Oud 08-12-2003, 17:11
hmvreemd
hmvreemd is offline
halloow,
'k zoek documentatie voor een stukje dat ik moet schrijven over geweld tegen criminaliteit. Zoals toen met die vrouw (anja joos) die doodgeschopt werd omdat ze een blikje boer zou hebben gestolen. Weten jullie meer gevallen van zo'n hard optreden tegen 'criminaliteit'? Hoever mag je gaan bij het zelf achter iemand aangaan die iets gestolen heeft? tot de deur van je supermarkt of verder.... wie krijgt straf? de dief, de persoon die de dief straft of allebei en hoe worden ze gestraft? weet je ook waar ik meer info kan vinden (krantenberichten en wetten)?
k heb al bij google gezocht, maar ik kan geen vergelijkbare nieuwsberichten enzo vinden.
__________________
verzin maar wat leuks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2003, 17:16
Scatterbrain
Avatar van Scatterbrain
Scatterbrain is offline
Hebben jullie op school niet zoiets als een krantenbank waar je allerlei artikelen kan vinden? op www.krantenbank.nl kun je kijken, maar alleen als je een wachtwoord hebt..
__________________
false advertisement
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 17:17
hmvreemd
hmvreemd is offline
hm k zit nu niet op school
__________________
verzin maar wat leuks
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 17:19
Scatterbrain
Avatar van Scatterbrain
Scatterbrain is offline
Neej dat snap ik, maar dan kun je morgen toch kijken ofzow? weet niet wanneer je het af moet hebben..
__________________
false advertisement
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 17:29
hmvreemd
hmvreemd is offline
morgen moet k het al inleveren.
naja toch bedankt
__________________
verzin maar wat leuks
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 17:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Misschien heb je iets aan m'n samenvatting van Criminaliteit, Strafrecht en Samenleving (een module die ik op school heb gehad).
Er staan oa. strafuitsluitingsgronden in. Ik denk dat je vooral naar noodweer en noodweerexces moet kijken. Verder heb ik er even bij gezet naar welke omstandigheden een rechter kijkt.
De rechter bepaalt of zo'n uitsluitingsgrond op de zaak van toepassing is, dus ga er niet vanuit dat (zodra de zin ook maar een beetje van toepassing lijkt) de personen direct vrij uit gaan. Dit is dus slechts een samenvatting en is bovendien ook maar een klein deel van hoe alles in de wet omschreven staat.

Citaat:
Naast dat een gedrag aan de delictsomdschrijving moet voldoen, moet het ook aan nog vier voorwaarden te voldoen om strafbaar te zijn:
- Alleen menselijk gedrag is strafbaar. Gedachten en gevoelens kunnen dus niet bestraft worden. Ook dieren niet. Bij BV’s, verenigingen enz. is degene die aanzet tot strafbaar gedrag degene die gestraft wordt voor een bepaalde handeling.
- Alle bestanddelen uit de delictsomschrijving moeten zijn bewezen.
- Het gedrag moet wederrechterlijk zijn. Wederrechterlijk = in strijd met de rechtsorde. Wanneer er een goede reden wordt aangevoerd waarom hij voor het plegen van het delict niet gestraft zou moeten worden kan de dader ‘ontslagen van rechtsvervolging’ worden. Hij wordt dan niet gestraft. Rechtvaardigheidsgronden zijn:
- Noodweer = Als iemand geprobeerd heeft lijf en goederen te verdedigen tegen aanvallen.
- Overmacht = Als de verdachte werd gedwongen tot het strafbaar feit.
- Relatieve overmacht of noodtoestand = Als een verdachte moest kiezen tussen twee kwaden.
- Het schuldbeginsel = de dader moet schuldig zijn.

Soms kan een delict worden gepleegd zonder dat het de dader aangerekend kan worden, ook al zijn aan alle voorwaarden ervoor vervuld. De dader kan zich dan beroepen op een schulduitsluitingsgrond. De dader wordt dan niet gestraft. De schulduitsluitingsgronden zijn:
- Ontoerekenbaarheid van de dader. Hij weet dan niet wat hij doet en heeft geen schuld.
- Noodweerexces. Wanneer iemand uit emotie een hander verdedigingsmiddel hanteert als noodzakelijk. Hangt samen met noodweer.
- Psychische overmacht / overmachtexces. Als iemand door zware psychische druk een misdrijf pleegt. De druk moet zo groot zijn dat anderen hetzelfde zouden hebben gedaan.
- Afwezigheid van alle schuld. Wanneer iemand een delict pleegt zonder het te weten.

Strafuitsluitingsgronden = rechtvaardigingsgronden en schulduitsluitingsgronden à wel een delict, geen straf.

