Oud 18-05-2010, 13:08
lol_nl
lol_nl is offline
Het examen was echt heel goed te doen vond ik. De drie uitgekozen teksten kon ik bijna alle drie in het Latijn snel doorlezen en begrijpen. Er waren helemaal geen ingewikkelde vragen over grammatica, noch werd er veel over de achtergrondinformatie gevraagd.
De vertaling heb ik op een zinsgedeelte na (met "ab ... exclusae") als het goed is helemaal goed.

Mijn cijfer zou volgens examen.nl ergens tussen de 8,3 en 9,6 moeten liggen .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2010, 13:45
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Ik haat je.

Nee hoor, bij mij ging het ook alleraardigst. Ik heb haat aan vertalingen, maar dat ging ook wel goed. Makkelijke tekst, als ik het gewoon helemaal snap. 8-)

Vraag 1 vond ik wel slecht. Enige scorepunt dat ik tot noch toe (t/m vraag 14 nagekeken) heb gemist. Tenzij mijn antwoord onverhoopt goed wordt gerekend. Maar het is gewoon een slechte vraag imo. Het was op meerdere manieren op te vatten

EDIT: Met de gemiddelde norm van vorige jaren in petto (al verwacht ik dat het een vrij lage norm zal zijn) zou ik voor tekstbegrip een 4,6 hebben; in het negatiefste geval een 4 en het positiefste geval een 5,2. Daarbij moet wel worden aangetekend dat ik een paar dubieuze vragen in mijn nadeel heb beslist; de 29 punten die ik voor het tekstbegrip heb verzameld, zijn wel het absolute minimum.
Nu de tekst nakijken, maar dat wordt lastig. a) omdat dat toch íets meer natte vinger werk is, en b) omdat ik geen tijd meer had m'n tekst over te schrijven en zodoende niet precíes meer weet wat ik had.

Edit: Meh, ik heb een hele zin overgeslagen. Net als gister weer genekt door m'n slordigheid.

Ja hoor, waar slaat dit nou op?

"prohibentur adire ad filios, prohibentur 3 liberis suis cibum vestitumque ferre"

4 punten! Waarom is die zin in godsnaam 4 punten waard?

Laatst gewijzigd op 18-05-2010 om 13:59.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 14:11
lol_nl
lol_nl is offline
Citaat:

Vraag 1 vond ik wel slecht. Enige scorepunt dat ik tot noch toe (t/m vraag 14 nagekeken) heb gemist. Tenzij mijn antwoord onverhoopt goed wordt gerekend. Maar het is gewoon een slechte vraag imo. Het was op meerdere manieren op te vatten
Helemaal mee eens. Het woord "Wat" kan op zoveel manieren worden opgevat. Ik dacht eerst ook aan een zinsconstructie of echt een aanvulling in het Nederlands, maar heb uiteindelijk alleen genoteerd dat er nog een persoonsvorm in de zin moest. Achja...

Citaat:

Meh, ik heb een hele zin overgeslagen. Net als gister weer genekt door m'n slordigheid.
Wow, hoe kun je zomaar over een zin heen lezen ?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 14:17
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
Wow, hoe kun je zomaar over een zin heen lezen ?
Gruwelijk falen. Net zoals ik op meer plekken niet helemaal zorgvuldig ben geweest Wel vervelend, het waren vrij makkelijke zinnen die ik overgeslagen heb zo te zien.

Maar goed. Ik kom uit op een punt of 60. Ik verwacht dat het een vrij strenge norm zal zijn, dus ik ga uit van een 7,5 of iets dergelijks.

Waar zaten jouw (schaarse) fouten, overigens?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 15:03
lol_nl
lol_nl is offline
13c had in niet. Ik had quadrantaria opgezocht, maar kwam toen uit op iets van een kwart of iets anders met vier in ieder geval. Ik kon die zin net niet helemaal vertalen, dus ik heb maar iets anders gegokt.
Bij 20 had in invitam niet. Ik had "Vale, puella!" in plaats daarvan. Maar bij nader inzien is invitam nog wel veel duidelijker.
En verder heb ik bij een aantal andere vragen twijfels of mijn uitleg wel compleet was of stonden er dingen in het antwoordmodel die ik niet had.

Maar ik mijn SE-cijfer is een 8,6, dus ik hoop dat ik minimaal een 8,4 haal (waar ik toch wel op reken). Wat moet jij halen om een mooi gemiddelde te staan?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 15:20
Hanneke!
Avatar van Hanneke!
Hanneke! is offline
Ik had beletten ipv verhinderen/verbieden, terwijl ik voor de rest die hele zin goed had Heb zo tussen de 7,5 en 8,5 denk ik..
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 15:54
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Citaat:
13c had in niet. Ik had quadrantaria opgezocht, maar kwam toen uit op iets van een kwart of iets anders met vier in ieder geval. Ik kon die zin net niet helemaal vertalen, dus ik heb maar iets anders gegokt.
Bij 20 had in invitam niet. Ik had "Vale, puella!" in plaats daarvan. Maar bij nader inzien is invitam nog wel veel duidelijker.
En verder heb ik bij een aantal andere vragen twijfels of mijn uitleg wel compleet was of stonden er dingen in het antwoordmodel die ik niet had.

Maar ik mijn SE-cijfer is een 8,6, dus ik hoop dat ik minimaal een 8,4 haal (waar ik toch wel op reken). Wat moet jij halen om een mooi gemiddelde te staan?
1,0 was m'n doel (2 tekorten), 2,2 was mooi meegenomen (1 tekort), 4,2 was mooier meegenomen (voldoende), 6,2 is mooist meegenomen (gem. 7), 8,2 zou prachtig zijn (gem. 8).
Dat laatste zit er niet in, vrees ik. Daarvoor zijn mijn vertaalvaardigheden te matig. Dat heeft me ook al opgebroken bij de schoolexamens... 8-)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 18:51
Verwijderd
Ik had 13c ook niet, geen tijd voor en alle woorden wel opgezocht maar had geen idee welke het waren.

Verder had ik 19 punten voor de begripsvragen (met dank aan mijn ziekzijn toen we Catullus deden en het feit dat het gedicht niet goed behandeld was) en 24 bij de vertaling, wat me nog meeviel. Maar ik had liber als vrij(heid) vertaald, zoons kon ik niet vinden in mijn woordenboek.

Cijfer ligt tussen de 5,2 en de 7,2, dus sowieso een 7 en wie weet wel een 8 binnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Latijn of Wetenschappen-Wiskunde
Verwijderd
0 02-04-2011 16:24
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hoe zijn of waren jouw lerar(ess)en Grieks, Latijn en/of KCV?
Cherry Springs
5 18-09-2008 16:51
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gekozen voor Latijn en Grieks
annoliesje
6 19-11-2006 17:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Voor de mensen die Latijn studeren
xxDomingoxx
4 28-03-2002 21:23
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen ontzettend teleurgesteld in latijn & grieks
original charlie
10 19-02-2002 18:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stelling: Latijn is beter dan Grieks
Musliston
47 16-01-2001 20:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:05.