hebt, en dit kwam er uit rollen.. commentaar graag, want dit telt mee als proefwerkcijfer )


Hoeveel dieren heb jij al vermoord?

Ik ben streng vegitarier, en voor mijn bestaan worden dus geen andere kortgewiekt. Voor de jouwe wel? Bedenk voor je je vork in een biefstuk zet dat wat je op je bord ziet liggen eens een levend dier was, een wezen zoals jij, wiens leven is afgepakt zodat jij je luxe krijgt. Hoeveel heb je voor je eten betaald? De meeste vleeswaren kosten onder de 5 euro. Is een leven zo weinig waard? Hoe zou jij het vinden om in een kooi gestopt te worden, krachtvoer, chemicalien en vermalen botten en ander restafval van al geslachtte dieren te eten en niet weten wat het daglicht is omdat je het nooit hebt gezien? Want dat is hoe de meeste dieren in nederland leven, opgesloten, op elkaar gepropt en vetgemest, geen kans op een normaal leven hebbend, met als enige vooruitzicht een stroomschok en een doorgesneden keel.. Je zegt: ja, maar niet alle dieren leven zo.. Ja, niet alle dieren leven zo. Je hebt een paar duizend koeien op kinderboerderijen en dergelijke. Maar laat ik je uit je illusie helpen - die koeien belanden niet op je bord. Op je bord belandt niets anders dan dierenleed en pijn, bijgewerkt met wat angst, die de dieren ervaren als ze door een gang, half door hun voeten zakkend omdat ze niet goed hebben leren lopen, worden geleid naar hun dood. De angst die ze ervaren als ze een man op ze af zien komen met dode ogen en een electro-tang in zijn hand..
Maar dat is niet alles. Behalve je dagelijkste standaard stukje vlees wil je er ook goed uitzien. Dus wat doe je, je koopt shampoo, conditioner, dure make-up en allerlei 'levensbelangerijke' cremetjes en smeerseltjes. En als die opraken, ja, dan koop je nieuwe. Zal ik jou eens vertellen wat het heeft gekost om die te maken? Door de onwikkeling van 1 nieuw soort shampoo die niet in je ogen prikt worden zo'n 40 konijnen blind. Om 1 nieuw soort tonic te ontwikkelen wordt de huid van zo'n 100 ratten, konijnen en zelfs apen geschoren en later half-weggebrand door de mislukte formules. Om jou te voorzien van een niet irriterende vochtinbrengede creme, nieuwe lipstick, reinigingsmelk en douchegel moeten duizenden dieren sterven.. En dan heb ik het niet eens over medicijnen. En daar wil ik het niet eens over hebben, want de cijfers van het aantal proefdieren die daarvoor worden gebruikt zijn afschrikwekkend, net zoals het leed wat die dieren moeten doorstaan zodat jij je snel-werkende aspirientje krijgt. Denk hier aan, als je weer langs de apotheek gaat. Denk hier aan, als je je nieuwe scrubgel uitprobeert. Denk hier aan, als je je vork in een dier boort. Denk er aan.. JE CONSUMEERT DIERENLEED. Hoeveel dieren heb jij al vermoord?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2002, 00:08
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
concequent en waar.
Goed geschreven.

(ookal ben ik dan geen echte vegetarier)
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 09:10
Verwijderd
Citaat:
p-chez schreef:
concequent en waar.
Goed geschreven.

(ookal ben ik dan geen echte vegetarier)
Yupz zelfde geldt voor mij...

Hypocriet mannetje ben ik eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 10:41
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Heel goed geschreven !

Ik eet biologisch vlees, telt dat wel
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 11:36
Verwijderd
Ik ben ook streng vegetariër, maar eigenlijk nog steeds hypocriet want ik doe wel boter op m'n brood.
Maar ik vind wat ik doe al een heel eind komen. Het schijnt dat als je alleen al vegetarisch bent je in je leven 1500 dieren het leven red.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 11:50
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
Ik ben ook streng vegetariër, maar eigenlijk nog steeds hypocriet want ik doe wel boter op m'n brood.
Maar ik vind wat ik doe al een heel eind komen. Het schijnt dat als je alleen al vegetarisch bent je in je leven 1500 dieren het leven red.
En als je veganist ben nog meer, al is dat wel heel erg moeilijk om vol te houden want haast overal worden dieren voor gebruikt
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 12:56
Faery
Faery is offline
Go Masj