7.7 Het bepalen van de strafmaat
Het eerste boek geeft ook de criteria de de rechter moet hanteren bij het kiezen van de hoogte van de straf:
- De ernst van het delict. De rechter mag nooit een hogere straf geven als de maximale straf die voor het delict is bepaald.
- De omstandigheden waaronder het delict is gepleegd. Hierbij zijn er twee soorten:
- Subjectieve omstandigheden à hebben te maken met de dader. Was er opzet in het spel, werden bewust risico’s genomen of waren er belangrijke redenen?
- Objectieve omstandigheden à buiten de dader. Wat zijn de gevolgen van het delict?
Ook bijkomende omstandigheden à was bij bijv. diefstal ook sprake van geweld?

Toch straffen van verschillende rechters altijd wel anders. Maar ook: geen zaak is identiek!
En er is ook een zaak waarbij een inbreker werd belaagd door der persoon waarbij werd ingebroken. De inbreker hield er (dacht ik) een gebroken arm aan over en heeft vervolgens aangifte van mishandeling gedaan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2003, 17:47
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Verwond nooit een inbreker met een bijl

Van een onzer verslaggeefsters

Wakker geschrokken van gestommel loopt Engin K.(33) naar de woonkamer. De tweeling slaapt rustig door, zijn vrouw zit rechtop in bed. Zij hoort enkele seconden later geschreeuw en weet op dat moment dat haar echtgenoot een indringer heeft betrapt. Trillend van de zenuwen belt ze de politie, terwijl elders in de woning een achtervolging en een worsteling plaatsvinden.

Haar adem stokt in haar keel als ze hoort dat de twee de kinderkamer hebben bereikt. De tweeling! Haar man schreeuwt iets in zijn gebrekkige Nederlands en in zijn moedertaal Turks. ,,Laat los, alsjeblieft, doe haar niets aan'', verstaat ze. Zonder na te denken, stormt ze de gang op en ziet de vreemde man staan, met haar 7-jarige dochter in zijn armen.

Wat daarna precies gebeurde, is nog onduidelijk. Ze weet het niet goed meer en ook K. herinnert zich weinig van het nachtelijke drama. Maar om redenen die haar volstrekt onduidelijk zijn, is K.'s vrouw de komende nachten alleen met de kinderen thuis in de flat aan de Edisonstraat in Den Bosch. Haar man zit volledig in de war in de politiecel; de inbreker ligt zwaar gewond in het ziekenhuis. Hij is het huis ontvlucht door van drie hoog naar beneden te springen.

Volgens justitie zit Engin K. vast omdat bij de worsteling donderdagnacht een hakbijl is gebruikt. Onderzocht moet worden of de ernstige verwondingen van de inbreker veroorzaakt zijn door dat wapen en of sprake was van zelfverdediging van Engin.

,,Ze willen weten of hij voor eigen rechter heeft gespeeld. Dat mag immers niet in Nederland'', zegt de advocaat van K., B.M.G. Frencken. ,,Mijn cliënt heeft geprobeerd zijn dochter te redden, hij was ten einde raad en is nog steeds doodsbang. Ik vind dit een heel dubieuze zaak.''

Justitie in Den Bosch noemt de inbreker zowel verdachte als slachtoffer. Engin K. is alleen verdachte. ,,Dat komt omdat mijn cliënt - godzijdank - fysiek ongedeerd is'', aldus K.'s raadsman. ,,Een arts heeft voorlopig vastgesteld dat de inbreker letsel aan zijn rug heeft. Als blijkt dat dit komt door de val van drie hoog, wordt Engin direct in vrijheid gesteld.''

Heeft de bijl de verwondingen veroorzaakt, dan zou volgens justitie sprake kunnen zijn van een aanval in de rug, wat niet duidt op zelfverdediging. K. zit dan in elk geval tot woensdag vast en kan uiteindelijk worden vervolgd voor mishandeling of poging tot doodslag.

Het voor eigen rechter spelen, blijft een ingewikkeld justitieel fenomeen. Voor een succesvol beroep op noodweer moet de verdediging redelijk zijn geweest en in verhouding staan tot de ernst van het gevaar. Wie met een bijl inhakt op een vluchtende inbreker, handelt volgens de wet niet uit noodweer.

