Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2006, 12:10
Verwijderd
Ja, maar het kost wel weer 11.70 en ik sta ingeschreven in Utrecht.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2006, 13:14
Verwijderd
Ja sorry hoor, maar dat vind ik echt gezeik. Ik heb geen OV meer, moet nu zelf de trein betalen dus als ik moet solliciteren moet ik soms ook peperdure treinkaartjes kopen. Dat is gewoon een investering die je moet doen voor je een keuze kunt maken.

Als jij die paar euro wilt besparen, prima, maar dan zul je ook moeten accepteren dat je niet alle mogelijkheden hebt bekenen en dat je dus mogelijk nog een betere keuze hebt laten liggen. Zeg nou zelf, het gaat om je studie, daar investeer je toch al klauwen met geld in, wat is dat tientje dan?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 13:18
Verwijderd
Nou, zoveel geld per maand heb ik niet en ik moet wel op m'n geld passen, anders heb ik voor de rest van de maand niets meer. Het is wel gezeik, ik weet het, maar goed, dat komt meer omdat ik niet weet of ik er naartoe moet gaan in de angst dat het me weer aan het twijfelen zet.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 13:22
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
Ik had vorig jaar ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb me toen ook opgegeven voor de loting van geneeskunde (en was ingeloot), maar dit bleek uiteindelijk toch niet echt mijn ding te zijn.
Ik dacht idd ook, gewoon maar inloten en dan kijken of het iets voor mij is, maar nu denk ik dus ook: kan ik niet nu al kijken of geneeskunde iets voor mij is, dan hoef ik niet in te loten (om dit soort scenario's te vermijden)

Citaat:
Inmiddels studeer ik biologie en (onofficieel) psychologie. Dit bevalt me goed, hoewel ik ook overweeg nog wat met Engels te gaan doen. Misschien is het ook voor jou een optie om twee opleidingen te doen? Dan kun je zowel geneeskunde gaan doen als een 'culturele' opleiding. Het is dan misschien wel aan te raden om maar met eentje te beginnen.
2 studies lijkt me misschien wat veel (vooral in combinatie met Geneeskunde). Is het eigenlijk mogelijk om één voltijstudie te doen en één deeltijdstudie? Of is dat altijd speciaal geregeld als je twee stuies doet? En waarom doe je onofficieel Psychologie?

Citaat:
Het lijkt me bovendien geen probleem als je een jaar rechten studeert als je niet ingeloot wordt voor geneeskunde. Aan je VWO-kennis heb je genoeg; er is geen noodzaak om extra voorkennis op te doen door iets als biologie of biomedische wetenschappen te studeren.
Ja dat is ook wel zo. Maar voor bijvoorbeeld decentrale selectie telt het toch wel zwaar mee?

Citaat:
Ik denk dat je moet proberen het idee los te laten dat je nu direct de juiste opleiding moet kiezen. Hier had ik ook last van, en dan durf je niet meer te kiezen uit angst dat je het verkeerde kiest en je leven verpest. Kies een van de opleidingen die je het leukst lijkt, in gedachten houdend dat als het niet bevalt, je altijd nog kunt switchen en je er ook altijd nog een andere opleiding bij zou kunnen doen. Dan studeer je misschien wat langer, maar dat is ook geen ramp.
Bedankt voor dit advies! Hier heb ik echt wat aan
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 28-01-2006 @ 14:18 :
Nou, zoveel geld per maand heb ik niet en ik moet wel op m'n geld passen, anders heb ik voor de rest van de maand niets meer. Het is wel gezeik, ik weet het, maar goed, dat komt meer omdat ik niet weet of ik er naartoe moet gaan in de angst dat het me weer aan het twijfelen zet.
Dan moet je niet gaan. Simpel. Je vraagt het hier omdat je er een antwoord op wilt neem ik aan, en mijn reactie is dan dat je niet op geld moet beknibbelen als het om je studie gaat. Het is heel vervelend als je later toch ontdekt dat die studie daar veel leuker zou zijn geweest, maar je bent niet naar een proefstudeerdag gegaan.