*iz overigens helemaal niet vegetarisch :/*
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 14:05
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Hulde
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 15:14
Verwijderd
dankewel allemaal
ik had helemaal niet zo veel positieve reacties verwacht
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 16:43
Darvan
Avatar van Darvan
Darvan is offline
mooi geschreven
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 19:06
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Het schijnt dat als je alleen al vegetarisch bent je in je leven 1500 dieren het leven red.
die vervolgens toch vermoord worden voor andere mensen.
mooi geschreven, voel me er heel schuldig door(voelde ik al maar het wordt nog een beetje verstrekt)
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 06:25
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
en voor mijn bestaan worden dus geen andere kortgewiekt. Voor de jouwe wel?

...geen anderen gekortwiekt. Voor het jouwe wel?

verder goed geschreven!

maar je vergeet 1 ding
het belangrijkste




VLEES IS LEKKER!
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 07:14
de wijze jodokus
Avatar van de wijze jodokus
de wijze jodokus is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:

die vervolgens toch vermoord worden voor andere mensen.
mooi geschreven, voel me er heel schuldig door(voelde ik al maar het wordt nog een beetje verstrekt)
drogreden.....
afname van vraagt zorgt voor een afname in productie....
__________________
Lees de Sp!ts en denk niet na/ loop de massa achterna/stel geen vragen geen gemaar/het staat gedrukt dus is het waar
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 07:16
de wijze jodokus
Avatar van de wijze jodokus
de wijze jodokus is offline
goed verhaaltje... ik zelf heb voor mijn spreekbeurt nederlands een betoog van 3 kwartier gehouden wat werd beloond met een 9

ikzelf ben al mijn hele leven vegetarisch en ben hard opweg naar een veganistisch bestaan
__________________
Lees de Sp!ts en denk niet na/ loop de massa achterna/stel geen vragen geen gemaar/het staat gedrukt dus is het waar

Laatst gewijzigd op 08-04-2002 om 07:21.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 07:17
de wijze jodokus
Avatar van de wijze jodokus
de wijze jodokus is offline
Citaat:
Coolkast schreef:




VLEES IS LEKKER!
baby`s waarschijnlijk ook.....
__________________
Lees de Sp!ts en denk niet na/ loop de massa achterna/stel geen vragen geen gemaar/het staat gedrukt dus is het waar
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 12:07
Verwijderd
Aardig pleidooi hoor, maar het idee erachter is een prachtige naieve utopie.

Wat veganisten/vegatariërs i.m.o. doen is te vergelijken met ontwikkelingshulp. Neem nou een willekeurig land in Afrika. Wij, de rijke Europanen, sturen daar bákken met geld heen. Waar belandt dat geld? Juist. In de zakken van de corrupte regering, opdat er weer nieuwe wapens aangeschaft kunnen worden.

Sus jij ondertussen je eigen geweten dan maar met 't feit dat er geld naar toe gaat, maar feitenlijk heeft 't geen fuck zin. Zo werkt 't met principele veganisten/vegatariërs ook.

En dan laat ik de werkgelegenheid in de vleessector maar even buiten beschouwing.

Laatst gewijzigd op 08-04-2002 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 14:58
de wijze jodokus
Avatar van de wijze jodokus
de wijze jodokus is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
Aardig pleidooi hoor, maar het idee erachter is een prachtige naieve utopie.

Wat veganisten/vegatariërs i.m.o. doen is te vergelijken met ontwikkelingshulp. Neem nou een willekeurig land in Afrika. Wij, de rijke Europanen, sturen daar bákken met geld heen. Waar belandt dat geld? Juist. In de zakken van de corrupte regering, opdat er weer nieuwe wapens aangeschaft kunnen worden.

Sus jij ondertussen je eigen geweten dan maar met 't feit dat er geld naar toe gaat, maar feitenlijk heeft 't geen fuck zin. Zo werkt 't met principele veganisten/vegatariërs ook.

