Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2004, 22:08
Elselien
Elselien is offline
Heej
Studeert er hier toevallig iemand informatica, die mij inhoudelijk wat meer over de opleiding kan vertellen?? Wat voor vakken je krijgt en wat dat inhoud enzo?? want op de site's kan je alleen maar zien hoe de jaren zijn ingedeeld, en ik heb me wel aangemeld voor een meeloopdag, maja heb nog geen bericht terug gekregen!!
Doeg Elselien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2004, 01:01
WillKillForSex
Avatar van WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Hallo Elselien

Ik ben een Junior Informaticus student en heb nu 1 jaar achter de rug op mijn opleiding. Ik zal het gelijk maar allemaal duidelijk uitleggen hoe het in elkaar steekt.

Ik zit op de Haagse Hoge School in Den Haag (wat zon beetje de beste school is in de randstad die informatica aanbiedt). Je hebt in de opleiding 5 subopleidingen die je kan volgen. Dit zijn

IDM (Informatie en Dienstverlening Management (dacht ik )
CMD (Communicatie en Multimedia Design)
I (Informatica (Ja, dan is het dus Informatica -> Informatica)
TI (Technische Informatica)
BI (Bedrijfskundige informatica)

Ik doe de opleiding Informatica met subopleiding Informatica dus. Het eerste jaar is vooral op de haagse hoge interessant omdat je ook de mogelijkheid krijgt 10 weken lang mee te lopen in een andere subopleiding.

Je moet het zo zien, je hebt 4 weken les en dat wordt onderverdeeld in blokken van ieder 10 weken, 4 blokken dus. Het eerse jaar heb je 1 kennismakings blok met de opleiding, 1 keuzeblok en 2 blokken van de subopleiding die je dus uiteindelijk gekozen hebt.

Kort toegeligt houdt IDM in dat je informatie bronnen moet aanroepen om zo verslagen te schrijven. Door iedereen wordt deze opleiding eigelijk belachelijk gemaakt door een student IDM de bijnaam "Certified Googler" te geven, dit is echter niet waar. een IDM'er kan zeer zeker voor een ongeordend bedrijf inmens waardevol zijn. Het is de bedoeling dat hij/zei informatie filtert, sorteert en het op een juiste manier naar de opdrachtgever brengt. Denk bijvoorbeeld aan NS die rails door een bos wil leggen en dat je dan bronenn moet zoeken dat het verantwoord is en dat je niet in problemen komt als je op die grond bouwt (Je moet dan bijvoorbeeld bronnen zoeken die door wetenschappers onderbouwt is en gesigneerd)

Daarnaast heb je ook nog de CMD opleiding wat zich vooral bezig houdt met de interface van applicaties e.d. ik heb deze opleiding gekozen in de hoop dat je gewoon 10 weken lang met paint mag klooien en dat het is. Het viel echter tegen. Je hele denkwijze van problemen benaderen wordt omgegooit en je leert heel creatief te zijn want immers een creatief uiterlijk voor een applicatie of website is heel erg goed en verkoopt altijd. Grafisch Designer is ongeveer denk ik hetzelfde als ik mensen mag geloven. De meeste mensen die Informatica studeren doen ook deze opleiding, waar tegelijkertijd het min puntje komt. Van alle informatica opleidingen is deze het makkelijkst dus automatisch verdien je er ook minder mee later en of je een baan vind.. tsja.. niet zo heel veel kans.

Dan komen we aan bij de opleiding Informatica die ik dus doe
Kort samengevat, super tof maar super zwaar. Zoals je eerder vroeg wilde je weten hoe de week eruit zag. Nou het is dus HEEL anders als op de middelbare school en daar moet je zeker aan wennen. Je hebt 10 weken (1 blok dus ) de tijd om een opdracht te maken. In het begin is het heel erg druk. Je krijgt in de eerst 4 weken workshops hoe je de systeem ontwikkelings methode onder de knie kan krijgen en leer je programmeren en ook daarbij nog databases maken. En als dat niet genoeg is ook nog theoretische informatica (wat wiskunde in houdt) de eerste 3-4 weken is het dus wel aardig druk. Je leert hoofdzakelijk Java en UML tijdens die weken. Je hebt zon 3 workshops per week wat neer komt op 12 uur school + 9 uur thuis voorbereiding (dat is echt GEEN geintje) De bedoeling is dat je in die voorbereiding vragen hebt die je dan tijdens schooltijd stelt en tijdens school moet je een paar opdrachten maken.