Als je van jezelf denkt of weet dat je wel voldoende stevig in je schoenen staat om ook eventueel later niet nog aan het twijfelen te slaan, dan hoef je niet te gaan natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 13:30
Verwijderd
Dat geld is uiteraard een stom smoesje voor mezelf. Nou ja, ik denk wel dat ik ga - ik heb nog een paar maanden om te twijfelen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 13:42
Verwijderd
Citaat:
kiek schreef op 28-01-2006 @ 14:22 :
Ik dacht idd ook, gewoon maar inloten en dan kijken of het iets voor mij is, maar nu denk ik dus ook: kan ik niet nu al kijken of geneeskunde iets voor mij is, dan hoef ik niet in te loten (om dit soort scenario's te vermijden)
Ik denk dat het, hoe goed je je ook voor laat lichten, toch altijd mogelijk is dat het toch niet bevalt. Als je nu twijfelt, kan het, wanneer je begint met studeren, beide kanten uitvallen: het blijkt echt leuk te zijn, of het blijkt niet jouw ding te zijn.

Citaat:
2 studies lijkt me misschien wat veel (vooral in combinatie met Geneeskunde). Is het eigenlijk mogelijk om één voltijstudie te doen en één deeltijdstudie? Of is dat altijd speciaal geregeld als je twee stuies doet? En waarom doe je onofficieel Psychologie?
Twee studies kan veel zijn. Daarom denk ik ook dat het vaak verstandig is om met 1 opleiding te beginnen. Dan kun je eerst wennen, en kun je eens bekijken hoeveel tijd het je per week kost. Zelf was ik met geneeskunde misschien 20-25 uur per week bezig, maar dat verschilt van persoon tot persoon.

Het is zeker mogelijk om een voltijdstudie en een deeltijdstudie te doen, alleen moet je er rekening mee houden dat niet iedere opleiding in deeltijd te volgen is. (Er valt echter in overleg met studieadviseurs vaak wel wat te regelen, en als er geen bindend studieadvies voor je opleiding staat, kun je je natuurlijk ook altijd voltijd inschrijven en maar de helft van de vakken volgen.)

Ik ben niet officieel ingeschreven bij psychologie omdat er een numerus fixus opzit en ik daarvoor te laat was. Ik volg nu psychologie-vakken als bijvak, en dat bevalt me ook wel. Vanaf volgend jaar schrijf ik me wel officieel in, en doe ik de methoden & technieken-vakken waar je als bijvakker niet aan mee mag doen ook.

Tenslotte: voor decentrale selectie is het misschien wel handig om iets als BMW of biologie te studeren. Ik was er vanuit gegaan dat je gewoon een tweede keer mee zou loten.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 14:44
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
Friday schreef op 28-01-2006 @ 14:42 :
Ik denk dat het, hoe goed je je ook voor laat lichten, toch altijd mogelijk is dat het toch niet bevalt. Als je nu twijfelt, kan het, wanneer je begint met studeren, beide kanten uitvallen: het blijkt echt leuk te zijn, of het blijkt niet jouw ding te zijn.
Dat is ook zo idd.

Citaat:
en als er geen bindend studieadvies voor je opleiding staat, kun je je natuurlijk ook altijd voltijd inschrijven en maar de helft van de vakken volgen.)
Wat bedoel je met bindend studieadvies? Kun je, als je je hebt opgeven voor een voltijd studie, ook gewoon de helft van de tijd niet op komen dagen als je dat bindend studieadvies niet hebt?


Citaat:
Tenslotte: voor decentrale selectie is het misschien wel handig om iets als BMW of biologie te studeren. Ik was er vanuit gegaan dat je gewoon een tweede keer mee zou loten.
Dat is dan weer gelijk het probleem. Als ik niet zeker weet of Geneeskunde iets voor mij is, moet ik dan wel zoveel 'moeite' doen (een studie als BMW bijvoorbeeld) om dan met de tweede keer wel binnen te komen? Want met decentrale selectie maak je wel veel (iig meer) kans om binnen te komen als je bijv. BMW hebt gedaan ja, maar dan is het ook zo zonde als blijkt dat Geneeskunde alsog niets voor mij is.

Ik overweeg nu om met Geneeskunde mee te loten, en als ik niet binnenkom Psychobiologie te kiezen (spreekt me wel aan, niet alleen als 'vervanger voor Geneeskunde') en dan gewoon kijken wat ik erbij kan kiezen qua cultuur enz.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 15:16
Verwijderd
Citaat:
kiek schreef op 28-01-2006 @ 15:44 :
Wat bedoel je met bindend studieadvies? Kun je, als je je hebt opgeven voor een voltijd studie, ook gewoon de helft van de tijd niet op komen dagen als je dat bindend studieadvies niet hebt?
Nou, wat ik bedoel is dat je (evt. in overleg met de studieadviseur) maar een deel van de vakken volgt. Als je bijvoorbeeld een semester lang vier vakken hebt, zou je er twee kunnen doen. Dan studeer je dus in feite deeltijd, maar sta je ingeschreven als voltijd. Als je een vak volgt, zul je in ieder geval naar de verplichte onderdelen moeten komen en zo mogelijk de niet-verplichte onderdelen.