En dan laat ik de werkgelegenheid in de vleessector maar even buiten beschouwing.
ooh wat een lulkoek... er worden steeds meer mensen vegetarich/nistich... dit betekend gewoon een daling in de vraag en dus een daling in de productie... en om aan te komen met werkgelegenheid... dat is gewoon een bagger argument..... vlees eten is moord... en niets maar dan ook niets is in mijn ogen belangrijker dan leven.... en wat dacht je van de slavendrijvers... die voorzagen ook in de productie... je moet moreel blijven kijken.... bovendien zal met de afname in de vlees industrie een stijging in de bijv. vega burgers industire ontstaan...
__________________
Lees de Sp!ts en denk niet na/ loop de massa achterna/stel geen vragen geen gemaar/het staat gedrukt dus is het waar
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 15:42
Gwen.
Avatar van Gwen.
Gwen. is offline
IK snap inderdaad niet dat zoveel mensen voet bij stuk (uhm.. dat heet toch zo) blijven houden als het om vegetarisme heet, dat ze zeggen dat er toch dagelijks evenveel vlees in de winkels blijft liggen, dus dat het dan alleen weggegooid wordt. Elke idioot kan toch bedenken dat als de vraag daalt dat het aanbod dan ook afneemt.
__________________
.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-04-2002, 16:10
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
aangrijpend stukkie, zeg maar. goed geschreven, en je hebt gelijk.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 19:14
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
Miss Quasy schreef:
IK snap inderdaad niet dat zoveel mensen voet bij stuk (uhm.. dat heet toch zo) blijven houden als het om vegetarisme heet, dat ze zeggen dat er toch dagelijks evenveel vlees in de winkels blijft liggen, dus dat het dan alleen weggegooid wordt. Elke idioot kan toch bedenken dat als de vraag daalt dat het aanbod dan ook afneemt.
waar staat dat dan??
ik reageerde gewoon ff vlug m'n 1e indruk en jullie hebben idd gelijk dat er dan minder geproduceerd zou moeten worden maar ik vertel mezelf altijd maar gewoon dat er anders dieren in hokjes worden gestopt ze worden uiteindelijk geslacht en als ze dan een tijdje gelegen hebben blijkt dat het vlees niet nodig is en worden ze weggegooid(lame, i know)deze post gaat nergens heen
je krijgt er iig een goed punt voor
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 19:44
Gwen.
Avatar van Gwen.
Gwen. is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:

waar staat dat dan??
ik reageerde gewoon ff vlug m'n 1e indruk en jullie hebben idd gelijk dat er dan minder geproduceerd zou moeten worden maar ik vertel mezelf altijd maar gewoon dat er anders dieren in hokjes worden gestopt ze worden uiteindelijk geslacht en als ze dan een tijdje gelegen hebben blijkt dat het vlees niet nodig is en worden ze weggegooid(lame, i know)deze post gaat nergens heen
je krijgt er iig een goed punt voor
Ik had het niet eens over iemand in particular in dit topic, het ging gewoon over de mensen die ik dagelijks tegenkom.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 01:39
Verwijderd
Citaat:
de wijze jodokus schreef:


ooh wat een lulkoek... er worden steeds meer mensen vegetarich/nistich... dit betekend gewoon een daling in de vraag en dus een daling in de productie... en om aan te komen met werkgelegenheid... dat is gewoon een bagger argument..... vlees eten is moord... en niets maar dan ook niets is in mijn ogen belangrijker dan leven.... en wat dacht je van de slavendrijvers... die voorzagen ook in de productie... je moet moreel blijven kijken.... bovendien zal met de afname in de vlees industrie een stijging in de bijv. vega burgers industire ontstaan...
In de eerste plaats; het economische aspect is óntzettend belangrijk.

Vlees eten is moord. Laten we voor 't gemak even de koe nemen. Wat wordt er van een koe weggeknikkerd? Juist. Praktisch niets. Biefstuk, een leren jas, schenkel, noem maar op. Voordat de koe geslacht wordt heeft deze eerst (waarschijnlijk) melk gegeven, een jaar of 4 lang. Mag jij mij uitleggen waarom het dan moord is om een stukje koe naar binnen te werken -- het is niet meer dan logisch. Zo verdient de boer centjes aan zijn/haar melk, zo verdient 't slachthuis aan 't slachtvlees, zo verdienen de winkels aan het produkt wat van het lieve koetje afkomt, en zo lost 't zich vanzelf op.

Wat gaat er nou gebeuren wanneer mensen geen vlees meer besluiten te eten morgen? Chaos. Dieren leveren niets meer op, het is niet lonend meer -- wat alleen maar ten koste kan gaan van de kwaliteit van het leven van 't schattige koetje --, boer gaat failliet, alsmede de slachterij en niet te vergeten de winkelketens die een enorme klap te verwerken krijgen.