K. is niet de eerste man die huis en haard verdedigt en zelf in de cel belandt. Eerder werd een campingbaas die een inbreker had betrapt en met een zaklamp geslagen, door de politierechter veroordeeld. De rechter vond de uitgedeelde klappen niet in verhouding staan tot de inbraak, hoewel de inbreker met een schroevendraaier had gedreigd. Een Haagse middenstander ketende ooit een winkeldief vast aan een lantaarnpaal en kreeg een aantal uren dienstverlening wegens wederrechtelijke vrijheidsberoving.
(donderdag 20 november, AD)

Citaat:
Noodweer of nooit weer


Een juwelier uit Breda is op 8 mei veroordeeld tot een voorwaardelijke straf van drie maanden en een werkstraf van twee honderd uur, omdat de rechters hem verantwoordelijk stelden voor de dood van een 26 jarige overvaller. Zoals bekend had hij de uit Amsterdam afkomstige crimineel met een pistoolschot onschadelijk weten te maken. Maar hij had hem, toen deze uitgeschakeld op de grond lag, ook nog een harde schop tegen het hoofd gegeven. Als gevolg van die trap zou de gearresteerde in een politiecel korte tijd later zijn overleden. Verwijten waren er overigens ook aan het adres van de politie, die weinig coulance aan de dag gelegd zou hebben. Volgens de advocaat van de veroordeelde juwelier M.Pijnenburg had zij de verwonde man in de cel aan zijn lot overgelaten. Met die straf kwam de juwelier er genadig van af, want twee weken eerder had de Officier van Justitie nog twee jaar geëist. Voor een deel erkende de rechtbank zijn beroep op noodweer exces, maar voor de mishandeling en het verboden wapenbezit kreeg hij toch nog straf. Het zit er dik in dat het Openbaar Ministerie het gerechtshof de zaak nog eens dunnetjes laat overdoen. Het hoger beroep zal dan alsnog uitwijzen in hoeverre een overreactie van een belaagde zal leiden tot straffeloosheid.


Het is niet de eerste keer dat aanvankelijke slachtoffers vlak na een overval zelf daders van een geweldsdelict worden. We hoeven niet lang in ons geheugen te graven als we denken aan de Albert Heijnmedewerker, die een overvaller na een wilde achtervolging wist te grijpen en vervolgens lelijk toetakelde. Hem werd mishandeling ten laste gelegd, mede omdat hij de boosdoener had nagetrapt. Prins Bernard, als boegbeeld van de volkswoede, nam het voor de wreker op en bood onmiddellijk aan een eventuele geldboete te willen betalen. Later bleek dat Zijne Koninklijke Hoogheid wat voorbarig had gereageerd, toen bekend werd dat de kruideniersknecht al eens eerder wegens een geweldsdelict was veroordeeld. De sympathie die velen koesteren jegens mensen die zich beroepen op noodweer of noodweer exces bestaat uit een geïnternaliseerd gevoel van “als mij dit was overkomen”. Naarmate dit rechtsgevoel meer de nadruk krijgt in de pers zal de rechtsgang er niet eenvoudiger op worden. Ook rechterlijke ambtenaren blijken niet altijd ongevoelig voor rechtvaardigheidsgevoelens onder het volk, zeker niet bij leden van het Openbaar Ministerie.


Aan de ene kant, zegt men, heeft het verguisde slachtoffer zijn ondergane mishandeling over zichzelf afgeroepen, maar anderzijds moet de ene wetsovertreding afgewogen worden tegen de andere. Zodra zelfverdediging gaat lijken op eigen richting zal het beroep op noodweer of noodweer exces minder kans van slagen maken . Ooit wilde een fruitkweker op noodweer exces een beroep doen toen hij voor de rechter stond omdat hij met zijn jachtgeweer had geschoten op een jongen, die zich door de sappige vruchten had laten verleiden in een appelboom te klauteren. Ieder weldenkend mens kon destijds op zijn vingers natellen dat de rechter die smoes niet zou accepteren. Een ongewapende inbreker mag men niet zonder meer met messteken verwonden. Ook een honkbalknuppel als slagwapen achter de toonbank zal de rechtbank niet automatisch als legaal afweermiddel erkennen. Meerdere gedupeerden die een inbreker op die manier bejegenden kwamen van een koude kermis thuis. Zelfs vroeg iemand die voor zo’n feit moest terecht staan cynisch of hij een inbreker wellicht voortaan een kopje koffie moest serveren.


Af en toe blijken uitkomsten in een rechtszaak ook anders uit te pakken. Het lijkt wel of er, als je in de handen van een jurist valt, andere werkelijkheden gaan gelden dan die je met goed fatsoen mag verwachten. Een voorbeeld van het omgekeerde was de zaak waarin de rechter wegens een hevige gemoedstoestand bij een dader de schuld kwijt schold. Een jonge vrouw schoot in een lifthal van een flat in de Bijlmermeer een man dood en verwondde een tweede, nadat beiden haar onder bedreiging van een mes wilden beroven. Zij was in paniek geraakt , ook omdat er in die tijd vele overvallen in de buurt waren geweest. Deze hevige gemoedstoestand rechtvaardigde, zoals juristen dat uitdrukken, haar beroep op noodweer exces.


