Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2013, 06:37
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Hallo allen en diegene die meer van het recht weten dan ik.

Mijn collega's en ik werken allemaal als 1 fte, een mooie 40 uur per week. Laatst moest een collega naar de dokter, dus ze was een half uur later. Hierop moest zij dus ook een half uur langer werken. Opzich is zo'n half uur geen echte big deal, maar zo gaat het dus wel altijd.

Zelf ooit een keer naar de dokter gemoeten en was er een uur mee kwijt en toen twee keer een half uur langer gewerkt.

Maar, iets staat mij bij dat als je 40 uur werkt en je dezelfde 'kantoor'uren hebt als de dokter, dat er een soort medisch verlof is. Je moet in staat worden gesteld om een arts te bezoeken. Vanuit mijn stage staat me bij dat je op een dag 1 of 2 uur (of tenmiste iets) weg mag zijn voor een dergelijk bezoek. Immers is het met je 40 uur niet mogelijk om in je eigen tijd naar de arts te gaan.

In onze contracten staat hier niets over. Wel staat er in dat wij niet onder een CAO vallen. Maar het zit in de financiele dienstverlening, het lijkt me stug dat we dan niet in een CAO vallen? De vestiging zit in Nederland, het hoofdkantoor niet. Ik denk dat de vestiging in Nederland een eigen entiteit is (Nederlandse BV).

Weet iemand hier meer over?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2013, 11:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij verschilt het per CAO (en ik dacht dat je altijd onder een CAO valt). Bij ons (ziekenhuis CAO) krijg je de tijd die je bij de dokter zit als betaald verlof maar de tijd die je onderweg bent van huis/werk naar de dokter moet je zelf opnemen. Stel je werkt van half negen tot vijf en je maakt om half negen een afspraak, zit er tot negen uur en bent om half tien op het werk dan is het een half uur betaald verlof en een half uur eigen tijd. Maak je om negen uur een afspraak dan moet je dat eerste half uur ook zelf opnemen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-11-2013, 17:46
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Het kan zijn dat ik geen CAO heb. Zo hebben mensen in de staalindustrie geloof ik ook geen CAO gehad. Vaak zie je dit bij kleine beroepen, zoals imkers of iets waar er bijna geen van zijn. Er is dan onvoldoende draagvlak om een CAO te kunnen maken.

Echter, financiele dienstverlening is geloof ik wel aardig booming business in Nederland ;P
Met citaat reageren
Oud 19-11-2013, 17:52
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In dat geval zou ik pleiten voor een soortgelijke afspraak als bij mij op het werk want dat is wel redelijk. Overigens werken ook steeds meer artsen of tandartsen met een avondspreekuur of zelfs op zaterdag.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 18:51
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Hier kun je zoeken naar een CAO die mogelijk van toepassing is (verklaard):http://cao.szw.nl/index.cfm?fuseacti...riek_id=392840

Ook als er geen CAO van toepassing is geldt: als het je niet op een redelijke termijn lukt om buiten werktijd een afspraak te maken met de (huis)arts, heb je recht op verlof hiervoor. Er bestaat echter geen wettelijk recht op betaald verlof in dit geval.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.