Ik moet het moreel blijven kijken? Jochie, moraliteit is in deze wereld vér te zoeken. Alles draait om centjes, of je het er nou mee eens bent of niet. Of je het nou moreel verantwoord vind of niet. Cash is the word.

En om je nou druk te maken over een paar lullige dieren die toch een indrukwekkende loopbaan achter de rug hebben terwijl er massa's mensjes zijn die iedere dag kapot gaan van de honger.. Ach, het is maar waar je je prioriteiten legt, he? -- Als moraalridder zijnde..
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Vlees eten is moord.
Klopt!

Citaat:
Mag jij mij uitleggen waarom het dan moord is om een stukje koe naar binnen te werken -- het is niet meer dan logisch.
Een koe doden is moord. Ik snap niet hoe jij dat niet kunt snappen? Doden -> Moord. Get it?
En wat daar logisch aan is snap ik weer niet. Hoe kan het logisch zijn om dieren te doden? Jij vind het blijkbaar nodig, maar dat maakt het nog lang niet logisch.

Citaat:
Wat gaat er nou gebeuren wanneer mensen geen vlees meer besluiten te eten morgen? Chaos.

Hahaha!
Ja flink chaos wordt dat joh!
Klinkt meer als een wanhoopsargument van iemand die bang is dat ie z'n hamburgertje kwijt raakt.

Citaat:
Dieren leveren niets meer op, het is niet lonend meer -- wat alleen maar ten koste kan gaan van de kwaliteit van het leven van 't schattige koetje --, boer gaat failliet, alsmede de slachterij en niet te vergeten de winkelketens die een enorme klap te verwerken krijgen.
Winkels die leven van leed verdienen niets anders.
Het zou eens tijd worden dat die verdwenen.
Een boer hoeft helemaal niet failliet te zijn, voedsel is enorm belangrijk en daarom mag een (biologisch telende) boer van mij meer verdienen dan ze nu doen (er bestaat zoiets als fruit en groente, wist je dat?).

Citaat:
Ik moet het moreel blijven kijken? Jochie, moraliteit is in deze wereld vér te zoeken. Alles draait om centjes, of je het er nou mee eens bent of niet. Of je het nou moreel verantwoord vind of niet. Cash is the word.
Oh natuurlijk. Omdat het zo ís, moet het ook maar zo blijven??


Citaat:
En om je nou druk te maken over een paar lullige dieren die toch een indrukwekkende loopbaan achter de rug hebben terwijl er massa's mensjes zijn die iedere dag kapot gaan van de honger.. Ach, het is maar waar je je prioriteiten legt, he?
Dat zie je dus wel op heel betreurenswaardige wijze verkeerd.
Wanneer we geen vlees meer eten ontstaat er namelijk een voedseloverschot. En dat is echt waar!
Dieren éten namelijk enorm veel tijdens die 'indrukwekkende loopbaan' zoals jij het noemt. Zouden er helemaal geen dieren meer worden gebruikt voor de slacht dan zou er een enorme hoeveelheid granen en wat al niet meer overblijven waar je de hele wereldbevolking jaren mee kan voeden (in plaats van al die jaren te gebruiken om de dieren vet te mesten voor een paar stukjes vlees).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 11:11
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Paranoide schreef:
Door de onwikkeling van 1 nieuw soort shampoo die niet in je ogen prikt worden zo'n 40 konijnen blind.
Dat valt me best mee. Niet dat ik het goedkeur, maar ik dacht dat het meer was.

Ik vraag me trouwens af wat dit op K&L doet, het is meer iets voor Algemene Vakken, F&F of F&L, maar dat terzijde.

Zie ook mijn vraag in deze thread:

http://forum.scholieren.com/showthre...7&pagenumber=3
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 11:15
Verwijderd
Ja daar hoort het eigenlijk ook, maar misschien komen hier geen forumbaasjes...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2002, 12:00
de wijze jodokus
Avatar van de wijze jodokus
de wijze jodokus is offline
Citaat:
Dobermann schreef:


In de eerste plaats; het economische aspect is óntzettend belangrijk.
--->niets is belangrijker dan een eerlijke manier van leven...

