Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2002, 19:01
*Butterfly*
*Butterfly* is offline
Het is onderzocht...Langer als 7 uur slapen per nacht is slecht voor je. Nou ben ik iemand die 9 uur per nacht slaapt (en nog moe is 's ochtends).....Dus ik schijn nu eerder ziek te worden, en korter te leven...

Persoonlijk twijfel ik een beetje aan dat onderzoek. Wat vinden jullie ervan? Slapen jullie zoals voorgeschreven wordt? (tussen de 5 en 7 uur per nacht)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 19:31
angel_undercover
Avatar van angel_undercover
angel_undercover is offline
5 tot 7 uur slapen??? ik dacht dat je minstens 8 uur moest slapen!

ik slaap veel meer, heb mijn slaap goed nodig: minstens 8 uur, soms 9 of 10 uur

grxxtz
__________________
Clone Gsus || youre just jalous cause the little voices are talking to me... || Volkomen kut...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 19:37
sanne60
sanne60 is offline
Ik heb ook genoeg onderzoeken gelezen waarbij rond de 9,10 uur werd aanbevolen, dus ik geloof er niet zoveel van. Als ik voor mezelf spreek heb ik echt dik 9 uur nodig om me echt fit te voelen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 19:41
Remqo
Avatar van Remqo
Remqo is offline
Ik vind het allemaal een beetje te ver gezocht. Ik denk wel als men onregelmatig slaapt dat het dan wel slecht voor je is.
Doordeweeks slaap ik maar 4 tot 5 uurtjes per nacht
in het weekend kan ik wel klokkie rond slapen. Dat lijkt mij wel ongezond
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 20:29
@pie
@pie is offline
Citaat:
*Butterfly* schreef:
Het is onderzocht...Langer als 7 uur slapen per nacht is slecht voor je. Nou ben ik iemand die 9 uur per nacht slaapt (en nog moe is 's ochtends).....Dus ik schijn nu eerder ziek te worden, en korter te leven...

Persoonlijk twijfel ik een beetje aan dat onderzoek. Wat vinden jullie ervan? Slapen jullie zoals voorgeschreven wordt? (tussen de 5 en 7 uur per nacht)
ik kan beter tegen kort slapen (6-8 uur) dan tegen echt lang slapen (8-12 uur)
vanochtend om 6 uur me nest ingekropen na het uitgaan, om 11 uur eruit en ik voel me nu nog niet moe :-)

dus is echt per persoon verschillend denk ik
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))
Met citaat reageren
Oud 17-02-2002, 20:49
ZzZzJaNtAlZzZzkiE
Avatar van ZzZzJaNtAlZzZzkiE
ZzZzJaNtAlZzZzkiE is offline
hahah ......nog nooit van gehoord maar....wel gappug om te lezen haha...ik hep wel als ik vroeg naar me bed ga en vroeg wir op moet dat ik moeier ben dan dat ik laat ga slapen en....vroeg op moet ook wel raar vind ik
__________________
ach...:) haha lievurg ook :) jij!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 07:25
Verwijderd
Ik zit nu op 4,5 uur vannacht en ik ben moe en brak. Tsja, ik doe dan ook wel een ochtendkrant en lig er vanmiddag wel in tot 1.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 09:53
Janet
Avatar van Janet
Janet is offline
zozo,nouja ik slaap denk ik gamiddeld 8 uurtjes ofzo,ja vandaag ietsmeer 10 uurtje ofzo.....maar toch...
__________________
*I love Superfly*
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 20:59
Oen
Avatar van Oen
Oen is offline
ZOOGDIER BENODIGD AANTAL UREN SLAAP PER 24 UUR
Luiaard 20
Opossum 19
Koala 18
Leeuw 16
Muis 13
Jaguar 10
Chimpansee 9
Mens, konijn, varken, neushoorn 8
Grijze zeehond, dolfijn 6
Koe, geit, ezel, schaap 3
Paard, olifant 2
Giraffe 20 minuten


1.4 Functie

De slaap blijkt een belangrijke functie te hebben bij de vorming van het lange-termijngeheugen. In de eerste periode van de slaap, de deltaslaap, worden indrukken van de voorgaande dag gereactiveerd. Deze indrukken zijn gedurende de dag in de hersenen opgeslagen in de hippocampus en in de hersenschors. Tegelijkertijd worden allerlei eiwitten gevormd die de hersencellen gereed maken voor de opslag van informatie in het lange-termijngeheugen. Deze opslag vindt plaats tijdens de vierde REM-slaap. De belangrijkste van de gereactiveerde indrukken worden dan in de hersenschors versterkt, en door middel van associaties verbonden aan andere reeds opgeslagen indrukken. Hierdoor gaan zij deel uitmaken van het lange-termijngeheugen.