Mede door uitgebreide aandacht in de pers over ernstige misdaden besluiten sommige mensen een vuurwapen aan te schaffen. Amerika als samenleving is daar een goed voorbeeld van. In navolging daarvan raadt de bekende wapenhandelaar Pistolen Paultje iedereen aan zich van zo’n zelfverdedigingsmiddel te voorzien. Volkert van der G. beweerde dat hij zijn vuurwapen had gekocht toen hij zich bedreigd voelde door opgefokte boeren uit zijn omgeving. Burgers worden daarnaast onverschilliger naarmate de politie haar drempels om snel te hulp te schieten verhoogt.Door de samenvoeging van de korpsen, de vermindering van het aantal bureaus en de slechtere telefonische bereikbaarheid hebben veel mensen het vertrouwen in de effectiviteit van de politie verloren. Alleen al de afweging om het 112 nummer dan wel het lastige te onthouden 0900 nummer te gebruiken, weerhoudt sommigen ervan de telefoon te pakken. Dat dit tot dramatische paniekreacties kan leiden, heeft het verleden menigmaal bewezen.


Gepubliceerd in Eindhovens Dagblad op 27 mei 2003
Citaat:
Werkstraf en boete voor eigen rechter spelen

KLAZIENAVEEN/ASSEN - De 46-jarige H.S. uit Klazienaveen is vrijdag door de politierechter in Assen veroordeeld tot een boete van 225 euro, waarvan 125 euro voorwaardelijk. Zijn zoon, de 24-jarige P.S. kreeg een werkstraf van 60 uur.
Vader en zoon speelden op 1 januari 2001 voor eigen rechter tijdens een uit de hand gelopen feest in het café van hun vrouw en moeder. De genodigden waren buiten 'vervelend' bezig met vuurwerk en gooiden ondoordacht knallers in het rond. Dit werkte de vader op de zenuwen. Hij gooide één van de feestgangers hardhandig tegen een ruit. Het slachtoffer liep daarbij een gekneusde pols en een blauw oog op.
De zoon was inmiddels naar buiten gekomen, om met de gasten te praten over hun wangedrag. Toen er echter vlakbij zijn lichaam een stuk vuurwerk ontplofte, ontplofte de zoon zelf ook. Hij liep naar de gooier en bewerkte hem met een bierflesje dat hij op dat moment in zijn hand had. Het slachtoffer had diverse snijwonden in het gezicht.

http://www.emmenonline.nl/content/ni...?NieuwsID=1014
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 20:17
hmvreemd
hmvreemd is offline
hee dankje linda!
dit is echt prcies de goede info!
__________________
verzin maar wat leuks
Met citaat reageren
Oud 09-12-2003, 22:17
NN
NN is offline
Citaat:
hmvreemd schreef op 08-12-2003 @ 17:11:
halloow,
'k zoek documentatie voor een stukje dat ik moet schrijven over geweld tegen criminaliteit. Zoals toen met die vrouw (anja joos) die doodgeschopt werd omdat ze een blikje boer zou hebben gestolen. Weten jullie meer gevallen van zo'n hard optreden tegen 'criminaliteit'? Hoever mag je gaan bij het zelf achter iemand aangaan die iets gestolen heeft? tot de deur van je supermarkt of verder.... wie krijgt straf? de dief, de persoon die de dief straft of allebei en hoe worden ze gestraft? weet je ook waar ik meer info kan vinden (krantenberichten en wetten)?
k heb al bij google gezocht, maar ik kan geen vergelijkbare nieuwsberichten enzo vinden.
Wat moet je precies schrijven? Voor wat voor doelgroep, etc.? Er zal ongetwijfeld een hoop interessante literatuur over het raakvlak van strafrecht en sociologie zijn, maar of je dat zoekt vraag ik me af.

Verder kan ik als rechtenstudent je misschien wel een beetje verder helpen, maar dan heb ik wle concrete vragen nodig wat je wil.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2003, 14:51
hmvreemd
hmvreemd is offline
nou wie er wordt gestraft. wanneer ben je een dader en wanneer slachtoffer? het gaat vooral om geweld.
__________________
verzin maar wat leuks
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine King Arthur and the knights of the saai table #594
Chick Rock
500 06-05-2009 11:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap America as the last man standing
Love & Peace
188 03-11-2008 13:45
Levensbeschouwing & Filosofie Populariteit van moslimfundamentalisme
exphy
238 01-06-2005 21:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoger straffen werkt wel.
Verwijderd
81 27-06-2004 21:12
De Kantine ‘Geweld op school maatschappelijk probleem’
niceman1984
10 02-05-2004 17:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kut-Marokkanen
Miss_Maroc
254 23-11-2002 01:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.