Vlees eten is moord. Laten we voor 't gemak even de koe nemen. Wat wordt er van een koe weggeknikkerd? Juist. Praktisch niets. Biefstuk, een leren jas, schenkel, noem maar op.

----> blijft moord
Voordat de koe geslacht wordt heeft deze eerst (waarschijnlijk) melk gegeven, een jaar of 4 lang.

----> ja en dat is ook helenmaal fout.. vooral de bio industrie
Mag jij mij uitleggen waarom het dan moord is om een stukje koe naar binnen te werken --

----> omdat er een diet gedood wordt
het is niet meer dan logisch. Zo verdient de boer centjes aan zijn/haar melk, zo verdient 't slachthuis aan 't slachtvlees, zo verdienen de winkels aan het produkt wat van het lieve koetje afkomt, en zo lost 't zich vanzelf op.

----> zo was vroeger de slavenhandel een logisch gevolg van economische denkbeelden... maar dat keurt eht nog niet goed...

Wat gaat er nou gebeuren wanneer mensen geen vlees meer besluiten te eten morgen? Chaos. Dieren leveren niets meer op, het is niet lonend meer

----> de vraag zal geleienlijk aan afnemen... iedereen weet dat het onmogenlijk is dat morgen ineens neimand meer vlees eet.. met deze afname zal een afname van de productie van dieren gepaard gaan... je doet nu net alsof die dieren er zonder de vlees industire zouden zijn.. fout ze worden er voor gefokt...bovendien zal er vraag ontstaan naar vlees vervangers e.d. en er dus een grote vlees vervangende industire komen.. waarmee je argument van dat eht slecht voor de economie zou zijn.. ookal weer weer legt is...

-- wat alleen maar ten koste kan gaan van de kwaliteit van het leven van 't schattige koetje --, boer gaat failliet, alsmede de slachterij en niet te vergeten de winkelketens die een enorme klap te verwerken krijgen.

---> je leest niet... de afname van het ene producr zorgt voor een steiging in het andre.. bovendien praten we hier over een geleidenlijke afname...het is een utopie te denken dat we over 100 jaar in een geheel vegetarische samenleving zullen leven.. daa zal ng heel wat tijd overheen gaan.. dus die econmische chaos zal er echt niet komen.. watje zal gaan zien... is dat de vleesvervangers markt die van de vleesmarkt zal wegdrukken... in een geleidenlijk process waar niemand echt last van zal hebben...

Ik moet het moreel blijven kijken? Jochie, moraliteit is in deze wereld vér te zoeken. Alles draait om centjes, of je het er nou mee eens bent of niet. Of je het nou moreel verantwoord vind of niet. Cash is the word.

---> dus we laten het er maar bij zitten... ??? slavendrijven was ook big cash... je mag nooit de estetische kant van zaken vergeten... en vlees is en blijft moord en daarom kwalijk... een dier is niet minder dan jij bent... een dier is leeft.. een dier is geen product....het probleem is dat mensen dat te snel vergeten.. als dieren zouden praten... zou er geen vleesindustrie zijn...als het vlees in de supermarkt duidenlijk nog van een levend wezen afkomsitg was zouden veel mensen stoppen met vlees eten... het is zo dubbel.... als er een katten abatoir zou zijn in nederland zou heel europa op zijn kop staan terwijl er feitenlijk neits anders is aan het slachten an een kat een koe of een baby... het blijft moord.... alleen katten en babys staan dichter bij ons kunnen we moeilijker als producten zien.....
de wereld draait om geld ja en dar kots ik op .. het wordt hoogtijd dat men er eens wat aan doet en met een instelling als de jouwe zal dat nooit lukken.. pure zwakte...

En om je nou druk te maken over een paar lullige dieren die toch een indrukwekkende loopbaan achter de rug hebben terwijl er massa's mensjes zijn die iedere dag kapot gaan van de honger..

------>lullige diertjes? nee levende wezens met gevoelens en emoties...wist je trouwens dat met al het graan dat geproduceerd word voor de vlees industirie de hongersnood opgelost zou kunnen worden??? denk daar maar eens over na! maar ja je doet er niets aan he want de wereld draait om geld


Ach, het is maar waar je je prioriteiten legt, he? -- Als moraalridder zijnde..

------> daar hebben we het neit over.. wat een buitengewoon irrelevante opmerking.... alsof ik niets om de mensen daar zou geven... omdat ik om dieren geef! tuurlijk wel... en als je me persoonlijk zou kennen zou je dat weten ook... we hebben het hier echter over de vlees industire en niet over de hongersnood...