1. SLAAP BIJ DE MENS

De mens brengt ca. 30% van zijn leven slapend door, waarvan 20–25% dromend.

1.1 Slaapbehoefte

Slaap is noodzakelijk voor het herstel van lichaam en geest. De behoefte aan slaap verschilt sterk tussen mensen. Hij hangt af van geslacht, van het soort leven dat men leidt en van de leeftijd. Volwassenen hebben gemiddeld 7 tot 8 uur slaap nodig, kinderen vaak meer en bejaarden vaak minder. Vrouwen slapen gemiddeld iets langer dan mannen.

De slaapbehoefte is het grootst in de avond. Gemiddeld twintig minuten na het naar bed gaan valt men in slaap. In het begin is de slaap diep. Naarmate de nacht vordert wordt de slaap geleidelijk minder diep. In het tweede deel van de slaap neemt de droomslaap toe.

Wie korter dan 5 uur per nacht slaapt, krijgt een slaaptekort. Proefpersonen die systematisch slaap werd onthouden, vertoonden na verloop van tijd een steeds groter wordende vermoeidheid. Ook personen die perioden van slechts enkele uren slapen afwisselen met perioden van lang uitslapen, komen slaap tekort (slaapboulimie), met name doordat zij een aantal nachten niet aan de vierde en laatste REM-slaap toekomen. Een chronisch slaaptekort kan ook een negatieve invloed hebben op het immuunsysteem.

encarta
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 21:20
***DKNY'ke***
Avatar van ***DKNY'ke***
***DKNY'ke*** is offline
het hangt v mens tot mens af hoeveel slaap je nodig hebt, ik kijk 'snachts tv tot max. 1u (heel uitzonderlijk later) en sta op om 7u, heb dus maar maximum 6uurtjes slaap per nacht doordeweek, en meestal gaat er toch minstens n halfuurtje overheen vooraleer ik in slaap gesukkeld ben, dus maak er maar 5.5u v!!! een vriendin v me heeft veel meer slaap nodig, die gaat bewust om 9u slapen en staat om 7u op, als ze om 9u30 gaat slape savonds, is ze op school niet te genieten!!!
nouja, dat was t dan

xELSx
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 21:48
kizzy
kizzy is offline
de meeste mensen hebben minimaal 6 a 7 uur nodig zegt men (ik deed het ook altijd met veel minder) maar ik denk dat meer slapen echt niet schadelijk is... 't is toch goed voor je lichaam ECHT slapen.. en dat luieren in bed is denk ik wel slecht voor je...

ik slaap 12 uur per dag
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 17:25
*Butterfly*
*Butterfly* is offline
Citaat:
kizzy schreef:
ik slaap 12 uur per dag
Hoe krijg je dat voor elkaar? Dan zou je om 19.00 uur naar bed moeten gaan, als je om 7 uur 's ochtends moest opstaan....Lijkt me nogal vaag
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 17:48
!KiTTiE!
Avatar van !KiTTiE!
!KiTTiE! is offline

het verschilt wel van mens tot mens, mijn zus slaap ongeveer 1.5 uur eerder as ik doordeweek en ze i 4 jaar ouder, en meestal ook nog moe
__________________
ik ben een muisje
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 18:19
punkyfish
punkyfish is offline
ik slaap maximaal 6 uur per nacht en dat is te weinig voor mij, dat merk ik. maar ik kan niet slapen
__________________
...amen...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 22:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
neem het me vaak voor, maar het lukt me gewoon niet genoeg te slapen.
net als nu: kmoet morgen 7.00 weer op (school ) maar ja, dan is het schaatsen op tv en wil ik ook nog ff op scholieren.com

zo is er dus altijd wel wat..