Wat doe je de rest van de week dan hoor ik je denken
Dan is het zaak dat je met je projectgroep de applicatie gaat maken. Je leert de fases doorlopen (Plan van aanpak maken, analyse rapport, ontwerk rapport, constructie, debuggen etc.)

Ik doe het nu dus blok I2 (informatica 2de blok) en ben projectleider van mijn groep. Het is zeer uitdagend om alles goed te plannen en op tijd af te krijgen. Vandaag had ik een schooldag van 11 tot half 7 dus dat is zeker niet niks. Het komt vaak voor dat je ook nog graag je rapporten e.d. wil laten controleren. Dit doe je dan aan de hand van experts die je inhuurt. Die staan standaard 3,5 uur ingeroostert voor 10 weken. Je moet zelf een afspraak maken en je vragen voorleggen en dan zorgt hij voor de antwoorden. Als je 3,5 uur op is dan is het jammer en zul je echt op zelfstudie overmoeten om het probleem op te lossen.

Tot slot heb je ook nog een opdrachtgever die je, net als in het echte bedrijfsleven, tevreden moet houden. Het komt ook regelmatig voor dat ze je keihard naaien, ik ben zelf altijd een beetje argwanend en heb dus ook contracten opgesteld waarin staat dat de opdrachtgever volledig akkoord gaat met wat we hebben opgeleverd en dat er niet zomaar nog een paar eisen 1 dag voor de deadline bijgevoegd kunnen worden.

Een hele uitdagende opleiding waar je veel mee KAN verdienen (senior student noemde 150 euro bruto per uur dus zo'n 80-90 euro per uur is reeel als HBO Informaticus) maar het is ook een zeer zware en extreem zelfstandige opleiding. Je moet niet gek opkijken dat aan het eind van het jaar 1/3 - 2/4 van je klas of overgestapt is naar een andere informatica opleiding (meestal CMD omdat dat makkelijker is) of gewoon helemaal is gestopt.

Goed dan hebben we nog tot slot TI en BI. Technische informatica heb ik niet heel veel kijk op gehad wat dat inhield. Het is informatica maar meer hardware matig. Bij Informatica leer je software te maken, bij TI meer software maken om je hardware werkend te krijgen. Het klassieke voorbeeld bij TI wat je leert is om bijvoorbeeld je mobiele telefoon te kunnen koppelen aan je wasmachine en als je dan een SMS stuurt naar je mobiel dat je wasmachine dan aangaat op het aantal graden wat je in je SMSje zet.

Bedrijfskundige informatica heb ik nog kennis van maar kort samen gevat houdt het in dat promotie maakt voor bedrijven en je onderling moet concurreren en je opdrachtgever moet over halen om bij jou wat te kopen i.p.v een andere projectgroep.

Beetje marketing opleiding met informatica eraan gekoppelt. Maar het heeft niet zo heel veel te maken met programmeren en systeemontwikkeling.

Khoop dat dit een beetje heeft geholpen in je keuze en kan je nou al verklappen dat tegen de tijd, mocht je een opleiding informatica gaan doen, je wel weer veel kan gaan verdienen maar het blijft altijd gokken natuurlijk. Maar onthoudt wel, HBO is HBO... en met maar 20% van de bevolking die zulke opleiding kan of wil doen ben je erg waardevol.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Net met informatica begonnen, maar twijfel erg
P van der S
2 04-09-2012 19:17
Studeren Deeltijd Informatica of bedrijfskundige informatica op HAN??
YinYang
3 01-05-2011 20:28
Studeren Algemene Informatica opleiding
Oranje89
0 14-06-2007 09:11
Studeren opleiding na havo - economie of informatica
Corossi
28 28-01-2006 10:41
Studeren Zou jij informatica willen studeren?
Poll_man
59 20-12-2004 12:26
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wiskunde in 5 Informatica Beheer moeilijk????
pievdb
3 09-05-2001 21:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35.