__________________
Lees de Sp!ts en denk niet na/ loop de massa achterna/stel geen vragen geen gemaar/het staat gedrukt dus is het waar
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:


Dat valt me best mee. Niet dat ik het goedkeur, maar ik dacht dat het meer was.

Ik vraag me trouwens af wat dit op K&L doet, het is meer iets voor Algemene Vakken, F&F of F&L, maar dat terzijde.

Zie ook mijn vraag in deze thread:

http://forum.scholieren.com/showthre...7&pagenumber=3
de oorspronkelijke formule voor niet-in-ogen-prikkende shampoo is al ontdekt, dus ze beginnen niet van af nul zal ik maar zeggen..
en voor het mensje dat zei dat ik het belangerijkste was vergeten - ik vind het feit dat vlees lekker is lang niet het belangerijkste, het belangerijkste is dat je geen onschuldige dieren, wezens zoals jijzelf, doodt voor je eigen gemak.. niets is belangerijker dan leven.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 16:40
Verwijderd
Hoeveel dieren heb jij al vermoord?

Ik ben streng vegetariër en voor mijn bestaan worden dus geen anderen gekortwiekt. Voor de jouwe wel? Bedenk voor je je vork in een biefstuk zet dat wat je op je bord ziet liggen eens een levend dier was. Een wezen zoals jij, wiens leven is afgepakt zodat jij je luxe krijgt. Hoeveel heb je voor je eten betaald? De meeste vleeswaren kosten onder de 5 euro. Is een leven zo weinig waard? Hoe zou jij het vinden om in een kooi gestopt te worden, krachtvoer, chemicaliën en vermalen botten en ander restafval van al geslachte dieren te eten en niet weten wat het daglicht is omdat je het nooit hebt gezien? Want dat is hoe de meeste dieren in nederland leven: Opgesloten, op elkaar gepropt en vetgemest, geen kans op een normaal leven hebbend, met als enige vooruitzicht een stroomschok en een doorgesneden keel... Je zegt: ja, maar niet alle dieren leven zo.. Ja, niet alle dieren leven zo. Je hebt een paar duizend koeien op kinderboerderijen en dergelijke. Maar laat ik je uit je illusie helpen - die koeien belanden niet op je bord. Op je bord belandt niets anders dan dierenleed en pijn, bijgewerkt met wat angst, die de dieren ervaren als ze door een gang, half door hun voeten zakkend omdat ze niet goed hebben leren lopen, worden geleid naar hun dood. De angst die ze ervaren als ze een man op ze af zien komen met dode ogen en een electro-tang in zijn hand...
Maar dat is niet alles. Behalve je dagelijkste standaard stukje vlees wil je er ook goed uitzien. Dus wat doe je, je koopt shampoo, conditioner, dure make-up en allerlei 'levensbelangrijke' cremetjes en smeerseltjes. En als die opraken, ja, dan koop je nieuwe. Zal ik jou eens vertellen wat het heeft gekost om die te maken? Door de onwikkeling van 1 nieuw soort shampoo die niet in je ogen prikt worden zo'n 40 konijnen blind. Om 1 nieuw soort tonic te ontwikkelen wordt de huid van zo'n 100 ratten, konijnen en zelfs apen geschoren en later half-weggebrand door de mislukte formules. Om jou te voorzien van een niet irriterende vochtinbrengede creme, nieuwe lipstick, reinigingsmelk en douchegel moeten duizenden dieren sterven.. En dan heb ik het niet eens over medicijnen. En daar wil ik het niet eens over hebben, want de cijfers van het aantal proefdieren die daarvoor worden gebruikt zijn afschrikwekkend, net zoals het leed wat die dieren moeten doorstaan zodat jij je snel-werkende aspirientje krijgt. Denk hier aan, als je weer langs de apotheek gaat. Denk hier aan, als je je nieuwe scrubgel uitprobeert. Denk hier aan, als je je vork in een dier boort. Denk er aan.. JE CONSUMEERT DIERENLEED. Hoeveel dieren heb jij al vermoord?

