Oud 16-03-2012, 20:48
mycroft
mycroft is offline
Hey mede-scholieren

Ik zit met een probleem. Ik schaam me namelijk diep over mijn spierwitte huid en bovenop dit de overbeharing die ik heb.

Het zit namelijk zo, ik ben een jongen van 17 met donkerblond haar die vaak aan sport doet
.
Maar nu komt het echte probleem. Mijn huid is namelijk spierwit en ik bruin nauwelijks. Als ik dan een bruin ben (of dat je't merkt) en dan vergelijk met iemand anders dan ben ik nog een heel stuk witter.
Ik was al erg beschaamd over mijn witte huid maar leerde er mee leven. Ik heb veel vrienden en vriendinnen en die vinden het niet zo erg en geven er niet zo veel commentaar over.

Maar nu komt de echte boosdoener, op mijn 15e kreeg ik veel beenhaar. Opzich vind ik beenhaar niet lelijk maar omdat ik op een zombie lijk past grijs/donkerblonde haren niet op mijn huid. Het is echt zot lelijk en krijg er veel commentaar over van mijn vrienden.

Nu ben ik 17 en heb ik al wat borsthaar (5cm). Dit is nog veel lelijker en schaam me diep.

Wat kan ik er aandoen? Scheren? Vind ik zo drastisch en onmannelijk.


Maar als we naar het zwembad gaan met vriendinnen schaam ik me altijd heel diep.
Wat valt er zo allemaal aan te doen?


Thnx,

Een wanhopige jongeman..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2012, 21:22
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Hier in Nederland zijn er heel veel mensen die niet of nauwelijks bruin worden in de zomer. Dat is niks om je voor te schamen, en ik moet zeggen dat jij ook de eerste bent waar ik van hoor dat hij zich daarvoor schaamt. Je 'aanleg' om bruin te worden wordt bepaald door de mate waarin je huidcellen pigment aanmaken als je wordt blootgesteld aan UV-straling. Dat betekent dus dat jouw huid gewoon minder pigmentcellen aanmaakt, en dat is genetisch bepaald, dus daar kun je niks aan doen.
Leer er mee leven, en neem van mij aan: niemand maakt zich er druk over. Het zit (bot gezegd) waarschijnlijk meer tussen je oren, dus zet het uit je hoofd.
Waar je overigens wel op moet letten is dat je uitkijkt met te lang in de zon blijven. Omdat je huid minder pigment aanmaakt ben je gevoeliger voor UV-straling.

Wat betreft het beenhaar, wat is daar mis mee? Iedere man krijgt in de puberteit beenhaar, en de meeste jongens maken zich in het begin juist eerder druk om borsthaar/rughaar dan beenhaar. Iedere jongen heeft het, je vrienden ook.
Ik snap niet waarom het lelijk zou zijn. Als je vrienden dat zeggen zijn ze heel erg dom (als zij zelf geen beenhaar hebben moeten ze naar de dokter om te kijken of er een of andere hormonale afwijking is ).