Het bindend studieadvies is op sommige universiteiten/opleidingen ingevoerd. In Leiden is het tegenwoordig zo dat als je in je eerste jaar als voltijdstudent geen 40 ECTS haalt, je eruit wordt gegooid en de eerstvolgende drie (?) jaar niet weer met de opleiding mag beginnen. Dan kun je bovenstaande tactiek natuurlijk niet gebruiken (tenzij je een afspraak met de studieadviseur maakt).
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 15:19
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Ohh op die manier, ok
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:07
Verwijderd
Maakt niet uit of ik nu van de basisschool, middelbare school, mbo en ondertussen het hbo afkom, het blijft moeilijk. Ik vind veel leuk en wil ook veel doen, maar dat maakt het juist zo lastig.
Denk dat het ook altijd wel lastig blijft

Ach, en uiteindelijk heb ik alles gedaan wat ik wil, wordt ik zwanger om na het thuis blijven met de kindjes gewoon kapster te worden ofzo, zul je altijd zien
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 17:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Heb nu een capaciteiten- en interessetest gehad... Heeft wel iets geholpen maar toch blijf ik twijfelen. Ga volgende week wel naar de opendag van de VU en daar ga ik bedrijfswetenschappen en communicatiewetenschappen bezoeken. In maart ga ik een dagje bedrijfswetenschappen proefstuderen. Verder weet ik het nog niet...

Ik heb ook echt de neiging om steeds opleidingen uit te kiezen die aanvullende eisen hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 20:58
Verwijderd
Citaat:
kiek schreef op 28-01-2006 @ 15:44 :
Als ik niet zeker weet of Geneeskunde iets voor mij is, moet ik dan wel zoveel 'moeite' doen (een studie als BMW bijvoorbeeld) om dan met de tweede keer wel binnen te komen?
Alle studies kosten moeite, dus ja
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 18:10
Verwijderd
Ik ben vandaag naar proefstuderen in Leiden, en ja, helaas heeft het me wéér aan het twijfelen gezet. Nou ja, twijfel is misschien niet helemaal het juiste woord. Het was overigens een proefstudeerprogramma taalkunde: dus eigenlijk een mengsel van alle taal- en cultuurstudies.

Dit proefstuderen bevestigde min of meer wat ik al langer vreesde: dat taalwetenschap toch misschien niet dé studie voor me is. Het lijkt me zo droog.

En ik begon weer verlangens te krijgen naar Talen & culturen van Japan. Anderen gaan dat ook doen, dus waarom zou ik dat niet mogen doen van mezelf?

Dus ik ben weer in ernstige dubio. OMG, over 10 jaar lach ik me kapot over dit soort stukjes.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 19:29
Verwijderd
Ik heb een e-mailtje gestuurd naar de studiecoördinator van Japans, hopelijk kan zij me een beetje verlichten over enkele aspecten van deze studie.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 15:43
kiek
Avatar van kiek
kiek is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 03-02-2006 @ 21:58 :
Alle studies kosten moeite, dus ja
Ja dat bedoelde ik niet. Ik zou ook een alfa studie kunnen proberen (of iig iets wat niets te maken heeft met Geneeskunde) en dan doe ik dus geen moeite om betere kansen te krijgen voor de decentrale selectie. Maar ik heb al (soort van) besloten ik ga waarschijnlijk meeloten voor Geneeskunde(weet nog neit waar, Utrecht/Nijmegen/ergens anders) en toch als back up BMW aan de vu of ergens anders waar je niet hoeft te loten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie ik weet het niet meer
Barb4
7 30-12-2007 19:34
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten Roalds belofte
joes
3 13-08-2005 15:32
Liefde & Relatie Twijfels over mijn lange relatie
Innocence
51 27-02-2005 18:38
Psychologie Wat moet ik doen kweet het niet meer
diane
19 28-04-2003 19:30
Liefde & Relatie Pff misschien overdreven maar wie herkent dit? :(
Verwijderd
10 06-02-2002 16:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.