Ontzettend goed stuk! Alles wat ik tussen [ b ] ..[ /b ] heb gezet is iets waar ik iets aan heb verbeterd. Lijkt misschien mierengeneuk, maar er wordt wel op gelet bij het geven van een proefwerkcijfer. Zeker voor zo'n vak als Nederlands. Ik heb niet alles verbeterd, maar mij viel wel op dat je vaak zinnen gebruikte die je met heel veel komma's aan elkaar zette... (Pietje liep naar huis, toen kwam Jan, hij zei dat het goed was, maar dat was eigenlijk niet zo, dus daarom kwam...Enfin, je snapt wat ik bedoel)

Ik ben momenteel al bijna 2.5 jaar vegetariër en ik kan me dus ook goed inleven in dat wat jij schrijft. Vlees is moord en niet anders... Een krap maandje geleden deed ik mijn spreekbeurt over dierproeven. Tijdens het zoeken naar informatie kwam ik op de meest gruwelijke sites. Ook vond ik een site met namen van bedrijven die op dieren testten. Dit was slechts een kleine greep van alle bedrijven. Ik heb die lijst uitgeprint en hem aan mijn moeder gegeven. Ik heb geluk met haar, meteen streepte ze de boter die wij gebruikten van ons lijstje af en kocht andere. Natuurlijk, er zijn nog zoveel producten die we eigenlijk zouden moeten laten... Misschien zou geen boter zelfs nog wel beter zijn. Maar ik kan niet leven als een veganist, dat zouden mijn ouders simpelweg niet toestaan. (Net zo als mijn moeder van me verlangt dat ik wel leren schoenen draag, omdat het beter is voor mn voeten... Tegen mijn principes in, maar ik krijg op dit gebied al heel veel van haar gedaan. Over ruim 3 jaar ben ik 18 en dan doe ik wat ik zelf wil)

Goed, ik dwaal een beetje af... Ik wilde dus gewoon zeggen dat ik het een goed stuk vind waar ik veel in herken. Ik sluit me dan ook helemaal aan bij jouw betoog Ik hoop dat je er een goed punt voor krijgt, want alleen al door je mening heb je bij mij hoog gescoord
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 17:10
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
ik denk dat het hier vooral gaat om de schrijfstijl en niet om de discussie of men wel of geen vlees mag eten.

dus graag opbouwende kritiek over hoe het stukkie beter kan en schrijfstijl fouten enzo!

dank u!
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 19:07
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
Citaat:
Miss Quasy schreef:


Ik had het niet eens over iemand in particular in dit topic, het ging gewoon over de mensen die ik dagelijks tegenkom.
oki
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 09-04-2002, 19:27
hairsprayqueen
Avatar van hairsprayqueen
hairsprayqueen is offline
Citaat:
KontraDix schreef:


Dat zie je dus wel op heel betreurenswaardige wijze verkeerd.
Wanneer we geen vlees meer eten ontstaat er namelijk een voedseloverschot. En dat is echt waar!
Dieren éten namelijk enorm veel tijdens die 'indrukwekkende loopbaan' zoals jij het noemt. Zouden er helemaal geen dieren meer worden gebruikt voor de slacht dan zou er een enorme hoeveelheid granen en wat al niet meer overblijven waar je de hele wereldbevolking jaren mee kan voeden (in plaats van al die jaren te gebruiken om de dieren vet te mesten voor een paar stukjes vlees).
Inderdaad ja, dat argument wilde ik dus ook al aandragen!!!!

Ik heb weleens gelezen dat een koe zoveel graan ed. eet dat daarmee 22 mensen gevoed zouden kunnen worden. Dus een paar mensen kunnen vlees eten óf 22 mensen kunnen groente en graan ed. eten!

Lijkt me zomaar ook een goede reden om geen vlees meer te eten!


Voor de rest Paranoide: héle goede tekst!!!! Goed overtuigend geschreven! Ik weet zeker dat je er wel een goed cijfer voor krijgt!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap dierproeven op criminelen
lindaxxxies
500 17-06-2004 18:51
Lifestyle Vegetarier worden --> pubertijd
Verwijderd
300 17-07-2003 15:22
Flora & Fauna 50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood
Kupu
87 13-10-2002 08:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Volkert vd G. stopt hongerstaking
Nushka
73 12-10-2002 20:05
Flora & Fauna dragen jullie bonte/leren kleding
Verwijderd
86 05-09-2002 14:19
Flora & Fauna Verschil bont/vlees, als reactie op topic bont/leer.
extinction
6 08-08-2002 21:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.