Als je er last van hebt kun je het wegscheren, ontharen, harsen of waxen, maar het komt toch weer terug... Eventueel kun je het korthouden met een tondeuse, dat is wat makkelijker, maar tenzij je aan wedstrijdzwemmen of wielrennen doet lijkt het me weinig nut hebben om het weg te halen. Borsthaar scheren doen wel meer mannen, maar ja, na een tijdje besef je je dat het nu eenmaal terug blijft komen... Er is niks mis mee, de meerderheid van de mannen heeft het, en als iemand zegt dat het lelijk is zijn ze gewoon dom.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 10:40
Verwijderd
Ik sluit me aan bij Martino. Ik dacht eerst: halveer het een tijd lang met een tondeuse zodat je gedurende de lente wat bruin wordt en je van het contrast af bent, maar als je moeilijk bruin wordt werkt dat toch niet. En geloof het of niet, het is toch echt beter dan kippige beentjes zonder haar.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 11:09
bierkoning
Avatar van bierkoning
bierkoning is offline
Citaat:
Ik sluit me aan bij Martino. Ik dacht eerst: halveer het een tijd lang met een tondeuse zodat je gedurende de lente wat bruin wordt en je van het contrast af bent, maar als je moeilijk bruin wordt werkt dat toch niet. En geloof het of niet, het is toch echt beter dan kippige beentjes zonder haar.
idd niet zo aanstellen. ik heb ook borst,buik en arm en beenhaar. Niemand die ooit zei van jezus man... eventueel je okselhaar in de lente en zomer wat mmeren, en verder is het heel normaal...
__________________
Als een vrouw een andere vrouw een compliment maakt, dan heeft ze wat van die andere vrouw nodig of is ze dronken.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2012, 22:27
ThomasJu
ThomasJu is offline
Kan je het niet verven oid.?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 00:53
Verwijderd
Als je je er echt voor schaamt, moet je het er niet bij laten zitten. Ik neem aan dat je al geprobeerd hebt om het van je af te zetten maar dat dit niet lukt. Het advies geven dat je je er gewoon niet voor moet schamen heeft dan dus ook vrij weinig zin.
Ga er met een tondeuse overheen. Dit klinkt misschien als rotwerk, maar na een paar keer krijg je er een handigheid in en duurt het eigenlijk helemaal niet zo lang als dat het lijkt. Daarna op naar de zonnebank. Tenzij je een ginger bent, dan is dit namelijk kankerverwekkend. Zonnebank kost inderdaad geld, maar heb je dat er niet voor over? Wat mij betreft is zelfverzekerdheid onbetaalbaar. Je beperkt je leven nogal als je je elke keer moet schamen voor je lichte huidskleur.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 10:07
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Als je geen "ginger" bent is de zonnebank óók schadelijk voor je huid. Ik herinner me de keer dat een jongen uit mijn klas van zijn zus het haar op z'n benen af moest scheren (waarom hij het deed is me een raadsel) en we hebben hem enorm hard uitgelachen Ofwel, laat het gewoon staan.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Als je geen "ginger" bent is de zonnebank óók schadelijk voor je huid.
Een zonnebank is alleen kankerverwekkend voor huidtype 1 of wanneer er overmatig gebruik van wordt gemaakt. Je huid droogt er wel door uit, maar als je niet te vaak gaat valt dit reuze mee. Je hoeft niet 3x per week naar de zonnebank te gaan. Eerst twee keer per week totdat je de juiste kleur hebt, en dan diezelfde kleur behouden door bijvoorbeeld eens in de 2 of eens in de 3 weken te zonnebanken.

Citaat:
Ik herinner me de keer dat een jongen uit mijn klas van zijn zus het haar op z'n benen af moest scheren (waarom hij het deed is me een raadsel) en we hebben hem enorm hard uitgelachen Ofwel, laat het gewoon staan.
Veel jongens hebben van nature geen beenhaar, of in ieder geval niet zichtbaar. Anyway, ik zei ook niet voor niets tondeuse . Dan kun je een standje kiezen waarbij je dus geen kale benen krijgt, maar alleen kortere haren.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Een zonnebank is alleen kankerverwekkend voor huidtype 1 of wanneer er overmatig gebruik van wordt gemaakt. Je huid droogt er wel door uit, maar als je niet te vaak gaat valt dit reuze mee. Je hoeft niet 3x per week naar de zonnebank te gaan. Eerst twee keer per week totdat je de juiste kleur hebt, en dan diezelfde kleur behouden door bijvoorbeeld eens in de 2 of eens in de 3 weken te zonnebanken.


Veel jongens hebben van nature geen beenhaar, of in ieder geval niet zichtbaar. Anyway, ik zei ook niet voor niets tondeuse . Dan kun je een standje kiezen waarbij je dus geen kale benen krijgt, maar alleen kortere haren.
Ook dat is kankerverwekkend. Wellicht minder dan dagelijks onder de zonnebank, maar jij trekt hier grenzen die nergens op gebaseerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Ook dat is kankerverwekkend. Wellicht minder dan dagelijks onder de zonnebank, maar jij trekt hier grenzen die nergens op gebaseerd zijn.
Helaas, ik heb gelijk. Een aantal jaar geleden is er uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat er een relatie is tussen kanker en zonnebanken. Dit wetenschappelijk artikel was gebaseerd op 15 onderzoeken. Deze wetenschapper was echter vrij incompetent, want later bleek dat wanneer de onderzoeken van huidtype 1 werden weggehaald, de relatie tussen kanker en zonnebankgebruik ook verdween. Het is zelfs zo dat UV-licht kanker kan voorkomen:

Citaat:
UV-licht - dat zowel door de zon als door zonnebanken wordt afgegeven - zorgt voor een lagere kans op borstkanker, dikkedarm- en prostaatkanker. Dit hangt samen met voldoende aanwezigheid van vitamine D in het lichaam. Deze vitamine wordt in de huid aangemaakt onder invloed van UV-licht. Zo blijkt onder meer dat mensen met een hoge vitamine D-spiegel in hun bloed een lager risico op dikkedarmkanker hebben.