gemiddeld slaap ik denk ik 7 uur
op zaterdag is dat zo'n 4 à 5 uur
en op zondag zo'n 11 uur
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 09:19
Verwijderd
Ik heb iets van 9 uur nodig...en dan ben ik als ik op sta nog moe, maar ja. Maar die 9 uur haal ik meestal niet, want dan zou ik om 21.00 in bed moeten liggen en slapen. Als ik er om 6 uur uit moet slaap ik meestal 6,5 à 7 uur, als ik er om 7 uur uit moet 8 à 9 uur.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 09:39
Verwijderd
Ze bedoelen waarschijnlijk dat je er erg lui van wordt, in de vakantie ben ik nl. altijd erg ui want ik slaap dan 10 uur, anders 8
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 11:09
prikkeldraad19
prikkeldraad19 is offline
Ik slaap meestal minder, hoewel ik de laatste tijd lekker kan uitslapen, maar dat betekend ook dat ik vaak snel duf ben, dus ik denk dat ik binnenkort lekker de wekker weer ga zetten en wat meer ga werken.
Uiteindelijk haal ik het ook altijd in. Dan slaap ik een week 6 uur per nacht en daarna slaap ik dan een nacht 10 uur ofzo.
__________________
Geluk zit in een klein hoekje
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 13:32
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
*Butterfly* schreef:
Het is onderzocht...Langer als 7 uur slapen per nacht is slecht voor je. Nou ben ik iemand die 9 uur per nacht slaapt (en nog moe is 's ochtends).....Dus ik schijn nu eerder ziek te worden, en korter te leven...
*Ook gelezen*
Volgens mij is het voor iedereen verschillend.
Het gaat er gewoon om of je (in de tijd dat je slaapt) goed slaapt zodat je de volgende dag weer fit bent. Dus de 1 met 5 uur en de ander met 10 per n8 ofzo.
Ook lijkt t me belangrijk dat je regelmatig slaapt, dus niet de ene dag 10 en de volgende weer 5 en vervolgens weer 3 ofzo... Dat verstoort je bioritme.

xxx's Julia(h) (die ook niet goed in slaap kan komen)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 14:34
the_conquer
the_conquer is offline
slaapstorenisje, ik slaap savonds veel minder soms, maar ik denk dat het onderzoek niet echt klopt.
__________________
Better to reign in hell than to serve in heaven
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 14:59
just.a.girl
just.a.girl is offline
k slaap altijd ongeveer 8 uur
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 16:29
Verwijderd
Ik slaap 1 a 2 uur per nacht en ben ook ziek dus of het uit maakt
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 17:06
Verwijderd
ach ik slaap altijd slecht, volgens mij boeit dat niet zo hoor..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 17:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
testout.com schreef:
Ik slaap 1 a 2 uur per nacht en ben ook ziek dus of het uit maakt
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 20:06
XQWS
XQWS is offline
volgens mij kan je dan beter korter leven dan nooit lekker uitgeslapen zijn . want ik voel me doordeweeks altijd rot doordat ik te weinig slaap en dan verlang ik echt wel naar zondag dat ik uit kan slapen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 22:14
Lieke666
Lieke666 is offline
Dan leef ik gezond
maar ik denk dat het best wel onzin is het verschilt per mens
__________________
Death is the greatest kick of all, that's why they save it for last
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 18:59
Günther
Avatar van Günther
Günther is offline
doordeweeks slaap ik 6/7 uur en in het weekend minder als ik uitga en meer als ik niet uitga
__________________
spoorontwijkend gedrag
Met citaat reageren
Oud 21-02-2002, 20:50
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
linda85 schreef:


zeg dat wel! Ik slaap elke nacht een uur of 10! Hoe kan dat? 1 a 2 uur? Da's echt belachelijk weinig!
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 14:18
just.a.girl
just.a.girl is offline
k heb minstens 8 uur nodig,k slaap altijd 9 uur,in t weekend langer,
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 15:14
Uncle_Sam
Avatar van Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Ik heb doordeweeks zes uur slaap nodig; ik slaap er vijf. In het weekend twee uurtjes meer.
__________________
Sig heil.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid 's middags slapen slecht?
moon
8 24-01-2008 10:49
Verhalen & Gedichten Over Slaap
*nerwen elensar
3 18-01-2008 13:06
Lichaam & Gezondheid Hoeveel slapen?
Politiker
46 12-02-2007 10:27
Verhalen & Gedichten Slapen
Charlottetje
6 31-12-2003 12:12
Lichaam & Gezondheid Erg slecht slapen...
Gwenniej
20 15-07-2003 20:43
Liefde & Relatie Slapen bij elkaar volgens de ouders ....
Verwijderd
15 30-01-2003 22:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.