Als men weinig in de zon komt of als er weinig of geen zon is, moet men hier op andere wijze in voorzien. Bij de aanbeveling is een zorgvuldige afweging gemaakt tussen de gunstige gevolgen van UV-licht (vorming van vitamine D) en het mogelijke negatieve gevolg, te weten het optreden van huidkanker.

Hierop is een grote kans bij langdurig zonnebaden of anderszins lang verblijf in de zon. Dit leidt gemakkelijk tot verbranding en dat moet ten alle tijde worden vermeden.
Dit concludeert de branchevereniging van zonnestudio’s, Samenwerking Verantwoord Zonnen (SVZ), uit het vrijdag jl. verschenen rapport van KWF Kankerbestrijding over de relatie tussen kanker, zonnestraling en vitamine D.
Het is dus kankerverwekkend bij overmatig gebruik, verbranding of bij huidtype 1.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 15:41
Verwijderd
ik ben nu net 13 jaar en ben opzich best wel wit (m`n benen zijn best wit) en ze zitten vol met haar jezuss niet normaal voor een 13 jarige, maar ben er trots op
de helft van de klas heeft niet eens okselhaar mietjes
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 15:43
Verwijderd
Citaat:
Helaas, ik heb gelijk.
Nee dat heb je niet.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2012, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Nee dat heb je niet.
Bedankt voor je onderbouwde argumenten, nu sta je inderdaad sterk.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 18:34
just_me15
just_me15 is offline
Hi,

Ik ben een jongen van 15 jaar en ik heb al redelijk wat haar op m'n been zitten...
Maar wat het probleem van mij is, is dat dat redelijke beenhaar best veel is (als ik dit vergelijk met het been haar van mijn klasgenoten). Ik erger me hier dus ook kapot aan en zit elke avond tegen dat lelijke beenhaar aan te kijken....

De oorzaak hiervan is ook een beetje dat ik in de 1e al wel wat beenhaar had en andere jongens in mijn klas niet. Dus had ik voor mij geen keus en scheerde ik mijn benen 2x. Nu heb ik dus gelezen dat het 2x zo snel en dik terug komt... Dat is volgens mij bij mij ook zo
Kheb al wat research gedaan (ook op deze site). Maar wat is nou het beste om mijn beenhaar een beetje weg te krijgen of something like that?? bleken?
btw, ik ga mijn benen niet meer scheren want, dat is dus de grootste boosdoener voor mij!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 18:54
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je haar wordt niet dikker van scheren, de reden dat je haar dikker is geworden is doordat je ouder bent. en haren die je laat groeien slijten en worden daardoor wat dunner. Daarnaast snijd je bij scheren de haren schuin af waardoor ze dikker lijken.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Hi,

Ik ben een jongen van 15 jaar en ik heb al redelijk wat haar op m'n been zitten...
Maar wat het probleem van mij is, is dat dat redelijke beenhaar best veel is (als ik dit vergelijk met het been haar van mijn klasgenoten). Ik erger me hier dus ook kapot aan en zit elke avond tegen dat lelijke beenhaar aan te kijken....

De oorzaak hiervan is ook een beetje dat ik in de 1e al wel wat beenhaar had en andere jongens in mijn klas niet. Dus had ik voor mij geen keus en scheerde ik mijn benen 2x. Nu heb ik dus gelezen dat het 2x zo snel en dik terug komt... Dat is volgens mij bij mij ook zo
Kheb al wat research gedaan (ook op deze site). Maar wat is nou het beste om mijn beenhaar een beetje weg te krijgen of something like that?? bleken?
btw, ik ga mijn benen niet meer scheren want, dat is dus de grootste boosdoener voor mij!
Gewoon tondeuse eroverheen op standje huppeldepup. En Pluis heeft gelijk, je haar wordt niet dikker en het groeit ook niet sneller terug.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2012, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Je haar wordt niet dikker van scheren, de reden dat je haar dikker is geworden is doordat je ouder bent. en haren die je laat groeien slijten en worden daardoor wat dunner. Daarnaast snijd je bij scheren de haren schuin af waardoor ze dikker lijken.
Dit, maar dan juist niet schuin. Het haartje loopt niet uit in een puntje maar wordt een stompje.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 13:01
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
Helaas, ik heb gelijk. Een aantal jaar geleden is er uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat er een relatie is tussen kanker en zonnebanken. Dit wetenschappelijk artikel was gebaseerd op 15 onderzoeken. Deze wetenschapper was echter vrij incompetent, want later bleek dat wanneer de onderzoeken van huidtype 1 werden weggehaald, de relatie tussen kanker en zonnebankgebruik ook verdween. Het is zelfs zo dat UV-licht kanker kan voorkomen:


Het is dus kankerverwekkend bij overmatig gebruik, verbranding of bij huidtype 1.
Dit artikel uit de Telegraaf is je bron, geloof ik? Súperbetrouwbaar inderdaad. Vitamine D kan helpen darmkanker te voorkomen, maar dat kun je ook uit andere dingen halen dan de zonnebank, bijvoorbeeld eten waar je geen huidkanker van krijgt.

Teveel zonnen is gewoon niet goed voor je huid. Je krijgt er niet meteen kanker van maar je loopt wel meer risico. Verder is het jammer dat TS zelf niet reageert, hij maakt het namelijk knap lastig, want hij schaamt zich voor zijn bleek zijn, maar wordt niet bruin. Hij schaamt zich voor zijn haar, maar wil het niet scheren want dat is niet mannelijk. Nou ja, dan blijft als oplossing stoppen met je schamen voor je haar en huidskleur. Zoals al gezegd is, je bent echt niet de enige en het spaart je veel moeite als je je er niet zo druk over maakt.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Dit artikel uit de Telegraaf is je bron, geloof ik? Súperbetrouwbaar inderdaad. Vitamine D kan helpen darmkanker te voorkomen, maar dat kun je ook uit andere dingen halen dan de zonnebank, bijvoorbeeld eten waar je geen huidkanker van krijgt.
Dat de Telegraaf niet de betrouwbaarste krant is, is waar. Waar het nieuws is gepubliceerd is echter irrelevant. Het gaat erom waar zij het nieuws vandaan halen. Dat doet de Telegraaf niet altijd even goed, maar in dit geval gaat het om een rapport van KWF Kankerbestrijding. Daarom is het dus wel een betrouwbaar artikel.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 13:56
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Wat je erbij vergeet te vermelden is dit:
Citaat:
UV-licht - dat zowel door de zon als door zonnebanken wordt afgegeven - zorgt voor een lagere kans op borstkanker, dikkedarm- en prostaatkanker.
Het gaat over borst-, dikkedarm- en prostaatkanker. Het artikel zegt weinig over de risico's voor de huid zelf, maar daar gaat dit topic wel over. Het artikel wordt ook besloten met een waarschuwing dat langdurig zonnebaden wel schadelijk is, en wat een "verantwoorde planning" is, wordt niet vermeld (dit kan net zo goed 5 minuten per week zijn, en ik denk niet dat er iemand is die zo kort onder de zonnebank gaat. Daarnaast krijg je die dosis UV-straling ook wel als je gewoon in de zon loopt buiten, dat staat óók in het artikel).

Als je een artikel gebruikt om je argumenten kracht bij te zetten, citeer dan uit een artikel dat relevant is voor de discussie.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 29-03-2012, 15:01
Verwijderd
Citaat:
Wat je erbij vergeet te vermelden is dit:
Het gaat over borst-, dikkedarm- en prostaatkanker. Het artikel zegt weinig over de risico's voor de huid zelf, maar daar gaat dit topic wel over. Het artikel wordt ook besloten met een waarschuwing dat langdurig zonnebaden wel schadelijk is, en wat een "verantwoorde planning" is, wordt niet vermeld (dit kan net zo goed 5 minuten per week zijn, en ik denk niet dat er iemand is die zo kort onder de zonnebank gaat. Daarnaast krijg je die dosis UV-straling ook wel als je gewoon in de zon loopt buiten, dat staat óók in het artikel).

Als je een artikel gebruikt om je argumenten kracht bij te zetten, citeer dan uit een artikel dat relevant is voor de discussie.
Ik heb in deze thread al aangegeven dat overmatig zonnebaden niet goed is.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Wat heb je liever?
.Ingrid.
67 01-09-2008 21:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:00.